DECIZIE Nr. 64 din 2 iunie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 177 din 12 iulie 1994
Mihail Constantinescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 1 alin. (1), Capitolul II, art. 45 si art. 46 din Legea privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi nr. 94/1992 si a art. 52 din
Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, invocate de paratii: Stanasila Constantin,
Patrascu Paul-Emil, Iliescu Lazar, Santo Matei-Mihai si Florea Vlademir
Constantin, in Dosarul nr. 1/1993 al Colegiului jurisdictional al Curtii de
Conturi cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata prin Incheierea din 2
martie 1994 a acestui colegiu.
In sustinerea exceptiei, paratii au aratat, in esenta, ca expresia
"organul suprem" de la art. 1 alin. (1) al Legii nr. 94/1992 este
neconstitutionala, intrucat nu concorda cu prevederile art. 139 alin. (1) din
Constitutie care defineste statutul constitutional al Curtii de Conturi si
situeaza aceasta institutie deasupra Curtii Supreme de Justitie, in
contradictie cu prevederile art. 125 din Constitutie. Din aceasta cauza se
sustine ca este incalcat si art. 24 din Constitutie privind dreptul de aparare.
Totodata, se considera ca prevederile Capitolului II din legea organica a
Curtii de Conturi afecteaza ideea de justitie, posibilitatile de aparare si de
aflare a adevarului si ca art. 45 si 46 din aceeasi lege sunt contrare
principiului constitutional al liberului acces la justitie, prevazut de art. 21
al legii fundamentale. In ceea ce priveste art. 52 din Legea nr. 15/1990, care
reglementeaza sistemul de reparatii prin balante materiale, se apreciaza ca
aceasta prevedere este contrara art. 134 alin. (1) din Constitutie potrivit
caruia economia Romaniei este o economie de piata.
Colegiul jurisdictional, exprimandu-si opinia - in temeiul art. 23 alin.
(5) din Legea nr. 47/1992 -, considera ca exceptiile invocate sunt
neintemeiate, deoarece notiunea de "organ suprem" de la art. 1 alin.
(1) al Legii nr. 94/1992 urmareste sa asigure independenta Curtii de Conturi in
exercitarea atributiilor sale, desi functioneaza pe langa Parlament. De aceea,
sensul notiunii de "organ suprem" este acela al unicitatii Curtii de
Conturi prin dubla ei calitate de organ de control financiar si de jurisdictie
financiara, astfel incat competenta acesteia nu este deasupra competentei
Curtii Supreme de Justitie, nu lezeaza dreptul la aparare, prevazut de art. 24
din Constitutie si nici nu impieteaza asupra principiului liberului acces la
justitie, prevazut de art. 21 al legii fundamentale.
In ce priveste art. 52 din Legea nr. 15/1990, Colegiul jurisdictional al
Curtii de Conturi opineaza ca aceasta prevedere nu este contrara dispozitiilor
art. 134 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia economia Romaniei este o
economie de piata, tinand seama de alin. (2) lit. a) si b) ale acestui articol,
care prevede ca statul trebuie sa asigure libertatea comertului dar in conditii
de concurenta loiala, cu protejarea intereselor nationale in activitatea
economica, financiara si valutara si fara eludarea competitiei.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 s-au solicitat punctele
de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate nu pot fi promovate, deoarece expresia "organ
suprem" de la art. 1 alin. (1) al Legii nr. 94/1992 nu situeaza Curtea de
Conturi deasupra Curtii Supreme de Justitie, ci semnifica doar ca ea este unica
institutie de stat competenta sa exercite controlul financiar si jurisdictia
financiara, in concordanta cu continutul si finalitatea ce revin acestei
institutii. De aceea se arata ca atat in raport cu dispozitiile
constitutionale, cat si cu cele ale Legii pentru organizarea judecatoreasca,
nr. 92/1992, "Curtea de Conturi nu face parte din sistemul organelor
judecatoresti, ci constituie o institutie aparte, unica, cu dubla activitate,
de control financiar si jurisdictie financiara". Se arata de asemenea, ca
activitatea de jurisdictie nu este subordonata structurilor de conducere
administrativa, astfel incat nu este afectata independenta judecatorilor ce
alcatuiesc instantele Curtii de Conturi. Cu privire la art. 52 din Legea nr.
15/1990, Guvernul considera ca dispozitia respectiva nu este contrara art. 134
alin. (1) din Constitutie, deoarece reprezinta un regim tranzitoriu, in temeiul
caruia agentii economici sunt obligati sa execute sarcinile de livrare
stabilite prin balantele intocmite, fara ca aceasta sa reprezinte o negare a
principiilor economiei de piata.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu si-au comunicat punctele lor de
vedere.
Examinind exceptiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, Curtea
Constitutionala constata ca, in temeiul art. 144 lit. c) din Constituie si al
art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, este competenta sa le
solutioneze. Dezbaterile au avut loc in sedinta din 25 mai 1994, cu
participarea Ministerului Public, a partilor care au invocat exceptia si a
intervenientului - Ministerul Apararii Nationale -, fiind consemnate in
incheierea de la acea data, iar pronuntarea s-a aminat pentru data de 2 iunie
1992.
Fata de cele aratate,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, de opinia
Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi, de punctul de vedere al
Guvernului, de raportul judecatorului-raportor si de sustinerile partilor,
precum si de dispozitiile constitutionale invocate si ale Legii nr. 94/1992 si
Legii nr. 15/1990, care fac obiectul controlului, retine urmatoarele:
Potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, Curtea de Conturi exercita
controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor
financiare ale statului si ale sectorului public, exercitand, in conditiile
legii, si atributii jurisdictionale.
Articolul 1 alin. (1) teza I din Legea organica a Curtii de Conturi, nr.
94/1992, prevede urmatoarele: "Curtea de Conturi este organul suprem de
control financiar si de jurisdictie in domeniul financiar si functioneaza pe
langa Parlamentul Romaniei".
Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza notiunea de "organ
suprem", intrucat nu se regaseste in prevederile art. 139 alin. (1) din
Constitutie si, in ceea ce priveste activitatea de jurisdictie, este in
contradictie cu prevederile constitutionale referitoare la liberul acces la
justitie, la dreptul de aparare si la infaptuirea justitiei de catre Curtea
Suprema de Justitie si celelalte instante judecatoresti, potrivit art. 21, art.
24 si art. 125 din Constitutie.
Din insusi continutul exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca este
contestat caracterul de organ suprem al Curtii de Conturi in activitatea
jurisdictionala. Deci aceasta caracterizare nu este contestata in ceea ce
priveste activitatea administrativa de control financiar. Caracterul de
"organ suprem" al Curtii de Conturi in domeniul controlului financiar
nu este neconstitutional, intrucat nu vine in conflict cu nici o prevedere
constitutionala si corespunde faptului ca, in exercitarea atributiilor sale,
Curtea de Conturi controleaza si modul de realizare a atributiilor prevazute de
lege in sarcina celorlalte organe de control financiar ale statului, cum sunt
cele ale Ministerului Finantelor.
In ceea ce priveste activitatea de jurisdictie insa, art. 139 alin. (1) din
Constitutie a prevazut numai ca, in conditiile legii, Curtea de Conturi
exercita si atributii jurisdictionale.
Din acest punct de vedere deci, activitatea sa nu are un caracter suprem,
iar prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992 nu sunt in concordanta
cu cele ale art. 139 alin. (1) din Constitutie.
In opinia Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi si a Guvernului se
sustine ca semnificatia termenului de organ suprem este aceea de unic, care, cu
referire la activitatea de jurisdictie, are in vedere jurisdictia financiara.
Dar chiar pornind de la acest punct de vedere, rezulta ca prevederile art.
1 alin. (1) din legea organica a Curtii de Conturi incalca prevederile art. 21
din Constitutie, referitoare la liberul acces la justitie. In temeiul acestui
principiu, nici o lege nu poate ingradi dreptul persoanei de a se adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor sale
legitime. Tinand seama de prevederile art. 125 din Constitutie, potrivit carora
justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte
instante judecatoresti, stabilite de lege, rezulta, din coroborarea acestor
doua prevederi constitutionale, ca nici o lege nu poate ingradi accesul
persoanei la jurisdictia instantelor judecatoresti.
Legea organica a Curtii de Conturi nu defineste activitatea jurisdictionala
a acesteia ca fiind aceea a unei instante judecatoresti. Dimpotriva, asa cum
prevede art. 1 alin. (1), aceasta activitate este definita ca fiind o
"jurisdictie in domeniul financiar". Pe cale de consecinta, rezulta
ca jurisdictia instantelor Curtii de Conturi este de natura administrativa si
nu judiciara, astfel incat jurisdictia financiara a Curtii este aceea a unui
organ administrativ de jurisdictie, asa cum, de altfel, a opinat si Guvernul in
punctul sau de vedere. In acest sens sunt si urmatoarele aspecte:
a) interpretarea sistematica a Constitutiei: activitatea jurisdictionala a
Curtii de Conturi nu este prevazuta la Capitolul VI "Autoritatea
judecatoreasca", din Titlul III, ci la Titlul IV "Economia si
finantele publice";
b) interpretarea statutului legal al judecatorilor Curtii de Conturi:
membrii sectiei jurisdictionale sunt numiti de Parlament iar judecatorii
financiari, de Presedintele Romaniei, la propunerea plenului Curtii de Conturi,
potrivit art. 103 alin. (1) si art. 105 alin. (1) din Legea nr. 94/1992;
rezulta ca acest statut, in ce priveste actul de numire, este diferit de cel al
judecatorilor ce compun instantele judecatoresti, care, potrivit art. 124 si
art. 133 din Constitutie, sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea
Consiliului Superior al Magistraturii, ceea ce constituie o garantie
constitutionala de baza a regimului de separatie a puterilor in definirea
statutului constitutional al autoritatii judecatoresti; dar si alte aspecte ale
statutului judecatorilor financiari ai Curti de Conturi sunt diferite de cel al
judecatorilor de la instantele judecatoresti, cum sunt promovarea, transferarea
sau sanctionarea lor care se face de catre organele Curtii de Conturi, pe cand,
in cazul judecatorilor de la instantele judecatoresti, aceste masuri pot fi
dispuse, potrivit art. 124 alin. (1) din Constitutie, numai de catre Consiliul
Superior al Magistraturii; de aceea magistratii Curtii de Conturi, care
exercita activitatea jurisdictionala a acesteia, nu sunt judecatori, in sensul
constitutional al termenului, chiar daca art. 105 din legea organica a Curtii
de Conturi, cu referire la magistratii numiti de Presedintele Romaniei, ii
denumeste judecatori financiari; singura asemanare este ca ei sunt independenti
si inamovibili si ca li se aplica incompatibilitatile prevazute de lege pentru
judecatori; dar din insasi aceasta prevedere a art. 139 alin. (4) din
Constitutie, care se refera exclusiv la membrii Curtii de Conturi numiti de
Parlament, rezulta ca statutul lor este similar, dar nu identic, cu cel al
judecatorilor autoritatii judecatoresti; pe cale de consecinta, instantele
Curtii de Conturi, nefiind alcatuite din judecatori, in sensul constitutional
al termenului, nu constituie instante judecatoresti, ci organe administrative
de jurisdictie, astfel ca jurisdictia lor nu poate fi nici suprema si nici
unica, intrucat ar fi contrara principiului liberului acces la justitie,
prevazut de art. 21 din Constitutie, si prevederilor art. 125 ale legii
fundamentale, potrivit carora justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege;
c) procedura aplicabila: in activitatea de jurisdictie a Curtii de Conturi,
Codul de procedura civila constituie dreptul comun, aplicabil in masura in care
Legea nr. 94/1992 nu prevede altfel, potrivit art. 129 din aceeasi lege;
aceasta insa nu poate conduce la concluzia ca instantele Curtii de Conturi ar
fi instante judecatoresti, de principiu fiindca intr-o procedura
administrativa, in masura in care nu exista reguli specifice acestei proceduri,
sunt aplicabile normele de drept comun;
d) pozitia Curtii de Conturi in sfera autoritatilor publice; asa cum
prevede art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992, Curtea de Conturi functioneaza
pe langa Parlament, ceea ce implica si pozitia instantelor sale
jurisdictionale; este insa una din consecintele principiului constitutional al
separatiei puterilor ca o autoritate judecatoreasca nu poate fi organizata pe
langa alta autoritate publica, ci numai intr-un sistem propriu; de altfel,
insesi prevederile capitolului IV din legea organica a Curtii de Conturi se
refera la instantele Curtii de Conturi, pe care le distinge de instantele
judecatoresti, cum ar fi la art. 56, potrivit caruia conflictele de competenta
ivite intre instantele Curtii de Conturi si instantele judecatoresti se
solutioneaza de Curtea Suprema de Justitie; aceasta competenta a instantei
supreme nu poate conduce la o alta concluzie, intrucat priveste solutionarea
unui conflict de competenta intre doua categorii de organe de jurisdictie, ceea
ce nu poate avea ca semnificatie ca aceste autoritati jurisdictionale ar fi de
aceeasi natura.
In consecinta, activitatea de jurisdictie a instantelor Curtii de Conturi
fiind a unui organ de jurisdictie administrativa, potrivit art. 21 si 125 din
Constitutie, ea este sub controlul jurisdictional al instantei de contencios
administrativ, astfel ca notiunea de "organ suprem", cu referire la
activitatea jurisdictionala a Curtii de Conturi, este neconstitutionala. De
altfel, controlul judecatoresc al jurisdictiei Curtii de Conturi constituie o
caracteristica a legislatiei romanesti antebelice.
Dupa cum s-a statuat prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale, nr.
1/1994, existenta unor organe administrative de jurisdictie nu poate sa duca la
inlaturarea interventiei instantelor judecatoresti, in conditiile stabilite de
lege, sau la limitarea accesului la justitie. Aceasta consecinta rezulta si din
exigentele principiului separatiei puterilor in stat, care, in ce priveste
relatia dintre administratia publica si autoritatea judecatoreasca, exclude
posibilitatea ca un organ al administratiei publice, chiar cu caracter
jurisdictional, sa se substituie autoritatii judecatoresti. Ca urmare,
hotararea organului de jurisdictie administrativa este supusa controlului
judecatoresc al instantei de contencios administrativ, iar partilor nu li se
poate limita exercitarea acestui drept, consfintit de prevederile art. 21 din
Constitutie.
Pe cale de consecinta, dupa epuizarea gradelor de jurisdictie in cadrul
Curtii de Conturi, dreptul constitutional al partilor de a fi judecate de catre
o instanta judecatoreasca constituie o garantie constitutionala
institutionalizata a drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale
cetatenilor.
Rezulta, deci, ca sesizarea Curtii Constitutionale s-a facut de catre o
instanta administrativ-jurisdictionala. O asemenea situatie nu este contrara
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie care, in mod expres, se refera la
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor judecatoresti,
deoarece:
a) judecatorul administrativ - ca si cel al unei instante judecatoresti -
spune dreptul in scopul solutionarii unui litigiu; de aceea exceptia de
neconstitutionalitate poate fi invocata in fata sa, ca si in fata unei instante
judecatoresti, cu aceeasi semnificatie, a contestarii legitimitatii
constitutionale a unei prevederi legale ce urmeaza sa se aplice pentru
solutionarea cauzei; daca nu ar putea sesiza Curtea Constitutionala, ar insemna
sa poata el transa litigiul legat de negarea legitimitatii constitutionale a
prevederii contestate, deoarece ar fi de neconceput, intr-un regim
constitutional ce permite controlul constitutionalitatii legii, ca judecatorul
a quo, chiar daca este al unei instante administrative, sa solutioneze pe fond
litigiul dedus jurisdictiei sale fara solutionarea, in prealabil, a problemei
legate de legitimitatea constitutionala a legii ce urmeaza sa o aplice; este
insa inadmisibil ca judecatorul administrativ sa aiba un statut superior celui
al instantelor judecatoresti; in plus, o asemenea prerogativa ar fi contrara
prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora Curtea
Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie constitutionala a tarii;
b) exceptia de neconstitutionalitate este o garantie constitutionala a
cetateanului, pentru apararea drepturilor si libertatilor sale fundamentale, cu
ocazia solutionarii unui litigiu; de aceea, cat timp este supus unei
jurisdictii, indiferent de natura ei, administrativa sau judecatoreasca, nu
poate fi negat dreptul sau de a contesta legitimitatea constitutionala a legii
aplicabile procesului;
c) aplicarea, prin analogie, a prevederii art. 144 lit. c) din Constitutie
si a exceptiilor ridicate in fata judecatorului administrativ se impune nu
numai potrivit adagiului eadem ratio, eadem jus, dar si pentru ca in domeniul
jurisdictiei constitutionale competenta materiala a Curtii Constitutionale este
unica, astfel incat ea se aplica in toate cazurile in care ar urma sa se
transeze un litigiu privind constitutionalitatea unei legi; tocmai de aceea,
Curtea Constitutionala, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, este
singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale; faptul ca legiuitorul
constituant nu s-a referit expres si la judecatorul administrativ nu poate
conduce la excluderea lui cat timp, fiind investit cu solutionarea unui
litigiu, el are, in acest sens, rolul ce revine oricarui alt judecator, in
general; desigur insa ca, pentru aceasta, este necesar ca prin statutul sau
legal judecatorul administrativ sa aiba garantiile de independenta si
impartialitate in exercitarea jurisdictiei sale, similare cu acelea ce rezulta
din statutul constitutional al judecatorilor din cadrul autoritatii
judecatoresti, cum este cazul instantelor Curtii de Conturi, deoarece numai in
aceste conditii jurisdictia administrativa este a unei instante administrative
si nu expresia unei simple competente, in cadrul procedurii administrative
obisnuite.
Cu privire la prevederile Capitolului II, referitoare la organizarea si
conducerea Curtii de Conturi si ale art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992,
referitoare la competenta Colegiului jurisdictional, cat timp, potrivit art.
139 alin. (1) din Constitutie, Curtea de Conturi indeplineste atributii
jurisdictionale, este de atributul exclusiv al legiuitorului de a stabili modul
de organizare a acestei activitati, ca si competenta instantelor Curtii de
Conturi, desigur in limitele prevederii constitutionale respective. Din analiza
reglementarilor cuprinse in Capitolul II, ca si a continutului celor doua
articole contestate, rezulta ca aceste limite nu au fost depasite, astfel incat
prevederile Capitolului II si ale art. 45 si 46 ale Legii nr. 94/1992 sunt
constitutionalitate.
In legatura cu critica legata de incalcarea dreptului la aparare, prevazut
de art. 24 din Constitutie, se constata ca ea nu este fondata, deoarece prin
nici o prevedere a Legii nr. 94/1992 acest drept nu este incalcat, iar liberul
acces la justitie nu este un aspect al dreptului la aparare, ci, dimpotriva,
acest din urma drept este in serviciul efectivitatii realizarii dreptului
constitutional al cetatenilor de a se adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime.
Prin exceptiile de neconstitutionalitate invocate s-a sustinut si ca art.
52 din Legea nr. 15/1990 ar fi contrar art. 134 alin. (1) din Constitutie
potrivit caruia economia Romaniei este economie de piata. De aceasta data, desi
paratii care au invocat exceptia nu au aratat-o in mod expres, sunt incidente
prevederile art. 150 alin. (1) din Constitutie, Legea nr. 15/1990 fiind
anterioara intrarii in vigoare a legii fundamentale. Sub acest aspect nu se
poate insa retine ca ar exista o contradictie intre prevederile art. 52 al
Legii nr. 15/1990 si prevederile alin. (1) al art. 134 din Constitutie spre a
se putea deduce ca ele sunt abrogate. In acest sens este de observat ca, sub
aspect juridic, nu exista o definitie constitutionala sau la nivel de lege a
economiei de piata, care constituie un concept economic ce a fost consacrat
constitutional numai pentru a exclude posibilitatea organizarii economiei
nationale potrivit modelului anterior al regimului totalitar comunist. De
asemenea, este unanim cunoscut ca perioada actuala reprezinta tranzitia catre
economia de piata, ale carei mecanisme juridice si economice sunt in curs de
realizare in cadrul programului de reforma. De aceea nu pot fi
neconstitutionale procedeele prin care se realizeaza treptat aceasta tranzitie,
inclusiv sistemul de balante si reparatii pentru produsele deficitare si de
importanta strategica, la care se refera art. 52 din Legea nr. 15/1990, tinand
seama nu numai de justificarea acestei masuri in functie de cerintele specifice
tranzitiei, dar si de obligatia constitutionala a statului, prevazuta de art.
134 alin. (2) lit. b), privind protejarea intereselor nationale in activitatea
economica. In concluzie, este atributul suveran al legiuitorului de a institui
orice masura pe care o considera necesara, in virtutea politicii sale
economice, pentru realizarea acestor obiective.
In concluziile depuse de intervenient, Ministerul Apararii Nationale, au
mai fost semnalate si alte prevederi ale Legii nr. 94/1992 pe care
intervenientul le considera ca fiind neconstitutionale. Curtea constata, insa,
ca ea este legal sesizata numai cu privire la prevederile mentionate in
Incheierea din 2 martie 1994 a Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi,
ca intervenientul avea posibilitatea sa ridice exceptiile sale in fata
judecatorului a quo, in calitate de parte, ca ridicarea unei exceptii in mod
direct in fata Curtii Constitutionale este contrara procedurii de control a
acestei Curti care, deci este necompetenta, in cadrul prezentului contencios
constitutional, sa se pronunte asupra lor.
De asemenea, paratii, in dezvoltarea exceptiei pe care au invocat-o, au mai
ridicat si unele aspecte legate de neconstitutionalitatea unor interpretari pe
care se intemeiaza imputatia ce li se aduce. Consecvent cu practica anterioara
a Curtii Constitutionale, aceste interpretari nu pot face obiectul controlului
de constitutionalitate, Curtea neavand competenta legala de a cenzura
constitutionalitatea interpretarilor date de instantele judecatoresti textelor
legale si, cu atat mai mult, ale partilor implicate intr-un proces. Desigur,
interpretarea prevederilor legale aplicabile unui litigiu trebuie sa fie in
concordanta cu prevederile Constitutiei, dar cenzura acestui aspect se
realizeaza exclusiv prin intermediul cailor de atac prevazute de lege.
Avand in vedere considerentele aratate, prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, ale art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, ale art. 1 alin.
(1), art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 si ale art. 52 din Legea nr. 15/1990,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate invocata de paratii
Stanasila Constantin, Patrascu Paul-Emil, Iliescu Lazar, Santo Matei-Mihai si
Florea Vlademir Constantin, in Dosarul nr. 1/1993 al Colegiului jurisdictional
al Curtii de Conturi si constata ca notiunea "organ suprem" din art.
1 alin. (1) al Legii nr. 94/1992 este neconstitutionala in ce priveste
activitatea jurisdictionala a Curtii de Conturi.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de paratii sus-mentionati,
in acelasi dosar al Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi, in ce
priveste Capitolul II, art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 si art. 52 din Legea
nr. 15/1990.
3. Constata ca nu este competenta sa se pronunte asupra problemelor semnalate
de intervenientul, Ministerul Apararii Nationale, care exced limitele
sesizarii, precum si de paratii care au ridicat exceptiile, in legatura cu
constitutionalitatea interpretarii unor dispozitii legale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi 2 iunie 1994.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Constantin Burada