Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 555 din 25 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 1052 din 25 noiembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Florentina Balta       - procuror
    Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Valentin Biriu in Dosarul nr. 118/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si familie.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de avocat, lipsind partea Prefectul Judetului Ilfov. Procedura de citare este legal indeplinita.
    Avand cuvantul, aparatorul autorului exceptiei arata ca textul de lege criticat contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (4) referitor la principiul separatiei puterilor in stat, ale art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului si ale art. 73 alin. (1) referitor la categoriile de legi adoptate de Parlament. Se sustine in acest sens ca textul de lege criticat acorda unui organ executiv din subordinea Guvernului, respectiv prefectului, un drept discretionar de a invalida un titlu de proprietate legal obtinut, competenta ce apartine exclusiv instantei de judecata. Se considera ca in acest fel legiuitorul s-a substituit puterii judecatoresti, fiind incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 124 - Infaptuirea justitiei, ale art. 126 - Instantele judecatoresti si ale art. 123 alin. (2) referitor la atributiile prefectului. Se mai arata ca sunt incalcate si dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 44 alin. (1), alin. (2) teza intai si alin. (3), referitoare la garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate si la expropriere, si in art. 136 alin. (5) referitor la caracterul inviolabil al proprietatii private, solicitandu-se admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu incalca dispozitiile constitutionale invocate, ci, dimpotriva, este in deplina concordanta cu art. 123 alin. (3) din Legea fundamentala, potrivit caruia atributiile prefectului se stabilesc prin lege organica. Se arata in acest sens ca pierderea dreptului de proprietate intervine in temeiul legii, ca urmare a nerespectarii unei conditii rezolutorii, astfel incat prefectul nu apreciaza valabilitatea sau nevalabilitatea unui titlu de proprietate, ci aplica o sanctiune intervenita ope legis. Se mai arata ca dispozitiile art. 61 alin. (1), art. 73 alin. (1), art. 124 alin. (1) si (2) si art. 126 din Constitutie nu sunt relevante in cauza.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 118/2005, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si familie a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Valentin Biriu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca textul de lege criticat contravine dispozitiilor constitutionale referitoare la garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate, precum si celor referitoare la separatia puterilor in stat. In opinia sa, doar instantele judecatoresti au competenta sa aprecieze asupra modului de dobandire sau de transfer al unui drept de proprietate, iar aceasta competenta nu poate reveni unui organ executiv aflat in subordinea Guvernului, respectiv prefectului. In sustinerea acestor afirmatii se mai arata ca puterea legiuitoare are dreptul exclusiv de a "califica un mod civil de dobandire a proprietatii", in temeiul art. 61 alin. (1) si art. 73 alin. (1) din Constitutie, iar puterii judecatoresti "ii revine dreptul si rolul de a judeca, de a verifica si de a se pronunta asupra valabilitatii si eficientei titlurilor de proprietate, in temeiul art. 124 alin. (1) si (2) si art. 126 din Constitutie.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si familie considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate, deoarece "toate actele emise in cadrul procedurii administrative prealabile instituite prin Legea nr. 18/1991 sunt supuse controlului instantelor judecatoresti".
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 44 si in art. 136 alin. (5). Se arata in acest sens ca, in temeiul prevederilor legale criticate, prefectul constata, prin ordin, pierderea dreptului de proprietate ca urmare a nerespectarii unor conditii instituite prin lege. In opinia Guvernului, un titlu de proprietate este un act administrativ, iar unul dintre principiile aplicabile actelor administrative este si revocabilitatea acestora, astfel incat prefectul poate atesta atat existenta unui drept de proprietate, prin emiterea unui titlu de proprietate, cat si pierderea acestuia. Se mai arata ca legiuitorul a facut aplicarea dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
    Avocatul Poporului considera ca prevederea legala criticata nu incalca dispozitiile art. 44 si art. 136 alin. (5) din Constitutie. Se arata ca, potrivit textului de lege criticat, prefectul este organul imputernicit sa ateste, prin ordin, pierderea dreptului de proprietate constituit in temeiul legii, asupra unor terenuri agricole, ca urmare a nerespectarii conditiilor prevazute in lege, astfel incat pierderea dreptului de proprietate este o consecinta a neindeplinirii unei conditii rezolutorii, iar solutia legiuitorului este in deplina concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 49 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998.
    Prevederile legale criticate au urmatorul continut: "(3) Organul imputernicit sa constate situatiile prevazute la alin. (2) este prefectul, care, prin ordin, atesta pierderea dreptului de proprietate si trecerea acestuia, dupa caz, in proprietatea privata a comunei, a orasului sau a municipiului in a carui raza teritoriala este situat terenul."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 1 alin. (4), art. 44 alin. (1), alin. (2) teza intai si alin. (3), art. 61 alin. (1), art. 73 alin. (1), art. 123 alin. (2), art. 124 alin. (1) si (2), art. 126 si art. 136 alin. (1) si (5) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.";
    - Art. 61 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.";
    - Art. 73 alin. (1): "Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.";
    - Art. 44 alin. (1), alin. (2) teza intai si alin. (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)
    (3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
    - Art. 123 alin. (2): "Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local si conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale.";
    - Art. 124 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
    (2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.";
    - Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
    (2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege.
    (3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei sale.
    (4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
    (5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
    (6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.";
    - Art. 136 alin. (1) si (5): "(1) Proprietatea este publica si privata. (...)
    (5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4) referitoare la principiul separatiei puterilor in stat si ale art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai referitoare la garantarea si ocrotirea proprietatii private, precum si in art. 136 alin. (5) referitoare la caracterul inviolabil al proprietatii private, deoarece instantele judecatoresti au competenta exclusiva de a aprecia asupra modului de dobandire sau de transfer al unui drept de proprietate, iar aceasta competenta nu poate reveni unui organ executiv aflat in subordinea Guvernului, respectiv prefectului.
    Curtea constata ca aceste sustineri nu sunt intemeiate, intrucat, potrivit textului de lege criticat, pierderea dreptului de proprietate intervine in temeiul legii, datorita nerespectarii unor conditii rezolutorii, prevazute in art. 19, 21 si 43 din Legea nr. 18/1991, referitoare la stabilirea domiciliului in localitatea in care a fost atribuit in proprietate terenul, obligatia de a lucra suprafata de teren atribuita in proprietate si, respectiv, obligatia de intemeiere a unei gospodarii. Prin urmare, competenta atribuita prefectului nu consta in a aprecia asupra valabilitatii sau nevalabilitatii unui titlu de proprietate, atributie ce apartine exclusiv instantei de judecata, ci de a aplica o sanctiune ce a intervenit in temeiul legii, astfel incat nu se poate sustine o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat, printr-o imixtiune a puterii executive in atributiile puterii judecatoresti. Mai mult, solutia legiuitorului de a sanctiona nerespectarea unor conditii rezolutorii de a caror indeplinire depindea valabila constituire a dreptului de proprietate, prin pierderea acestui drept, este in deplina concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit caruia continutul si limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege. In acest sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 202 din 14 aprilie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 16 iunie 2005, referitoare la prevederile art. 49 alin. (2) si (3) din Legea nr. 18/1991, prin raportare, intre alte dispozitii constitutionale, si la dispozitiile art. 44 referitoare la dreptul de proprietate privata.
    In ceea ce priveste invocarea incalcarii art. 61 alin. (1) din Constitutie, se constata ca textul de lege criticat este in deplina concordanta cu aceste dispozitii constitutionale, potrivit carora "(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii". Asadar, legiuitorul este in drept sa prevada care sunt autoritatile competente sa constate indeplinirea conditiilor legale, cu respectarea tuturor principiilor si dispozitiilor constitutionale.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 44 alin. (3) referitoare la expropriere, ale art. 73 alin. (1) referitoare la categoriile de legi emise de Parlament, ale art. 123 alin. (2) referitoare la calitatea prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local, ale art. 124 alin. (1) referitoare la infaptuirea justitiei in numele legii si ale alin. (2) referitoare la unicitatea, impartialitatea si caracterul egalitar al justitiei, ale art. 126 - Instantele judecatoresti si ale art. 136 alin. (1) referitoare la delimitarea proprietatii in proprietate publica sau privata, nu sunt relevante in sustinerea neconstitutionalitatii textului de lege criticat.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Valentin Biriu in Dosarul nr. 118/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si familie.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Irina Loredana Lapadat

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 555/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 555 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 555/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu