LEGE
Nr. 94 din 8 septembrie 1992 * Republicata
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 16 martie 2000
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 204 din 28 decembrie 1999
pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 646 din 30 decembrie 1999, dandu-se articolelor o noua
numerotare.
Legea nr. 94/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 224 din 9 septembrie 1992 si a mai fost modificata prin Legea nr.
59/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 26
iulie 1993, prin Legea nr. 50/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 107 din 31 mai 1995, si prin Legea nr. 99/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Curtea de Conturi este institutia suprema de control financiar asupra
modului de formare, administrare si de intrebuintare a resurselor financiare
ale statului si ale sectorului public. Curtea de Conturi exercita si atributii
jurisdictionale in conditiile prezentei legi.
(2) Curtea de Conturi functioneaza pe langa Parlamentul Romaniei si isi
desfasoara activitatea in mod independent, in conformitate cu dispozitiile
prevazute in Constitutie si in legile tarii.
(3) In unitatile administrativ-teritoriale, functiile Curtii se exercita
prin camerele de conturi judetene.
(4) Sediul Curtii este in capitala tarii, iar sediile camerelor de conturi
sunt in orasele resedinta de judet si in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Curtea de Conturi decide in mod autonom asupra programului sau de
control.
(2) Controalele Curtii de Conturi se initiaza din oficiu si nu pot fi
oprite decat de Parlament si numai in cazul depasirii competentelor stabilite
prin lege.
(3) Hotararile Camerei Deputatilor sau ale Senatului, prin care se cere
Curtii de Conturi efectuarea unor controale, in limitele competentelor sale,
sunt obligatorii. Nici o alta autoritate publica nu o mai poate obliga.
Art. 3
(1) Curtea de Conturi inainteaza Parlamentului si, prin camerele de conturi
judetene, consiliilor locale rapoarte in domeniile in care este competenta.
(2) Raportul anual al Curtii de Conturi se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Art. 4
(1) Curtea de Conturi are acces neingradit la acte, documente si informatii
necesare exercitarii functiilor sale de control si jurisdictionale, oricare ar
fi persoanele juridice sau fizice detinatoare.
(2) Toate persoanele juridice si fizice supuse controlului sau jurisdictiei
Curtii de Conturi sunt obligate sa-i transmita actele, documentele si
informatiile solicitate la termenele stabilite de Curte si sa-i asigure accesul
in sediile lor, daca aceasta hotaraste efectuarea controlului sau cercetarea la
fata locului.
(3) Daca in exercitarea functiilor sale, Curtea de Conturi ia cunostinta de
informatii care constituie secrete de stat, de serviciu, comerciale sau
individuale, aceasta este obligata sa respecte caracterul lor si sa le faca
cunoscute numai autoritatilor indreptatite.
Art. 5
Curtea de Conturi isi intocmeste buget propriu, care se prevede distinct in
bugetul de stat.
Art. 6
Salarizarea personalului Curtii de Conturi se stabileste prin lege*).
------------
*) A se vedea Legea nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor si
personalului Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 107 din 31 mai 1995.
Art. 7
(1) Curtea de Conturi poate sa participe la activitatea organismelor
internationale de specialitate si sa devina membru al acestora.
(2) Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internationale de
profil si poate exercita, in numele lor, controlul asupra gestionarii
fondurilor puse la dispozitia Romaniei, daca prin tratate, conventii sau alte intelegeri
internationale se stabileste aceasta competenta.
CAP. 2
Organizarea si conducerea Curtii de Conturi
Art. 8
(1) Curtea de Conturi se compune din: doua sectii de control ulterior,
Sectia jurisdictionala, Colegiul jurisdictional al Curtii de Conturi si
camerele de conturi judetene si a municipiului Bucuresti. Curtea de Conturi are
un Secretariat general.
(2) Pe langa Curtea de Conturi functioneaza procurori financiari.
Art. 9
Membrii Curtii de Conturi sunt consilieri de conturi, in numar de 25.
Acestia alcatuiesc plenul Curtii de Conturi.
Art. 10
(1) Conducerea Curtii de Conturi se exercita de catre plen, de comitetul de
conducere, de presedintele si vicepresedintii Curtii, care sunt consilieri de
conturi.
(2) Comitetul de conducere se compune din presedintele Curtii,
vicepresedintii acesteia, presedintii de sectii si 5 consilieri de conturi,
alesi de plenul Curtii.
(3) La sedintele plenului participa procurorul general financiar si
secretarul general.
(4) La sedintele plenului Curtii de Conturi si ale comitetului de conducere
pot participa, in calitate de invitati, specialisti cu inalta pregatire in
diferite domenii de activitate ce intra in competenta Curtii.
Art. 11
(1) Sectiile sunt conduse de cate un consilier de conturi, care
indeplineste functia de presedinte al sectiei.
(2) Sectiile de control ulterior sunt formate din 13 consilieri de conturi
si din controlori financiari. Ele se organizeaza in divizii sectoriale si
directii teritoriale. Diviziile sunt conduse de consilieri de conturi. In
cadrul diviziilor pot fi organizate directii de specialitate.
(3) Sectia jurisdictionala este instanta de fond si de recurs si se compune
din 9 consilieri de conturi.
Art. 12
Colegiul jurisdictional al Curtii este instanta de fond, se compune din
judecatori financiari si este condus de un presedinte de colegiu.
Art. 13
(1) Camera de conturi judeteana se compune din compartimentul de control
financiar si colegiul jurisdictional.
(2) Compartimentul de control financiar este format din controlori
financiari si este condus de un sef de compartiment.
(3) Colegiul jurisdictional este format din judecatori financiari si este
condus de un presedinte.
Art. 14
(1) Pe langa Curtea de Conturi functioneaza procurorul general financiar si
procurorii financiari.
(2) Procurorii financiari isi exercita atributiile pe langa sectiile
Curtii, Colegiul jurisdictional al Curtii si camerele de conturi judetene.
Art. 15
(1) Secretariatul general este condus de un secretar general.
(2) In cadrul Secretariatului general functioneaza compartimente de
studii-sinteze-legislatie, norme metodologice-documentare, de informatica, de
relatii interne si externe, de finante-contabilitate si de
personal-secretariat-administrativ.
CAP. 3
Atributii de control
Sectiunea 1
Dispozitii generale
Art. 16
(1) Curtea de Conturi isi exercita functiunea de control asupra modului de
formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public, precum si asupra modului de gestionare a
patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale.
(2) Prin controlul sau Curtea de Conturi urmareste respectarea legii in
gestionarea mijloacelor materiale si banesti.
Art. 17
Pentru exercitarea functiei prevazute la art. 16, Curtea de Conturi
controleaza:
a) formarea si utilizarea resurselor bugetului de stat, ale bugetului
asigurarilor sociale de stat si ale bugetelor unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si miscarea fondurilor intre aceste bugete;
b) constituirea, utilizarea si gestionarea fondurilor speciale si a
fondurilor de tezaur;
c) formarea si gestionarea datoriei publice si situatia garantiilor
guvernamentale pentru credite interne si externe;
d) utilizarea alocatiilor bugetare pentru investitii, a subventiilor si
transferurilor si a altor forme de sprijin financiar din partea statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea, administrarea si utilizarea fondurilor publice de catre
autoritatile administrative autonome si de catre institutiile publice
infiintate prin lege, precum si de organismele autonome de asigurari sociale
ale statului;
f) situatia, evolutia si modul de administrare a patrimoniului public si
privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale de catre
institutiile publice, regiile autonome, companiile si societatile nationale,
precum si concesionarea sau inchirierea de bunuri care fac parte din
proprietatea publica;
g) constituirea, utilizarea si gestionarea resurselor financiare privind
protectia mediului, imbunatatirea calitatii conditiilor de viata si de munca;
h) alte domenii in care, prin lege, s-a stabilit competenta Curtii.
Art. 18
Sunt supuse controlului prevazut la art. 17:
a) statul si unitatile administrativ-teritoriale, in calitate de persoane
juridice de drept public, cu serviciile si institutiile lor publice, autonome
sau neautonome;
b) Banca Nationala a Romaniei;
c) regiile autonome;
d) societatile comerciale la care statul, unitatile
administrativ-teritoriale, institutiile publice sau regiile autonome detin,
singure sau impreuna, integral sau mai mult de jumatate din capitalul social;
e) organismele autonome de asigurari sociale sau de alta natura, care
gestioneaza bunuri, valori sau fonduri, intr-un regim legal obligatoriu, in
conditiile in care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru.
Art. 19
Curtea de Conturi poate hotari efectuarea de controale si la alte persoane
juridice decat cele mentionate la art. 18, care:
a) beneficiaza de garantii guvernamentale pentru credite, de subventii sau
de alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unitatilor
administrativ-teritoriale sau a institutiilor publice;
b) administreaza, in baza unui contract de concesiune sau inchiriere,
bunuri apartinand domeniului public sau privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 20
(1) Controlul executiei bugetelor Presedintiei, Guvernului, Curtii Supreme
de Justitie si Curtii Constitutionale se exercita exclusiv de Curtea de
Conturi.
(2) Curtea de Conturi controleaza executia bugetelor Camerei Deputatilor si
Senatului numai la cererea Biroului permanent al fiecarei Camere. Rezultatul
controlului se prezinta Biroului permanent pentru a decide.
(3) Controlul bugetului Curtii de Conturi se exercita de catre o comisie
instituita in acest scop de cele doua Camere ale Parlamentului.
(4) Curtea de Conturi supune Parlamentului, spre aprobare, executia
bugetului propus in prima sesiune a fiecarui an, cu avizul comisiei prevazute
la alin. (3).
Art. 21
Controlul exercitat de Curtea de Conturi este ulterior si priveste respectarea
dispozitiilor legale privind gestionarea si folosirea fondurilor publice.
Sectiunea a 2-a
Controlul ulterior
Art. 22
Curtea de Conturi are ca principala atributie verificarea:
a) contului general anual de executie a bugetului de stat;
b) contului anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) conturilor anuale de executie a bugetelor locale;
d) conturilor anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale;
e) conturilor fondurilor de tezaur;
f) contului anual al datoriei publice a statului si situatiei garantiilor
guvernamentale pentru credite interne si externe primite de catre alte persoane
juridice.
Art. 23
In exercitarea atributiei prevazute la art. 22, Curtea de Conturi, in baza
programului propriu de control, verifica, pe parcursul exercitiului bugetar si
la finele acestuia:
a) conturile gestiunilor publice de bani, alte valori si de bunuri
materiale publice;
b) conturile executiei de casa a bugetelor publice;
c) conturile de executie ale subventiilor si alocatiilor bugetare pentru
investitii acordate altor beneficiari decat institutiile publice;
d) bilanturile si conturile de executie ale ordonatorilor de credite
bugetare si ale administratorilor care gestioneaza fonduri ce se supun
regimului bugetului public;
e) conturile operatiunilor referitoare la datoria publica.
Art. 24
Este de competenta Curtii de Conturi sa stabileasca limitele valorice
minime de la care conturile prevazute in articolul precedent sunt supuse
controlului sau in fiecare exercitiu bugetar.
Art. 25
Prin verificarea conturilor Curtea constata daca:
a) conturile supuse controlului sau sunt exacte si conforme cu realitatea
si daca inventarierea patrimoniului public a fost facuta la termenele si in
conditiile stabilite de lege;
b) veniturile statului, unitatilor administrativ-teritoriale, asigurarilor
sociale de stat si ale institutiilor publice finantate integral sau partial din
mijloacele extrabugetare au fost legal stabilite si incasate la termenele
prevazute de lege;
c) cheltuielile au fost angajate, lichidate, ordonantate, platite si
inregistrate conform reglementarilor legale si in concordanta cu prevederile
legii bugetare;
d) modificarile aduse prevederilor initiale ale bugetelor sunt autorizate
si daca s-au facut in conditiile legii;
e) subventiile si alocatiile pentru investitii s-au acordat de la buget sau
din fonduri speciale, in conditiile legii, si s-au utilizat conform
destinatiilor stabilite;
f) contractarea imprumuturilor de stat, rambursarea ratelor scadente ale
acestora si plata dobanzilor aferente s-au facut in conditiile legii;
g) creantele si obligatiile statului si ale unitatilor
administrativ-teritoriale sunt indreptatite sau garantate, iar activele sunt
protejate potrivit legii.
Art. 26
De asemenea, Curtea analizeaza:
a) legalitatea concesionarii sau inchirierii de bunuri proprietate publica;
b) calitatea gestiunii financiare din punct de vedere al economicitatii,
eficacitatii si eficientei.
Art. 27
(1) Prin controalele sale la persoanele juridice prevazute la art. 18
Curtea de Conturi urmareste, in principal:
a) exactitatea si realitatea bilanturilor contabile si a conturilor de
profit si pierderi;
b) indeplinirea obligatiilor financiare catre buget sau catre alte fonduri
stabilite prin lege;
c) utilizarea fondurilor alocate de la buget sau din alte fonduri speciale,
conform destinatiei stabilite;
d) calitatea gestiunii economico-financiare, daca prin aceasta se afecteaza
drepturile statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau institutiilor
publice ori se creeaza obligatii in sarcina acestora.
(2) De asemenea, Curtea de Conturi mai verifica modul de formare,
administrare si intrebuintare a resurselor financiare ale Fondului Proprietatii
de Stat si modul in care acesta isi indeplineste obligatiile prevazute de lege
in raport cu societatile comerciale.
Art. 28
Obiectivele controalelor Curtii de Conturi dispuse de Camera Deputatilor
sau de Senat ori dispuse de Curte la persoanele juridice mentionate la art. 19
se stabilesc de acestea prin hotarare si se aduc la cunostinta celor
interesati.
Sectiunea a 3-a
Proceduri de control
Art. 29
(1) Curtea de Conturi este singura competenta ca in urma verificarii
conturilor sa hotarasca asupra descarcarii de gestiune.
(2) Orice decizie a autoritatii executive privind descarcarea de gestiune
nu este decat provizorie.
Art. 30
(1) Curtea de Conturi exercita controlul conturilor la sediul sau sau la
fata locului.
(2) Controlorii financiari desemnati sa verifice conturile intocmesc
rapoarte in care prezinta constatarile si concluziile lor si formuleaza
propuneri cu privire la masurile ce urmeaza a fi luate in legatura cu situatia
conturilor.
(3) In cazul in care conturile prezentate nu intrunesc conditiile care sa
faca posibila verificarea lor, controlorii le restituie titularilor acestora,
fixand termen pentru completarea sau refacerea lor, dupa caz. Daca titularii
conturilor nu se conformeaza acestei masuri, completarea sau refacerea
conturilor se face, pe cheltuiala acestora, de catre un expert contabil numit
de Curtea de Conturi.
Art. 31
(1) Rapoartele asupra conturilor sunt examinate de un complet format dupa
cum urmeaza:
a) 3 consilieri de conturi din Sectia de control ulterior;
b) seful compartimentului de control financiar al camerei de conturi
judetene si 2 controlori financiari.
(2) Asupra rapoartelor, completul, astfel format, pronunta incheieri prin
care dispune fie descarcarea de gestiune, fie sesizarea Colegiului
jurisdictional al Curtii sau, dupa caz, a colegiului jurisdictional al camerei
de conturi, pentru stabilirea raspunderii juridice potrivit legii.
(3) Completul poate, de asemenea, dispune restituirea raportului pentru
completare sau refacere, dupa caz.
(4) Daca in urma examinarii raportului, a actelor si a documentelor pe care
se sprijina acesta se constata savarsirea unor fapte care, potrivit legii
penale, constituie infractiuni, completul dispune sesizarea organelor de
urmarire penala competente, suspendand examinarea cazului.
(5) In cursul examinarii raportului completul poate cere lamuriri
titularilor de conturi sau altor persoane care sunt in masura sa faca aceasta.
(6) Daca exista pericolul instrainarii bunurilor ce apartin persoanei
raspunzatoare, completul prevazut la alin. (1) poate solicita colegiului
jurisdictional ce urmeaza a fi investit cu judecarea cauzei incuviintarea
pentru luarea masurilor asiguratorii, in limita valorii prejudiciului
constatat.
(7) La sedintele in care sunt examinate rapoartele asupra conturilor poate
participa si procurorul financiar.
Art. 32
Descarcarea de gestiune nu constituie temei pentru exonerarea de raspundere
juridica.
Art. 33
Incheierea prin care s-a dispus sesizarea colegiului jurisdictional sau
descarcarea de gestiune se comunica partilor interesate si procurorului
financiar.
Art. 34
Impotriva incheierii prin care s-a dispus descarcarea de gestiune poate fi
introdusa plangere la colegiul jurisdictional, in termen de 30 de zile de la
comunicare.
Art. 35
Pentru motive intemeiate, in termen de 1 an de la pronuntarea incheierii
prin care s-a dispus descarcarea de gestiune, procedura examinarii contului
poate fi redeschisa.
Art. 36
(1) In situatia in care, in urma verificarilor efectuate pe parcursul
executiei bugetului la persoanele juridice prevazute la art. 18 si 19, organele
de control ale Curtii de Conturi constata fapte prin care au fost cauzate
prejudicii sau abateri cu caracter financiar incheie proces-verbal de
constatare, in conditiile prevazute de lege.
(2) Actele de constatare astfel intocmite se trimit, in termen de 5 zile,
procurorului financiar de catre consilierii de conturi din sectiile de control
sau, dupa caz, de sefii compartimentelor de control financiar ale camerelor de
conturi judetene, insotite de propunerile lor.
Art. 37
(1) In toate cazurile procurorul financiar se pronunta, in termen de 10
zile de la primire, asupra procesului-verbal de constatare, intocmind, dupa
caz, actul de sesizare a colegiului jurisdictional competent, actul de sesizare
a organelor de urmarire penala ori actul de clasare.
(2) Procurorul financiar poate dispune, motivat, restituirea
procesului-verbal de constatare pentru completarea ori refacerea controlului.
(3) Actul de sesizare a colegiului jurisdictional si actul de clasare se
comunica partilor interesate.
(4) Atunci cand exista pericolul instrainarii bunurilor ce apartin
persoanei raspunzatoare, procurorul financiar sesizat conform art. 36 alin. (2)
poate solicita colegiului jurisdictional ce urmeaza a fi investit cu judecarea
cauzei incuviintarea pentru luarea masurilor asiguratorii, in limita valorii
prejudiciului constatat.
Art. 38
(1) Impotriva actului de clasare, cei interesati pot face plangere in
termen de 30 de zile de la comunicare. Plangerea se solutioneaza de procurorul
general financiar.
(2) In cazul admiterii plangerii, procurorul general financiar poate
dispune, dupa caz, sesizarea colegiului jurisdictional ori a organului de
urmarire penala competent sau restituirea dosarului pentru completarea ori
refacerea controlului.
Art. 39
(1) Impotriva solutiei procurorului general financiar, partea interesata
poate face cerere de reexaminare, in termen de 30 de zile de la comunicare, la
Curtea de Conturi, in compunerea prevazuta la art. 56.
(2) In cazul in care admite cererea de reexaminare, Curtea de Conturi
dispune sesizarea colegiului jurisdictional competent sa judece cauza in prima
instanta sau, dupa caz, a organului de urmarire penala competent.
CAP. 4
Atributii jurisdictionale
Sectiunea 1
Competenta materiala si teritoriala a instantelor Curtii de Conturi
Art. 40
(1) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste, in prima instanta, cu
privire la plata despagubirilor civile pentru pagube cauzate si plata de amenzi
pentru abateri cu caracter financiar comise de administratorii, gestionarii si
contabilii, precum si de celelalte persoane supuse jurisdictiei Curtii de
Conturi, potrivit legii, cu care este sesizat conform art. 31 alin. (2) si art.
37 alin. (1).
(2) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste cu privire la plata de
despagubiri civile si pe alte persoane, in cazul in care au participat,
impreuna cu cei prevazuti la alin. (1), la producerea daunei.
Art. 41
Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, contestatiile introduse
impotriva actelor de imputatie de catre administratorii, gestionarii,
contabilii, precum si de catre ceilalti salariati care au participat, impreuna
cu acestia, la producerea pagubelor cauzate persoanelor juridice prevazute la
art. 18, in legatura cu formarea, administrarea si intrebuintarea resurselor
financiare ale statului si ale sectorului public, precum si cu gestionarea
patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 42
Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, intampinarile introduse
impotriva deciziilor emise, potrivit art. 95 alin. (1), de sefii
compartimentelor de control ale camerelor de conturi judetene.
Art. 43
Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, plangerile introduse
impotriva incheierilor prin care completele constituite potrivit art. 31 alin.
(1) au dispus descarcarea de gestiune.
Art. 44
Colegiul jurisdictional al camerei de conturi judetene si a municipiului
Bucuresti judeca cauzele care fac obiectul art. 40 - 43 privind unitatile
administrativ-teritoriale si institutiile publice, regiile autonome de interes
local, sucursalele sau filialele regiilor autonome de interes national, precum
si companiile, societatile nationale si societatile comerciale la care statul
sau autoritatea administratiei publice locale este actionar majoritar, care isi
au sediul pe teritoriul judetului sau al municipiului Bucuresti in care
functioneaza camera de conturi judeteana sau a municipiului Bucuresti. De
asemenea, Colegiul jurisdictional judeca cauzele privind respectarea
dispozitiilor art. 19.
Art. 45
Cauzele care nu intra in competenta colegiilor jurisdictionale ale
camerelor de conturi judetene se solutioneaza de Colegiul jurisdictional al
Curtii de Conturi.
Art. 46
Sectia jurisdictionala judeca, in prima instanta, intampinarile introduse
impotriva deciziilor emise, potrivit art. 95 alin. (1), de presedintii
sectiilor de control ale Curtii.
Art. 47
Sectia jurisdictionala judeca, in prima si ultima instanta:
a) conflictele de competenta dintre colegiile jurisdictionale;
b) cererile de stramutare a cauzelor de la un colegiu la alt colegiu
jurisdictional.
Art. 48
(1) Sectia jurisdictionala judeca, in ultima instanta, cererile de recurs
jurisdictional indreptate impotriva incheierilor si sentintelor pronuntate de
colegiile jurisdictionale, precum si pe cele indreptate impotriva sentintelor
pronuntate de Sectia jurisdictionala, ca instanta de fond, in cazurile
prevazute la art. 46.
(2) De asemenea, Sectia jurisdictionala judeca, in ultima instanta, recursurile
in anulare jurisdictionale, declarate impotriva hotararilor definitive ale
colegiilor jurisdictionale, date in cauzele prevazute la art. 43.
Art. 49
Curtea de Conturi judeca, in ultima instanta:
a) recursurile in anulare jurisdictionale declarate de procurorul general
financiar impotriva hotararilor definitive ale colegiilor si Sectiei
jurisdictionale, cu exceptia celor prevazute la art. 48 alin. (2);
b) conflictele de competenta ivite intre Sectia jurisdictionala si
colegiile jurisdictionale;
c) cererile de reexaminare introduse, potrivit art. 39 alin. (2), impotriva
solutiilor procurorului general financiar date asupra actelor de clasare.
Art. 50
Conflictele de competenta ivite intre instantele Curtii de Conturi si instantele
judecatoresti se solutioneaza de Curtea Suprema de Justitie.
Sectiunea a 2-a
Investirea instantelor Curtii de Conturi
Art. 51
(1) Colegiul jurisdictional se investeste prin incheierea de sesizare a
completului constituit potrivit art. 31 alin. (1), prin actul de sesizare al
procurorului financiar, prin contestatia introdusa de persoana obligata la
plata impotriva actului de imputatie si prin intampinarea introdusa impotriva
deciziei emise, potrivit art. 95 alin. (1), de sefii compartimentelor de
control ale camerelor de conturi judetene.
(2) Colegiul jurisdictional se considera, de asemenea, legal investit si in
cazul in care a admis plangerea facuta impotriva incheierii completelor,
constituite potrivit art. 31 alin. (1), prin care acestea au dispus descarcarea
de gestiune, precum si in cazul in care sesizarea sa a fost dispusa de Curtea
de Conturi, in conditiile prevazute la art. 39 alin. (2).
Art. 52
Sectia jurisdictionala se investeste prin cererea de recurs jurisdictional,
de recurs in anulare jurisdictional in cazurile prevazute la art. 48 alin. (2),
cererea de solutionare a conflictului de competenta in cazurile prevazute la
art. 47 lit. a), cererea de stramutare, precum si prin intampinarea introdusa
impotriva deciziei emise, potrivit art. 95 alin. (1), de presedintii sectiilor
de control ale Curtii.
Art. 53
Curtea de Conturi, in compunerea prevazuta la art. 56, se investeste prin
cererea de recurs in anulare jurisdictional, cu exceptia cazurilor prevazute la
art. 48 alin. (2), prin cererea pentru solutionarea conflictului de competenta,
in cazurile prevazute la art. 49 lit. b), si prin cererea de reexaminare
introdusa, potrivit art. 39 alin. (2), impotriva solutiei procurorului general
financiar date asupra actului de clasare.
Sectiunea a 3-a
Compunerea instantelor Curtii de Conturi
Art. 54
Cauzele date in competenta colegiilor jurisdictionale se judeca de catre un
singur judecator.
Art. 55
Cauzele date in competenta Sectiei jurisdictionale se judeca de un complet
format din 3 consilieri de conturi, cu exceptia celor prevazute la art. 46,
care se judeca de un singur consilier de conturi.
Art. 56
Cauzele la care se refera art. 49 se judeca de un complet constituit din 5
consilieri de conturi, care fac parte din Sectia jurisdictionala a Curtii de
Conturi.
Art. 57
Participarea procurorului financiar la sedintele de judecata ale colegiilor
jurisdictionale, ale Sectiei jurisdictionale si ale Curtii de Conturi in
compunerea prevazuta la art. 56 este obligatorie.
Sectiunea a 4-a
Reguli speciale privind judecarea cauzelor in fata instantelor Curtii de
Conturi
Art. 58
(1) In cazul cand considera ca nu este competent material sau, dupa caz,
teritorial, colegiul jurisdictional sesizat isi declina competenta in favoarea
colegiului competent.
(2) Impotriva hotararii de declinare a competentei se poate declara recurs
jurisdictional, in termen legal de la comunicare.
Art. 59
(1) Partea interesata si procurorul financiar pot cere Sectiei
jurisdictionale stramutarea judecarii cauzei aflate pe rolul unui colegiu
jurisdictional la un alt colegiu jurisdictional.
(2) Dezbaterile asupra cererii de stramutare au loc in camera de consiliu,
iar hotararea pronuntata este definitiva.
(3) Stramutarea cauzei poate fi dispusa si din oficiu de catre Sectia
jurisdictionala in cazul cand, judecand recursul jurisdictional, a casat
sentinta colegiului jurisdictional si considera ca judecarea in fond a cauzei
nu mai poate fi facuta de catre acelasi colegiu.
Art. 60
(1) Contestatia impotriva actului de imputatie se depune la colegiul
jurisdictional competent cu solutionarea acesteia si se motiveaza, in scris, in
acelasi termen prevazut de lege pentru introducerea ei.
(2) Contestatiei i se anexeaza atatea exemplare cate parti sunt in proces,
precum si un exemplar pentru procurorul financiar.
Art. 61
(1) La cererea instantelor Curtii de Conturi, conducatorii ministerelor, ai
celorlalte institutii publice centrale sau locale si ai altor persoane juridice
interesate sunt obligati sa inainteze instantei actele, documentele si
informatiile necesare judecarii cauzelor cu care acestea sunt investite.
(2) Daca din cauza neindeplinirii acestei obligatii judecarea cauzei a fost
intarziata, instanta poate aplica persoanei fizice sau juridice raspunzatoare,
dupa caz, o amenda de 10.000 lei pentru fiecare zi de intarziere.
(3) Impotriva incheierii de amendare se poate face plangere in termen de 15
zile de la comunicare, care se solutioneaza de completul de judecata care a
aplicat amenda. Incheierea prin care s-a solutionat plangerea este definitiva
si executorie.
Art. 62
(1) Sedintele de judecata ale instantelor Curtii de Conturi sunt publice.
(2) Cand exista temeiuri ca datorita publicitatii sedintei de judecata s-ar
pune in pericol siguranta nationala ori interesele statului, instanta poate
dispune ca aceasta sa fie secreta. Si in acest caz, partile pot fi asistate de
aparator.
Art. 63
In cazul cand in cursul judecarii a intervenit decesul ori punerea sub
interdictie a persoanei cu judecarea careia au fost investite, colegiile sau
Sectia jurisdictionala introduc din oficiu in cauza pe succesorii acesteia,
ori, dupa caz, pe curatorul ei, in conditiile stabilite de lege.
Art. 64
(1) In fata colegiilor si a Sectiei jurisdictionale, audierea in calitate
de martor a unei persoane se face dupa depunerea juramantului, potrivit legii.
(2) Depune, de asemenea, juramant si expertul numit in cauza.
Art. 65
In cazul in care la cauzarea prejudiciului care face obiectul judecarii au
participat mai multe persoane a caror raspundere are, potrivit legii, caracter
solidar, din care numai una sau unele au introdus contestatie impotriva actului
de imputatie, colegiul jurisdictional poate extinde, din oficiu, efectele
contestatiei sau ale contestatiilor si asupra celorlalte persoane, pe care le
introduce in cauza, pronuntand o singura hotarare cu privire la toate acestea.
Art. 66
Colegiile si, respectiv, Sectia jurisdictionala pot proceda la
administrarea unor probe, precum si la efectuarea cercetarii locale si prin
intermediul altor colegii jurisdictionale, cu respectarea conditiilor prevazute
de lege.
Art. 67
(1) In cazurile prevazute la art. 40 alin. (1) si (2), colegiul
jurisdictional este obligat sa dispuna luarea masurilor prevazute de lege in
scopul asigurarii repararii prejudiciului rezultat din actul de investire, al
platii dobanzilor, amenzilor si cheltuielilor de judecata.
(2) Masurile asiguratorii dispuse de colegiul jurisdictional se executa
prin organul competent teritorial al Ministerului Finantelor*), care este
obligat sa procedeze de indata la identificarea bunurilor mobile si imobile,
precum si a oricaror venituri ale paratului si sa le indisponibilizeze in
limita valorii prejudiciului rezultat din actul de investire, inaintand
instantei actele incheiate.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazurile cand colegiul
jurisdictional a incuviintat luarea masurilor asiguratorii potrivit art. 31
alin. (6) sau, dupa caz, art. 37 alin. (4), mai inainte de a fi investit cu
judecarea cauzei.
(4) Impotriva incheierilor colegiului jurisdictional, prin care au fost
dispuse ori incuviintate masurile asiguratorii, se poate face recurs
jurisdictional, care nu suspenda executarea acestora.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 197 din 18 august 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 68
(1) In tot cursul judecarii contestatiei, la cererea contestatorului sau
din oficiu, in cazul cand a extins efectele contestatiei si asupra altor
persoane raspunzatoare, potrivit art. 65, colegiul jurisdictional poate
dispune, motivat, suspendarea executarii actului de imputatie, pana la
pronuntarea sentintei.
(2) Incheierea prin care s-a dispus suspendarea executarii actului de
imputatie poate fi atacata cu recurs jurisdictional.
(3) Recursul jurisdictional suspenda executarea incheierii.
(4) Colegiul jurisdictional, chiar si din oficiu, revoca masura suspendarii
executarii actului de imputatie, atunci cand constata ca motivul care a
justificat aceasta masura a incetat.
Art. 69
(1) Colegiul jurisdictional poate suspenda judecarea actului de sesizare
ori a contestatiei atunci cand exista o cauza legala de impiedicare ori o
imprejurare de care depinde judecarea acestora sau o cauza de forta majora.
(2) Suspendarea este obligatorie in cazul cand, in legatura cu aceleasi
fapte deduse judecatii, au fost sesizate si organele de urmarire penala ori
cand, pentru repararea aceluiasi prejudiciu dedus judecatii, persoana juridica
interesata a actionat pe o alta cale prevazuta de lege, pana la solutionarea
definitiva a acelei cauze.
(3) Lipsa partilor, legal citate, nu constituie motiv pentru suspendarea
judecarii cauzei, cu exceptia judecarii contestatiei.
(4) Prin incheierea de suspendare a judecarii cauzei, colegiul
jurisdictional se pronunta si cu privire la masurile asiguratorii dispuse sau
incuviintate anterior, pe care le poate mentine pe durata suspendarii.
(5) Incheierea prin care s-a dispus suspendarea judecarii cauzei poate fi
atacata cu recurs jurisdictional.
(6) Colegiul jurisdictional dispune, chiar si din oficiu, reluarea
judecarii cauzei, atunci cand constata ca motivul sau motivele suspendarii
acesteia au incetat.
Art. 70
In cazul cand, fiind investit conform art. 31 alin. (2) sau art. 37 alin.
(1), colegiul jurisdictional constata existenta unor acte materiale noi ori a
unor fapte noi in sarcina aceleiasi persoane raspunzatoare sau ca la producerea
aceluiasi prejudiciu dedus judecatii au mai participat si alte persoane, pune in
discutia partilor extinderea obiectului judecatii sau, dupa caz, introducerea
in cauza a acestor persoane.
Art. 71
(1) Hotararile colegiului jurisdictional se numesc sentinte.
(2) Judecand cauza, colegiul jurisdictional se pronunta cu privire la actul
de sesizare cu care a fost investit conform art. 31 alin. (2) sau art. 37 alin.
(1), dispunand, dupa caz: admiterea acestuia si obligarea persoanei sau
persoanelor raspunzatoare la plata despagubirilor civile si a dobanzii
practicate de Banca Nationala a Romaniei la data pronuntarii hotararii,
obligarea acestora la plata amenzii pentru abateri cu caracter financiar
retinute in sarcina lor ori respingerea actului de sesizare.
(3) In cazul in care abaterea cu caracter financiar consta in neindeplinirea
de catre o persoana juridica din cele prevazute la art. 18 si 19 a obligatiilor
financiare catre stat, unitatile administrativ-teritoriale sau institutiile
publice, colegiul jurisdictional dispune si virarea sumelor datorate de
aceasta, inclusiv a dobanzilor si majorarilor de intarziere datorate.
(4) In cazul contestatiei persoanei obligate la plata, colegiul
jurisdictional se pronunta atat cu privire la aceasta, cat si cu privire la
actul de imputatie, pe care il poate mentine total sau partial, reducand
corespunzator suma de plata, ori il poate anula.
(5) In toate cazurile, colegiul jurisdictional se pronunta si cu privire la
masurile asiguratorii luate in cursul judecarii cauzei sau incuviintate
anterior investirii sale si la plata cheltuielilor de judecata avansate de stat
sau efectuate de parti.
Art. 72
Hotararile pronuntate de instantele Curtii de Conturi nu sunt supuse
apelului.
Art. 73
Impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta se poate declara recurs
jurisdictional, care nu este limitat la motivele de casare prevazute la art.
304 din Codul de procedura civila, instanta putand sa examineze cauza sub toate
aspectele.
Art. 74
(1) Pentru toate partile si pentru procurorul financiar, termenul de recurs
jurisdictional este de 15 zile de la comunicarea sentintei.
(2) In cazul incheierilor prevazute la art. 67 alin. (4), art. 68 alin. (2)
si art. 69 alin. (5), termenul de recurs jurisdictional curge de la pronuntare.
Art. 75
(1) Instanta de recurs jurisdictional poate dispune, la cerere sau din
oficiu, suspendarea, pana la pronuntarea deciziei, a executarii hotararilor
date de prima instanta in cauzele privind contestatiile introduse impotriva
actelor de imputatie.
(2) Aceasta masura poate fi revocata, chiar si din oficiu, atunci cand
motivele care au justificat-o au incetat.
Art. 76
In cazul cand prin sentinta recurata au fost obligate, in solidar, la plata
despagubirilor civile mai multe persoane raspunzatoare, dar impotriva acesteia
au declarat recurs jurisdictional numai una sau numai unele din ele, Sectia
jurisdictionala poate extinde, la cerere sau din oficiu, efectele recursului
jurisdictional sau ale recursurilor jurisdictionale si asupra celorlalte
persoane obligate la plata, pe care le introduce in cauza, pronuntand o singura
decizie fata de toate acestea.
Art. 77
Dispozitiile art. 67 alin. (1) si (2) cu privire la masurile asiguratorii,
ale art. 69 alin. (1), (2) si (3) referitoare la suspendarea judecarii
cauzelor, precum si ale art. 71 privind cuprinsul hotararii se aplica si in
cazul cand Sectia jurisdictionala, judecand recursul jurisdictional, a casat
hotararea colegiului jurisdictional si rejudeca in fond cauza.
Sectiunea a 5-a
Reguli speciale cu privire la exercitarea cailor extraordinare de atac in
fata instantelor Curtii de Conturi
Art. 78
Cererea de revizuire poate fi introdusa, pe langa cazurile de revizuire
prevazute de art. 322 din Codul de procedura civila, si atunci cand, ulterior
judecarii definitive a cauzei:
a) a fost descoperit un inscris nou care contine o operatiune de natura sa
modifice situatia raspunderii stabilite prin hotarare, despre care instanta nu
a avut cunostinta la pronuntarea acesteia;
b) s-a constatat ca una sau mai multe inregistrari in evidenta contabila au
fost omise ori sunt eronate, ceea ce a determinat sa se retina o situatie
neconforma realitatii;
c) s-a constatat ca prejudiciul a fost cauzat de o alta persoana fizica,
prin fapta sa proprie.
Art. 79
(1) Termenul in care poate fi introdusa cererea de revizuire este de 30 de
zile de la data cand s-a descoperit ori s-a constatat una din imprejurarile
prevazute la art. 78, dar nu mai tarziu de 1 an de la data ramanerii definitive
a hotararii a carei revizuire se cere.
(2) Pana la judecarea cererii de revizuire, instanta sesizata poate dispune
suspendarea executarii hotararii.
Art. 80
(1) In cazul cand, ulterior ramanerii definitive a hotararii, s-a constatat
ca prin aceasta s-a adus o incalcare esentiala a legii sau ca este vadit
netemeinica, procurorul general financiar al Curtii de Conturi poate declara
impotriva ei recurs in anulare jurisdictional, in termen de 1 an de la data
ramanerii definitive.
(2) La cererea procurorului general financiar, a partilor sau din oficiu,
instanta constituita potrivit art. 56 poate dispune suspendarea executarii
hotararii atacate.
(3) In cazul admiterii recursului in anulare jurisdictional, instanta poate
modifica sentinta sau o poate casa cu retinere si rejudeca in fond cauza. Cu
toate acestea, in cazul casarii pentru lipsa de competenta, cauza se trimite
spre rejudecare instantei competente sau altui organ cu activitate
jurisdictionala, competent, potrivit legii.
Sectiunea a 6-a
Cai de atac la instantele judecatoresti
Art. 81
(1) Impotriva hotararilor pronuntate in prima si ultima instanta de
colegiile de jurisdictie ale camerelor de conturi judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si a incheierilor prevazute la art. 61 alin. (3), se poate
face recurs la sectia de contencios administrativ a curtii de apel in a carei
circumscriptie isi au sediul camerele de conturi si a municipiului Bucuresti.
(2) Impotriva hotararilor pronuntate in prima si ultima instanta de
Colegiul jurisdictional al Curtii de Conturi se poate face recurs la Sectia de
contencios administrativ a Curtii de Apel Bucuresti.
Art. 82
(1) Impotriva hotararilor pronuntate in ultima instanta de Sectia
jurisdictionala a Curtii de Conturi se poate face recurs la Sectia de
contencios administrativ a Curtii Supreme de Justitie. La aceeasi sectie a
Curtii Supreme de Justitie se poate face recurs si impotriva hotararilor
pronuntate de Curtea de Conturi, in completul de 5 consilieri de conturi.
(2) Recursul prevazut la alin. (1) se poate face de catre parti si de catre
procurorul general financiar.
Art. 83
Recursurile prevazute la art. 81 si 82 se formuleaza in termen de 15 zile
de la comunicarea hotararii pronuntate de instantele de jurisdictie
sus-mentionate.
Art. 84
(1) Solutionand recursurile formulate, sectiile de contencios administrativ
competente le pot admite sau respinge.
(2) In cazul admiterii recursului, sectiile de contencios administrativ
competente pot retine cauzele pentru judecarea in fond sau le pot trimite
pentru solutionare, din nou, instantei de jurisdictie din sistemul Curtii de
Conturi care a pronuntat hotararile impotriva carora s-au formulat recursurile
la instantele de contencios administrativ.
Art. 85
Hotararile irevocabile ale instantelor de contencios administrativ se
transmit instantelor jurisdictionale de executare din sistemul Curtii de
Conturi.
Sectiunea a 7-a
Reguli speciale privind executarea hotararilor instantelor Curtii de
Conturi
Art. 86
Instanta de executare este colegiul jurisdictional care a solutionat cauza
in prima instanta.
Art. 87
(1) In cazul cand impotriva hotararii date in prima instanta s-a declarat
recurs jurisdictional, Sectia jurisdictionala trimite instantei de executare un
extras al deciziei pronuntate de ea, pentru a o pune in executare.
(2) Pe baza hotararilor definitive ale organelor de jurisdictie din
sistemul Curtii de Conturi sau, dupa caz, pe baza hotararilor irevocabile
pronuntate de instantele de contencios administrativ instanta de executare
comunica de indata organelor competente teritorial ale Ministerului Finantelor
sau, dupa caz, persoanei juridice creditoare un ordin de executare a
despagubirilor civile si a dobanzilor sau a altor sume datorate statului,
unitatilor administrativ-teritoriale sau institutiilor publice si a
cheltuielilor de judecata, acest ordin constituind titlu executoriu.
(3) In baza acestui ordin, organele prevazute la alin. (2) procedeaza la
inscrierea sumelor datorate in evidenta debitorilor si la executarea silita, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 88
Pe toata durata executarii silite, in baza titlului executoriu prevazut la
art. 87 persoanele interesate pot face contestatie la executare potrivit
dispozitiilor Codului de procedura civila.
CAP. 5
Atributii de raportare, avizare si alte competente
Art. 89
(1) In termen de 6 luni de la primirea conturilor prevazute la art. 22 de
la organele competente sa le intocmeasca si obligate sa i le transmita, Curtea
de Conturi elaboreaza Raportul public anual pe care il inainteaza
Parlamentului.
(2) Rapoartele anuale referitoare la finantele publice locale sunt
inaintate de catre camerele de conturi judetene autoritatilor publice
deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 90
Raportul public anual cuprinde: observatiile Curtii de Conturi asupra
conturilor de executie a bugetelor supuse controlului sau; concluziile degajate
din controalele dispuse de Camera Deputatilor sau de Senat sau efectuate la
regii autonome, societati comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
si la celelalte persoane juridice supuse controlului Curtii; incalcarile de
lege constatate si masurile de tragere la raspundere luate; alte aspecte pe
care Curtea le considera necesare.
Art. 91
Curtea de Conturi poate inainta Parlamentului sau, prin camerele de conturi
judetene, autoritatilor publice deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale rapoarte pe domeniile in care este competenta, ori de
cate ori considera necesar.
Art. 92
Curtea de Conturi avizeaza:
a) la cererea Senatului sau a Camerei Deputatilor, proiectul bugetului de
stat si proiectele de lege in domeniul finantelor si al contabilitatii publice
sau prin aplicarea carora ar rezulta o diminuare a veniturilor sau o majorare a
cheltuielilor aprobate prin legea bugetara;
b) infiintarea de catre Guvern sau ministere a unor organe de specialitate
in subordinea lor.
Art. 93
Curtea de Conturi, ca organ de control financiar, in indeplinirea
atributiilor pe care i le confera legea, mai are competenta:
a) sa evalueze activitatea de control financiar propriu a persoanelor
juridice controlate, prevazute la art. 18;
b) sa solicite organelor de control financiar si ale Bancii Nationale a
Romaniei verificarea, cu prioritate, a unor obiective, in cadrul atributiilor
lor legale;
c) sa ceara si sa utilizeze, pentru exercitarea functiilor sale de control
si jurisdictionale, rapoartele celorlalte organisme cu atributii de control
financiar.
Art. 94
In baza constatarilor rezultate din controlul efectuat, Curtea de Conturi
are dreptul sa decida:
a) suspendarea aplicarii masurilor care contravin reglementarilor legale
din domeniul financiar, contabil si fiscal;
b) blocarea fondurilor bugetare sau speciale, atunci cand se constata
utilizarea nelegala sau ineficienta a acestora;
c) inlaturarea neregulilor constatate in activitatea financiar-contabila
controlata, corectarea bilanturilor contabile, a conturilor de profit si
pierderi si a conturilor de executie.
Art. 95
(1) Masurile prevazute la art. 94 se iau prin decizie emisa de presedintele
Sectiei de control competente sau, dupa caz, de seful compartimentului de
control al camerei de conturi judetene.
(2) Impotriva deciziei partea interesata poate face intampinare, in termen
de 5 zile de la comunicare, la Sectia jurisdictionala sau, dupa caz, la
colegiul jurisdictional competent teritorial.
(3) Intampinarea nu suspenda executarea deciziei.
(4) Intampinarea se judeca de urgenta, instanta putand amana, motivat,
executarea masurii decise, pana la pronuntarea hotararii.
(5) Impotriva hotararii se poate declara recurs jurisdictional in termen de
5 zile de la comunicare.
(6) Hotararea definitiva se comunica de indata unitatii interesate si, dupa
caz, institutiei in drept sa aplice masura decisa.
Art. 96
Curtea de Conturi poate cere celor in drept suspendarea din functie, in
conditiile prevazute de lege, a persoanelor raspunzatoare de savarsirea
faptelor cauzatoare de pagube importante sau a abaterilor grave cu caracter
financiar, constatate de organele de control ale Curtii si pentru care sunt
judecate conform dispozitiilor art. 40 alin. (1) si (2), pana la pronuntarea
hotararii definitive in cauza.
CAP. 6
Atributiile procurorilor financiari
Art. 97
(1) Procurorul financiar investeste cu act de sesizare colegiul
jurisdictional cu privire la faptele si persoanele asupra carora este sesizat
de organele de control proprii ale Curtii de Conturi.
(2) In cazul in care procurorul financiar constata inexistenta
prejudiciului ori a raspunderii claseaza, motivat, actul de control.
(3) Cand constata ca pe baza datelor rezultate din actele de control nu
poate adopta una din solutiile prevazute de alin. (1) sau (2), procurorul
financiar procedeaza, motivat, la restituirea acestora pentru completarea sau
refacerea lor.
Art. 98
Procurorul financiar sesizeaza organele de urmarire penala competente
asupra faptelor cu caracter infractional rezultate in urma examinarii actelor
de control cu care a fost sesizat.
Art. 99
(1) Procurorul financiar participa la sedintele colegiului jurisdictional
ca instanta de fond si de executare, la sedintele Sectiei jurisdictionale, precum
si la sedintele Curtii de Conturi, in compunerea prevazuta la art. 56.
(2) Procurorul financiar poate participa si la sedintele completelor
constituite potrivit art. 31 alin. (1) in care sunt examinate rapoartele
intocmite in urma examinarii conturilor.
Art. 100
(1) Procurorul financiar exercita, in conditiile legii, caile ordinare si
extraordinare de atac impotriva hotararilor colegiilor si Sectiei
jurisdictionale, precum si calea ordinara a recursului jurisdictional impotriva
incheierilor colegiilor jurisdictionale.
(2) Procurorul financiar exercita, de asemenea, calea de atac a plangerii
impotriva incheierilor pronuntate conform art. 31 alin. (2).
(3) Procurorul general financiar exercita calea extraordinara de atac a
recursului in anulare jurisdictional impotriva hotararilor definitive ale
colegiilor si Sectiei jurisdictionale.
Art. 101
In vederea exercitarii atributiilor prevazute la art. 97 - 100, procurorul
financiar poate dispune efectuarea de verificari suplimentare, poate cere acte,
documente si informatii de la orice persoana juridica sau fizica si poate lua
explicatii, in scris, de la orice persoana fizica.
Art. 102
Procurorul financiar supravegheaza modul in care sunt puse in executare
hotararile definitive pronuntate de instantele Curtii de Conturi, precum si
incheierile prin care acestea au dispus ori au incuviintat aplicarea masurilor
asiguratorii, putand efectua in acest scop verificari la organele financiare
investite cu aceasta, potrivit prezentei legi, precum si la persoanele juridice
creditoare. In cazul cand constata ca hotararile sau incheierile nu au fost
puse in executare, procurorul financiar sesizeaza organele competente pentru a
lua masuri de tragere la raspundere a celor vinovati, in conditiile prevazute
de lege.
Art. 103
Procurorul general financiar participa la sedintele plenului Curtii de
Conturi.
CAP. 7
Numirea si statutul personalului Curtii de Conturi
Art. 104
(1) Membrii Curtii de Conturi sunt numiti de Parlament, la propunerea
comisiilor pentru buget, finante, banci ale celor doua Camere, pentru un mandat
de 6 ani. Mandatul poate fi reinnoit.
(2) Pentru membrii Curtii de Conturi care vor compune Sectia
jurisdictionala a acesteia, propunerea prevazuta la alin. (1) se face cu
acordul comisiilor juridice, de disciplina si imunitati ale celor doua Camere
ale Parlamentului.
(3) Inainte de a incepe sa-si exercite mandatul, membrii Curtii de Conturi
depun urmatorul juramant in fata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului Romaniei:
"Jur sa respect Constitutia si celelalte legi ale tarii, sa apar
interesele Romaniei, ordinea de drept, drepturile si libertatile fundamentale
ale cetatenilor, sa-mi indeplinesc cu onoare, constiinta si fara partinire
atributiile ce-mi revin ca membru al Curtii de Conturi. Asa sa-mi ajute
Dumnezeu!".
(4) Depun juramant, potrivit alin. (3), judecatorii si procurorii
financiari, in fata plenului Curtii de Conturi.
Art. 105
(1) Dintre consilierii de conturi Parlamentul numeste in functii pe
presedintele Curtii de Conturi, pe vicepresedintii acesteia si pe presedintii
sectiilor.
(2) Functiile de presedinte si de vicepresedinti vor fi ocupate de doi
economisti si un jurist.
(3) Pentru a fi numiti consilieri de conturi, se cer: vechime in activitati
din domeniile economico-financiar sau juridic de minimum 15 ani, studii
superioare economice sau juridice si inalta competenta profesionala.
Art. 106
(1) Judecatorii financiari sunt numiti pe 6 ani de Presedintele Romaniei,
la propunerea plenului Curtii de Conturi.
(2) Pentru a fi numiti judecatori financiari se cer: studii superioare
juridice, inalta competenta profesionala, vechime in functii juridice de
minimum 14, 11 si, respectiv, 8 ani, in raport cu gradele de incadrare.
Art. 107
(1) Membrii Curtii de Conturi si judecatorii financiari sunt independenti
si inamovibili pe durata mandatului lor.
(2) Se interzice membrilor Curtii de Conturi si judecatorilor financiari sa
faca parte din partidele politice sau sa desfasoare activitati publice cu
caracter politic.
(3) Functiile de consilier de conturi si de judecator financiar sunt
incompatibile cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor
didactice din invatamantul superior.
(4) Membrilor Curtii de Conturi si judecatorilor financiari le este
interzisa exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de
comert, participarea la administrarea sau conducerea unor societati comerciale
sau civile. Ei nu pot fi experti sau arbitri desemnati de parti intr-un
arbitraj.
Art. 108
(1) Membrii Curtii de Conturi si judecatorii financiari sunt obligati:
a) sa-si indeplineasca functia incredintata cu impartialitate si in
respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor si sa nu ia pozitie
publica sau sa dea consultatii in probleme de competenta Curtii de Conturi;
c) sa-si exprime votul afirmativ sau negativ in adoptarea actelor Curtii de
Conturi, abtinerea de la vot nefiind permisa;
d) sa comunice in scris presedintelui Curtii orice situatie care ar putea
atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care il exercita;
e) sa nu permita folosirea functiilor pe care le indeplinesc in scop de
reclama comerciala sau propaganda de orice fel;
f) sa se abtina de la orice activitate sau manifestare contrare
independentei si demnitatii functiei lor.
(2) Incalcarea grava a vreuneia din obligatiile prevazute la alin. (1)
atrage revocarea din functie a celor care au savarsit-o.
(3) Revocarea membrilor Curtii de Conturi se face de catre Parlament, la
propunerea comisiilor de specialitate prevazute la art. 104 alin. (1) si (2).
(4) Revocarea judecatorilor financiari se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea plenului Curtii de Conturi.
Art. 109
Membrii Curtii de Conturi nu pot fi cercetati, retinuti, arestati sau
trimisi in judecata penala sau contraventionala decat la cererea procurorului
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu aprobarea
Birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, la propunerea
comisiilor de specialitate prevazute la art. 104 alin. (1) si (2).
Art. 110
(1) Procurorul general financiar si procurorii financiari sunt numiti pe
termen de 6 ani prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea plenului
Curtii de Conturi.
(2) Functia de procuror financiar este incompatibila cu oricare din
activitatile prevazute la art. 107 alin. (2), (3) si (4).
(3) Incalcarea grava de catre procurorii financiari a vreuneia din
obligatiile prevazute la art. 108 alin. (1), lit. a), d), e) sau f) atrage
revocarea din functie a acestora.
(4) Revocarea din functie a procurorilor financiari se face de Presedintele
Romaniei, la propunerea plenului Curtii de Conturi.
Art. 111
Controlorii financiari sunt numiti de presedintele Curtii de Conturi si
sunt supusi incompatibilitatilor prevazute la art. 107 alin. (2), (3) si (4).
Art. 112
Procurorii si controlorii financiari se bucura de stabilitate.
Art. 113
Judecatorii, procurorii si controlorii financiari nu pot fi cercetati,
retinuti, arestati sau trimisi in judecata contraventionala sau penala decat la
cererea procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, cu aprobarea plenului Curtii de Conturi.
Art. 114
(1) Competenta de judecata, pentru infractiunile savarsite de membrii
Curtii de Conturi, judecatorii, procurorii si controlorii financiari ai
acesteia, apartine Curtii Supreme de Justitie, Sectia penala.
(2) Competenta de judecata, pentru infractiunile savarsite de judecatorii
si controlorii financiari ai camerelor de conturi judetene, apartine Curtilor
de apel.
(3) De la data trimiterii in judecata penala, membrii Curtii de Conturi,
judecatorii, procurorii si controlorii financiari sunt suspendati de drept din
functiile lor. In caz de condamnare definitiva, ei sunt exclusi de drept, iar
in caz de achitare, suspendarea inceteaza.
Art. 115
(1) Personalul cu functii de conducere este numit de comitetul de
conducere, cu exceptia celui numit de plenul Curtii de Conturi, iar personalul
de specialitate este numit de presedintele Curtii.
(2) Incompatibilitatile la care este supus personalul de conducere si de
specialitate prevazut la alin. (1) sunt cele prevazute in Statutul
functionarilor publici*) si in Codul etic al profesiei.
------------
*) A se vedea Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie
1999.
Art. 116
Mandatul de membru al Curtii de Conturi, de judecator si de procuror
financiar inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz de demisie,
de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) in situatiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitarii
functiei mai mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau ale art. 37
alin. (3) din Constitutie;
d) in cazul revocarii din functie.
Art. 117
Judecatorii si procurorii financiari raspund disciplinar pentru abaterile
de la indatoririle de serviciu, precum si pentru comportarile care dauneaza
interesului serviciului sau prestigiului Curtii de Conturi.
Art. 118
Sunt abateri disciplinare:
a) intarzierea sistematica sau neglijenta repetata in efectuarea
lucrarilor;
b) absentele nemotivate de la serviciu;
c) exercitarea in afara cadrului legal sau omisiunea de a indeplini
atributiile prevazute de lege;
d) nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor
care au acest caracter;
e) manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale.
Art. 119
(1) Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica judecatorilor si procurorilor
financiari in raport cu gravitatea abaterilor sunt:
a) observatie;
b) mustrare;
c) diminuarea salariului cu pana la 15% pe o perioada de 1 - 3 luni;
d) suspendarea dreptului de avansare pe o perioada de 1 - 3 ani;
e) suspendarea din functie pe timp de maximum 6 luni.
(2) In timpul suspendarii din functie, judecatorului sau procurorului
financiar nu i se plateste salariul.
Art. 120
(1) Actiunea disciplinara, in cazul abaterilor de la art. 118, se exercita
de catre presedintele Curtii de Conturi.
(2) Actiunea disciplinara se exercita in termen de cel mult 30 de zile de
la data inregistrarii actului de constatare, dar nu mai tarziu de 1 an de la
data savarsirii abaterii disciplinare.
(3) Actiunea disciplinara se solutioneaza si sanctiunea se aplica de catre
o comisie de disciplina formata din 3 consilieri de conturi din cadrul Sectiei
jurisdictionale a Curtii de Conturi, alesi de plenul Curtii.
(4) Impotriva hotararii comisiei de disciplina cel in cauza poate face
contestatie in termen de 15 zile de la comunicare.
(5) Contestatia se solutioneaza de un complet constituit din 5 consilieri
de conturi din cadrul Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi, alesi de
plenul Curtii.
Art. 121
Raspunderea disciplinara a controlorilor financiari, a personalului de alta
specialitate si a celui auxiliar, conditiile si procedura de aplicare a
acesteia se stabilesc prin Codul etic al profesiei, aprobat de plenul Curtii de
Conturi.
CAP. 8
Atributiile organelor de conducere
Art. 122
Atributiile plenului Curtii de Conturi sunt:
a) sa supuna Presedintelui Romaniei propunerile de numire si de revocare
din functie a judecatorilor financiari si sa numeasca dintre acestia pe
presedintii colegiilor jurisdictionale;
b) sa supuna Presedintelui Romaniei propunerile de numire si de revocare
din functie a procurorului general financiar si a procurorilor financiari;
c) sa aprobe Regulamentul de organizare si functionare a Curtii de Conturi,
Codul etic al profesiei si statul de functii;
d) sa aprobe programul de control financiar anual al Curtii de Conturi;
e) sa emita avize potrivit art. 92 lit. a), precum si asupra Raportului
public anual al Curtii de Conturi;
f) sa hotarasca asupra modificarii organizarii interne a Curtii de Conturi,
in limitele legii, fara a se afecta competentele sale legale si prevederile
bugetului propriu;
g) sa emita instructiuni cu caracter obligatoriu pentru organele de control
financiar ale Curtii de Conturi, necesare pentru exercitarea in bune conditii a
competentei acesteia;
h) sa dezbata si sa promoveze proiectul bugetului Curtii de Conturi in
vederea integrarii acestuia in bugetul de stat;
i) sa ceara periodic si sa examineze rapoartele asupra activitatii
sectiilor Curtii si camerelor de conturi judetene;
j) sa aleaga pe cei 5 consilieri de conturi care sunt membri ai comitetului
de conducere;
k) sa aleaga pe consilierii de conturi la care se refera art. 120 alin. (3)
si (5);
l) sa examineze si sa aprobe propunerea de ordine de zi a sedintei
plenului, formulata de presedintele Curtii;
m) sa examineze si sa aprobe cercetarea, retinerea, arestarea sau
trimiterea in judecata penala sau contraventionala a judecatorilor,
procurorilor si controlorilor financiari.
Art. 123
Plenul isi exercita atributiile cu cel putin 2/3 din numarul membrilor sai,
iar hotararile se adopta cu o majoritate de 3/4 din numarul celor prezenti.
Art. 124
Atributiile comitetului de conducere al Curtii de Conturi sunt:
a) sa emita avize potrivit art. 92 lit. b);
b) sa organizeze efectuarea controalelor solicitate prin hotararile Camerei
Deputatilor sau ale Senatului, precum si a altor controale care nu sunt
prevazute in programul de control anual al Curtii de Conturi;
c) sa initieze procedurile de cercetare a cazurilor de incapacitate si
incompatibilitate in indeplinirea functiilor de catre membrii Curtii si
judecatorii financiari;
d) sa aprobe lista cuprinzand posturile vacante care urmeaza sa fie scoase
la concurs in vederea ocuparii lor;
e) sa aprobe tematicile si sa organizeze concursurile si probele de
selectie pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul compartimentelor Curtii
de Conturi, potrivit listei aprobate;
f) sa numeasca secretarul general al Curtii de Conturi, directorii si sefii
compartimentelor de control;
g) sa aprobe autorizatiile pentru contractarea de lucrari, bunuri, servicii
sau alte prestatii necesare functionarii Curtii de Conturi;
h) sa examineze si sa aprobe propunerea de ordine de zi a sedintei
comitetului de conducere, formulata de presedintele Curtii;
i) sa exercite, in ceea ce priveste activitatea Curtii de Conturi,
personalul si regimul de lucru, prerogativele care nu sunt atribuite, conform
prezentei legi, plenului sau presedintelui Curtii.
Art. 125
Comitetul de conducere isi exercita atributiile cu cel putin 2/3 din
numarul membrilor sai, iar hotararile se adopta cu o majoritate de 3/4 din
numarul celor prezenti.
Art. 126
(1) Atributiile presedintelui Curtii de Conturi sunt:
a) sa reprezinte Curtea de Conturi si sa asigure relatiile acesteia cu
institutiile si autoritatile publice si cu organismele nationale si
internationale de profil;
b) sa coordoneze activitatea Curtii de Conturi;
c) sa convoace si sa prezideze dezbaterile plenului si ale comitetului de
conducere si sa asigure executarea hotararilor acestora;
d) sa propuna ordinea de zi a sedintelor plenului si ale comitetului de
conducere si sa le supuna aprobarii acestora;
e) sa urmareasca transmiterea catre Parlament a rapoartelor Curtii de
Conturi;
f) sa numeasca personalul Curtii de Conturi, cu exceptia celui numit de
plen sau de comitetul de conducere, si sa dispuna, daca este cazul, revocarea
din functie a acestuia, in conditiile legii;
g) sa exercite actiunea disciplinara, potrivit art. 120 alin. (1), si sa
aplice sanctiuni disciplinare in cazurile prevazute de Codul etic al profesiei;
h) sa comunice posturile vacante de membri ai Curtii de Conturi catre
Parlament, pentru luarea de masuri in vederea ocuparii acestora;
i) sa hotarasca constituirea de grupe de control inter-divizii, care vor
functiona numai pe durata realizarii sarcinii de control atribuite.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) se exercita, in lipsa presedintelui
Curtii de Conturi, de unul dintre vicepresedintii acesteia, desemnat de el, iar
in cazul in care desemnarea nu este posibila, se exercita de cel mai in varsta
dintre vicepresedinti.
CAP. 9
Abateri si sanctiuni
Art. 127
Constituie abateri si se sanctioneaza:
a) nerespectarea obligatiei de a prezenta Curtii de Conturi, in termenele
stabilite, conturile ce urmeaza a fi verificate - cu amenda civila egala cu
salariul pe 1 - 3 luni al persoanei din vina careia s-a produs intarzierea;
b) neaducerea la indeplinire a masurilor dispuse prin decizii in baza art.
95, ramase definitive - cu amenda civila egala cu salariul pe 2 - 5 luni al
persoanei din vina careia nu au fost aduse la indeplinire masurile stabilite.
Art. 128
Incalcarea obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (2) din prezenta lege se
sanctioneaza cu amenda civila de 10.000 lei pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 129
(1) Abaterile prevazute la art. 127 si 128 se constata de catre controlorii
Curtii de Conturi, iar amenda se stabileste de colegiul jurisdictional potrivit
art. 40.
(2) Sumele reprezentand amenzi civile stabilite prin hotarari definitive
ale organelor de jurisdictie ale Curtii de Conturi se fac venit la bugetul de
stat.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 130
Dispozitiile referitoare la activitatea de jurisdictie se completeaza cu
prevederile Codului de procedura civila, precum si cu orice alte dispozitii
legale, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
Art. 131
(1) Cauzele la care se refera art. 40 si 41 aflate in curs de judecata se
vor solutiona de organele competente la data cand au fost sesizate.
(2) Pana la data de 1 decembrie 1992 contestatiile impotriva deciziilor de
imputare si angajamentelor de plata, a caror judecare intra in competenta
Curtii de Conturi, se depun la tribunalele judetene si, respectiv, la
Tribunalul Bucuresti, care le vor inregistra intr-o evidenta separata. Dupa constituirea
colegiilor jurisdictionale ale Curtii de Conturi, contestatiile inregistrate
vor fi remise acestora, potrivit competentei prevazute de prezenta lege.
Art. 132
Prin acte de imputatie, in sensul prezentei legi, se intelege deciziile de
imputare si dupa caz, angajamentele de plata luate in scris, potrivit Codului
muncii.
Art. 133
Membrii Curtii de Conturi sunt numiti de Parlament in termen de 60 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 134
In termen de 30 de zile de la numirea membrilor Curtii de Conturi,
presedintele acesteia va asigura numirea personalului cu functii de conducere,
a personalului de specialitate si a celuilalt personal necesar functionarii
Curtii.
Art. 135
Fondurile necesare pentru functionarea in anul 1992 a Curtii de Conturi se
aloca de Guvern din rezerva bugetara la dispozitia acestuia.
Art. 136
In intelesul prezentei legi Camera de Conturi a Municipiului Bucuresti se
asimileaza cu camerele de conturi judetene.