LEGE Nr. 217
din 24 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 724 din 24 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 94/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Curtea de Conturi exercită controlul
asupra modului de formare, de
administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale
sectorului public.
(2) Funcţia de control a Curţii de Conturi se
realizează prin proceduri de audit public extern prevăzute în standardele
proprii de audit, elaborate în conformitate cu standardele de audit
internaţionale general acceptate.
(3) Curtea de Conturi îşi desfăşoară activitatea în mod
autonom, în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în Constituţie şi în
prezenta lege, şi reprezintă România în calitatea sa de instituţie supremă de
audit în organizaţiile internaţionale ale acestor instituţii.
(4) Litigiile rezultate din activitatea Curţii de
Conturi se soluţionează de instanţele judecătoreşti specializate.
(5) In unităţile administrativ-teritoriale, funcţiile Curţii
de Conturi se exercită prin camerele de conturi judeţene şi a municipiului
Bucureşti, structuri fără personalitate juridică.
(6) Sediul Curţii de Conturi este în municipiul
Bucureşti, iar sediile camerelor de conturi sunt în oraşele reşedinţă de judeţ
şi în municipiul Bucureşti."
2. După articolul 1
se introduce un nou articol, articolul V, cu următorul cuprins:
„Art. 11. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) control - activitatea prin care se verifică şi se urmăreşte modul de respectare a legii privind
constituirea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice;
b) audit public extern -
activitatea de audit desfăşurată de Curtea de Conturi, care cuprinde, în
principal, auditul financiar şi auditul performanţei;
c) audit financiar-
activitatea prin care se urmăreşte dacă situaţiile financiare sunt complete,
reale şi conforme cu legile şi reglementările în vigoare, furnizându-se în
acest sens o opinie;
d) audit al performanţei - evaluarea independentă a modului în care
o entitate, un program, o activitate sau o operaţiune funcţionează din punctele
de vedere ale eficienţei, economicităţii şi eficacităţii;
e) auditor public extern - persoana angajată în cadrul Curţii de Conturi, care desfăşoară
activităţi specifice de audit extern în sectorul public;
f) eficacitate - gradul
de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activităţi şi
raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activităţii
respective;
g) eficienţă - maximizarea rezultatelor unei activităţi
în relaţie cu resursele utilizate;
h) economicitate -
minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate
ale unei activităţi, cu menţinerea calităţii corespunzătoare a acestor
rezultate;
i) standarde de audit -
setul de concepte, principii directoare, proceduri şi metode pe baza cărora
auditorul public determină ansamblul etapelor şi procedurilor de verificare,
care să permită atingerea obiectivului fixat;
j) entitate auditată - autoritatea publică, compania/ societatea
naţională, regia autonomă, societatea comercială la care statul sau o unitate
administrativ-teritorială deţine, singur sau împreună, integral sau mai mult de
jumătate din capitalul social;
k) opinie de audit - concluzia auditorului, care se exprimă în scris, asupra situaţiilor financiare şi/sau
a programului sau activităţii auditate, în legătură cu realitatea, fidelitatea
şi conformitatea acestora cu reglementările aplicabile domeniului;
l) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele
instituţiilor publice autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate
integral sau parţial din bugetul de stat, după caz, bugetele instituţiilor
publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite
din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale căror rambursare,
dobânzi şi alte costuri se asigură din fonduri publice, bugetul fondurilor
externe nerambursabile, credite externe contractate sau garantate de
autorităţile administraţiei publice locale, împrumuturi interne contractate de
autorităţile administraţiei publice locale, precum şi din bugetele
instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale;
m) autoritate publică - denumire generică ce include Parlamentul, Administraţia
Prezidenţială, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice, alte autorităţi publice, autorităţile administrative
autonome, autorităţi ale administraţiei publice locale şi instituţiile din
subordinea acestora, indiferent de modul lor de finanţare;
n) legalitate -
caracteristica unei operaţiuni de a respecta toate prevederile legale care îi
sunt aplicabile, în vigoare la data efectuării acesteia;
o) ordonator de credite -
persoana împuternicită prin lege sau prin delegare, potrivit legii, să dispună
şi să aprobe acţiuni cu efect financiar pe seama fondurilor publice sau a
patrimoniului public, indiferent de natura acestora;
p) patrimoniu public -
totalitatea drepturilor şi obligaţiilor statului, ale unităţilor
administrativ-teritoriale sau ale entităţilor publice ale acestora, dobândite
sau asumate cu orice titlu. Drepturile şi obligaţiile statului şi ale
unităţilor administrativ-teritoriale se referă exclusiv la bunurile din
sectorul public;
q) regularitate -
caracteristica unei operaţiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul
principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile
categoriei de operaţiuni din care face parte;
r) Organizaţia
Internaţională a Instituţiilor Supreme de Audit - INTOSAI
cuprinde instituţiile supreme de audit din statele
membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, care emite standarde de audit, metodologii
şi asigură instruirea în domeniul auditului public."
3. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Curtea de Conturi decide în mod autonom
asupra programului său de activitate."
4. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Curtea de Conturi prezintă anual
Parlamentului un raport
asupra conturilor de gestiune ale bugetului general consolidat din exerciţiul
bugetar expirat, cuprinzând şi neregulile constatate.
(2) La cererea Camerei Deputaţilor
sau a Senatului, Curtea de Conturi controlează modul de gestionare a resurselor
publice şi raportează cele constatate.
(3) Ori de câte ori consideră necesar, Curtea de
Conturi înaintează Parlamentului şi, prin camerele de conturi judeţene şi a
municipiului Bucureşti, consiliilor locale, judeţene şi al municipiului
Bucureşti rapoarte în domeniile în care este competentă.
(4) Raportul anual al Curţii de Conturi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Curtea de Conturi are acces neîngrădit
la acte, documente,
informaţii, necesare exercitării atribuţiilor sale.
(2) Entităţile auditate de Curtea de Conturi sunt
obligate să îi transmită actele, documentele, informaţiile solicitate, la
termenele şi în structura stabilite de Curtea de Conturi, şi să îi asigure
accesul în sediile acestora.
(3) La solicitarea auditorilor publici, persoanele
fizice sau juridice deţinătoare de acte sau documente sunt obligate să le pună
la dispoziţia acestora.
(4) Entităţile auditate sunt obligate să sprijine
activitatea auditorilor publici, în cazul efectuării misiunilor de audit la
sediile acestora, prin asigurarea unor spaţii de lucru adecvate şi a accesului
logistic corespunzător.
(5) Entităţile auditate poartă
întreaga răspundere pentru acţiunile lor şi nu pot fi absolvite de această
răspundere prin invocarea rapoartelor Curţii de Conturi.
(6) Autorităţile publice cu atribuţii de control
financiar, control fiscal, precum şi de control sau de supraveghere prudenţială
în alte domenii au obligaţia să efectueze cu prioritate verificări specifice,
la solicitarea Curţii de Conturi.
(7) Dacă, în exercitarea funcţiilor sale, Curtea de
Conturi ia cunoştinţă de informaţii care constituie secrete de stat, de
serviciu, comerciale sau individuale, aceasta este obligată să respecte
caracterul acestora şi să le facă cunoscute numai autorităţilor
îndreptăţite."
6. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Curtea de Conturi îşi întocmeşte şi aprobă
bugetul propriu, pe care îl
transmite Guvernului, în vederea includerii acestuia în proiectul bugetului de
stat supus aprobării Parlamentului."
7. Articolul 6 se
abrogă.
8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 8. - (1) Plenul Curţii de
Conturi se compune din 18
membri, numiţi, în condiţiile prezentei legi, de Parlament, care sunt
consilieri de conturi.
(2) In structura Curţii de Conturi se cuprind
departamente, camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti şi un
secretariat general."
9. Articolul 9 se
abrogă.
10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Conducerea Curţii de Conturi se
exercită de plenul Curţii de Conturi. Conducerea executivă a Curţii de Conturi
se exercită de către preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi, care sunt
consilieri de conturi.
(2) La şedinţele plenului Curţii de Conturi pot
participa secretarul general, precum şi, în calitate de invitaţi, specialişti
cu înaltă pregătire în diferite domenii de activitate ce intră în competenţa
Curţii.
(3) Preşedintele Curţii de Conturi conduce şedinţele
plenului. In lipsa preşedintelui, un vicepreşedinte va prezida şedinţele.
(4) Preşedintele Curţii de Conturi şi ceilalţi membri
ai acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor şi în luarea
deciziilor şi respectă principiile conducerii colective, publicităţii şi
transparenţei."
11. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Departamentele sunt conduse de câte un
consilier de conturi, care îndeplineşte şi funcţia de
şef de departament, numit de plenul Curţii.
(2) In cadrul departamentelor pot fi organizate
direcţii, servicii, birouri şi compartimente de specialitate.
(3) Camerele de conturi judeţene şi a municipiului
Bucureşti sunt conduse de către un director şi un director adjunct. In
structura camerelor de conturi judeţene pot funcţiona servicii şi birouri.
(4) Structura organizatorică a Curţii de Conturi,
statul de funcţii, numărul de posturi de conducere şi de execuţie, domeniile de
activitate şi atribuţiile departamentelor, ale secretariatului general, precum
şi ale celorlalte structuri se stabilesc de plenul Curţii de Conturi.
(5) Personalul de control financiar încadrat la Curtea
de Conturi dobândeşte calitatea de auditor public extern. Pe această funcţie
pot fi încadrate persoane cu studii superioare economice, juridice şi de altă
specialitate, necesare desfăşurării activităţii Curţii de Conturi."
12. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Coordonarea
activităţilor desfăşurate în cadrul departamentelor şi al camerelor de conturi judeţene şi a
municipiului Bucureşti se realizează de către consilierii de conturi şi
directorii camerelor de conturi, în condiţiile normelor şi procedurilor
stabilite de plenul Curţii de Conturi.
(2) Organizarea şi desfăşurarea activităţilor
specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din
aceste activităţi se efectuează potrivit regulamentului aprobat de plenul
Curţii de Conturi, în temeiul prezentei legi.
(3) Regulamentul se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I."
13. Articolul 13 se
abrogă.
14. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 14. -In vederea îndeplinirii unor obligaţii în
domeniul auditului extern, ce
revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, este organizată
şi funcţionează Autoritatea de audit pentru fondurile nerambursabile de
preaderare acordate României de Uniunea Europeană prin programele PHARE, ISPA
şi SAPARD, pentru fondurile structurale şi de coeziune, pentru Fondul European
de Garantare în Agricultură, pentru Fondul European pentru Agricultură şi
Dezvoltare Rurală, pentru Fondul European pentru Pescuit, precum şi pentru
fondurile ce vor fi acordate în perioada postaderare, denumită în continuare Autoritatea de Audit, care are
atribuţii şi proceduri de lucru proprii."
15. Articolul 141 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 141. - (1)
Autoritatea de Audit este un organism independent din punct de vedere
operaţional faţă de Curtea de Conturi şi faţă de celelalte autorităţi
responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor comunitare
nerambursabile, cu sediul în municipiul Bucureşti. In teritoriu, Autoritatea de
Audit are structuri regionale organizate în judeţele în care îşi desfăşoară
activitatea agenţii, autorităţi de management şi/sau organismele intermediare
care gestionează fondurile comunitare.
(2) Autoritatea de Audit este singura autoritate
naţională competentă să efectueze audit public extern, în conformitate cu
legislaţia comunitară şi naţională, asupra fondurilor prevăzute la art. 14.
(3) Autoritatea de Audit poate efectua audit public
extern şi asupra altor categorii de fonduri decât cele prevăzute la art. 14,
urmând ca reglementările care vizează fondurile respective să prevadă şi
asigurarea resurselor necesare acestei activităţi."
16. Articolul 142 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 142. - (1) In
conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale, cu standardele de audit acceptate pe plan
internaţional, Autoritatea de Audit efectuează audit de sistem şi audit al
operaţiunilor.
(2) Principalele atribuţii ale Autorităţii de Audit
sunt următoarele:
a) evaluarea conformităţii sistemelor de management şi
control pentru programele operaţionale cofinanţate prin instrumentele
structurale şi prin Fondul European pentru Pescuit cu prevederile legale
comunitare;
b) verificarea, pe bază de eşantion reprezentativ, a
cheltuielilor declarate de autorităţile responsabile cu gestionarea şi
implementarea fondurilor prevăzute la art. 14;
c) raportarea anuală privind compatibilitatea
sistemelor de management şi control ale autorităţilor responsabile cu
gestionarea şi implementarea fondurilor prevăzute la art. 14, referitor la
capacitatea acestora de a asigura conformitatea operaţiunilor cu reglementările
comunitare;
d) verificarea existenţei şi corectitudinii elementului
de cofinanţare naţional;
e) eliberarea certificatelor de audit privind conturile
anuale ale agenţiilor de plăţi, precum şi pentru contul Euro SAPARD, în ceea ce
priveşte integralitatea, acurateţea şi veridicitatea acestor conturi;
f) emiterea opiniei asupra declaraţiei de asigurare,
emise de agenţiile de plăţi pentru agricultură şi dezvoltare rurală;
g) emiterea declaraţiilor de închidere, însoţite de
rapoarte de audit, pentru fiecare program sau măsură finanţată din fondurile
prevăzute la art. 14, după caz;
h) urmărirea respectării criteriilor de acreditare a
autorităţilor responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor
comunitare nerambursabile, destinate agriculturii şi dezvoltării rurale, pe
toată perioada de implementare tehnică şi financiară a acestora;
i) urmărirea modului de implementare de entităţile
auditate a recomandărilor formulate ca urmare a acţiunilor de audit efectuate de Autoritatea de Audit.
(3) Pentru fondurile comunitare nerambursabile,
destinate susţinerii agriculturii şi dezvoltării rurale, Autoritatea de Audit
îndeplineşte rolul de organism de certificare.
(4) Pentru realizarea
atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea de Audit poate încheia acorduri cu
structurile responsabile pentru managementul fondurilor prevăzute la art. 14.
(5) Autoritatea de Audit raportează Comisiei Europene
asupra modului de utilizare a fondurilor comunitare nerambursabile prevăzute la
art. 14, iar principalele constatări şi recomandări rezultate în urma
auditurilor efectuate sunt incluse în raportul public anual al Curţii de
Conturi.
(6) Autoritatea de Audit are acces neîngrădit la acte,
documente şi informaţii necesare exercitării atribuţiilor sale, oricare ar fi
persoanele juridice sau fizice deţinătoare.
(7) Autoritatea de Audit poate încheia contracte cu
societăţi specializate sau cu experţi autorizaţi pentru realizarea unor
activităţi, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale."
17. Articolul 143 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 143. - (1)
Autoritatea de Audit este condusă de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi numiţi
de Parlament dintre consilierii de conturi, pentru perioada mandatului de
consilier de conturi pentru care aceştia au fost numiţi. Mandatul nu poate fi
reînnoit.
(2) Pentru organizarea şi funcţionarea structurilor
centrale şi regionale pe care le coordonează, preşedintele Autorităţii de Audit
emite decizii şi instrucţiuni.
(3) Atribuţiile preşedintelui Autorităţii de Audit
sunt, în principal, următoarele:
a) aprobă rapoartele de audit şi semnează opiniile de
audit privind evaluarea conformităţii sistemelor de management şi control cu
prevederile legale comunitare, pentru programele operaţionale cofinanţate prin
instrumentele structurale şi prin Fondul European pentru Pescuit;
b) aprobă rapoartele de audit şi semnează opiniile de
audit de operaţiuni, ca urmare a verificării cheltuielilor declarate de
autorităţile responsabile cu gestionarea şi implementarea fondurilor prevăzute
la art. 14;
c) aprobă rapoartele anuale privind compatibilitatea
sistemelor de management şi control ale autorităţilor responsabile cu
gestionarea şi implementarea fondurilor prevăzute la art. 14, referitor la
capacitatea acestora de a asigura conformitatea operaţiunilor cu reglementările
comunitare;
d) aprobă rapoartele de verificare a existenţei şi
corectitudinii elementului de cofinanţare naţională;
e) semnează certificatele de audit privind conturile
anuale ale agenţiilor de plăţi, precum şi pentru contul Euro SAPARD, în ceea ce
priveşte integralitatea, acurateţea şi veridicitatea acestor conturi;
f) semnează opiniile asupra declaraţiilor de asigurare,
emise de agenţiile de plăţi pentru agricultură şi dezvoltare rurală;
g) semnează declaraţiile de
închidere şi aprobă rapoartele de audit pentru fiecare program sau măsură
finanţată din fondurile prevăzute la art. 14, după caz;
h) reprezintă Autoritatea de Audit şi asigură relaţiile
acesteia cu instituţiile şi autorităţile publice naţionale şi comunitare,
precum şi cu organismele naţionale şi internaţionale de profil;
i) aprobă deplasarea personalului Autorităţii de Audit
pentru îndeplinirea atribuţiilor acesteia, inclusiv participarea la diverse
reuniuni şi grupuri ale auditorilor din ţară sau străinătate, specifice
domeniului gestionării şi controlului fondurilor prevăzute la art. 14;
j) aprobă regulile de procedură ale Autorităţii de
Audit privind activitatea specifică a acesteia în ceea ce priveşte auditul
fondurilor prevăzute la art. 14;
k) aprobă manualele şi strategiile de audit necesare
îndeplinirii cerinţelor specifice Autorităţii de Audit, prevăzute în
regulamentele comunitare;
l) aprobă şi transmite, după
caz, serviciilor Comisiei Europene programele anuale de activitate a
Autorităţii de Audit;
m) avizează regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare a Autorităţii de Audit, pe care îl supune aprobării plenului Curţii
de Conturi;
n) avizează structura organizatorică şi statul de
funcţii ale Autorităţii de Audit, numirea directorilor, a directorilor
adjuncţi, a şefilor de serviciu şi le prezintă plenului Curţii de Conturi, în
vederea aprobării;
o) aprobă criteriile de promovare a personalului
Autorităţii de Audit şi stabileşte atribuţiile acestuia, specifice auditului
fondurilor europene, prin fişa postului;
p) aprobă criteriile specifice pentru ocuparea
posturilor necesare exercitării auditului fondurilor europene şi scoaterea la
concurs a posturilor vacante ale Autorităţii de Audit;
q) informează, semestrial şi ori de câte ori consideră
necesar, plenul Curţii de Conturi asupra principalelor constatări rezultate din
acţiunile de audit desfăşurate şi asupra măsurilor luate în concordanţă cu
reglementările comunitare;
r) prezintă plenului Curţii de Conturi sinteza
constatărilor şi a rezultatelor activităţii de audit asupra fondurilor
europene, în vederea includerii în raportul public anual ce se înaintează
Parlamentului;
s) îndeplineşte alte atribuţii, stabilite în condiţiile
legii.
(4) Exercitarea unora dintre atribuţiile prevăzute la
alin. (3) poate fi delegată vicepreşedinţilor Autorităţii de Audit.
(5) Fondurile necesare îndeplinirii atribuţiilor
Autorităţii de Audit se asigură de la bugetul de stat şi sunt reflectate distinct
în bugetul Curţii de Conturi."
18. Articolul 144 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 144. - (1)
Structura organizatorică, numărul de personal şi statul de funcţii ale Autorităţii de Audit se aprobă de
plenul Curţii de Conturi, la propunerea preşedintelui Autorităţii de Audit.
Coordonarea şi atribuţiile structurilor centrale şi regionale din aparatul
propriu al Autorităţii de Audit şi ale personalului de la nivel central şi
regional se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a
Autorităţii de Audit, care este parte integrantă a regulamentului de organizare
şi funcţionare a Curţii de Conturi.
(2) In scopul realizării atribuţiilor sale, Autoritatea
de Audit poate angaja şi personal de altă specialitate decât cea
economică."
19. Articolul 147 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 147. - Pentru
desfăşurarea activităţii Autorităţii de Audit, Guvernul şi Curtea de Conturi au obligaţia să asigure
condiţiile necesare angajării şi pregătirii profesionale a personalului, spaţiile
de lucru, dotările şi logistica aferente."
20. Titlul
capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Competenţa şi atribuţiile Curţii de Conturi"
21. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Curtea de Conturi exercită funcţia de
control asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a
resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, furnizând
Parlamentului şi, respectiv, unităţilor administrativ-teritoriale rapoarte
privind utilizarea şi administrarea acestora, în conformitate cu principiile
legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii.
(2) Curtea de Conturi poate exercita auditul
performanţei asupra gestiunii bugetului general consolidat, precum şi a
oricăror fonduri publice.
(3) Activitatea de audit extern
exercitată de Curtea de Conturi se desfăşoară cu respectarea normelor proprii,
adoptate pe baza standardelor de audit internaţionale general acceptate.
(4) Prin constatările şi recomandările sale, auditul
performanţei urmăreşte diminuarea costurilor, sporirea eficienţei utilizării
resurselor şi îndeplinirea obiectivelor propuse."
22. La articolul 17,
partea introductivă şi litera b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 17. - In cadrul competenţelor prevăzute la art.
16, Curtea de Conturi îşi desfăşoară atribuţiile specifice asupra următoarelor
domenii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) constituirea şi utilizarea celorlalte fonduri publice componente ale bugetului general consolidat;".
23. La articolul 17, literele g1) şi h) se abrogă.
24. La articolul 18, partea introductivă se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - In cadrul competenţelor prevăzute la art.
16, Curtea de Conturi îşi desfăşoară activităţile specifice asupra următoarelor
categorii de entităţi publice:"
25. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Curtea de Conturi poate hotărî desfăşurarea activităţilor stabilite de lege şi la
alte persoane decât cele prevăzute la art. 18, care:
a) beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite,
de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a
unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice;
b) administrează, în temeiul
unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului
public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
c) administrează şi/sau utilizează fonduri publice, în
sensul prezentei legi, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu
legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri."
26. La articolul 20,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Controlul execuţiei bugetelor Camerei
Deputaţilor, Senatului, Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie, Curţii Constituţionale, Consiliului Legislativ şi
Avocatului Poporului se exercită exclusiv de Curtea de Conturi."
27. Articolul 21 se
abrogă.
28. La capitolul III, titlul secţiunii a 2-a se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Curţii de Conturi"
29. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Curtea de Conturi efectuează auditul
financiar asupra următoarelor conturi de execuţie:
a) contul general anual de execuţie a bugetului de
stat;
b) contul anual de execuţie a bugetului asigurărilor
sociale de stat;
c) conturile anuale de execuţie
a fondurilor speciale;
d) conturile anuale de execuţie a bugetelor locale,
ale municipiului Bucureşti, ale judeţelor, ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, ale municipiilor, ale oraşelor şi comunelor;
e) contul anual de execuţie a bugetului Trezoreriei Statului;
f) conturile anuale de execuţie a bugetelor
instituţiilor publice autonome;
g) conturile anuale de execuţie a bugetelor
instituţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de
la bugetul asigurărilor sociale de stat, de la bugetele locale şi de la
bugetele fondurilor speciale, după caz;
h) conturile anuale de execuţie a bugetelor
instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii;
i) contul general anual al datoriei publice a statului;
j) conturile anuale de execuţie
a bugetului fondurilor externe nerambursabile;
k) alte conturi de execuţie a unor bugete prevăzute de
lege."
30. Articolul 23 se
abrogă.
31. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 24. - Curtea de Conturi are competenţa să
stabilească limitele valorice
minime de la care conturile prevăzute la art. 22 sunt supuse controlului său în
fiecare exerciţiu bugetar, astfel încât în termenul legal de prescripţie să se
asigure verificarea tuturor conturilor."
32. Articolul 25 se abrogă.
33. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 26. - (1) Curtea de Conturi efectuează auditul performanţei utilizării resurselor
financiare ale statului şi ale sectorului public.
(2) Curtea de Conturi efectuează o evaluare
independentă asupra economicităţii, eficienţei şi eficacităţii cu care o
entitate publică, un program, un proiect, un proces sau o activitate utilizează
resursele publice alocate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(3) Auditul performanţei se poate efectua atât la
finalul, cât şi pe parcursul desfăşurării proiectelor, programelor, proceselor
sau activităţilor.
(4) Activitatea de audit al performanţei se desfăşoară
în conformitate cu metodologia proprie, adoptată pe baza standardelor de audit
INTOSAI şi a celor mai bune practici în domeniu, şi se finalizează prin
elaborarea unui raport de audit.
(5) Prin constatările şi recomandările făcute, auditul
performanţei trebuie să conducă la diminuarea costului resurselor sau la
sporirea rezultatelor."
34. La articolul 27,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Prin verificările sale la persoanele
prevăzute la art. 18 şi 19, Curtea de Conturi urmăreşte, în principal:
a) exactitatea şi realitatea situaţiilor financiare,
aşa cum sunt stabilite în reglementările contabile în vigoare;
b) evaluarea sistemelor de management şi control la
autorităţile cu sarcini privind urmărirea obligaţiilor financiare către bugete
sau către alte fonduri publice stabilite prin lege, ale persoanelor juridice sau fizice;
c) utilizarea fondurilor alocate de la buget sau din
alte fonduri speciale, conform destinaţiei stabilite;
d) calitatea gestiunii economico-financiare;
e) economicitatea, eficacitatea şi eficienţa utilizării
fondurilor publice."
35. Articolul 28 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - Obiectivele controalelor Curţii de Conturi
dispuse de Camera Deputaţilor
sau de Senat ori dispuse de Curte se stabilesc de acestea prin hotărâre şi se
aduc la cunoştinţa celor interesaţi."
36. La capitolul III,
titlul secţiunii a 3-a se modifică şi avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 3-a
Certificarea conturilor"
37. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 29. - (1) Curtea de Conturi certifică acurateţea
şi veridicitatea datelor din conturile de execuţie verificate.
(2) Nicio altă autoritate nu se poate pronunţa asupra
datelor înscrise în conturile de execuţie, decât provizoriu."
38. Articolul 30 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Curtea de Conturi exercită auditarea la sediu sau la faţa locului.
(2) Auditorii publici externi desemnaţi să auditeze
conturile, precum şi celelalte activităţi pentru care Curtea de Conturi are
competenţă întocmesc rapoarte în care prezintă constatările şi concluziile,
formulează recomandări cu privire la măsurile ce urmează a fi luate şi îşi
exprimă opinia faţă de acestea, cu respectarea procedurilor proprii, stabilite
prin regulamentul aprobat conform prevederilor art. 12 alin. (2).
(3) In cazul în care conturile prezentate nu întrunesc condiţiile care să facă posibilă verificarea lor,
auditorii publici externi le restituie titularilor acestora, fixând termen
pentru completarea sau refacerea lor, după caz. Dacă titularii conturilor nu se
conformează acestei măsuri, completarea sau refacerea conturilor se face pe
cheltuiala acestora de către un expert contabil numit de Curtea de
Conturi."
39. Articolul 31 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Activitatea de valorificare a
rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform
prevederilor art. 12 alin. (2).
(2) In situaţia în care se constată regularitatea
conturilor, se emite certificatul de conformitate şi se comunică entităţii
auditate.
(3) In situaţiile în care se constată existenţa unor
abateri de la legalitate şi regularitate, care au determinat producerea unor
prejudicii, se comunică conducerii entităţii publice auditate această stare de
fapt. Stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru
recuperarea acestuia devin obligaţie a conducerii entităţii auditate.
(4) In situaţiile în care în rapoartele de audit se
constată existenţa unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite
cu încălcarea legii penale, conducătorul departamentului sesizează organele în
drept pentru asigurarea valorificării constatării şi informează entitatea
auditată.
(5) Atunci când se constată imposibilitatea întocmirii
unui raport de audit, se dispune entităţii auditate completarea şi/sau
refacerea conturilor verificate."
40. Articolul 32 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - Certificarea contului verificat nu
constituie temei pentru exonerarea de răspundere
juridică."
41. Articolul 33 se
abrogă.
42. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 34. - Entitatea auditată
poate face obiecţii scrise la constatările din rapoartele întocmite de auditorii publici externi,
în termen de 15 zile de la data primirii acestora. Obiecţiile formulate se
depun la sediul instituţiei din care face parte auditorul public extern şi vor
fi avute în vedere la valorificarea constatărilor."
43. Articolul 35 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - Pentru motive întemeiate, în termen de un
an de la data la care s-a certificat contul verificat, procedura examinării
contului poate fi redeschisă."
44. Articolul 36 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 36. -In situaţia în care, în urma verificărilor
efectuate pe parcursul
execuţiei bugetului la persoanele juridice prevăzute la art. 18 şi 19, rezultă
fapte prin care au fost constatate prejudicii sau abateri cu caracter
financiar, valorificarea constatărilor se face potrivit prevederilor art.
31."
45. Articolele 37-39
se abrogă.
46. Capitolul IV, cuprinzând
articolele 40-88, se abrogă.
47. Articolul 93 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 93. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor pe care i
le conferă legea, Curtea de
Conturi mai are următoarele atribuţii:
a) să evalueze activitatea de control financiar propriu
şi de audit intern a persoanelor juridice controlate, prevăzute la art. 18;
b) să solicite organelor de control financiar, fiscal,
inclusiv de inspecţie bancară ale Băncii Naţionale a României, verificarea, cu
prioritate, a unor obiective, în cadrul atribuţiilor lor legale;
c) să ceară şi să utilizeze, pentru exercitarea
funcţiilor sale de control şi de audit, rapoartele celorlalte organisme cu
atribuţii de control financiar, fiscal, audit intern şi inspecţie bancară;
d) să ceară unor instituţii specializate ale statului,
ori de câte ori este necesar, să efectueze verificări de specialitate care să
contribuie la clarificarea unor constatări.
(2) Persoanele juridice supuse controlului Curţii de
Conturi sunt obligate să transmită acesteia, până la sfârşitul trimestrului I pentru anul precedent, raportul privind desfăşurarea
şi realizarea programului de audit intern.
(3) Curtea de Conturi va dezvolta colaborarea cu
structurile de audit intern de la nivelul persoanelor juridice, în vederea
asigurării complementarităţii şi a creşterii eficienţei activităţii de audit."
48. Articolul 94 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 94. - In baza constatărilor sale, Curtea de
Conturi stabileşte:
a) suspendarea aplicării măsurilor care contravin
reglementărilor legale din domeniul financiar, contabil şi fiscal;
b) blocarea fondurilor bugetare
sau speciale, atunci când se constată utilizarea nelegală sau ineficientă a
acestora;
c) înlăturarea neregulilor constatate în activitatea
financiar-contabilă sau fiscală controlată."
49. Articolul 95 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 95. - Măsurile prevăzute la art. 94 se iau
potrivit regulamentului aprobat în temeiul prevederilor
art. 12 alin. (2)."
50. Articolul 96 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 96. - Curtea de Conturi cere celor în drept
suspendarea din funcţie, în condiţiile legii, a
persoanelor acuzate de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante
sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma controalelor
sau a auditurilor efectuate, până la soluţionarea definitivă a cauzelor în care
sunt implicate."
51. Capitolul VI, cuprinzând
articolele 97-103, se abrogă.
52. Articolul 104 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 104. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt numiţi
de Parlament, la propunerea comisiilor permanente pentru buget, finanţe şi bănci ale celor două Camere,
pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
(2) Curtea de Conturi se înnoieşte cu o treime din
consilierii de conturi numiţi de Parlament, din 3 în 3 ani, începând cu data
expirării mandatului actualilor consilieri de conturi în funcţie.
(3) Consilierii de conturi în funcţie numiţi de
Parlament îşi vor continua activitatea până la expirarea mandatului.
(4) Inainte de a începe să îşi exercite mandatul,
membrii Curţii de Conturi depun următorul jurământ în faţa preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului: Jur să respect Constituţia şi celelalte legi
ale ţării, să apăr interesele României, ordinea de drept, drepturile şi
libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, să-mi îndeplinesc cu onoare,
conştiinţă şi fără părtinire atribuţiile ce-mi revin ca membru al Curţii de
Conturi. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!
(5) Pe perioada exercitării mandatului, consilierii de
conturi pot fi revocaţi din funcţiile în care au fost numiţi numai în cazurile
şi în condiţiile prezentei legi.
(6) Posturile de consilieri de conturi devenite
vacante pot fi ocupate doar pentru perioada rămasă până la expirarea mandatului
celui a cărui activitate a încetat."
53. Articolul 105 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 105. - (1) Dintre consilierii de conturi,
Parlamentul numeşte preşedinţii şi vicepreşedinţii
Curţii de Conturi şi ai Autorităţii de Audit.
(2) Pentru a fi numiţi consilieri de conturi, se cere
îndeplinirea următoarelor condiţii: studii superioare economice sau juridice,
vechime de minimum 10 ani în specialitatea studiilor absolvite şi pregătire
profesională temeinică."
54. După articolul
105 se introduce un nou articol, articolul 1051, cu următorul cuprins:
„Art. 1051. - (1) In subordinea preşedinţilor şi a vicepreşedinţilor Curţii de Conturi,
precum şi ai Autorităţii de Audit se organizează şi funcţionează câte un
cabinet, care se încadrează cu personal contractual.
(2) Structura şi numărul personalului de la cabinetele
respective se stabilesc de plenul Curţii de Conturi."
55. Articolul 106 se
abrogă.
56. Articolul 107 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 107. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt
independenţi în exercitarea
mandatului lor şi inamovibili pe toată durata acestuia. Aceştia sunt demnitari
de stat şi sunt supuşi incompatibilităţilor prevăzute de lege pentru
judecători.
(2) Se interzice membrilor Curţii de Conturi să facă
parte din partide politice sau să desfăşoare activităţi publice cu caracter
politic.
(3) Membrilor Curţii de
Conturi le este interzisă exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a
activităţilor de comerţ, participarea la administrarea ori conducerea unor
societăţi comerciale sau civile. Ei nu pot fi experţi sau arbitri desemnaţi de
parte într-un arbitraj.
(4) Persoanele care au îndeplinit funcţia de consilier
de conturi pe durata unui mandat complet beneficiază, la data pensionării, de
pensie de serviciu, în cuantumul prevăzut de lege pentru magistraţi."
57. La articolul 108 alineatul (1), partea introductivă şi literele a) şi c) se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
„Art. 108. - (1) Membrii Curţii de Conturi sunt
obligaţi: a) să îşi îndeplinească funcţia încredinţată, cu imparţialitate şi cu
respectarea Constituţiei;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) să îşi exprime votul afirmativ sau negativ în
adoptarea actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisă. In
caz de vot negativ, acesta trebuie motivat în scris;".
58. La articolul
108, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Revocarea membrilor Curţii de Conturi se face de
Parlament, la propunerea comisiilor de specialitate prevăzute la art. 104 alin.
(1)."
59. La articolul 108,
alineatul (4) se abrogă.
60. Articolele 109,110 şi 113 se abrogă.
61. Articolul 111 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 111. - (1) Auditorii
publici externi sunt supuşi incompatibilităţilor
prevăzute de Codul etic al profesiei.
(2) Persoanele care au îndeplinit funcţia de controlor
financiar sau auditor public extern pe o durată de cel puţin 14 ani în cadrul
Curţii de Conturi beneficiază la data pensionării de pensii de serviciu, în
condiţiile prevăzute de lege pentru funcţionarul public
parlamentar."
62. După articolul
111 se introduce un nou articol, articolul 1111, cu următorul cuprins:
„Art. 1111. - (1) Personalul de specialitate al Curţii
de Conturi, inclusiv cel cu funcţii de conducere, este supus mobilităţii în
cadrul aceleiaşi categorii profesionale, prin modificarea raporturilor de
serviciu. Mobilitatea se realizează pentru eficientizarea activităţii Curţii de
Conturi şi în interesul personalului acesteia, pentru dezvoltarea carierei
profesionale.
(2) Mobilitatea personalului
Curţii de Conturi se realizează conform Statutului auditorului public extern,
aprobat în condiţiile prezentei legi.
(3) Deciziile care vizează mobilitatea personalului
Curţii de Conturi sunt luate prin hotărâri ale plenului Curţii de Conturi.
(4) Auditorii publici externi
se pot constitui într-o asociaţie profesională, având ca scop promovarea şi
dezvoltarea auditului public extern, perfecţionarea pregătirii profesionale,
creşterea prestigiului profesiei, precum şi asigurarea cooperării cu alte
organisme similare din ţară şi din străinătate."
63. Articolul 112 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 112. -Auditorii publici externi se bucură de
stabilitate."
64. Articolul 114 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 114. - De la data
trimiterii în judecată penală, membrii Curţii de Conturi şi auditorii publici externi sunt suspendaţi de
drept din funcţiile lor. In caz de condamnare definitivă, ei sunt demişi de
drept, iar în caz de achitare, suspendarea încetează."
65. Articolul 115 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 115. - Personalul cu funcţii de conducere este
numit de plenul Curţii de
Conturi, iar celelalte categorii de personal, de preşedintele Curţii."
66. Articolul 116 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 116. - (1) Mandatul de
membru al Curţii de Conturi încetează
în următoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau
în caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de demitere de drept
ori de deces;
b) în situaţiile de incompatibilitate sau de
imposibilitate a exercitării funcţiei mai mult de 6 luni consecutive;
c) în cazul revocării din funcţie.
(2) După încetarea mandatului, în condiţiile legii,
consilierii de conturi au dreptul să revină în postul ocupat anterior, dacă
numirea lor la Curtea de Conturi s-a făcut de pe un post dintr-o instituţie
publică.
(3) Pe perioada în care postul este rezervat, acesta
poate fi ocupat numai prin contract de muncă pe durată determinată."
67. Articolele
117-120 se abrogă.
68. Articolul 121 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 121. - Răspunderea disciplinară a auditorilor
publici externi, condiţiile şi procedura de aplicare a acesteia se stabilesc
prin Codul etic al profesiei, aprobat de plenul Curţii de Conturi."
69. Articolul 122 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 122. - Atribuţiile plenului Curţii de Conturi
sunt următoarele:
a) adoptă politicile şi strategiile Curţii de Conturi;
b) aprobă normele proprii privind activitatea specifică
a Curţii de Conturi;
c) aprobă manualele de audit şi
ghiduri pe domenii specifice, elaborate pe baza normelor proprii ale Curţii de
Conturi, precum şi alte norme procedurale;
d) aprobă programele anuale de activitate a Curţii de
Conturi;
e) aprobă modul de desfăşurare a unor acţiuni specifice,
solicitate prin hotărârile Camerei Deputaţilor sau ale Senatului, care nu sunt
deja prevăzute în program;
f) aprobă statul de funcţii al personalului Curţii de
Conturi;
g) aprobă denumirea, sfera de activitate şi structura
organizatorică a departamentelor Curţii de Conturi;
h) aprobă proiectul de buget al Curţii de Conturi;
i) dezbate şi hotărăşte transmiterea execuţiei
bugetului Curţii de Conturi către Parlament;
j) aprobă regulamentul propriu al plenului,
regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi, regulamentul
concediilor personalului Curţii de Conturi, regulamentul prevăzut la art. 12
alin. (2), codul de conduită etică şi profesională a personalului Curţii de
Conturi, precum şi alte regulamente specifice;
k) aprobă Statutul auditorului
public extern;
l) aprobă structura
organizatorică a Curţii de Conturi, numeşte directorii, directorii adjuncţi,
şefii de servicii, secretarul general al Curţii de Conturi şi stabileşte
atribuţiile acestora, prin fişa postului;
m) aprobă rapoartele prevăzute
a fi comunicate Parlamentului;
n) emite avize, potrivit prevederilor art. 92;
o) aprobă structura organizatorică a secretariatului
general şi atribuţiile compartimentelor din cadrul acestuia;
p) hotărăşte asupra modificării organizării interne a
Curţii de Conturi, în limitele legii;
q) solicită periodic şi examinează rapoartele asupra
activităţii departamentelor Curţii de Conturi şi a camerelor de conturi;
r) examinează şi aprobă propunerea de ordine de zi a
şedinţei plenului, formulată de preşedintele Curţii;
s) aprobă lista cuprinzând posturile vacante care
urmează a fi scoase la concurs, precum şi tematicile şi organizarea
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
ş) aprobă contractarea de lucrări, bunuri, servicii sau
alte prestaţii necesare funcţionării Curţii de Conturi;
t) alte atribuţii stabilite în condiţiile legii."
70. Articolele 124 şi
125 se abrogă.
71. La articolul 126 alineatul (1), literele c),
d), f), g) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) să convoace şi să prezideze dezbaterile plenului
şi să asigure executarea hotărârilor acestuia;
d) să propună ordinea de zi a şedinţelor plenului şi să
o supună aprobării acestuia;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
f) să numească personalul Curţii de Conturi, cu
excepţia celui numit de plen, şi să dispună, dacă este cazul, detaşarea sau revocarea din funcţie a acestuia, în
condiţiile legii; pentru personalul Autorităţii de Audit, această atribuţie se
exercită numai cu acordul preşedintelui acesteia;
g) să exercite acţiunea disciplinară, potrivit
prevederilor art. 121, şi să aplice sancţiuni disciplinare în cazurile
prevăzute de Codul etic al profesiei;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
i) alte atribuţii ce pot fi stabilite prin regulamentul
de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi."
72. La articolul 126, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Atribuţiile vicepreşedinţilor şi consilierilor de
conturi se stabilesc şi se aprobă prin regulamentul propriu de plenul Curţii de
Conturi, la propunerea preşedintelui acesteia."
73. La articolul
126, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Curţii de Conturi emite ordine."
74. După articolul
126 se introduce un nou articol, articolul 1261, cu următorul cuprins:
„Art. 1261. - Paza
Curţii de Conturi se asigură la nivel central de Serviciul de Protecţie şi
Pază, iar la nivel teritorial, de Jandarmeria Română, în mod gratuit."
75. La articolul
127, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) neîndeplinirea măsurilor dispuse în temeiul
prevederilor art. 93 alin. (1) lit. b)-d) şi ale art. 96, cu amendă civilă
egală cu salariul de la 2 până la 5 luni al persoanei din vina căreia nu au
fost duse la îndeplinire măsurile stabilite."
76. După articolul
128 se introduce un nou articol, articolul 1281,
cu următorul cuprins:
„Art. 1281. -
Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmăririi de
conducerea entităţii a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani."
77. Articolul 129 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 129. - (1) Abaterile prevăzute la art. 127 şi 128
se constată de auditorii publici externi ai Curţii de Conturi, iar amenda se
stabileşte potrivit regulamentului aprobat conform
prevederilor art. 12 alin. (2).
(2) Sumele reprezentând amenzi civile se fac venit la
bugetul de stat."
78. Articolele 130-135
se abrogă.
Art. II. - In scopul aplicării
prevederilor art. 11 alin. (5) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în tot cuprinsul Legii nr. 94/1992 sintagma „controlor
financiar" se va înlocui cu sintagma „auditor public extern".
Art. III. - In condiţiile Legii
nr. 94/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după
încetarea mandatului, consilierii de conturi cu studii juridice, în funcţie de
data intrării în vigoare a prezentei legi, pot fi numiţi magistraţi, în
condiţiile prevăzute de Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi
procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi de Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - Legea nr. 94/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ