DECIZIE Nr. 312 din 19 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin.
(2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani
pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii
Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 7 februarie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de
compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului
bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la
Craiova la 7 septembrie 1940, republicata. Exceptia a fost ridicata de Elena
Manescu in Dosarul nr. 1.175/CA/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civila si de contencios administrativ si de Zoe Arama in Dosarul nr.
826/COM/2002 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala, contencios
administrativ, maritima si fluviala.
La apelul nominal facut in Dosarul nr. 159C/2002 se prezinta, personal,
Elena Manescu, autoare a exceptiei de neconstitutionalitate, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune apelul si in Dosarul nr. 321/2002, constatandu-se lipsa
partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 321C/2002 la
Dosarul nr. 159C/2002, avand in vedere ca au aceleasi obiect si cauza. Autoarea
exceptiei si Ministerul Public sunt de acord cu masura conexarii. Fata de
aceste sustineri, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in
temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
321C/2002 la Dosarul nr. 159C/2002.
Cauza fiind in stare de judecata, Elena Manescu, autoare a exceptiei de
neconstitutionalitate, depunand si concluzii scrise, solicita sa se constate ca
prevederile art. 1 alin. (2) din Legea nr. 9/1998, republicata, in masura in
care inlatura mostenitorii testamentari de la beneficiul acordarii
compensatiilor pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar,
contravin dispozitiilor art. 16, 42, 49 si 135 din Constitutie, precum si
practicii Curtii Constitutionale, care, prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995,
a statuat ca legea recunoaste toate formele succesiunii, atat cea legala, cat
si cea testamentara.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate si arata ca textul de lege criticat, limitand
acordarea de compensatii la fostii proprietari si la mostenitorii lor legali,
incalca principiul egalitatii, creand o discriminare in randul mostenitorilor,
si, de asemenea, incalca dispozitiile art. 42 din Constitutie privind
garantarea dreptului la mostenire.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
1.175/CA/2001, si prin Incheierea din 27 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
826/COM/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila si de contencios
administrativ si, respectiv, Tribunalul Galati - Sectia comerciala, contencios
administrativ, maritima si fluviala au sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Legea nr.
9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile
trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre
Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata.
Exceptia a fost ridicata de Elena Manescu si Zoe Arama in cauze avand ca obiect
contestatiile formulate impotriva hotararilor Comisiei centrale pentru
aplicarea Legii nr. 9/1998 de pe langa Ministerul Finantelor Publice, privind
validarea hotararilor Comisiei Municipiului Bucuresti si a Comisiei Judetului
Galati pentru aplicarea aceleiasi legi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, intrucat
prevederile criticate limiteaza sfera persoanelor care pot solicita compensatii
la fostii proprietari si mostenitorii lor legali, excluzand mostenitorii
testamentari, acestea instituie o masura discriminatorie in detrimentul
ultimilor, fiind contrare, astfel, dispozitiilor art. 16 din Constitutie.
Prevederile art. 1 alin. (2) din legea criticata incalca si dispozitiile
art. 42 din Constitutie referitoare la garantarea dreptului la mostenire, care
nu disting "dupa cum forma de succesiune este cea legala sau testamentara.
[...] Drepturile mostenitorilor, indiferent de vocatia acestora, sunt identice
cu cele ale fostului proprietar, la a carui succesiune sunt chemati."
Aceleasi prevederi sunt contrare si dispozitiilor art. 49 din Constitutie,
deoarece ingradirea dreptului la mostenire nu a fost impusa de una dintre
situatiile expres prevazute acolo.
In sustinerea criticii de neconstitutionalitate se mentioneaza si Decizia
Curtii Constitutionale nr. 73 din 19 iulie 1995 cu privire la
constitutionalitatea unor prevederi ale Legii pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului, prin care s-a constatat ca legea dedusa controlului recunoaste toate
formele succesiunii.
Instantele de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, si ale art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, introduse prin Legea nr. 181/2002,
incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, precum si Avocatului
Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia
ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. Astfel, se considera ca nu se aduce
atingere art. 42 din Constitutie care garanteaza dreptul la mostenire, deoarece
la data deschiderii succesiunii bunurile imobile ce fac obiectul Legii nr.
9/1998 "nu au facut parte din patrimoniul beneficiarilor primari inainte
de intrarea in vigoare a legii". Prin urmare, dreptul la primirea
compensatiilor s-a nascut, in temeiul legii, la data intrarii sale in vigoare,
iar in ipoteza in care beneficiarii primari ar fi fost decedati la acea data,
sumele de bani cuvenite cu titlu de compensatie nu ar intra in masa succesorala
la data deschiderii succesiunii, "ci ar urma sa-i intregeasca cuantumul
valoric de la data intrarii in vigoare a legii. Or, legiuitorul nu putea sa se
substituie vointei decuiusului, stabilind o vocatie succesorala speciala pentru
mostenitorii testamentari ai acestuia".
De altfel, mai apreciaza Guvernul faptul ca de masurile compensatorii
beneficiaza numai fostii proprietari si mostenitorii legali ai acestora
reprezinta optiunea legiuitorului.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, sustine ca dispozitiile
criticate sunt constitutionale. Critica referitoare la incalcarea principiului
egalitatii este nefondata, deoarece acesta nu exclude posibilitatea ca
legiuitorul sa adopte solutii diferite pentru situatii distincte. "Or,
chiar legea civila instituie un regim special, de protectie pentru mostenitorii
legali, in raport cu cei testamentari."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de Guvern si de
Avocatul Poporului, rapoartele judecatorilor-raportori, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor
romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma
aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
105 din 7 februarie 2002. Intrucat dispozitiile alin. (2) al art. 1 sunt
subjacente celor cuprinse in alin. (1) al aceluiasi articol si se coreleaza
intre ele, se impune redarea continutului integral al ambelor alineate, dupa
cum urmeaza: "(1) Cetatenii romani, prejudiciati in urma aplicarii Tratatului
dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, denumit in
continuare tratat, au dreptul la compensatiile stabilite potrivit prezentei
legi, in masura in care nu au primit anterior sau au primit numai partial
compensatii ori despagubiri pentru bunurile imobile - constructii si terenuri -
pe care le aveau in proprietate in judetele Durostor si Caliacra, cedate
Bulgariei, precum si pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si
floarea-soarelui.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza si cetatenii romani, mostenitori
legali ai fostilor proprietari."
Desi autorii exceptiei considera ca prin textele legale reproduse sunt
incalcate dispozitiile art. 16, 42, 49 si 135 din Constitutie, Curtea constata
ca, in cauza, au relevanta numai cele ale art. 16 alin. (1), art. 42 si ale
art. 49 alin. (1), care au urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 42: "Dreptul la mostenire este garantat.";
- Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.".
Curtea considera ca, in scopul examinarii exceptiei de
neconstitutionalitate, se impune sa stabileasca, in primul rand, momentul in
care s-a nascut dreptul la despagubiri al persoanelor romane care au parasit
Bulgaria in virtutea aplicarii tratatului mentionat. In acest sens,
dispozitiile art. V alin. 1 din Acordul privitor la schimbul de populatie romana
si bulgara, anexa C la tratat, prevad ca "Statul Roman ia in sarcina sa
despagubirea romanilor ce parasesc bunurile lor situate in teritoriile
transferate Bulgariei". Din aceste dispozitii rezulta ca persoanele romane
care au parasit Bulgaria, in virtutea acestui acord, au devenit creditori ai
statului roman. Aceasta calitate a fost avuta in vedere si de legiuitorul
actual care, la art. 1 alin. (1) din legea criticata, stabileste intinderea
dreptului la compensatie, in raport de compensatiile sau despagubirile
anterioare acordate, in tot sau in parte, celor prejudiciati. Asa fiind, se
retine ca dreptul de creanta a intrat in patrimoniul fostilor proprietari,
cetateni romani, prejudiciati prin aplicarea tratatului, la data intrarii in
vigoare a acestuia. Prin urmare, fostii proprietari aveau capacitatea de a
dispune de acest drept de creanta prin acte pentru cauza de moarte.
Pentru ratiunile infatisate Curtea constata ca este intemeiata critica de
neconstitutionalitate potrivit careia prevederile art. 1 alin. (2) din Legea
nr. 9/1998, republicata, sunt contrare dispozitiilor art. 42 din Constitutie,
in masura in care limiteaza sfera persoanelor indreptatite la acordarea de
despagubiri numai la fostii proprietari si mostenitorii lor legali,
excluzandu-i pe mostenitorii testamentari. Intr-adevar, art. 42 din Constitutie
garanteaza dreptul la mostenire, fara a limita garantia instituita exclusiv la
mostenirea legala. Intrucat, insa, dreptul la mostenire, in general, semnifica
atat dreptul la mostenire legala, cat si la cea testamentara, limitarea impusa
prin art. 1 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 contravine dispozitiilor textului
constitutional.
Curtea constata, de asemenea, ca este intemeiata si critica referitoare la
incalcarea dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Astfel, in jurisprudenta sa,
Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca aplicarea unui tratament
juridic diferentiat este justificata numai prin existenta unor situatii
diferite.
Calitatea de mostenitor legal sau testamentar nu ii plaseaza insa pe
titulari in situatii diferite, din punctul de vedere care intereseaza aici, de
natura sa impuna instituirea unui tratament juridic diferentiat, fara a fi
discriminator.
De aceea, dispozitia legala criticata contravine principiului egalitatii
consacrat prin art. 16 din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia prevederile art. 1 alin. (1)
din Legea nr. 9/1998, republicata, contravin si dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, Curtea considera, de asemenea, ca este intemeiata. Intrucat
dreptul de creanta fata de statul roman a existat in patrimoniul fostilor
proprietari, la data decesului acestora, si, deci, a putut fi transmis pe cale
testamentara, dispozitiile legale criticate aduc o restrangere a exercitiului
dreptului la mostenire, dar fara ca aceasta sa fie justificata, in speta, de
existenta vreunuia dintre cazurile prevazute expres si limitativ de textul
constitutional mentionat.
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile examinate sunt
neconstitutionale, urmand ca exceptia sa fie admisa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art. 1
alin. (2) din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor
romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii
Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940,
republicata, sunt neconstitutionale in masura in care inlatura mostenitorii
testamentari de la beneficiul acordarii compensatiilor prevazute la alin. (1)
al art. 1 din aceeasi lege. Exceptia a fost ridicata de Elena Manescu in
Dosarul nr. 1.175/CA/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ si de Zoe Arama in Dosarul nr. 826/COM/2002 al
Tribunalului Galati - Sectia comerciala, contencios administrativ, maritima si
fluviala.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu