DECIZIE Nr. 331 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobata prin
Legea nr. 561/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 19 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rescopa" - S.A.
din Targoviste in Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecatoriei Targoviste.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat, pe de o parte,
dispozitiile legale criticate nu prevad dreptul debitorilor de a li se acorda
inlesniri la plata obligatiilor bugetare, ci doar un beneficiu virtual al
acestora de a li se acorda asemenea inlesniri, iar pe de alta parte accesul
liber la justitie este garantat de posibilitatea de a se adresa justitiei, in
temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.005/2001,
Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobata prin Legea nr. 561/2001. Exceptia a
fost invocata de contestatoarea Societatea Comerciala "Rescopa" -
S.A. din Targoviste intr-un litigiu avand ca obiect contestatia impotriva
executarii unor creante bugetare, in conditiile neacordarii unor inlesniri la
plata, de catre o autoritate publica locala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare contravin liberului acces la justitie. Astfel se arata ca,
desi textul criticat acorda contribuabilului dreptul de a solicita acordarea
unor inlesniri la plata obligatiilor bugetare, totusi acordarea acestora este
conditionata de "justificarea temeinica" a cererii. Intrucat
dispozitiile criticate nu prevad criteriile de apreciere a temeiniciei cererii,
se creeaza posibilitatea arbitrariului in solutionarea cererilor, arbitrariu
care nu poate fi inlaturat de instantele judecatoresti, deoarece textul criticat
nu prevede posibilitatea accesului la justitie impotriva hotararii de
respingere a cererii de acordare a inlesnirilor.
Judecatoria Targoviste, exprimandu-si opinia, apreciaza ca prevederile
criticate nu contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, privind liberul
acces la justitie, intrucat "instituirea regulilor de desfasurare a
procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a
legiuitorului, conform art. 125 alin. (3) din Constitutie". Instanta de
judecata arata ca prin Decizia Plenului nr. 1/1994 Curtea Constitutionala a
statuat ca "accesul liber la justitie nu inseamna accesul in toate
cazurile la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac".
Tot referitor la accesul la justitie se mai arata ca dispozitiile criticate
reglementeaza un beneficiu acordat in sensul de a da unei persoane fizice sau
juridice, care are calitatea de contribuabil, si anume acela de a solicita
organului fiscal abilitat acordarea unei inlesniri la plata, ceea ce presupune
ca acel contribuabil sa se fi facut deja vinovat de incalcarea prevederilor
legale privind plata obligatiilor bugetare. In situatia in care acesta are
obiectii fata de titlul executoriu ce constata obligatia bugetara, el are
posibilitatea de a folosi contestatia la executare, reglementata de
dispozitiile art. 76 si urmatoarele din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. Astfel in art. 1 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor
impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice se prevede ca prin aceste contestatii
se poate solicita printre altele anularea "altor masuri dispuse de
organele Ministerului Finantelor Publice abilitate, potrivit legii, sa
efectueze acte de control sau de impunere", iar in categoria "altor
masuri" se considera a fi cuprinse si solutiile care se pronunta asupra
cererilor de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 6 iunie 2001 a Judecatoriei Targoviste Curtea a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 26 martie
2001. Aceste dispozitii au urmatorul cuprins: "La cererea temeinic
justificata a debitorilor Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice,
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si alte autoritati ale
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, pot acorda:
a) amanari sau esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare;
b) amanari sau esalonari la plata majorarilor de intarziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri de majorari de intarziere.
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale,
precum si alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa
caz, pot acorda esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare si a majorarilor de intarziere pe o perioada de maximum 5 ani care
poate incepe cu un termen de gratie de pana la 6 luni cuprins in perioada de
esalonare, precum si amanari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare si a majorarilor de intarziere pe o perioada de cel mult 6 luni.
Autoritatile administratiei publice locale pot acorda inlesniri la plata,
in conditiile prezentei ordonante, pentru creantele reprezentand venituri
bugetare ale unitatilor administrativ-teritoriale.
Incepand cu data comunicarii aprobarii, pentru creantele bugetare pentru
care s-au aprobat inlesniri la plata executarea silita nu se porneste sau nu se
continua, dupa caz.
Agentii economici care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor
bugetare, conform dispozitiilor prezentei ordonante, nu pot participa la nici o
procedura de privatizare organizata de institutiile publice implicate sau de
agentii de privatizare, in vederea cumpararii de actiuni la alte societati
comerciale, sau la achizitionarea de alte valori mobiliare ori parti sociale,
pe perioada in care beneficiaza de inlesnirile la plata acordate.
Orice suma, de restituit sau de rambursat, de la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat sau de la bugetul altor autoritati ale
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, reprezentand impozite,
taxe sau alte obligatii bugetare, va modifica graficul de esalonare aprobat
prin afectarea ultimelor rate din grafic.
Prin ordin al ministrului finantelor publice sau al ministrului muncii si
solidaritatii sociale, dupa caz, care va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, se stabilesc procedura, criteriile si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetare administrate de Ministerul
Finantelor Publice sau de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, dupa caz,
cu avizul Consiliului Concurentei. In cazul celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale procedura se stabileste de catre acestea, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Pentru autoritatile administratiei publice locale procedura si competentele
de acordare a inlesnirilor la plata se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei Publice si cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Analiza si/sau solutionarea cererilor de inlesniri la plata se realizeaza
de comisii stabilite la nivelul fiecarui creditor bugetar.
Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si a altor autoritati ale
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, poate acorda inlesnirile
la plata obligatiilor bugetare, prevazute la alin. 1 lit. a), pentru o suma
totala mai mare de 500 miliarde lei si/sau inlesnirile la plata obligatiilor
bugetare, prevazute la alin. 1 lit. d), pentru sume mai mari de 50 miliarde
lei.
Inlesnirile la plata se pot acorda atat inaintea inceperii executarii
silite, cat si in timpul efectuarii acesteia. Pentru acordarea inlesnirilor la
plata creditorii bugetari pot cere debitorilor, persoane juridice, constituirea
de garantii, in termen de 60 de zile de la data comunicarii aprobarii
inlesnirilor.
Inlesnirile la plata creantelor bugetare administrate de Ministerul
Finantelor Publice, de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si de
alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, se
acorda pe baza datelor din evidenta analitica pe platitori de la nivelul
organelor teritoriale la care contribuabilii sunt inregistrati ca platitori de
impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare sau a unui document de
verificare intocmit la sediul social al debitorului pe baza datelor din ultima
balanta de verificare.
Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare,
precum si majorarile de intarziere aferente acestora, constatate in urma
controalelor efectuate ulterior de organele competente ale Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si ale
altor autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, se
achita conform prevederilor legale.
Pentru debitorii persoane juridice, aflati in proces de privatizare ori
cuprinsi in programe speciale care sa conduca la cresterea atractivitatii
acestora la privatizare, inlesnirile la plata se acorda de Guvern, de la caz la
caz, prin hotarare, la propunerea institutiilor publice implicate in procesul
de privatizare si cu avizul Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si al celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz. Sumele pentru care se
acorda inlesniri la plata sunt cuprinse in certificatele de obligatii bugetare
eliberate la cererea institutiilor publice implicate sau a agentului de
privatizare, adresata Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, precum si altor autoritati ale administratiei publice
centrale sau locale, dupa caz. Certificatele de obligatii bugetare se intocmesc
conform reglementarilor legale in vigoare.
Ajutoarele de stat, calculate pentru inlesnirile la plata acordate in
conditiile prezentei ordonante de Guvernul Romaniei, vor fi notificate
Consiliului Concurentei de furnizorul ajutorului de stat, in conformitate cu
reglementarile legale privind ajutorul de stat."
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 a fost aprobata prin Legea
nr. 561/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din
30 octombrie 2001.
Ulterior datei sesizarii Curtii Constitutionale, alin. 1 al acestui text a
fost modificat prin art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2001 pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 16
august 2001, avand urmatorul cuprins:
"La cererea temeinic justificata a debitorilor Guvernul Romaniei,
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale,
precum si alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, dupa
caz, pot acorda:
a) amanari sau esalonari la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a
altor venituri bugetare;
b) amanari sau esalonari la plata majorarilor de intarziere si/sau a
penalitatilor de intarziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri de majorari de intarziere si/sau penalitati de
intarziere."
Aceasta ordonanta a intrat in vigoare la data de 1 octombrie 2001 potrivit
prevederilor art. IV din acelasi act normativ.
Intrucat dispozitiile criticate reglementeaza mai multe ipoteze, tinand
seama de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea urmeaza sa supuna controlului de constitutionalitate numai dispozitiile
art. 82 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, de care depinde
solutionarea cauzei in curs de judecata, referitoare la imputernicirea
autoritatilor administratiei publice locale de a acorda anumite inlesniri la
plata, la cererea justificata a debitorilor.
Autorul exceptiei sustine ca aceste prevederi sunt neconstitutionale
intrucat ingradesc accesul la justitie pentru indreptarea solutiilor
autoritatilor publice, de respingere a cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata, incalcand astfel dispozitiile art. 21 din Constitutie, conform carora:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin art.
82 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile ulterioare,
s-a prevazut posibilitatea autoritatilor publice nominalizate in cuprinsul
textului de a acorda, la cererea temeinic justificata a debitorilor, anumite
inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare.
Prin textul de lege criticat nu s-a instituit un drept al debitorilor de a
obtine inlesniri la plata obligatiilor bugetare mentionate si nici o obligatie
in sarcina autoritatilor publice de a acorda inlesnirile la plata cerute, ci
numai dreptul debitorilor de a le solicita si obligatia autoritatilor carora li
se adreseaza, de a examina cererile primite, precum si facultatea acestora de a
le rezolva favorabil, in cazurile temeinic justificate. Dat fiind ca acordarea
inlesnirilor la plata constituie pentru debitori numai o posibilitate
dependenta de vointa autoritatilor competente, iar nu un drept, Curtea constata
ca nu exista posibilitatea constrangerii judiciare a acestor autoritati in
vederea solutionarii favorabile a cererilor debitorilor.
In consecinta, avand in vedere ca potrivit art. 21 alin. (1) din
Constitutie orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime si tinand seama de
considerentele expuse mai sus, Curtea nu poate primi sustinerea autorului
exceptiei de neconstitutionalitate in sensul ca, intrucat in textul mentionat
nu s-a prevazut expres posibilitatea atacarii de catre debitori in justitie a
refuzului de acordare a inlesnirilor la plata solicitate, s-a incalcat liberul
acces al acestora la justitie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobata prin
Legea nr. 561/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Rescopa" - S.A. din Targoviste in Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecatoriei
Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu