DECIZIE Nr. 35
din 13 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39 alin. (3) si ale art. 55 alin.
(8) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice
locale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 135 din 4 martie 2009
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 39 alin. (3) şi ale art. 55 alin. (8) din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie
ridicată de Partidul Alianţa Socialistă în Dosarul nr. 17.013/3/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin
preşedinte, lipsind partea Biroul Electoral de Circumscripţie nr. 2, sectorul
2, Bucureşti.
Magistratul-asistent referă asupra procedurii de citare
cu partea lipsă, în sensul că pe confirmarea de primire a telegramei prin care
această parte a fost citată este înscrisă menţiunea „mutat fără adresă".
Având cuvântul asupra acestui
incident procedural, atât autorul excepţiei, cât şi reprezentantul Ministerului
Public apreciază procedura de citare ca fiind legal îndeplinită, având în
vedere că instituţia citată este în prezent desfiinţată, datorită caracterului
temporar al activităţii sale specifice.
Deliberând, Curtea constată că procedura de citare este
legal îndeplinită şi dă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care
reiterează argumentele pentru admiterea excepţiei de neconstituţionalitate,
astfel cum au fost susţinute în faţa instanţei de fond. Depune un set de
înscrisuri constând în fotocopii ale unor hotărâri judecătoreşti şi concluzii
scrise pentru admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că
textele de lege criticate nu constituie o încălcare a normelor constituţionale
şi convenţionale invocate, ci, dimpotrivă, reprezintă o aplicare a acestora.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 12 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 17.013/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (3) şi ale art. 55 alin.
(8) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice
locale.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Partidul Alianţa Socialistă într-o cauză de contencios administrativ având ca
obiect obligaţia de a face.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 39 alin. (3) şi ale art. 55 alin. (8) din Legea
nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 333 din 17 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, care, în prezent, au următorul cuprins:
- Art. 39 alin. (3): „Hotărârea
pronunţată este definitivă şi irevocabilă şi se comunică, în cazul
preşedintelui biroului electoral şi locţiitorului acestuia, în termen de 24 de
ore, preşedintelui tribunalului care, în cazul admiterii contestaţiei,
procedează la o nouă desemnare.";
- Art. 55 alin. (8): „Pentru
stabilirea numărului de ordine de pe buletinele de vot care cuprind liste de
candidaţi sau candidaţi independenţi pentru consilieri, pentru primari, precum
şi pentru preşedinţii consiliilor judeţene se procedează astfel:
a) în prima etapă, listele depuse de partidele
politice parlamentare, alianţele politice şi alianţele electorale care conţin
cel puţin un partid politic parlamentar se înscriu în patrulaterele buletinului
de vot în ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată de preşedintele
biroului electoral de circumscripţie judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti, în prezenţa majorităţii membrilor acestuia;
b) în etapa a doua, listele depuse de partidele
politice neparlamentare, alianţele politice şi alianţele electorale ale
acestora se imprimă în următoarele patrulatere ale buletinului de vot, în
ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată de preşedintele biroului
electoral de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală şi de sector al
municipiului Bucureşti, respectiv de preşedintele biroului electoral de
circumscripţie judeţeană şi a municipiului Bucureşti."
In opinia autorului excepţiei, textele de lege
menţionate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 16
privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 20 alin. (2) privind
prioritatea reglementărilor internaţionale privind drepturile omului faţă de
legile interne mai puţin favorabile, art. 21 referitoare la accesul liber la
justiţie, art. 37 alin. (1) privind condiţiile pentru exercitarea dreptului de
a fi ales şi ale art. 120 alin. (1) cu privire la principiile descentralizării,
autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice, ca principii de bază
ale administraţiei publice locale. De asemenea, sunt invocate şi prevederile
art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ale art. 10 din Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, precum şi ale art. 2 pct. 3 şi ale art. 14
pct. 1 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, mai
întâi, că dispoziţiile art. 55 alin. (8) din Legea nr. 67/2004, prin
modalitatea de stabilire a numărului de ordine de pe buletinele de vot a
partidelor participante la alegeri, în două etape, prin tragere la sorţi,
creează discriminări în cadrul aceleiaşi situaţii juridice, respectiv în rândul
aceleiaşi categorii a participanţilor la alegeri, criteriul de plasare a
ordinii prioritare pe buletinele de vot fiind statutul parlamentar al
partidului, al alianţei politice sau electorale participante la alegeri. Prin
urmare, partidele care nu au reprezentare în Parlament sunt defavorizate, având
„din start un dezavantaj" datorită „poziţiilor mai greu de identificat pe
buletinele de vot", ceea ce „scade şansa acestora de a fi votate".
Totodată, se încalcă şi principiile de bază ale administraţiei publice locale,
deoarece este „în afara oricărui principiu democratic stabilirea unui regim
privilegiat pentru formaţiunile politice care au reprezentanţi la nivelul
administraţiei publice centrale faţă de celelalte formaţiuni politice, câtă
vreme lupta electorală este pentru administraţia locală".
Cât priveşte dispoziţiile art. 39 alin. (3) din Legea
nr. 67/2004, se apreciază că sunt contrare accesului liber la justiţie, prin
aceea că prevăd caracterul irevocabil al hotărârilor birourilor electorale, de
vreme ce aceste autorităţi nu sunt asimilate instanţelor de judecată, chiar
dacă sunt alcătuite şi din judecători, şi nu se caracterizează prin
independenţă şi imparţialitate, deoarece au în componenţă membri ai partidelor
politice parlamentare şi ai alianţelor acestora.
Tribunalul Bucureşti
- Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile art. 55 alin. (8) din Legea nr. 67/2004
sunt constituţionale, în timp ce prevederile art. 39 alin. (3) sunt contrare
art. 21 din Constituţie, deoarece lipsesc pe cel interesat să promoveze o
acţiune în justiţie în faţa instanţei competente.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 39 alin. (3) şi ale art. 55 alin. (8) din Legea nr.
67/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt
constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca neîntemeiată.
Dispoziţiile art. 55 alin. (8) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, prin aceea că
prevăd criteriile pentru stabilirea numărului de ordine de pe buletinele de vot
care cuprind liste de candidaţi pentru alegerile locale, nu sunt de natură să
creeze discriminări în rândul competitorilor electorali. Numărul de ordine de
pe buletinele de vot unde un candidat sau altul se regăseşte nu constituie un
criteriu subiectiv care să determine discriminarea pretinsă de autorul
excepţiei şi, mai mult, ordinea deţinută de o formaţiune politică pe buletinele de vot, indiferent
că are sau nu statut parlamentar, nu este de natură să influenţeze opţiunea
alegătorilor şi nici rezultatele sufragiului. O formaţiune politică se distinge
prin imprimarea în patrulaterele fiecărui buletin de vot a denumirii partidului
politic, a semnului electoral şi a listelor de candidaţi, şi nu prin ordinea de
pe buletinul de vot. Instituirea unor reguli pentru stabilirea numărului de
ordine de pe buletinele de vot care cuprind liste de candidaţi, respectiv,
într-o primă etapă, pentru listele depuse de partidele politice parlamentare,
iar în a doua etapă, pentru listele depuse de partidele politice
neparlamentare, reprezintă o opţiune a legiuitorului. Aşa fiind, Curtea nu
poate reţine critica de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea
principiului nediscriminării şi a dreptului de a fi ales.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate potrivit
căreia prevederile art. 39 alin. (3) din aceeaşi lege contravin liberului acces
la justiţie şi dreptului la un proces echitabil, Curtea constată că şi aceasta
este neîntemeiată. Caracterul definitiv şi irevocabil al hotărârilor pronunţate
de birourile electorale în condiţiile prevăzute de art. 39 alin. (2) din lege,
pentru soluţionarea contestaţiilor privind modul de organizare şi componenţa
birourilor electorale, nu conferă textului de lege criticat caracter
neconstituţional. Prin Decizia Plenului nr. 1/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea Constituţională a statuat cu
titlu de principiu că accesul liber la justiţie nu înseamnă accesul, în toate
cazurile, la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac,
deoarece competenţa şi procedura sunt stabilite de lege şi că, în temeiul art.
126 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul poate institui, în considerarea unor
situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, ca şi modalităţi de
exercitare a drepturilor procedurale. Or, organizarea şi desfăşurarea
operaţiunilor electorale constituie o astfel de situaţie specială, avându-se în
vedere necesitatea desfăşurării cu celeritate, în cadrul unui calendar
electoral prestabilit, a tuturor operaţiunilor specifice procesului electoral,
inclusiv soluţionarea contestaţiilor privind modul de organizare şi componenţa
birourilor electorale. De altfel, aplicarea în această materie a normelor de
drept comun ar conduce, practic, la împiedicarea desfăşurării alegerilor. Prin
urmare, dispoziţiile legale nu îngrădesc, ci, dimpotrivă, garantează accesul la
o cale de atac, cea a contestaţiei, soluţionată, în cadrul unei proceduri
speciale, de organisme neutre, alese sau desemnate prin procedee democratice şi
transparente.
Cât priveşte invocarea principiilor de bază ale
administraţiei publice locale, consacrate de art. 120 alin. (1) din
Constituţie, Curtea constată că aceste norme nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 39 alin. (3) şi ale art. 55 alin. (8) din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicată de
Partidul Alianţa Socialistă în Dosarul nr. 17.013/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi