DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 259 din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3 si 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 privind unele masuri pentru
stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor in
imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobata, cu modificari si completari, prin
Legea nr. 78/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 540 din 28 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002
privind unele masuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate,
aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 78/2003, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "BNP Consult" - S.A. din Craiova in
Dosarul nr. 28/S/2002 al Tribunalului Teleorman - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde avocat Dana Babov, pentru autorul exceptiei, si
Eugenia Melania Mihaila, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, deoarece
prevederile art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002
incalca principiul constitutional al separatiei puterilor in stat. Prin suspendarea
procedurii executarii silite pornite de creditori se creeaza un dezechilibru
intre cele doua puteri ale statului: judecatoreasca si legiuitoare. Totodata,
se arata ca art. 4 din ordonanta de urgenta ingradeste accesul liber la
justitie al creditorilor carora li se suspenda dreptul de a-si mai recupera
creantele, fiind incalcate astfel dispozitiile art. 21 si ale art. 41 din
Constitutie.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei si continuarea procedurii de
reorganizare judiciara.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata ca, in jurisprudenta sa,
Curtea a respins exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
aprobata si modificata prin Legea nr. 82/2003, retinand, intre altele, ca
masura suspendarii procedurii de executare silita nu aduce vreo atingere
prevederilor art. 21 din Constitutie.
Astfel, se considera ca suspendarea executarii silite, reglementata de
prevederile legale criticate, este o masura cu caracter temporar, creanta
putand fi satisfacuta si din alte bunuri ale debitorului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 28/S/2002,
Tribunalul Teleorman - Sectia civila - judecatorul sindic a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3
si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "BNP Consult" - S.A. din Craiova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile criticate ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2002
incalca prevederile constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la
justitie si pe cele ale art. 125 privind instantele judecatoresti, intrucat,
"prin caracterul obligatoriu al suspendarii procedurii, legislativul
intervine in mod neconstitutional in infaptuirea actului de justitie,
demersurile creditorilor pentru recuperarea creantelor lor ramanand
nefinalizate". In opinia autorului exceptiei, "suspendarea procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului la cererea unui tert, asa cum dispune
textul de lege examinat, goleste de continut si de eficienta dreptul de a se
adresa justitiei, de vreme ce creditorii care au solicitat deschiderea
procedurii fata de societatea in incapacitate de plata, independent de vointa
si de vina lor, nu mai pot starui in continuarea procedurii in vederea
recuperarii integrale sau cel putin partiale a creantelor lor".
Totodata, autorul exceptiei sustine ca, din coroborarea dispozitiilor art.
2 lit. b) al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 si a celor ale
art. 7 alin. (1) al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, rezulta ca "se determina imposibilitatea
creditorilor de a-si recupera creantele, consecinte datorita carora
dispozitiile legale criticate aduc atingere dreptului insusi, iar nu numai
restrangerea vremelnica a exercitiului acestuia".
In motivarea exceptiei, se face referire la deciziile Curtii
Constitutionale nr. 6/1992 si nr. 50/2000, prin care s-a stabilit ca o
imixtiune a puterii legislative in procesul de realizare a justitiei este
contrara principiului constitutional al separatiei puterilor in stat.
Tribunalul Teleorman - Sectia civila considera ca "suspendarea
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului lipseste creditorii de
posibilitatea valorificarii drepturilor lor legitime prin recuperarea
creantelor si le restrange accesul liber la justitie, situatie in care
prevederile art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001
si art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
determina imposibilitatea creditorilor de a-si recupera creantele".
Instanta face referire in cuprinsul incheierii la jurisprudenta Curtii
Constitutionale (deciziile nr. 6/1992 si nr. 50/2000), care s-a pronuntat in
alte cazuri cu privire la dispozitii legale prin care se suspenda cursul
judecatii sau executarea hotararilor judecatoresti definitive. Se retine ca,
"in virtutea principiului separatiei puterilor in stat, Parlamentul nu are
dreptul sa intervina in procesul de realizare a justitiei, astfel cum se
mentioneaza in considerentele Deciziei nr. 6 din 11 noiembrie 1992 a Curtii
Constitutionale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arata, in esenta, ca exceptia este neintemeiata, intrucat
suspendarea procedurii de executare silita pornita de creditori, prevazuta de
text, are un caracter temporar, "art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta
prevazand cazurile in care poate interveni reluarea procedurilor de
executare". Mai mult, arata Guvernul, "chiar si pe perioada in care
opereaza suspendarea dreptul creditorilor de a-si satisface creantele nu este
afectat, potrivit art. 2 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2002, acestia avand posibilitatea sa urmareasca alte bunuri
aflate in patrimoniul debitorilor".
De asemenea, in punctul de vedere al Guvernului se considera ca
"examinarea dispozitiilor legale criticate ar trebui sa aiba in vedere si
scopul adoptarii actului normativ contestat, respectiv stimularea cererii de
atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor in imobilele care fac
obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001". In acest sens,
se arata ca masura suspendarii procedurii de executare silita, prevazuta la
art. 1 din ordonanta de urgenta criticata, este menita sa asigure crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie (in
speta, punerea in valoare a unor spatii dezafectate destinate cresterii,
ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a unor fabrici de nutreturi
combinate dezafectate), obligatie a statului prevazuta de art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie. Totodata, Guvernul face referire si la obligatia
statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea
economica, obligatie prevazuta de art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca "se impune admiterea exceptiei si
constatarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 1, art. 3 si art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002". Se arata ca "art. 3
din ordonanta prevede suspendarea de drept a exercitarii actiunilor sau, dupa
caz, a efectuarii procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995 pentru o cauza
diferita de cele aratate la art. 243 din Codul de procedura civila".
Potrivit prevederilor art. 125 din Constitutie, "competenta si procedura
de judecata sunt stabilite de lege", dar "aceasta nu inseamna ca
legiuitorul poate institui si reguli de procedura contrare unor dispozitii sau
principii constitutionale".
Totodata, Avocatul Poporului observa ca dispozitiile criticate
"contravin principiului liberului acces la justitie, consacrat de art. 21
din Constitutie", intrucat "liberul acces la justitie include dreptul
oricarei persoane de a se adresa instantei judecatoresti competente
<<pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime>>, precum si de a starui in continuarea procesului judiciar
declansat pana la solutionarea definitiva a acestuia printr-o hotarare
judecatoreasca irevocabila, inclusiv exercitarea cailor de atac prevazute de
lege". Astfel, se afirma ca "suspendarea, dispunandu-se pe o perioada
nedeterminata, lipseste creditorii, timp indelungat, de orice posibilitate
pentru valorificarea drepturilor lor legitime prin recuperarea creantelor,
eventual prin lichidarea activelor sau a intregului patrimoniu al societatii
debitoare". Totodata se precizeaza ca "restrangerea, prin suspendare,
a exercitiului dreptului de acces liber la justitie, chiar prin lege, nu este
justificata de nici unul dintre cazurile prevazute de art. 49 din
Constitutie". De asemenea, Avocatul Poporului considera ca "se poate
retine si faptul ca suspendarea pe o perioada indelungata a procedurii si, mai
ales, inchiderea acesteia in urma privatizarii societatii comerciale debitoare
determina, poate in multe cazuri, imposibilitatea celorlalti creditori de a-si
mai recupera creantele, consecinte datorita carora dispozitiile legale
criticate aduc atingere dreptului insusi".
Apreciind, de asemenea, ca "prin caracterul obligatoriu al suspendarii
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, iar apoi al inchiderii
procedurii, prin dispozitiile legale criticate, legislativul intervine in mod
neconstitutional in infaptuirea actului de justitie", Avocatul Poporului
face referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale - Decizia nr. 6/1992
-, prin care s-a stabilit ca "o dispozitie legala prin care se suspenda
cursul judecatii sau executarea hotararilor judecatoresti definitive
referitoare la anumite cauze determinate este neconstitutionala", solutie
"reiterata si in Decizia nr. 50 din 21 martie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 277 din 20 iunie 2000".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile
art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 privind unele
masuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a
investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie 2002, aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 78 din 12 martie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003, texte care
au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "(1) In vederea stimularii cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 387/2002, la data incheierii contractului prevazut
la art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, cu modificarile
ulterioare, se suspenda orice procedura de executare silita pornita de
creditori si orice oferta de vanzare asupra imobilelor a caror folosinta
gratuita a fost acordata sau urmeaza sa fie acordata prin contract.
(2) In cazul imobilelor ce fac obiectul unor contracte deja incheiate in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, cu modificarile
ulterioare, masura suspendarii procedurilor de executare silita pornite de
creditori se aplica de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Termenul de prescriptie a dreptului creditorilor de a cere executarea
silita a creantelor fata de debitorii care au in patrimoniu imobile a caror
folosinta gratuita a fost acordata prin contract se suspenda pe durata in care
procedurile de executare silita asupra acestor imobile au fost suspendate
conform alin. (1) si (2).";
- Art. 3: "(1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica
si in cazul imobilelor apartinand debitorilor aflati in procedura prevazuta de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in procedura de
dizolvare si lichidare prevazuta de Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru
imobilele la care exista cerere de atribuire si care indeplinesc conditiile
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, cu modificarile
ulterioare.
(2) Documentatia aferenta imobilelor mentionate la alin. (1) va fi predata
comisiei constituite in baza prevederilor art. 1 din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
216/2002, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.";
- Art. 4: "De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se suspenda dreptul creditorilor de a introduce cereri pentru
declansarea procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, impotriva debitorilor ale caror bunuri
au fost atribuite in folosinta gratuita, conform prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001, cu modificarile ulterioare, pe toata
perioada de valabilitate a contractelor de atribuire a folosintei
gratuite."
In sustinerea exceptiei, autorul acesteia a invocat, in esenta, incalcarea
principiului constitutional al separatiei puterilor in stat, a dreptului la
acces in justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, a dispozitiilor art. 49
din Constitutie privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, precum si a prevederilor art. 125 din Constitutie privind instantele
judecatoresti, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca
suspendarea cursului judecatii cererilor privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului sau a executarii hotararilor judecatoresti privind
bunuri dintre cele vizate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002
incalca principiile constitutionale ale separatiei puterilor in stat si ale
accesului liber la justitie, lasand fara continut si eficienta dreptul
creditorilor de a se adresa justitiei si de a obtine, pe aceasta cale,
valorificarea drepturilor lor legitime si recuperarea creantelor.
In legatura cu prevederile art. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2002, coroborate cu cele ale art. 7 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, se afirma ca creditorii sunt in
imposibilitate de a-si mai recupera creantele, fiind deci vorba de atingerea
dreptului insusi si nu numai de restrangerea exercitiului acestuia.
Textul art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001,
invocat in legatura cu incalcarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie, are
urmatorul continut: "(1) La expirarea termenului de 5 ani prevazut in
contractul de atribuire in folosinta gratuita, fabrica de nutreturi combinate,
constructia zootehnica, terenul de sub acestea si incintele aferente pot fi
vandute persoanelor prevazute la art. 2 lit. c), care le-au avut in folosinta
gratuita, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, la un pret
echivalent cu 10% din valoarea acestora la momentul atribuirii in folosinta
gratuita, stabilita potrivit normelor metodologice."
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca ele sunt intemeiate in ce
priveste incalcarea principiului separatiei puterilor in stat si al liberului
acces la justitie. Dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 102/2002 prevad suspendarea procedurilor de executare silita pornita de
creditori asupra imobilelor a caror folosinta gratuita a fost acordata sau
urmeaza sa fie acordata prin contract. Potrivit art. 3, aceste dispozitii se
aplica si in cazul imobilelor apartinand debitorilor aflati in procedura
prevazuta de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in
procedura de dizolvare si lichidare prevazuta de Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Totodata,
potrivit art. 4, se suspenda si dreptul creditorilor de a introduce cereri
pentru declansarea procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, impotriva debitorilor ale caror bunuri
au fost atribuite in folosinta gratuita, conform prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001, pe toata perioada de valabilitate a
contractelor de atribuire a folosintei gratuite.
Astfel fiind, dispozitiile legale examinate incalca principiul
constitutional al separatiei puterilor in stat, principiu care, fara sa fie
formulat textual, rezulta, in mod evident, asa cum a stabilit Curtea in
jurisprudenta sa, din contextul prevederilor constitutionale referitoare la
organizarea si atributiile autoritatilor publice. Totodata aceste prevederi
contravin si dispozitiilor art. 21 din Constitutie prin aceea ca masura
suspendarii executarii silite, prevazuta de textele legale criticate,
ingradeste exercitarea de catre creditori a dreptului de a actiona in justitie
pentru apararea drepturilor lor.
Prin dispozitiile art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2002 s-a produs o ingerinta directa a legiuitorului delegat in atributiile
specifice activitatii instantelor judecatoresti, prin reglementarea suspendarii
executarii silite, a procedurilor in curs prevazute de Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau a celor de
dizolvare si lichidare prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a dreptului creditorilor de
a introduce cereri pentru declansarea procedurilor prevazute de Legea nr.
64/1995, impotriva debitorilor ale caror bunuri au fost atribuite in folosinta
gratuita, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, cu
modificarile ulterioare, pe toata durata de valabilitate a folosintei gratuite.
Solutionarea acestor cauze, inclusiv dreptul creditorilor de a introduce cereri
pentru declansarea procedurilor prevazute de Legea nr. 64/1995, impotriva
debitorilor ale caror bunuri au fost atribuite in folosinta gratuita, conform
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, poate fi
realizata numai in cadrul actualului regim constitutional al activitatii
instantelor judecatoresti, potrivit competentei si procedurii de judecata
stabilite de lege. Interventia ulterioara a legiuitorului delegat, prin care
este paralizata, fara termen sau pe timp de 5 ani, intr-un fel sau altul,
rezolvarea unor litigii, este in mod evident contrara dispozitiilor art. 125
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Justitia se realizeaza prin
Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
de lege".
Pe de alta parte, Curtea observa ca prin dispozitiile criticate este
ingradita si exercitarea dreptului de acces liber la justitie al persoanelor
care se vad in situatia de a nu-si mai putea valorifica drepturile impotriva
debitorilor, inclusiv a celor recunoscute prin titluri executorii, sau de a nu
se mai putea adresa justitiei pentru declansarea procedurilor prevazute de
Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Or,
potrivit alin. (2) al art. 21 din Constitutie, nici o lege nu poate ingradi
exercitarea accesului liber la justitie. Este de observat, de asemenea, ca
masurile instituite prin ordonanta de urgenta sunt pe termen foarte lung, de 5
ani, conform art. 4 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001, care
este termenul contractului incheiat pentru atribuirea in folosinta gratuita a
constructiilor zootehnice dezafectate, a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, a terenurilor de sub constructii si a celor din incinta. Mai mult,
in cazul prevazut de art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001,
la care trimit textele criticate, bunurile respective pot fi vandute celor
carora li s-au dat in folosinta gratuita pentru 5 ani, la expirarea acestui
termen, la un pret echivalent cu 10% din valoarea bunurilor respective la
momentul atribuirii in folosinta gratuita.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate bazata pe sustinerea
incalcarii separatiei puterilor in stat si a accesului liber la justitie, in
cazul suspendarii cursului judecatii unor cauze aflate in fata justitiei ori a
executarii hotararilor judecatoresti definitive, este de remarcat ca, in
jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit ca asemenea procedee din
partea autoritatii legiuitoare sunt neconstitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993, Curtea, in exercitarea
controlului a priori, a declarat "neconstitutionale prevederile art. 2
alin. 1 si ale art. 5 din Legea privind masuri premergatoare situatiei juridice
a unor imobile trecute in proprietatea statului dupa 23 august 1944". Prin
art. 5 al legii respective, se prevedea, asa cum s-a retinut prin decizia
Curtii, ca "pana la adoptarea viitoarei legi se suspenda din oficiu
judecarea proceselor de orice natura privitoare la bunurile ce fac obiectul
art. 1 din legea in discutie, precum si executarea hotararilor judecatoresti
definitive pronuntate cu privire la asemenea bunuri". Cu privire la
aceasta prevedere a legii, Curtea a stabilit, in considerentele deciziei, ca
"incalca raporturile constitutionale dintre puterea legislativa si cea
judecatoreasca", intrucat "in virtutea principiului separatiei
puterilor in stat, Parlamentul nu are dreptul sa intervina in procesul de realizare
a justitiei". De asemenea, Curtea a retinut ca "o imixtiune a puterii
legislative care ar pune autoritatea judecatoreasca in imposibilitatea de a
functiona, chiar daca numai cu referire la o anumita categorie de cauze si
pentru o anumita perioada de timp, ar avea drept consecinta ruperea
echilibrului constitutional dintre aceste autoritati. De aceea, o dispozitie
legala prin care se suspenda cursul judecatii sau executarea hotararilor
judecatoresti definitive referitoare la anumite cauze determinate este
neconstitutionala".
De asemenea, prin Decizia nr. 50 din 21 martie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 277 din 20 iunie 2000, Curtea
Constitutionala a retinut ca "o prevedere legala prin care s-ar interzice
- fie si numai temporar - executarea unei hotarari judecatoresti ar reprezenta
o imixtiune a puterii legislative in procesul de realizare a justitiei, fiind
contrara principiului constitutional al separatiei puterilor in stat".
Aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata.
Este adevarat ca, prin mai multe decizii, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat recent asupra dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, aprobata si modificata prin Legea
nr. 82/2003, stabilind, cu majoritate de voturi, ca acestea sunt
constitutionale. Curtea a respins exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, aprobata si
modificata prin Legea nr. 82/2003, retinand, intre altele, in raport cu
motivele invocate de autorii exceptiilor, ca nu sunt incalcate dispozitiile
art. 21 din Constitutie, care consacra dreptul liberului acces la justitie.
Situatiile reglementate prin aceasta ordonanta au fost insa diferite de cele
prevazute de art. 1, 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002,
dat fiind ca masura suspendarii este pronuntata de instanta competenta, pe o
perioada limitata, de numai un an, cu drept de a fi prelungita cu inca un an,
dupa constatarea de catre judecator a indeplinirii conditiilor prevazute in
ordonanta.
Faptul ca, prin mai multe decizii, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, in
anii 2002 si 2003, asupra dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 82/2003, stabilind, cu
majoritate de voturi, ca acestea sunt constitutionale, constituie prin
nuantarile facute, in realitate, nu o abatere de la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ci o consolidare a acesteia cu privire la separatia puterilor
in stat si la accesul liber la justitie.
Astfel, Curtea Constitutionala a retinut, in esenta, prin deciziile
referitoare la art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, aprobata si
modificata prin Legea nr. 82/2003, ca acest text nu este neconstitutional,
intrucat "suspendarea exercitarii actiunilor sau, dupa caz, a procedurilor
prevazute de Legea nr. 64/1995 nu incalca principiul liberului acces la
justitie, dat fiind ca, prin insasi natura ei, aceasta masura constituie un act
judiciar de decizie, adoptat de instanta competenta, pe o perioada limitata (de
numai un an, cu posibilitatea prelungirii ei inca un an), potrivit art. III
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, dupa constatarea de catre
judecator a indeplinirii conditiilor prevazute de alin. (1) al aceluiasi
articol". Pe de alta parte, Curtea a retinut ca, "in conditiile in
care masura suspendarii nu opereaza de drept, ci, asa cum s-a aratat, in cadrul
unei proceduri judiciare, creditorii si toate celelalte persoane interesate au
posibilitatea sa infatiseze instantei punctul lor de vedere cu privire la
existenta tuturor conditiilor prevazute de lege pentru a se dispune suspendarea
actiunilor sau, dupa caz, a procedurilor prevazute de lege". In acelasi
sens, s-a mai retinut de catre Curte, "este de observat ca procedura
suspendata pe cale judiciara urmeaza sa se inchida tot pe cale judiciara, fie
in conditiile prevazute de art. 117 si urmatoarele din Legea nr. 64/1995 - daca
nu s-a realizat privatizarea -, fie in conditiile prevazute de art. III alin.
(4) din Ordonanta Guvernului 38/2002, in urma privatizarii prin vanzarea
pachetului majoritar de actiuni". Pe de alta parte, Curtea a mai retinut
ca "titularii drepturilor de creanta care au solicitat deschiderea
procedurii fata de societatea comerciala ajunsa in incapacitate de plata au
posibilitatea ca, la inchiderea procedurii speciale prevazute de art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, sa isi recupereze creantele pe baza
prevederilor contractului de privatizare sau, in conditiile dreptului comun, de
la succesorii societatii privatizate". (In acest sens, a se vedea, de
exemplu, Decizia Curtii Constitutionale nr. 211 din 10 iulie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 782 din 28 octombrie 2002, Decizia
nr. 49 din 4 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 219 din 2 aprilie 2003, Decizia nr. 95 din 6 martie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 6 mai 2003).
Aceasta jurisprudenta a Curtii Constitutionale, care, in cazul suspendarii
unor cauze aflate pe rolul instantelor judecatoresti, ca si a executarii
silite, distinge in ceea ce priveste constitutionalitatea legilor care prevad
aceste masuri, dupa cum ele opereaza de drept, sau prin decizia instantelor,
precum si prin stabilirea unor termene imprecise sau lungi ori, dimpotriva, a
unor termene scurte, precis prevazute, este concordanta mutatis mutandis cu jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului. Astfel, prin Hotararea Sectiei a II-a a
Curtii Europene a Drepturilor Omului din 25 octombrie 2001, definitiva la 25
iunie 2002, pronuntata in cauza Saggio contra Italiei, Curtea a stabilit ca
"in principiu un sistem de suspendare temporara a platii creantelor unei
intreprinderi comerciale in criza, autorizata sa continue activitatea sa
productiva in interesul economiei nationale, nu este criticabila in sine, avand
in vedere marja de apreciere autorizata de alineatul al doilea al art. 1 [al
Protocolului 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale]. Totusi un astfel de sistem implica riscul de a
impune creditorilor o sarcina excesiva in ceea ce priveste posibilitatea de a recupera
bunurile lor si trebuie deci prevazute anumite garantii de procedura pentru a
veghea ca aceasta aplicare a sistemului si a incidentei sale asupra dreptului
de proprietate al particularilor sa nu fie nici arbitrare, nici
imprevizibile".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"BNP Consult" - S.A. din Craiova in Dosarul nr. 28/S/2002 al
Tribunalului Teleorman - Sectia civila si constata ca dispozitiile art. 1, 3 si
4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002 privind unele masuri
pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor
in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 78/2003, sunt neconstitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta
|