DECIZIE Nr. 47*) din 25 aprilie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 94 din 17 septembrie
1996, publicata in Monitorul Oficial nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Maria Bratu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor, potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Legii nr. 30/1994 privind ratificarea Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor aditionale la aceasta
conventie, constata urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea de la data de 28
septembrie 1995, pronuntata in Dosarul nr. 4.706/1993 al acestei judecatorii, a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
30 din 18 mai 1994 privind ratificarea Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor aditionale la aceasta
conventie, invocata de reclamantul Panaitescu Edmond, pentru urmatoarele
motive:
- incalcarea prevederilor art. 99 alin. (1) din Constitutie, deoarece
analizarea, votarea si promulgarea legii sunt anterioare publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei a Decretului nr. 40 din 23 martie 1994 privind
aprobarea si supunerea spre ratificare a Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor aditionale la aceasta
conventie;
- incalcarea prevederilor art. 11, 20 si 21 din Constitutie si a
prevederilor Legii nr. 4/1991, ca urmare a includerii in Legea nr. 30/1994 a
art. 3, intrucat astfel s-au exclus de la jurisdictia Curtii Europene a
Drepturilor Omului violarile prevederilor conventiei, anterior aderarii
Romaniei.
Intrucat incheierea de sesizare nu cuprinde opinia instantei, obligatorie,
potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, si, intrucat instanta, prin
aceeasi incheiere, a dispus scoaterea dosarului de pe rol, ca urmare a faptului
ca reclamantul a "renuntat la judecata", fiind astfel incidente
prevederile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora exceptia
de neconstitutionalitate poate privi numai o prevedere dintr-o lege sau
ordonanta "de care depinde judecarea cauzei", s-a solicitat
instantei, prin adresele nr. 133 C/1995 din 15 noiembrie 1995 si 30 ianuarie
1996, sa-si exprime opinia, tinand seama si de declaratia de renuntare la
judecata. Instanta nu a raspuns la aceste solicitari, dar din condica de sedinta
a judecatoriei rezulta ca aceasta a repus cauza pe rol, a judecat-o si a
respins cererea reclamantului Panaitescu Edmond.
Tinand seama de prevederile art. 26 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale, potrivit carora, o data sesizata, Curtea
procedeaza la examinarea constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile
referitoare la suspendarea, intreruperea sau stingerea procesului, Curtea
constata ca este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost sesizata in
temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, precum si prevederile Legii nr. 30/1994, raportate la
dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Prin exceptia invocata se considera ca au fost incalcate prevederile art.
99 alin. (1) din Constitutie, privind obligativitatea publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei a decretelor emise de Presedintele Romaniei, cu referire la
Decretul nr. 40/1994 privind aprobarea si supunerea spre ratificare
Parlamentului a Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale si a protocoalelor aditionale la aceasta conventie. Se constata
insa ca acest decret a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 135 din 31 mai 1994, astfel incat critica formulata apare evident
neintemeiata.
Prin exceptie se invoca neconstitutionalitatea Legii nr. 30/1994 si
datorita includerii prevederilor art. 3, potrivit carora recursul individual in
fata Comisiei Europene a Drepturilor Omului si a Curtii Europene a Drepturilor
Omului este numai pentru cauzele in care violarea drepturilor garantate de
conventie intervine dupa intrarea in vigoare a conventiei si a protocoalelor sale
mentionate in prevederile acestui articol.
In motivarea criticii formulate, reclamantul invoca prevederile art. 11 din
Constitutie, privind obligativitatea indeplinirii cu buna-credinta a
tratatelor, ale art. 20, privind prioritatea tratatelor internationale
referitoare la drepturile omului, si ale art. 21, privind accesul liber la
justitie.
Nici aceste critici nu sunt intemeiate, deoarece aplicarea jurisdictiei
internationale pentru cauzele anterioare aderarii este contrara principiului
neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie. De
altfel, de principiu, raspunderea statului pentru respectarea obligatiilor
izvorand dintr-o conventie internationala nu poate fi angajata pentru fapte
anterioare conventiei. Altminteri, ar insemna ca statul sa raspunda pentru
respectarea unei obligatii, anterior constituirii ei. De aceea art. 3 din Legea
nr. 30/1994 nu poate fi considerat ca incalcand obligatia constitutionala de
buna-credinta prevazuta la art. 11, in aplicarea conventiilor internationale
sau a prevederilor art. 20 din Constitutie, referitoare la prioritatea fata de
legile interne a tratatelor internationale privitoare la drepturile
fundamentale ale omului. De altfel, amandoua aceste dispozitii constitutionale
se refera la aplicarea conventiilor internationale, nu la ratificarea lor. De
asemenea, art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la justitie, este
aplicabil numai jurisdictiilor interne, potrivit principiului teritorialismului
legii constitutionale, astfel incat, din aceasta cauza, nu poate fi aplicabil
unor instante internationale.
In ceea ce priveste critica legata de prevederile Legii nr. 4/1991 privind
incheierea si ratificarea tratatelor, se constata ca ratificarea conventiei s-a
facut tocmai in temeiul unor prevederi ale acestei legi si ca, oricum, legea
respectiva, neavand o valoare constitutionala, nu poate fi opusa legiuitorului
care, de principiu, are competenta ca, oricand, sa deroge, in adoptarea unei
legi, de la prevederile altei legi.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 30/1994 privind ratificarea Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor aditionale
la aceasta conventie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 25 aprilie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Maria Bratu