DECIZIE Nr. 26 din 21 martie 1995
privind solutionarea recursurilor declarate impotriva Deciziei nr. 1/1995
pronuntata de Curtea Constitutionala la 4 ianuarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 11 aprilie 1995
Vasile Gionea - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de Saraev Gabriela si Spancioc
Verginica impotriva Deciziei nr. 1/1995 pronuntata de Curtea Constitutionala la
4 ianuarie 1995.
Presedintele declara sedinta deschisa.
La apelul nominal facut in sedinta publica partile, desi legal citate, nu
au raspuns.
Procurorul, avand cuvantul, pune concluzii de respingere a recursurilor,
intrucat art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este neconstitutional in
masura in care restrange atributiile Ministerului Public, fiind astfel
incalcate dispozitiile art. 130 alin. (1) din Constitutie potrivit carora
Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea
de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor.
Presedintele declara dezbaterile inchise.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
deliberand asupra recursurilor declarate, retine urmatoarele:
Prin Decizia nr. 1 din 4 ianuarie 1995, Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate invocata de Parchetul de pe langa Tribunalul
Timis si a constatat ca art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este
neconstitutional in ce priveste limitarea dreptului procurorilor de a participa
numai la procese privind "apararea drepturilor si intereselor legitime ale
minorilor si ale persoanelor puse sub interdictie, precum si in alte cazuri
prevazute de lege", urmand ca in privinta acestei atributii sa se aplice
direct art. 130 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, prin aceeasi decizie
s-au respins exceptiile de neconstitutionalitate vizand intreg art. 45 din
Codul de procedura civila, ridicate din oficiu de Curtea de Apel Constanta.
Art. 130 alin. (1) din Constitutie, la care face referire decizia
sus-mentionata, prevede ca "In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor".
Impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1/1995 au declarat recurs
Saraev Gabriela si Spancioc Verginica. Recursurile au, in esenta, acelasi
continut si se refera la faptul ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 45
din Codul de procedura civila nu ar fi trebuit respinsa, intrucat art. 130 alin.
(1) din Constitutie nu poate fi aplicat direct spre a reglementa activitatea
Ministerului Public, ci numai prin intermediul legii speciale, care sa
detalieze norma constitutionala. De asemenea, se considera ca solutia adoptata
ar putea avea consecinte negative, intrucat lasa la aprecierea procurorului
cand va participa la proces, considerand ca interesele generale ale societatii
reclama interventia sa.
Amandoua aceste motive sunt neintemeiate.
Prima critica adusa deciziei de fond promoveaza conceptia conform careia
Constitutia nu ar fi direct aplicabila, ci numai prin intermediul legii. In
aceasta conceptie, obligativitatea Constitutiei este mai putin ferma decat
aceea a unei legi sau a unui contract, ce sunt direct aplicabile, pe cand norma
constitutionala ar putea reglementa relatiile sociale numai in functie de
continutul detaliat si precizat de legiuitorul ordinar.
Constitutia, ca lege fundamentala a statului, este direct aplicabila. Cand
Adunarea Constituanta a inteles ca anumite norme constitutionale sa fie
aplicate in conditiile legii, a facut-o in mod expres. Art. 130 alin. (1) din
Constitutie nu cuprinde insa o asemenea circumstantiere. Dar, chiar si in cazul
normelor constitutionale ce fac referire la lege, legiuitorul nu poate depasi limitele
constitutionale astfel stabilite, pentru ca altminteri ar incalca insesi
prevederile legii fundamentale. De altfel, chiar controlul constitutionalitatii
legii, exercitat de Curtea Constitutionala, reprezinta una dintre consecintele
caracterului direct aplicabil al Constitutiei. De aceea, asa cum se arata in
decizia recurata, "dispozitia art. 130 alin. (1) din Constitutie se poate
concretiza prin legi organice sau ordinare, dar aceasta concretizare nu poate
duce la restrangerea continutului dispozitiei constitutionale".
Cu privire la cel de-al doilea motiv de recurs, nu se poate considera ca
participarea procurorului ar putea genera un dezechilibru procesual, cat timp
statutul sau constitutional priveste apararea intereselor generale ale
societatii, a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor
cetatenilor. Astfel, Ministerul Public, in afara cazurilor prevazute expres de
lege cu privire la obligativitatea participarii procurorului, are dreptul de a
aprecia si competenta de a actiona pentru realizarea obiectivelor mentionate in
art. 130 alin. (1) din Constitutie.
Desigur, faptul ca procurorul participa in proces ca reprezentant al
intereselor generale ale societatii exclude posibilitatea participarii sale la
procesele in care nu sunt implicate asemenea interese.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art.
13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Saraev Gabriela si Spancioc Verginica
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1 din 4 ianuarie 1995.
Definitiva.
Decizia se comunica Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
dr. Miklos Fazakas
Magistrat asistent,
Florentina Geangu