LEGE
Nr. 94 din 8 septembrie 1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 9 septembrie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Curtea de Conturi este organul suprem de control financiar si de
jurisdictie in domeniul financiar si functioneaza pe linga Parlamentul
Romaniei. Ea isi exercita functiile in mod independent si in conformitate cu
dispozitiile prevazute in Constitutie si in celelalte legi ale tarii.
(2) In unitatile administrativ-teritoriale, functiile Curtii se exercita
prin camerele de conturi judetene.
(3) Sediul Curtii este in capitala tarii, iar sediile camerelor de conturi
sint in orasele resedinta de judet si in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Curtea de Conturi decide in mod autonom asupra programului sau de
control.
(2) Controalele Curtii de Conturi se initiaza din oficiu si nu pot fi
oprite decit de Parlament si numai in cazul depasirii competentelor stabilite
prin lege.
(3) Hotaririle Camerei Deputatilor sau ale Senatului, prin care se cere
Curtii de Conturi efectuarea unor controale, in limitele competentelor sale, sint
obligatorii. Nici o alta autoritate publica nu o mai poate obliga.
Art. 3
(1) Curtea de Conturi inainteaza Parlamentului si, prin camerele de conturi
judetene, consiliilor locale, rapoarte in domeniile in care este competenta.
(2) Raportul anual al Curtii de Conturi se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Art. 4
(1) Curtea de Conturi are acces neingradit la acte, documente si informatii
necesare exercitarii functiilor sale de control si jurisdictionale, oricare ar
fi persoanele juridice sau fizice detinatoare.
(2) Toate persoanele juridice si fizice supuse controlului sau jurisdictiei
Curtii de Conturi sint obligate sa-i transmita actele, documentele si
informatiile solicitate la termenele stabilite de Curte si sa-i asigure accesul
in sediile lor, daca aceasta hotaraste efectuarea controlului sau cercetarea la
fata locului.
(3) Daca in exercitarea functiilor sale, Curtea de Conturi ia cunostinta de
informatii care constituie secrete de stat, de serviciu, comerciale sau individuale,
aceasta este obligata sa respecte caracterul lor si sa le faca cunoscute numai
autoritatilor indreptatite.
Art. 5
Curtea de Conturi isi intocmeste buget propriu, care se prevede distinct in
bugetul de stat.
Art. 6
Salarizarea personalului Curtii de Conturi se stabileste prin lege.
Art. 7
(1) Curtea de Conturi poate sa participe la activitatea organismelor
internationale de specialitate si sa devina membru al acestora.
(2) Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internationale de
profil si poate exercita, in numele lor, controlul asupra gestionarii
fondurilor puse la dispozitia Romaniei, daca prin tratate, conventii sau alte
intelegeri internationale se stabileste aceasta competenta.
CAP. 2
Organizarea si conducerea Curtii de Conturi
Art. 8
(1) Curtea de Conturi se compune din:
Sectia de control preventiv, Sectia de control ulterior, Sectia
jurisdictionala, Colegiul jurisdictional al Curtii, camerele de conturi
judetene si Secretariatul general.
(2) Pe linga Curtea de Conturi functioneaza procurori financiari.
Art. 9
Membrii Curtii de Conturi sint consilierii de conturi in numar de 24.
Acestia alcatuiesc plenul Curtii de Conturi.
Art. 10
(1) Conducerea Curtii de Conturi se exercita de catre plen, de comitetul de
conducere, de presedintele si vicepresedintii Curtii, care sint consilieri de
conturi.
(2) Comitetul de conducere se compune din presedintele Curtii,
vicepresedintii acesteia, presedintii de sectii si 5 consilieri de conturi,
alesi de plenul Curtii.
(3) La sedintele plenului participa procurorul general financiar si
secretarul general.
(4) La sedintele plenului Curtii de Conturi si ale comitetului de conducere
pot participa, in calitate de invitati, specialisti cu inalta pregatire in
diferite domenii de activitate ce intra in competenta Curtii.
Art. 11
(1) Sectiile sint conduse de cite un consilier de conturi, care
indeplineste functia de presedinte al sectiei.
(2) Sectia de control preventiv este formata din 5 consilieri de conturi,
precum si din controlori financiari, care isi exercita atributiile la
ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, asigurarilor sociale de
stat si fondurilor speciale.
(3) Sectia de control ulterior este formata din 7 consilieri de conturi si
din controlori financiari si se organizeaza in 6 divizii sectoriale, dintre
care una indeplineste si atributiile de coordonare a controlului in teritoriu,
exercitat prin directiile judetene de control financiar ale sectiei. Diviziile
sint conduse de catre un consilier de conturi. In cadrul diviziilor pot fi
organizate directii de specialitate.
(4) Sectia jurisdictionala este instanta de fond si de recurs si se compune
din 9 consilieri de conturi.
Art. 12
Colegiul jurisdictional al Curtii este instanta de fond, se compune din
judecatori financiari si este condus de un presedinte de colegiu.
Art. 13
(1) Camera de conturi judeteana se compune din compartimentul de control
financiar si colegiul jurisdictional.
(2) Compartimentul de control financiar este format din controlori
financiari si este condus de un sef de compartiment.
(3) Colegiul jurisdictional este format din judecatori financiari si este
condus de un presedinte.
Art. 14
(1) Pe linga Curtea de Conturi functioneaza procurorul general financiar si
procurorii financiari.
(2) Procurorii financiari isi exercita atributiile pe linga sectiile
Curtii, Colegiul jurisdictional al Curtii si camerele de conturi judetene.
Art. 15
(1) Secretariatul general este condus de un secretar general.
(2) In cadrul Secretariatului general functioneaza compartimente de
studii-sinteze-legislatie, norme metodologice-documentare, de informatica, de
relatii interne si externe, de finante-contabilitate si de
personal-secretariat-administrativ.
CAP. 3
Atributii de control
Sectiunea 1
Dispozitii generale
Art. 16
(1) Curtea de Conturi isi exercita functiunea de control asupra modului de
formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public, precum si asupra modului de gestionare a
patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale.
(2) Prin controlul sau, Curtea de Conturi urmareste respectarea legilor si
aplicarea principiilor de economicitate, eficacitate si eficienta in
gestionarea mijloacelor materiale si banesti.
Art. 17
Pentru exercitarea functiei prevazute la art. 16, Curtea de Conturi
controleaza:
a) formarea si utilizare resurselor bugetului de stat, ale bugetului
asigurarilor sociale de stat si ale bugetelor unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si miscarea fondurilor intre aceste bugete;
b) constituirea, utilizarea si gestionarea fondurilor speciale si a
fondurilor de tezaur;
c) formarea si gestionarea datoriei publice si situatia garantiilor
guvernamentale pentru credite interne si externe;
d) utilizarea alocatiilor bugetare pentru investitii, a subventiilor si
transferurilor si a altor forme de sprijin financiar din partea statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea, administrarea si utilizarea fondurilor publice de catre
institutiile publice autonome cu caracter comercial si financiar si de catre
organismele autonome de asigurari sociale;
f) situatia, evolutia si modul de administrare a patrimoniului public si
privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale de catre
institutiile publice, regiile autonome, societatile comerciale sau de catre
alte persoane juridice in baza unui contract de concesiune sau inchiriere;
g) alte domenii in care, prin lege, s-a stabilit competenta Curtii.
Art. 18
Sint supuse controlului prevazut de art. 17:
a) statul si unitatile administrativ-teritoriale, in calitate de persoane
juridice de drept public, cu serviciile si institutiile lor publice, autonome
sau nu;
b) Banca Nationala a Romaniei;
c) regiile autonome;
d) societatile comerciale la care statul, unitatile
administrativ-teritoriale, institutiile publice sau regiile autonome detin,
singure sau impreuna, integral sau mai mult de jumatate din capitalul social;
e) organismele autonome de asigurari sociale sau de alta natura, care
gestioneaza bunuri, valori sau fonduri, intr-un regim legal obligatoriu, in
conditiile in care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru.
Art. 19
Curtea de Conturi poate hotari efectuarea de controale si la alte persoane
juridice decit cele mentionate la art. 18, care:
a) beneficiaza de garantii guvernamentale pentru credite, de subventii sau
de alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unitatilor
administrativ-teritoriale sau a institutiilor publice;
b) administreaza, in baza unui contract de concesiune sau inchiriere, bunuri
apartinind domeniului public sau privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale;
c) desfasoara o activitate economica la care persoanele juridice mentionate
la art. 18 participa cu mai putin de 50% la formarea capitalului social;
d) nu-si indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale si institutiile publice.
Art. 20
(1) Controlul executiei bugetelor Camerei Deputatilor, Senatului,
Presedentiei si Guvernului se exercita numai de catre Curtea de Conturi.
(2) Executia bugetului propriu al Curtii de Conturi se aproba de Parlament.
Art. 21
Controlul exercitat de Curtea de Conturi poate fi preventiv si ulterior.
Sectiunea a 2 a
Controlul preventiv
Art. 22
(1) Curtea de conturi exercita controlul preventiv, prin organe proprii de
control, la ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat si fondurilor speciale, asupra:
a) angajamentelor din care ar deriva, direct sau indirect, obligatii de
plata in sarcina statului;
b) efectuarii unor plati din fonduri publice;
c) deschiderii si repartizarii creditelor bugetare:
d) modificarii situatiei initiale a repartizarii pe trimestre si pe
subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin
virari de credite;
e) concesionarii sau inchirierii de bunuri publice.
(2) Documentele, operatiunile si limitele valorice minime de la care
acestea vor fi supuse controlului sau preventiv se stabilesc de Curte, in
functie de importanta si neajunsurile constatate, daca prin lege nu se prevede
altfel.
Art. 23
(1) Organele de control preventiv ale Curtii se pronunta asupra legalitatii
angajamentelor si efectuarii unor plati, precum si asupra utilizarii creditelor
bugetare in limita si conform destinatiei stabilite prin legea bugetara anuala.
(2) Controlul preventiv se exercita prin viza.
(3) Nici o operatiune din cele supuse controlului preventiv al Curtii nu
poate fi executat fara viza acesteia.
Art. 24
(1) In cazul in care controlul financiar considera ca operatiunea nu
indeplineste conditiile prevazute de lege pentru acordarea vizei de control
preventiv, el semnaleaza acest lucru in scris ordonatorului principal de
credite, facind cunoscute motivele refuzului de viza.
(2) Daca ordonatorul principal de credite insista in efectuarea
operatiunii, el inainteaza Sectiei de control preventiv actele a caror viza a
fost refuzata, motivele refuzului si punctul sau de vedere.
(3) Sectia de control preventiv solutioneaza cererea in termen de 10 zile,
intr-un complet constituit din trei consilieri de conturi.
(4) Completul astfel constituit poate cere completarea documentelor
prezentate si lamuriri de la ordonatorul principal de credite.
(5) Asupra cererii de viza, completul se pronunta, motivat, printr-o
decizie care se comunica celor interesati.
Art. 25
In cazul respingerii cererii si al mentinerii refuzului de viza,
ordonatorul se poate adresa Guvernului, care hotaraste in urmatoarele 15 zile.
Art. 26
(1) Hotarirea Guvernului de autorizare a operatiunilor refuzate la viza de
controlul preventiv se comunica Curtii de Conturi si ordonatorului principal de
credite in termen de 5 zile.
(2) Curtea de Conturi informeaza lunar Parlamentul asupra operatiunilor
refuzate la viza de control preventiv si autorizate de Guvern, aducindu-i la
cunostinta si motivele refuzului sau.
Sectiunea a 3 a
Controlul ulterior
Art. 27
Curtea de Conturi are ca principala atributie verificarea:
a) contului general anual de executie a bugetului de stat;
b) contului anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) conturilor anuale de executie a bugetelor locale;
d) conturilor anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale;
e) conturilor fondurilor de tezaur;
f) contului anual al datoriei publice a statului si situatiei garantiilor
guvernamentale pentru credite interne si externe primite de catre alte persoane
juridice.
Art. 28
In exercitarea atributiei prevazute de art. 27, Curtea de Conturi, in baza
programului propriu de control, verifica, pe parcursul exercitiului bugetar si
la finele acestuia:
a) conturile gestiunilor publice de bani, alte valori si bunuri materiale
publice;
b) conturile executiei de casa a bugetelor publice;
c) conturile de executie ale subventiilor si alocatiilor bugetare pentru
investitii acordate altor beneficiari decit institutiile publice;
d) bilanturile si conturile de executie ale ordonatorilor de credite
bugetare si ale administratorilor care gestioneaza fonduri ce se supun
regimului bugetului public;
e) conturile operatiunilor referitoare la datoria publica.
Art. 29
Este de competenta Curtii de Conturi sa stabileasca limitele valorice
minime de la care conturile prevazute in articolul precedent sint supuse
controlului sau in fiecare exercitiu bugetar.
Art. 30
Prin verificarea conturilor Curtea constata daca:
a) conturile supuse controlului sau sint exacte si conforme cu realitatea
si daca inventarierea patrimoniului public a fost facuta la termenele si in
conditiile stabilite de lege;
b) veniturile statului, unitatilor administrativ-teritoriale, asigurarilor
sociale de stat si ale institutiilor publice finantate integral sau partial din
mijloacele extrabugetare au fost legal stabilite si incasate la termenele
prevazute de lege;
c) cheltuielile au fost angajate, lichidate, ordonantate, platite si
inregistrate conform reglementarilor legale si in concordanta cu prevederile
legii bugetare;
d) modificarile aduse prevederilor initiale ale bugetelor sint autorizate
si daca s-au facut in conditiile legii;
e) subventiile si alocatiile pentru investitii s-au acordat de la buget sau
din fonduri speciale, in conditiile legii si s-au utilizat conform
destinatiilor stabilite;
f) contractarea imprumuturilor de stat, rambursarea ratelor scadente ale
acestora si plata dobinzilor aferente s-au facut in conditiile legii;
g) creantele si obligatiile statului si ale unitatilor
administrativ-teritoriale sint indreptatite sau garantate, iar activele sint
protejate potrivit legii.
Art. 31
De asemenea, Curtea analizeaza:
a) necesitatea si oportunitatea angajarii unor cheltuieli bugetare,
acordarii unor subventii, efectuarii unor transferuri intre bugetele publice,
aprobarii unor viramente de credite bugetare si acordarii unor credite
suplimentare;
b) calitatea gestiunii financiare din punct de vedere al economicitatii,
eficacitatii si eficientei.
Art. 32
(1) Prin controalele sale la persoanele juridice prevazute la art. 18,
Curtea de Conturi urmareste, in principal:
a) exactitatea si realitatea bilanturilor contabile si a conturilor de
profit si pierderi;
b) indeplinirea obligatiilor financiare catre buget sau catre alte fonduri
stabilite prin lege;
c) utilizarea fondurilor alocate de la buget sau din fonduri speciale,
conform destinatiei stabilite;
d) calitatea gestiunii economico-financiare, daca prin aceasta se afecteaza
drepturile statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau institutiilor
publice ori se creeaza obligatii in sarcina acestora.
(2) De asemenea, Curtea de Conturi mai verifica modul de formare,
administrare si intrebuintare a resurselor financiare ale Fondului Proprietatii
de Stat si modul in care acesta isi indeplineste obligatiile prevazute de lege
in raport cu societatile comerciale.
Art. 33
Obiectivele controalelor Curtii de Conturi dispuse de Camera Deputatilor
sau de Senat ori dispuse de Curte la persoanele juridice mentionate la art. 19
se stabilesc de acestea prin hotarire si se aduc la cunostinta celor
interesati.
Sectiunea a 4-a.
Proceduri de control
Art. 34
(1) Curtea de Conturi este singura competenta ca in urma verificarii
conturilor sa hotarasca asupra descarcarii de gestiune.
(2) Orice decizie a autoritatii executive privind descarcarea de gestiune
nu este decit provizorie.
Art. 35
(1) Curtea de Conturi exercita controlul conturilor la sediul sau sau la
fata locului.
(2) Controlorii financiari desemnati sa verifice conturile intocmesc
rapoarte in care prezinta constatarile si concluziile lor si formuleaza
propuneri cu privire la masurile ce urmeaza a fi luate in legatura cu situatia
conturilor.
(3) In cazul in care conturile prezentate nu intrunesc conditiile care sa
faca posibila verificarea lor, controlorii le restituie titularilor acestora,
fixind termen pentru completarea sau refacerea lor, dupa caz. Daca titularii
conturilor nu se conformeaza acestei masuri, completarea sau refacerea
conturilor se face, pe cheltuiala acestora, de catre un expert contabil numit
de Curtea de Conturi.
Art. 36
(1) Rapoartele asupra conturilor sint examinate de un complet format, dupa
cum urmeaza:
a) 3 consilieri de conturi din Sectia de control ulterior;
b) seful compartimentului de control financiar al camerei de conturi
judetene si doi controlori financiari.
(2) Asupra rapoartelor, completul, astfel format, pronunta incheieri prin
care dispune fie descarcarea de gestiune, fie sesizarea Colegiului
jurisdictional al Curtii sau, dupa caz, a colegiului jurisdictional al camerei
de conturi, pentru stabilirea raspunderii juridice potrivit legii.
(3) Completul poate, de asemenea, dispune restituirea raportului pentru
completare sau refacere, dupa caz.
(4) Daca in urma examinarii raportului, a actelor si documentelor pe care
se sprijina acesta, se constata savirsirea unor fapte care, potrivit legii
penale, constituie infractiuni, completul dispune sesizarea organelor de
urmarire penala competente, suspendind examinarea cazului.
(5) In cursul examinarii raportului, completul poate cere lamuriri
titularilor de conturi sau altor persoane care sint in masura sa faca aceasta.
(6) Daca exista pericolul instrainarii bunurilor ce apartin persoanei
raspunzatoare, completul prevazut de alin. (1) poate solicita colegiului
jurisdictional ce urmeaza a fi investit cu judecarea cauzei, incuviintarea
pentru luarea masurilor asiguratorii, in limita valorii prejudiciului
constatat.
(7) La sedintele in care sint examinate rapoartele asupra conturilor, poate
participa si procurorul financiar.
Art. 37
Descarcarea de gestiune nu constituie temei pentru exonerarea de raspundere
juridica.
Art. 38
Incheierea prin care s-a dispus sesizarea colegiului jurisdictional sau
descarcarea de gestiune se comunica partilor interesate si procurorului
financiar.
Art. 39
Impotriva incheierii prin care s-a dispus descarcarea de gestiune poate fi
introdusa plingere la colegiul jurisdictional, in termen de 30 de zile de la
comunicare.
Art. 40
Pentru motive intemeiate, in termen de 1 an de la pronuntarea incheierii
prin care s-a dispus descarcarea de gestiune, procedura examinarii contului
poate fi redeschisa.
Art. 41
(1) In situatia in care, in urma verificarilor efectuate pe parcursul
executiei bugetului la persoanele juridice prevazute de art. 18 si art. 19,
organele de control ale Curtii de Conturi constata fapte prin care au fost cauzate
prejudicii sau abateri cu caracter financiar incheie proces-verbal de
constatare, in conditiile prevazute de lege.
(2) Actele de constatare astfel intocmite se trimit, in termen de 5 zile
procurorului financiar de catre consilierii de conturi din sectiile de control
sau, dupa caz, de sefii compartimentelor de control financiar ale camerelor de
conturi judetene, insotite de propunerile lor.
Art. 42
(1) In toate cazurile, procurorul financiar se pronunta, in termen de 10
zile de la primire, asupra procesului-verbal de constatare intocmind, dupa caz,
actul de sesizare a colegiului de jurisdictie competent, actul de sesizare a
organelor de urmarire penala ori actul de clasare.
(2) Procurorul financiar poate dispune, motivat, restituirea procesului-verbal
de constatare pentru completarea ori refacerea controlului.
(3) Actul de sesizare a colegiului jurisdictional si actul de clasare se
comunica partilor interesate.
(4) Atunci cind exista pericolul instrainarii bunurilor ce apartin persoanei
raspunzatoare, procurorul financiar sesizat conform art. 41 alin. (2) poate
solicita colegiului jurisdictional ce urmeaza a fi investit cu judecarea cauzei
incuviintarea pentru luarea masurilor asiguratorii, in limita valorii
prejudiciului constatat.
Art. 43
(1) Impotriva actului de clasare, cei interesati pot face plingere in
termen de 30 de zile de la comunicare. Plingerea se solutioneaza de procurorul
general financiar.
(2) In cazul admiterii plingerii, procurorul general financiar poate
dispune, dupa caz, sesizarea colegiului jurisdictional ori a organului de
urmarire penala competent sau restituirea dosarului pentru completarea ori
refacerea controlului.
Art. 44
(1) Impotriva solutiei procurorului general financiar, partea interesata
poate face cerere de reexaminare, in termen de 30 de zile de la comunicare, la
Curtea de Conturi, in compunerea prevazuta de art. 62.
(2) In cazul in care admite cererea de reexaminare, Curtea de Conturi
dispune sesizarea colegiului jurisdictional competent sa judece cauza in prima
instanta sau, dupa caz, a organului de urmarire penala competent.
CAP. 4
Atributii jurisdictionale
Sectiunea 1
Competenta materiala si teritoriala a instantelor Curtii de Conturi
Art. 45
(1) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste, in prima instanta, cu
privire la plata despagubirilor civile pentru pagube cauzate si plata de amenzi
pentru abateri cu caracter financiar comise de administratorii, gestionarii si
contabilii, precum si de celelalte persoane supuse jurisdictiei Curtii de
Conturi, potrivit legii, cu care este sesizat conform art. 36 alin. (2) si art.
42 alin. (1).
(2) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste cu privire la plata de
despagubiri civile si pe alte persoane, in cazul in care au participat,
impreuna cu cei prevazuti in alin. (1), la producerea daunei.
Art. 46
Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, contestatiile introduse
impotriva actelor de imputatie de catre administratorii, gestionarii, contabilii,
precum si de catre ceilalti salariati, care au participat, impreuna cu acestia,
la producerea pagubelor cauzate persoanelor juridice prevazute de art. 18, in
legatura cu formarea, administrarea si intrebuintarea resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public, precum si cu gestionarea patrimoniului
public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 47
Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, intimpinarile introduse
impotriva deciziilor emise, potrivit art. 94 alin. (1), de sefii
compartimentelor de control ale camerelor de conturi judetene.
Art. 48
Colegiul jurisdictional judeca, in prima si ultima instanta, plingerile
introduse impotriva incheierilor prin care completele constituite potrivit art.
36 alin. (1) au dispus descarcarea de gestiune.
Art. 49
Colegiul jurisdictional judeca, in prima si ultima instanta, plingerile
introduse impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor incheiate de organele de control ale Curtii de Conturi.
Art. 50
Colegiul jurisdictional al camerei de conturi judetene judeca cauzele care
fac obiectul art. 45-49 privind unitatile administrativ-teritoriale si
institutiile publice de interes local, precum si regiile autonome si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, ale caror
sedii se afla pe teritoriul judetului.
Art. 51
Cauzele care nu intra in competenta colegiilor jurisdictionale ale
camerelor de conturi judetene se solutioneaza de Colegiul jurisdictional al
Curtii de Conturi.
Art. 52
Sectia jurisdictionala judeca, in prima instanta, intimpinarile introduse
impotriva deciziilor emise, potrivit art. 94 alin. (1), de presedintii
sectiilor de control ale Curtii.
Art. 53
Sectia jurisdictionala judeca, in prima si ultima instanta:
a) conflictele de competenta intre colegiile jurisdictionale;
b) cererile de stramutare a cauzelor de la un colegiu la alt colegiu
jurisdictional.
Art. 54
(1) Sectia jurisdictionala judeca, in ultima instanta, cererile de recurs
indreptate impotriva incheierilor si sentintelor pronuntate de colegiile
jurisdictionale, precum si pe cele indreptate impotriva sentintelor pronuntate
de Sectia jurisdictionala, ca instanta de fond, in cazurile prevazute de art.
52.
(2) De asemenea, Sectia jurisdictionala judeca, in ultima instanta,
recursurile in interesul legii, declarate impotriva hotaririlor definitive ale
colegiilor jurisdictionale date in cauzele prevazute de art. 48 si art. 49.
Art. 55
Curtea de Conturi judeca, in ultima instanta:
a) recursurile in interesul legii declarate de procurorul general financiar
impotriva hotaririlor definitive ale colegiilor si Sectiei jurisdictionale, cu
exceptia celor prevazute de art. 54 alin. (2);
b) conflictele de competenta ivite intre Sectia jurisdictionala si
colegiile jurisdictionale;
c) cererile de reexaminare introduse, potrivit art. 44 alin. (2), impotriva
solutiilor procurorului general financiar date asupra actelor de clasare.
Art. 56
Conflictele de competenta ivite intre instantele Curtii de Conturi si
instantele judecatoresti se solutioneaza de Curtea Suprema de Justitie.
Sectiunea a 2-a
Investirea instantelor Curtii de Conturi
Art. 57
(1) Colegiul jurisdictional se investeste prin incheierea de sesizare a
completelor constituite potrivit art. 36 alin. (1), prin actul de sesizare al
procurorului financiar, prin contestatia introdusa de persoana obligata la
plata impotriva actului de imputatie, prin plingerea facuta impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei incheiat de
organele de control ale Curtii si prin intimpinarea introdusa impotriva
deciziei emise, potrivit art. 94 alin. (1), de sefii compartimentelor de control
ale camerelor de conturi judetene.
(2) Colegiul jurisdictional se considera, de asemenea, legal investit si in
cazul in care a admis plingerea facuta impotriva incheierii completelor,
constituite potrivit art. 36 alin. (1), prin care acestea au dispus descarcarea
de gestiune, precum si in cazul in care sesizarea sa a fost dispusa de Curtea
de Conturi, in conditiile prevazute de art. 44 alin. (2).
Art. 58
Sectia jurisdictionala se investeste prin cererea de recurs, de recurs in
interesul legii in cazurile prevazute de art. 54 alin. (2), cererea de
solutionare a conflictului de competenta in cazurile prevazute de art. 53 lit.
a), cererea de stramutare, precum si prin intimpinarea introdusa impotriva
deciziei emise, potrivit art. 94 alin. (1), de presedintii sectiilor de control
ale Curtii.
Art. 59
Curtea de Conturi, in compunerea prevazuta de art. 62, se investeste prin
cererea de recurs in interesul legii, cu exceptia cazurilor prevazute de art.
54 alin. (2), prin cererea pentru solutionarea conflictului de competenta, in
cazurile prevazute de art. 55 lit. b) si cererea de reexaminare introdusa,
potrivit art. 44 alin. (2), impotriva solutiei procurorului general financiar
date asupra actului de clasare.
Sectiunea a 3-a
Compunerea instantelor Curtii de Conturi
Art. 60
Cauzele date in competenta colegiilor jurisdictionale se judeca de catre un
singur judecator.
Art. 61
Cauzele date in competenta Sectiei jurisdictionale se judeca de un complet
format din trei consilieri de conturi, cu exceptia celor prevazute de art. 52,
care se judeca de un singur consilier de conturi.
Art. 62
Cauzele la care se refera art. 55 se judeca de un complet constituit din
cinci consilieri de conturi, care fac parte din Sectia jurisdictionala a Curtii
de Conturi.
Art. 63
Participarea procurorului financiar la sedintele de judecata ale colegiilor
jurisdictionale, ale Sectiei jurisdictionale si ale Curtii de Conturi in
compunerea prevazuta de art. 62 este obligatorie.
Sectiunea a 4-a
Reguli speciale privind judecarea cauzelor in fata instantelor Curtii de
Conturi
Art. 64
(1) In cazul cind considera ca nu este competent material sau, dupa caz,
teritorial, colegiul jurisdictional sesizat isi declina competenta in favoarea
colegiului competent.
(2) Impotriva hotaririi de declinare a competentei se poate declara recurs
in termen legal de la comunicare.
Art. 65
(1) Partea interesata si procurorul financiar pot cere Sectiei
jurisdictionale stramutarea judecarii cauzei aflate pe rolul unui colegiu
jurisdictional la un alt colegiu jurisdictional.
(2) Dezbaterile asupra cererii de stramutare au loc in camera de consiliu,
iar hotarirea pronuntata este definitiva.
(3) Stramutarea cauzei poate fi dispusa si din oficiu de catre Sectia
jurisdictionala in cazul cind, judecind recursul, a casat sentinta colegiului
jurisdictional si considera ca judecarea in fond a cauzei nu mai poate fi
facuta de catre acelasi colegiu.
Art. 66
(1) Contestatia impotriva actului de imputatie se depune la colegiul
jurisdictional competent cu solutionarea acesteia si se motiveaza, in scris, in
acelasi termen prevazut de lege pentru introducerea ei.
(2) Contestatiei i se anexeaza atitea exemplare cite parti sint in proces,
precum si un exemplar pentru procurorul financiar.
Art. 67
(1) La cererea instantelor Curtii de Conturi, conducatorii ministerelor,
celorlalte institutii publice centrale sau locale si ai altor persoane juridice
interesate sint obligati sa inainteze instantei actele, documentele si
informatiile necesare judecarii cauzelor cu care acestea sint investite.
(2) Daca din cauza neindeplinirii acestei obligatii judecarea cauzei a fost
intirziata, instanta poate aplica persoanei fizice sau juridice raspunzatoare,
dupa caz, o amenda de 10.000 lei pentru fiecare zi de intirziere.
(3) Impotriva incheierii de amendare, se poate face plingere in termen de
15 zile de la comunicare, care se solutioneaza de completul de judecata care a
aplicat amenda. Incheierea prin care s-a solutionat plingerea este definitiva
si executorie.
Art. 68
(1) Sedintele de judecata ale instantelor Curtii de Conturi sint publice.
(2) Cind exista temeiuri ca datorita publicitatii sedintei de judecata s-ar
pune in pericol siguranta nationala ori interesele statului, instanta poate
dispune ca aceasta sa fie secreta. Si in acest caz, partile pot fi asistate de
aparator.
Art. 69
In cazul cind in cursul judecarii a intervenit decesul ori punerea sub
interdictie a persoanei cu judecarea careia au fost investite, colegiile sau
Sectia jurisdictionala introduc din oficiu in cauza pe succesorii acesteia ori,
dupa caz, pe curatorul ei, in conditiile stabilite de lege.
Art. 70
(1) In fata colegiilor si a Sectiei jurisdictionale, audierea in calitate
de martor a unei persoane se face dupa depunerea juramintului, potrivit legii.
(2) Depune, de asemenea, juramint si expertul numit in cauza.
Art. 71
In cazul in care la cauzarea prejudiciului care face obiectul judecarii au
participat mai multe persoane a caror raspundere are, potrivit legii, caracter
solidar, din care numai una sau unele au introdus contestatie impotriva actului
de imputatie, colegiul jurisdictional poate extinde, din oficiu, efectele
contestatiei sau ale contestatiilor si asupra celorlalte persoane, pe care le
introduce in cauza, pronuntind o singura hotarire cu privire la toate acestea.
Art. 72
Colegiile si, respectiv, Sectia jurisdictionala pot proceda la
administrarea unor probe, precum si efectuarea cercetarii locale si prin
intermediul altor colegii jurisdictionale, cu respectarea conditiilor prevazute
de lege.
Art. 73
(1) In cazurile prevazute de art. 45 alin. (1) si (2), colegiul
jurisdictional este obligat sa dispuna luarea masurilor prevazute de lege in
scopul asigurarii repararii prejudiciului rezultat din actul de investire, al
platii dobinzilor, amenzilor si cheltuielilor de judecata.
(2) Masurile asiguratorii dispuse de colegiul jurisdictional se executa
prin organul competent teritorial al Ministerului Economiei si Finantelor, care
este obligat sa procedeze de indata la identificarea bunurilor mobile si
imobile, precum si a oricaror venituri ale piritului si sa le indisponibilizeze
in limita valorii prejudiciului rezultat din actul de investire, inaintind
instantei actele incheiate.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazurile cind colegiul
jurisdictional a incuviintat luarea masurilor asiguratorii potrivit art. 36
alin. (6) sau, dupa caz, art. 42 alin. (4), mai inainte de a fi investit cu
judecarea cauzei.
(4) Impotriva incheierilor colegiului jurisdictional, prin care au fost
dispuse ori incuviintate masurile asiguratorii, se poate face recurs, care nu
suspenda executarea acestora.
Art. 74
(1) In tot cursul judecarii contestatiei, la cererea contestatorului sau
din oficiu, in cazul cind a extins efectele contestatiei si asupra altor
persoane raspunzatoare, potrivit art. 71, colegiul jurisdictional poate
dispune, motivat, suspendarea executarii actului de imputatie, pina la
pronuntarea sentintei.
(2) Incheierea prin care s-a dispus suspendarea executarii actului de
imputatie poate fi atacata cu recurs.
(3) Recursul suspenda executarea incheierii.
(4) Colegiul jurisdictional, chiar si din oficiu, revoca masura suspendarii
executarii actului de imputatie, atunci cind constata ca motivul care a
justificat aceasta masura a incetat.
Art. 75
(1) Colegiul jurisdictional poate suspenda judecarea actului de sesizare
ori a contestatiei atunci cind exista o cauza legala de impiedicare ori o
imprejurare de care depinde judecarea acestora sau o cauza de forta majora.
(2) Suspendarea este obligatorie in cazul cind, in legatura cu aceleasi
fapte deduse judecatii, au fost sesizate si organele de urmarire penala ori
cind, pentru repararea aceluiasi prejudiciu dedus judecatii, persoana juridica
interesata a actionat pe o alta cale prevazuta de lege, pina la solutionarea
definitiva a acelei cauze.
(3) Lipsa partilor, legal citate, nu constituie motiv pentru suspendarea,
judecarii cauzei, cu exceptia judecarii contestatiei.
(4) Prin incheierea de suspendare a judecarii cauzei, colegiul
jurisdictional se pronunta si cu privire la masurile asiguratorii dispuse sau
incuviintate anterior, pe care le poate mentine pe durata suspendarii.
(5) Incheierea prin care s-a dispus suspendarea judecarii cauzei poate fi
atacata cu recurs.
(6) Colegiul jurisdictional dispune, chiar si din oficiu, reluarea
judecarii cauzei, atunci cind constata ca motivul sau motivele suspendarii
acesteia au incetat.
Art. 76
In cazul cind, fiind investit conform art. 36 alin. (2) sau art. 42 alin.
(1), colegiul jurisdictional constata existenta unor acte materiale noi ori a
unor fapte noi in sarcina aceleiasi persoane raspunzatoare sau ca, la
producerea aceluiasi prejudiciu dedus judecatii, au mai participat si alte
persoane, pune in discutia partilor extinderea obiectului judecatii sau, dupa
caz, introducerea in cauza a acestor persoane.
Art. 77
(1) Hotaririle colegiului jurisdictional se numesc sentinte.
(2) Judecind cauza, colegiul jurisdictional se pronunta cu privire la actul
de sesizare cu care a fost investit conform art. 36 alin. (2) sau art. 42 alin.
(4), dispunind, dupa caz: admiterea acestuia si obligarea persoanei sau
persoanelor raspunzatoare la plata despagubirilor civile si a dobinzii
practicate de Banca Nationala a Romaniei la data pronuntarii hotaririi,
obligarea acestora la plata amenzii pentru abateri cu caracter financiar
retinute in sarcina lor ori respingerea actului de sesizare.
(3) In cazul in care abaterea cu caracter financiar consta in
neindeplinirea de catre o persoana juridica din cele prevazute de art. 18 si
art. 19 a obligatiilor financiare catre stat, unitatile administrativ-teritoriale
sau institutiile publice, colegiul jurisdictional dispune si virarea sumelor
datorate de aceasta, inclusiv a dobinzilor si majorarilor de intirziere
datorate.
(4) In cazul contestatiei persoanei obligate la plata, colegiul
jurisdictional se pronunta atit cu privire la aceasta, cit si cu privire la
actul de imputatie, pe care il poate mentine total sau partial, reducind
corespunzator suma de plata, ori il poate anula.
(5) In toate cazurile, colegiul jurisdictional se pronunta si cu privire la
masurile asiguratorii luate in cursul judecarii cauzei sau incuviintate
anterior investirii sale si la plata cheltuielilor de judecata avansate de stat
sau efectuate de parti.
Art. 78
(1) Pentru toate partile si pentru procurorul financiar, termenul de recurs
este de 15 zile de la comunicarea sentintei.
(2) In cazul incheierilor prevazute la art. 73 alin. (4), art. 74 alin. (2)
si art. 75 alin. (5), termenul de recurs curge de la pronuntare.
Art. 79
(1) Instanta de recurs poate dispune, la cerere sau din oficiu,
suspendarea, pina la pronuntarea deciziei, a executarii hotaririlor date de
prima instanta in cauzele privind contestatiile introduse impotriva actelor de
imputatie.
(2) Aceasta masura poate fi revocata, chiar si din oficiu, atunci cind
motivele care au justificat-o au incetat.
Art. 80
In cazul cind prin sentinta recurata au fost obligate, in solidar, la plata
despagubirilor civile mai multe persoane raspunzatoare, dar impotriva acesteia
au declarat recurs numai una sau numai unele din ele, Sectia jurisdictionala
poate extinde, la cerere sau din oficiu, efectele recursului sau ale
recursurilor si asupra celorlalte persoane obligate la plata, pe care le
introduce in cauza, pronuntind o singura decizie fata de toate acestea.
Art. 81
Dispozitiile art. 73 alin. (1) si (2) cu privire la masurile asiguratorii,
ale art. 75 alin. (1), (2) si (3) referitoare la suspendarea judecarii
cauzelor, precum si ale art. 77 privind cuprinsul hotaririi se aplica si in
cazul cind Sectia jurisdictionala, judecind recursul, a casat hotarirea
colegiului jurisdictional si rejudeca in fond cauza.
Sectiunea a 5-a
Reguli speciale cu privire la exercitarea cailor extraordinare de atac in
fata instantelor Curtii de Conturi
Art. 82
Cererea de revizuire poate fi introdusa, pe linga cazurile de revizuire
prevazute de art. 322 din Codul de procedura civila, si atunci cind, ulterior
judecarii definitive a cauzei:
a) a fost descoperit un inscris nou care contine o operatiune de natura sa
modifice situatia raspunderii stabilite prin hotarire, despre care instanta nu
a avut cunostinta la pronuntarea acesteia;
b) s-a constatat ca una sau mai multe inregistrari in evidenta contabila au
fost omise ori sint eronate, ceea ce a determinat sa se retina o situatie
neconforma realitatii;
c) s-a constatat ca prejudiciul a fost cauzat de o alta persoana fizica,
prin fapta sa proprie.
Art. 83
(1) Termenul in care poate fi introdusa cererea de revizuire este de 30 de
zile de la data cind s-a descoperit ori s-a constatat una din imprejurarile
prevazute de art. 82, dar nu mai tirziu de 1 an de la data raminerii definitive
a hotaririi a carei revizuire se cere.
(2) Pina la judecarea cererii de revizuire, instanta sesizata poate dispune
suspendarea executarii hotaririi.
Art. 84
(1) In cazul cind, ulterior raminerii definitive a hotaririi, s-a constatat
ca prin aceasta s-a adus o incalcare esentiala a legii sau ca este vadit
netemeinica, procurorul general financiar al Curtii de Conturi poate declara
impotriva ei recurs in interesul legii, in termen de 1 an de la data raminerii
definitive.
(2) La cererea procurorului general financiar, a partilor sau din oficiu,
instanta constituita potrivit art. 62 poate dispune suspendarea executarii
hotaririi atacate.
Sectiunea a 6-a
Reguli speciale privind executarea hotaririlor instantelor Curtii de
Conturi
Art. 85
Instanta de executare este colegiul jurisdictional care a solutionat cauza
in prima instanta.
Art. 86
(1) In cazul cind impotriva hotaririi date in prima instanta s-a declarat
recurs, Sectia jurisdictionala trimite instantei de executare un extras al
deciziei pronuntate de ea, pentru a o pune in executare.
(2) Pe baza hotaririi date in prima instanta, ramasa definitiva prin
nerecurare sau, dupa caz, pe baza deciziei pronuntate de Sectia
jurisdictionala, instanta de executare comunica de indata organelor competente
teritorial ale Ministerului Economiei si Finantelor sau, dupa caz, persoanei
juridice creditoare, un ordin de executare a despagubirilor civile si
dobinzilor datorate, a amenzilor, a altor sume datorate statului, unitatilor
administrativ-teritoriale sau institutiilor publice si a cheltuielilor de
judecata, acest ordin constituind titlu executor.
(3) In baza acestui ordin, organele prevazute in alineatul precedent
procedeaza la inscrierea sumelor datorate in evidenta debitorilor si la
executarea silita, in conditiile prevazute de lege.
Art. 87
(1) Pe toata durata executarii, persoanele urmarite in baza ordinului de
executare pot face contestatie la executare, a carei judecare este de
competenta instantei prevazute de art. 85.
(2) In cazul admiterii contestatiei, instanta de executare poate dispune,
dupa caz, anularea actelor de executare, aminarea executarii, esalonarea
platii, inlaturarea sau inlocuirea masurilor asiguratorii.
(3) Hotaririle instantei de executare pot fi atacate cu recurs, in termen
de 15 zile de la comunicare.
CAP. 5
Atributii de raportare, avizare si alte competente
Art. 88
(1) In termen de 6 luni de la primirea conturilor prevazute la art. 27 de
la organele competente sa le intocmeasca si obligate sa i le transmita, Curtea
de Conturi elaboreaza Raportul public anual pe care il inainteaza
Parlamentului.
(2) Rapoartele anuale referitoare la finantele publice locale sint
inaintate de catre camerele de conturi judetene autoritatilor publice
deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 89
Raportul public anual cuprinde: observatiile Curtii de Conturi asupra
conturilor de executie a bugetelor supuse controlului sau; operatiunile
nevizate preventiv de Curte si executate in baza hotaririlor Guvernului;
concluziile degajate din controalele dispuse de Camera Deputatilor sau de Senat
sau efectuate la regii autonome, societati comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat si la celelalte persoane juridice supuse controlului Curtii;
incalcarile de lege constatate si masurile de tragere la raspundere luate; alte
aspecte pe care Curtea le considera necesare.
Art. 90
Curtea de Conturi poate inainta Parlamentului sau, prin camerele de conturi
judetene, autoritatilor publice deliberative ale unitatilor
administrativ-teritoriale, rapoarte pe domeniile in care este competenta, ori
de cite ori considera necesar.
Art. 91
Curtea de Conturi avizeaza:
a) la cererea Senatului sau a Camerei Deputatilor, proiectul bugetului de
stat si proiectele de lege in domeniul finantelor si al contabilitatii publice
sau prin aplicarea carora ar rezulta o diminuare a veniturilor sau o majorare a
cheltuielilor aprobate prin legea bugetara;
b) infiintarea de catre Guvern sau ministere a unor organe de specialitate
in subordinea lor.
Art. 92
Curtea de Conturi, ca organ suprem de control financiar, in indeplinirea
atributiilor pe care i le confera legea, mai are competenta:
a) sa evalueze activitatea de control financiar propriu a persoanelor
juridice controlate, prevazute de art. 18;
b) sa emita instructiuni cu caracter obligatoriu pentru organele de control
financiar, necesare exercitarii in bune conditii a competentelor Curtii de
Conturi;
c) sa solicite organelor de control financiar si ale Bancii Nationale a
Romaniei verificarea, cu prioritate, a unor obiective, in cadrul atributiilor
lor legale;
d) sa ceara si sa utilizeze, pentru exercitarea functiilor sale de control
si jurisdictionale, rapoartele celorlalte organisme cu atributii de control
financiar.
Art. 93
In baza constatarilor rezultate din controlul efectuat, Curtea de Conturi
are dreptul sa decida:
a) suspendarea aplicarii masurilor care contravin reglementarilor legale
din domeniul financiar, contabil si fiscal;
b) blocarea fondurilor bugetare sau speciale, atunci cind se constata
utilizarea nelegala sau ineficienta a acestora;
c) inlaturarea neregulilor constatate in activitatea financiar-contabila
controlata, corectarea bilanturilor contabile, a conturilor de profit si
pierderi si a conturilor de executie.
Art. 94
(1) Masurile prevazute de articolul precedent se iau prin decizie emisa de
presedintele Sectiei de control competente sau, dupa caz, de seful
compartimentului de control al camerei de conturi judetene.
(2) Impotriva deciziei, partea interesata poate face intimpinare, in termen
de 5 zile de la comunicare, la Sectia jurisdictionala sau, dupa caz, la
colegiul jurisdictional competent teritorial.
(3) Intimpinarea nu suspenda executarea deciziei.
(4) Intimpinarea se judeca de urgenta, instanta putind amina, motivat,
executarea masurii decise, pina la pronuntarea hotaririi.
(5) Impotriva hotaririi se poate declara recurs in termen de 5 zile de la
comunicare.
(6) Hotarirea definitiva se comunica de indata unitatii interesate si, dupa
caz, institutiei in drept sa aplice masura decisa.
Art. 95
Curtea de Conturi poate cere celor in drept suspendarea din functie, in
conditiile prevazute de lege, a persoanelor raspunzatoare de savirsirea
faptelor cauzatoare de pagube importante sau a abaterilor grave cu caracter
financiar, constatate de organele de control ale Curtii si pentru care sint
judecate conform dispozitiilor art. 45 alin. (1) si (2), pina la pronuntarea
hotaririi definitive in cauza.
CAP. 6
Atributiile procurorilor financiari
Art. 96
(1) Procurorul financiar investeste cu act de sesizare colegiul
jurisdictional cu privire la faptele si persoanele asupra carora este sesizat
de organele de control proprii ale Curtii de Conturi.
(2) In cazul in care procurorul financiar constata inexistenta
prejudiciului ori a raspunderii claseaza, motivat, actul de control.
(3) Cind constata ca pe baza datelor rezultate din actele de control nu
poate adopta una din solutiile prevazute de alin. (1) sau (2), procurorul financiar
procedeaza, motivat, la restituirea acestora pentru completarea sau refacerea
lor.
Art. 97
Procurorul financiar sesizeaza organele de urmarire penala competente
asupra faptelor cu caracter infractional rezultate in urma examinarii actelor de
control cu care a fost sesizat.
Art. 98
(1) Procurorul financiar participa la sedintele colegiului jurisdictional
ca instanta de fond si de executare, la sedintele Sectiei jurisdictionale,
precum si la sedintele Curtii de Conturi, in compunerea prevazuta de art. 62.
(2) Procurorul financiar poate participa si la sedintele completelor
constituite potrivit art. 36 alin. (1) in care sint examinate rapoartele
intocmite in urma examinarii conturilor.
Art. 99
(1) Procurorul financiar exercita, in conditiile legii, caile ordinare si
extraordinare de atac impotriva hotaririlor colegiilor si Sectiei
jurisdictionale, precum si calea ordinara a recursului impotriva incheierilor
colegiilor jurisdictionale.
(2) Procurorul financiar exercita, de asemenea, calea de atac a plingerii
impotriva incheierilor pronuntate conform art. 36 alin. (2).
(3) Procurorul general financiar exercita calea extraordinara de atac a
recursului in interesul legii impotriva hotaririlor definitive ale colegiilor
si Sectiei jurisdictionale.
Art. 100
In vederea exercitarii atributiilor prevazute de art. 96-99, procurorul
financiar poate dispune efectuarea de verificari suplimentare, poate cere acte,
documente si informatii de la orice persoana juridica sau fizica si poate lua
explicatii, in scris, de la orice persoana fizica.
Art. 101
Procurorul financiar supravegheaza modul in care sint puse in executare
hotaririle definitive pronuntate de instantele Curtii de Conturi, precum si
incheierile prin care acestea au dispus ori au incuviintat aplicarea masurilor
asiguratorii, putind efectua in acest scop verificari la organele financiare
investite cu aceasta, potrivit prezentei legi, precum si la persoanele juridice
creditoare. In cazul cind constata ca hotaririle sau incheierile nu au fost
puse in executare, procurorul financiar sesizeaza organele competente pentru a
lua masuri de tragere la raspundere a celor vinovati, in conditiile prevazute
de lege.
Art. 102
Procurorul general financiar participa la sedintele plenului Curtii de
Conturi.
CAP. 7
Numirea si statutul personalului Curtii de Conturi
Art. 103
(1) Membrii Curtii de Conturi sint numiti de Parlament, la propunerea
Comisiei pentru politica financiara, bancara si bugetara a Senatului si a
Comisiei pentru buget si finante a Camerei Deputatilor, pentru un mandat de 6
ani. Mandatul poate fi reinnoit.
(2) Pentru membrii Curtii de Conturi care vor compune Sectia
jurisdictionala a acesteia, propunerea prevazuta la alin. (1) se face cu
acordul comisiilor juridice, de disciplina si imunitati ale celor doua Camere
ale Parlamentului.
(3) Inainte de a incepe sa-si exercite mandatul, membrii Curtii de Conturi
depun urmatorul juramint in fata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
Romaniei:
"Jur sa respect Constitutia si celelalte legi ale tarii, sa apar
interesele Romaniei, ordinea de drept, drepturile si libertatile fundamentale
ale cetatenilor, sa-mi indeplinesc cu onoare, constiinta si fara partinire
atributiile ce-mi revin ca membru al Curtii de Conturi. Asa sa-mi ajute
Dumnezeu !"
(4) Depun juramint, potrivit alin. (3), judecatorii si procurorii
financiari, in fata plenului Curtii de Conturi.
Art. 104
(1) Dintre consilierii de conturi, Parlamentul numeste in functii pe
presedintele Curtii de Conturi, pe vicepresedintii acesteia si pe presedintii
sectiilor.
(2) Pentru a fi numiti consilieri de conturi, se cer: vechime in activitati
din domeniile economico-financiar sau juridic de minimum 15 ani, studii superioare
economice sau juridice si inalta competenta profesionala.
Art. 105
(1) Judecatorii financiari sint numiti pe 6 ani de Presedintele Romaniei,
la propunerea plenului Curtii de Conturi.
(2) Pentru a fi numiti judecatori financiari se cer: studii superioare
juridice, inalta competenta profesionala, vechime in functii juridice de
minimum 14, 11 si, respectiv, 8 ani, in raport cu gradele de incadrare
prevazute in anexa.
Art. 106
(1) Membrii Curtii de Conturi si judecatorii financiari sint independenti
si inamovibili pe durata mandatului lor.
(2) Se interzice membrilor Curtii de Conturi si judecatorilor financiari sa
faca parte din partidele politice sau sa desfasoare activitati publice cu
caracter politic.
(3) Functiile de consilier de conturi si de judecator financiar sint
incompatibile cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor
didactice din invatamintul superior.
(4) Membrilor Curtii de Conturi si judecatorilor financiari le este
interzisa exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de
comert, participarea la administrarea sau conducerea unor societati comerciale
sau civile. Ei nu pot fi experti sau arbitri desemnati de parti intr-un
arbitraj.
Art. 107
(1) Membrii Curtii de Conturi si judecatorii financiari sint obligati:
a) sa-si indeplineasca functia incredintata cu impartialitate si in
respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor si sa nu ia pozitie
publica sau sa dea consultatii in probleme de competenta Curtii de Conturi;
c) sa-si exprime votul afirmativ sau negativ in adoptarea actelor Curtii de
Conturi, abtinerea de la vot nefiind permisa;
d) sa comunice in scris presedintelui Curtii orice situatie care ar putea
atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care il exercita;
e) sa nu permita folosirea functiilor pe care le indeplinesc in scop de
reclama comerciala sau propaganda de orice fel;
f) sa se abtina de la orice activitate sau manifestare contrare independentei
si demnitatii functiei lor.
(2) Incalcarea grava a vreuneia din obligatiile prevazute la alin. (1)
atrage revocarea din functie a celor care au savirsit-o.
(3) Revocarea membrilor Curtii de Conturi se face de catre Parlament, la
propunerea comisiilor de specialitate prevazute de art. 103 alin. (1) si (2).
(4) Revocarea judecatorilor financiari se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea plenului Curtii de Conturi.
Art. 108
Membrii Curtii de Conturi nu pot fi cercetati, retinuti, arestati sau
trimisi in judecata penala sau contraventionala decit la cererea procurorului
general al Romaniei, cu aprobarea Birourilor permanente ale celor doua Camere
ale Parlamentului, la propunerea comisiilor de specialitate prevazute la art.
103 alin. (1) si (2).
Art. 109
(1) Procurorul general financiar si procurorii financiari sint numiti pe
termen de 6 ani prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea plenului
Curtii de Conturi.
(2) Functia de procuror financiar este incompatibila cu oricare din
activitatile prevazute de art. 106 alin. (2), (3) si (4).
(3) Incalcarea grava de catre procurorii financiari a vreuneia din
obligatiile prevazute de art. 107 alin. (1), lit. a), d), e) sau f) atrage
revocarea din functie a acestora.
(4) Revocarea din functie a procurorilor financiari se face de Presedintele
Romaniei, la propunerea plenului Curtii de Conturi.
Art. 110
Controlorii financiari sint numiti de presedintele Curtii de Conturi si
sint supusi incompatibilitatilor prevazute de art. 106 alin. (2), (3) si (4).
Art. 111
Procurorii si controlorii financiari se bucura de stabilitate.
Art. 112
Judecatorii, procurorii si controlorii financiari nu pot fi cercetati,
retinuti, arestati sau trimisi in judecata contraventionala sau penala decit la
cererea procurorului general al Romaniei, cu aprobarea plenului Curtii de
Conturi.
Art. 113
(1) Competenta de judecata, pentru infractiunile savirsite de membrii
Curtii de Conturi, judecatorii, procurorii si controlorii financiari ai
acesteia, apartine Curtii Supreme de Justitie, Sectia penala.
(2) Competenta de judecata, pentru infractiunile savirsite de judecatorii
si controlorii financiari ai camerelor de conturi judetene, apartine Curtilor
de apel.
(3) De la data trimiterii in judecata penala, membrii Curtii de Conturi,
judecatorii, procurorii si controlorii financiari sint suspendati de drept din
functiile lor. In caz de condamnare definitiva, ei sint exclusi de drept, iar
in caz de achitare, suspendarea inceteaza.
Art. 114
(1) Personalul cu functii de conducere este numit de comitetul de
conducere, cu exceptia celui numit de plenul Curtii de Conturi, iar personalul
de specialitate este numit de presedintele Curtii.
(2) Incompatibilitatile la care este supus personalul de conducere si de
specialitate prevazut de alin. (1) sint cele prevazute in Statutul
functionarilor publici si in Codul etic al profesiei.
Art. 115
Mandatul de membru al Curtii de Conturi, de judecator si de procuror financiar
inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz de demisie,
de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) in situatiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitarii
functiei mai mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau art. 37 alin.
(3) din Constitutie;
d) in cazul revocarii din functie.
Art. 116
Judecatorii si procurorii financiari raspund disciplinar pentru abaterile
de la indatoririle de serviciu, precum si pentru comportarile care dauneaza
interesului serviciului sau prestigiului Curtii de Conturi.
Art. 117
Sint abateri disciplinare:
a) intirzierea sistematica sau neglijenta repetata in efectuarea
lucrarilor;
b) absentele nemotivate de la serviciu;
c) exercitarea in afara cadrului legal sau omisiunea de a indeplini
atributiile prevazute de lege;
d) nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor
care au acest caracter;
e) manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale.
Art. 118
(1) Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica judecatorilor si procurorilor
financiari in raport cu gravitatea abaterilor sint:
a) observatie;
b) mustrare;
c) diminuarea salariului cu pina 15% pe o perioada de 1-3 luni;
d) suspendarea dreptului de avansare pe o perioada de 1-3 ani;
e) suspendarea din functie pe timp de maximum 6 luni.
(2) In timpul suspendarii din functie, judecatorului sau procurorului
financiar nu i se plateste salariul.
Art. 119
(1) Actiunea disciplinara, in cazul abaterilor de la art. 117, se exercita
de catre presedintele Curtii de Conturi.
(2) Actiunea disciplinara se exercita in termen de cel mult 30 de zile de la
data inregistrarii actului de contestare, dar nu mai tirziu de 1 an de la data
savirsirii abaterii disciplinare.
(3) Actiunea disciplinara se solutioneaza si sanctiunea se aplica de catre
o comisie de disciplina formata din trei consilieri de conturi din cadrul
Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi, alesi de plenul Curtii.
(4) Impotriva hotaririi comisiei de disciplina, cel in cauza poate face
contestatie in termen de 15 zile de la comunicare.
(5) Contestatia se solutioneaza de un complet constituit din cinci
consilieri de conturi din cadrul Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi,
alesi de plenul Curtii.
Art. 120
Raspunderea disciplinara a controlorilor financiari, a personalului de alta
specialitate si a celui auxiliar, conditiile si procedura de aplicare a
acesteia se stabilesc prin Codul etic al profesiei, aprobat de plenul Curtii de
Conturi.
CAP. 8
Atributiile organelor de conducere
Art. 121
Atributiile plenului Curtii de Conturi sint:
a) sa supuna Presedintelui Romaniei propunerile de numire si de revocare
din functie a judecatorilor financiari si sa numeasca dintre acestia pe
presedintii colegiilor jurisdictionale;
b) sa supuna Presedintelui Romaniei propunerile de numire si de revocare
din functie a procurorului general financiar si a procurorilor financiari;
c) sa aprobe Regulamentul de organizare si functionare al Curtii de
Conturi, Codul etic al profesiei si statul de functii;
d) sa aprobe programul de control financiar anual al Curtii de Conturi;
e) sa emita avize, potrivit art. 91 lit. a) din prezenta lege, precum si
asupra Raportului public anual al Curtii de Conturi;
f) sa hotarasca asupra modificarii organizarii interne a Curtii de Conturi,
in limitele legii, fara a se afecta competentele sale legale si prevederile
bugetului propriu;
g) sa aprobe instructiuni cu caracter obligatoriu pentru organele de
control financiar, necesare exercitarii in bune conditii a competentelor Curtii
de Conturi;
h) sa dezbata si sa promoveze proiectul bugetului Curtii de Conturi in
vederea integrarii acestuia in bugetul de stat;
i) sa ceara periodic si sa examineze rapoartele asupra activitatii
sectiilor Curtii si camerelor de conturi judetene;
j) sa aleaga pe cei 5 consilieri de conturi care sint membri ai comitetului
de conducere;
k) sa aleaga pe consilierii de conturi la care se refera art. 119 alin. (3)
si (5);
l) sa examineze si sa aprobe propunerea de ordine de zi a sedintei
plenului, formulata de presedintele Curtii;
m) sa examineze si sa aprobe cercetarea, retinerea, arestarea sau
trimiterea in judecata penala sau contraventionala a judecatorilor,
procurorilor si controlorilor financiari.
Art. 122
Plenul isi exercita atributiile cu cel putin 2/3 din numarul membrilor sai,
iar hotaririle se adopta cu o majoritate de 3/4 din numarul celor prezenti.
Art. 123
Atributiile comitetului de conducere al Curtii de Conturi sint:
a) sa emita avize potrivit art. 91 lit. b);
b) sa organizeze efectuarea controalelor solicitate prin hotaririle Camerei
Deputatilor sau ale Senatului, precum si a altor controale care nu sint
prevazute in programul de control anual al Curtii de Conturi;
c) sa initieze procedurile de cercetare a cazurilor de incapacitate si incompatibilitate
in indeplinirea functiilor de catre membrii Curtii si judecatorii financiari;
d) sa aprobe lista cu posturile vacante care urmeaza sa fie scoase la
concurs in vederea ocuparii lor;
e) sa aprobe tematicile si sa organizeze concursurile si probele de
selectie pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul compartimentelor Curtii
de Conturi, potrivit listei aprobate;
f) sa numeasca secretarul general al Curtii de Conturi, directorii si sefii
compartimentelor de control;
g) sa aprobe autorizatiile pentru contractarea de lucrari, bunuri, servicii
sau alte prestatii necesare functionarii Curtii de Conturi;
h) sa examineze si sa aprobe propunerea de ordine de zi a sedintei
comitetului de conducere, formulata de presedintele Curtii;
i) sa exercite, in ceea ce priveste activitatea Curtii de Conturi,
personalul si regimul de lucru, prerogativele care nu sint atribuite, conform
prezentei legi, plenului sau presedintelui Curtii.
Art. 124
Comitetul de conducere isi exercita atributiile cu cel putin 2/3 din
numarul membrilor sai, iar hotaririle se adopta cu o majoritate de 3/4 din
numarul celor prezenti.
Art. 125
(1) Atributiile presedintelui Curtii de Conturi sint:
a) sa reprezinte Curtea de Conturi si sa asigure relatiile acesteia cu
institutiile si autoritatile publice si cu organismele nationale si
internationale de profil;
b) sa coordoneze activitatea Curtii de Conturi;
c) sa convoace si sa prezideze dezbaterile plenului si ale comitetului de
conducere si sa asigure executarea hotaririlor acestora;
d) sa propuna ordinea de zi a sedintelor plenului si ale comitetului de
conducere si sa le supuna aprobarii acestora;
e) sa urmareasca transmiterea catre Parlament a rapoartelor Curtii de
Conturi;
f) sa numeasca personalul Curtii de Conturi, cu exceptia celui numit de
plen sau de comitetul de conducere si sa dispuna, daca este cazul, revocarea
din functie a acestuia, in conditiile legii;
g) sa exercite actiunea disciplinara, potrivit art. 119 alin. (1), si sa
aplice sanctiuni disciplinare in cazurile prevazute de Codul etic al profesiei;
h) sa comunice posturile vacante de membri ai Curtii de Conturi catre
Parlament, pentru luarea de masuri in vederea ocuparii acestora;
i) sa hotarasca constituirea de grupe de control interdivizii, care vor
functiona numai pe durata realizarii sarcinii de control atribuite.
(2) Atributiile prevazute de alin. (1) se exercita, in lipsa presedintelui
Curtii de Conturi, de unul din vicepresedintii acesteia, desemnat de el, iar in
cazul in care desemnarea nu este posibila, se exercita de cel mai in virsta
dintre vicepresedinti.
CAP. 9
Abateri si sanctiuni
Art. 126
Constituie abateri si se sanctioneaza:
a) nerespectarea obligatiei de a prezenta Curtii de Conturi, in termenele
stabilite, conturile ce urmeaza a fi verificate - cu amenda civila egala cu
salariul pe 1-3 luni al persoanei din vina careia s-a produs intirzierea;
b) executarea unei operatiuni supuse controlului preventiv al Curtii, fara
viza acesteia - cu amenda civila egala cu salariul pe 2-5 luni al persoanei
care a dispus, a inregistrat ori a efectuat operatiunea.
Art. 127
Incalcarea obligatiilor prevazute de art. 4 alin. (2) din prezenta lege se
sanctioneaza cu amenda civila de 10.000 lei pentru fiecare zi de intirziere.
Art. 128
(1) Abaterile prevazute in art. 126 si art. 127 se constata de catre
controlorii Curtii de Conturi, iar amenda se stabileste de colegiul de
jurisdictie potrivit art. 45.
(2) Sumele reprezentind amenzi civile stabilite prin hotariri definitive
ale organelor de jurisdictie ale Curtii de Conturi se fac venit la bugetul de
stat.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 129
Dispozitiile referitoare la activitatea de jurisdictie se completeaza cu
prevederile Codului de procedura civila, precum si cu orice alte dispozitii
legale, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
Art. 130
(1) Cauzele la care se refera art. 45 si art. 46 aflate in curs de judecata
se vor solutiona de organele competente la data cind au fost sesizate.
(2) Pina la data de 1 decembrie 1992, contestatiile impotriva deciziilor de
imputare si a angajamentelor de plata, a caror judecare intra in competenta
Curtii de Conturi, se depun la tribunalele judetene si, respectiv, la
Tribunalul municipiului Bucuresti, care le vor inregistra intr-o evidenta
separata. Dupa constituirea colegiilor jurisdictionale ale Curtii de Conturi,
contestatiile inregistrate vor fi remise acestora, potrivit competentei
prevazute de prezenta lege.
Art. 131
Prin acte de imputatie, in sensul prezentei legi, se inteleg deciziile de
imputare si angajamentele de plata luate in scris.
Art. 132
Membrii Curtii de Conturi se numesc de Parlament in termen de 60 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 133
In termen de 30 de zile de la numirea membrilor Curtii de Conturi,
presedintele acesteia va asigura numirea personalului cu functii de conducere,
a personalului de specialitate si a celuilalt personal necesar functionarii
Curtii.
Art. 134
Fondurile necesare pentru functionarea in anul 1992 a Curtii de Conturi se
aloca de Guvern, din rezerva bugetara la dispozitia acestuia.
Art. 135
(1) Pina la intrarea in vigoare a legii speciale privind salarizarea
personalului Curtii de Conturi, functiile de conducere si de executie de
specialitate sint asimilate functiilor prevazute in Legea nr. 52/1991 cu
privire la salarizarea personalului din organele puterii judecatoresti si,
respectiv, in Legea nr. 53/1991 privind salarizarea senatorilor, deputatilor si
personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, conform anexei.
(2) Salarizarea celuilalt personal al Curtii de Conturi se face pe baza
prevederilor din anexa nr. 8 a Legii nr. 40/1991 cu privire la salarizarea
Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei,
Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, salariile atribuite
fiind mai mari cu 15-30%, dupa caz.
Art. 136
In intelesul prezentei legi, Camera de Conturi a municipiului Bucuresti se
asimileaza cu camerele de conturi judetene.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 2
septembrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si art. 77 alin.
(2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 septembrie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si art. 77 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
ANEXA 1
FUNCTIILE
de conducere si de executie de specialitate din Curtea de Conturi si functiile
cu care se asimileaza
------------------------------------------------------------------
Nr. Functia Functia cu care se Baza legala
crt. asimileaza -----------------------
Legea Anexa Pozitia
------------------------------------------------------------------
1. Presedintele Presedintele Curtii
Curtii de Supreme de Justitie 52/1991 1 1
Conturi
2. Vicepresedinte Vicepresedinte la
Curtea Suprema de
Justitie 52/1991 1 2
3. Procurorul Procurorul general
general al
Curtii de Conturi 52/1991 2 1
4. Presedintele Presedintele de sectie
de sectie la Curtea Suprema de
Justitie 52/1991 1 3
5. Secretarul Secretar general al
general aparatului Senatului,
al aparatului Camerei
Deputatilor 53/1991 2 1
6. Consilier Judecator la Curtea
de conturi Suprema de Justitie 52/1991 1 4
7. Judecator Judecator, procuror
financiar, gr. I, II si III la
procuror instante judecatoresti
gr. I, II si unitati de
si III procuratura 52/1991 3 A 1, 2, 3
8. Magistrat Consultant juridic
asistent gr. I gr. I si II la Curtea
si II Suprema de Justitie 52/1991 1 5, 6
9. Controlor Consilier parlamentar
financiar gr. I 53/1991 3 1
10. Controlor Expert parlamentar
financiar,
expert gr. II 53/1991 3 2
11. Controlor Consultant parlamentar
financiar
asistent 53/1991 3 3
12. Grefier I, II Grefier -instanta
judecata I, II 52/1991 3 A 11, 12
13. Arhivar - Arhivar -
registrator registrator III
I, II 52/1991 3 A 21, 22
14. Presedinte Presedinte tribunal
colegiu
jurisdictional
(judecator
financiar gr. I) 52/1991 3 B 1
15. Procuror Procuror inspector
inspector
(procuror
financiar gr. I) 52/1991 2 6
16. Director directie Adjunct sef
control, sef departament, director
compartiment adjunct, sef
control, controlor compartiment, sector,
financiar ce serviciu, birou
exercita controlul
preventiv
(controlori
financiari gr. I) 53/1991 4 1
17. Prim-grefier al Prim-grefier tribunal
Colegiului
jurisdictional al
Curtii de Conturi 52/1991 3 B7
--------------------------------------------------------------------