DECIZIE Nr. 40 din 29 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 16 martie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"T.A. Caravan" - S.A. Falticeni in Dosarul nr. 2.521/2003 al
Judecatoriei Falticeni.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 ianuarie 2004, fiind
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 29 ianuarie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.521/2003, Judecatoria Falticeni a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "T.A. Caravan" -
S.A. Falticeni.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul criticat, in baza caruia este obligat la plata unei
cautiuni prohibitive de peste 2 miliarde lei, contravine principiului accesului
liber la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie. Totodata, instituind un
tratament inegal pentru persoanele juridice debitoare, in raport cu administratia
financiara si cu persoanele fizice, incalca si principiul constitutional al
egalitatii in fata legii.
Judecatoria Falticeni considera ca exceptia este intemeiata, intrucat
prevederile criticate "sunt de natura a aduce atingere liberului acces la
justitie al persoanelor juridice, datorita sanctiunii la care sunt supuse in
cazul neachitarii cautiunii egale cu 20% din cuantumul sumei datorate, constand
in neinregistrarea cererii, constituind astfel un obstacol in calea supunerii
cererii acestora controlului judecatoresc".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, facand trimitere si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie. Se arata ca "accesul
liber la justitie nu este obstructionat prin instituirea cautiunii de 20% din
cuantumul sumei datorate, cautiunea constituind o garantie in vederea evitarii
abuzului de drept, exercitarea cu rea-credinta a contestatiei la executare
determinand tergiversarea solutionarii cauzelor si, implicit, amanarea
realizarii creantelor bugetare". De asemenea, Guvernul, referindu-se la
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, in legatura cu aplicarea
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, arata ca aceasta a stabilit ca "dreptul la acces la o
instanta nu este absolut, statul bucurandu-se de o anumita marja de apreciere,
astfel incat limitele aduse sa nu atinga acest drept in insasi substanta sa, sa
urmareasca un scop legitim si sa pastreze un raport de proportionalitate intre
mijloacele folosite si scop".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 79/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
193 din 26 martie 2003, ordonanta republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 582 din 14 august 2003 si ulterior modificata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii, Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, a fost abrogata, cu exceptia art. 152, prin art. 200
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29
decembrie 2003, la data intrarii in vigoare a noii reglementari (1 ianuarie
2004). Dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 au fost preluate,
cu un continut identic, in art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate a fost
abrogata, exceptia este admisibila numai in masura in care noua reglementare
mentine in substanta sa reglementarea anterioara. Avand in vedere ca in cauza
aceasta cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 164 alin. (1), (2) si
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu
urmatorul continut:
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de catre
persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei datorate,
la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi ingradesc liberul acces la
justitie prevazut de art. 21 din Constitutie, precum si principiul egalitatii
inscris in art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Curtea a mai fost sesizata cu aceasta exceptie, pe care a respins-o ca
neintemeiata (de exemplu, prin Decizia nr. 276/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 556 din 1 august 2003). In motivarea
solutiei s-a retinut, printre altele, ca si contestatia la executare
constituie, prin ea insasi, o cale de acces la justitie, iar
"conditionarea acesteia de plata unei cautiuni reprezinta - ca si termenul
de introducere a contestatiei si celelalte conditii prevazute de lege - o
masura de asigurare a celeritatii procedurii si de descurajare a abuzului de
drept, admisibila si rezonabila", considerente in raport cu care nu se
poate retine pretinsa incalcare a prevederilor art. 21 din Constitutie.
In practica insa obligativitatea platii cautiunii, ca o conditie de acces
la calea de atac a contestatiei la executare, s-a relevat a fi un impediment de
multe ori insurmontabil, cu atat mai dificil de calificat ca rezonabil cu cat,
potrivit legii, o asemenea cale de atac este deschisa oricarei persoane lezate
in drepturile si interesele sale legitime. Este motivul pentru care
reglementarea in cauza a facut obiectul a repetate sesizari de
neconstitutionalitate, acestea constituindu-se - in opinia Curtii - intr-un
element de noutate, de natura sa impuna reexaminarea atat a solutiei adoptate
in precedent, cat si a considerentelor pe care se intemeiaza si, pe cale de
consecinta, reconsiderarea jurisprudentei in materie, in sensul celor ce
urmeaza.
Este de principiu ca impunerea, prin lege, a unor exigente cum ar fi
instituirea unor termene sau plata unor taxe, pentru valorificarea de catre
titular a dreptului sau subiectiv, chiar daca constituie ingradiri ale
accesului liber la justitie, are o solida si indiscutabila justificare prin
prisma finalitatii urmarite, constand in limitarea in timp a starii de incertitudine
in derularea raporturilor juridice si in restrangerea posibilitatilor de
exercitare abuziva a respectivului drept. Prin intermediul lor se asigura
climatul de ordine, indispensabil pentru valorificarea plenara a drepturilor
proprii, cu respectarea atat a intereselor generale, cat si a drepturilor si
intereselor legitime ale celorlalti titulari, carora statul este tinut, in
egala masura, sa le acorde ocrotire.
Este, totodata, de principiu ca legiuitorul este competent sa adopte
asemenea reglementari, in virtutea art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, potrivit caruia "competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege".
Avand dezlegarea constitutionala sa procedeze ca atare, legiuitorul este
tinut insa sa o faca orientandu-se dupa principiul "est modus in
rebus". Altfel spus, acesta trebuie sa fie preocupat ca exigentele astfel
instituite sa fie indeajuns de rezonabile incat sa nu antreneze, in
considerarea prevenirii unor eventuale abuzuri, o restrangere excesiva a
exercitiului dreptului, de natura sa puna sub semnul intrebarii insasi
existenta acestuia.
Independent de finalitatea urmarita de legiuitor prin adoptarea
reglementarii deduse controlului de constitutionalitate, Curtea considera ca aceasta
contravine imperativelor principiale enuntate, in masura in care conditioneaza
insasi inregistrarea contestatiei la executare, in materie, de plata unei
cautiuni. Instituirea unei cai de atac ca modalitate de acces la justitie
implica in mod necesar asigurarea posibilitatii de a o utiliza pentru toti cei
care au un drept, un interes legitim, capacitate si calitate procesuala. Or,
adaugarea la acestea a unei conditii suplimentare, a carei neindeplinire are
semnificatia drastica a unui veritabil fine de neprimire a cererii de sesizare
a instantei cu respectiva cale de atac, constituie o ingradire a accesului
liber la justitie, contravenind astfel prevederilor art. 21 alin. (1) si (2)
din Constitutie.
Ingradirea este cu atat mai evidenta cu cat efectele neplatii cautiunii nu
sunt subsecvente unui act de judecata exercitat de instanta in limitele
investirii si potrivit competentei sale jurisdictionale, ci sunt constatate si
dobandesc eficienta pe calea unei operatii tehnico-administrative derulate de judecatorul
de serviciu care, luand act ca obligatia de plata a cautiunii nu a fost
indeplinita, urmeaza sa refuze inregistrarea contestatiei, impiedicand astfel
sesizarea instantei si, prin aceasta, accesul liber la justitie.
Drept urmare, desi ratiunile in considerarea carora legiuitorul a instituit
exigenta platii unei cautiuni, constand in preocuparea de a restrange
posibilitatea exercitarii cu rea-credinta a contestatiei la executare, in scop
exclusiv dilatoriu, nu pot fi minimalizate si, cu atat mai putin, negate,
determinarea apriorica si imperativa a cuantumului cautiunii, stabilirea
acestuia la 20% din cuantumul sumei datorate, cat si, mai ales, convertirea
neplatii sale intr-un fine de neprimire a contestatiei la executare sunt
excesive si, prin aceasta, ingradesc in mod nepermis accesul liber la justitie.
Astfel, in masura in care cuantumul sumei datorate este deosebit de important,
ceea ce il pune pe debitor in imposibilitate de a achita cautiunea impusa de
lege, acesta este lipsit de dreptul de a formula contestatie la executare si de
a repune in discutie respectivul cuantum, chiar daca, prin ipoteza, nu
datoreaza in realitate suma la care a fost impus.
Curtea apreciaza ca ratiunile care au impus adoptarea, in aceasta materie,
a reglementarii criticate pot fi satisfacute pe deplin - si intr-o maniera mai
putin transanta, apta sa asigure echilibrul de interese si egalitatea de arme
intre creditor si debitor - de reglementarea de drept comun (art. 399 - 404 din
Codul de procedura civila), in ai carei termeni cautiunea - al carei cuantum
este stabilit de judecator - constituie o conditie numai pentru a putea
solicita si obtine suspendarea executarii pana la solutionarea contestatiei.
Intrucat, potrivit acestei reglementari, contestatia nu este suspensiva de
executare prin ea insasi, creditorul are posibilitatea sa-si valorifice creanta
chiar daca s-a formulat contestatie la executare, cata vreme nu s-a platit
cautiunea, iar daca, urmare a platii acesteia, s-a dispus suspendarea, in
masura in care contestatia este respinsa, are garantia repararii eventualului
prejudiciu ce i-a fost astfel cauzat. La randul sau, debitorul, al carui acces
liber la justitie nu este ingradit prin obligarea sa la plata unei cautiuni, ca
o conditie pentru inregistrarea contestatiei, chiar daca nu are posibilitatea
de a achita cautiunea si a obtine suspendarea executarii, care isi urmeaza
cursul, are dreptul, in situatia in care contestatia sa este admisa, la
intoarcerea executarii.
Asa fiind, Curtea considera ca admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, care, pentru motivele infatisate,
se impune, nu nesocoteste catusi de putin ratiunile majore avute in vedere de
legiuitor la adoptarea reglementarii in cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"T.A. Caravan" - S.A. Falticeni in Dosarul nr. 2.521/2003 al
Judecatoriei Falticeni si constata ca dispozitiile art. 164 alin. (1), (2) si
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
sunt neconstitutionale.
Prezenta decizie se comunica celor doua Camere ale Parlamentului conform
art. 25 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
Consideram ca solutia care se impunea a fi adoptata, in speta, era cea de
respingere ca nefondata a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, raportata la prevederile art. 16 si art. 21 din
Constitutie, conform jurisprudentei anterioare a Curtii Constitutionale care,
prin numeroase decizii, a respins ca nefondate exceptiile de
neconstitutionalitate, avand ca obiect dispozitiile, cu acelasi continut, ale
art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, republicata, in prezent abrogata.
In opinia pe care o sustinem, dispozitiile textului criticat, care
instituie obligativitatea depunerii unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul
sumei datorate cu titlu de obligatie fiscala, la introducerea contestatiei la
executare silita de catre persoanele juridice, nu reprezinta discriminare intre
persoanele juridice si cele fizice si nici nu constituie un impediment in
exercitarea dreptului la acces liber la justitie.
Asa cum s-a stabilit prin mai multe decizii ale Curtii Constitutionale prin
care au fost respinse ca nefondate exceptiile de neconstitutionalitate privind
dispozitiile art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, avand un continut identic cu cel al art. 164 alin. (1),
(2) si (3) din Codul de procedura fiscala, "situatia juridica a
persoanelor colective este diferita de cea a persoanelor fizice, astfel incat
tratamentul juridic diferit aplicabil - si anume obligatia persoanelor
juridice, in cazul contestatiei la executare, de a plati o cautiune egala cu 20%
din cuantumul sumei datorate, spre deosebire de persoanele fizice care nu au
asemenea obligatie - este justificat in mod obiectiv si rational". (A se
vedea Decizia nr. 276 din 26 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 556 din 1 august 2003.) In acelasi sens s-a pronuntat
Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 419 din 11 noiembrie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 861 din 4 decembrie 2003, in
care, in plus, s-a argumentat referitor la obligatia instituita pentru
persoanele juridice de a plati o cautiune de 20% din cuantumul sumei datorate
bugetului la introducerea contestatiei la executarea silita, ca "aceasta
modalitate de reglementare a fost necesara numai pentru persoanele juridice,
atat in considerarea numarului sporit de cauze care au avut ca obiect
executarea creantelor bugetare, cat si din motive de natura economica".
Totodata, prin aceasta decizie, a fost mentionat principiul stabilit de Curtea
Constitutionala, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, potrivit caruia "egalitatea in drepturi nu inseamna uniformitate,
fapt pentru care principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui
tratament egal pentru situatii juridice care, in functie de scopul urmarit, nu
sunt diferite". De asemenea, prin Decizia nr. 474 din 9 decembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 februarie
2004, Curtea Constitutionala a retinut ca "In raport cu volumul surselor
de venit supuse impunerii si cu amploarea activitatilor supuse taxelor
prevazute de lege - valoarea contributiilor persoanelor juridice la bugetul de
stat este incomparabil mai importanta decat aceea a persoanelor fizice, iar
contestatiile la executare introduse de catre persoanele juridice in scopul
intarzierii obligatiilor lor financiare catre stat pot avea efecte cu mult mai
pagubitoare decat eventualele contestatii formulate in acelasi scop de catre
persoanele fizice".
In legatura cu invocarea incalcarii dreptului la liber acces la justitie,
prevazut de art. 21 din Constitutie, in repetate decizii ale Curtii
Constitutionale s-a retinut ca "depunerea cautiunii stabilite prin art.
127 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 are rolul de a frana
actiunile dilatorii ale persoanelor juridice in cadrul procedurii de executare
silita, fara ca prin aceasta sa fie incalcate prevederile art. 21 din
Constitutie. Contestatia la executare constituie prin ea insasi o cale de acces
la justitie, iar conditionarea acesteia de plata unei cautiuni constituie o
masura de asigurare a celeritatii procedurii si de descurajare a abuzului de
drept, admisibila si rezonabila" (Decizia nr. 313 din 10 iulie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 8 august
2003). In acelasi sens s-a pronuntat Curtea, de exemplu si prin deciziile: nr.
229 din 3 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
454 din 26 iunie 2003; nr. 419 din 11 noiembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 861 din 4 decembrie 2003; nr. 440 din 20
noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51
din 21 ianuarie 2004; nr. 474 din 9 decembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 februarie 2004.
In opinia noastra, considerentele pe care s-au intemeiat deciziile
pronuntate in trecut de Curte cu privire la respingerea ca nefondata a
exceptiilor de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 isi pastreaza valabilitatea in cazul
dispozitiilor cu continut identic ale art. 164 alin. (1), (2) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Faptul ca reglementarea in cauza [art. 127 alin. (1), (2) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002] a facut, in trecut, obiect al unor repetate
sesizari de neconstitutionalitate nu constituie eo ipso o justificare pentru
reconsiderarea jurisprudentei si admiterea, prin Decizia nr. 40/2004 a Curtii
Constitutionale, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164
alin. (1), (2) si (3) din Codul de procedura fiscala, asa cum se sustine in
decizia adoptata.
In decizia la care se refera prezenta opinie separata, desi se accepta
principiul afirmat in jurisprudenta Curtii Constitutionale, cat si in cea a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca "impunerea, prin lege, a unor
exigente cum ar fi instituirea unor termene sau plata unor taxe, pentru
valorificarea de catre titular a dreptului sau subiectiv, chiar daca constituie
ingradiri ale accesului liber la justitie, are o solida si indiscutabila
justificare prin prisma finalitatii urmarite, constand in limitarea in timp a
starii de incertitudine in derularea raporturilor juridice si in restrangerea
posibilitatilor de exercitare abuziva a respectivului drept [...]", se
considera excesiva conditionarea "insasi a inregistrarii contestatiei la
executare, in materie, de plata unei cautiuni".
Se considera, in esenta, ca "determinarea apriorica si imperativa a
cuantumului cautiunii, stabilirea acestuia la 20% din cuantumul sumei datorate,
cat si, mai ales, convertirea neplatii sale intr-un fine de neprimire a
contestatiei la executare sunt excesive si, prin aceasta, ingradesc in mod
nepermis accesul liber la justitie".
Consideram, in dezacord cu opinia majoritatii membrilor Curtii, ca
dispozitiile legale criticate nu incalca dreptul la liber acces la justitie.
Cautiunea, prin insasi natura sa, reprezinta nu numai o conditie de
admisibilitate a contestatiei, ci si o garantie a bunei-credinte a debitorului
obligatiei fiscale inscrise intr-un titlu executoriu ca nu formuleaza
contestatia in scopul de a tergiversa realizarea creantei fiscale pentru care
este urmarit.
In cazul prevazut de textul criticat, debitorul, conform art. 164 din Codul
de procedura fiscala, contesta, in realitate, masuri procedurale - orice act de
executare efectuat cu incalcarea prevederilor Codului de procedura fiscala de
catre organele de executare sau insusi titlul executoriu in temeiul caruia a fost
pornita executarea (cand acest titlu nu este o hotarare data de o instanta
judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui
nu exista o alta procedura prevazuta de lege). In consecinta, este evident ca
prin introducerea contestatiei la executare se poate ajunge la intarzierea
realizarii creantei fiscale, cautiunea fiind instituita tocmai pentru
descurajarea exercitarii cu rea-credinta a dreptului de a contesta executarea
silita. Este, pe de alta parte, esential de retinut ca de natura cautiunii,
care reprezinta o garantie, este restituirea ei celui care a platit-o, in cazul
admiterii contestatiei, asa cum, de altfel, prevede art. 164 alin. (4) din
Codul de procedura fiscala.
In legatura cu cuantumul cautiunii fixat prin textul criticat la o cincime
din suma datorata bugetului cu titlu de impozite sau taxe, consideram, in acord
cu jurisprudenta de pana acum a Curtii Constitutionale, sa subliniem ca acesta
nu este exagerat si nu constituie un impediment pentru exercitarea dreptului la
acces la justitie. De altfel, in cadrul procedurii obisnuite, in cazul cererii
de suspendare a executarii, instanta este cea care fixeaza cuantumul cautiunii,
avand astfel posibilitatea, cel putin teoretic, sa stabileasca un cuantum mai
mare decat 20% din valoarea bunului urmarit. (A se vedea art. 403 din Codul de
procedura civila, text considerat a fi constitutional, potrivit jurisprudentei
Curtii Constitutionale.)
De altfel, pentru a reprezenta o garantie reala a exercitarii cu
buna-credinta a dreptului de a contesta executarea, cautiunea trebuie sa aiba
un caracter serios, sa nu fie derizorie in raport cu valoarea datoriei fiscale,
in cazul prevazut de textul criticat.
In ceea ce priveste aprecierea asupra cuantumului cautiunii, consideram ca
in cauza este necesar sa fie avuta in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care, intr-un alt context, referindu-se la aprecierea
cuantumului taxei de timbru, a stabilit, pe buna dreptate, consideram noi, ca,
"daca cuantumul acesteia ar parea ridicat, aprecierea nu este de resortul
contenciosului constitutional. Curtea Constitutionala nu este in masura sa
cenzureze optiunile legiuitorului si sa inlocuiasca aprecierea acestuia -
suverana si deplina - cu propria sa apreciere, caci in felul acesta s-ar
transforma, practic, intr-un legislator pozitiv, subsecvent". (A se vedea
Decizia nr. 75 din 17 aprilie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 258 din 29 septembrie 1997.) Mutatis mutandis, acest argument
este valabil si in ceea ce priveste aprecierea cuantumului cautiunii stabilit
prin textul criticat pentru neconstitutionalitate.
Esential este in opinia noastra ca materia fiscala are un caracter special
prin insasi natura sa, in care prevaleaza elementele de drept public, ceea ce
impune o anumita celeritate in executarea obligatiilor fiscale, ceruta de
necesitatea asigurarii ritmice a veniturilor bugetului de stat si ale bugetelor
locale, in vederea finantarii integrale si la timp a cheltuielilor bugetare.
De asemenea, este necesar sa fie avut in vedere faptul ca, separat de faza
executarii silite in care se pune problema contestatiei la executare,
contribuabilii au posibilitatea de a formula contestatii impotriva actelor
administrative fiscale - decizii de impunere, acte asimilate deciziilor de
impunere, titluri de creanta privind datoria vamala (a se vedea titlul IX al
Codului de procedura fiscala), pentru care nu se prevad cautiuni si taxe de
timbru [art. 170 alin. (2) din acelasi cod].
In acelasi timp, contrar punctului de vedere exprimat in decizia la care se
refera prezenta opinie separata, consideram ca in temeiul dispozitiilor art.
126 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia procedura de judecata este
prevazuta de lege, legiuitorul delegat avea dreptul ca, in materia procedurii
fiscale, sa instituie plata cautiunii la introducerea contestatiei la
executare, tocmai avand in vedere necesitatile impuse de urgenta si
ritmicitatea cu care trebuie indeplinite obligatiile fiscale.
In consecinta, procedura speciala instituita de Codul de procedura fiscala
are deplina legitimitate constitutionala in dispozitiile mentionate ale Legii
fundamentale, asa cum au avut-o si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare.
De altfel, de mult timp s-a statuat, de principiu, in sensul ca "chiar
in domeniul dreptului procesual civil este general admis ca actiunea in
justitie este subordonata unor conditii de admisibilitate, care limiteaza
liberul acces la justitie, iar, in dreptul administrativ, sub denumirea de
<<fine de neprimire>>, ele apar si mai numeroase" (Prof. dr.
Tudor Draganu, Liberul acces la justitie, Lumina Lex, Bucuresti, 2003).
De asemenea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca
"dreptul de acces la tribunale nu este absolut. Fiind vorba de un drept pe
care Conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans al
cuvantului, exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara
limitelor care circumscriu continutul oricarui drept" [Hotararea din 21
februarie 1975 (plenul Curtii) seria A nr. 18, publicata de V. Berger -
Jurisprudenta CEDO, editia a 4-a, IRDO, 2003, pag. 156].
In acest sens, Curtea Constitutionala a stabilit, in trecut, ca
"legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite,
reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor
procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea
neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in
modalitatile instituite de lege" (Decizia Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994).
Judecator,
Costica Bulai
Judecator,
Constantin Doldur