DECIZIE Nr. 3 din 8 octombrie 2004
pentru aprobarea Statutului Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania
ACT EMIS DE: CONSILIUL NATIONAL AL ORDINULUI ASISTENTILOR
MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1276 din 30 decembrie 2004
In conformitate cu dispozitiile art. 68 din Legea nr. 307/2004 privind
exercitarea profesiei de asistent medical si a profesiei de moasa, precum si
organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania, cu modificarile ulterioare, si ale hotararii Consiliului national al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, reunit in data de 8
octombrie 2004,
Biroul executiv al Consiliului national al Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania emite urmatoarea decizie:
Art. 1
Se aproba Statutul Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Presedintele Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania,
Liliana Iordache
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STATUTUL
ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA
CAP. 1
PRINCIPII GENERALE
Sectiunea I
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania este organizatia
profesionala, cu personalitate juridica, nonguvernamentala, de interes public,
apolitica, nonprofit a asistentilor medicali si moaselor din Romania.
(2) In sensul prezentului Statut, notiunea de asistent medical de farmacie,
optician medical, tehnician dentar, tehnician de aparatura medicala se
asimileaza notiunii de asistent medical, in conformitate cu dispozitiile Legii
nr. 307/2004 - privind exercitarea profesiei de asistent medical si a profesiei
de moasa, precum si organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania, cu modificarile ulterioare.
Art. 2
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania se organizeaza si
functioneaza in baza dispozitiilor Legii nr. 307/2004 cu modificarile
ulterioare, a dispozitiilor prezentului statut si ale Regulamentului de
organizare si functionare a Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania.
Art. 3
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania are autonomie
institutionala, organizandu-se la nivel national si judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti si functionand prin filialele judetene si a municipiului
Bucuresti.
(2) Intre Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania si
filialele judetene, respectiv cea a municipiului Bucuresti prevazute in anexa
nr. 1 exista raporturi de autonomie functionala si organizatorica in limitele
legale conferite de dispozitiile Legii nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare,
ale prezentului statut si ale Regulamentului de organizare si functionare al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania fara a nesocoti
deciziile organelor de conducere ale Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania la nivel national.
Art. 4
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania are sigla, drapel,
stampila si insemne proprii, prezentate si descrise in anexa nr. 2 a
prezentului statut, ocrotite conform dispozitiilor legale si practicii in
domeniu.
Art. 5
(1) Sigla organizatiei Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania va fi continuta de toate actele emise de organismele Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania atat la nivel national, cat si
judetean, cu mentionarea filialei, a sediului acesteia si a celorlalte elemente
de identificare cerute de prevederile legale.
(2) Sediul central al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania este in municipiul Bucuresti, str. Cristian Popisteanu, nr. 1 - 3,
sector 1, Bucuresti.
Sectiunea a II-a
Obiectivele si atributiile Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania
Art. 6
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania are ca obiect
principal de activitate controlul si supravegherea exercitarii profesiei de
asistent medical si respectiv, a profesiei de moasa cu drept de libera
practica, cu respectarea Codului de etica si deontologie profesionala al
asistentului medical si al moasei din Romania, a normelor, dispozitiilor si
standardelor profesionale in vigoare.
Art. 7
In realizarea obiectivului principal Ordinul Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania:
a. promoveaza drepturile si interesele profesionale ale membrilor sai,
apara demnitatea, onoarea, libertatea si independenta profesionala a
asistentului medical si a moasei in exercitarea profesiei;
b. colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea normelor specifice si
a reglementarilor privind profesia de asistent medical si, respectiv moasa,
asigurandu-se de aplicarea lor;
c. controleaza si supravegheaza modul de exercitare a profesiei de asistent
medical si moasa, indiferent de forma de exercitare a profesiei sau de unitatea
sanitara in care se exercita;
d. colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la organizarea educatiei medicale
continue, specializarii si cresterii gradului de competenta profesionala a
asistentilor medicali si moaselor prin mijloace specifice: organizarea de
cursuri de perfectionare, manifestari stiintifice, congrese nationale si
internationale, mese rotunde, editarea de publicatii de specialitate etc.;
e. actioneaza, alaturi de institutiile abilitate, centrale sau teritoriale,
pentru asigurarea calitatii ingrijirilor de sanatate acordate, in unitatile
sanitare publice sau private;
f. supravegheaza si controleaza respectarea standardelor de calitate a
activitatilor profesionale de asistent medical si moasa;
g. organizeaza centre de pregatire lingvistica, precum si puncte
teritoriale de informare privind legislatia sistemului de sanatate;
h. elaboreaza si adopta Codul de etica si deontologie al asistentului
medical si al moasei din Romania, luand masurile necesare pentru respectarea
unitara a acestuia;
i. participa la elaborarea criteriilor si standardelor de evaluare a
calitatii ingrijirilor de sanatate si asigura aplicarea acestora;
j. elaboreaza si adopta modalitatile si conditiile de verificare si
atestare a nivelului profesional al asistentilor medicali si moaselor;
k. elaboreaza si adopta modalitatile si conditiile de reatestare a
competentei profesionale, in vederea reluarii activitatii, in conformitate cu
dispozitiile Legii nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare;
l. elaboreaza criteriile si standardele de dotare a cabinetelor de practica
independenta;
m. elaboreaza, editeaza si difuzeaza catre membri materiale informative
privind desfasurarea activitatii organizatiei;
n. elibereaza membrilor sai Avizul pentru obtinerea Autorizatiei de libera
practica si alte avize pentru exercitarea profesiei de asistent medical si
moasa;
o. judeca cazurile de abateri de la normele de etica, deontologie
profesionala si a cazurilor de malpraxis, in calitate de organ de jurisdictie
profesionala;
p. sustine dezvoltarea cercetarii stiintifice in domeniul ingrijirilor de
sanatate si valorificarea acesteia;
q. sesizeaza organele judiciare sau autoritatile competente pentru
urmarirea si/sau trimiterea in judecata a persoanelor care isi atribuie sau
care intrebuinteaza fara drept titlul ori calitatea de asistent medical sau de
moasa, ori care practica profesia in mod ilegal;
r. colaboreaza cu celelalte organizatii si asociatii profesionale din tara
si strainatate;
s. reprezinta membrii sai in relatiile cu autoritatile si institutiile
guvernamentale si nonguvernamentale, interne si internationale;
CAP. 2
MEMBRII ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA
Art. 8
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania cuprinde
asistentii medicali si moasele, cetateni romani si straini domiciliati in
Romania, autorizati sa exercite profesia in baza avizului eliberat de Ordinul
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
(2) In exercitarea profesiei, asistentul medical si moasa nu pot fi functionari
publici.
Art. 9
(1) Asistentii medicali si moasele, cetateni ai unui stat membru al Uniunii
Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai
Confederatiei Elvetiene, carora li s-a aprobat, in conditiile legii, exercitarea
profesiei de asistent medical sau moasa au datoria de a se inscrie la filialele
judetene ale Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania in care
isi desfasoara activitatea si au prerogativele si indatoririle calitatii de
membru.
(2) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare, incidente in materie.
Art. 10
Dobandirea calitatii de membru
(1) Calitatea de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania se dobandeste la cerere.
(2) Cererea se adreseaza Presedintelui filialei Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania, care are obligatia de a se pronunta asupra
admiterii sau respingerii cererii in termen de 5 zile lucratoare de la primirea
acesteia.
(3) Pot solicita inscrierea in Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor
din Romania si asistentii medicali si moasele cetateni ai altor state, pentru
care titlurile oficiale de calificare si diplomele nu sunt recunoscute automat,
dupa echivalarea acestora conform legii.
(4) Asistentii medicali si moasele care au dobandit statutul de pensionar
beneficiaza de prelungirea, la cerere, a calitatii de membru al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, cu toate consecintele juridice
ce decurg de aici.
Art. 11
Asistentii medicali si moasele pot solicita inscrierea in Ordinul
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania daca indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sunt cetateni romani sau cetateni ai unui stat membru al Uniunii
Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai
Confederatiei Elvetiene, cu domiciliul in Romania;
b) detin un titlu oficial de calificare in profesia de asistent medical, si
respectiv, titlu oficial de calificare in profesia de moasa, recunoscut de
lege;
c) nu au fost condamnate definitiv pentru savarsirea cu intentie a unei
infractiuni contra umanitatii sau vietii, ori nu li s-a interzis printr-o
hotarare judecatoreasca definitiva exercitiul profesiei, pe perioada cat acesta
a fost interzis;
d) nu au adus, prin desfasurarea unei activitati anterioare, prejudicii
organizatiei sau profesiei de asistent medical sau de moasa;
e) atesta starea de sanatate conform art. 30 alin. (2) lit. c din Legea nr.
307/2004 cu modificarile ulterioare.
Art. 12
(1) Calitatea de membru este dovedita prin certificatul de membru al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, care se elibereaza
ulterior aprobarii cererii de inscriere.
(2) Fiecare membru al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania va primi un certificat de membru, prezentat in anexa nr. 3 la prezentul
statut.
Art. 13
Pierderea calitatii de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania intervine in una din urmatoarele situatii:
- prin retragerea din organizatie, la cerere; cererea de retragere va fi
aprobata de Consiliul judetean al filialei Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania in conditiile in care respectivul membru si-a achitat
toate obligatiile financiare ce decurg din calitatea de membru. In aceasta
situatie, Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania isi rezerva
dreptul de a refuza eliberarea avizului pentru obtinerea autorizatiei de libera
practica, sau, dupa caz, dreptul de a refuza reavizarea autorizatiei de libera
practica;
- prin retragerea calitatii de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania in conditiile stipulate de Legea nr. 307/2004 cu
modificarile ulterioare, de prezentul statut, de Regulamentul de organizare si
functionare a Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, precum
si de Codul de etica si deontologie profesionala al asistentului medical si al
moasei din Romania;
- prin decesul asistentului medical sau al moasei, membru al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 14
(1) Pierderea calitatii de membru are drept consecinta decaderea din
drepturile avute in calitate de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
(2) Membrii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania care au
pierdut aceasta calitate nu detin nici un drept asupra patrimoniului Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 15
(1) Suspendarea calitatii de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania intervine in una din urmatoarele situatii:
- intreruperea exercitarii profesiei in situatia in care, din motive
obiective, membrii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
intrerup exercitarea profesiei pe o durata de peste 5 ani, in conditiile
stipulate de prezentul statut;
- prin decizia Consiliului national al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania de suspendare temporara a calitatii de membru al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, in conditiile stipulate de Legea
nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare, de prezentul statut, de regulament,
precum si de Codul de etica si deontologie profesionala al asistentului medical
si al moasei din Romania;
- prin nerealizarea pe parcursul a 3 ani a numarului de credite stabilit de
catre Consiliul national al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania conform art. 45 alin. (3) din Legea nr. 307/2004 cu modificarile
ulterioare.
(2) Suspendarea din calitatea de membru al Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania are drept consecinta decaderea din drepturile si
obligatiile avute in calitate de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
Art. 16
Membrii fondatori. Membrii de onoare
(1) Titlul de "membru fondator" se acorda asistentilor medicali
si moaselor care au avut merite deosebite la infiintarea si organizarea
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania la nivel national si
judetean.
(2) Titlul de "membru de onoare" se acorda persoanelor fizice de
mare distinctie, ce au contribuit in mod esential si exceptional la promovarea
drepturilor si intereselor profesionale ale membrilor Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania, la apararea demnitatii, libertatii si
independentei profesionale a asistentului medical si moasei in exercitarea
profesiei, precum si la promovarea imaginii Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
(3) Conferirea titlului de "membru fondator" sau "membru de
onoare" al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania este de
competenta Consiliului national/judetean al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania, la propunerea Biroului executiv, respectiv Biroului
Consiliului judetean al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania.
Art. 17
Recompense, diplome de onoare si de excelenta
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania poate acorda membrilor
sai, pentru rezultate deosebite obtinute in exercitarea profesiei, premii si
recompense constand in: premii in bani, obiecte etc.
(2) Recunoasterea activitatii depusa pentru promovarea si apararea
drepturilor si intereselor profesionale ale asistentilor medicali si moaselor,
precum si in slujba organizatiei profesionale se face prin acordarea
urmatoarelor diplome de catre Consiliul judetean, respectiv national:
"Diploma de excelenta", "Diploma de merit".
(3) Acordarea diplomelor se realizeaza in conformitate cu dispozitiile
prezentului Statut si Regulamentului de organizare si functionare a Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 18
Drepturile membrilor
Membrii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania au
urmatoarele drepturi:
a. de a alege si de a fi alesi in organele reprezentative ale Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, in conditiile legii;
b. de a avea acces la toate informatiile, datele care privesc organizarea
administrativa a Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania si a
filialelor acestuia;
c. de a se adresa nemijlocit tuturor organelor Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania, nationale sau judetene si de a primi
informatiile solicitate;
d. de a participa la actiunile organizate de Ordinul Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania si de a fi informat despre desfasurarea acestora;
e. de a participa la programele de perfectionare, manifestarile stiintifice
in domeniu;
f. de a contesta sanctiunile primite in conditiile legii, de a formula si
depune petitii;
g. de a reprezenta, in baza unui mandat special eliberat de presedintele
filialei, organizatia profesionala la nivel judetean, national si
international;
h. dreptul la asistenta juridica si dreptul de a fi judecat pe baza
prezumtiei de nevinovatie de catre organele competente ale Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania pentru abaterile deontologice si
disciplinare;
i. de a beneficia de asistenta medicala gratuita si medicamente gratuite,
atat personal, cat si pentru membrii lor de familie;
j. dreptul membrilor Biroului executiv, membrilor Consiliului national,
membrilor birourilor consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti, precum
si sefii de departamente, respectiv de compartimente ale Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania la nivel national, de a-si mentine locul de
munca pe perioada cat indeplinesc functiile respective si de a beneficia de 5
zile libere pe luna pentru indeplinirea atributiilor profesionale la Ordinul
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, precum si atributiilor conferite
de functia electiva, potrivit legii;
Art. 19
Obligatiile membrilor
Membrii Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania au
urmatoarele obligatii:
a. sa respecte dispozitiile Legii nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare,
ale prezentului statut, Regulamentului de organizare si functionare a Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania;
b. sa respecte si sa aplice prevederile Codului de etica si deontologie
profesionala al asistentului medical si al moasei din Romania;
c. sa respecte si sa duca la indeplinire hotararile, deciziile luate de
organele de conducere nationale sau judetene ale Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania;
d. sa achite cu regularitate cotizatia lunara in cuantumul stabilit de
prezentul Statut;
e. sa se abtina de la orice fapta menita a aduce prejudicii Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania sau prestigiului profesiei de
asistent medical si profesiei de moasa;
f. sa participe cu regularitate la sedintele organizate de Ordinul
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania;
g. sa apere reputatia si interesele legitime ale asistentilor medicali si
moaselor;
h. sa faca dovada cunoasterii normelor de deontologie profesionala si a
celor care reglementeaza exercitarea profesiei de asistent medical si de moasa,
organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania;
i. sa rezolve cu celeritate si profesionalism sarcinile ce le-au fost
incredintate in calitate de membri sau reprezentanti ai Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania;
j. sa contribuie la cresterea gradului de pregatire profesionala prin
participarea la cursuri de pregatire, manifestari stiintifice, precum si la
celelalte forme de educatie continua creditate, in conformitate cu dispozitiile
prezentului statut, precum si ale Codului de etica si deontologie al
asistentului medical si moasei din Romania.
Art. 20
(1) Functiile de conducere la nivel judetean sau national din structurile
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania sunt incompatibile cu
alte functii de conducere din alte asociatii profesionale din Romania ale
asistentilor medicali si moaselor.
(2) Incalcarea obligatiilor stipulate in precedentul articol constituie
abatere de la disciplina si deontologia profesionala si se sanctioneaza in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare,
precum si ale prezentului statut.
CAP. 3
STRUCTURA ORGANIZATORICA. ORGANELE DE CONDUCERE
Sectiunea I
Organizarea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania la
nivel judetean si al municipiului Bucuresti
Art. 21
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania este organizat la
nivel national si judetean, respectiv al municipiului Bucuresti si functioneaza
prin filialele judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Filialele judetene respectiv a municipiului Bucuresti nu au
personalitate juridica si beneficiaza de autonomie organizatorica, functionala
in limitele prevazute de prezentul statut, Legea nr. 307/2004 cu modificarile
ulterioare, precum si de Regulamentul de organizare si functionare al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
(3) Filialele judetene respectiv a municipiului Bucuresti nu pot incheia
acte juridice in numele organizatiei nationale sub sanctiunea nulitatii
absolute a actelor respective si retragerea calitatii de membru a persoanei in
cauza.
(4) Sediul filialei judetene este in orasul resedinta de judet, respectiv
in municipiul Bucuresti, pentru filiala municipiului Bucuresti.
Art. 22
Organele de conducere ale Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania la toate nivelele sunt alese prin vot secret, conform dispozitiilor
Legii nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare si ale regulamentului electoral,
care face parte integranta din prezentul statut.
Art. 23
Organele de conducere ale filialelor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti se subordoneaza din punct de vedere ierarhic Consiliului national al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania si, respectiv Biroului
executiv al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, deciziile
acestora fiind obligatorii, atat pentru membrii filialelor, cat si pentru
organele de conducere ale acestora.
Art. 24
Organele de conducere ale filialei judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti sunt:
a. Adunarea generala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti a
asistentilor medicali si moaselor;
b. Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
c. Biroul consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
d. Presedintele filialei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 25
Adunarea generala judeteana
Adunarea generala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti este
constituita din reprezentantii tuturor asistentilor medicali si moaselor cu
drept de libera practica inscrisi in filiala respectiva.
Art. 26
Adunarea generala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti are
urmatoarele atributii:
a) alege prin vot secret cu majoritate simpla membrii Consiliului judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti;
b) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege, prin
prezentul statut sau prin Regulamentul de organizare si functionare a Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 27
(1) Adunarea generala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti se
intruneste ori de cate ori este nevoie la convocarea presedintelui filialei,
din initiativa proprie, sau la cererea a cel putin jumatate dintre membrii
consiliului judetean.
(2) Adunarea generala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti isi
desfasoara activitatea statutar, in prezenta a 2/3 dintre membrii acesteia.
Art. 28
(1) Dezbaterile din sedintele adunarii generale judetene sunt conduse de
presedintele filialei si se consemneaza in Registrul de procese-verbale al
Adunarii generale judetene intocmit si tinut de secretarul biroului consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) Registrul de procese-verbale al adunarii generale judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti se tine pe un caiet ale carui file sunt numerotate si
stampilate. Numerotarea se va face cronologic incepand cu numarul 1.
(3) In registru va fi consemnata data de desfasurare a fiecarei sedinte,
ordinea de zi, prezenta membrilor, luarile de cuvant, hotararile aprobate,
numarul de voturi, precum si opiniile separate.
(4) La fiecare sedinta desfasurata, registrul de procese-verbale va fi
semnat de presedinte si contrasemnat de ceilalti membri ai consiliului judetean
sub sanctiunea nulitatii absolute.
Art. 29
Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti este alcatuit
dintr-un numar de membri proportional cu numarul asistentilor medicali si al
moaselor inscrisi in filiala respectiva, conform dispozitiilor Legii nr.
307/2004, cu modificarile ulterioare.
Art. 30
Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a. promoveaza drepturile si interesele profesionale ale membrilor sai,
apara demnitatea, onoarea, libertatea si independenta profesionala a
asistentului medical si moasei in exercitarea profesiei;
b. alege dintre membrii sai un birou format din: un presedinte, doi
vicepresedinti si un secretar;
c. aproba desemnarea nominala a sefilor comisiilor de specialitate,
departamentelor, compartimentelor din structura proprie;
d. aproba prin decizie repartizarea activitatii de coordonare a
departamentelor, compartimentelor si comisiilor de specialitate in sarcina
membrilor biroului consiliului;
e. aproba angajarea si efectuarea de cheltuieli necesare desfasurarii
activitatii filialei, in limita competentelor stabilite de consiliul national,
cu respectarea legislatiei;
f. aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
g. analizeaza si aproba raportul de activitate al biroului consiliului;
h. alege din randul membrilor sai o persoana pentru a ocupa functia
electiva ramasa vacanta in cadrul biroului consiliului;
i. aproba conferirea titlului de membru fondator, membru de onoare, la
propunerea biroului consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
j. aproba acordarea recompenselor, diplomelor de onoare si excelenta;
k. indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege, prin
prezentul statut sau prin regulament;
l. in cazul demisiei sau incapacitatii exercitarii functiei de presedinte,
consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti alege prin vot secret,
dintre vicepresedinti, persoana care va prelua atributiile presedintelui, pana
la organizarea urmatoarelor alegeri si de asemenea, va alege din randul
membrilor consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti un
vicepresedinte pentru functia ramasa astfel vacanta;
m. alege prin vot secret, din randul membrilor sai, in cazuri similare
celor prevazute la litera l, persoana care va prelua atributiile functiei
elective de membru al biroului consiliului, respectiv consiliul judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, pana la organizarea de noi alegeri.
Art. 31
(1) Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti se intruneste
in sesiune ordinara trimestriala si, ori de cate ori este nevoie, in sesiune
extraordinara.
(2) Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti este legal
constituit in prezenta a jumatate plus unul din numarul membrilor sai si
hotaraste cu majoritate simpla.
(3) Hotararile consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
sunt obligatorii pentru toti membrii filialei respective, in masura in care nu
contravin legilor in vigoare.
Art. 32
(1) Dezbaterile consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
sunt conduse de presedintele filialei si se consemneaza in registrul de
procese-verbale al consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
intocmit de secretar.
(2) La dezbaterile consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti pot participa reprezentanti ai organelor de conducere ierarhic
superioare, din proprie initiativa sau la solicitarea biroului consiliului
judetean al filialei.
Art. 33
(1) Participarea membrilor consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti la sedinte este obligatorie.
(2) Membrii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti au
dreptul la o indemnizatie de sedinta in cuantumul stabilit de consiliul
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, la propunerea biroului
consiliului, numai cu conditia sa fi participat la sedinta respectiva.
Art. 34
Membrii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti care
absenteaza nemotivat la trei sedinte consecutive vor fi suspendati si
sanctionati, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 307/2004, cu
modificarile ulterioare si ale prezentului statut.
Art. 35
Membrii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti nu se pot
prevala de aceasta calitate in exercitarea unei calitati private.
Art. 36
(1) Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti poate acorda
statutul de invitat la lucrarile sale membrilor care nu detin nici o functie
electiva in cadrul organizatiei in scopul diseminarii informatiei.
(2) Invitatul la lucrarile consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti nu are drept de vot.
Art. 37
Biroul consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti
(1) Activitatea filialei este coordonata intre sesiunile consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti de catre biroul consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) Biroul consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti este
format din:
- presedinte;
- doi vicepresedinti;
- secretar.
Art. 38
(1) Biroul consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti se
intruneste statutar in prezenta majoritatii membrilor sai si ia decizii
valabile cu votul majoritatii membrilor prezenti. In situatii de balotaj, votul
presedintelui este decisiv.
(2) Dezbaterile din cadrul biroului consiliului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti se consemneaza in registrul de procese-verbale si vor fi
sustinute cu prezenta obligatorie a consilierilor nationali.
Art. 39
Biroul consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti se
intruneste ori de cate ori este nevoie la convocarea presedintelui filialei sau
a cel putin doi dintre membrii sai.
Art. 40
Atributiile biroului consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti sunt:
a. coordoneaza si conduce activitatea filialei in perioada dintre sesiunile
consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
b. asigura functionarea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
c. tine evidenta membrilor sai autorizati si aproba transferul membrilor de
la o filiala la alta;
d. comunica Biroului executiv al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania orice modificare in legatura cu membrii consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti sau ai biroului consiliului;
e. coordoneaza activitatea departamentelor, compartimentelor din structura
proprie, repartitia acestora facandu-se prin hotararea consiliului judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti;
f. elibereaza membrilor filialei judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti certificatul de membru;
g. raspunde la sesizarile, adresele, petitiile adresate filialei de catre
membrii acesteia sau de catre alte persoane in termen de 30 de zile lucratoare;
in caz contrar, petitionarul are dreptul de a sesiza organele ierarhic superioare,
care vor analiza si solutiona, dupa caz, aceste petitii;
h. aproba angajarea si efectuarea de cheltuieli necesare desfasurarii
activitatii filialei, in limita competentelor stabilite de Consiliul national
si cu respectarea legislatiei;
i. intocmeste raportul anual de activitate si gestiune pe care il supune
aprobarii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti si il
inainteaza spre informare Biroului executiv al Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania;
j. informeaza consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti cu
privire la deciziile emise intre sedintele consiliului;
k. propune Biroului executiv al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor
din Romania spre validare numirea reprezentantilor Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania in consiliile de administratie ale spitalelor.
Art. 41
In exercitarea functiei pe care o detine presedintele filialei:
a) asigura conducerea si coordonarea biroului consiliului;
b) primeste si repartizeaza departamentelor, respectiv compartimentelor de
specialitate petitiile, cererile adresate de membrii organizatiei sau de alte
persoane;
c) aproba angajarea, promovarea si eliberarea din functie a personalului
executiv al filialei;
d) exercita autoritatea disciplinara asupra personalului, in limita
prevederilor legale;
e) stabileste atributiile personalului din cadrul departamentelor,
compartimentelor si comisiilor de specialitate si a personalului executiv;
f) aproba programele de efectuare a concediilor anuale de odihna;
g) exercita atributiile ordonatorului principal de credite;
h) reprezinta filiala in relatia cu autoritatile si institutiile
guvernamentale si nonguvernamentale, cu mass-media, cu alte persoane fizice si
juridice;
i) conduce lucrarile adunarii generale judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, ale consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti si ale
biroului consiliului;
j) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit legii;
k) ia masuri pentru a asigura participarea membrilor Consiliului national
la sedintele acestuia.
Art. 42
In lipsa sa, presedintele poate mandata un vicepresedinte pentru
exercitarea atributiilor sale, in tot sau numai in parte.
Art. 43
Vicepresedintii biroului consiliului in exercitarea functiei elective pe
care o detin:
a) coordoneaza activitatea departamentelor, compartimentelor si comisiilor
de specialitate aflate sub autoritatea lor;
b) intocmesc la sfarsitul fiecarui an sau la cererea presedintelui filialei
o informare privind activitatea departamentelor, respectiv a compartimentelor
aflate sub autoritatea lor;
c) exercita orice alte atributii date de presedintele biroului consiliului;
Art. 44
Secretarul biroului consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) indruma si coordoneaza activitatea secretariatului si a serviciilor
aflate in subordine;
b) raspunde de gestionarea patrimoniului institutiei si ia masuri pentru
asigurarea integritatii acestuia;
c) organizeaza activitatea de intretinere si stabileste masuri pentru paza
sediului institutiei, prin structurile de resort;
d) ia masuri pentru efectuarea inventarierii anuale a tuturor bunurilor din
patrimoniul institutiei si prezinta biroului consiliului judetean un raport
asupra acestui inventar;
e) organizeaza activitatea pe linie de prevenire si stingere a incendiilor,
precum si activitatea de protectie a muncii;
f) pastreaza registrele de procese-verbale ale adunarii generale judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, consiliului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, precum si ale biroului consiliului judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti;
g) exercita orice alte atributii date de presedintele biroului consiliului.
Sectiunea a II-a
Organizarea la nivel national
Art. 45
Organele de conducere ale Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania la nivel national sunt:
- Adunarea generala nationala;
- Consiliul national;
- Biroul executiv;
- Presedintele.
Art. 46
Adunarea generala nationala
(1) Adunarea generala nationala este constituita din reprezentantii alesi
la nivel judetean si ai municipiului Bucuresti.
(2) Adunarea generala nationala se intruneste ori de cate ori este nevoie
la propunerea presedintelui sau la cererea a cel putin jumatate plus unu dintre
membrii Consiliului national.
(3) Adunarea generala nationala alege prin vot secret, cu majoritate
simpla, membrii Consiliului national al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
(4) Adunarea generala nationala adopta, in prezenta a cel putin 2/3 din
numarul total al reprezentantilor alesi, prin vot secret, Codul de etica si
deontologie al asistentului medical si al moasei din Romania, Statutul
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania si Regulamentul de
organizare si functionare al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania. In aceleasi conditii se adopta si modificarea actelor constitutive
sus-mentionate.
Art. 47
Consiliul national
(1) Consiliul national este alcatuit din cate doi reprezentanti ai fiecarui
judet, respectiv patru reprezentanti ai municipiului Bucuresti, si cate un
reprezentant din ministerele cu retea sanitara proprie.
(2) Consiliul national se intruneste in sesiuni ordinare trimestriale si
extraordinare, ori de cate ori este necesar, la convocarea Biroului executiv
sau a presedintelui.
(3) Consiliul national este legal constituit in prezenta a jumatate plus
unu din numarul membrilor sai si hotaraste cu majoritate simpla.
(4) Votul membrilor Consiliului national este, de regula, deschis si
personal. In anumite situatii consiliul poate hotari ca votul sa fie secret,
stabilind, de la caz la caz, modalitatea de exprimare a acestuia.
Art. 48
In cazul demisiei sau incapacitatii exercitarii functiei de presedinte,
Consiliul national alege prin vot secret, dintre vicepresedinti, persoana care
va prelua atributiile presedintelui, pana la organizarea urmatoarelor alegeri
si, de asemenea, va alege din randul membrilor Consiliului national un
vicepresedinte pentru functia ramasa astfel vacanta.
Art. 49
Hotararile Consiliului national sunt obligatorii pentru toti membrii Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, in masura in care nu contravin
legilor in vigoare.
Art. 50
Consiliul national exercita urmatoarele atributii:
a. alege, prin vot secret, membrii Biroului executiv al consiliului;
b. revoca mandatul membrilor Biroului executiv aflati in situatii de
nedemnitate, suspendare, incompatibilitate sau vacanta a functiei elective;
c. alege din randul membrilor sai o persoana pentru a ocupa functia
electiva ramasa vacanta in cadrul Biroului executiv;
d. stabileste strategia si obiectivele generale ale organizatiei
profesionale;
e. aproba desemnarea nominala a sefilor comisiilor de specialitate,
departamentelor, compartimentelor din structura la propunerea Biroului
executiv, cu respectarea legislatiei in vigoare;
f. aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
g. analizeaza si aproba raportul de activitate al Biroului executiv;
h. analizeaza raportul anual de activitate si gestiune inaintat de
filialele judetene;
i. stabileste, in functie de gradul riscului profesional, valoarea riscului
asigurat in cadrul asigurarilor de raspundere civila pentru asistentii medicali
si moase;
j. aproba programul national de educatie medicala continua si stabileste
numarul minim de credite ce trebuie cumulat anual, la propunerea Biroului
executiv;
k. solutioneaza prin comisia de disciplina, mediere si deontologie
profesionala, abaterile date in competenta sa, pronuntandu-se in consecinta;
l. analizeaza si solutioneaza abaterile savarsite de membrii Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania care detin functii elective si se
pronunta in consecinta;
m. stabileste cuantumul cotizatiei lunare datorata de fiecare membru,
precum si cota parte ce va fi virata catre structurile centrale ale
organizatiei;
n. acorda recompense, diplome de onoare si excelenta la propunerea Biroului
executiv;
o. aproba afilierea Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
la organizatiile internationale profesionale ale asistentilor medicali si
moaselor, precum si cotele de contributie la acestea;
p. aproba aplicarea de sanctiuni la propunerea Biroului executiv al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania pentru neindeplinirea
obligatiilor ce decurg din exercitarea functiilor elective;
q. stabileste indemnizatia membrilor Biroului executiv;
r. indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege, prin
prezentul statut sau prin regulament.
Art. 51
Biroul executiv
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania este coordonat
intre sesiunile Consiliului national de catre Biroul executiv al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, care asigura activitatea
permanenta.
(2) Biroul executiv al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania este alcatuit din presedinte, trei vicepresedinti si un secretar.
Biroul executiv al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania se
intruneste ori de cate ori este nevoie sau la convocarea presedintelui sau a
cel putin doi dintre membrii biroului.
(3) Dezbaterile din cadrul Biroului executiv se consemneaza in registrul de
procese-verbale.
Art. 52
Biroul executiv exercita urmatoarele atributii:
a. asigura coordonarea si conducerea activitatii curente a Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania intre sesiunile Consiliului
national;
b. convoaca Adunarea generala nationala a Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania si Consiliul national in sedinte ordinare si extraordinare;
c. organizeaza sedintele Adunarii generale nationale, ale Consiliului
national, propune ordinea de zi si se asigura de consemnarea celor dezbatute;
d. elaboreaza Codul de etica si deontologie profesionala al asistentului
medical si al moasei din Romania, Statutul Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania si Regulamentul de organizare si functionare al Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, pe care le supune aprobarii
Adunarii generale nationale;
e. elaboreaza si propune spre aprobare Consiliului national proiecte de
modificare a actelor statutare in conformitate cu realitatile legislative;
f. elaboreaza regulamentul electoral pe care-l propune spre aprobare
Consiliului national al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania;
g. elaboreaza Regulamentul de functionare si organizare al Comisiei
Nationale de Control Financiar, pe care il supune aprobarii Consiliului
national;
h. elaboreaza organigrama departamentelor, respectiv a compartimentelor
profesionale, comisiilor de specialitate din structura Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania si aproba regulamentul de functionare al
fiecarei structuri interne;
i. analizeaza cererile, petitiile si reclamatiile membrilor Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania nesolutionate la nivelul filialei
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe care le solutioneaza sau
dispune solutionarea lor;
j. organizeaza si coordoneaza educatia medicala continua, elaborarea
metodologiei si tematicilor de concursuri si examene, elaborarea criteriilor si
standardelor de dotare a cabinetelor de practica independenta, precum si a
celorlalte acte normative incidente;
k. desemneaza reprezentantii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor
din Romania in consiliile de administratie ale spitalelor, comisiile de
acreditare, de organizare a concursurilor si examenelor etc., la propunerea
filialelor judetene;
l. efectueaza in fiecare an prin membrii sai controlul administrativ la
filialele judetene si prezinta Consiliului national concluziile si propunerile
de redresare, respectiv de sanctionare a activitatii acestora;
m. accepta donatiile, legatele si sponsorizarile facute filialelor
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
n. gestioneaza eventualele conflicte ivite intre membri si filiale sau
intre filiale;
o. raspunde la petitiile, cererile adresate de membrii organizatiei sau de
alte persoane in termen de 30 de zile;
p. duce la indeplinire hotararile Consiliului national si exercita orice
alte atributii stabilite de acesta;
q. indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege,
prezentul statut sau regulament;
Art. 53
Presedintele Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
(1) Presedintele Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
este ales de catre membrii Consiliului national, prin vot secret, cu majoritate
simpla.
(2) Presedintele poate delega unul dintre vicepresedinti pentru exercitarea
atributiilor sale in tot sau numai in parte.
Art. 54
Presedintele Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
exercita urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea si coordonarea intregii activitati a institutiei;
b) reprezinta Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania in
relatiile cu autoritatile si institutiile guvernamentale si nonguvernamentale
din tara si strainatate, cu mass-media, cu alte persoane fizice sau juridice;
c) primeste si repartizeaza departamentelor de specialitate,
compartimentelor, celorlalte structuri ale organizatiei teritoriale cererile,
petitiile, adresele si se asigura de solutionarea acestora;
d) semneaza rapoartele, recomandarile, precum si celelalte acte ale
institutiei care se pot emite numai cu acordul sau;
e) aproba numirea, promovarea si eliberarea din functie a personalului
executiv, acorda gradatii, salarii de merit si alte drepturi, potrivit
dispozitiilor legale;
f) stabileste atributiile personalului din cadrul departamentelor,
compartimentelor si comisiilor de specialitate si a personalului executiv;
g) exercita autoritatea disciplinara asupra personalului executiv, in
conditiile legii;
h) exercita atributiile ordonatorului principal de credite;
i) aproba programele de efectuare a concediilor anuale de odihna;
j) conduce lucrarile Adunarii generale nationale, ale Consiliului national
si ale Biroului executiv;
k) aproba angajarea si efectuarea de cheltuieli necesare desfasurarii
activitatii institutiei, in limita cadrului legal;
l) incheie acte juridice in numele Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania, cu aprobarea celorlalti membri ai Biroului executiv;
m) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit legii.
Art. 55
Vicepresedintii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
Vicepresedintii Biroului executiv, in exercitarea functiei elective pe care
o detin:
a) coordoneaza activitatea departamentelor, respectiv a compartimentelor si
comisiilor de specialitate aflate sub autoritatea lor;
b) intocmesc, la sfarsitul fiecarui an sau la cererea presedintelui, o
informare privind activitatea departamentelor, respectiv a compartimentelor
aflate sub autoritatea lor;
c) efectueaza verificari periodice administrativ-organizatorice la nivelul
filialelor judetene si intocmesc un raport cu privire la rezultatele constatate
pe care-l prezinta Biroului executiv sau, dupa caz, Consiliului national;
d) exercita orice alte atributii date de presedintele Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 56
Secretarul Biroului executiv are urmatoarele atributii:
a) indruma si coordoneaza activitatea secretariatului si a serviciilor
aflate in subordine;
b) raspunde de gestionarea patrimoniului institutiei si ia masuri pentru
asigurarea integritatii acestuia;
c) organizeaza activitatea de intretinere, de dotare si stabileste masuri
pentru paza sediului institutiei, prin structurile de resort;
d) ia masuri pentru efectuarea inventarierii anuale a tuturor bunurilor din
patrimoniul institutiei si prezinta Biroului executiv al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania un raport asupra acestui inventar;
e) organizeaza activitatea pe linie de prevenire si stingere a incendiilor,
precum si activitatea de protectie a muncii;
f) pastreaza registrele de procese-verbale ale Adunarii generale nationale,
ale Consiliului national, precum si ale Biroului executiv;
g) exercita orice alte atributii date de presedintele Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 57
Membrii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania care detin
si exercita functii elective in cadrul organizatiei profesionale raspund
solidar sau personal, dupa caz, pentru neindeplinirea sau indeplinirea cu rea
credinta a atributiilor, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 307/2004, cu
modificarile ulterioare, ale prezentului statut, ale Regulamentului de
organizare si functionare al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania, precum si ale celorlalte acte normative.
Art. 58
Nerespectarea deciziilor consiliului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, precum si ale organelor centrale de conducere constituie abatere
disciplinara si se sanctioneaza conform dispozitiilor Legii nr. 307/2004, cu
modificarile ulterioare si ale prezentului statut.
Sectiunea a III-a
Departamentele, compartimentele profesionale
Art. 59
(1) La nivelul Consiliului national functioneaza departamente, respectiv
compartimente de specialitate, precum si comisii de specialitate ale
asistentilor medicali generalisti, comisia de specialitate a moaselor, comisii
de specialitate pentru celelalte specialitati ale asistentilor medicali, precum
si comisia de disciplina.
(2) Filialele judetene pot adopta, dupa caz, o structura asemanatoare in
organizarea activitatii.
(3) Atributiile departamentelor, compartimentelor de specialitate, precum
si ale comisiilor sus mentionate sunt stabilite prin Regulamentul de organizare
si functionare al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 60
(1) Fiecare departament, respectiv compartiment, va fi condus de un sef de
departament, respectiv de compartiment aprobat nominal de catre Consiliul
national al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
(2) Structura fiecarui departament, respectiv compartiment, precum si
statul de functiuni sunt aprobate de Biroul executiv al Consiliului national,
la propunerea sefilor de departamente, respectiv de compartimente.
Art. 61
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania este structurat
astfel:
A. DEPARTAMENTE, COMPARTIMENTE DE SPECIALITATE
1. Departamentul profesional stiintific in componenta caruia intra:
a. Compartimentul educatie medicala continua;
b. Compartimentul asistenti medicali generalisti, care cuprinde:
- comisiile de specialitate a asistentilor medicali generalisti;
c. Compartimentul moase, care cuprinde:
- comisia de specialitate a moaselor;
d. Compartimentul asistenti medicali din alte specialitati, care cuprinde:
- comisiile de specialitate pentru specialitati;
2. Departamentul jurisdictie profesionala, etica si deontologie medicala,
in cadrul caruia functioneaza:
- Comisia de disciplina, mediere si deontologie profesionala;
- Centrul de informare legislativa;
3. Departamentul imagine, publicatii, comunicare, relatii cu mass-media si
relatii internationale;
4. Departamentul de control si supraveghere a profesiei, care cuprinde:
- Compartimentul acreditare, avizare si evaluare;
- Compartimentul standardizare: de calitate, de exercitare a profesiei, de
dotare a cabinetelor individuale;
5. Departamentul recunoastere diplome, care cuprinde:
- Compartimentul recunoastere diplome;
- Centrul lingvistic;
B. SECRETARIATUL GENERAL, in componenta caruia functioneaza:
- Directia de secretariat si protocol;
- Directia economico-financiara, aprovizionare si administrare a patrimoniului.
C. COMISIA NATIONALA DE CONTROL FINANCIAR
Art. 62
Comisia nationala de control financiar
(1) Comisia nationala de control financiar este compusa din trei
reprezentanti, care nu pot indeplini functii similare in alte comisii si au
studii de specialitate in domeniul financiar-contabil.
(2) Presedintele comisiei nationale de control financiar ocupa functia prin
concurs si va avea obligatoriu studii superioare de specialitate.
(3) Ceilalti membri ai comisiei nationale de control financiar vor fi
propusi de presedintele comisiei nationale de control financiar, cu avizul
Biroului executiv si validati de Consiliul national al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania pentru un mandat de 4 ani.
(4) Comisia nationala de control financiar este subordonata, din punct de
vedere ierarhic, Biroului executiv si Consiliului national.
Art. 63
(1) Comisia nationala de control financiar isi desfasoara activitatea in
conformitate cu regulamentul de organizare si functionare propriu aprobat de
Biroul executiv si Consiliul national al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
(2) Comisia nationala de control financiar verifica conturile de venituri
si cheltuieli ale organizatiei la nivel judetean si national, in concordanta cu
standardele de audit romanesti.
(3) Comisia nationala de control financiar raspunde de realitatea,
legalitatea si temeinicia operatiunilor de verificare efectuate si certifica
veridicitatea rezultatelor.
(4) Birourile consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti si
Biroul executiv vor pune la dispozitia Comisiei nationale de control financiar
documentele sau informatiile necesare in indeplinirea atributiilor sale.
CAP. 4
PATRIMONIUL ORDINUL ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA. VENITURI
SI CHELTUIELI
Art. 64
(1) Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania are patrimoniu
propriu pe care il administreaza cu diligenta unui bun proprietar.
(2) Patrimoniul Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania
este alcatuit din totalitatea bunurilor mobile si imobile, dobandite in
conditiile legii.
(3) In exercitarea drepturilor sale, Ordinul Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania poseda si foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau,
si, dupa caz, dispune de acestea, in conditiile legii, in scopul realizarii
obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
Art. 65
Veniturile Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania se
constituie din:
- taxe de inscriere;
- cotizatii lunare;
- donatii, sponsorizari, potrivit legii;
- fonduri rezultate din diferite taxe pentru manifestari stiintifice,
culturale si din drepturi editoriale, in conditiile legii;
- fonduri provenite din colaborari, finantari, sponsorizari etc.;
- alte surse, cu respectarea dispozitiilor legale.
Art. 66
(1) Taxa de inscriere va fi in cuantum de 100.000 lei si va ramane la
filiala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Cotizatia de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din
Romania se incaseaza lunar de la fiecare asistent medical sau moasa pe statul
de plata si va fi in cuantum de 1% din valoarea salariului de incadrare,
conform hotararii Consiliului national.
Art. 67
(1) Fondurile financiare rezultate in urma aplicarii prevederilor art. 66
alin. (1) se depun in totalitate in contul filialei al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania.
(2) 25% din fondurile financiare rezultate in urma aplicarii dispozitiilor
art. 66 alin. 2 se depun in contul central al Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania.
(3) Fondurile financiare rezultate din celelalte surse se depun in
exclusivitate in contul filialei judetene.
Art. 68
(1) Neplata cotizatiei de catre membrii Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania, timp de 90 de zile, atrage atentionarea scrisa de catre
biroul consiliului si sanctionarea cu suspendarea din calitatea de membru pana
la plata cotizatiei aferente.
(2) Intarzierea platii peste 90 de zile, de catre filialele judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti ale Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania a cotei aferente din cotizatia incasata si datorata,
atrage atentionarea scrisa a biroului consiliului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, din partea Biroului executiv al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania si sanctionarea cu penalitati de 10% pe luna
din suma datorata, blocarea contului filialei sau suspendarea din functie a
presedintelui filialei, pana la plata cotizatiei si penalitatilor la zi.
Art. 69
Pentru eliberarea adeverintei de malpraxis, a avizului de infiintare a
cabinetului medical individual sau a formelor asociative se pot percepe taxe al
caror cuantum va fi stabilit de Consiliul national la propunerea Biroului
executiv, iar pentru alte servicii prestate membrilor se pot percepe anumite
taxe al caror cuantum va fi stabilit de catre consiliul judetean al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania, la propunerea biroului consiliului judetean.
Art. 70
Fondurile banesti pot fi utilizate pentru cheltuielile administrative
(salarizare, procurare mijloace fixe sau de inventar), finantarea cheltuielilor
organizatorice, perfectionarea pregatirii profesionale, alte cheltuieli
necesare pentru exercitarea atributiilor Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania.
Art. 71
Membrii Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania, care au
fost exclusi din organizatie, nu pot ridica nici o pretentie patrimoniala
asupra veniturilor sau patrimoniului Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania, asupra taxelor de inscriere, cotizatiilor sau
eventualelor contributii banesti efectuate pe perioada cat acestia au avut
calitatea de membri ai Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
CAP. 5
SANCTIUNI SI PROCEDURI DISCIPLINARE
Art. 72
(1) Constituie abatere disciplinara fapta prin care se incalca prevederile
Legii nr. 307/2004, cu modificarile ulterioare, ale prezentului statut, ale
Regulamentului de organizare si functionare al Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania, ale Codului de etica si deontologie al asistentului
medical si al moasei din Romania, precum si a celorlalte acte normative emise
de Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
(2) Raspunderea disciplinara atrage aplicarea uneia din urmatoarele
sanctiuni:
a. mustrare;
b. avertisment;
c. suspendarea temporara a calitatii de membru al Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania;
d. retragerea calitatii de membru al Ordinului Asistentilor Medicali si
Moaselor din Romania si propunerea de anulare a autorizatiei de libera practica
a profesiei pentru o perioada limitata sau definitiv.
Art. 73
Raspunderea disciplinara nu exclude raspunderea civila, penala si
contraventionala sau materiala.
Art. 74
(1) Sanctiunile prevazute la art. 72 alin. (2) lit. a si b corespund
savarsirii unei abateri simple si sunt de competenta consiliului judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 72 alin. (2) lit. c si d corespund
savarsirii unei abateri grave si sunt de competenta Consiliului national al
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania.
Art. 75
(1) Plangerea, sesizarea se adreseaza filialei judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti in care isi desfasoara activitatea membrul Ordinului
Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania impotriva caruia se depune
plangerea in termen de 30 de zile de la data savarsirii sau cunoasterii
savarsirii faptei, dar nu mai tarziu de 6 luni.
(2) Plangerea se depune personal, prin mandatar, ori poate fi trimisa prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(3) Persoanele lipsite de capacitate de exercitiu sau cu capacitate de
exercitiu restransa pot face plangere prin reprezentantii legali.
(4) In cazuri de notorietate, organele competente se pot sesiza din oficiu.
Art. 76
Plangerea este considerata admisibila, daca contine urmatoarele elemente:
numele, prenumele, domiciliul petitionarului, elementele de identificare ale
asistentului impotriva caruia se indreapta petitia, locul si contextul in care
s-a savarsit fapta, descrierea faptei, mijloacele de proba, semnatura
petitionarului.
Art. 77
La primirea plangerii, organul competent, verificand conditiile de
admisibilitate, va dispune:
a. respingerea plangerii ca nefondata;
b. declansarea procedurii de solutionare a cauzei in conformitate cu
dispozitiile codului de etica si deontologie profesionala al asistentului
medical si al moasei din Romania, precum si ale prezentului statut.
Art. 78
(1) La stabilirea incadrarii faptei in abatere simpla sau grava, precum si
in procesul de individualizare a sanctiunii se va tine seama de urmatoarele
elemente exemplificativ enumerate: gradul de pericol social al faptei,
rezultatul imediat si de durata al acesteia, savarsirea intentionata sau din
culpa a faptei, prezenta discernamantului in momentul savarsirii faptei, modul
si mijloacele de savarsire, atitudinea asistentului medical sau a moasei pe
parcursul desfasurarii anchetei etc.;
(2) Repetarea unei abateri disciplinare constituie circumstanta agravanta,
care va fi avuta in vedere la aplicarea sanctiunii.
Art. 79
(1) Contestatia impotriva deciziei consiliului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti se adreseaza comisiei nationale de disciplina, mediere
si deontologie profesionala in termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestatia impotriva deciziei Consiliului national se depune la
judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala isi desfasoara activitatea
asistentul medical sau moasa, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 80
Abaterile disciplinare savarsite de membrii Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania care exercita functii elective se cerceteaza de catre
comisia nationala de disciplina, mediere si deontologie profesionala, iar
aplicarea sanctiunii se face de catre plenul Consiliului national.
Art. 81
Actiunea disciplinara poate fi pornita in termen de 30 de zile de la data
savarsirii sau cunoasterii savarsirii faptei, dar nu mai tarziu de 6 luni.
Art. 82
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza, in mod corespunzator, cu
prevederile Legii nr. 307/2004, cu modificarile ulterioare, ale codului de
etica si deontologie profesionala, precum si ale regulamentului de organizare
si functionare.
CAP. 6
DISPOZITII FINALE
Art. 83
(1) Statutul Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania a fost
adoptat de catre Adunarea generala nationala a Ordinului Asistentilor Medicali
si Moaselor din Romania la data de 20 octombrie 2004 in conformitate cu
dispozitiile art. 51 alin. 3 din Legea nr. 307/2004 cu modificarile ulterioare.
(2) Prezentul statut intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005 si va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
la statut
FILIALELE JUDETENE ALE ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN
ROMANIA
1. FILIALA ALBA;
2. FILIALA ARAD;
3. FILIALA ARGES;
4. FILIALA BACAU;
5. FILIALA BIHOR;
6. FILIALA BISTRITA-NASAUD;
7. FILIALA BOTOSANI;
8. FILIALA BRAILA;
9. FILIALA BRASOV;
10. FILIALA BUCURESTI;
11. FILIALA BUZAU;
12. FILIALA CARAS-SEVERIN;
13. FILIALA CALARASI;
14. FILIALA CLUJ;
15. FILIALA CONSTANTA;
16. FILIALA COVASNA;
17. FILIALA DAMBOVITA;
18. FILIALA DOLJ;
19. FILIALA GALATI;
20. FILIALA GIURGIU;
21. FILIALA GORJ;
22. FILIALA HARGHITA;
23. FILIALA HUNEDOARA;
24. FILIALA IALOMITA;
25. FILIALA IASI;
26. FILIALA ILFOV;
27. FILIALA MARAMURES;
28. FILIALA MEHEDINTI;
29. FILIALA MURES;
30. FILIALA NEAMT;
31. FILIALA OLT;
32. FILIALA PRAHOVA;
33. FILIALA SALAJ;
34. FILIALA SATU-MARE;
35. FILIALA SIBIU;
36. FILIALA SUCEAVA;
37. FILIALA TELEORMAN;
38. FILIALA TIMIS;
39. FILIALA TULCEA;
40. FILIALA VALCEA;
41. FILIALA VASLUI;
42. FILIALA VRANCEA.
Prezenta anexa face parte integranta din Statutul Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania.
ANEXA 2
la statut
Figura 1 - Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania - se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1276 din 30 decembrie
2004, la pagina 30.
Prezenta anexa face parte integranta din Statutul Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania.
ANEXA 3
la statut
________________________ _________________________________________________
| COTOR| | |
|
| ORDINUL ASISTENTILOR | | | ORDINUL ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN
|
| MEDICALI SI MOASELOR | | | ROMANIA
|
| DIN ROMANIA | | |
|
| | | | FILIALA
|
| FILIALA | | | ............................................
|
| ...................... | | |
|
| | | | CERTIFICAT DE MEMBRU
|
| CERTIFICAT DE | | | |
| MEMBRU | | | DOMNUL/DOAMNA .................................
|
| Seria ................ | | | ESTE MEMBRU AL ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI
|
| nr. .................. | | | SI MOASELOR DIN ROMANIA - FILIALA .............
|
| Numele ............... | | | SI ESTE ABILITAT SA EXERCITE PROFESIA DE
|
| Prenumele ............ | | | ASISTENT MEDICAL/MOASA PE TERITORIUL ROMANIEI
CU|
| | | | RESPECTAREA LEGII NR. 307/2004, CU MODIFICARILE |
| AUTORIZATIE DE | | | ULTERIOARE SI AVIZULUI ORDINULUI ASISTENTILOR
|
| LIBERA PRACTICA | | | MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA.
|
| | | |
|
| Nr. .................. | | | Presedinte, Secretar,
|
| din .................. | | | Stampila
|
| specialitatea | | | ............. .............
|
| ...................... | | |
|
| Locul de munca | | | Seria ....... nr. ...............
|
| ...................... | | |
|
| | | | Data eliberarii .................
|
| Semnatura | | |
|
| .............. | | |
|
| Data eliberarii | | | |
| .............. | | |
|
|________________________| |
|_________________________________________________|
Prezenta anexa face parte integranta din Statutul Ordinului Asistentilor
Medicali si Moaselor din Romania.