DECIZIE Nr. 54 din 21 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. e)
din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si
completata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 310 din 5 iulie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea
procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex -
S.A. si fuziunea prin absorbtie a acestei banci cu Banca Comerciala Romana -
S.A., modificata si completata. Exceptia a fost ridicata in Dosarul nr.
3.014/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comerciala, de catre: Giurgiu
Teodor, Ofelia Carmen Alexandru, Viorica Ionica Carciga, Cornelia Maria Catuna,
Viorela Chiliment, Fivi Florica Coman, Olga Dragomir, Carmen Mihaela Ene,
Corneliu Alexandru Enea, Petra Lungu, Crasomila Eugenia Micu, Adrian Vasile
Marcu, Vica Predoi, Tudora Paris, Mihaela Genoveva Sincu, Elena Mihaela
Alexandru, Catalin Marian Bercea, Antonina Argentina Boldea, Dumitru Bughiu,
Liea Burda, Constanta Croitoru, Eugen Petre Curtasu, Alina Yolanda Gradinaru,
Grigore Gavrilovici, Georgeta Grasu, Radu Dumitru Ivanisin, Florica Mustatea,
Claudia Elena Necsulescu, Maria Nicolescu, Clara Onea, Ecaterina Stefanoiu,
Rodica Vlaicu, Irina Zamfirescu, Stancu Mavrodineanu, Florica Stoian, Liliana
Ionescu, Ioana Mariuta, Mihail Valentin Patulea si Maria Caracota.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 7 martie 2000 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 14 martie 2000 si
apoi la data de 21 martie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.014/1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si
completata, exceptie ridicata de un grup de salariati ai Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A.
Obiectul cauzei il constituie actiunea in anulare a prevederilor cuprinse
in art. 1 al Capitolului X din proiectul de fuziune prin absorbtie a Bancii
Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. cu Banca Comerciala Romana - S.A.,
aprobat prin art. 1 al Hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor
Bancorex - S.A. nr. 60 din 24 august 1999, hotarare publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, nr. 2.401 din 26 august 1999. Potrivit
acestor prevederi Banca Comerciala Romana - S.A. urma sa preia un numar limitat
de 500 de salariati ai Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A.,
considerati ca fiind transferati in interesul serviciului, urmand ca restul de
salariati sa fie disponibilizati in conditiile art. 21 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror
contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor
colective. Prin aceleasi prevederi s-a limitat dreptul Bancii Comerciale Romane
- S.A. de a selecta, in vederea preluarii acestora, "persoanele care, in
perioada 1990 - 1999, au detinut functii de presedinte, vicepresedinte,
director general, director, sef serviciu, sef birou sau functii administrative
asimilate acestora in structurile Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex -
S.A.", din centrala sau din unitatile sale teritoriale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prin Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999 s-a stabilit cadrul juridic pentru finalizarea
procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex -
S.A., ce urma sa se incheie prin fuziunea acesteia cu Banca Comerciala Romana -
S.A. Prin modificarea si completarea ordonantei amintite de catre Ordonanta
Guvernului nr. 63/1999, la art. 5 alin. (1) s-a introdus o noua litera, si
anume litera e), ale carei dispozitii prevad ca urmeaza sa fie preluat de banca
absorbanta un numar de 500 de persoane, dintre care sunt excluse persoanele
care au detinut functii de conducere la Banca Romana de Comert Exterior -
Bancorex - S.A. Dispozitiile art. 5 lit. e) au fost din nou modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/1999, in sensul ca, dintre salariatii
care au detinut functii de conducere, urmeaza sa fie preluati un numar de 29,
insa autorii exceptiei considera ca si in aceasta situatie persista
"problema de fond a neconstitutionalitatii dispozitiilor criticate".
Se sustine ca aceste dispozitii incalca principiul egalitatii dintre cetateni,
prin discriminarea ce se realizeaza intre salariatii cu functii de conducere si
simplii salariati, fiind astfel incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie. Criteriile nediscriminarii sunt cele prevazute la art. 4 din
Constitutie, insa dispozitiile art. 20 din Legea fundamentala "permit
extinderea acestora, ajungandu-se practic la interzicerea oricarei discriminari
arbitrare a cetatenilor". In sprijinul acestei sustineri se invoca art. 7
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice si art. 2 alin. 2 din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale,
precum si practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale, care, interpretand
prevederile art. 16 din Constitutie, a extins principiile de nediscriminare
prin trimiterea la art. 20 din Legea fundamentala, prin care se coreleaza
sistemul de drept intern cu documentele internationale la care Romania este
parte. Astfel, dispozitiile criticate prevad, pentru una si aceeasi ipoteza a
fuziunii prin absorbtie, doua modalitati de rezolvare, si anume: una
favorabila, pentru simplii salariati ai bancii absorbite, care pot fi selectati
de banca absorbanta, iar cealalta defavorabila, care exclude posibilitatea
salariatilor cu functii de conducere de a fi angajati la aceeasi banca prin
preluare. Caracterul discriminatoriu al acestor dispozitii este cu atat mai
evident cu cat ele prescriu un tratament diferit chiar si fata de salariatii
care au detinut functii de conducere. Dispozitiile de preluare a celor 29 de persoane
nu au ca suport selectarea pe baza unor criterii obiective si vizibile. Asupra
tratamentului identic ce trebuie sa se aplice atat salariatilor simpli, cat si
celor cu functii de conducere, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 59/1994 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul muncii. "In mod
indirect s-ar putea vorbi de o culpabilizare a persoanelor cu functii de
conducere, de o sanctionare a acestora [...], in conditiile in care vinovatia
lor nu a fost dovedita nici pe cale judecatoreasca si nici, cel putin, prin
acte intocmite de organele competente (Curtea de Conturi, Banca Nationala a
Romaniei etc.)." In acest mod au fost "stigmatizate persoanele facand
parte din aceasta categorie", care "cu greu isi mai pot gasi astazi
un loc de munca".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca prevederile criticate "contravin dispozitiilor art. 16 alin.
(1) cu raportare la art. 4 si 20 din Constitutia Romaniei, care statueaza
egalitatea cetatenilor in fata legii si autoritatilor publice, fara privilegii
si fara discriminari". Totodata se subliniaza ca dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor, inclusiv dreptul
la munca, urmeaza sa fie interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, precum si cu pactele si tratatele la care
Romania este parte.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata. Argumentand acest punct de vedere, Guvernul Romaniei, dupa ce
reproduce prevederile art. 4 alin. (2), ale art. 16 alin. (1) si ale art. 20
alin. (1) din Constitutie, conchide: "Din coroborarea acestor texte
rezulta ca sunt interzise atat de pactele si tratatele la care Romania este
parte, cat si de Constitutie, discriminarile intemeiate pe criteriile enumerate
la art. 4 alin. (2), sus-citate." Or, subliniaza Guvernul, masura
prevazuta de art. 5 lit. e) din Ordonanta nr. 39/1999 care face obiectul
exceptiei, "nu se intemeiaza pe vreunul dintre criteriile enumerate mai
sus, ci este urmarea activitatii acelor persoane".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 1 alin. (1), art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 5 lit. e) din Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii
Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbtie a
acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A. (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 363 din 30 iulie 1999), modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 63/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 402 din 24 august 1999) si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 126/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 441 din
10 septembrie 1999), dispozitii care au urmatorul cuprins: "Banca
Comerciala Romana - S.A. va prelua din cadrul personalului Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. un numar de cel mult 500 de salariati, pe
care ii va incadra in structurile sale din centrala si din unitatile
teritoriale si care vor fi considerati transferati in interesul serviciului,
urmand ca, pana la data fuziunii, Banca Romana de Comert Exterior - Bancorex -
S.A. sa disponibilizeze restul de personal in conditiile art. 21 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 98/1999; nu vor fi preluate persoanele care, in perioada
1990 - 1999, au detinut functii de presedinte, vicepresedinte, director
general, director, sef serviciu, sef birou sau functii asimilate acestora in
structurile Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. din centrala si
din unitatile sale teritoriale, cu exceptia persoanelor prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta ordonanta; functiile si drepturile salariale
ale personalului preluat vor fi stabilite de Banca Comerciala Romana - S.A.,
potrivit necesitatilor si reglementarilor sale."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale dispozitiile criticate au fost
din nou modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 31 ianuarie
2000, dupa cum urmeaza: "La litera e) a articolului 5 si in anexa care
face parte integranta din ordonanta se inlocuieste cuvantul
<<anexa>> cu cuvintele <<anexa nr. 1>>." Aceasta
modificare nu afecteaza insa solutia juridica initiala.
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
principiul egalitatii intre cetateni, consacrat la art. 16 alin. (1) din
Constitutie, prin discriminarea intre simplii salariati si cei cu functii de
conducere. Principiile nediscriminarii sunt cele cuprinse la art. 4 alin. (2)
din Constitutie, insa acestea pot fi extinse potrivit prevederilor art. 20 din
Constitutie, care permit corelarea dispozitiilor constitutionale cu tratatele
si cu pactele internationale la care Romania este parte. Aceste principii sunt
extinse prin art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, ratificat de
Romania prin Decretul nr. 212/1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 146 din 20 noiembrie 1974, si prin art. 2 alin. 2 din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de Romania
prin acelasi decret si publicat in Buletinul Oficial cu acelasi numar si din
aceeasi data.
Dispozitiile cuprinse in actele juridice internationale invocate in
sustinerea exceptiei au urmatorul cuprins:
- art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Toti oamenii
sunt egali in fata legii si au dreptul fara deosebire la o protectie egala
impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta declaratie si
impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare";
- art. 2 alin. 2 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si politice: "Statele parti la prezentul pact se
angajeaza sa garanteze ca drepturile enuntate in el vor fi exercitate fara nici
o discriminare intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie
politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere
sau orice alta imprejurare";
- art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice: "Toate persoanele sunt egale in fata legii si au, fara
discriminare, dreptul la o ocrotire egala din partea legii. In aceasta privinta
legea trebuie sa interzica orice discriminare si sa garanteze tuturor
persoanelor o ocrotire egala si eficace contra oricarei discriminari, in
special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta
opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice
alta imprejurare".
Prin dispozitiile legale criticate se reglementeaza preluarea de catre
Banca Comerciala Romana - S.A. a unui numar de 500 de salariati din cadrul
Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A., preluare de la care sunt
excluse persoanele care au detinut functii de conducere, cu exceptia a 29 de
persoane nominalizate in anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
126/1999.
1. Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca prin ordonanta
supusa controlului de constitutionalitate se aplica un tratament juridic
diferit unor cetateni aflati in situatii identice. Or, instituirea unui
tratament juridic diferit ar fi justificata numai daca acesta s-ar aplica unor
categorii deosebite de situatii sau de cetateni. Asa fiind, rezulta ca au fost
incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacra
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, realizandu-se o dubla
discriminare, in primul rand intre simplii salariati si cei care au detinut
functii de conducere si, in al doilea rand, inauntrul categoriei salariatilor
cu functii de conducere, fara sa existe insa o justificare obiectiva si
rezonabila.
Sub acest aspect Curtea Constitutionala, avand in vedere dispozitiile
constitutionale ale art. 11 si 20, referitoare la raportul dintre
reglementarile interne si cele internationale, retine ca principiul egalitatii
in drepturi este consacrat nu numai in actele internationale la care face
referire autorul exceptiei (Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si politice si Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice), ci si in Carta
sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996 si ratificata
de Romania prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999. Astfel, aceasta carta care, prin
art. I reglementeaza "Dreptul la munca", prevede, de asemenea, la
art. E, situat in Partea a V-a si denumit "Nediscriminarea", ca
"Respectarea drepturilor recunoscute in prezenta carta trebuie asigurata
fara deosebire de rasa, sex, limba, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine nationala sau sociala, sanatate, apartenenta la o minoritate
nationala, nastere sau orice alta situatie". Iar anexa la Carta sociala
europeana revizuita, anexa intitulata "Campul de aplicare a Cartei sociale
europene revizuite in privinta persoanelor protejate", prevede: "O
diferenta de tratament pe un motiv obiectiv si rezonabil nu este considerata
discriminatorie."
2. Curtea Constitutionala constata, de asemenea, ca reglementarea cuprinsa
in dispozitiile care fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate are
semnificatia unei sanctiuni colective ce a fost aplicata pe baza unei prezumtii
de vinovatie instituite printr-o norma legala imperativa, fara ca, in
prealabil, sa se fi stabilit, potrivit legii, culpa celor exclusi de la
preluare de catre Banca Comerciala Romana - S.A.
Fiind aplicata printr-o ordonanta a Guvernului, act de drept public,
aceasta sanctiune aduce atingere dreptului la propria imagine al celor vizati
si a caror cariera profesionala ar putea fi, astfel, influentata negativ. Se
constata, de aceea, ca dispozitia normativa examinata contravine si
dispozitiilor art. 30 alin. (6) din Constitutie, care consacra dreptul la
propria imagine: "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria
imagine."
In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie, Romania
este stat de drept in care demnitatea omului, drepturile si libertatile
cetatenesti, libera dezvoltare a personalitatii umane reprezinta valori supreme
si sunt garantate.
Asa fiind, desi alin. (6) al art. 30 din Constitutie are in vedere limitele
exercitarii libertatii de exprimare - aceasta neputand sa prejudicieze, printre
alte valori supreme ale statului de drept, dreptul persoanei la propria sa
imagine -, textul constitutional mentionat are, coroborat cu alte prevederi
constitutionale, efectul de a consacra acest drept nu numai in domeniul
libertatii de exprimare pe calea mijloacelor de comunicare in public [art. 30
alin. (1) din Constitutie], ci si efectul consacrarii unui drept constitutional
cu o identitate de sine statatoare si deci cu aplicabilitate intr-un domeniu
mai extins.
De altfel, Curtea constata ca aceasta concluzie corespunde pe deplin
consacrarii, pe calea actelor de drept international la care Romania a aderat,
a dreptului persoanei de a beneficia de protectie impotriva atingerilor ce pot
fi aduse vietii intime, familiale si private, demnitatii si onoarei sale.
Astfel, potrivit art. 12 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
"Nimeni nu va fi obiectul unor imixtiuni arbitrare in viata sa
particulara, in familia sa, in domiciliul sau ori in corespondenta, nici al
unor atingeri ale onoarei sau reputatiei sale. Orice persoana are dreptul la
protectia legii impotriva unor astfel de imixtiuni sau atingeri". In
acelasi mod sunt consacrate aceste drepturi si prin art. 17 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice.
Rezulta ca prin art. 5 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 se
aduce atingere si dispozitiilor constitutionale care ocrotesc demnitatea,
onoarea si dreptul la propria imagine ale fiecarei persoane, valori aparate,
deopotriva, si prin actele internationale mentionate.
3. Curtea mai retine ca acelasi text normativ incalca dispozitii
fundamentale care reglementeaza dreptul la munca, si anume, pe de o parte, pe
cele ale art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul la
munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca
sunt libere" si, pe de alta parte, pe cele ale art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, text
care are urmatorul cuprins: "Statele parti la prezentul Pact recunosc
dreptul la munca ce cuprinde dreptul pe care il are orice persoana de a obtine
posibilitatea sa-si castige existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata
si vor lua masuri potrivite pentru garantarea acestui drept."
Intr-adevar, Curtea constata ca dispozitiile art. 5 lit. e) din Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999, modificata si completata, avand semnificatia unei
sanctiuni, sunt de natura sa diminueze nejustificat sansele de incadrare in
munca, potrivit calificarii, a persoanelor avute in vedere, ceea ce echivaleaza
cu restrangerea exercitiului dreptului la munca. Sub acest aspect, este
adevarat ca legiuitorul constituant a stabilit, prin dispozitiile art. 49 alin.
(1) din Constitutie, conditiile in care se pot aduce restrangeri ale
exercitiului drepturilor sau libertatilor fundamentale, dispozitii care au
urmatorul continut: "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav." Dar, in lumina acestor prevederi, Curtea observa ca
excluderea persoanelor care au detinut functii de conducere de la posibilitatea
de a fi preluate de banca absorbanta nu este justificata de o restrangere a
exercitiului dreptului la munca, care sa fi fost realizata cu respectarea art.
49 din Constitutie, deoarece aceasta masura nu se impune pentru apararea
vreuneia dintre valorile sociale prevazute de articolul mentionat. Rezulta deci
ca dispozitia examinata reprezinta o ingerinta a autoritatii publice in
exercitiul dreptului la munca, iar aceasta ingerinta nu are legitimare
constitutionala.
De altfel, cu privire la ingerinta statului in exercitarea unor drepturi si
libertati, Curtea Europeana a Drepturilor Omului s-a pronuntat in mod constant,
in sensul ca aceasta trebuie sa fie prevazuta de lege si sa reprezinte o masura
necesara intr-o societate democratica (de exemplu, prin hotararile pronuntate
in cazurile: "Kokkinakis contra Greciei", 1993, Handyside contra
Regatului Unit", 1976, "Sunday Times contra Regatului Unit",
1979). Asa fiind, Curtea Constitutionala observa ca, in speta, inlaturarea
individuala si nejustificata, printr-un act normativ cu putere de lege, de la
beneficiul selectarii in vederea preluarii angajatilor unitatii absorbite de
catre unitatea absorbanta nu reprezinta o astfel de masura.
Avand in vedere ansamblul acestor considerente, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile legale criticate contravin atat prevederilor art. 16
alin. (1) si ale art. 38 alin. (2) din Constitutie, cat si actelor juridice
internationale mentionate, ceea ce impune admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 16 alin. (1), al art. 38 alin. (2), al
art. 49 si al art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1 alin. (1),
al art. 2, 3, 12, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata in Dosarul nr. 3.014/1999
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comerciala, exceptie ridicata de Giurgiu
Teodor, Ofelia Carmen Alexandru, Viorica Ionica Carciga, Cornelia Maria Catuna,
Viorela Chiliment, Fivi Florica Coman, Olga Dragomir, Carmen Mihaela Ene, Corneliu
Alexandru Enea, Petra Lungu, Crasomila Eugenia Micu, Adrian Vasile Marcu, Vica
Predoi, Tudora Paris, Mihaela Genoveva Sincu, Elena Mihaela Alexandru, Catalin
Marian Bercea, Antonina Argentina Boldea, Dumitru Bughiu, Liea Burda, Constanta
Croitoru, Eugen Petre Curtasu, Alina Yolanda Gradinaru, Grigore Gavrilovici,
Georgeta Grasu, Radu Dumitru Ivanisin, Florica Mustatea, Claudia Elena
Necsulescu, Maria Nicolescu, Clara Onea, Ecaterina Stefanoiu, Rodica Vlaicu,
Irina Zamfirescu, Stancu Mavrodineanu, Florica Stoian, Liliana Ionescu, Ioana
Mariuta, Mihail Valentin Patulea si Maria Caracota.
Constata ca sunt neconstitutionale dispozitiile art. 5 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbtie a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 63/1999, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 126/1999 si prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2000.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu