DECIZIE Nr. 242 din 27 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
(7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 17 iunie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 alin. (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de apelanta Ana Dragan in Dosarul nr. 504/RG/2004 al
Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autoarea exceptiei, prin avocat Dan C.
Stegaroiu, cu delegatie la dosar. Lipseste cealalta parte, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosar au fost
depuse note scrise de catre Societatea Comerciala "Legume-Fructe" -
S.A. Cluj-Napoca, prin care solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Avocatul autoarei exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea
exceptiei asa cum a fost formulata, aratand ca dispozitiile legale criticate
contin o eroare materiala, prin necorelarea evidenta existenta intre
dispozitiile alin. (3) si, respectiv, (7) ale art. 24 din Legea nr. 10/2001.
Arata ca, in cazul in care nu poate fi retinuta eroarea materiala, dispozitiile
legale criticate instituie o vadita discriminare intre persoana indreptatita la
masuri reparatorii, care nu mai poate ataca in justitie refuzul de restituire
in natura a imobilului, la expirarea termenului de 30 de zile, si detinatorul
imobilului. Arata ca se incalca accesul liber la justitie, prin respingerea ca
tardiva a actiunii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Arata ca instituirea unui termen de
decadere nu semnifica impiedicarea accesului liber la justitie, ci, dimpotriva,
are menirea de a asigura un climat de ordine in exercitarea drepturilor procesuale,
in deplina concordanta cu prevederile art. 53 din Constitutie, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
504/RG/2004, Curtea de Apel Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24
alin. (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Exceptia a fost ridicata, in dosarul de mai sus, de catre apelanta Ana
Dragan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca dispozitiile art. 24 alin. (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989 incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) si art. 21 alin. (1), (2) si
(3) din Constitutie, republicata. In esenta, se sustine ca prin neconcordanta
dintre dispozitiile art. 24 alin. (3) si cele ale art. 24 alin. (7) din Legea
nr. 10/2001, in ceea ce priveste termenele stipulate, se ingradeste accesul la
justitie persoanelor indreptatite la masuri reparatorii, in sensul ca termenul
prevazut pentru dreptul la actiune in justitie este mai mic decat cel prevazut
pentru formularea raspunsului scris pentru acceptarea sau refuzarea ofertei. Se
mai arata ca dispozitiile legale criticate creeaza o categorie privilegiata,
aceea a detinatorilor de imobile preluate in mod abuziv, si incalca dreptul
persoanelor la un proces echitabil.
Curtea de Apel Cluj - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata in acest sens ca prevederile
legale criticate nu incalca principiul liberului acces la justitie si nici
dreptul la un proces echitabil, ci constituie premisa realizarii lor, atata
timp cat prin prevederile art. 24 alin. (7), respectiv alin. (3), persoanelor
indreptatite la masuri reparatorii le este recunoscut dreptul la actiune, in
termene diferite, dat fiind specificul fiecarei situatii reglementate. Mai
mult, cele doua termene diferite nu au caracter discriminatoriu, dat fiind ca
sunt prevazute in favoarea aceleiasi categorii, anume a persoanelor
indreptatite la masuri reparatorii.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 21 din Constitutie, republicata,
arata ca textul criticat nu ingradeste accesul liber la justitie, ci,
dimpotriva, reglementeaza posibilitatea persoanei de a ataca in justitie
decizia unitatii detinatoare a imobilului prin care fusese facuta oferta de
restituire prin echivalent. Apreciaza ca termenul de 60 de zile prevazut in
textul de lege criticat este un termen de recomandare. Nu este incalcat nici
principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
cata vreme este reglementata posibilitatea oricarei persoane care a refuzat
oferta detinatorului imobilului, de restituire prin echivalent, sa se adreseze
instantelor judecatoresti. Invoca in acest sens si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca textul de lege criticat nu este de natura
sa creeze o inegalitate de tratament intre persoanele indreptatite la masuri
reparatorii. Nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 21 alin. (1), (2) si (3)
din Constitutie, republicata, dat fiind ca textul de lege criticat
reglementeaza chiar posibilitatea oricarei persoane indreptatite de a ataca in
justitie, in termen de 30 de zile de la comunicare, decizia prin care se refuza
masura reparatorie. Mai mult, arata ca textul de lege criticat limiteaza in
timp sesizarea instantei de judecata, limitare justificata de asigurarea unui
climat de ordine in valorificarea de catre titulari a drepturilor si a
intereselor lor legitime, in deplina concordanta cu art. 53 din Constitutie,
republicata. In ceea ce priveste neconcordanta dispozitiilor art. 24 alin. (7)
cu cele ale art. 24 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, arata ca aceasta nu
constituie o problema de constitutionalitate, invocand in acest sens si
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
24 alin. (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 24 alin. (7): "Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3),
persoana indreptatita poate ataca in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in
termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si ale
art. 21 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, republicata, al caror continut
este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1), (2) si (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil."
Autorul exceptiei isi fundamenteaza critica de neconstitutionalitate, in
principal, pe neconcordanta dintre doua texte legale, respectiv intre
prevederile art. 24 alin. (3) si cele ale art. 24 alin. (7) din Legea nr.
10/2001, aratand ca termenul prevazut pentru dreptul de actiune in justitie
este mai mic decat cel prevazut pentru formularea raspunsului scris pentru
acceptarea sau refuzarea ofertei, aceasta reprezentand o ingradire a accesului
la justitie al persoanelor indreptatite la masuri reparatorii.
Examinand aceasta critica, Curtea constata ca ea nu poate fi retinuta.
Astfel, examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere
compatibilitatea acestui text cu dispozitiile constitutionale pretins violate,
iar nu stabilirea unei simple contrarietati intre norme legale din acelasi
domeniu, coordonarea legislatiei in vigoare fiind de competenta autoritatii
legiuitoare. Mai mult, dispozitiile legale criticate reglementeaza chiar
posibilitatea persoanei indreptatite de a ataca, in justitie, decizia prin care
se refuza masura reparatorie, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Stabilirea acestui termen de catre legiuitor este in deplina concordanta cu
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, potrivit carora legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili
competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata.
In ceea ce priveste critica vizand incalcarea principiului egalitatii in drepturi,
Curtea Constitutionala a statuat constant, in jurisprudenta sa, de exemplu in
Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, ca violarea principiului
egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament
diferentiat unor situatii egale, fara sa existe o motivare obiectiva si
rezonabila sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratamentul
inegal si mijloacele folosite. Or, persoana indreptatita la masuri reparatorii
si detinatorul imobilului nu se afla in situatii identice, ceea ce justifica in
mod obiectiv o diferentiere a regimului juridic. Aceasta jurisprudenta a Curtii
Constitutionale este in concordanta si cu dispozitiile art. E cuprins in Partea
a V-a din Anexa la Carta sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg la
3 mai 1996 si ratificata de Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 74/1999,
prevederi conform carora "O diferenta de tratament pe un motiv obiectiv si
rezonabil nu este considerata ca discriminatorie."
Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 21 alin. (3), care
consacra dreptul la un proces echitabil, Curtea retine ca stabilirea unor
termene imperative, in cadrul carora trebuie exercitate drepturile procedurale,
nu impiedica persoana indreptatita la masuri reparatorii de a se adresa
instantelor judecatoresti, de a fi aparata si de a se prevala de toate
garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica,
procesul echitabil. De altfel, respingerea ca tardiva a actiunii introduse dupa
expirarea termenului imperativ prevazut de lege este o sanctiune procedurala,
si nu reprezinta o incalcare a dispozitiilor constitutionale invocate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
(7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
apelanta Ana Dragan in Dosarul nr. 504/RG/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu