HOTARARE Nr. 604 din 28 septembrie 1992
privind reorganizarea Regiei Autonome a Nemetaliferelor in Societatea
Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 9 decembrie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data prezentei hotariri se infiinteaza Societatea Comerciala
"Cominex" - S.A. Cluj, cu sediul in municipiul Cluj-Napoca, str.
Horea nr. 78, judetul Cluj, prin preluarea unor subunitati prevazute in anexa
nr. 1 din cadrul Regiei Autonome a Nemetaliferelor, care se reorganizeaza prin
divizare.
Art. 2
Pe aceeasi data, Exploatarea Miniera Altin Tepe se desprinde din
patrimoniul Regiei Autonome a Nemetaliferelor si trece la Regia Autonoma a
Cuprului.
Art. 3
Societatea Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj se va organiza si va
functiona in conformitate cu dispozitiile legale si cu statutul prevazut in
anexa nr. 1 a.
Art. 4
Capitalul social initial al Societatii Comerciale "Cominex" -
S.A. Cluj, in valoare de 4.214,9 milioane lei, este format prin preluarea
activului si pasivului pe baza de bilant la 31 decembrie 1991, potrivit anexei
nr. 2 a.
Art. 5
Valoarea patrimoniului net al Exploatarii Miniere Altin Tepe este de 173,0
milioane lei, reprezentind activul si pasivul aferente activitatii, potrivit
anexei nr. 2 b.
Art. 6
Se majoreaza patrimoniul net al Regiei Autonome a Cuprului cu valoarea de
173,0 milioane lei, aferenta patrimoniului preluat de la doua exploatari
miniere Altin Tepe, modificindu-se si, respectiv, completindu-se anexa nr. 1 si
prevederile art. 7 din Hotarirea Guvernului nr. 1287/1990 privind infiintarea
Regiei Autonome a Cuprului. Regia Autonoma a Cuprului va intocmi programe proprii
de redresare si restructurare a activitatii Exploatarii Miniere Altin Tepe.
Art. 7
Societatea Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj va proceda la
reducerea treptata a activitatii la Exploatarea Miniera Iara si va pune in
aplicare programele elaborate pentru reconversia social-economica si
profesionala a fortei de munca ramase disponibila datorita sistarii activitatii
de extractie a minereurilor de fier. Programele vor fi elaborate si realizate
cu incadrarea in cheltuielile si fondurile bugetare alocate Exploatarii Miniere
Iara pentru anul 1992.
Art. 8
Patrimoniul net determinat potrivit anexei nr. 2 a si 2 b, impreuna cu
indicatorii din programele de activitate pe anul 1992 prevazuti in anexa nr. 3,
3 a si 3 b, aferenti Regiei Autonome a Nemetaliferelor, vor fi preluati, pe
baza de protocol, de catre Societatea Comerciala "Cominex" - S.A.
Cluj si, respectiv, de catre Regia Autonoma a Cuprului, pentru domeniile lor de
activitate.
Art. 9
Personalul Regiei Autonome a Nemetaliferelor, care trece la Societatea
Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj si, respectiv, la Regia Autonoma a
Cuprului, se considera transferat.
Art. 10
Societatea Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj va exploata
perimetrele miniere aferente substantelor nemetalifere de la Regia Autonoma a
Nemetaliferelor, prin concesionare, in conditiile legii.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotariri, Regia Autonoma a
Nemetaliferelor se desfiinteaza, iar hotaririle Guvernului nr. 1288/1990
privind infiintarea Regiei Autonome a Nemetaliferelor si nr. 302/1992 privind
infiintarea unor societati prin desprinderea unor subunitati din cadrul Regiei
Autonome a Nemetaliferelor se abroga.
Art. 12
Ministerul Industriei va aduce la indeplinire prevederile prezentei hotariri.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul bugetului,
veniturilor statului
si controlului financiar,
Florian Bercea
ANEXA 1
SUBUNITATILE
componente ale Societatii Comerciale "Cominex" - S.A. Cluj, preluate
din cadrul Regiei Autonome a Nemetaliferelor
1. Exploatarea Miniera Harghita
2. Exploatarea Miniera Iara
3. Exploatarea Miniera Suncuius
4. Exploatarea Miniera Aghires
5. Exploatarea Miniera Capus
6. Exploatarea Miniera Jibou
7. Exploatarea Miniera Cluj
8. Institutul de Cercetari si Proiectari Miniere Cluj
9. Centrul de informatica miniera Cluj.
Sucursala miniera Dobrogea
1. Exploatarea Miniera Mahmudia
2. Exploatarea Miniera Medgidia.
ANEXA 1 a
STATUTUL
Societatii Comerciale "Cominex" - S.A. Cluj
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea Comerciala "Cominex" - S.A.
Cluj.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanind
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"Societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul
social si numarul de inregistrare la Registrul comertului.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea Comerciala "Cominex" - S.A. Cluj este persoana
juridica romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Cluj-Napoca, str. Horea nr.
78, judetul Cluj. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania, pe baza hotaririi adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii situate si
in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii la
Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate ale societatii
Art. 5
Scopul societatii este: gestionarea, protejarea si exploatarea zacamintelor
de substante nemetalifere din perimetrele incredintate spre exploatare, prin
concesionare, potrivit legii.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii este:
1. Gestionarea si protectia zacamintelor de substante nemetalifere din
perimetrele incredintate spre exploatare.
2. Extractia, prepararea si comercializarea nisipurilor cuartoase,
calcarului, bentonitei, feldspatului, dolomitei, argilei refractare si
caolinoase si altor substante minerale utile din zacamintele si cimpurile
miniere aferente.
3. Executarea de lucrari de cercetare geologica si tehnologica si
extinderea perimetrelor in exploatare si pentru cresterea gradului de
cunoastere a celor existente.
4. Executarea de lucrari miniere de deschidere si pregatire in subteran si
de descopertare in cariere.
5. Mentinerea si dezvoltarea capacitatilor existente, precum si deschiderea
de noi cimpuri miniere.
6. Executarea lucrarilor de reparatii ale utilajelor, asigurarea si
fabricarea de piese de schimb, subansamble si confectii metalice.
7. Executarea de lucrari de constructii-montaj, industriale si civile.
8. Producerea de materiale de constructii pe baza de substante minerale
nemetalifere.
9. Efectuarea de transporturi auto speciale si de persoane, cu mijloace
proprii.
10. Asigurarea bazei materiale, efectuarea de lucrari si prestari de
servicii legate de obiectul de activitate.
11. Elaborarea de studii, proiecte si documentatii in vederea mentinerii
capacitatilor de productie existente, a punerii in valoare de noi zacaminte de
substante nemetalifere.
12. Proiectarea, realizarea, intretinerea si exploatarea programului si
sistemelor informatice.
13. Activitati de import-export cu produse miniere nemetalifere, utilaje,
piese de schimb, materiale utilizate in activitatea miniera.
14. Colaborarea directa cu bancile de comert exterior, efectuarea
operatiunilor de fond valutar.
15. Activitati necesare efectuarii reconversiei fortei de munca.
16. Producerea si comercializarea echipamentelor de lucru si protectie,
textile, utilaje miniere, piese de schimb.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 4.229,9 milioane lei,
impartit in 84.598 actiuni nominative in valoare nominala de 50.000 lei
fiecare, in intregime subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 50.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a 2
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv la alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sint garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decit un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se face
in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin 2 ziare de
larga circulatie in localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sint ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabilesc remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) aleg directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabilesc salarizarea personalului angajat, in functie de studii si
munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute
de lege;
e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de
administratie, directorului general, a membrilor comitetului de directie si ai
comisiei de cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
f) stabilesc bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul economico-financiar urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea profitului, potrivit legii;
h) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale
si agentii;
j) hotarasc cu privire la marirea sau reducerea capitalului social,
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotarasc cu privire la adaptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotarasc cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia
mediului, relatiile cu clientii;
n) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de
administratie, directorului general si a cenzorilor, pentru paguba pricinuita
societatii;
o) hotarasc in orice alte probleme privind societatea.
Hotaririle in problemele prevazute la lit. l) vor putea fi aduse la
indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la 2 luni de la
incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si a
contului de profit si pierderi pe anul precedent, pentru stabilirea programului
de activitate si bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentind cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cite ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul
din ziarele de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul
societatii sau din cea mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor adunarii.
Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotariri
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri daca, la prima convocare, actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia de catre unul dintre vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, un secretar care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotaririle adunarilor generale se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea miinii.
La propunerea persoanei care prezideaza, sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotaririlor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotaririle adunarii generale sint obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, potrivit legii.
Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat isi
desfasoara activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si
functionare.
Atributiile imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului
de stat vor inceta, de drept, la data la care se va tine sedinta de constituire
a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de administratie
compus din 5 administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de 4 ani,
care pot avea si calitatea de actionari.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului
sau.
Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
comisiei de cenzori si de director, persoanele care, potrivit legii, sint
incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de
incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita, precum si pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la
societatile comerciale.
Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele
capitalului de stat, cu acordul ministerului de resort.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cite
ori este necesar, la convocarea presedintelui. Presedintele numeste un
secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Cel ce reprezinta societatea semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Membrii consiliului de administratie, presedintele, vicepresedintele,
directorul general, raspund individual sau solidar, fata de societate, pentru
prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale,
pentru abaterile de la statut sau pentru greseli in administrarea societatii.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin hotarirea adunarii
generale a actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul precedent,
precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget al
societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, fixindu-i in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
La societatile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atributia
prevazuta la alineatul de mai sus se executa cu acordul ministerului de resort.
Presedintele indeplineste si functia de director general, asigurind
conducerea curenta a societatii, aduce la indeplinire deciziile consiliului de
administratie in limitele obiectului de activitate al societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri, care trebuie sa fie asociati cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti
ai Ministerului Economiei si Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului economico-financiar verifica gospodarirea
fondurilor fixe si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si
registrele de evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie
asupra neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
profit si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile
de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si obiectului
societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza
adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori
de cite ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si drepturile
si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in acest
domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sint incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 alin. 3, precum si cei care sint rude sau afini pina la al
patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice forma,
pentru alte functii decit aceea de cenzor, un salariu sau remuneratie de la
administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cit statul este actionar unic, personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat, cu acordul ministerului de resort.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale.
Pina la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sint stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 24
Amortizarea fondurilor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 25
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Economiei si Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 26
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Din profitul societatii ramas dupa plata impozitelor pe profit se pot
constitui fonduri destinate modernizarii, cercetarii si dezvoltarii, fondul de
stimulare a salariatilor si se platesc dividende.
Societatea isi constituie fond de rezerva si alte fonduri in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital.
Art. 27
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 28
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate, cerute la infiintarea societatilor.
Art. 29
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa la Registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 30
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 31
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 32
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.
Art. 33
Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat vor
executa atributiile adunarii generale a actionarilor pe perioada cit societatea
comerciala are capital integral de stat.
ANEXA 2
SITUATIA
determinarii patrimoniului net al Regiei Autonome a Nemetaliferelor, pe baza
elementelor cuprinse in bilant la 31 decembrie 1991
- mii lei -
A. Elemente de activ
1. Mijloace fixe la valoarea neamortizata 3.227.082
2. Mijloace circulante (exclusiv creante si decontari) 2.633.781
3. Creante certe 79.177
4. Alte active 7.564
5. Varsaminte efectuate in plus -
6. Mijloace si cheltuieli pentru investitii 808.968
TOTAL A (1+2+3+4+5+6) 6.756.572
B. Elemente de pasiv
1. Obligatii certe 621.820
2. Credite bancare 1.283.237
3. Alte pasive 250.651
4. Creditori si furnizori pentru investitii 32.298
si reparatii capitale
5. Credite pentru investitii 180.670
6. Alte surse pentru investitii -
7. Credite pentru pierderi -
8. Beneficii de varsat -
TOTAL B (1+2+3+4+5+6+7+8) 2.368.676
C. Patrimoniul net al unitatii la 31 decembrie 1991 4.387.896
ANEXA 2 a
SITUATIA
determinarii patrimoniului net al Societatii Comerciale "Cominex" -
S.A. Cluj, pe baza elementelor cuprinse in bilant
- mii lei -
A. Elemente de activ
1. Mijloace fixe la valoarea neamortizata 3.094.082
2. Mijloace circulante (exclusiv creante si decontari) 2.478.081
3. Creante certe 79.157
4. Alte active 7.564
5. Varsaminte efectuate in plus -
6. Mijloace si cheltuieli pentru investitii 808.968
TOTAL A (1+2+3+4+5+6) 6.467.852
B. Elemente de pasiv
1. Obligatii certe 608.820
2. Credite bancare 1.251.237
3. Alte pasive 250.651
4. Creditori si furnizori pentru investitii 32.298
si reparatii capitale
5. Credite pentru investitii 108.959
6. Alte surse pentru investitii -
7. Credite pentru pierderi -
8. Beneficii de varsat -
TOTAL B (1+2+3+4+5+6+7+8) 2.252.965
C. Patrimoniul net al unitatii economice 4.214.887
la 31 decembrie 1991
ANEXA 2 b
SITUATIA
determinarii patrimoniului net al Exploatarii Miniere Altin Tepe, pe baza elementelor
cuprinse in bilant la 31 decembrie 1991*)
*) Cu care se majoreaza patrimoniul net al Regiei Autonome a Cuprului.
- mii lei -
A. Elemente de activ
1. Mijloace fixe la valoarea neamortizata 133.000
2. Mijloace circulante (exclusiv creante si decontari) 155.700
3. Creante certe 20
4. Alte active -
5. Varsaminte efectuate in plus -
6. Mijloace si cheltuieli pentru investitii -
TOTAL A (1+2+3+4+5+6) 288.700
B. Elemente de pasiv
1. Obligatii certe 12.000
2. Credite bancare 32.000
3. Alte pasive -
4. Creditori si furnizori pentru investitii -
si reparatii capitale
5. Credite pentru investitii 71.711
6. Alte surse pentru investitii -
7. Credite pentru pierderi -
8. Beneficii de varsat -
TOTAL B (1+2+3+4+5+6+7+8) 115.711
C. Patrimoniul net al unitatii economice 173.009
la 31 decembrie 1991
ANEXA 3
INDICATORII
din programul de activitate al Regiei Autonome a Nemetaliferelor
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatori U.M. 1989 1990 1991 Prevederi
crt. 1992
----------------------------------------------------------------------------
1. Venituri din mil. lei 2.166,0 1.558,3 4.646,8 15.780,4
activitatea economica
2. Cheltuieli aferente mil. lei 2.108,20 1.902,5 4.981,4 16.301,5
veniturilor
3. Cheltuieli la lei/ 973,3 1.220,9 1.072,0 1.033,0
1.000 lei venituri 1.000 lei
4. Pierderi mil. lei - 344,2 334,6 521,1
5. Beneficii mil. lei 57,8 - - -
6. Nr. personal nr. 16.193 15.328 12.550 11.045
din care:
- muncitori 13.074 13.133 10.979 9.662
7. Salariu mediu lei 3.863 4.515 10.119 18.100
8. Comenzi externe
- export mil. $ - - - -
mil. ruble - - - -
- import mil. $ 0,1 0,2 0,3 1,8
mil. ruble 3,0 1,3 - -
9. Productivitatea lei 133.761 101.664 370.263 1.428.737
muncii
10. Investitii mii lei 385.200 267.200 243.200 982.300
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3 a
INDICATORII
din programul de activitate al Societatii Comerciale "Cominex" - S.A.
Cluj
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatori U.M. 1989 1990 1991 1992
crt.
----------------------------------------------------------------------------
1. Venituri din mil. lei 2.029,8 1.514,1 4.587 15.466,4
activitatea economica
2. Cheltuieli aferente mil. lei 1.969,4 1.790,6 4.807 15.397,3
veniturilor
3. Cheltuieli la lei/ 970,2 1.182,6 1.048 995,5
1.000 lei venituri 1.000 lei
4. Pierderi mil. lei - 276,5 220,0 -
5. Beneficii mil. lei 60,4 - - 69,1
6. Nr. personal nr. 15.295 14.499 11.890 10.450
din care:
- muncitori 12.261 12.378 10.370 9.112
7. Salariu mediu lei/ 3.897 4.539 10.132 17.514
salariat
8. Comert exterior
- export mil. $ - - - -
- export mil. ruble - - - -
- import mil. $ 0,1 0,2 0,3 1,8
- import mil. ruble 3,0 1,3 - -
9. Productivitatea lei/
muncii salariat 132.710 104.428 385.786 1.480.038
10. Investitii mii lei 363.270 250.482 228.882 912.000
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3 b
INDICATORII
din programul de activitate al Exploatarii Miniere Altin Tepe*)
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatori U.M. 1989 1990 1991 1992
crt.
____________________________________________________________________________
1. Venituri din mil. lei 136,2 44,2 59,8 314,0
activitatea economica
2. Cheltuieli aferente mil. lei 138,8 111,9 174,4 904,2
veniturilor
3. Cheltuieli la lei/ 1.020 2.531,6 2.916,4 2.879,6
1.000 lei venituri 1.000 lei/
venit
4. Pierderi mil. lei 2,6 667 114,6 590,2
5. Beneficii mil. lei - - - -
6. Nr. personal nr. 898 829 660 595
din care:
- muncitori 813 755 609 550
7. Salariu mediu lei/ 3.291 4.098 9.893 28.400
salariat
8. Comert exterior
- export mil. $ - - - -
mil. ruble - - - -
- import mil. $ - - - -
mil. ruble - - - -
9. Productivitatea lei/ 151.670 53.317 90.606 527.731
muncii salariat
10. Investitii mii lei 21.930 16.718 14.318 70.300
*) Cu care se majoreaza patrimoniul net al Regiei Autonome a Cuprului.