DECIZIE Nr. 463 din 4 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(2) si ale art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, modificata si completata prin
Legea nr. 77/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 19 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, modificata
si completata prin Legea nr. 77/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "MEDIAPRO INTERNATIONAL" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 839/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat Ion Dascalu, cu
delegatie depusa la dosar, constatandu-se lipsa Curtii de Conturi, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate,
intrucat: art. 2 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, republicata, astfel cum a
fost modificata si completata prin Legea nr. 77/2002, incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5), ale art. 21 si ale art. 140 alin.
(1) teza a doua, in masura in care se interpreteaza ca hotararile adoptate de
Plenul Curtii de Conturi in temeiul art. 28 din legea criticata nu sunt supuse
cenzurii instantelor judecatoresti; art. 19 lit. c) din lege ar putea conduce
la interpretarea ca atributiile Curtii de Conturi se extind si asupra
persoanelor fizice; or, pentru asemenea argumente, Curtea Constitutionala a
constatat neconstitutionalitatea fostului art. 19 lit. d) din Legea nr.
94/1992. Depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr.
94/1992, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 77/2002, intrucat
considera ca acestea sunt in conformitate cu prevederile din Constitutie
invocate ca fiind incalcate. In ceea ce priveste dispozitiile art. 19 lit. c)
din aceeasi lege, considera ca acestea sunt neconstitutionale pentru aceleasi
considerente care au justificat si admiterea exceptiei de neconstitutionalitate
a fostului art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 839/2003, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2
alin. (2) si ale art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, modificata si completata prin
Legea nr. 77/2002. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"MEDIAPRO INTERNATIONAL" - S.A. intr-o cauza de contencios
administrativ privind anularea partiala a unei hotarari a Plenului Curtii de
Conturi.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 2 alin. (2) din Legea nr.
94/1992, care prevede ca numai Parlamentul poate opri controalele Curtii de
Conturi si numai pe motiv de depasire a competentei, este neconstitutional daca
"se interpreteaza in sensul ca actele administrative emise de Curtea de
Conturi, pentru a caror contestare nu este prevazuta o procedura
administrativ-jurisdictionala, incluzand aici si hotararile luate in temeiul
art. 28 din aceasta lege, nu sunt supuse cenzurii instantelor
judecatoresti". Se considera ca, "daca se admite o asemenea interpretare,
art. 2 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 constituie o incalcare a principiului
liberului acces la justitie consacrat in art. 21 din Constitutia Romaniei"
si a art. 6 & 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a
art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992, astfel cum a fost modificata si
completata prin Legea nr. 77/2002, se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.
28 din 23 februarie 1999 prin care a fost admisa exceptia de
neconstitutionalitate a art. 19 lit. d) din aceeasi lege. Se precizeaza ca,
ulterior publicarii acestei decizii, textul a carui neconstitutionalitate a
fost constatata a fost abrogat in mod expres, insa a fost reintrodus si
completat prin Legea nr. 77/2002, de data aceasta la litera c) a art. 19.
Autorul exceptiei considera ca, in actuala redactare, textul incalca
dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie, deoarece indeplinirea
obligatiilor financiare pe care acesta le reglementeaza nu poate intra in sfera
administrarii sau intrebuintarii resurselor financiare ale statului si
sectorului public, ci apartin sferei dreptului de proprietate al debitorilor,
in temeiul carora ei se pot opune creantei. Mai arata ca, "in cazul in
care activitatea Curtii de Conturi se extinde si asupra executarii de catre
debitori a obligatiilor de plata, inseamna ca verificarea se indreapta asupra
activitatii debitorilor in loc sa priveasca activitatea organelor statului
legata de emiterea si executarea titlurilor executorii, ca element esential al
disciplinei si politicii financiare a statului". In sfarsit, se sustine ca
"specializarea functionala si delimitarea atributiilor ce revin
diferitelor categorii de autoritati publice constituie o cerinta constitutionala
ce rezulta din rigorile principiului separatiei puterilor in stat, care ar fi
astfel incalcat".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 este
intemeiata, intrucat textul poate fi interpretat in sensul ca instantele
judecatoresti nu se pot pronunta asupra legalitatii actului prin care s-a
dispus controlul, ceea ce ar reprezenta o incalcare a principiului liberului
acces la justitie consacrat de art. 21 din Constitutie. In ceea ce priveste
art. 19 lit. c) din aceeasi lege, instanta considera ca acesta ar putea incalca
prevederile art. 139 alin. (1) din Constitutie prin aceea ca include in sfera
controlului si persoane juridice de drept privat care nu isi indeplinesc
obligatiile financiare catre stat, unitatile administrativ-teritoriale sau
institutiile publice, ceea ce ar excede notiunii de control asupra modului de
formare, administrare si intrebuintare a resurselor financiare ale statului si
ale sectorului public sau asupra modului de gestionare a patrimoniului privat
al statului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, in legatura cu prevederile art. 2 alin. (2) din legea
criticata, prevederi potrivit carora Parlamentul are posibilitatea de a stopa
controalele efectuate din oficiu de Curtea de Conturi numai pentru depasirea
competentelor legale, considera ca textul priveste doar activitatea de control
ca atare, iar nu si actele emise de Curtea de Conturi ca urmare a controlului,
acestea din urma fiind supuse controlului jurisdictional prevazut de lege.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 19 lit. c) din aceeasi
lege, arata ca in controlul privind formarea resurselor financiare ale
statului, la care se refera art. 139 din Constitutie, se include si controlul
asupra resurselor financiare ale bugetului de stat, fara deosebire de natura
capitalului societatii comerciale in sarcina careia se stabilesc obligatii
financiare. In plus, exercitarea, impreuna cu reprezentantii institutiilor
competente in domeniul supus controlului, a competentei prevazute la articolul
criticat nu este de natura sa afecteze sau sa dubleze activitatea acestora in
ceea ce priveste persoanele juridice de drept privat controlate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 alin. (2) si ale art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, modificata si completata prin
Legea nr. 77/2002, al caror continut este urmatorul:
- Art. 2 alin. (2): "Controalele Curtii de Conturi se initiaza din
oficiu si nu pot fi oprite decat de Parlament si numai in cazul depasirii
competentelor stabilite prin lege.";
- Art. 19 lit. c): "Curtea de Conturi poate hotari efectuarea de
controale si la alte persoane juridice decat cele mentionate la art. 18, care:
[...]
c) nu isi indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale sau institutiile publice, verificarile efectuandu-se
impreuna cu reprezentantii institutiilor competente in domeniul supus
controlului."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi de
lege contravin art. 21 si art. 139 alin. (1) din Constitutie. La data
pronuntarii prezentei decizii, potrivit Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 758 din 29 octombrie 2003, la art. 21 au fost introduse alineatele (3) si
(4), iar art. 139 alin. (1) a fost modificat. De asemenea, potrivit
Constitutiei Romaniei, republicata, cu reactualizarea denumirilor si o noua
numerotare a textelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 139 alin. (1) a devenit art. 140 alin. (1).
Prevederile constitutionale mentionate au urmatorul continut:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 140 alin. (1): "Curtea de Conturi exercita controlul asupra
modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare
ale statului si ale sectorului public. In conditiile legii organice, litigiile
rezultate din activitatea Curtii de Conturi se solutioneaza de instantele
judecatoresti specializate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Prima critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 2
alin. (2) din Legea nr. 94/1992, republicata, in legatura cu care autorul
exceptiei sustine ca ar putea fi interpretate in sensul ca actele
administrative emise de Curtea de Conturi, inclusiv hotararile luate de aceasta
in temeiul art. 28 din lege, pentru a caror contestare nu este prevazuta o
procedura administrativ-jurisdictionala, nu sunt supuse cenzurii instantelor
judecatoresti. Se considera ca prin aceasta se incalca prevederile art. 21 din
Constitutie referitoare la accesul liber la justitie si art. 6 & 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil.
Aceasta critica nu poate fi retinuta, intrucat in realitate ea nu priveste
constitutionalitatea textului, ci se solicita Curtii sa lamureasca intelesul
unui text de lege. Or, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, Curtea Constitutionala "nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei", astfel ca, sub acest aspect, exceptia de neconstitutionalitate
este inadmisibila.
De altfel, din continutul prevederilor de lege ce constituie obiectul
controlului de constitutionalitate nu rezulta ca lipsa unei proceduri
administrativ-jurisdictionale ingradeste liberul acces la justitie. Dimpotriva,
aceste prevederi sunt chiar in sensul art. 21 alin. (3) si (4) din Constitutie,
republicata, si al art. 6 & 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, texte care dispun in legatura cu dreptul
partilor la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen
rezonabil, jurisdictiile speciale administrative fiind facultative si gratuite.
Mai mult, in actuala redactare, prevederile constitutionale ale art. 140
referitoare la "Curtea de Conturi" stabilesc la alin. (1) ca
"[...] litigiile rezultate din activitatea Curtii de Conturi se
solutioneaza de instantele judecatoresti specializate". Asa fiind,
exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (2) din Legea nr. 94/1992,
republicata, este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate vizeaza prevederile art.
19 lit. c) din Legea nr. 94/1992, republicata, in temeiul carora Curtea de
Conturi poate hotari efectuarea de controale, impreuna cu reprezentantii
institutiilor competente in domeniul supus controlului, si la persoanele
juridice care nu isi indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale sau institutiile publice, altele decat cele prevazute
la art. 18 din lege.
Examinand textul de lege criticat, Curtea constata ca acesta conserva
solutia de principiu cuprinsa in vechea reglementare a art. 19 lit. d) din
Legea nr. 94/1992, care a fost declarat neconstitutional de catre Curtea
Constitutionala. Astfel, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 28 din 23
februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178
din 26 aprilie 1999, a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992. Pentru a pronunta aceasta
solutie, s-a retinut ca, in concordanta cu dispozitiile art. 139 alin. (1) din
Constitutie, potrivit art. 16 alin. (1) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, "aceasta isi exercita
functiunea de control asupra modului de formare, de administrare si de
intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public,
precum si asupra modului de gestionare a patrimoniului public si privat al
statului si al unitatilor administrativ-teritoriale. Fata de aceasta dispozitie
legala, indeplinirea obligatiilor financiare la care se refera art. 19 lit. d)
din Legea nr. 94/1992 nu poate intra in sfera administrarii sau intrebuintarii
resurselor financiare, intrucat acestea privesc resurse constituite ce nu sunt
cuprinse in sfera sintagmei <<formarea resurselor financiare ale statului
si sectorului public>>, care implica stabilirea si emiterea titlurilor
executorii in vederea constituirii acestor resurse, precum si urmarirea
executarii titlurilor. Atat emiterea titlului, cat si executarea lui se includ
in sfera drepturilor ce revin statului si unitatilor sectorului public, in
calitate de creditori, pe cand indeplinirea de catre debitori a obligatiilor de
plata face parte din sfera dreptului de proprietate al acestora, in temeiul
caruia ei se pot opune creantei. De aceea, in notiunea de formare a resurselor
financiare nu intra si indeplinirea de catre debitori a obligatiilor rezultand
din titluri executorii". De asemenea, prin aceeasi decizie Curtea a mai
retinut ca, "in cazul in care controlul Curtii de Conturi se extinde si
asupra executarii de catre debitori a obligatiilor de plata, inseamna ca
verificarea se indreapta asupra activitatii debitorilor, in loc sa priveasca
activitatea organelor statului legata de emiterea si executarea titlurilor
executorii, ca element esential al disciplinei si politicii financiare a
statului. Prin aceasta deplasare a obiectivelor controlului, se ajunge la
nerealizarea scopului esential, si anume asigurarea controlului activitatii
organelor de stat in domeniul financiar", or, "pentru persoanele
juridice din sectorul public, potrivit art. 139 din Constitutie, controlul
Curtii de Conturi priveste si modul de administrare si utilizare a resurselor,
ceea ce implica, in sensul art. 17 din Legea nr. 94/1992, indeplinirea
obligatiilor financiare la care se refera art. 19 lit. d) din aceeasi
lege". In sfarsit, Curtea a statuat ca "in ipoteza prevazuta de art.
19 lit. d) din Legea nr. 94/1992, respectiv efectuarea de controale si la alte
persoane juridice decat cele mentionate la art. 18, care nu isi indeplinesc
obligatiile financiare catre stat, unitatile administrativ-teritoriale si
institutiile publice, statul nu are o asemenea participare, astfel incat
persoanele juridice respective nu fac parte din sectorul public. [...]
Specializarea functionala si delimitarea atributiilor ce revin diferitelor
categorii de autoritati publice constituie o cerinta constitutionala ce rezulta
din rigorile principiului separatiei puterilor in stat. De aceea, competentei
administratiei publice, in speta a organelor din sistemul Ministerului
Finantelor, asa cum este stabilita prin Ordonanta Guvernului nr. 70/1997, nu i
se poate substitui, in ipoteza prevazuta de art. 19 lit. d) din Legea nr.
94/1992, o alta autoritate publica, respectiv Curtea de Conturi, fara ca o
asemenea situatie sa nu reprezinte o atingere a fundamentelor constitutionale
ale specializarii autoritatilor publice, cu consecinte negative in ce priveste
responsabilitatea acestor autoritati si functionarea serviciilor publice statale.
Curtea de Conturi, in temeiul art. 18 din Legea nr. 94/1992, controleaza statul
si unitatile administrativ-teritoriale, in calitate de persoane juridice de
drept public, cu serviciile si institutiile lor publice, autonome sau nu, iar
acceptarea solutiei legislative cuprinse in art. 19 lit. d) din Legea nr.
94/1992 ar putea conduce, pentru identitate de ratiuni, la o interpretare,
desigur exagerata, dar nu imposibila, in sensul extinderii controlului Curtii
de Conturi chiar si asupra persoanelor fizice". Pentru considerentele
expuse, Curtea Constitutionala a admis exceptia si a constatat ca prevederile
art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 sunt neconstitutionale.
Curtea observa ca noile dispozitii legale, cuprinse in art. 19 lit. c) din
Legea nr. 94/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, nu au eliminat
"veninul de neconstitutionalitate" din vechea reglementare.
Efectuarea de catre Curtea de Conturi a controlului la persoanele juridice, in
afara celor mentionate in art. 18 din Legea nr. 94/1992, republicata, care
nu-si indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale sau institutiile publice se situeaza in continuare in
afara dispozitiilor art. 140 alin. (1) din Constitutie, republicata. Faptul ca
aceste verificari se fac impreuna cu reprezentantii institutiilor competente in
domeniul supus controlului nu este nici el de natura sa elimine paralelismele
dintre controalele efectuate de Curtea de Conturi si alte institutii
competente. Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19
lit. c) din Legea nr. 94/1992, republicata, astfel cum a fost modificata prin
Legea nr. 77/2002, urmeaza sa fie admisa, Curtea Constitutionala constatand ca
aceste dispozitii sunt neconstitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea
Comerciala "MEDIAPRO INTERNATIONAL" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 839/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ si
constata ca prevederile art. 19 lit. c) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 77/2002 sunt neconstitutionale.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 94/1992, republicata, modificata si completata prin Legea nr.
77/2002, exceptie ridicata de acelasi autor in dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu