DECIZIE Nr. 56 din 17 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 384^1
alin. 2, art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art. 518 - 522 si ale
art. 581 alin. 1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 11 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 384^1 alin. 2, art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8,
art. 518 - 522 si ale art. 581 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Vasile si Lucia Salariu in dosarele nr. 1.218/2003 al Tribunalului
Iasi si nr. 883/2003 al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de judecata fiind legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 579D/2003 la
Dosarul nr. 397C/2003, avand in vedere ca obiectul si autorii exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate in cele doua dosare sunt identice.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile
conexarii. In consecinta, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila si
al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea dispune conexarea
dosarelor anterior mentionate, pentru o mai buna administrare a justitiei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca textul
de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate, in acest
sens existand o constanta jurisprudenta a Curtii, de exemplu deciziile nr.
6/2003, nr. 107/2003 sau nr. 309/2003. Intrucat nu au aparut elemente noi de
natura a justifica schimbarea acestei jurisprudente, se apreciaza ca exceptia
este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.218/2003, si
prin Incheierea din 15 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 883/2003,
Tribunalul Iasi si Judecatoria Iasi au sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 384^1 alin. 2, art. 403
alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art. 518 - 522 si ale art. 581 alin. 1 din
Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Vasile si Lucia Salariu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
art. 581 alin. 1, precum si cele ale art. 403 alin. 1 din Codul de procedura
civila nu asigura egalitatea intre parti in fata instantelor, creand o
discriminare intre justitiabili, dupa cum acestia sunt creditori sau debitori.
Se sustine ca aceste texte de lege contravin si dispozitiilor art. 21 din
Constitutie, intrucat dreptul debitorului de a se adresa justitiei este afectat
prin instituirea obligatiei de a depune o cautiune o data cu formularea
contestatiei la executare silita, obligatie care nu se regaseste si in persoana
creditorului.
De asemenea, se considera ca prevederile art. 449, art. 516 pct. 8, precum
si cele ale art. 518 - 522 si art. 384^1 din Codul de procedura civila incalca
liberul acces la justitie. Astfel, potrivit art. 516 pct. 8, actul de
adjudecare, considerat titlu de proprietate pentru adjudecatar, constituie
titlu executoriu daca imobilul se afla in posesia debitorului. Impotriva
acestui act, dispozitiile Codului de procedura civila nu prevad nici o cale de
atac, restrangand nejustificat posibilitatea de a solicita desfiintarea
vanzarii impotriva tertului adjudecatar doar la cazul de frauda, oricare alte
cereri, chiar daca exista temei de nulitate, fiind inadmisibile. Mai mult,
textele de lege mentionate sunt considerate a contraveni dispozitiilor
constitutionale referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii, precum si
celor referitoare la nediscriminare, intrucat, pe de o parte, art. 449 alin. 2
din Codul de procedura civila dispune ca numai atunci cand adjudecatar a fost
creditorul vanzarea va putea fi desfiintata, daca exista motive de nulitate,
iar pe de alta parte, art. 520 - 522 confera dreptul la o cerere de evictiune,
totala sau partiala, privind imobilul adjudecat numai adjudecatarului impotriva
debitorului sau creditorului, iar nu si debitorului sau altor participanti la
executarea silita.
Se arata ca prevederile art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art.
518 - 522 si art. 581 alin. 1 din Codul de procedura civila incalca
dispozitiile art. 44 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, cele ale art. 17
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si cele ale art. 1 alin.
(1) din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, deoarece admit instrainarea unei
proprietati printr-un act de executare silita, fara a garanta proprietarului
dreptul la actiune in justitie impotriva acestui act. Or, potrivit art. 44 din
Constitutie, averea fiecarui cetatean este garantata si nimeni nu poate fi
lipsit de ea decat pentru cauze de utilitate publica, in conditiile expres
prevazute de lege, fiind exclusa orice dispozitie arbitrara a unei autoritati
publice referitoare la proprietatea privata.
Se mai arata ca, sub aspectul efectelor pe care le produce, actul de
adjudecare este un act de autoritate publica, ce trebuie echivalat cu o
hotarare judecatoreasca, si, prin urmare, poate fi atacat in justitie, in
conditiile prevazute de lege. Insa textele de lege criticate lipsesc debitorul
de orice cale de atac impotriva actului de adjudecare, ceea ce contravine
prevederilor art. 126 si 129 din Constitutie.
Autorii exceptiei considera ca sunt incalcate si prevederile art. 6 pct. 1
si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si cele ale art. 14 pct. 1 din Pactul international
privind drepturile civile si politice, deoarece textele de lege criticate nu
respecta dreptul persoanei la un proces echitabil, care implica egalitatea de
arme a partilor, si le impiedica sa promoveze un recurs efectiv impotriva unui
act procedural.
In final, se apreciaza ca dispozitiile criticate contravin si prevederilor
art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat au fost introduse printr-o
ordonanta de urgenta, in situatia in care nu exista un caz exceptional in
vederea salvgardarii unui interes public care sa faca necesara modificarea in
regim de urgenta a Codului de procedura civila. In motivarea acestei critici se
invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 83/1998.
Tribunalul Iasi si-a exprimat opinia doar cu privire la dispozitiile art.
449, art. 516 pct. 8, art. 520 - 522 si art. 581 alin. 1 din Codul de procedura
civila, referindu-se insa si la dispozitii ce nu fac obiectul exceptiei de fata
(art. 401 alin. 1 din Codul de procedura civila).
Referitor la prevederile art. 449 din Codul de procedura civila, se arata
ca titlul executoriu poate fi desfiintat daca exista temeiuri de nulitate in
situatiile expres prevazute, astfel incat reglementarea criticata nu este de
natura sa afecteze accesul liber la justitie.
In privinta art. 520 - 522, instanta de judecata apreciaza ca aceste
dispozitii trebuie corelate cu prevederile art. 402 alin. 1 si 2 din Codul de
procedura civila. Asa fiind, se considera ca legiuitorul nu a creat o pozitie
privilegiata adjudecatarului in raport cu debitorul sau cu o terta persoana, ci
a prevazut, in articole distincte, ipoteze distincte si cai de acces la
justitie specifice fiecarei ipoteze, ceea ce nu contravine principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii.
In ceea ce priveste art. 516 pct. 8, se considera ca acesta nu contine
dispozitii care sa indice calea de atac impotriva actului de adjudecare,
nefiind necesara o precizare expresa, deoarece actele de executare sunt supuse
contestatiei, potrivit art. 399 din Codul de procedura civila.
Referitor la prevederile art. 581 alin. 1, instanta considera ca acestea nu
incalca dispozitiile constitutionale privind accesul liber la justitie si
egalitatea cetatenilor in fata legii.
In concluzie, instanta de judecata apreciaza exceptia ca fiind nefondata.
Judecatoria Iasi considera neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De
asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arata ca, referitor la invocarea neconstitutionalitatii art. 403
si 581 din Codul de procedura civila, Curtea s-a mai pronuntat, statuand
netemeinicia exceptiilor ridicate, exemplu fiind deciziile nr. 15/2003 si nr.
281/2003, si considera ca nu au intervenit motive noi care sa justifice
reconsiderarea solutiei adoptate in precedent.
Se apreciaza ca textele de lege criticate nu ingradesc principiile
constitutionale enuntate, ci, din contra, constituie expresia aplicarii
acestora, procedura de judecata a contestatiei la executare si a ordonantei
presedintiale intemeindu-se pe dispozitiile art. 125 alin. (3) si art. 128 din
Constitutie, potrivit carora legiuitorul este unica autoritate in masura sa
reglementeze competenta, procedura, precum si caile de atac impotriva hotararilor
judecatoresti. Normele referitoare la procedura de judecata a contestatiei la
executare sunt considerate a fi concepute de legiuitor ca o masura de evitare a
abuzului procesual, care insa nu ingradeste exercitarea drepturilor procesuale
ale partilor.
De asemenea, se arata ca in practica judiciara a Curtii Constitutionale s-a
decis in mod constant ca accesul la justitie nu presupune in toate cazurile
accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute
de lege, legiuitorul putand institui reguli deosebite, in considerarea unor
situatii diferite. Asa fiind, dispozitiile procedurale in discutie nu creeaza
discriminari intre cetateni pe criteriile stabilite de art. 4 alin. (2) din
Constitutie si de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, normele cuprinse in textele de lege criticate fiind
aplicabile tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie. Astfel, nu exista
nici o contradictie intre prevederile constitutionale invocate si reglementarile
din Codul de procedura civila privind executarea silita, tratamentul
diferentiat aplicabil partilor raportului procesual civil decurgand din
situatiile diferite in care se afla acestea, una in calitate de creditor,
cealalta in calitate de debitor. Se apreciaza, in acelasi timp, ca, potrivit
art. 41 alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege, asa incat regulile precise ale executarii
silite garanteaza drepturile recunoscute ale creditorului.
Se apreciaza, in consecinta, ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art. 518 - 522 si
ale art. 581 alin. 1 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca reglementarea unor cai procedurale in
favoarea creditorului nu reprezinta o incalcare a principiului egalitatii in
drepturi, ci o masura de protectie a drepturilor acestuia. De altfel,
egalitatea de tratament se justifica doar atunci cand subiectele de drept se
gasesc in situatii similare, situatiile diferite impunand solutii legislative
diferite.
Se apreciaza ca prin procedurile instituite de textele de lege criticate nu
se aduce ingradire liberului acces la justitie pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor legitime, ci, dimpotriva, se creeaza
posibilitatea partilor interesate de a se adresa justitiei, pe calea
contestatiei la executare, a cererii de evictiune sau ordonantei presedintiale.
Prevederile legale criticate sunt considerate a fi in concordanta cu
dispozitiile art. 125 si 128 din Constitutie, intrucat legiuitorul poate
institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedura, precum si modalitati corespunzatoare de exercitare a drepturilor
procedurale.
Se mai arata ca nici prevederile art. 41 alin. (1), (2) si (3) din
Constitutie nu sunt incalcate, deoarece obligativitatea depunerii unei cautiuni
in cuantumul fixat de instanta constituie o garantie instituita de lege pentru
asigurarea posibilitatii debitorului de a se apara prin mijloace judiciare si
nu o atingere adusa dreptului de proprietate. Eventualele abuzuri ale instantei
de judecata pot fi sanctionate prin exercitarea de catre debitor a cailor de
atac prevazute de lege.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate
fata de dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, se apreciaza ca
"numai Curtea Constitutionala are posibilitatea de a stabili daca
Ordonanta Guvernului nr. 138/2002 a fost adoptata in conditiile prevazute de
Constitutie".
De asemenea, nu se poate retine incalcarea prevederilor art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
textele legale criticate fiind considerate a fi in deplina concordanta cu principiul
fundamental privind dreptul persoanei la un proces echitabil.
In concluzie, se apreciaza ca dispozitiile art. 403 alin. 1, art. 449, art.
516 pct. 8, art. 518 - 522 si art. 581 alin. 1 din Codul de procedura civila
sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 384^1 alin.
2, art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art. 518 - 522 si art. 581
alin. 1 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile
ulterioare. Textele legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 384^1 alin. 2: "In cazul altor titluri executorii decat
hotararile judecatoresti, la cererea executorului judecatoresc, instanta de
executare va autoriza, prin hotarare, intrarea in locurile mentionate la alin.
1. Instanta se pronunta de urgenta in camera de consiliu, fara citarea
partilor, prin hotarare irevocabila si executorie.";
- Art. 403 alin. 1: "Pana la solutionarea contestatiei la executare
sau a altei cereri privind executarea silita, instanta competenta poate
suspenda executarea, daca se depune o cautiune in cuantumul fixat de instanta,
in afara de cazul in care legea dispune altfel.";
- Art. 449: "In cazul vanzarilor facute in conditiile prezentei
sectiuni nu este admisibila nici o cerere de desfiintare a vanzarii impotriva
tertului adjudecatar care a platit pretul, in afara de cazul in care a existat
frauda din partea acestuia.
Cand adjudecatar a fost creditorul, vanzarea va putea fi desfiintata, daca
exista temei de nulitate.";
- Art. 516: "Dupa plata integrala a pretului sau a avansului prevazut
de art. 515, daca imobilul a fost vandut cu plata in rate, executorul, pe baza
procesului-verbal de licitatie, va intocmi actul de adjudecare, care va
cuprinde urmatoarele mentiuni: [...]
8. mentiunea ca actul de adjudecare este titlu de proprietate si ca poate
fi inscris in cartea funciara, precum si faptul ca, pentru adjudecatar,
constituie titlu executoriu impotriva debitorului, daca imobilul se afla in
posesiunea acestuia din urma.";
- Art. 518: "Prin actul de adjudecare proprietatea imobilului sau,
dupa caz, un alt drept real care a facut obiectul urmaririi silite se transmite
de la debitor la adjudecatar. De la aceasta data adjudecatarul are dreptul la
fructe si venituri, datoreaza dobanzile pana la plata integrala a pretului si suporta
toate sarcinile imobilului.
Prin intabulare adjudecatarul dobandeste dreptul de a dispune de imobilul
vandut, potrivit regulilor de carte funciara.
De la data intabularii imobilul ramane liber de orice ipoteci sau alte
sarcini privind garantarea drepturilor de creanta, creditorii putandu-si
realiza aceste drepturi numai din pretul obtinut. Daca pretul de adjudecare se
plateste in rate, sarcinile se sting la plata ultimei rate.
Ipotecile si celelalte sarcini reale se vor radia din oficiu, afara de cele
pentru care adjudecatarul ar conveni sa fie mentinute; de asemenea, vor fi
radiate din oficiu drepturile reale intabulate ulterior inscrierii vreunei
ipoteci, daca vanzarea s-a facut in conditiile prevazute de art. 509 alin. 4,
toate notarile facute cu urmarirea silita, precum si interdictia de instrainare
sau de grevare, daca exista.
Daca imobilul a fost cumparat cu plata pretului in rate, cumparatorul nu il
va putea instraina sau greva, fara incuviintarea creditorilor urmaritori,
inainte de plata integrala a pretului.";
- Art. 519: "Locatiunea si celelalte acte juridice privitoare la
imobil raman in fiinta sau, dupa caz, inceteaza, potrivit legii.
Platile facute inainte de scadenta de catre locatar sau alte persoane
interesate sunt supuse dispozitiilor art. 498 alin. 3.";
- Art. 520: "Orice cerere de evictiune, totala sau partiala, privind
imobilul adjudecat se va prescrie in termen de 3 ani de la data inscrierii
actului de adjudecare in cartea funciara. Aceasta prescriptie curge si
impotriva disparutilor, minorilor si persoanelor puse sub interdictie.";
- Art. 521: "In cazul in care cererea de evictiune este introdusa
inainte de imparteala pretului de adjudecare, instanta de executare, la
solicitarea adjudecatarului, va putea sa suspende, cu sau fara cautiune,
imparteala pretului pana la judecarea definitiva a cererii de evictiune.";
- Art. 522: "Daca a fost evins total sau partial, adjudecatarul il
poate actiona pe debitorul urmarit pentru a fi despagubit.
In masura in care nu se poate indestula de la debitor, adjudecatarul ii
poate actiona pe creditorii care au incasat pretul de adjudecare, in limita
sumei incasate de acestia.";
- Art. 581 alin. 1: "Instanta va putea sa ordone masuri vremelnice in
cazuri grabnice, pentru pastrarea unui drept care s-ar pagubi prin intarziere,
pentru prevenirea unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si
pentru inlaturarea piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executari."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin.
(2), art. 21, art. 44 alin. (1), (2) si (3), art. 53, art. 115 alin. (4), art.
126 si art. 129 din Constitutia Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea
denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Dupa republicare, textele
constitutionale invocate au urmatoarea numerotare si continut:
- Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a
tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala.";
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu
exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 44 alin. (1), (2) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.";
- Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta
numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand
obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
- Art. 126 alin. (1), (2) si (5): "(1) Justitia se realizeaza prin
Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti
stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege. [...]
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara
magistraturii.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si
urmatoarele prevederi din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale:
- Art. 6 paragraful 1: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
In acelasi timp, autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate
incalca si dispozitiile art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
care au urmatorul continut:
"(1) Orice persoana are dreptul la proprietate atat singura, cat si in
asociatie cu altii.
(2) Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa."
Se apreciaza ca se incalca si prevederile art. 1 alin. 1 din Protocolul
aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care are urmatorul cuprins: "Orice persoana
fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate
fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international."
Autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si art. 14
pct. 1 din Pactul international privind drepturile civile si politice, care are
urmatorul continut: "Toti oamenii sunt egali in fata tribunalelor si
curtilor de justitie. Orice persoana are dreptul ca litigiul in care se afla sa
fie examinat in mod echitabil si public de catre un tribunal competent,
independent si impartial, stabilit prin lege, care sa decida fie asupra
temeiniciei oricarei invinuiri penale indreptate impotriva ei, fie asupra
contestatiilor privind drepturile si obligatiile sale cu caracter civil.
Sedinta de judecata poate fi declarata secreta in totalitate sau pentru o parte
a desfasurarii ei, fie in interesul bunelor moravuri, al ordinii publice sau al
securitatii nationale intr-o societate democratica, fie, daca interesele vietii
particulare ale partilor in cauza o cer, fie in masura in care tribunalul ar
socoti acest lucru ca absolut necesar, cand datorita circumstantelor speciale
ale cauzei publicitatea ar dauna intereselor justitiei; cu toate acestea,
pronuntarea oricarei hotarari in materie penala sau civila va fi publica, afara
de cazurile cand interesul minorilor cere sa se procedeze altfel sau cand
procesul se refera la diferende matrimoniale ori la tutela copiilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
I. Dispozitiile art. 384^1 alin. 2 din Codul de procedura civila prevad ca,
in vederea executarii unui titlu executoriu care nu este hotarare
judecatoreasca, in cazul neindeplinirii de bunavoie a obligatiei de plata,
executorul judecatoresc poate intra in incaperile ce reprezinta domiciliul,
resedinta sau sediul unei persoane, precum si in orice alte locuri, numai dupa
ce instanta de executare va emite o hotarare care sa autorizeze aceasta operatiune.
Or, Curtea constata ca necesitatea obtinerii acestei autorizatii din partea
instantei judecatoresti constituie o garantie pentru debitorul executat silit,
de natura a impiedica exercitarea abuziva a drepturilor ce decurg din titlul
executoriu impotriva sa, astfel incat nu poate retine incalcarea vreunei
dispozitii constitutionale.
Pe de alta parte, Curtea considera ca, in temeiul prevederilor art. 27
alin. (2) lit. a) din Constitutie, pentru executarea unei hotarari
judecatoresti se poate deroga prin lege de la principiul inviolabilitatii
domiciliului sau resedintei, sub acest aspect textul de lege criticat fiind
reflexia normei constitutionale.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a art. 403 alin. 1 din
Codul de procedura civila prin raportare la art. 16 si 21 din Constitutie,
Curtea retine ca instituirea obligatiei de plata a cautiunii, ca o conditie a
suspendarii executarii, are o dubla finalitate, si anume, pe de o parte, aceea
de a constitui o garantie pentru creditor, cat priveste acoperirea eventualelor
daune suferite ca urmare a intarzierii executarii silite, prin efectul
suspendarii acesteia, si, pe de alta parte, de a preveni si limita eventualele
abuzuri in valorificarea unui atare drept de catre debitorii rau-platnici.
Intrucat plata cautiunii nu constituie o conditie de admisibilitate a
contestatiei la executare, ci exclusiv pentru a putea solicita suspendarea
executarii silite, instituirea acestei obligatii nu poate fi calificata ca o
modalitate de a impiedica accesul liber la justitie. De asemenea, in masura in
care reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati in
situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe
considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este intemeiata.
III. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 449 din
Codul de procedura civila, Curtea constata ca acest text de lege devine
aplicabil in cazul urmaririi silite asupra bunurilor mobile ale debitorului,
cand executorul judecatoresc procedeaza la valorificarea acestor bunuri
sechestrate prin vanzare la licitatie publica, vanzare directa sau prin alte
modalitati admise de lege, potrivit art. 431 din acelasi cod. In aceasta
situatie, cererea de desfiintare a vanzarii impotriva tertului adjudecatar
poate avea ca temei numai frauda din partea acestuia. Or, este de principiu ca
ori de cate ori prin intermediul unui act juridic se urmareste un scop ilicit,
cum ar fi fraudarea legii, potrivit principiului "fraus omnia corrumpit",
operatia devine ilicita, iar actul care ii da expresie este lipsit de eficienta
juridica, fiind lovit de nulitate absoluta.
O situatie speciala este aceea in care calitatea de adjudecatar apartine
chiar creditorului. Curtea retine ca textul de lege criticat, art. 449 alin. 2,
reglementeaza un mijloc juridic procedural prin care creditorul poate cere
anularea actelor juridice incheiate cu fraudarea drepturilor sale,
posibilitatea recunoscuta acestuia fiind insa subsecventa existentei unei
conditii de nulitate.
Asa fiind, Curtea constata ca art. 449 din Codul de procedura civila nu
creeaza nici o discriminare intre partile raportului juridic si, prin urmare,
nici o limitare a liberului acces la justitie, intrucat nu se poate retine o
similitudine intre situatia juridica a debitorilor, a creditorilor sau cea a
tertilor adjudecatari de natura sa permita caracterizarea regimului juridic
diferentiat ce le este aplicabil ca fiind discriminatoriu.
IV. Cu privire la exceptia avand ca obiect neconstitutionalitatea art. 516
pct. 8 si art. 518 - 522, cuprinse in capitolul Codului de procedura civila
referitor la urmarirea silita asupra bunurilor imobile, Curtea retine ca dupa
finalizarea adjudecarii executorul judecatoresc este obligat sa intocmeasca
actul de adjudecare prin care se realizeaza transferul dreptului de proprietate
sau a unui alt drept real ce a facut obiectul urmaririi silite asupra
imobilului in favoarea adjudecatarului. Asa fiind, acest act constituie titlu
de proprietate si titlu executoriu impotriva debitorului, daca imobilul se afla
in posesia acestuia din urma.
Pentru ratiunile deja infatisate, Curtea nu poate retine nesocotirea
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, textele de lege reprezentand
exclusiv o garantie a asigurarii echilibrului intre persoane cu interese
contrare, prin determinarea cadrului legal de exercitare a drepturilor lor
legitime.
In ceea ce priveste incalcarea accesului liber la justitie si a dreptului
la aparare, Curtea a statuat in mod constant ca reglementarea de catre
legiuitor, in limitele competentei ce i-a fost conferita prin Constitutie, a
conditiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau procesual - constituie o
modalitate eficienta de a preveni exercitarea sa abuziva in detrimentul altor titulari
de drepturi. Intrucat accesul liber la justitie, ca, de altfel, oricare alt
drept fundamental, consacrat ca atare de Constitutie, are caracter legitim
numai in masura in care este exercitat cu buna-credinta, in limite rezonabile,
cu respectarea drepturilor si intereselor in egala masura ocrotite ale
celorlalte subiecte de drept, Curtea considera ca stabilirea de catre legiuitor
a acestor limite nu aduce nici o ingradire dreptului in sine, ci, dimpotriva,
creeaza premisele valorificarii sale in concordanta cu exigentele generale
proprii unui stat de drept.
De altfel, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, stabilirea
competentei instantelor si a procedurii de judecata constituie atributul
exclusiv al legiuitorului, acesta fiind tinut, desigur, ca in procesul de
legiferare sa se circumscrie cadrului constitutional. Or, Curtea constata ca
reglementarea dedusa controlului satisface exigenta impusa de norma
constitutionala, fiind in deplina concordanta cu prevederile art. 21, 24 si 53
din Legea fundamentala.
Nici critica de neconstitutionalitate a textelor de lege in raport cu art.
44 din Constitutie, referitor la garantarea dreptului de proprietate privata,
nu este intemeiata, intrucat prin executarea silita a unei obligatii de plata
rezultate dintr-un titlu executoriu emis conform legii se asigura realizarea
drepturilor legale ale creditorului. Stabilirea continutului si limitelor
dreptului de proprietate - carora li se subsumeaza reglementarile in cauza -
implica, in mod necesar, o restrangere a exercitiului sau in considerarea
drepturilor si intereselor altor persoane. Departe de a constitui o atingere a
dreptului subiectiv in sine, asemenea reglementari creeaza conditiile
indispensabile valorificarii acestuia. In consecinta, art. 516 pct. 8 si art.
518 - 522 din Codul de procedura civila nu numai ca nu contravin prevederilor
constitutionale invocate, ci, dimpotriva, le dau expresie intr-o maniera
specifica, dar indubitabila.
V. In ceea ce priveste critica art. 581 alin. 1 din Codul de procedura
civila, Curtea constata ca acesta instituie o procedura speciala, potrivit
careia instanta de judecata poate dispune, prin ordonanta presedintiala, luarea
unor masuri cu caracter vremelnic, a caror urgenta este justificata de
necesitatea evitarii prejudicierii unor drepturi sau interese legitime. Ca
atare, Curtea nu poate retine contrarietatea dintre aceste dispozitii si cele
ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece ele nu sunt aplicabile doar
unei categorii de persoane, ci oricarei persoane aflate in situatiile
mentionate in ipoteza normei.
Referitor la critica privind incalcarea prevederilor art. 21 din
Constitutie, Curtea constata, de asemenea, ca nici aceasta nu poate fi primita,
intrucat prin procedura de urgenta instituita de art. 581 din Codul de
procedura civila nu numai ca nu se aduce vreo ingradire dreptului persoanei de
a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime, ci, dimpotriva, se creeaza posibilitatea pentru cel
vatamat intr-un drept legitim de a se adresa justitiei in cazuri grabnice,
pentru pastrarea unui drept care s-ar pagubi prin intarziere, pentru prevenirea
unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru inlaturarea
piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executari.
Totodata, posibilitatea atacarii cu apel si cu recurs a ordonantei
presedintiale sau a contestarii executarii acesteia, posibilitate prevazuta de
art. 582 din Codul de procedura civila, constituie un argument in plus in
favoarea deplinei respectari a accesului liber la justitie.
In sfarsit, pentru argumentele aratate in prealabil, Curtea nu poate retine
nici criticile referitoare la incalcarea de catre textele de lege din Codul de
procedura civila a art. 6 paragraful 1 si art. 13 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, art. 17 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, art. 1 alin. 1 din Protocolul aditional nr. 1
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
precum si a art. 14 pct. 1 din Pactul international privind drepturile civile
si politice.
De altfel, asupra constitutionalitatii textelor de lege criticate, Curtea
s-a mai pronuntat (Decizia nr. 6/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 129 din 12 februarie 2004), ratiunile care au stat la
baza adoptarii solutiei anterioare pastrandu-si valabilitatea si in prezent,
astfel incat aceasta se impune a fi mentinuta.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 384^1 alin.
2, art. 403 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8, art. 518 - 522 si ale art. 581
alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Vasile si Lucia
Salariu in dosarele nr. 1.218/2003 al Tribunalului Iasi si nr. 883/2003 al
Judecatoriei Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu