DECIZIE Nr. 39 din 29 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 217 din 12 martie 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicata, exceptie
ridicata de Dorin Octavian Serban, Irina Serban, Iosif Borda si Tinca Borda in
Dosarul nr. 3.882/2003 al Judecatoriei Oradea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2004,
fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 29 ianuarie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.882/2003, Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, exceptie ridicata de Dorin
Octavian Serban, Irina Serban, Iosif Borda si Tinca Borda.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in
esenta, ca dispozitiile criticate incalca dreptul de acces liber la justitie
consacrat de art. 21 din Constitutie, intrucat, desi au calitatea de garanti
ipotecari, sunt obligati la plata unei cautiuni de 20% din activul bancar supus
valorificarii, fiind considerati debitori.
Judecatoria Oradea apreciaza ca dispozitiile criticate "sunt
constitutionale, cautiunea instituita prin aceste prevederi legale nu incalca
principiul accesului liber la justitie, ci, din contra, este o masura de
protectie a creditorului fata de reaua-credinta a debitorului". De
asemenea, instanta arata ca "s-a instituit o procedura speciala,
derogatorie de la dreptul comun, in vederea realizarii creantelor bancare neperformante
preluate de AVAB si a asigurarii celeritatii in solutionarea litigiilor si a
oricaror cereri in legatura cu activele bancare supuse valorificarii, potrivit
acestui act normativ". In legatura cu sustinerea ca se incalca prevederile
art. 21 din Constitutie, instanta, referindu-se la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, considera ca "debitorului nu i se inchide accesul la
justitie pentru apararea unui drept subiectiv, ci i se limiteaza posibilitatea
abuzului judiciar, asigurandu-se celeritatea solutionarii cauzei".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se arata ca dispozitiile criticate trebuie coroborate cu cele
ale art. 35 alin. (1) lit. c) din aceeasi ordonanta de urgenta, care stabilesc
ca sunt "debitori" si "persoanele fizice sau juridice care au
constituit garantii pentru restituirea creditului", deci "atat
fidejusorii, cat si cautionatarii creantelor al caror titular a devenit
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare". In ceea ce priveste
dispozitiile criticate "privind stabilirea obligatorie, prin lege, a
depunerii unei cautiuni", Guvernul arata ca exista o jurisprudenta
constanta a Curtii Constitutionale in materie, prin care s-a stabilit ca textul
este constitutional.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt constitutionale.
In esenta, argumentarea acestui punct de vedere se bazeaza pe ideea ca
"prin instituirea obligatiei la plata unei cautiuni pentru introducerea
contestatiei la executare nu se ingradeste accesul liber la justitie pentru
apararea unui drept subiectiv, ci se asigura celeritatea procedurii de
executare, prin evitarea unor tergiversari nejustificate ale acesteia". De
asemenea, se apreciaza ca "aceasta modalitate de reglementare, care
prevede plata unei cautiuni, reprezinta o optiune a legiuitorului, in conformitate
cu dispozitiile art. 125 din Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
83 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Dispozitiile criticate au urmatorul cuprins: "(1) Debitorii pot
contesta in justitie masurile dispuse de AVAB potrivit prezentei ordonante de
urgenta si pot face contestatie la executare numai dupa depunerea unei cautiuni
egale cu 20% din valoarea activului bancar supus valorificarii."
In opinia autorilor exceptiei, aceste dispozitii contravin prevederilor
art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora: "(1) Orice
persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor
si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Curtea a mai fost sesizata cu aceasta exceptie, pe care a respins-o ca
neintemeiata (de exemplu, prin Decizia nr. 285/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 18 februarie 2003, si Decizia nr.
231/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 847 din 25
noiembrie 2002). In motivarea solutiei s-a retinut, printre altele, ca
"Instituirea, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, a
obligatiei la plata unei cautiuni nu contravine prevederilor constitutionale
invocate de autorul exceptiei, dat fiind ca debitorului nu i se inchide accesul
la justitie pentru apararea unui drept subiectiv, ci i se limiteaza
posibilitatea abuzului judiciar, asigurandu-se celeritatea solutionarii
cauzei".
In practica, obligativitatea platii cautiunii, ca o conditie de acces la
calea de atac a contestatiei la executare, s-a relevat ca un impediment de multe
ori insurmontabil, cu atat mai dificil de calificat ca rezonabil, cu cat,
potrivit legii, o asemenea cale de atac este deschisa oricarei persoane lezate
in drepturile si interesele sale legitime. Este motivul pentru care
reglementarea in cauza a facut obiectul a repetate sesizari de
neconstitutionalitate, acestea constituindu-se - in opinia Curtii - intr-un
element de noutate, de natura sa impuna reexaminarea atat a solutiei adoptate
in precedent, cat si a considerentelor pe care se intemeiaza si, pe cale de
consecinta, reconsiderarea jurisprudentei in materie, in sensul celor ce
urmeaza.
Este de principiu ca impunerea prin lege a unor exigente cum ar fi
instituirea unor termene sau plata unor taxe, pentru valorificarea de catre
titular a dreptului sau subiectiv, chiar daca constituie ingradiri ale
accesului liber la justitie, are o solida si indiscutabila justificare prin
prisma finalitatii urmarite, constand in limitarea in timp a starii de
incertitudine in derularea raporturilor juridice si in restrangerea
posibilitatilor de exercitare abuziva a respectivului drept. Prin intermediul
lor se asigura climatul de ordine, indispensabil pentru valorificarea plenara a
drepturilor proprii, cu respectarea atat a intereselor generale, cat si a
drepturilor si intereselor legitime ale celorlalti titulari, carora statul este
tinut, in egala masura, sa le acorde ocrotire.
Este, totodata, de principiu ca legiuitorul este competent sa adopte
asemenea reglementari, in virtutea art. 126 alin. (2) din Constitutia republicata,
potrivit caruia "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata sunt prevazute numai prin lege".
Avand dezlegarea constitutionala sa procedeze ca atare, legiuitorul este
tinut insa sa o faca orientandu-se dupa principiul "est modus in
rebus". Altfel spus, acesta trebuie sa fie preocupat ca exigentele astfel
instituite sa fie indeajuns de rezonabile incat sa nu antreneze, in
considerarea prevenirii unor eventuale abuzuri, o restrangere excesiva a
exercitiului dreptului, de natura sa puna sub semnul intrebarii insasi
existenta sa.
Independent de finalitatea urmarita de legiuitor prin adoptarea
reglementarii deduse controlului de constitutionalitate, Curtea considera ca
aceasta contravine imperativelor principiale enuntate, in masura in care
conditioneaza insasi inregistrarea contestatiei la executare, in materie, de
plata unei cautiuni. Instituirea unei cai de atac ca modalitate de acces la
justitie implica in mod necesar asigurarea posibilitatii de a o utiliza pentru
toti cei care au un drept, un interes legitim, capacitate si calitate
procesuala. Or, adaugarea la acestea a unei conditii suplimentare, a carei
neindeplinire are semnificatia drastica a unui veritabil fine de neprimire a
cererii de sesizare a instantei cu respectiva cale de atac, constituie o
ingradire a accesului liber la justitie, contravenind astfel prevederilor art.
21 alin. (1) si (2) din Constitutia republicata.
Ingradirea este cu atat mai evidenta cu cat efectele neplatii cautiunii nu
sunt subsecvente unui act de judecata exercitat de instanta in limitele
investirii si potrivit competentei sale jurisdictionale, ci sunt constatate si
dobandesc eficienta pe calea unei operatii tehnico-administrative derulate de
judecatorul de serviciu care, luand act ca obligatia de plata a cautiunii nu a
fost indeplinita, urmeaza sa refuze inregistrarea contestatiei, impiedicand
astfel sesizarea instantei si, prin aceasta, accesul liber la justitie.
Mai mult decat atat, potrivit art. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998, republicata, AVAB poate dispune, prin ordin, blocarea conturilor
debitorului, cu consecinta ca orice plata din disponibilitatile aflate acolo
urmeaza a fi facuta numai cu aprobarea sa prealabila, in scris, ceea ce il
lipseste pe debitor de resursele financiare necesare achitarii cautiunii. Asa
fiind, Curtea considera ca accesul liber la justitie al acestuia sufera o
ingradire suplimentara, intrucat, intr-o atare maniera, respectivul debitor,
chiar daca doreste si dispune de fondurile necesare, este pus in imposibilitate
sa achite cautiunea, cu consecintele juridice care, potrivit legii, decurg de
aici.
Drept urmare, desi ratiunile in considerarea carora legiuitorul a instituit
exigenta platii unei cautiuni, constand in preocuparea de a restrange
posibilitatea exercitarii cu rea-credinta a contestatiei la executare, in scop
exclusiv dilatoriu, nu pot fi minimalizate si, cu atat mai putin, negate,
determinarea apriorica si imperativa a cuantumului cautiunii, stabilirea
acestuia la 20% din valoarea activului bancar supus valorificarii, cat si, mai
ales, convertirea neplatii sale intr-un fine de neprimire a contestatiei la
executare sunt excesive si, prin aceasta, ingradesc in mod nepermis accesul
liber la justitie. Astfel, in masura in care cuantumul sumei datorate este
deosebit de important, ceea ce il pune pe debitor in imposibilitate de a achita
cautiunea impusa de lege, acesta este lipsit de dreptul de a formula
contestatie la executare si de a repune in discutie respectivul cuantum, chiar
daca, prin ipoteza, nu datoreaza in realitate suma la care a fost impus.
Curtea apreciaza ca ratiunile care au impus adoptarea, in aceasta materie,
a reglementarii criticate pot fi satisfacute pe deplin - si intr-o maniera mai
putin transanta, apta sa asigure echilibrul de interese si egalitatea de arme
intre creditor si debitor - de reglementarea de drept comun (art. 399 - 404 din
Codul de procedura civila), in ai carei termeni cautiunea - al carei cuantum
este stabilit de judecator - constituie o conditie numai pentru a putea
solicita si obtine suspendarea executarii pana la solutionarea contestatiei.
Intrucat, potrivit acestei reglementari, contestatia nu este suspensiva de
executare prin ea insasi, creditorul are posibilitatea sa-si valorifice creanta,
chiar daca s-a formulat contestatie la executare, cata vreme nu s-a platit
cautiunea, iar daca, urmare a platii acesteia, s-a dispus suspendarea, in
masura in care contestatia este respinsa, are garantia repararii eventualului
prejudiciu ce i-a fost astfel cauzat. La randul sau, debitorul, al carui acces
liber la justitie nu este ingradit prin obligarea sa la plata unei cautiuni ca
o conditie pentru inregistrarea contestatiei, chiar daca nu are posibilitatea
de a achita cautiunea si a obtine suspendarea executarii, care isi urmeaza
cursul, are dreptul, in situatia in care contestatia sa este admisa, la
intoarcerea executarii.
Asa fiind, Curtea considera ca admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998, republicata, care, pentru motivele infatisate, se impune, nu
nesocoteste catusi de putin ratiunile majore avute in vedere de legiuitor la
adoptarea reglementarii in cauza.
In legatura cu sustinerea autorilor exceptiei ca, in calitatea lor de
garanti ipotecari, nu ar fi debitori in sensul dispozitiilor textului criticat,
Curtea constata ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci de
interpretare si aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantei de judecata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Dorin Octavian Serban,
Irina Serban, Iosif Borda si Tinca Borda in Dosarul nr. 3.882/2003 al
Judecatoriei Oradea si constata ca dispozitiile art. 83 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicata, sunt neconstitutionale.
Prezenta decizie se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului conform art. 25 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
I. Consideram, in dezacord cu opinia majoritatii membrilor Curtii
Constitutionale, care a adoptat Decizia nr. 39 din 29 ianuarie 2004, ca nu se
justifica revenirea asupra jurisprudentei Curtii, prin care au fost respinse,
ca nefondate, exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, aprobata, cu substantiale modificari si completari prin
Legea nr. 409/2001, ordonanta republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Ordonanta de urgenta, al carei text formeaza obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate in cauza de fata, reglementeaza o procedura cu caracter
special, care se refera, potrivit art. 1, la valorificarea unor active ale
bancilor la care statul este actionar majoritar, in vederea pregatirii acestora
pentru inceperea procedurii de privatizare, in scopul cresterii gradului de
solvabilitate si a credibilitatii interne si externe sau reglementarii
problemelor de natura financiara ale acestora pentru mentinerea viabilitatii
sistemului bancar, precum si pentru accelerarea procedurilor de recuperare a
creantelor cesionate (preluate de AVAB).
Acest obiectiv al reglementarii cuprinse in ordonanta de urgenta, ca si
faptul ca unele din activele bancare supuse valorificarii sunt creante
neperformante preluate la datoria publica, avand, prin aceasta, o stransa
legatura cu bugetul de stat, pun in evidenta interesul general, care sta la
baza instituirii unor norme derogatorii de la prevederile Codului de procedura
civila.
Asa cum s-a argumentat in deciziile pronuntate pana in prezent de Curtea
Constitutionala, prin care au fost respinse exceptiile de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998,
republicata, instituirea obligatiei de plata a unei cautiuni nu contravine
prevederilor art. 21 din Constitutie, "dat fiind ca debitorului nu i se
inchide accesul la justitie pentru apararea unui drept subiectiv, ci i se
limiteaza posibilitatea abuzului judiciar, asigurandu-se celeritatea in
solutionarea cauzei". (A se vedea Decizia nr. 260 din 24 iunie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 5 august
2003.) De asemenea, Curtea a stabilit ca "se face o confuzie intre, pe de
o parte, stabilirea unor conditii privind exercitarea unor drepturi prevazute
in ordonanta, care nu contravin principiului accesului liber la justitie, [...]
si pe de alta parte, ingradirea accesului la justitie". (A se vedea
Decizia nr. 203 din 15 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 550 din 31 iulie 2003.) In acelasi sens s-a statuat de catre
Curte si prin Decizia nr. 358 din 30 septembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 797 din 12 noiembrie 2003.
In deciziile pronuntate, Curtea a facut referire si la jurisprudenta sa
anterioara prin care a respins exceptii de neconstitutionalitate privind fostul
articol 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, astfel cum a fost
modificat si completat prin Legea nr. 409/2001 (text devenit, dupa republicarea
ordonantei, art. 83), precum si la dispozitiile art. 40 din Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna (in prezent abrogata), care
stabilea o cautiune si mai mare in cazul contestatiei la executare silita,
egala cu 50% din valoarea activului bancar supus valorificarii.
In opinia noastra, considerentele care au stat la baza deciziilor
pronuntate de Curte in trecut isi pastreaza valabilitatea in cauza de fata
neintervenind elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei
Curtii.
Imprejurarea ca textul criticat a format obiectul mai multor exceptii de
neconstitutionalitate nu constituie, dupa parerea noastra, "un element de
noutate, de natura sa impuna reexaminarea atat a solutiei adoptate in
precedent, cat si a considerentelor pe care se intemeiaza si, pe cale de
consecinta, reconsiderarea jurisprudentei in materie", asa cum se sustine
in decizia cu privire la care formulam opinia separata de fata. Faptul ca o
exceptie de neconstitutionalitate se ridica in mai multe cauze nu poate
constitui eo ipso un motiv de reconsiderare a jurisprudentei intr-o anumita
materie, ci doar o apreciere de ordin statistic.
In decizia la care se refera prezenta opinie separata, desi se accepta
ideea ca este constitutionala instituirea prin lege a unor termene sau plata
unor taxe pentru valorificarea de catre titular a dreptului sau subiectiv, se
considera ca "determinarea apriorica si imperativa a cuantumului
cautiunii, stabilirea acestuia la 20% din cuantumul sumei datorate, cat si mai
ales, convertirea neplatii sale intr-un fine de neprimire a contestatiei la
executare sunt excesive si, prin aceasta, ingradesc in mod nepermis accesul
liber la justitie".
Nu putem fi de acord cu acest punct de vedere pentru considerentele ce vor
fi expuse.
Cautiunea, prin insasi natura sa, reprezinta nu numai o conditie de
admisibilitate a contestatiei, ci si o garantie a bunei-credinte a debitorului
obligatiei inscrise intr-un titlu executoriu, ca acesta nu formuleaza
contestatia in scopuri sicanatorii, de intarziere nejustificata a realizarii
creantei pentru care este urmarit sau a valorificarii activului respectiv.
In cazul prevazut de textul criticat, debitorul contesta, in realitate,
masuri procedurale luate in temeiul unui titlu executoriu, ceea ce poate duce
la intarzierea realizarii creantei, cautiunea fiind instituita tocmai pentru
descurajarea exercitarii cu rea-credinta a dreptului de a contesta masura luata
de AVAB sau executarea. Este, pe de alta parte, esential de retinut ca, de
natura cautiunii, care reprezinta o garantie, este restituirea ei celui care a
platit-o, in cazul admiterii contestatiei.
Contrar punctului de vedere exprimat in decizia la care se refera opinia
separata de fata, consideram ca, in temeiul dispozitiilor art. 126 din
Constitutia republicata, potrivit carora procedura de judecata este prevazuta
de lege, procedura speciala instituita prin art. 83 al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998, republicata, are deplina legitimitate constitutionala,
tinandu-se seama de domeniul in care se aplica.
De altfel, de mult timp s-a statuat, de principiu, in sensul ca "chiar
in domeniul dreptului procesual civil este general admis ca actiunea in
justitie este subordonata unor conditii de admisibilitate, care limiteaza
liberul acces la justitie, iar, in dreptul administrativ, sub denumirea de
<<fine de neprimire>>, ele apar si mai numeroase" (Prof. dr.
Tudor Draganu, Liberul acces la justitie, Lumina Lex, Bucuresti, 2003).
De asemenea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, referindu-se la art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, a stabilit ca "dreptul de acces la tribunale nu este
absolut. Fiind vorba de un drept pe care Conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca
in sensul restrans al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor, implicit
admise chiar in afara limitelor care circumscriu continutul oricarui
drept" [Hotararea din 21 februarie 1975 (plenul Curtii) seria A nr. 18,
publicata de V. Berger - Jurisprudenta CEDO, Editia a 4-a, IRDO, 2003, pag.
156].
In acest sens, Curtea Constitutionala a stabilit, in trecut, ca
"legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite,
reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor
procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea
neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in
modalitatile instituite de lege" (Decizia Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994).
In legatura cu cuantumul cautiunii fixat prin textul criticat la o cincime
din valoarea activului supus valorificarii (in sensul de creanta neperformanta
sau bunuri imobile si mobile, intrate in patrimoniul bancilor ca urmare a
procedurilor de executare silita, cum este definit de art. 2 din ordonanta de
urgenta), consideram necesar, in acord cu jurisprudenta de pana acum a Curtii
Constitutionale, sa subliniem ca acesta nu este exagerat si nu constituie un
impediment pentru accesul la justitie. De altfel, in cadrul procedurii
obisnuite, in cazul cererii de suspendare a executarii silite, instanta este
cea care fixeaza cuantumul cautiunii, avand, astfel, posibilitatea, cel putin
teoretic, sa stabileasca un cuantum mai mare decat 20% din valoarea bunului
urmarit. (A se vedea art. 403 din Codul de procedura civila, text considerat a
fi constitutional, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale).
De altfel, pentru a reprezenta o garantie reala a exercitarii cu
buna-credinta a dreptului de a contesta executarea, cautiunea trebuie sa aiba
un caracter serios, sa nu fie derizorie in raport cu valoarea bunului urmarit.
Pe de alta parte, consideram ca in cauza este necesar sa fie avuta in
vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, care, intr-un alt context,
referindu-se la aprecierea cuantumului taxei de timbru, a stabilit, pe buna
dreptate, consideram noi, ca "daca cuantumul acesteia ar parea ridicat,
aprecierea nu este de resortul contenciosului constitutional. Curtea
Constitutionala nu este in masura sa cenzureze optiunile legiuitorului si sa
inlocuiasca aprecierea acestuia - suverana si deplina - cu propria sa
apreciere, caci in felul acesta s-ar transforma, practic, intr-un legislator
pozitiv, subsecvent". (A se vedea Decizia nr. 75 din 17 aprilie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 258 din 29 septembrie
1997). Mutatis mutandis, acest argument este valabil si in ceea ce priveste aprecierea
cuantumului cautiunii stabilit prin textul criticat pentru
neconstitutionalitate.
II. Suntem de acord cu aprecierea cuprinsa in finalul deciziei, in sensul
ca sustinerea autorilor exceptiei ca, in calitatea lor de garanti ipotecari nu
ar fi debitori in sensul dispozitiilor textului criticat, nu este o problema de
constitutionalitate, ci de interpretare si aplicare a legii, de competenta
exclusiva a instantei de judecata.
Judecator,
Costica Bulai
Judecator,
Constantin Doldur