DECIZIE Nr. 458 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 944 din 24 octombrie 2005
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Tex Optim" - S.R.L. in Dosarul nr.
9.879/2004 al Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale. In acest sens, este invocata jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 9.879/2004,
Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Tex Optim" - S.R.L. in dosarul mentionat,
avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de autorul exceptiei privind
anularea unui proces-verbal de contraventie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 incalca
prevederile art. 139 din Constitutie, intrucat este inadmisibila stabilirea
prin hotarare de Guvern a amenzii contraventionale in toate domeniile de
activitate.
Se arata ca "amenzile sunt venituri ale bugetului de stat, fiind
prevazute in legile anuale de aprobare a bugetului de stat, iar prin art. 8
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se precizeaza: <<Sumele
provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat>>."
Judecatoria Targu Mures considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In sustinerea opiniei sale, instanta arata ca notiunea de amenda
contraventionala si cea de venit al bugetului de stat reprezinta institutii
juridice distincte, cu caracter juridic si continut juridic propriu.
Instanta de judecata sustine, totodata, ca "reglementarea amenzii
contraventionale si a contraventiilor este atributul suveran al Parlamentului,
conform art. 61 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, in baza aceluiasi
atribut suveran, legiuitorul poate abilita Guvernul sa reglementeze anumite
domenii de activitate prin hotarari de Guvern, in baza art. 108 din
Constitutie."
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere, se considera ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile art. 139 din Constitutie. In acest sens, este
invocata Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004, prin care Curtea Constitutionala
a stabilit ca dispozitiile art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
sunt constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale. In motivarea acestui punct de vedere, se arata ca textul legal
criticat "nu numai ca nu incalca prevederile Constitutiei revizuite, ci
constituie o aplicare a acestora, stabilirea de sanctiuni contraventionale prin
hotarare a Guvernului fiind in concordanta cu dispozitiile art. 108 alin. (2)
din Constitutie". In acest sens, in punctul de vedere prezentat este
mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale (deciziile nr. 43/2004 si nr.
51/2004).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
268 din 22 aprilie 2002, care au urmatorul continut:
- Art. 2 alin. (1): "Prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului
se pot stabili si sanctiona contraventii in toate domeniile de
activitate."
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca
prevederile legale criticate acorda Guvernului posibilitatea de a stabili, prin
hotarari, amenzi pentru savarsirea contraventiilor, care constituie venituri
ale bugetului de stat, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 139 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul
criticat a mai format obiect al controlului de constitutionalitate.
Prin Decizia nr. 43 din 27 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 154 din 22 februarie 2005, a fost respinsa ca
neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, prin care se invocase incalcarea
dispozitiilor art. 139 din Constitutie.
Prin decizia mentionata Curtea a retinut urmatoarele: "Art. 2 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu numai ca nu incalca prevederile
Constitutiei revizuite, ci constituie o aplicare a acestora, stabilirea de
sanctiuni contraventionale prin hotarare a Guvernului fiind in concordanta cu
dispozitiile art. 108 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
<<Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor>>.
Curtea Constitutionala a statuat, de principiu, in jurisprudenta sa, ca
intelesul notiunii de <<organizare a executarii legilor>> din
cuprinsul acestei norme constitutionale <<are un sens mai larg decat cea
privind aplicarea legii, si anume prin hotarari ale Guvernului pot fi dispuse
masuri organizatorice, financiare, institutionale sau sanctionatorii in vederea
stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la indeplinire a dispozitiilor
legii>> (Decizia nr. 51/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004). Asadar, legiuitorul nu stabileste
intotdeauna direct, prin lege, contraventii si sanctiuni, ci, in sensul art.
108 din Legea fundamentala, aceasta competenta revine autoritatii publice
insarcinate cu organizarea executarii legii, in speta, Guvernului, aceasta
fiind de altfel concluzia enuntata in considerentele deciziei Curtii
Constitutionale mentionate.
Asa fiind, nu poate fi retinuta pretinsa contradictie intre art. 2 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 si art. 139 alin. (1) din Constitutie,
dispozitiile constitutionale invocate trebuind [sa fie] corelate cu cele ale
art. 108 mai sus mentionate, care prevad, implicit, posibilitatea reglementarii
de contraventii si sanctiuni prin hotarari ale Guvernului."
De asemenea, prin Decizia nr. 228 din 21 aprilie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 524 din 21 iunie 2005, Curtea
Constitutionala, respingand o exceptie cu acelasi obiect si intemeiata tot pe
invocarea pretinsei incalcari a dispozitiilor art. 139 alin. (1) din
Constitutie, a retinut ca, "Desi, potrivit legii, amenzile se fac venit la
bugetul de stat, stabilirea lor pentru savarsirea contraventiilor nu are
aceeasi semnificatie cu stabilirea impozitelor si taxelor sau a altor
contributii ale bugetului de stat, in sensul textului constitutional al art.
139 alin. (1), cu caracter obligatoriu si prestabilit. In cazul amenzilor, baza
legala a prevederii lor ca venituri la buget o constituie reglementarea
cuprinsa in art. 8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata prin
Legea nr. 180/2002, potrivit careia <<Sumele provenite din amenzi se fac
venit la bugetul de stat>>, precum si dispozitiile din anexa nr. 1 la
Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, dispozitii care
prevad, la <<diverse venituri>>, cuantumul total estimat al
veniturilor din amenzi si din alte sanctiuni aplicate, potrivit dispozitiilor
legale. Spre deosebire de plata impozitelor si taxelor sau a altor contributii
ale bugetului de stat, a carei obligatie constitutionala a cetatenilor este
prevazuta de art. 56 din Constitutie, in sensul ca acestia contribuie prin
impozite si taxe la finantarea cheltuielilor publice, amenda nu face parte din
categoriile de venituri prevazute de art. 139 alin. (1) din Constitutie; ea nu
este o sursa de venit daca legea este respectata, ceea ce reprezinta situatia
normala, dezirabila. Specificul deriva din caracterul de sanctiune al amenzii,
de consecinta a incalcarii unei norme legale prin savarsirea unei contraventii.
Faptul generator al raportului juridic al obligatiei de plata a amenzii il
constituie comiterea contraventiei".
Solutiile Curtii Constitutionale in cauzele respective, precum si considerentele
care au stat la baza acestora isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
intrucat nu se invoca elemente noi de natura a schimba aceasta jurisprudenta.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Tex Optim" - S.R.L. in
Dosarul nr. 9.879/2004 al Judecatoriei Targu Mures.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta