Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 426 din 26 martie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 319 din 14 mai 2009



Ioan Vida                                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                             -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Lăzăroiu                                 -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Tudorel Toader                                 -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Carmen Cătălina Gliga                    - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi        - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor în Dosarul nr. 1.363/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin avocat Aurelian George Uluitu, din cadrul Baroului Bucureşti, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul apărătorului autorului excepţiei, pentru susţinerea acesteia. Arată, în acest sens, că dispoziţiile art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului contravin prevederilor art. 9, 40, art. 116 alin. (1) şi ale art. 137 alin. (1) din Constituţie, deoarece instituie o formă de asociere obligatorie, independent de manifestarea de voinţă a poliţiştilor. Astfel, arată că legea criticată reglementează înfiinţarea Corpului Naţional al Poliţiştilor ca persoană juridică de drept public, reprezentând forma de organizare pe criteriul apartenenţei la categoria profesională a poliţiştilor, scopul legal al acesteia constând în promovarea intereselor poliţiştilor şi apărarea drepturilor lor. Modalitatea prin care legea reglementează organizarea şi funcţionarea Corpului Naţional al Poliţiştilor încalcă atât prevederile constituţionale indicate, cât şi normele internaţionale în materia asocierii, cu referire în special la îngrădirile privind exercitarea dreptului de asociere a funcţionarilor publici. Solicită, pentru toate cele arătate, admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textele de lege criticate nu suprimă dreptul de asociere al poliţiştilor, forma de organizare profesională instituită prin Legea nr. 360/2002, având drept scop promovarea intereselor acestei categorii profesionale. Pe de altă parte, arată că nemulţumirea autorului excepţiei priveşte, în realitate, dispoziţiile art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 1.305/2002 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului Naţional al Poliţiştilor, care, însă, nu pot face obiectul contenciosului constituţional, ci, eventual, al contenciosului administrativ.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 28 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.363/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului.

Excepţia a fost ridicată de Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect o acţiune în anulare a unui ordin al ministrului administraţiei şi internelor privind eficientizarea activităţii Corpului Naţional al Poliţiştilor, precum şi a tuturor prevederilor din actele normative referitoare la această organizaţie.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că înfiinţarea, prin lege, a Corpului Naţional al Poliţiştilor, precum şi prevederea ca toţi poliţiştii să devină, de drept, membri ai Corpului, cuprinsă la art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.305/2002 (emisă pentru aplicarea textelor de lege criticate) încalcă dreptul la liberă asociere. Constituţia României şi Convenţia nr. 98 a O.I.M. nu prevăd obligaţia ca lucrătorii să se asocieze de drept fără să li se ceară consimţământul, cu atât mai mult prin înfiinţarea unor organizaţii prin lege şi aflate în subordinea angajatorului, aşa cum este Corpul Naţional al Poliţiştilor.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, prevederile art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 nefiind în contradicţie cu art. 40 din Constituţie privind dreptul de asociere.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece, în realitate, autorul acesteia critică prevederile art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.305/2002, care, însă, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, nu pot face obiectul controlului de constituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 49-52 din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sunt constituţionale. Acestea nu aduc atingere sub niciun aspect dreptului la liberă asociere, garantat de art. 40 din Constituţie, drept care nu este unul absolut, condiţiile sale de exercitare fiind stabilite prin lege.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Textele legale criticate fac parte din Secţiunea a 4-a „Corpul Naţional al Poliţiştilor", cap. III „Drepturile, îndatoririle şi restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi ale poliţistului" şi reglementează înfiinţarea Corpului Naţional al Poliţiştilor, ca persoană juridică de drept public, organele sale de control şi conducere, precum şi atribuţiile acestora, cu precizarea, la art. 52, că modul de organizare şi funcţionare a Corpului se stabileşte, în condiţiile Legii nr. 360/2002, prin Regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre a Guvernului.

Autorul excepţiei consideră că textele de lege criticate aduc atingere prevederilor art. 40 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „Cetăţenii se pot asocia liberi în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere". Sunt invocate, de asemenea, dispoziţiile art. 2 din Convenţia nr. 98 privind aplicarea principiilor dreptului de organizare şi negociere colectivă, adoptată de Organizaţia Internaţională a Muncii, la 1 iulie 1949 şi ratificată de România prin Decretul nr. 352/1958, publicat în Buletinul Oficial al Marii Adunări Naţionale a R.P.R, nr. 34 din 29 august 1958.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca neîntemeiată.

Mai întâi, Curtea observă că susţinerile reprezentantului autorului excepţiei formulate în timpul dezbaterilor din şedinţa publică, potrivit cărora textele de lege criticate contravin şi prevederilor art. 9, art. 116 alin. (1) şi ale art. 137 alin. (1) din Constituţie, nu pot fi reţinute, întrucât la soluţionarea unei excepţii de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională se pronunţă în limitele sesizării sale prin încheierea instanţei de judecată, care, conform art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, trebuie să cuprindă punctele de vedere ale părţilor şi opinia instanţei asupra excepţiei. Cum cadrul procesual specific excepţiei de neconstituţionalitate este configurat, aşadar, de încheierea de sesizare, pe de o parte, şi de argumentele prezentate de autorul excepţiei în momentul invocării acesteia în faţa instanţei de judecată, pe de altă parte, rezultă că instanţa de contencios constituţional nu poate primi aprecieri sau susţineri formulate ulterior, care nu au fost avute în vedere nici de instanţa de judecată şi nici de celelalte părţi din dosar.

In ce priveşte dispoziţiile art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţiştilor, Curtea reţine că acestea reglementează înfiinţarea Corpului Naţional al Poliţiştilor, reprezentând forma de organizare pe criteriu profesional, autonom, apolitic şi nonprofit al poliţiştilor, având ca scop promovarea intereselor şi apărarea drepturilor acestora, principiile de organizare şi funcţionare a acestei persoane juridice de drept public, organele sale de control şi de conducere, precum şi modalitatea de alegere şi atribuţiile acestora şi sursele de constituire a veniturilor Corpului Naţional al Poliţiştilor. Art. 52 prevede că modul de organizare şi funcţionare a Corpului se stabileşte, în condiţiile Legii nr. 360/2002, prin Regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre a Guvernului.

Aşa fiind, Curtea constată că dispoziţiile legale examinate nu conţin în sine norme de natură să afecteze exercitarea dreptului de asociere prevăzut de art. 40 din Constituţie, inclusiv sub aspectul său negativ - libertatea persoanei de a nu se asocia -, invocat de autorul excepţiei. De altfel, Curtea observă că, potrivit susţinerilor de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, critica sa vizează în realitate dispoziţiile art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.305/2002. Chiar dacă acest act normativ este adoptat în temeiul art. 52 din Legea nr. 360/2002, Curtea nu se poate pronunţa însă cu privire la constituţionalitatea sa, deoarece astfel ar încălca prevederile art. 146 lit. d) din Constituţie, referitoare la competenţa sa de a hotărî asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele.

In sfârşit, Curtea constată ca fiind neîntemeiată şi critica de neconstituţionalitate privind contrarietatea textelor de lege atacate faţă de dispoziţiile art. 2 din Convenţia nr. 98 privind aplicarea principiilor dreptului de organizare şi negociere colectivă, adoptată de Organizaţia Internaţională a Muncii la 1 iulie 1949. Potrivit reglementărilor legale examinate, Corpul Naţional al Poliţiştilor reprezintă o formă de organizare profesională, cu caracter autonom, apolitic şi nonprofit a poliţiştilor, care îşi exercită atribuţiile în scopul promovării intereselor profesionale, sociale, culturale şi sportive ale membrilor săi, prevăzute de legislaţia în domeniu, precum şi al apărării drepturilor legitime ale acestora. Organele de conducere ale Corpului sunt alese pentru un mandat de 4 ani şi sunt constituite din congresul naţional, consiliul naţional şi Consiliul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, consiliile inspectoratelor judeţene de poliţie şi consiliile instituţiilor de învăţământ ale Ministerului Administraţiei şi Internelor şi teritoriale, astfel încât toate categoriile de poliţişti să aibă reprezentare în mod proporţional. Ca atare, nu se poate reţine existenţa unui „act de amestec" al angajatorului în scopul exercitării controlului asupra organizaţiei lucrătorilor, în sensul prevăzut de reglementarea internaţională invocată.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 49-52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor în Dosarul nr. 1.363/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof.univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 426/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 426 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 426/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu