ORDIN Nr. 39 din 16
ianuarie 2006
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate nr. 56/45/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2005, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 26 ianuarie 2006
In temeiul
prevederilor:
- Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului
nr. 168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu
modificarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului
nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru
anul 2005, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si
presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1. - Anexele nr.
17, 18, 24 si 30 la Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 56/45/2005 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
pentru anul 2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 134
si nr. 134 bis din 14 februarie 2005, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. In anexa nr. 17 la
capitolul 1, litera B va avea urmatorul cuprins:
"B. Servicii
medicale spitalicesti care nu necesita internarea, prestate in regim de
spitalizare de zi. Un serviciu medical spitalicesc reprezinta totalitatea
investigatiilor si procedurilor medicale acordate pentru rezolvarea unui
caz."
2. In anexa nr. 18 la
articolul 5 litera a), teza a patra de la punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Numarul de
externari diminuat atat pentru sectiile chirurgicale, cat si pentru sectiile
medicale se contracteaza numai ca servicii medicale acordate in regim de
spitalizare de zi, cu incadrarea in valoarea de contract."
3. In anexa nr. 18 la
articolul 5 litera c), teza a patra de la punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Numarul de
externari diminuat atat pentru sectiile chirurgicale, cat si pentru sectiile
medicale se contracteaza numai ca servicii medicale acordate in regim de
spitalizare de zi, cu incadrarea in valoarea de contract."
4. In anexa nr. 18 la
articolul 5 litera c), prima teza de la punctul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Tariful mediu pe
caz rezolvat se stabileste prin negociere intre furnizori si casele de
asigurari de sanatate avand in vedere si indicatorul cost mediu cu
medicamentele pe caz externat pe anul 2004, cu incadrarea in valoarea de
contract."
5. In anexa nr. 18 la
articolul 5, litera j) va avea urmatorul cuprins:
"j) suma pentru
serviciile medicale efectuate in regim de spitalizare de zi pentru care plata
se face prin tarif pe serviciu medical si care se determina prin inmultirea
numarului negociat si contractat de servicii medicale spitalicesti pe tipuri cu
tariful negociat aferent acestora. Tariful pe un serviciu medical spitalicesc
prevazut in Ordinul ministrului sanatatii nr. 440/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se negociaza intre spitale si casele de asigurari de
sanatate si nu poate fi mai mare de 1/3 din tariful pe caz rezolvat pentru
servicii medicale acordate in regim de spitalizare continua, cu incadrarea in
valoarea de contract. Tariful pentru hemodializa in insuficienta renala cronica
se negociaza si nu poate fi mai mare decat cel prevazut in anexa nr. 17 la
ordin."
6. In anexa nr. 18 la
articolul 7 alineatul (1) litera a), teza a treia de la punctul 2 va avea
urmatorul cuprins:
"In situatia in
care numarul de externari realizat, corespunzator patologiei care necesita
internare in regim de spitalizare continua, este mai mic decat cel contractat,
iar numarul de servicii medicale acordate in regim de spitalizare de zi a
crescut, numarul de servicii medicale acordate in regim de spitalizare de zi ce
depaseste numarul de cazuri externate contractate se deconteaza la tariful pe
serviciu medical negociat, majorat cu 5%, cu incadrarea in valoarea de
contract."
7. In anexa nr. 18 la
articolul 7 alineatul (1) litera c), teza a treia de la punctul 2 va avea
urmatorul cuprins:
"In situatia in
care numarul de externari realizat, corespunzator patologiei care necesita
internare in regim de spitalizare continua, este mai mic decat cel contractat,
iar numarul de servicii medicale acordate in regim de spitalizare de zi a
crescut, numarul de servicii medicale acordate in regim de spitalizare de zi ce
depaseste numarul de cazuri externate contractate se deconteaza la tariful pe
serviciu medical negociat, majorat cu 5%, cu incadrarea in valoarea de
contract."
8. In anexa nr. 18 la
articolul 7 alineatul (1), litera j) va avea urmatorul cuprins:
"j) suma pentru
serviciile medicale efectuate in regim de spitalizare de zi pentru care plata
se face prin tarif pe serviciu medical si care se determina prin inmultirea
numarului negociat si contractat de servicii medicale spitalicesti pe tipuri cu
tariful negociat aferent acestora. Tariful pe un serviciu medical spitalicesc
prevazut in Ordinul ministrului sanatatii nr. 440/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se negociaza intre spitale si casele de asigurari de
sanatate si nu poate fi mai mare de 1/3 din tariful pe caz rezolvat pentru
servicii medicale acordate in regim de spitalizare continua, cu incadrarea in
valoarea de contract. Tariful pentru hemodializa in insuficienta renala cronica
se negociaza si nu poate fi mai mare decat cel prevazut in anexa nr. 17 la
ordin."
9. In anexa nr. 18,
dupa articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7-1, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 7-1
(1) Serviciile de
hemodializa in insuficienta renala cronica, acordate in unitati sanitare cu paturi,
respectiv in unitati sanitare ambulatorii autorizate si avizate, dupa caz, de
Ministerul Sanatatii sa efectueze aceste servicii, se contracteaza de casele de
asigurari de sanatate cu unitatile sanitare sus-mentionate si se deconteaza din
fondul aprobat cu destinatia servicii medicale de hemodializa si dializa
peritoneala.
(2) Suma pentru
materialele sanitare specifice serviciilor de hemodializa in insuficienta
renala cronica si dializa peritoneala se contracteaza si se deconteaza din
fondul aprobat cu destinatia servicii medicale de hemodializa si dializa
peritoneala."
10. In anexa nr. 24,
dupa articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5-1, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 5-1
Serviciile de transport
al asiguratilor dializati, in vederea efectuarii dializei, de la/la domiciliu
se contracteaza si se deconteaza distinct din fondul aprobat cu destinatia
servicii medicale de hemodializa si dializa peritoneala, cu respectarea tuturor
conditiilor de contractare si decontare aferente celorlalte servicii de
transport sanitar."
11. In anexa nr. 30 la
articolul 17, ultimul paragraf al punctului 1 va avea urmatorul cuprins:
"In situatia in
care la unele farmacii se inregistreaza la sfarsitul unui trimestru, respectiv
la sfarsitul unei luni a trimestrului IV 2005 si trimestrului I 2006, sume
neconsumate ca urmare a eliberarii de medicamente cu si fara contributie
personala fata de suma prevazuta pentru trimestrul respectiv/luna a
trimestrului IV 2005 si trimestrului I 2006 in contract, casele de asigurari de
sanatate vor diminua valoarea contractata initial cu sumele respective
printr-un act aditional la contract. Sumele cuprinse in actul aditional vor fi
contractate la farmaciile la care adresabilitatea crescuta a dus la epuizarea sumei
contractate, conform prevederilor lit. a) si b), printr-un act aditional.
Aceste prevederi se aplica si pentru pct. 2, referitor la eliberarea
medicamentelor prescrise pentru tratamentul urmatoarelor boli cronice: stari
posttransplant, hepatita virala cronica, poliartrita reumatoida, boli
psihice."
12. In anexa nr. 30 la
articolul 22, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In vederea
incadrarii in fondul destinat eliberarii medicamentelor fara contributie
personala pentru cele 4 boli cronice mentionate la art. 17 pct. 2 si a
utilizarii eficiente a acestuia, casele de asigurari de sanatate si directiile
de sanatate publica vor desemna un medic coordonator pentru fiecare dintre cele
4 boli cronice. Casele de asigurari de sanatate impreuna cu medicii
coordonatori vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
mentionate mai sus, conform urmatoarei metodologii:
a) casele de asigurari
de sanatate si directiile de sanatate publica desemneaza un medic coordonator
pentru fiecare dintre urmatoarele boli cronice: stari posttransplant, hepatita
virala cronica, poliartrita reumatoida, boli psihice;
b) casele de asigurari
de sanatate pun la dispozitia fiecarui medic coordonator lista medicilor
prescriptori pentru fiecare boala cronica, aflati in relatie contractuala cu
acestea, precum si orice modificare ulterioara a listei si informeaza medicul
coordonator cu privire la cuantumul fondului destinat eliberarii de medicamente
fara contributie personala, pe fiecare luna, pentru fiecare boala cronica,
precum si despre orice modificare ulterioara a acestuia;
c) casele de asigurari
de sanatate aduc la cunostinta medicilor prescriptori pentru cele 4 boli
cronice, cu care se afla in relatii contractuale, numele si prenumele medicului
coordonator, precum si prezenta metodologie;
d) casele de asigurari
de sanatate prin Serviciul medical, impreuna cu medicul coordonator si cu
medicii prescriptori, vor elabora, utilizand informatiile cuprinse in aplicatia
WINFARM, o baza de date care sa cuprinda evidenta bolnavilor cronici (CNP,
diagnostic, data de la care se afla in tratament, perioada pentru care s-a
facut recomandarea de tratament) si schemele terapeutice practicate de fiecare
medic prescriptor;
e) medicul coordonator
indruma medicii prescriptori in ceea ce priveste stabilirea schemelor
terapeutice pentru boala respectiva, in functie de numarul de bolnavi aflati in
evidenta si eventualele modificari ale acestuia, precum si in functie de
cuantumul fondului destinat pentru boala respectiva;
f) medicul coordonator
propune criterii de introducere in tratament a unor bolnavi noi, cu consultarea
medicilor prescriptori si cu acordul Serviciului medical al casei de asigurari
de sanatate, cu exceptia situatiilor pentru care exista criterii la nivel
national;
g) medicul prescriptor
va intocmi pentru fiecare bolnav nou un referat de justificare, pe care il va
prezenta medicului coordonator. Medicul coordonator si medicii prescriptori vor
analiza, pe baza criteriilor de introducere in tratament a unui bolnav nou si a
referatului de justificare, precum si a fondului destinat pentru boala
respectiva, posibilitatea ca bolnavul sa fie introdus in tratament. Rezultatul
acestei analize va fi aprobat de Serviciul medical al casei de asigurari de
sanatate astfel incat sa se asigure incadrarea in fondul aprobat consumului de
medicamente in acest scop. Cazurile noi care nu sunt aprobate vor face obiectul
unei evidente distincte;
h) Serviciul medical al
casei de asigurari de sanatate gestioneaza baza de date prevazuta la lit. d);
i) casa de asigurari de
sanatate analizeaza bilunar modul de utilizare a fondului destinat eliberarii
de medicamente fara contributie personala pentru fiecare dintre cele 4 boli
cronice si impreuna cu medicul coordonator ia masuri pentru utilizarea
eficienta a fondului destinat eliberarii de medicamente fara contributie
personala pentru cele 4 boli cronice."
Art. 2. - Prezentul
ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand
cu luna ianuarie 2006.
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen
Nicolaescu
Presedintele Casei
Nationale
de Asigurari de
Sanatate,
Cristian Vladescu