ORDONANTA
URGENTA Nr. 76 din 30 iunie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari
publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 2 iulie 2010
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor
publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a
fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea
mai gravă în acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor
proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional
sau local,
ţinând seama de faptul că în prezent procedurile de
atribuire a contractelor de achiziţie publică sunt îngreunate de utilizarea
abuzivă a căilor de atac, respectiv a contestaţiilor, de existenţa prevederilor
legale potrivit cărora autoritatea contractantă nu are posibilitatea de a
încheia contractul dacă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor sau hotărârea primei instanţe de judecată a fost atacată, cu
consecinţa afectării procesului de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, este necesară scurtarea duratei acestora.
Totodată, pentru evitarea unui comportament
necorespunzător din partea operatorilor economici care, constatând că nu au
şanse de câştig, tergiversează aplicarea procedurii, este necesară sancţionarea
acestora în vederea diminuării numărului foarte mare de contestaţii care
îngreunează procesul de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
Ţinând cont de toate aceste precizări, precum şi de
perioada lungă pe care o presupune procedura parlamentară şi luând în
considerare faptul că prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.177/2009 al
Comisiei din 30 noiembrie 2009 de modificare a Directivelor 2004/17/CE,
2004/18/CEşi 2009/81/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea
ce priveşte pragurile de aplicare a acestora în cazul procedurilor de atribuire
a contractelor de achiziţii intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2010, iar
legislaţia naţională trebuie să asigure transpunerea directivelor astfel cum au
fost acestea modificate, se impune iniţierea unei ordonanţe de urgenţă pentru
modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în care să fie prevăzute ajustările impuse de noile prevederi europene şi prin
care să fie îmbunătăţit în continuare cadrul de reglementare a achiziţiilor
publice.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
37/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 3, litera a) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,a) acceptarea ofertei câştigătoare -
comunicarea privind rezultatul procedurii de atribuire prin care autoritatea
contractantă îşi manifestă acordul de a se angaja juridic în contractul de
achiziţie publică ce va fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost
desemnată câştigătoare;".
2. La articolul 3, după litera e) se introduce o
nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:
,,e1) contract - orice contract de
achiziţie publică sau acord-cadru;".
3. La articolul 3, litera p) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,p) ofertant - orice operator economic care a
depus ofertă în termenul de depunere a ofertelor indicat în anunţul/invitaţia
de participare;".
4. La articolul 3, după litera v) se introduce o
nouă literă, litera v1), cu următorul cuprins:
,,v1) termene de aşteptare -
termenele la care se face referire la art. 205 alin. (1) şi art. 206 alin. (3),
după împlinirea cărora pot fi încheiate contractele care intră în sfera de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;".
5. La articolul 3, litera z) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,z) zile - zilele calendaristice, în afara
cazului în care se prevede expres că sunt zile lucrătoare. Termenul exprimat în
zile începe să curgă de la începutul primei ore a primei zile a termenului şi
se încheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului; ziua în cursul
căreia a avut loc un eveniment sau s-a realizat un act al autorităţii
contractante nu este luată în calculul termenului. Dacă ultima zi a unui termen
exprimat altfel decât în ore este o zi de sărbătoare legală, o duminică sau o
sâmbătă, termenul se încheie la expirarea ultimei ore a următoarei zile lucrătoare."
6. La articolul 9, litera c) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,c) atribuirea, de către o entitate juridică fără
calitate de autoritate contractantă, a unui contract de lucrări, în cazul în
care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
- respectivul contract este finanţat/subvenţionat în
mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate
contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro."
7. La articolul 9, litera c1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c1) atribuirea, de către o entitate
juridică fără calitate de autoritate contractantă, a unui contract de servicii,
în cazul în care se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
- respectivul contract este finanţat/subvenţionat în
mod direct, în proporţie de mai mult de 50%, de către o autoritate
contractantă;
- valoarea estimată a respectivului contract este mai
mare decât echivalentul în lei a 193.000 euro;".
8. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) In cazul în care autoritatea
contractantă atribuie un contract ce are ca obiect prestarea de servicii din
categoria celor incluse în anexa nr. 2B, atunci obligaţia de a aplica prezenta
ordonanţă de urgenţă se impune numai pentru contracte a căror valoare este mai
mare decât cea prevăzută la art. 57 alin. (2) şi se limitează la prevederile
art. 35-38 şi art. 56 şi la aplicarea pe tot parcursul procedurii de atribuire
a principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2). Contestaţiile privind procedura
de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse în anexa
nr. 2B se soluţionează potrivit dispoziţiilor cap. IX."
9. După articolul 43 se introduce un nou articol,
articolul 431, cu următorul cuprins:
„Art. 431. - (1) Garanţia de participare se
constituie de către ofertant în scopul de a proteja autoritatea contractantă
faţă de riscul unui eventual comportament necorespunzător al acestuia pe
întreaga perioadă derulată până la încheierea contractului.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
solicita ofertanţilor constituirea garanţiei de participare, în vederea
participării la procedura de atribuire a contractului. Documentaţia de
atribuire trebuie să conţină următoarele informaţii:
a) cuantumul garanţiei de participare, menţionat şi în
anunţul/invitaţia de participare, în sumă fixă de până la 2% din valoarea
estimată a contractului, dar nu mai puţin decât sumele prevăzute la art. 2781
alin. (1);
b) perioada de valabilitate a garanţiei de participare
va fi cel puţin egală cu perioada minimă de valabilitate a ofertei, la
stabilirea acesteia fiind avute în vedere dispoziţiile art. 276 alin. (1),
astfel cum a fost solicitată prin documentaţia de atribuire."
10. La articolul 46, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Fără a afecta posibilitatea
operatorilor economici de a depune ofertă alternativă conform prevederilor art.
173 sau de a oferta pe mai multe loturi diferite, candidatul/ofertantul nu are
dreptul ca în cadrul aceleiaşi proceduri:
a) să depună două sau mai multe candidaturi/oferte
individuale şi/sau comune, sub sancţiunea excluderii din competiţie a tuturor
candidaturilor/ofertelor în cauză;
b) să depună ofertă individuală/comună şi să fie
nominalizat ca subcontractant în cadrul unei alte oferte, sub sancţiunea
excluderii ofertei individuale sau, după caz, a celei în care este ofertant
asociat.
(2) Intreprinderile afiliate au dreptul de a participa
în cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire, dar numai în cazul în care
participarea acestora nu este de natură să distorsioneze concurenţa. In acest
sens, operatorul economic are obligaţia de a include în oferta sa lista
cuprinzând întreprinderile afiliate, în măsura în care acestea există."
11. La articolul 47, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 47. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a asigura transparenţa atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a
încheierii acordurilor-cadru prin publicarea, în conformitate cu prevederile
prezentului capitol, a anunţurilor de intenţie, anunţurilor/invitaţiilor de
participare şi anunţurilor de atribuire."
12. Articolul 49 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - (1) Operatorul SEAP are obligaţia de a
asigura Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice accesul nerestricţionat la anunţurile/invitaţiile
transmise de către autorităţile contractante, înainte de publicarea acestora.
(2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice verifică:
a) fiecare anunţ transmis de către autoritatea
contractantă pentru publicare în SEAP, în măsura în care anunţul respectiv este
în legătură cu aplicarea procedurii de atribuire a unui contract cu o valoare
estimată mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 124;
b) fiecare invitaţie de participare transmisă de către
autoritatea contractantă pentru publicare în SEAP, cu o valoare estimată egală
sau mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 124.
(21) In termen de 3 zile lucrătoare de la
data primirii anunţului/invitaţiei în SEAP, Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are obligaţia:
a) fie să emită către operatorul SEAP acceptul de
publicare pentru anunţul/invitaţia respectiv/respectivă, în cazul în care în
urma verificării nu se constată erori/omisiuni de completare;
b) fie să respingă publicarea anunţului/invitaţiei, în
cazul în care se constată erori/omisiuni de completare, informând totodată
autoritatea contractantă asupra acestei decizii, precum şi asupra modului în
care erorile/omisiunile pot fi remediate.
(22) Erorile prevăzute la alin. (21)
reprezintă acele informaţii/cerinţe din anunţul/invitaţia transmis/transmisă
spre publicare care sunt neconforme cu realitatea sau care conduc la încălcări
ale legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice şi ale principiilor care stau
la baza atribuirii contractului de achiziţie publică.
(23) Nedetectarea erorilor prevăzute la
alin. (22) în procesul de verificare nu afectează dreptul
Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor
Publice de a sancţiona, pe parcursul activităţii de supraveghere, faptele
prevăzute la art. 293.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), operatorul
SEAP are obligaţia:
a) de a transmite anunţul spre publicare în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene în cel mult o zi lucrătoare de la primirea
acceptului de publicare, în cazul în care, în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă, este prevăzută o obligaţie în acest sens;
operatorul SEAP are obligaţia de a asigura înregistrarea în sistemul electronic
a datei la care a fost transmis anunţul spre publicare, ca probă privind
momentul transmiterii;
b) de a publica anunţul în SEAP în cel mult două zile
lucrătoare de la primirea acceptului de publicare.
(4) Operatorul SEAP nu are dreptul de a publica anunţul
transmis de autoritatea contractantă sau de a-l transmite spre publicare în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, fără obţinerea acceptului de publicare
emis de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice.
(5) In cazul în care, din motive de natură tehnică,
operatorul SEAP nu are posibilitatea transmiterii unui anumit anunţ spre
publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, autorităţii contractante îi
revine responsabilitatea transmiterii spre publicare a anunţului respectiv prin
mijloace proprii. Operatorul SEAP are obligaţia de a înştiinţa autoritatea
contractantă cu privire la apariţia unei astfel de situaţii, în cel mult o zi
lucrătoare de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (3) lit. a).
(6) După publicarea anunţului în SEAP, autoritatea
contractantă poate opta pentru transmiterea anunţului şi către Regia Autonomă
«Monitorul Oficial», spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a
VI-a, Achiziţii publice.
(7) Regia Autonomă «Monitorul Oficial» publică
anunţurile transmise spre publicare în cel mult 8 zile de la data înregistrării
acestora. In cazul anunţului de participare prevăzut la art. 114, Regia
Autonomă «Monitorul Oficial» publică anunţul respectiv în cel mult 3 zile de la
data înregistrării."
13. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a transmite spre publicare un anunţ de intenţie, atunci când urmăreşte să
beneficieze de prevederile art. 75 alin. (2) sau art. 89 alin. (2) şi dacă:
a) valoarea totală estimată a contractelor, care
urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni pentru achiziţionarea de
produse din aceeaşi grupă CPV, este egală sau mai mare decât echivalentul în
lei a 750.000 euro;
b) valoarea totală estimată a contractelor, care
urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni pentru achiziţionarea de
servicii care sunt din aceeaşi categorie din punct de vedere al modului de
grupare din anexa nr. 2A, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a
750.000 euro;
c) valoarea estimată a contractelor de lucrări, care
urmează să fie atribuite în următoarele 12 luni, este egală sau mai mare decât
echivalentul în lei a 4.845.000 euro."
14. La articolul 53 alineatul (1), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, precum şi opţional în Monitorul Oficial al României, Partea a
VI-a, Achiziţii publice; sau".
15. Articolul 55 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Anunţul de participare se publică în
SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi,
opţional, în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice.
(2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
este obligatorie în toate situaţiile în care:
a) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre
categoriile prevăzute la art. 8 lit. a)-c), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit este mai
mare decât echivalentul în lei a 125.000 euro;
b) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre
categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit este mai
mare decât echivalentul în lei a 387.000 euro;
c) valoarea estimată a contractului de lucrări care
urmează să fie atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000
euro."
16. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 57. - (1) Anunţul de atribuire se publică în SEAP
şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi, opţional, în
Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice.
(2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
este obligatorie în toate situaţiile în care:
a) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre
categoriile prevăzute la art. 8 lit. a)-c), iar valoarea contractului de
furnizare sau de servicii care a fost atribuit este mai mare decât echivalentul
în lei a 125.000 euro;
b) autoritatea contractantă se încadrează în una dintre
categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare sau de servicii care a fost atribuit este mai mare
decât echivalentul în lei a 387.000 euro;
c) valoarea estimată a contractului de lucrări care a
fost atribuit este mai mare decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro."
17. La capitolului II „Reguli comune aplicabile
pentru atribuirea contractului de achiziţie publică", titlul secţiunii a
6-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 6-a
Reguli speciale de transparenţă aplicabile
achiziţiei publice de servicii de publicitate media"
18. La articolul 58, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) In cazul atribuirii contractelor de
publicitate media, cu o valoare anuală cumulată, fără TVA, estimată ca fiind
mai mare decât echivalentul în lei a 15.000 euro, autoritatea contractantă are
obligaţia de a publica un anunţ de participare şi un anunţ de atribuire, în
sistemul informatic de utilitate publică disponibil pe internet, la o adresă
dedicată, precum şi pe pagina proprie de internet."
19. La articolul 58, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin contract
de publicitate media se înţelege orice contract de servicii având ca obiect
difuzarea de reclamă sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor
de informare în masă scrise, audiovizuale sau electronice."
20. La articolul 69, după litera c) se introduce o
nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
,,d) persoane care în exercitarea funcţiei pe care o
deţin la nivelul autorităţii contractante se află în situaţia existenţei unui
conflict de interese astfel cum este acesta reglementat de Legea nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare."
21. După articolul 69 se introduce un nou articol,
articolul 691, cu următorul cuprins:
„Art. 691. _ Ofertantul/Candidatul/Ofertantul asociat/
Subcontractantul care are drept membri în cadrul consiliului de
administraţie/organ de conducere sau de supervizare şi/sau are acţionari ori
asociaţi persoane care sunt soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea
inclusiv sau care se află în relaţii comerciale, astfel cum sunt acestea
prevăzute la art. 69 lit. a), cu persoane ce deţin funcţii de decizie în cadrul
autorităţii contractante este exclus din procedura de atribuire."
22. La articolul 79, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 79. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
78 alin. (2), în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util,
răspunsul autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie publicat/transmis
nu mai târziu de 6 zile înainte de data-limită stabilită pentru depunerea
ofertelor."
23. După articolul 84 se introduce un nou articol,
articolul 841, cu următorul cuprins:
„Art. 841. -In cazul în care autoritatea
contractantă publică în SEAP întreaga documentaţie de atribuire, este asigurat
accesul direct, complet şi nerestricţionat al operatorilor economici la această
documentaţie începând cu data publicării anunţului de participare."
24. Articolul 88 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 88. - (1) Invitaţia de participare trebuie să
cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) referinţe privind anunţul de participare publicat;
b) data şi ora limită stabilite pentru depunerea
ofertelor;
c) adresa la care se transmit ofertele;
d) limba sau limbile în care trebuie elaborată oferta;
e) adresa, data şi ora deschiderii ofertelor;
f) dacă este cazul, precizări referitoare la
documentele suplimentare pe care operatorii economici trebuie să le prezinte în
scopul verificării declaraţiilor sau completării documentelor, prezentate în
prima etapă pentru demonstrarea capacităţii tehnice şi economico-financiare.
(2) In cazul în care documentaţia de atribuire este
accesibilă direct prin mijloace electronice în SEAP, autoritatea contractantă
are obligaţia de a include şi în invitaţia de participare informaţii privind
modul de accesare a documentaţiei respective.
(3) In cazul în care ataşarea documentaţiei de
atribuire în SEAP nu este posibilă din motive tehnice, autoritatea contractantă
are obligaţia de a transmite invitaţia de participare însoţită de un exemplar
al documentaţiei de atribuire tuturor candidaţilor selectaţi."
25. La articolul 122, litera c) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,c) ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele
de aplicare a licitaţiei deschise, a licitaţiei restrânse, a negocierii cu
publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau a cererii de oferte nu
pot fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente
imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau
inacţiuni a autorităţii contractante. Autoritatea contractantă nu are dreptul
de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară,
pentru a face faţă situaţiei de urgenţă care a determinat aplicarea procedurii
de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. In cazuri
de forţă majoră sau în cazuri temeinic motivate autoritatea contractantă are
dreptul de a emite un ordin de începere a serviciilor/lucrărilor concomitent cu
iniţierea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de
participare."
26. La articolul 122, litera i) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,i) atunci când este necesară achiziţionarea unor
lucrări sau servicii suplimentare/adiţionale, care nu au fost incluse în
contractul iniţial, dar care datorită unor circumstanţe imprevizibile au
devenit necesare pentru îndeplinirea contractului în cauză, şi numai dacă se
respectă, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
- atribuirea să fie făcută contractantului iniţial;
- lucrările sau serviciile suplimentare/adiţionale nu
pot fi, din punct de vedere tehnic şi economic, separate de contractul iniţial
fără apariţia unor inconveniente majore pentru autoritatea contractantă sau,
deşi separabile de contractul iniţial, sunt strict necesare în vederea
îndeplinirii acestuia;
- valoarea cumulată a contractelor care vor fi
atribuite şi a actelor adiţionale care vor fi încheiate pentru lucrări şi/sau
servicii suplimentare ori adiţionale nu depăşeşte 20% din valoarea contractului
iniţial; în cazuri temeinic motivate ordonatorul principal de credite poate
aproba majorarea procentului până la limita maximă de 50% din valoarea
contractului iniţial pe baza unei note justificative în care vor fi precizate
motivele care au condus la depăşirea procentului de 20% şi care este parte a
dosarului achiziţiei publice;".
27. Articolul 123 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 123. - In cazul în care acest lucru este posibil,
cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 122 lit. b), e), g), h), i) şi j),
autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negocieri un număr de
operatori economici care să asigure o concurenţă reală."
28. Articolul 124 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 124. -Autoritatea contractantă are dreptul de a
aplica procedura de cerere de oferte numai în cazul în care valoarea estimată,
fără TVA, a contractului de achiziţie publică este egală sau mai mică decât
echivalentul în lei al următoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 100.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 125.000 euro;
c) pentru contractul de lucrări: 1.000.000 euro."
29. La articolul 125 alineatul (2), după litera f)
se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,g) sursa de finanţare."
30. După articolul 148 se introduce un nou articol,
articolul 1481, cu următorul cuprins:
„Art. 1481. -In cazul în care numărul
operatorilor economici care au îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie
şi care au prezentat oferte admisibile este mai mic decât numărul minim indicat
în anunţul/invitaţia de participare, autoritatea contractantă are dreptul:
a) fie de a anula procedura de atribuire pentru
încheierea acordului-cadru;
b) fie de a continua procedura de atribuire pentru
încheierea acordului-cadru numai cu acel/acei operator/operatori
economic/economici care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile de calificare şi
selecţie solicitate şi care au prezentat ofertă admisibilă."
31. La articolul 161 alineatul (1), litera a) se
modificaşi va avea următorul cuprins:
,,a) ca o etapă finală a licitaţiei deschise, a
licitaţiei restrânse, a negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de
participare, aplicate în cazurile prevăzute la art. 110 lit. a) sau în cele
prevăzute la art. 251 alin. (1), ori a cererii de oferte, înainte de atribuirea
contractului de achiziţie publică, şi numai dacă specificaţiile tehnice au fost
definite cu precizie în caietul de sarcini;".
32. La articolul 167, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Licitaţia electronică se desfăşoară în una sau mai
multe runde succesive."
33. La articolul 181, litera a) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,a) a intrat în faliment ca urmare a hotărârii
pronunţate de judecătorul-sindic;".
34. La articolul 181, litera b) se abrogă.
35. La articolul 181, litera e) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,e) prezintă informaţii false sau nu prezintă
informaţiile solicitate de către autoritatea contractantă, în scopul
demonstrării îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie."
36. La articolul 188 alineatul (3), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) o listă a lucrărilor executate în ultimii 5 ani,
însoţită de certificări de bună execuţie pentru cele mai importante lucrări.
Respectivele certificări indică beneficiarii, indiferent dacă aceştia sunt
autorităţi contractante sau clienţi privaţi, valoarea, perioada şi locul
execuţiei lucrărilor şi precizează dacă au fost efectuate în conformitate cu
normele profesionale din domeniu şi dacă au fost duse la bun sfârşit;".
37. La articolul 200, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In cazuri temeinic motivate, autoritatea
contractantă poate prelungi o singură dată perioada de evaluare.
(3) Motivele temeinice se prezintă într-o notă
justificativă, aprobată de conducătorul autorităţii contractante care este
parte a dosarului achiziţiei publice."
38. La articolul 202, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) O ofertă prezintă un preţ aparent
neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau
prestat, atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 85% din
valoarea estimată a contractului respectiv sau, în cazul în care în procedura
de atribuire sunt cel puţin 5 oferte care nu sunt considerate inacceptabile
şi/sau neconforme, atunci când preţul ofertat reprezintă mai puţin de 85% din
media aritmetică a ofertelor calculată fără a se avea în vedere propunerea financiară
cea mai mică şi propunerea financiară cea mai mare."
39. La articolul 205, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 205. - (1) Contractele care intră în sfera de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi încheiate numai după
împlinirea termenelor de aşteptare de:
a) 11 zile de la data transmiterii comunicării
privind rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată,
conform prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului
respectiv este mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin.
(2);
b) 6 zile de la data transmiterii comunicării privind
rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform
prevederilor art. 23 şi ale cap. II secţiunea a 2-a, a contractului respectiv
este egală sau mai mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin.
(2)."
40. La articolul 209 alineatul (1), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) autoritatea contractantă se află în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 86 alin. (2) lit. a), art. 102 alin. (2) lit. a),
art. 117 alin. (2) lit. a) sau art. 1481 lit. a);".
41. La articolul 209 alineatul (1), după litera d)
se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) ca urmare a deciziei pronunţate de Consiliul
Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor prin care dispune eliminarea oricăror
specificaţii tehnice, economice sau financiare din anunţul/invitaţia de
participare, din documentaţia de atribuire ori din alte documente emise în
legătură cu procedura de atribuire."
42. La articolul 213 alineatul (1), litera n) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,n) dacă este cazul, contestaţiile formulate în cadrul
procedurii de atribuire, însoţite de deciziile/hotărârile motivate pronunţate
de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor/instanţa de
judecată;".
43. La articolul 215, alineatul (2) se abrogă.
44. După articolul 218 se introduce un nou articol,
articolul 2181, cu următorul cuprins:
„Art. 2181. -Autoritatea contractantă are
dreptul de a atribui contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul
de concesiune de servicii prin aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute la
art. 18 alin. (1) lit. a)-c), precum şi a negocierii cu publicarea prealabilă a
unui anunţ de participare în situaţiile prevăzute la art. 110 sau în
cele prevăzute la art. 251 alin. (1)."
45. Articolul 223 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 223. - (1) Anunţul de participare se publică în
SEAPşi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum şi, opţional,
în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice.
(2) Publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
este obligatorie pentru contractul de concesiune de lucrări publice, în situaţiile
în care valoarea estimată a acestuia este mai mare decât echivalentul în lei a
4.845.000 euro."
46. La articolul 227, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 227. - (1) In cazul în care concesionarul nu are
calitatea de autoritate contractantă în sensul prevederilor art. 8 lit. a)-c),
acesta are totuşi obligaţia, atunci când atribuie un contract de lucrări sau de
servicii unei terţe părţi, de a publica un anunţ de participare în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, în SEAP şi, opţional, în Monitorul Oficial al
României, Partea a VI-a, Achiziţii publice, în toate situaţiile în care
valoarea estimată a contractului care urmează să fie atribuit este mai mare
decât echivalentul în lei a 4.845.000 euro, cu excepţia cazurilor prevăzute la
art. 122. Determinarea valorii estimate a contractului se realizează conform
regulilor prevăzute la art. 23 şi la cap. II secţiunea a 2-a."
47. Articolul 253 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 253. - In cazul în care acest lucru este posibil,
cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 252 lit. b), e), g), i), j) şi k),
autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negocieri un număr de
operatori economici care să asigure o concurenţă reală."
48. La articolul 255, alineatul (11) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) In cazul în care cu privire la acelaşi
obiect au fost formulate atât contestaţie în faţa Consiliului Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor, cât şi acţiune la instanţa judecătorească,
aceasta din urmă, pentru asigurarea unei bune judecăţi, va dispune din oficiu,
prin încheiere, întrunirea cauzelor. Incheierea poate fi atacată numai odată cu
fondul."
49. La articolul 255, după alineatul (4) se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Soluţionarea contestaţiilor privind atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii unui serviciu comunitar de utilităţi
publice pentru care legislaţia specifică face trimitere la aplicarea prezentei
ordonanţe de urgenţă se realizează conform prezentului capitol."
50. La articolul 256, alineatul (2) se abrogă.
51. După articolul 2562 se introduce un
nou articol, articolul 2563, cu următorul cuprins:
„Art. 2563. - (1) După primirea unei
contestaţii, autoritatea contractantă are dreptul de a adopta măsurile de remediere
pe care le consideră necesare ca urmare a contestaţiei respective. Orice astfel
de măsuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalţi operatori economici
implicaţi în procedura de atribuire, precum şi Consiliului Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor sau primei instanţe de judecată, nu mai târziu de
o zi lucrătoare de la data adoptării acestora.
(2) In situaţia în care contestatorul consideră că
măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind
nelegale, acesta va trimite Consiliului Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor sau primei instanţe de judecată şi autorităţii contractante o
notificare de renunţare la contestaţie. In acest caz, autoritatea contractantă
nu mai are obligaţia de a comunica punctul său de vedere potrivit dispoziţiilor
art. 274.
(3) In cazul primirii unei contestaţii de către
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau de către prima instanţă
de judecată, pentru care nu s-a luat act de renunţare conform prevederilor
alin. (2), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai
după pronunţarea deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
sau după pronunţarea hotărârii în primă instanţă, dar nu înainte de expirarea
termenelor de aşteptare, inclusiv când aceste termene privesc cazurile
prevăzute la art. 28712 alin. (1) şi la art. 28713 lit.
a). Dacă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost
atacată cu plângere, dispoziţiile art. 2877 şi 2878 se
aplică în mod corespunzător.
(4) Contractul încheiat cu nerespectarea prevederilor
alin. (3) este lovit de nulitate absolută.
(5) In cazul în care, în cadrul aceleiaşi proceduri de
atribuire, autoritatea contractantă achiziţionează produse, servicii sau
lucrări defalcate pe loturi, prevederile alin. (3) sunt aplicabile numai asupra
loturilor pentru care s-a depus contestaţie."
52. La articolul 258, după alineatul (4) se
introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) In exercitarea atribuţiilor sale,
preşedintele Consiliului este ajutat de un colegiu format din 3 membri, aleşi
dintre consilierii de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor
publice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (2)."
53. La articolul 260, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 260. - (1) Numărul membrilor Consiliului şi
numărul persoanelor cu statut de personal tehnico-administrativ se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului."
54. La articolul 262, după alineatul (4) se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Perioada exercitării funcţiei publice de consilier
de soluţionare a contestaţiilor constituie vechime în specialitatea avută în
vedere la ocuparea funcţiei, respectiv juridică, economică sau tehnică."
55. La articolul 263, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Evaluarea activităţii Consiliului se efectuează o
dată pe an de către o comisie."
56. La articolul 263, alineatul (5) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(5) Procedura de evaluare a activităţii Consiliului şi
a preşedintelui acestuia vizează exclusiv activitatea administrativă şi
organizatorică şi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Secretariatului General al Guvernului."
57. La articolul 263, după alineatul (6) se introduce
un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Evaluarea performanţelor individuale profesionale
ale membrilor Consiliului se realizează conform regulamentului de organizare şi
funcţionare a Consiliului, aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Secretariatului General al Guvernului."
58. La articolul 266, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 266. - (1) Consiliul este competent să
soluţioneze contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, înainte
de încheierea contractului, prin complete specializate, constituite potrivit
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului, aprobat potrivit
art. 291."
59. La articolul 271, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(4) In cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la
alin. (1), dispoziţiile art. 274 şi ale art. 2563 alin. (3) nu sunt
aplicabile."
60. La articolul 274, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) La cerere, contestatorul are acces la documentele
aflate în dosarul achiziţiei publice depuse de autoritate la Consiliu, cu
excepţia propunerilor tehnice ale celorlalţi ofertanţi la procedura de
atribuire, acestea din urmă putând fi consultate de contestator numai cu
acordul scris al respectivilor ofertanţi, acord care se anexează la cererea pe
care contestatorul o adresează Consiliului."
61. După articolul 274 se introduce un nou articol,
articolul 2741, cu următorul cuprins:
„Art. 2741. - Autoritatea contractantă are
dreptul de a transmite Consiliului punctul său de vedere asupra
contestaţiei/contestaţiilor, însoţit de orice alte documente considerate
edificatoare, precum şi o copie a dosarului achiziţiei publice, şi înainte de
expirarea termenului prevăzut la art. 205 alin. (1)."'
62. La articolul 276, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 276. - (1) Consiliul are obligaţia de a soluţiona
pe fond contestaţia în termen de 20 de zile de la data primirii dosarului
achiziţiei publice de la autoritatea contractantă, respectiv în termen de 10
zile în situaţia incidenţei unei excepţii care împiedică analiza pe fond a
contestaţiei, conform art. 278 alin. (1). In cazuri temeinic justificate,
termenul de soluţionare a contestaţiei poate fi prelungit o singură dată cu
încă 10 zile."
63. La capitolul IX „Soluţionarea
contestaţiilor", secţiunea a 5-a, alcătuită din articolul 277, se abrogă.
64. La articolul 278, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul examinează din punctul de vedere al
legalităţii şi temeiniciei actul atacat şi poate pronunţa o decizie prin care
îl anulează în parte sau în tot, obligă autoritatea contractantă să emită un
act sau dispune orice altă măsură necesară pentru remedierea actelor ce
afectează procedura de atribuire. In cazul în care Consiliul dispune eliminarea
oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare din anunţul/invitaţia
de participare, din documentaţia de atribuire ori din alte documente emise în
legătură cu procedura de atribuire, autoritatea contractantă are dreptul de a
anula aplicarea procedurii de atribuire."
65. La articolul 278, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care Consiliul apreciază că, în
afară de actele contestate în cadrul procedurii de atribuire, există şi alte
acte care încalcă prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, la care nu s-a
făcut referire în contestaţie, atunci acesta va sesiza atât Autoritatea
Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, cât şi
Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, transmiţându-le în acest sens toate
datele/documentele relevante în susţinerea sesizării."
66. La articolul 278, alineatul (4) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(4) In cazul în care Consiliul admite contestaţia şi
dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, va preciza şi
termenul în care aceasta trebuie dusă la îndeplinire, care nu va fi mai mare
decât termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei Consiliului, aşa
cum este prevăzut la art. 281 alin. (1)."
67. La articolul 278, după alineatul (8) se
introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
„(9) Consiliul nu poate decide atribuirea unui contract
către un anumit operator economic."
68. După articolul 278 se introduce un nou articol,
articolul 2781, cu următorul cuprins:
„Art. 2781. - (1) In măsura în care
Consiliul respinge contestaţia, autoritatea contractantă va reţine contestatorului
din garanţia de participare în raport cu valoarea estimată a contractului
următoarele sume:
a) între 63.000 lei şi 420.000 lei inclusiv - 1% din
această valoare;
b) între 420.001 lei şi 4.200.000 lei inclusiv - 4.200
lei + 0,1% din ceea ce depăşeşte 420.001 lei;
c) între 4.200.001 lei şi 42.000.000 lei inclusiv -
7.980 lei + 0,01% din ceea ce depăşeşte 4.200.001 lei;
d) între 42.000.001 lei şi 420.000.000 lei inclusiv -
11.760 lei + 0,001% din ceea ce depăşeşte 42.000.001 lei;
e) între 420.000.001 lei şi 4.200.000.000 lei inclusiv
- 15.540 lei + 0,0001% din ceea ce depăşeşte 420.000.001 lei;
f) peste 4.200.000.001 lei - 19.320 lei + 0,00001% din
ceea ce depăşeşte 4.200.000.001 lei.
(2) In măsura în care instanţa competentă admite plângerea
formulată împotriva deciziei Consiliului de respingere a contestaţiei,
autoritatea contractantă are obligaţia de a returna contestatorului sumele
prevăzute la alin. (1), în cel mult 5 zile lucrătoare de la data pronunţării
deciziei instanţei de judecată."
69. La articolul 283, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Instanţa competentă să soluţioneze
plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu privind
procedurile de atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de
transport de interes naţional, aşa cum este definită de legislaţia în vigoare,
este Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios-administrativ şi fiscal. Cu
excepţia cazurilor în care plângerea are ca obiect contestarea amenzii,
Consiliul nu are calitatea de parte în proces."
70. La articolul 283, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) După soluţionarea plângerii de către instanţa
prevăzută la alin. (1) sau alin. (11), dosarul cauzei se restituie
de instanţă Consiliului."
71. După articolul 283 se introduce un nou articol,
articolul 2831, cu următorul cuprins:
„Art. 2831. - (1) In cazuri temeinic
justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, preşedintele instanţei
poate dispune, la cererea părţii interesate, prin încheiere dată cu citarea
părţilor, suspendarea executării contractului.
(2) Instanţa soluţionează cererea de suspendare luând
în considerare consecinţele probabile ale acesteia asupra tuturor categoriilor
de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public. Instanţa
va putea să nu dispună măsura prevăzută la alin. (1) în cazul în care
consecinţele negative ale acesteia ar putea fi mai mari decât beneficiile ei.
Hotărârea de a nu dispune suspendarea executării contractului nu trebuie să
prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a înaintat cererea prevăzută la
alin. (1).
(3) Incheierea prevăzută la alin. (1) poate fi atacată
cu recurs, în mod separat, în termen de 5 zile de la comunicare."
72. La articolul 285, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care instanţa admite plângerea,
modifică decizia Consiliului şi constată că actul autorităţii contractante a
încălcat prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, iar
contractul a fost încheiat înainte de pronunţarea Consiliului, încălcându-se
astfel prevederile art. 2563 alin. (3), dispoziţiile art. 28710
alin. (1) lit. b), alin. (2)-(6) sau, după caz, ale art. 28711 se
aplică în mod corespunzător."
73. După articolul 285 se introduce un nou articol,
articolul 2851, cu următorul cuprins:
„Art. 2851. - Plângerea formulată împotriva
deciziei pronunţate de Consiliu se taxează cu 50% din sumele prevăzute la art.
28717."
74. La articolul 286, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 286. - (1) Procesele şi cererile privind actele
autorităţilor contractante emise înainte de încheierea contractului, precum şi
acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul
procedurii de atribuire se soluţionează în primă instanţă de către secţia de
contencios administrativ şi fiscal a tribunalului în circumscripţia căruia se
află sediul autorităţii contractante."
75. La articolul 286, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Procesele şi cererile privind executarea,
nulitatea, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a
contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă instanţă de către
secţia comercială a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul
autorităţii contractante. Dispoziţiile prezentei secţiuni se aplică în mod
corespunzător."
76. Articolul 2878 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 2878. -In cazul în care hotărârea prin
care instanţa a soluţionat cauza este comunicată înainte de expirarea
termenelor de aşteptare, inclusiv când aceste termene privesc cazurile
prevăzute la art. 28712 alin. (1) şi la art. 28713 lit.
a), autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după
împlinirea termenelor respective."
77. La articolul 28710 alineatul (1),
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1),
art. 206 alin. (3), art. 2563 alin. (3) sau ale art. 2878, dacă
această încălcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a
formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care
această încălcare este combinată cu încălcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor
publice, dacă această din urmă încălcare a afectat şansele operatorului
economic interesat de a obţine contractul;".
78. Articolul 28711 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 28711. -In cazul unei încălcări
a prevederilor art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 2563
alin. (3) sau ale art. 2878, care nu face obiectul art. 2871° alin. (1) lit.
b), instanţa poate decide, după analizarea tuturor aspectelor relevante, dacă
va constata nulitatea contractului sau dacă este suficient să dispună sancţiuni
alternative precum cele prevăzute la art. 2871° alin. (2)."
79. La articolul 28712 alineatul (2),
literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) autoritatea contractantă se încadrează în una
dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare sau de servicii care urmează să fie atribuit/încheiat
este egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 387.000 euro;
c) valoarea estimată a contractului de lucrări care
urmează să fie atribuit/încheiat este egală sau mai mică decât echivalentul în
lei a 4.845.000 euro."
80. La articolul 28716, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28716. - (1) Hotărârea pronunţată în
primă instanţă poate fi atacată cu recurs, în termen de 5 zile de la
comunicare. Recursul se judecă, după caz, în condiţiile art. 286 alin. (1) de
secţia contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel şi ale art. 286
alin. (11) de secţia comercială a curţii de apel."
81. La articolul 28716, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Recursul nu suspendă executarea şi se judecă de
urgenţă şi cu precădere."
82. La articolul 28717, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererile neevaluabile în bani se taxează cu 4
lei."
83. Articolul 291 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 291. - Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Consiliului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Secretariatului General al Guvernului."
84. La articolul 293, litera c) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,c) încălcarea prevederilor art. 20 alin. (2), art.
142 alin. (2) şi ale art. 251 alin. (2);".
85. La articolul 293, litera g) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,g) aplicarea incorectă a regulilor de comunicare şi
transmitere a datelor, având ca efect restricţionarea accesului operatorilor
economici la procedura de atribuire, încălcarea principiului tratamentului egal
şi/sau încălcarea principiului transparenţei;".
86. La articolul 293, litera k) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,k) nejustificarea de către autoritatea contractantă a
avantajelor reflectate prin aplicarea factorilor de evaluare;".
87. La articolul 293, litera m) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,m) refuzul de a pune la dispoziţia Autorităţii
Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a
informaţiilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică, pe
care aceasta le solicită în scopul îndeplinirii funcţiei de
supraveghere;".
88. La articolul 293, după litera m) se introduce o
nouă literă, litera m1), cu următorul cuprins:
,,m1) netransmiterea informaţiilor
referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică în termen de 5 zile
de la primirea solicitării scrise a Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;".
89. La articolul 293, litera t) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,t) încălcarea prevederilor art. 211-213, referitoare
la întocmirea şi/sau păstrarea dosarului achiziţiei publice;".
90. La articolul 293, litera v) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,v) orice altă încălcare a prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia, având
ca efect încălcarea dispoziţiilor art. 2, cu excepţia alin. (2) lit. f)."
91. La articolul 294, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 294. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 293
lit. f), n), u) şi v) se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000
lei."
92. La articolul 294, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. a), c),
k), m1), q), s) şi t) se sancţionează cu amendă de la 40.000 lei la
80.000 lei."
93. La articolul 294, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) Contravenţiile prevăzute la art. 293 lit. b), d),
e), g), h), i), j), j1), l), m), o), p) şi r) se sancţionează cu
amendă de la 80.000 lei la 100.000 lei."
94. La articolul 294, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (4)
din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, sumele provenite din amenzile prevăzute la art. 294
alin. (1)-(3) aplicate persoanelor fizice se fac integral venit la bugetul de
stat."
95. Articolul 2961 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 2961. - (1) Fără a aduce atingere
prevederilor art. 294 şi în măsura în care un operator economic nu a utilizat o
cale de atac în acest sens, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita instanţei de
judecată, în condiţiile art. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la
prescripţia extinctivă, constatarea nulităţii absolute a contractelor, pentru
următoarele motive:
a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără
să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de
participare, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1),
art. 206 alin. (3), art. 2563 alin. (3), dacă această încălcare a
privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de
atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care această încălcare
este combinată cu încălcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor publice,
dacă această din urmă încălcare a afectat şansele operatorului economic
interesat de a obţine contractul;
c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile
art. 150 sau ale art. 158-160;
d) contractul de achiziţie publică, contractul de
concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii a fost
încheiat cu nerespectarea cerinţelor minime prevăzute de autoritatea
contractantă în caietul de sarcini sau, deşi sunt respectate cerinţele
respective, contractul a fost încheiat în condiţii mai puţin favorabile decât
cele prevăzute în propunerile tehnică şi/sau financiară care au constituit
oferta declarată câştigătoare;
e) atunci când autoritatea contractantă urmăreşte
dobândirea execuţiei unei lucrări, a unui serviciu sau a unui produs, fapt care
ar încadra contractul respectiv fie în categoria contractelor de achiziţie
publică, fie în categoria contractelor de concesiune de lucrări publice ori de
concesiune de servicii, însă autoritatea contractantă încheie un alt tip de
contract decât acestea sau nu încheie niciun contract, cu nerespectarea
procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Litigiile la care face referire alin. (1) se
soluţionează, de urgenţă şi cu precădere, de către Curtea de Apel Bucureşti,
Secţia contencios administrativ, potrivit dispoziţiilor art. 7202-
7207 şi art. 7209 din Codul de procedură civilă, care se
aplică în mod corespunzător.
(3) Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti poate fi atacată
cu recurs la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia contencios
administrativ."
96. La articolul 300, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 300. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a transmite Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice orice informaţie solicitată de aceasta cu privire la
aplicarea procedurilor de atribuire şi contractele atribuite."
97. Articolul 302 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 302. - Pragurile valorice prevăzute la art. 9
lit. c) şi ci), art. 51 alin. (1) lit. c), art. 55 alin. (2), art. 57 alin.
(2), art. 223 alin. (2), art. 227 alin. (1) şi art. 28712 alin. (2)
se pot modifica prin hotărâre a Guvernului, dacă această modificare este
determinată de necesitatea respectării obligaţiilor asumate la nivel european
prin acordul privind achiziţiile publice încheiat în cadrul Organizaţiei
Mondiale a Comerţului."
98. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„ANEXA Nr. 2
Anexa nr. 2A*)
Categorie
|
Descrierea serviciilor
|
Numere de referinţă CPC1)
|
Numere de referinţă CPV
|
1.
|
Servicii de întreţinere şi reparare
|
6112,6122,633,886
|
De la 50100000-6 la 50884000-5 (cu excepţia 50310000-1 la
50324200-4 si 50116510-9, 50190000-3, 50229000-6, 50243000-0) si de la
51000000-9 la 51900000-1
|
2.
|
Servicii de transport terestru2), inclusiv serviciile
de transport cu vehicule blindate şi serviciile de curierat, cu excepţia
transportului de corespondenţă
|
712 (cu excepţia 71235), 7512, 87304
|
De la 60100000-9 la 60183000-4 (cu excepţia 60160000-7,
60161000-4, 60220000-6) si de'la 64120000-3 la 64121200-2
|
3.
|
Servicii de transport aerian: transporturi de pasageri şi de
marfă, cu excepţia transportului de corespondenţă
|
73 (cu excepţia 7321)
|
De la 60410000-5 la 60424120-3 (cu excepţia 60411000-2,
60421000-5) si 60500000-3
De la 60440000-4 la 60445000-9
|
4.
|
Transport de corespondenţă pe uscat2) şi aerian
|
71235, 7321
|
60160000-7,60161000-4
60411000-2,60421000-5
|
5.
|
Servicii de telecomunicaţii
|
752
|
De la 64200000-8 la 64228200-2
72318000-7 şi de la 72700000-7 la 72720000-3
|
6.
|
Servicii financiare: a) servicii de
asigurare
b) servicii bancare şi de investiţii3)
|
ex 81, 812,814
|
De la 66100000-1 la 66720000-34)
|
7.
|
Servicii informatice şi servicii conexe
|
84
|
De la 50310000-1 la 50324200-4
De la 72000000-5 la 72920000-5 (cu excepţia 72318000-7 si de la
72700000-7 la 72720000-3), 79342410-4
|
8.
|
Servicii de cercetare şi de dezvoltare4)
|
85
|
De la 73000000-2 la 73436000-7 (cu excepţia 73200000-4,
73210000-7, 73220000-0)
|
9.
|
Servicii de contabilitate, de audit şi de gestionare a
registrelor contabile
|
862
|
De la 79210000-9 la 79223000-3
|
10
|
Servicii de studii de piaţă şi de sondaje de opinie
|
864
|
De la 79300000-7 la 79330000-6 si 79342310-9, 79342311-6
|
11.
|
Servicii de consultanţă în management5) şi servicii
conexe
|
865, 866
|
De la 73200000-4 la 73220000-0
De la 79400000-8 la 79421200-3 si 79342000-3, 79342100-4,
79342300-6, 79342320-2, 79342321-9, 79910000-6, 79991000-7, 98362000-8
|
12.
|
Servicii de arhitectură; servicii de inginerie şi servicii
integrate de inginerie; servicii de amenajare urbană şi servicii de
arhitectură peisagistică; servicii conexe de consultanţă ştiinţifică şi
tehnică; servicii de testare şi analiză tehnică
|
867
|
De la 71000000-8 la 71900000-7 (cu excepţia 71550000-8) şi
79994000-8
|
13.
|
Servicii de publicitate
|
871
|
De la 79341000-6 la 79342200-5 (cu excepţia 79342000-3 şi
79342100-4)
|
14.
|
Servicii de curăţenie pentru clădiri şi servicii de administrare
a proprietăţilor
|
874, 82201 la 82206
|
De la 70300000-4 la 70340000-6 si de la 90900000-6 la 90924000-0
|
15.
|
Servicii de publicare şi tipărire contra unei taxe sau pe baza
unui contract
|
88442
|
De la 79800000-2 la 79824000-6 De la 79970000-6 la 79980000-7
|
*) In cazul unei interpretări diferite între CPV şi
CPC, se aplică nomenclatura CPC.
Categorie
|
Descrierea serviciilor
|
Numere de referinţă CPC)
|
Numere de referinţă CPV
|
16.
|
Servicii de eliminare a deşeurilor menajere şi a apelor menajere;
servicii de igienizare şi servicii similare
|
94
|
De la 90400000-1 la 90743200-9 (cu excepţia 90712200-3)
De la 90910000-9 la 90920000-2 si 50190000-3, 50229000-6
50243000-0
|
1) Nomenclatura CPC
(versiune provizorie) utilizată pentru a defini domeniul de aplicare a
Directivei 92/50/CEE.
2) Cu excepţia
serviciilor de transport feroviar reglementate de categoria 18 din CPC prav.
3) Cu excepţia
contractelor de achiziţii de servicii financiare privind emiterea, cumpărarea,
vânzarea şi transferul de titluri sau de alte instrumente financiare şi a
serviciilor prestate de băncile centrale. Sunt exceptate, de asemenea,
contractele care au ca obiect achiziţia sau locatiunea, oricare ar fi
modalităţile financiare, de terenuri, de construcţii existente sau de alte
bunuri imobile sau care privesc drepturi asupra acestor bunuri; cu toate
acestea, contractele de servicii financiare încheiate în acelaşi timp, înainte
sau după încheierea contractului care are ca obiect achiziţia sau locatiunea,
în orice formă, fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă.
4) Cu excepţia
contractelor de achiziţii de servicii de cercetare şi de dezvoltare, altele
decât cele prin care beneficiile revin exclusiv autorităţii contractante şi/sau
entităţilor contractante în scopul utilizării în desfăşurarea propriilor
activităţi, cu condiţia ca serviciul prestat să fie remunerat în totalitate de
către autoritatea contractantă şi/sau de entităţi contractante.
5) Cu excepţia
serviciilor de arbitraj şi de conciliere.
Anexa nr. 2B*)
Categorie
|
Descrierea serviciilor
|
Numere de referinţă CPC)
|
Numere de referinţă CPV
|
17.
|
Servicii hoteliere şi de restaurant
|
64
|
De la 55100000-1 la 55524000-9 si de la 98340000-8 la 98341100-6
|
18.
|
Servicii de transport feroviar
|
711
|
De la 60200000-0 la 60220000-6
|
19.
|
Servicii de transport naval
|
72
|
De la 60600000-4 la 60653000-0 si de la 63727000-1 la 63727200-3
|
20.
|
Servicii de transport anexe şi auxiliare
|
74
|
De la 63000000-9 la 63734000-3 (cu excepţia 63711200-8,
63712700-0, 63712710-3 si de'la 63727000-1, la 63727200-3) şi 98361000-1
|
21.
|
Servicii juridice
|
861
|
De la 79100000-5 la 79140000-7
|
22.
|
Servicii de recrutare şi de plasare a forţei de muncă2)
|
872
|
De la 79600000-0 la 79635000-4 (cu excepţia 79611000-0,
79632000-3, 79633000-0) si de la 98500000-8 la 98514000-9
|
23.
|
Servicii de investigaţie şi de siguranţă, cu excepţia serviciilor
de transport cu vehicule blindate
|
873 (cu excepţia 87304)
|
De la 79700000-1 la 79723000-8
|
24
|
Servicii de învăţământ şi de formare profesională
|
92
|
De la 80100000-5 la 80660000-8 (cu excepţia 80533000-9,
80533100-0, 80533200-1)
|
25.
|
Servicii de sănătate şi servicii de asistenţă socială
|
93
|
79611000-0 si de la 85000000-9 la 85323000-9 (cu excepţia
85321000-5 şi 85322000-2)
|
26.
|
Servicii de recreere, culturale şi sportive3)
|
96
|
De la 79995000-5 la 79995200-7 si de la 92000000-1 la 92700000-8
(cu excepţia 92230000-2, 92231000-9, 92232000-6)
|
27.
|
Alte servicii
|
|
|
*) In cazul unei interpretări diferite între CPV şi
CPC, se aplică nomenclatura CPC.
1) Nomenclatura CPC
(versiune provizorie) utilizată pentru a defini domeniul de aplicare a
Directivei 92/50/CEE.
2) Cu excepţia
contractelor de achiziţii de muncă.
3) Cu excepţia
contractelor de achiziţii referitoare la cumpărarea, dezvoltarea, producţia sau
coproducţia de programe de către organisme de radiodifuziune şi a contractelor
de achiziţii privind timpul de emisie".
Art. II. - (1)
Procesele şi cererile în materie de achiziţii publice aflate în curs de
soluţionare în faţa instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă continuă să se judece în condiţiile şi cu
procedura prevăzută de legea în vigoare la data la care au fost începute.
(2) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, contestaţiilor soluţionate de prima instanţă, respectiv
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau tribunalul în
circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, li se aplică
prevederile acesteia.
Art. III. - La data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 5 alin. (3)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din
31 octombrie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
118/2008.
Art. IV. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Cristina Trăilă
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu