DECIZIE Nr. 3*) din 6 ianuarie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 8 iunie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ion Filipescu - presedinte
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 cu privire la corelarea
salariilor prevazute de Legea nr. 53/1991, Legea nr. 40/1991 si Legea nr.
52/1991 cu nivelul salariilor de la societatile comerciale si regiile autonome,
invocata de reclamantul Flavius Antoniu Baias in dosarul nr. 3127/1993 al
Judecatoriei Sectorului 5, municipiul Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 8 decembrie 1993,
concluziile partilor fiind consemnate pe larg in incheierea au aceeasi data,
pronuntarea fiind amanata pentru 15 decembrie si apoi 27 decembrie si,
respectiv, 6 ianuarie 1994.
Flavius Antoniu Baias a sustinut, in esenta, ca prevederile art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 58/1992 sunt neconstitutionale intrucat contravin atat art.
16 alin. (1), cat si art. 53 alin. (2) din Constitutie.
Totodata, cu ocazia dezbaterilor, a solicitat, tinand seama ca intre timp
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 a fost abrogat expres prin art. 3 alin.
2 din Legea nr. 35/1993 pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii si cum art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii a preluat, sub o alta forma, principiul din vechiul art. 3
alin. (2) al Legii nr. 58/1992, sa se constate si neconstitutionalitatea
acestuia.
Procurorul a solicitat respingerea exceptiei, intrucat prin art. 7 alin. 4
din Legea nr. 32/1991 s-a inlaturat discriminarea din art. 3 alin. (2) din
Legea nr. 58/1992, plata unui impozit majorat urmand sa se aplice tuturor
categoriilor de salariati care cumuleaza functii.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Reclamantul Flavius Antoniu Baias a chemat in judecata Baroul de avocati al
municipiului Bucuresti, solicitand Judecatoriei Sectorului 5, municipiul
Bucuresti, sa constate ca impozitul pe veniturile realizate, ca avocat, in luna
februarie 1993 au fost gresit impozitate, respectiv cu un impozit majorat cu
100% si, pe cale de consecinta, sa fie obligat baroul sa-i restituie suma de
14.065 lei.
La primul termen de judecata - 7 mai 1993 - reclamantul a invocat exceptia
de neconstitutionalitate a art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, sustinind ca
acesta este in vadita contradictie cu art. 16 alin. (1) si art. 53 alin. (2)
din Constitutie, si a solicitat sesizarea Curtii Constitutionale pentru a
hotari cu privire la constitutionalitate articolului in discutie.
Judecatoria Sectorului 5, municipiul Bucuresti, prin Incheierea din 7 mai
1993, a sesizat Curtea Constitutionala, si-a exprimat opinia in sensul ca
exceptia este intemeiata intrucat prin articolul respectiv se introduce un spor
de impozit doar pentru o anumita categorie de persoane, respectiv pentru cele
incadrate prin cumul de functii, ceea ce reprezinta o incalcare a egalitatii
cetatenilor in fata legii, care contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie,
si a dispus suspendarea judecatii cauzei.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate au fost
solicitate, in baza art. 24 din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere Senatului,
Camerei Deputatilor si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca, intr-adevar, prevederile
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 au fost neconstitutionale, intrucat au
creat o discriminare, in sensul ca impozitarea majorata se referea numai la
salariatii ce cumulau functii din institutiile publice, textul nefiind
aplicabil salariatilor agentilor economici sau altor persoane juridice si nici
celor angajati la persoane fizice.
Senatul si Camera Deputatilor nu si-au exprimat punctul de vedere.
Potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, salariile realizate prin
cumul de functii, precum si veniturile realizate in afara functiei de baza,
indiferent de unitatea in care acestea se obtin, se impoziteaza separat,
aplicandu-se impozitul prevazut de lege, majorat cu 100% . Aceasta impozitare
majorata se refera numai la salariatii care cumuleaza functii din institutiile
publice, deoarece textul sus-mentionat nu se aplica salariatilor economici sau
altor persoane juridice si nici celor angajati la persoane fizice. In acest fel
se face o discriminare intre salariatii care realizeaza venituri prin cumul la
institutiile publice si salariatii care realizeaza venituri prin cumul la
agentii economici, la alte persoane juridice ori la persoane fizice. Aceasta
discriminare este contrara egalitatii in drepturi a cetatenilor prevazuta de
art. 16 alin. (1) din Constitutie si principiului de asezare a impozitelor
stabilit de art. 53 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Constitutie "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". In sensul art. 4 alin. (2) din Constitutie, criteriile
nediscriminarii sunt rasa, nationalitatea, originea etnica, limba, religia, sexul,
opinia, apartenenta politica, averea, originea sociala.
Dispozitiile constitutionale mentionate trebuie corelate si interpretate in
raport cu prevederile cuprinse in instrumentele juridice internationale in
domeniul drepturilor omului. Intr-adevar, potrivit art. 20 alin. (1) din
Constitutie: "Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vot fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte". In acest fel sunt aplicabile dispozitiile
art. 26 din Pactul international privitor la drepturile civile si politice,
intrat in vigoare la 23 martie 1976, potrivit carora: "Toate persoanele
sunt egale in fata legii si au dreptul, fara discriminare, la o egala protectie
a legii. In aceasta privinta legea trebuie sa interzica orice discriminare si
sa garanteze tuturor persoanelor o protectie egala si eficace impotriva
oricaror discriminari, indeosebi de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica
si orice alta opinie, originea nationala sau sociala, avere, nastere sau
intemeiata pe orice alta imprejurare".
Dispozitii similare sunt cuprinse in art. 2 alin. 2 din Pactul
international privitor la drepturile economice, sociale si culturale, intrat in
vigoare la 3 ianuarie 1976.
In raport cu dispozitiile legale mentionate, se poate observa ca art. 3
alin. (2) din Legea nr. 58/1992 stabileste un spor de impozit de 100% doar
pentru o anumita categorie de salariati cu cumul de functii, respectiv cei care
realizeaza venituri prin cumul la institutiile publice, nu si in alte locuri
de munca, ceea ce inseamna o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice. Art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992
introduce, deci, o exceptie de la dispozitiile comune in materie de impozite,
si anume cel cuprinse in Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, care
in art. 7 alin. 4 stabileste ca "Veniturile sub forma de salarii si alte
venituri salariale, provenite din munca prestata in mai multe locuri de munca,
se impune separat, pe fiecare loc de munca, cu cotele si in conditiile
prevazute la primul alineat al acestui articol". Rezulta ca Legea nr.
32/1991 are in vedere veniturile salariale obtinute si nu vreo diferentiere pe
criterii sociale sau categorii de functionari.
In aprecierea constitutionalitatii art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992
trebuie avute in vedere si prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea
justa a sarcinilor fiscale". Prin urmare, fiscalitatea trebuie sa fie nu
numai legala, ci si proportionala, rezonabila, echitabila si sa nu diferentieze
impozitele pe criteriul grupelor sau categoriilor de cetateni.
Fata de cele aratate, se constata ca exceptia de neconstitutionalitate a
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 este intemeiata.
In ce priveste art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, astfel cum a fost modificata de Legea nr. 35/1993, care prevede o
impozitare majorata cu 30% pentru veniturile realizate prin cumul de catre toti
salariatii, indiferent de locul de munca, a carui neconstitutionalitate a fost
ridicata de reclamant in fata Curtii Constitutionale cu ocazia dezbaterilor din
8 decembrie 1993, cu motivarea ca acest text introduce o alta inegalitate si
discriminare, respectiv intre salariatii care realizeaza venituri fara cumul,
se retine ca cererea reclamantului nu s-a facut cu respectarea prevederilor
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit carora Curtea hotaraste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor
judecatoresti.
Totodata, se constata ca au fost incalcate si dispozitiile art. 23 alin.
(4) si (5) din Legea nr. 47/1992 care prevad ca sesizarea Curtii se dispune de
catre instanta judecatoreasca prin incheiere, care trebuie sa cuprinda punctele
de vedere ale partilor, precum si opinia instantei.
In aceste conditii, intrucat cererea nu a fost facuta in fata unei instante
judecatoresti, iar Curtea nu a fost legal sesizata, exceptia invocata nu poate
fi examinata in fond.
Fata de considerentele expuse,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate cu care Curtea a fost sesizata
prin Incheierea din 7 mai 1993, ridicata de Flavius Antoniu Baias in fata
Judecatoriei Sectorului 5, municipiul Bucuresti, si constata ca prevederile
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 cu privire la corelarea salariilor
prevazute de Legea nr. 53/1991, Legea nr. 40/1991 si Legea nr. 52/1991 cu
nivelul salariilor de la societatile comerciale si regiile autonome sunt
neconstitutionale. Cu privire la cererea reclamantului Flavius Antoniu Baias in
sensul declararii ca neconstitutionale si a prevederilor art. 7 alin. 4 din
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, astfel cum a fost modificata de
Legea nr. 35/1993, formulata in fata Curtii cu ocazia dezbaterilor din 8
decembrie 1993, se constata ca sesizarea acesteia, sub acest aspect, nu s-a
facut cu respectarea dispozitiilor art. 23 alin. (1), (4) si (5) din Legea nr.
47/1992 si, in consecinta, nu poate fi examinata in fond.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 6 ianuarie 1994.
PRESEDINTE,
ION FILIPESCU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada