DECIZIE Nr. 128*) din 16 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 8 mai 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 34 din 28 martie 1995,
publicata in continuare la pag. 3.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Ioan Griga - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
60 din Codul penal, ridicata de condamnatul Bularca Ion in Dosarul nr. 577/1994
al Judecatoriei Brasov.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 2 noiembrie 1994, in prezenta
Ministerului Public, in lipsa partii legal citate, si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a aminat pronuntarea pentru 9 noiembrie 1994 si apoi pentru
16 noiembrie 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 1994, pronuntata de Judecatoria Brasov in Dosarul
nr. 577/1994, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 din Codul penal, ridicata de
condamnatul Bularca Ion. In sustinerea exceptiei, acesta arata ca a fost
condamnat pentru o infractiune savarsita in paguba avutului obstesc si
"fata de faptul ca nu exista un act normativ care sa impiedice
solutionarea cererii pentru liberare conditionata in baza art. 59 din Codul
penal" solicita trimiterea cauzei la Curtea Constitutionala pentru ca
aceasta sa se pronunte "cu privire la admisibilitatea cererii".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca, intrucat prin
Decizia Plenului nr. 1 din 7 septembrie 1993 Curtea Constitutionala s-a
pronuntat cu privire la oportunitatea cap. IV din partea speciala a Codului
penal", tot aceasta este in masura sa se pronunte si cu privire la art. 60
din partea generala a aceluiasi cod.
Curtea Constitutionala, potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, a solicitat punctele de vedere ale celor doua Camere ale
Parlamentului si pe cel al Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Senat se apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece pedeapsa ce trebuie executata nu poate fi modificata in
cadrul unei proceduri specifice executarii pedepsei.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca, in aceasta materie, dispozitiile
legii penale sunt "discriminatorii, mai severe cu privire la situatia
inculpatului condamnat pentru infractiuni contra avutului obstesc, fata de cei
condamnati pentru infractiuni contra avutului personal sau particular". In
raport cu Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993,
prin care s-a decis ca dispozitiile Codului penal referitoare la infractiunile
contra avutului obstesc sunt abrogate partial, urmand a se aplica numai cu
privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, Guvernul
considera ca urmeaza sa se examineze si exceptia de neconstitutionalitate
ridicata de Bularca Ion.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, prevederile art. 59-60 din Codul
penal raportate la prevederile constitutionale si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 1994, formulata in Dosarul nr. 577/1994,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din Codul penal privind liberarea
conditionata in cazuri speciale, respectiv al infractiunii de furt in paguba
avutului obstesc, prevazuta in art. 224 din Codul penal.
Din continutul incheierii rezulta ca exceptia a fost ridicata la cererea
condamnatului Bularca Ion, care are de executat o condamnare pentru savarsirea
infractiunii de furt in dauna avutului obstesc, prevazuta in art. 224 din Codul
penal. Tinand seama ca, potrivit art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta de judecata,
rezulta ca exceptia priveste intreg continutul art. 60 din Codul penal.
In conformitate cu art. 59 alin. 1 din Codul penal, privind liberarea
conditionata, "dupa ce a executat cel putin jumatate din durata pedepsei
in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani sau cel putin doua treimi in cazul
inchisorii mai mari de 10 ani, condamnatul care este staruitor in munca,
disciplinat si da dovezi temeinice de indreptare, tinidu-se seama si de
antecedentele sale penale, poate fi liberat conditionat inainte de executarea
in intregime a pedepsei".
In mod obligatoriu, potrivit art. 60 alin. 1 din Codul penal, se prevede ca
in legatura cu condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc
"liberarea conditionata prevazuta in art. 59 alin. 1 poate fi acordata
numai dupa ce condamnatul a executat cel putin doua treimi din durata pedepsei,
in cazul cand aceasta nu depaseste 10 ani, sau cel putin trei patrimi, in cazul
pedepsei inchisorii mai mari de 10 ani".
Potrivit prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il poate constitui numai o prevedere dintr-o
lege sau ordonanta, de care depinde judecarea cauzei. In speta, intrucat
condamnarea pentru care se cere liberarea conditionata priveste executarea
pedepsei aplicate pentru savarsirea infractiunii prevazute de art. 224 din Codul
penal - furt in dauna avutului obstesc - Curtea Constitutionala urmeaza a se
pronunta numai cu privire la art. 60 alin. din Codul penal, celelalte aliniate
ale acestui articol nefiind relevante in solutionarea de catre instanta a
procesului.
Cu referire la dispozitiile alin. 1 al art. 60 din Codul penal, se retine
ca Plenul Curtii Constitutionale, prin Decizia nr. 1 din 7 septembrie 1993, a
decis ca dispozitiile Codului penal referitoare la infractiunile contra
avutului obstesc, deci si cele ale art. 60 alin. 1 sunt abrogate partial,
urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4)
din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Totodata, prin Decizia nr. 33 din 26 mai 1993, definitiva, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 278 din 30 noiembrie 1993, Curtea
Constitutionala a statuat ca, in ce priveste art. 224 din Codul penal - furtul
in dauna avutului obstesc -, pedeapsa prevazuta de lege este aplicabila numai
pentru protectia penala a proprietatii publice.
Din examinarea art. 59 si 60 din Codul penal rezulta ca acestea au prevazut
situatii diferite referitoare la liberarea conditionata, in functie de faptul
daca este vorba de infractiuni contra avutului obstesc, respectiv public sau
privat.
Ca atare, instanta de executare nu este ea cea competenta sa stabileasca
calificarea juridica a faptelor si pedepsele, ci doar sa puna in executare.
Deoarece condamnatul a fost pedepsit pentru o infractiune care in momentul
judecarii era considerata contra avutului obstesc, iar Curtea Constitutionala a
decis ca textele privitoare la avutul obstesc sunt abrogate partial, in speta
concreta, ca si, de altfel, in principiu, trebuie sa se faca aplicarea art. 26
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia in procesele penale, decizia
definitiva prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau a unei
ordonante constituie temei legal pentru rejudecarea cauzelor in care
condamnarea s-a pronuntat pe baza prevederii legale declarate ca
neconstitutionala.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Bularca Ion
in Dosarul nr. 577/1994 al Judecatoriei Brasov si constata ca prevederile la
condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc ale art. 60 alin. 1 din
Codul penal sunt partial abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
urmand sa fie aplicate numai condamnarilor pentru infractiuni privind bunurile
prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul
exclusiv al proprietatii publice, cu aplicarea prealabila a art. 26 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 16 noiembrie 1994.
PRESEDINTE,
prof. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu