DECIZIE Nr. 94 din 17 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Panaitescu Edmond
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 47 din 25 aprilie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 septembrie 1996 in prezenta
procurorului, a recurentului Panaitescu Edmond si a Ligii democratice pentru
dreptate si, in lipsa Camerei Deputatilor, Ministerului Justitiei, Ziarului
"Romania Libera", "Evenimentul zilei", a lui Cimpoieru
Filotie, Cimpoieru Gheorghe si Baciu Severin, cu toti procedura fiind legal
indeplinita. Dezbaterile au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand
Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru
data de 17 septembrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 47 din 25 aprilie 1996 Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 30
din 18 mai 1994 privind ratificarea Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor aditionale la aceasta
conventie. In considerente s-a retinut ca Decretul nr. 40/1994 privind
aprobarea si supunerea spre ratificare Parlamentului a Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a protocoalelor
aditionale la aceasta conventie a fost publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, astfel incat nu au fost incalcate
prevederile art. 99 alin. (1) din Constitutie.
Referitor la argumentul privind neconstitutionalitatea art. 3 din Legea nr.
30 din 18 mai 1994, potrivit caruia recursul individual in fata Comisiei
Europene a Drepturilor Omului si a Curtii Europene a Drepturilor Omului se
poate introduce numai pentru cauzele in care violarea drepturilor garantate de
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
intervine dupa intrarea in vigoare a acesteia si a protocoalelor sale
mentionate in prevederile acestui articol, Curtea a retinut ca art. 3 din Legea
nr. 30 din 18 mai 1994 nu poate fi considerat ca incalcand obligatia
constitutionala de buna-credinta, prevazuta de art. 11, si nici prevederile
art. 20 din Constitutie, referitoare la prioritatea tratatelor internationale
privitoare la drepturile fundamentale ale omului fata de legile interne. Aceste
dispozitii constitutionale se refera la aplicarea conventiilor internationale,
nu la ratificarea lor. De asemenea, cu privire la incalcarea art. 21 din
Constitutie, privind liberul acces la justitie, s-a retinut ca acesta este
aplicabil numai jurisdictiilor interne, potrivit principiului teritorialitatii
legii constitutionale, astfel incat nu poate fi aplicabil unor instante
internationale.
In ceea ce priveste critica adusa prevederilor Legii nr. 4 din 12 ianuarie
1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor, prin decizia recurata s-a
retinut ca ratificarea conventiei s-a facut tocmai in temeiul unor prevederi
ale acestei legi si ca, oricum, legea respectiva, neavand o valoare
constitutionala, nu poate fi opusa legiuitorului care, de principiu, are
competenta ca, oricand, sa deroge, in adoptarea unei legi, de la prevederile
altei legi.
Impotriva acestei decizii, domnul Panaitescu Edmond a declarat recurs.
In motivarea recursului se solicita ca instanta constitutionala sa declare
ca lovite de "nulitate de drept" toate actele Parlamentului,
Presedintiei si Guvernului Romaniei, pentru ca au confirmat in mod fraudulos
alegerea Presedintelui Romaniei dupa alegerile din septembrie - octombrie 1992.
Se invoca, de asemenea, incalcarea art. 99 din Constitutie, in sensul ca
Decretul nr. 40 din 23 martie 1994 a fost publicat ulterior "analizarii,
votarii si promulgarii" Legii nr. 30 din 18 mai 1994 privind ratificarea
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si
a protocoalelor aditionale la aceasta conventie, iar nepublicarea decretului,
imediat dupa semnarea lui, incalca prevederile art. 31 alin. (1) si alin. (2)
din Constitutie. Se mai sustine, de asemenea, ca prevederile art. 3 din Legea
nr. 30 din 18 mai 1994 nu se regasesc in Decretul nr. 40 din 23 martie 1994,
precum si faptul ca, potrivit art. 77 din Constitutie, Presedintele Romaniei
avea posibilitatea sa o restituie Parlamentului pentru reexaminare. Se mai
arata ca omisiunea informarii cetatenilor cu privire la data cand se pot adresa
Curtii Europene a Drepturilor Omului, precum si difuzarea "versiunii
romanesti" a conventiei si deturnarea sistematica a corespondentei,
"creeaza o stare de confuzie". Si, in sfarsit, este criticata
introducerea art. 3 din Legea nr. 30 din 18 mai 1994, cu referire la
"infractiunile continue si/sau continuate in care sunt implicate organe
ale statului", precum si Legea nr. 39 din 28 iunie 1993 ale carei
"vicii" sunt asemanatoare cu cele ale Legii nr. 30 din 18 martie 1994.
In afara motivelor de recurs enuntate, recurentul a invocat in fata Curtii
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 92 din 4 august 1992 pentru
organizarea judecatoreasca, sustinand in esenta ca, potrivit art. 31 lit. f)
din Legea nr. 92/1992, Ministerul Public are ca atributie supravegherea
respectarii legii in activitatea de punere in executare a hotararilor
judecatoresti si a altor titluri executorii, dar aceasta atributie nu este
realizata in interesul statului si al cetatenilor.
De asemenea, se invoca in fata Curtii si exceptia de neconstitutionalitate
a Legii nr. 112 din 25 noiembrie 1995, a Legii nr. 92 din 5 august 1992 si a
art. 16 din Legea nr. 47 din 18 mai 1992.
In vederea solutionarii, in temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala a solicitat Camerelor Parlamentului si
Guvernului comunicarea punctelor lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca publicarea Decretului nr.
40 din 23 martie 1994 impreuna cu Legea nr. 30 din 18 mai 1994, prin care a
fost ratificata conventia, in acelasi Monitor Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 135 din 31 mai 1994, nu conduce la aplicarea sanctiunii prevazute in art.
99 alin. (1) din Constitutie, care nu se refera la publicarea cu intarziere, ci
la "nepublicare". Potrivit acestui text, "nepublicarea atrage
inexistenta decretului".
Publicarea cu intarziere a Decretului nr. 40 din 23 martie 1994 nu este de
natura sa aduca atingere dreptului la informatie prevazut in art. 31 alin. (1)
si (2) din Constitutie, deoarece, desi la art. 3 acesta contine unele
declaratii si rezerve cu privire la aplicarea unor texte din conventie, daca
acestea nu ar fi fost preluate in legea de ratificare, ar fi ramas fara efect,
ele avand caracter de recomandare.
In legatura cu includerea in Legea nr. 30 din 18 mai 1994 a art. 3 se
apreciaza ca dispozitiile acestuia nu fac altceva decat sa prevada principiul
neretroactivitatii legii, consacrat in art. 15 alin. (2) din Constitutie, si nu
era necesar ca acest text sa se regaseasca si in Decretul nr. 40 din 23 martie
1994.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, punctul de vedere al
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Legii nr.
30 din 18 mai 1994, ale Legii nr. 39 din 28 iunie 1993, ale Decretului nr. 40
din 23 martie 1994, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Referitor la primul motiv de recurs, Curtea Constitutionala nu este in
masura, potrivit Constitutiei si Legii nr. 47/1992, sa declare nule actele
autoritatilor publice enumerate de recurent, competenta sa fiind strict
limitata de art. 144 din Constitutie. De altfel, cererea nu a fost formulata la
judecata in fond si ca atare nu poate constitui obiect de recurs. Exceptia de
neconstitutionalitate solutionata prin decizia recurata se refera exclusiv la
incalcarea art. 99 din Constitutie ca urmare a introducerii in Legea nr. 30 din
18 martie 1996 a art. 3.
In legatura cu celelalte motive de recurs, sunt de retinut urmatoarele:
Prima critica vizeaza publicarea concomitenta a Decretului nr. 40 din 23
martie 1994, prin care conventia a fost inaintata Parlamentului spre ratificare
de catre Presedintele Romaniei, cu textul Legii nr. 30/1994 si al Decretului
nr. 74/1994, pentru promulgarea acestei legi, operand astfel sanctiunea
prevazuta de art. 99 din Constitutie. Analiza legalitatii sau a
constitutionalitatii decretelor emise de Presedintele Romaniei nu figureaza
intre atributiile Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 144 lit. c) din
Constitutie, se pronunta numai asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor, nu si a
decretelor emise de Presedintele Romaniei.
Cu privire la cea de-a doua critica, este de retinut ca recurentul nu aduce
nici un argument de natura a contrazice motivarea instantei care a retinut
corect faptul ca este perfect constitutionala asumarea unor obligatii de catre
statul roman, numai dupa intrarea in vigoare a conventiei.
In ceea ce priveste cea de-a treia critica privitoare la Legea nr. 39 din
28 iunie 1993, se constata, si in acest caz, ca ea priveste o problema ce nu
s-a aflat in dezbatere cu prilejul judecarii in fond si deci nu poate fi
invocata direct in recurs.
Cu privire la invocarea direct in fata Curtii Constitutionale a exceptiilor
de neconstitutionalitate a Legii nr. 112/1995, a Legii nr. 92/1992 si a
prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, acestea nu pot fi primite pentru
motivele ce urmeaza.
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra acestor exceptii de
neconstitutionalitate, intrucat ele au fost pentru prima data invocate, in fata
acesteia, in recurs, situatia lor fiind similara cu cea a exceptiei de
neconstitutionalitate vizand Legea nr. 39 din 28 iunie 1993. Potrivit art. 144
lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala hotaraste "asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti" privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor. Rezulta, pe cale de
interpretare, ca ea nu hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
ridicate direct in fata ei. Solutia contrara nu ar putea fi primita si pentru
faptul ca astfel s-ar incalca prevederile art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, in sensul carora, in fata instantei judecatoresti, partile sunt in
drept sa dezbata exceptia, depunand dovezile si probele pe care le cred de
cuviinta si exercitandu-si astfel drepturile procesuale ce le apartin, ca in
orice cauza pendinte pe rolul unei instante judecatoresti. In finalul acestei
faze de dezbatere contradictorie, instanta insasi este obligata sa-si exprime
opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate si sa sesizeze prin
incheiere Curtea Constitutionala. Daca aceste reguli se refera la conditiile in
care poate fi sesizata Curtea pentru judecata in fond, este limpede ca ele nu
pot fi eludate in cazul in care Curtea solutioneaza pricina in recurs. Ceea ce
imperativ nu este admisibil la judecata in fond, nu poate deveni admisibil ca
urmare a exercitarii caii de atac a recursului.
Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiei de neconstitutionalitate
nu numai pe baza sesizarii ei prin incheierea instantei judecatoresti, dar si
in limitele acestei sesizari. Orice demers al Curtii Constitutionale dincolo de
limitele sesizarii ar avea drept consecinta ignorarea prevederilor
constitutionale si ale legii organice a Curtii privind imposibilitatea
sesizarii ei din oficiu. Aceasta imposibilitate - exceptand initiativele de
revizuire a Constitutiei - priveste orice judecata in contencios
constitutional, indiferent de faza acesteia, in fond sau in recurs.
Admiterea posibilitatii de a invoca exceptia de neconstitutionalitate,
pentru prima data in recursul declarat la Curtea Constitutionala, ar inlesni
exercitarea abuziva a caii de atac de acela care, nesocotind legea, ar pune
instanta in situatia de a se pronunta in legatura cu noi probleme litigioase ce
nu au fost avute in vedere la judecata in fond.
In concluzie, tinand seama de considerentele expuse, recursul urmeaza sa
fie respins.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 144 lit. c) si ale
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c),
ale art. 25 si ale art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Panaitescu Edmond impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 47 din 25 aprilie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 17 septembrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu