Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 283 din 18 martie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 287 din 3 mai 2010



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                   -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Lăzăroiu                        -judecător

Ion Predescu                          -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                       -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Carmen-Cătălina Gliga          - procuror

Valentina Bărbăţeanu             - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, excepţie ridicată de Georgeta Baesan, Ioan Baesan, Emilia Dana Târnăveanu, Gheorghe Dorin Târnăveanu şi Viorica Gligor în Dosarul nr. 1.995/175/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent învederează Curţii că partea Comisia specială de retrocedare a bunurilor care au aparţinut cultelor a transmis la dosar note scrise prin care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că prevederile de lege criticate nu nesocotesc nici principiul egalităţii în faţa legii şi a autorităţilor publice şi nici nu îngrădesc dreptul de acces liber la justiţie.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 2 iunie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.995/175/2007, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Georgeta Baesan, Ioan Baesan, Emilia Dana Târnăveanu, Gheorghe Dorin Târnăveanu şi Viorica Gligor într-o cauză, aflată în stadiul procesual al recursului, având ca obiect soluţionarea cererii de constatare a nulităţii absolute parţiale a unei dispoziţii de restituire emise de Comisia specială de retrocedare a bunurilor care au aparţinut cultelor.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată, în esenţă, că deciziile la care se referă textul de lege criticat sunt emise în urma unei proceduri necontencioase aplicabile unor persoane bine determinate, şi anume instituţia de cult şi comisia de retrocedare. Deşi nu le sunt comunicate, efectele acestor decizii se răsfrâng însă şi asupra chiriaşilor din imobilele retrocedate, care sunt terţi faţă de raportul juridic stabilit între subiectele de drept amintite. Acestora nu le poate fi opus termenul în interiorul căruia deciziile menţionate pot fi contestate. Totodată, autorii excepţiei se consideră discriminaţi în raport cu instituţia de cult, care „îşi poate exprima poziţia în cadrul procedurii necontencioase" şi căreia îi sunt comunicate aceste decizii. De asemenea, se consideră discriminaţi şi faţă de alte categorii de chiriaşi, şi anume cei ai imobilelor preluate de stat în perioada 1945-1989, pentru care Legea nr. 10/2001 prevede că dispoziţiile emise în baza legii menţionate pot fi atacate de persoana care se pretinde îndreptăţită, fiindu-le aplicabilă procedura comună de atac a oricărui act juridic, „în care termenele sunt mai mari şi posibilitatea de a acţiona mai lejeră, chiar dacă nu sunt comunicate nici aceste decizii".

Tribunalul Alba - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat vizează o procedură accelerată, specifică materiei contenciosului administrativ, care e aplicabilă nu doar părţilor implicate în procedura de restituire, ci şi terţilor.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată că nu se încalcă principiul egalităţii în drepturi, reglementarea criticată aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor vizate de norma legală, şi nici dreptul de acces liber la justiţie, a cărui exercitare poate fi condiţionată prin lege de îndeplinirea unor cerinţe prealabile şi de respectarea unor termene de prescripţie sau de decădere.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 797 din 1 septembrie 2005, care au următorul cuprins:

- Art. 3 alin. (7): „(7) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare vor putea fi atacate cu contestaţie la instanţa de contencios administrativ în a cărei rază teritorială este situat imobilul solicitat, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora. Hotărârea pronunţată de instanţa de contencios administrativ este supusă căilor de atac potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004."

In opinia autorilor excepţiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor din Legea fundamentală cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea cetăţenilor şi în art. 21 referitor la accesul liber la justiţie.

Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea observă că, analizând constituţionalitatea prevederilor art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 prin prisma unei critici similare, referitoare la pretinsa privare a persoanelor care sunt terţi faţă de raportul juridic stabilit între persoana îndreptăţită să solicite retrocedarea imobilului şi comisia specială de retrocedare de dreptul de a ataca decizia emisă de aceasta din urmă, a pronunţat Decizia nr. 1.635 din 3 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 15 ianuarie 2010, prin care a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstitutionalitate. Instanţa de contencios constituţional a reţinut, cu acel prilej, că deciziile comisiei speciale de retrocedare, reprezentând acte administrative, pot fi contestate de către terţi la instanţa de contencios administrativ, astfel că apare ca nefondată susţinerea privitoare la încălcarea dreptului de acces liber la justiţie. Curtea Constituţională a constatat că aceştia au la dispoziţie un termen de un an, care începe să curgă de la data luării la cunoştinţă despre decizia de retrocedare, în care au posibilitatea de a ataca actul administrativ contestat, astfel cum prevede art. 11 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Prin urmare, chiar dacă decizia de retrocedare nu se comunică şi chiriaşilor imobilului restituit, legea le oferă o cale procedurală eficientă de care pot uza pentru a contesta acest act, astfel că nu le este îngrădit dreptul de acces liber la justiţie. Totodată, Curtea constată că, în cadrul acţiunii în contencios administrativ având ca obiect anularea deciziei de retrocedare, aceşti terţi capătă calitate procesuală de reclamanţi, având posibilitatea de a formula toate apărările pe care le consideră utile. De aceea, nu se poate reţine critica referitoare la pretinsa discriminare existentă în raport cu instituţia de cult care „îşi poate exprima poziţia în cadrul procedurii necontencioase". In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia ar fi instituită o inegalitate între diverse categorii de chiriaşi, mai exact între cei ai imobilelor care au aparţinut cultelor religioase şi cei ai celorlalte imobile preluate de stat în mod abuziv în perioada 1945-1989 şi pentru care există o altă procedură de contestare a deciziilor de retrocedare, Curtea observă că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată şi sub acest aspect. Astfel cum în mod constant a statuat în jurisprudenţa sa, principiul egalităţii în faţa legii nu semnifică uniformitate, legiuitorul fiind îndreptăţit să reglementeze în mod diferit situaţii care, prin natura lor, sunt diferite.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, excepţie ridicată de Georgeta Baesan, Ioan Baesan, Emilia Dana Târnăveanu, Gheorghe Dorin Târnăveanu şi Viorica Gligor în Dosarul nr. 1.995/175/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 martie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăţeanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 283/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 283 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 283/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu