DECIZIE Nr. 33 din 24 februarie 1997*)
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite
din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de
stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 22 ianuarie 1998
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 357 din 14 octombrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 21 din 22
ianuarie 1998.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, examinand exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, invocata, in fata Judecatoriei Medias, de
paratii Buda Gheorghe, in Dosarul nr. 2.837/1996, Brindea Mircea, in Dosarul
nr. 2.838/1996, Fagarasan Gheorghe, in Dosarul nr. 2.839/1996, Roba Mircea, in
Dosarul nr. 2.850/1996, si Popovici Gavril, in Dosarul nr. 3.144/1996, aflati
in litigiu cu Societatea Comerciala "Duser" - S.A. Dumbraveni,
constata urmatoarele:
Judecatoria Medias, prin incheierile nr. 2 din 21 octombrie 1996, 14
octombrie 1996 si 16 octombrie 1996, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 85/1992,
sus-mentionata, exceptie care in toate cauzele are acelasi continut, fiind
invocata, in numele partilor, de acelasi avocat, si constituie obiectul
dosarelor Curtii Constitutionale nr. 388 C/1996, nr. 389 C/1996, nr. 390
C/1996, nr. 391 C/1996 si nr. 392 C/1996.
In esenta, pentru sustinerea exceptiei, se arata ca Legea nr. 85/1992 este
neconstitutionala in masura "in care se interpreteaza ca se aplica si
urmatoarelor situatii":
- au existat cereri de cumparare la data aparitiei legii;
- o actiune pentru cumpararea locuintelor la care se refera Legea nr.
85/1992 a fost introdusa pe rolul instantei;
- se pronuntase o hotarare judecatoreasca.
Instanta, exprimandu-si opinia, arata ca, in speta, exceptia nu intruneste
conditiile prevazute de lege pentru a fi ridicata, deoarece, pe de o parte, nu
se indica prevederile Legii nr. 85/1992 contrare principiului neretroactivitatii
legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie, ce constituie temeiul
constitutional invocat, iar, pe de alta parte, situatiile aratate in motivarea
exceptiei sunt "de competenta instantei de fond, care, o data cu
solutionarea litigiului, va stabili ce lege este aplicabila in legatura cu
pretul de vanzare al apartamentelor proprietate de stat ce se instraineaza
chiriasilor".
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au cerut puncte de
vedere Guvernului si celor doua Camere ale Parlamentului.
In punctul sau de vedere, Guvernul considera exceptia ca fiind "vadit
nefondata", deoarece motivul de neconstitutionalitate invocat - incalcarea
principiului neretroactivitatii legii - ar putea fi discutat numai in legatura
cu prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992, care, insa, nu are caracter
retroactiv, deoarece se refera la indexarea pretului "numai pentru
contractele de vanzare-cumparare incheiate dupa intrarea in vigoare a Legii nr.
76/1994". De asemenea, Guvernul arata ca este de competenta instantei sa
stabileasca legea aplicabila, in ce priveste pretul, in functie de
"motivele care au condus la neincheierea contractelor pana la modificarea
Legii nr. 85/1992".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat puncte de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, actele dosarului, raportul intocmit in
cauza, punctul de vedere al Guvernului si prevederile Legii nr. 85/1992
raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
care a fost formulata si inaintata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. c)
din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992.
Deoarece in toate cauzele deduse judecatii exceptia priveste aceeasi lege,
a fost invocata in fata aceleiasi instante, de parati in litigiu cu acelasi
reclamant, si are acelasi continut, fiind intrunite cerintele art. 164 din
Codul de procedura civila, pentru o mai buna administrare a justitiei, urmeaza
ca dosarele sa fie conexate.
Cu privire la constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin deciziile ramase definitive nr. 10/1994,
nr. 26/1994, nr. 27/1994, nr. 28/1994, nr. 68/1994, nr. 135/1994, nr. 18/1995
si nr. 67/1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114
din 5 mai 1994, nr. 143 din 6 iunie 1994, nr. 284 din 6 octombrie 1994, nr. 59
din 3 martie 1995, nr. 115 din 8 iunie 1995 si nr. 272 din 23 noiembrie 1995,
constatand ca acesta, raportat la alte dispozitii constitutionale decat cele
ale art. 15 alin. (2) din Constitutie, ca in cazul de fata, este
constitutional.
In fond, se constata ca, prin exceptia ridicata de aceasta data, nu s-a
precizat care anume prevederi ale Legii nr. 85/1992 sunt neconstitutionale,
considerandu-se ca intreaga reglementare a acestei legi este neconstitutionala,
fara a se distinge intre textele modificate prin Legea nr. 76/1994 si textele
nemodificate, in masura in care prevederile legii se interpreteaza ca se aplica
in cazul in care exista cereri de cumparare la data aparitiei legii, sau
instanta a fost sesizata in legatura cu aplicarea Legii nr. 85/1992, ori exista
deja o hotarare judecatoreasca pronuntata intr-o asemenea sesizare.
Tinand seama de natura litigiului, astfel cum rezulta din actiunile
reclamantei privind pretentii legate de diferenta de pret, rezulta ca singurul
text care, din acest punct de vedere, ar putea fi vizat este cel al art. 7,
modificat prin Legea nr. 76/1994. Nu este insa de competenta Curtii sa
precizeze continutul exceptiei, cat timp o asemenea precizare n-a fost facuta
de titularul acesteia, singurul care a invocat-o, cu atat mai mult cu cat in
intampinarile paratilor recurenti se sustine ca prevederile art. 7 sunt
constitutionale si ca numai interpretarea data acestor reglementari de catre
reclamant ar fi nelegala.
Toate aceste ipoteze privind interpretarea Legii nr. 85/1992 au in vedere,
exclusiv, aplicarea prevederilor sale. De aceea, asa cum se arata in opinia
instantei si in punctul de vedere al Guvernului, solutionarea problemelor
respective este de competenta exclusiva a instantei judecatoresti. Dupa cum, in
mod consecvent, s-a statuat in practica jurisdictionala a Curtii, controlul
interpretarii judecatoresti a dispozitiilor legale, in vederea solutionarii
litigiilor de catre instantele judecatoresti, nu este de competenta Curtii
Constitutionale. Faptul ca, in unele decizii ale Curtii se precizeaza ca o
anume interpretare a dispozitiilor legale supuse controlului este
neconstitutionala, constituie altceva. In asemenea cazuri Curtea se pronunta
asupra legitimitatii constitutionale a acelor dispozitii, ceea ce implica si
constatarea caracterului neconstitutional al intelesului lor rezultat dintr-o
interpretare impusa de insusi cuprinsul prevederii controlate. De aceea, in
aceasta ipoteza, Curtea nu se substituie instantei judecatoresti in
interpretarea legii in procesul de aplicare, ci determina numai continutul
constitutional al prevederii controlate, eliminand acel inteles ce este contrar
Constitutiei. Acest fapt constituie expresia, in cauzele respective, a rolului
Curtii Constitutionale de a garanta suprematia Constitutiei asa cum prevad
dispozitiile art. 1 alin. (3) din Legea nr. 47/1992. Nici una din ratiunile
mentionate nu se regaseste in justificarea exceptiilor invocate. Ipotezele la
care se refera autorii exceptiilor privesc aplicarea legii in timp, care este o
problema de interpretare in cazul oricarei legi, iar prin exceptiile respective
nu se indica nici o prevedere a Legii nr. 85/1992 care ar infrange principiul
constitutional al neretroactivitatii legii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, precum si al art. 164 din Codul de procedura
civila, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Conexeaza dosarele nr. 392 C/1996, nr. 391 C/1996, nr. 390 C/1996 si nr.
389 C/1996 la Dosarul nr. 388 C/1996.
2. Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, invocata, in fata Judecatoriei Medias, de
paratii Buda Gheorghe, in Dosarul nr. 2.837/1996, Brindea Mircea, in Dosarul
nr. 2.838/1996, Fagarasan Gheorghe, in Dosarul nr. 2.839/1996, Roba Mircea, in
Dosarul nr. 2.850/1996, si Popovici Gavril, in Dosarul nr. 3.144/1996.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 24 februarie 1997.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Valer Vasilie Bica