DECIZIE Nr.
442 din 10 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea
functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12
alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10
alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale art. 8
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale art. 5
alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, ale art. 15
din Ordonanta Guvernului nr. 9/2005 privind cresterile salariale ce se vor
acorda in anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru
persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si ale art. 27 din
Ordonanta Guvernului nr. 3/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda
in anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baz? in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru
persoane care ocupa functii de demnitate publica
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 31 mai 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din
Legea nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, ale art. 8
alin. (7) din Legea nr. 511/2004, ale art. 5 alin. (5) din Legea nr. 379/2005,
ale art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 şi ale art. 27 din Ordonanţa
Guvernului nr. 3/2006, excepţie ridicată de Alexandrescu Constantin şi alţii în
Dosarul nr. 19.630/99/2006 al Tribunalului Iaşi -Secţia contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, întrucât
aplicarea prevederilor legale criticate a fost limitată în timp şi nu mai sunt
în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 15 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 19.630/99/2006, Tribunalul Iaşi - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001, ale art. 12 alin.
(4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, ale
art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea nr.
511/2004, ale art. 5 alin. (5) din Legea nr. 379/2005, ale art. 15 din
Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 şi ale art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr.
3/2006, excepţie ridicată de Constantin
Alexandrescu şi alţii într-o cauză ce are ca obiect cererea acestora pentru plata primelor de concediu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile legale criticate care au
suspendat acordarea unor drepturi prevăzute de lege au restrâns exerciţiul unor
drepturi fundamentale, fără să fie întrunite condiţiile cerute de art. 53 din
Constituţie pentru a se putea dispune restrângerea exerciţiului unor drepturi
sau libertăţi.
Tribunalul Iaşi -
Secţia contencios administrativ apreciază că
excepţia ridicată nu este întemeiată, având în vedere că drepturile salariale
suplimentare, cum sunt primele sau sporurile, nu se încadrează în prevederile
constituţionale referitoare la drepturile şi libertăţile fundamentale, fiind
lăsată la libera opţiune a legiuitorului acordarea lor.
In conformitate cu prevederile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia ridicată este inadmisibilă, întrucât la data ridicării acesteia
niciuna dintre dispoziţiile legale criticate nu mai era în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie în realitate dispoziţiile art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 386/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 390 din 17 iulie
2001, astfel cum a fost modificată prin art. 32 din Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001, ale
art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul
2003 nr. 631/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie 2002, ale art.
9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat
pe anul 2005 nr. 511/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, ale art. 5 alin. (5) din Legea
bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.151 din 19 decembrie 2005, ale art. 15 din Ordonanţa
Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2005 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de
demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 28 ianuarie 2005, şi aprobată
cu modificări prin Legea nr. 112/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377
din 5 mai 2005, precum şi ale art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 59 din
23 ianuarie 2006, şi aprobată cu modificări prin Legea nr. 323/2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din
19 iulie 2006.
Autorii excepţiei consideră neconstituţională
suspendarea acordării unor drepturi băneşti prin ordonanţa de urgenţă
criticată, precum şi prelungirea succesivă a acestei suspendări, prin cele 5
legi bugetare, întrucât aceasta constituie o măsură care nu se încadrează în
niciuna dintre ipotezele în care exerciţiul unor drepturi sau libertăţi poate
fi restrâns în conformitate cu prevederile art. 53 din Constituţie. De
asemenea, sunt considerate neconstituţionale şi prevederile art. 15 din
Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 şi ale art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr.
3/2006 care suspendă sporul de stabilitate acordat prin art. 41 din Ordonanţa Guvernului nr.
9/1992, întrucât suspendarea acestui drept ar aduce atingere aceloraşi
dispoziţii constituţionale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile referitoare la acordarea primei cu ocazia plecării în concediul de odihnă
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici au fost
suspendate succesiv, prin art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001, art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, art. 10 alin.
(3) din Legea nr. 631/2002, art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, art. 8
alin. (7) din Legea nr. 511/2004 şi art. 5 alin. (5) din Legea nr. 379/2005,
până la data de 31 decembrie 2006. De asemenea, dispoziţiile referitoare la
sporul de stabilitate din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea
statisticii oficiale au fost suspendate succesiv prin art. 15 din Ordonanţa
Guvernului nr. 9/2005 şi prin art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006.
Curtea observă că dispoziţiile legale criticate au avut
aplicare limitată în timp, în sensul dispoziţiilor art. 64 şi ale art. 66 alin.
(3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru
elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 777 din 25
august 2004, astfel că ele nu mai pot fi considerate ca fiind în vigoare. In
consecinţă, Curtea constată că, în conformitate cu prevederile art. 29 alin.
(1) şi (6) din Legea nr. 47/2002, excepţia de neconstituţionalitate a acestor
dispoziţii legale este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale art.
5 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, ale art. 15
din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor
acorda în anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi ale art. 27 din Ordonanţa
Guvernului nr. 3/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2006 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de
demnitate publică, excepţie ridicată de Constantin Alexandrescu şi alţii în
Dosarul nr. 19.630/99/2006 al Tribunalului laşi - Secţia contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta