DECIZIE Nr. 34 din 28 martie 1995
privind exceptia de neconstitutionalitate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 8 mai 1995
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Ministerul Public impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 128 nr. 16 noiembrie 1994, prin care a fost
admisa in parte exceptia de neconstitutionalitate vizand art. 60 alin. 1 din
Codul penal, invocata de Bularca Ion in Dosarul nr. 577/1994 al Judecatoriei
Brasov.
La apelul nominal facut de magistratul-asistent se constata ca partile sunt
lipsa.
Procedura este completa.
Magistratul-asistent face referatul cauzei.
Curtea Constitutionala constata ca dosarul este in stare de judecata si da
cuvantul procurorului, care solicita admiterea recursului si casarea deciziei
atacate, iar pe fond, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
inadmisibila.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 1994, pronuntata in Dosarul nr. 577/1994 de catre
Judecatoria Brasov, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 60 din Codul penal, invocata de Bularca Ion.
Curtea Constitutionala, retinind ca, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate constitui
prevederea dintr-o lege sau ordonanta, de care depinde judecarea cauzei, si intrucat
in cauza in care s-a ridicat exceptia sunt incidente exclusiv prevederile art.
60 alin. 1 din Codul penal, prin Decizia nr. 128 din 16 noiembrie 1994 s-a
pronuntat numai cu privire la aceasta dispozitie, admitind in parte exceptia de
neconstitutionalitate si constatand ca prevederile art. 60 alin. 1 din Codul
penal referitoare la condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc
sunt partial abrogate, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand sa
fie aplicate numai condamnarilor pentru infractiuni privind bunurile prevazute
in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al
proprietatii publice, cu aplicarea prealabila a art. 26 alin. (2) din Legea nr.
47/1992.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea Constitutionala a retinut ca
dispozitiile din Codul penal referitoare la infractiuni contra avutului obstesc
sunt abrogate partial, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile ce
formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, astfel cum s-a statuat prin
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993. Asa fiind,
aceasta solutie este aplicabila si art. 60 alin. 1 din Codul penal, in partea
referitoare la condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc. In
acelasi timp s-a retinut ca art. 224 din Codul penal, pe baza caruia Bularca
Ion a fost condamnat definitiv, a fost abrogat partial, in sensul aratat, prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 33/1993. Pe de alta parte, Curtea
Constitutionala a retinut ca instanta de executare nu este ea cea competenta sa
stabileasca calificarea juridica a faptelor si pedepselor, ci doar sa puna in
executare, astfel ca este necesar in prealabil sa se recurga la dispozitiile
art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora, in procesele penale,
decizia definitiva prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau a
unei ordonante constituie temei legal pentru rejudecarea cauzelor in care
condamnarea s-a pronuntat pe baza prevederii legale, declarata ca
neconstitutionala.
Ministerul Public a declarat recurs impotriva deciziei, invocindu-se doua
motive:
a) Curtea s-a pronuntat cu incalcarea dispozitiilor art. 144 din
Constitutie si ale art. 23 alin. (1) si art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
relative la competenta Curtii Constitutionale, deoarece atributiile ei sunt
limitate exclusiv la legile si ordonantele adoptate dupa intrarea in vigoare a
Constitutiei si la raporturile juridice stabilite dupa aceasta data, adica dupa
8 noiembrie 1991, or art. 60 din Codul penal si raportul juridic penal la care
se refera acesta - nascut din infractiunile savarsite de catre inculpatul
Bularca Ion inainte de 1 noiembrie 1991 - sunt anterioare adoptarii
Constitutiei si deci exceptia trebuia respinsa ca inadmisibila;
b) solutia pronuntata este gresita si pe fond, deoarece prin admiterea
exceptiei s-a creat, implicit, posibilitatea de a se aduce atingere autoritatii
de lucru judecat a hotararilor judecatoresti penale in ceea ce priveste
pedeapsa aplicata in cauza definitiv judecata, ceea ce, evident, este de
neconceput.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, cererea de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului, dispozitia legala
atacata in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Primul motiv de recurs urmeaza a fi inlaturat ca nefondat, deoarece, in
legatura cu competenta Curtii de a examina constitutionalitatea legilor
anterioare Constitutiei, constant s-a decis ca si Curtea Constitutionala este
indreptatita sa examineze conformitatea acestora cu Constitutia din 1991 si sa
decida daca sunt sau nu abrogate. Aceasta solutie rezulta cu claritate din art.
26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia neconstitutionalitatea unei
legi se poate constata doar cu referire la raporturile juridice stabilite dupa
intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Aceasta prevedere, prin ipoteza,
este aplicabila exclusiv legilor anterioare Constitutiei, deoarece, fata de
legile posterioare, in mod inevitabil, raporturile juridice corespunzatoare nu
se pot stabili decat dupa intrarea in vigoare a acesteia. Deci, cu referire la
legile anterioare, fata de care art. 150 alin. (1) din Constitutie prevede ca
ele sunt abrogate in masura in care vin in conflict cu o dispozitie
constitutionala, art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 limiteaza efectul
abrogator la data intrarii in vigoare a Constitutiei.
Ministerul Public invoca faptul ca infractiunile pentru care Bularca Ion a
fost condamnat au fost savarsite inainte de 1 noiembrie 1991, deci raportul
juridic penal a fost anterior Constitutiei din 1991. Este de observat insa ca
exceptia de neconstitutionalitate nu vizeaza art. 224 din Codul penal, text in
baza caruia s-a facut condamnarea, ci art. 60 din Codul penal, care are in
vedere liberarea conditionata, institutie complementara a regimului executarii
pedepsei inchisorii. Nu este deci vorba de raportul juridic penal nascut
inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei, ci de un raport juridic, executional
penal, care, fara indoiala, s-a nascut dupa intrarea in vigoare a Constitutiei
din anul 1991 si deci dispozitia legala anterioara acesteia, pe baza careia s-a
nascut raportul juridic, poate fi supusa controlului de constitutionalitate in
fata Curtii Constitutionale. De altfel, ar fi si ilogic ca art. 60 alin. 1 din
Codul penal, in partea referitoare la infractiunile contra avutului obstesc,
sa-si produca in continuare efectele, nediferentiat, in conditiile in care
dispozitiile care reglementeaza aceste infractiuni sunt abrogate partial, in
temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Pe de alta parte, chiar daca s-ar accepta punctul de vedere al Ministerului
Public, in sensul ca este vorba de raportul juridic penal initial, motivul de
recurs ar urma sa fie, de asemenea, inlaturat, deoarece raportul juridic penal
de conflict nascut din savarsirea unei infractiuni de definitiveaza prin
intermediul raporturilor procesuale in momentul ramanerii definitive a
hotararii judecatoresti prin care s-a aplicat sanctiunea penala, or in speta
infractiunile au fost savarsite inainte de 1 noiembrie 1991, dar hotararea de
condamnare nr. 2.826 este din 24 decembrie 1992, deci dupa intrarea in vigoare
a Constitutiei din 1991.
Nici al doilea motiv de recurs nu este fondat, deoarece Ministerul Public
nu tine seama de dispozitiile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1991, care
permit rejudecarea proceselor penale in care condamnarea s-a pronuntat pe baza
prevederii legale declarate ca neconstitutionala. Asa fiind, solutia de
principiu, in sensul aplicarii art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
cuprinsa in decizia atacata, este legala. Urmeaza insa ca, in fiecare cauza,
instanta judecatoreasca competenta sa procedeze la rejudecare, in temeiul art.
26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sa decida, in conditiile concrete ale
spetei - intre care, desigur, si faptul daca la judecata s-a tinut seama de
abrogarea partiala a textelor care reglementeaza infractiunile contra avutului
obstesc si s-au aplicat pedepsele corespunzatoare - si tinand seama de
dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, daca este sau nu cazul,
sa modifice pedeapsa aplicata prin hotararea pronuntata in dosarul a carei
rejudecare se solicita.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c),
art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Ministerul Public impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 128 din 16 noiembrie 1994, pronuntata in Dosarul nr.
51C/1994.
Definitiva.
Decizia nr. 128/1994, cat si prezenta decizie se comunica celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu