Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 30 din 22 februarie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 460 din 21 septembrie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Marioara Prodan        - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112 din 5 iunie 1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de distributie Craiova in Dosarul nr. 7.011/1998 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta consilier juridic Marinela Petrescu, pentru autorul exceptiei, si Nanca Barbu, lipsind Consiliul local al comunei Goicea si Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Dolj, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei si constatarea neconstitutionalitatii art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112 din 5 iunie 1998, deoarece contravine prevederilor art. 16 si 21 din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi si la accesul liber la justitie. Considera ca textul de lege criticat creeaza o discriminare in cadrul aceluiasi proces, deoarece persoanele prevazute la art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru, iar celelalte parti au obligatia platii acestei taxe. Totodata considera ca este ingradit si accesul liber la justitie prevazut la art. 21 din Constitutie, deoarece, fiind obligate la plata unor taxe judiciare de timbru foarte mari, partile renunta la exercitarea cailor de atac.
    Nanca Barbu arata ca imobilul in litigiu a fost preluat abuziv de stat, iar tatal sau, fostul proprietar, a fost si privat de libertate. In final, lasa la aprecierea Curtii modul de solutionare a exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 nu contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 16 si 21. Mai arata ca textul de lege criticat nu creeaza o inegalitate intre parti si nu contravine principiului constitutional prevazut in art. 16, ci instituie doar o exceptie de la regula platii taxelor judiciare de timbru, legiuitorul avand libertatea de a stabili, prin lege, impozite si taxe, precum si scutiri de la plata acestora in temeiul art. 138 alin. (1) din Constitutie. In final, arata ca in temeiul art. 53 alin. (1) din Constitutie cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice, or, indeplinirea acestei obligatii constitutionale nu contravine nici principiului egalitatii in drepturi si nici accesului liber la justitie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 octombrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 7.011/1998, Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de distributie Craiova.
    In motivarea exceptiei se arata ca textul de lege criticat este neconstitutional, intrucat incalca prevederile art. 16 si 21 din Constitutie. Prin scutirea de plata a taxelor judiciare de timbru a proprietarilor si succesorilor acestora, care cer restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, se creeaza, in opinia autorului exceptiei, o discriminare vadita intre persoanele care revendica imobilele scutite de plata taxelor judiciare de timbru si actualii detinatori ai acestor imobile, care au obligatia de a plati aceste taxe. Se arata, in final, ca in acest mod se incalca principiile constitutionale referitoare la egalitatea in drepturi si la accesul liber la justitie.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, instanta de judecata apreciaza ca aceasta este neintemeiata, deoarece scutirea de plata taxei judiciare de timbru a proprietarilor si succesorilor acestora in cererile privind restituirea imobilelor preluate abuziv de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 este de stricta interpretare, urmand ca partile care nu beneficiaza de scutire sa se supuna regulii generale privind obligativitatea platii taxei judiciare de timbru. Se mentioneaza ca, intrucat aceasta a fost vointa legiuitorului expres prevazuta de textul de lege criticat, celelalte parti nu pot beneficia de scutirea de taxa, fara a se putea considera ca prin aceasta se incalca principiul egalitatii in drepturi. Totodata instanta considera ca nu s-a incalcat nici principiul constitutional referitor la accesul liber la justitie, cuprins in art. 21 din Constitutie, deoarece accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea acesteia, iar justitia fiind un serviciu public al statului, costurile sale se suporta de la bugetul de stat, la ale carui venituri contribuie toti cetatenii. In final, instanta apreciaza ca, potrivit art. 274 din Codul de procedura civila, contributia justitiabilului la plata taxei judiciare de timbru poate fi recuperata de la partea care cade in pretentii, suma fiind inclusa in cheltuielile de judecata. De asemenea, nu poate fi considerata ca o lipsire de aparare obligarea autorului exceptiei la plata taxei judiciare de timbru, intrucat, fiind persoana juridica, autorul exceptiei este reprezentat in instanta prin consilier juridic, care exercita, in mod legal, dreptul la aparare pentru acesta.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece textul de lege criticat este in deplina concordanta cu prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora: "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", legiuitorul avand astfel libertatea de a statua in aceste domenii. Nu sunt incalcate nici prevederile art. 21 din Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie, deoarece acest text nu prevede gratuitatea justitiei sau interdictii cu privire la taxele judiciare de timbru. Textul trebuie corelat cu dispozitiile art. 138 alin. (1) din Constitutie, care prevad obligativitatea stabilirii prin lege a taxelor, impozitelor si a oricaror alte venituri ale bugetului de stat. Curtea Constitutionala, prin Decizia Plenului nr. 1/1994, prin Decizia nr. 7/1993 si prin Decizia nr. 97/1995, a considerat ca "accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea acesteia", justitia fiind un serviciu public al statului, "iar costurile sale se suporta de la bugetul de stat la ale carui venituri contribuie toti cetatenii".
    In fine, potrivit dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 146/1997, Ministerul Finantelor poate acorda scutiri, reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate, fiind legal sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si aprobata prin Legea nr. 112/1998, dispozitii care au urmatorul cuprins: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la: [...]
    r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si incidente."
    Aceste prevederi sunt considerate neconstitutionale de autorul exceptiei, in raport cu dispozitiile art. 16 alin. (1) si ale art. 21 din Constitutie.
    Textele constitutionale invocate prevad:
    Art. 16 alin. (1)
    "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    Art. 21
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind incalcarea principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, prevazut in art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea retine ca aceasta este neintemeiata, deoarece instituirea de catre legiuitor, prin textul de lege criticat, a unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusa acestui principiu constitutional. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege", fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca, in raport si cu politica statului intr-o anumita perioada, scutiri de taxe sau impozite, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, conform caruia "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice". Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul de lege criticat ar fi fost incalcate prevederile art. 16 din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi.
    Curtea mai constata ca nu au fost incalcate nici prevederile art. 21 din Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie, deoarece nu se poate sustine ca prin indeplinirea de catre justitiabili a unei obligatii cetatenesti, prevazuta de insasi Legea fundamentala in art. 53 alin. (1), si anume aceea de a plati taxe (in speta, taxe judiciare de timbru), s-a incalcat principiul accesului liber la justitie. De asemenea, nu poate fi primita nici sustinerea autorului exceptiei potrivit careia scutirile de taxe ar fi contrare Constitutiei, deoarece legiuitorul poate interveni oricand, in conformitate cu art. 138 alin. (1) din Constitutie, prin stabilirea atat a unor impozite si taxe, cat si a unor scutiri, cu conditia ca acestea sa fie dispuse prin lege. Prin urmare, constituie o prerogativa constitutionala a legiuitorului de a stabili nu numai impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetelor de asigurari de stat, prin lege, ci si orice exceptii de la aceste obligatii (cum este cea din prezenta cauza).
    Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la taxele judiciare de timbru prin mai multe decizii, printre care: Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, si prin Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996, stabilind ca "accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea acesteia", justitia fiind un serviciu public al statului, "iar costurile sale se suporta de la bugetul de stat la ale carui venituri contribuie toti cetatenii".
    Curtea constata ca nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei sale, astfel incat atat decizia de respingere a exceptiei, cat si considerentele amintite isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
    Critica de neconstitutionalitate este neintemeiata si cu privire la incalcarea dreptului la aparare, deoarece textul de lege criticat nu aduce nici o atingere dreptului la aparare garantat de Constitutie prin art. 24. Intr-adevar, instituirea de catre legiuitor a unor scutiri de plata taxelor judiciare de timbru nu este de natura sa aduca atingere dreptului unei parti de a se apara.
    Criticile de neconstitutionalitate fiind neintemeiate, exceptia urmeaza sa fie respinsa.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de distributie Craiova in Dosarul nr. 7.011/1998 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2000.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 30/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 30 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 30/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu