HOTARARE Nr.
88 din 19 aprilie 2007
pentru aprobarea Normelor de
audit intern
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 416 din 21 iunie 2007
Având în vedere:
a) prevederile art. 160 alin.
(2) din Legea societăţilor comerciale nr. 31/1990, republicată, astfel cum a
fost modificată şi completată prin Legea nr. 441/2006;
b) prevederile art. 3 alin. (2)
lit. b) şi ale cap. 6 „Auditul intern" din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în şedinţa din data de 19 aprilie 2007,
hotărăşte:
Art. 1. - (1) Se aprobă Normele de audit intern,
aplicabile entităţilor care sunt supuse auditului financiar, în conformitate cu
legislaţia în vigoare privind dreptul societăţilor comerciale.
(2) Normele de audit intern se compun din:
a) Standardele de audit intern,
elaborate şi publicate de Institutul Auditorilor Interni (Institute of Internal
Auditors - IIA - autoritate internaţională de dezvoltare a celor mai bune
practici în domeniu), asimilate de Camera Auditorilor Financiari din România,
ca norme naţionale de audit intern, prevăzute în anexa nr. 1;
b) Proceduri privind cadrul
general de desfăşurare a misiunilor de audit intern prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 2. - (1) Societăţile comerciale ale căror situaţii
financiare anuale sunt supuse auditului financiar, potrivit legii, sau opţiunii
acţionarilor organizează activitatea de audit intern potrivit normelor
prevăzute la art. 1.
(2) Profesioniştii care efectuează lucrări de audit
intern au obligaţia de a respecta cerinţele prezentei hotărâri.
Art. 3. - (1) Activitatea de audit intern poate fi
organizată într-un compartiment distinct, în structura organizatorică a
entităţii economice.
(2) La opţiunea entităţii, activitatea de audit intern
poate fi externalizată, situaţie în care aceasta se va desfăşura pe baze
contractuale.
Art. 4. - Alte prevederi referitoare la auditul intern
emise de Camera Auditorilor Financiari din România sau
de alte organisme sub formă de ghiduri profesionale şi îndrumări au caracter de
recomandare.
Art. 5. - (1) Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) La data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a
prezentei hotărâri, îşi încetează aplicabilitatea prevederile Hotărârii
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 35/2004 privind
înfiinţarea Departamentului de audit intern, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.245 din 23 decembrie 2004.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihăilescu
ANEXA Nr. 1
NORME
de audit intern
STANDARDELE DE AUDIT INTERN
Introducere
Activităţile de audit intern se desfăşoară în diverse
medii legale şi culturale, în interiorul organizaţiilor care variază în funcţie
de scop, mărime, complexitate şi structură şi de către persoane din interiorul
sau din afara organizaţiei. Deşi diferenţele pot afecta procedurile auditului
intern în fiecare mediu, conformitatea cu Standardele internaţionale pentru
procedurile profesionale de audit intern, denumite în
continuare Standarde, este esenţială în
condiţiile în care responsabilităţile auditorilor interni se întrepătrund. Dacă auditorilor interni li se
interzice prin legi sau regulamente să se conformeze anumitor părţi din
Standarde, ar trebui să se conformeze cu alte părţi din Standarde şi să facă
prezentări adecvate.
Serviciile de asigurare implică obiectivul auditorului
intern de a evalua probele pentru a oferi o opinie independentă sau concluzii
cu privire la un proces, un sistem sau alte subiecte. Forma şi scopul misiunii
de asigurare sunt determinate de către auditorul intern. In general, în misiunile de asigurare sunt implicate 3
părţi: 1. persoana sau grupul implicat direct în procesul, sistemul sau
problema în cauză - proprietarul procesului, 2. persoana sau grupul care face
evaluarea - auditorul intern şi 3. persoana sau grupul care foloseşte evaluarea
- utilizatorul.
Serviciile de consultanţă sunt recomandări de formă şi
sunt efectuate în general la cererea de misiune specifică a unui client. Forma
şi scopul misiunii de consultanţă fac subiectul acordului cu misiunea
clientului. Serviciile de consultanţă implică în general două părţi: 1.
persoana sau grupul care oferă recomandarea - auditorul intern şi 2. persoana
sau grupul care caută şi primeşte recomandări - clientul misiunii. In derularea
serviciilor de consultanţă, auditorul intern trebuie să îşi menţină
obiectivitatea şi să nu îşi asume responsabilitatea managementului.
Scopul Standardelor este de a:
1. delimita principiile de bază
care reprezintă practica auditului intern, aşa cum ar trebui să se realizeze;
2. oferi un cadru pentru
realizarea şi promovarea unei game largi de activităţi care să aducă
plusvaloare auditului intern;
3. stabili bazele de evaluare
a performanţei auditului intern;
4. se preocupa de îmbunătăţirea
proceselor şi operaţiunilor organizaţionale.
Standardele constau în Standardele de calificare, de
performanţă şi Standarde de implementare. Standardele de calificare prezintă
caracteristicile organizaţiilor şi părţilor ce derulează activităţi de audit
intern. Standardele de performanţă descriu natura activităţilor de audit intern
şi furnizează criterii de calitate pe baza cărora să poată fi evaluată performanţa acestor servicii. In timp ce
Standardele de calificare şi de performanţă se aplică tuturor serviciilor de
audit intern, Standardele de implementare se aplică tipurilor specifice de
misiuni.
Există un singur set de Standarde de calificare şi de
performanţă şi există seturi multiple de Standarde de implementare: un set
pentru fiecare tip principal de activitate de audit intern. Standardele de
implementare au fost elaborate pentru activităţi de asigurare(A) şi
consultanţă(C).
Standardele sunt parte componentă a cadrului conceptual
pentru practici profesionale. Cadrul conceptual pentru practici profesionale
include definiţia auditului intern, Codul etic, Standardele şi alte ghiduri.
Ghidul referitor la modul în care pot fi aplicate Standardele este inclus în
recomandările practice emise de Comitetul pentru aspecte
profesionale.
Standardele angajează termeni care dau un concept
specific, inclus în Glosarul de termeni.
Dezvoltarea şi emiterea de standarde este un proces
continuu. Consiliul pentru Standarde de Audit Intern este angajat în consultări
şi discuţii extensive, cu prioritate pentru emiterea de standarde. Aceasta
include o solicitare internaţională pentru comentarii publice în cadrul
procesului de expunere a proiectelor.
Definiţia auditului intern
Auditul intern este o activitate independentă şi
obiectivă care dă unei entităţi o asigurare în ceea ce priveşte gradul de
control asupra operaţiunilor, o îndrumă pentru a-i îmbunătăţi operaţiunile şi
contribuie la adăugarea unui plus de valoare.
Auditul intern ajută această organizaţie să îşi atingă
obiectivele, evaluând, printr-o abordare sistematică şi metodică, procesele
sale de management al riscurilor, de control, şi de guvernare a organizaţiei şi făcând propuneri pentru
a le consolida eficacitatea.
1000 - Scop,
autoritate şi responsabilităţi
Scopul, autoritatea şi
responsabilităţile auditului intern trebuie să fie definite în mod oficial
într-un regulament, în conformitate cu Standardele şi să fie aprobate de
Consiliul organizaţiei.
1000. A1 - Natura misiunilor de asigurare efectuate pentru organizaţie
trebuie să fie definită în Regulamentul de funcţionare a Departamentului de
audit intern. Dacă misiunile de asigurare urmează să fie efectuate către părţi
din afara entităţii, natura lor trebuie, de asemenea, să fie definită în
regulament.
1000. C1 - Natura misiunilor de consultanţă trebuie să fie definită în Regulamentul de
funcţionare a Departamentului de audit intern.
1100 - Independenţă şi obiectivitate
Activitatea de audit intern trebuie să fie
independentă, iar auditorii interni trebuie să-şi desfăşoare activitatea cu obiectivitate.
1110 - Independenţă în cadrul entităţii
Conducătorul Departamentului de audit intern trebuie să
raporteze în cadrul entităţii unui nivel ierarhic care să îi permită
îndeplinirea responsabilităţilor în cadrul activităţii de audit intern.
1110.A1 - Activitatea de
audit intern nu trebuie să fie supusă niciunei imixtiuni în ceea ce priveşte
definirea ariei sale de aplicabilitate, realizarea activităţii şi comunicarea
rezultatelor.
1120 - Obiectivitate individuală
Auditorii interni trebuie să
aibă o atitudine imparţială şi neinfluenţată şi să evite conflictele de
interese.
1130 - Prejudicii aduse independenţei sau
obiectivitătii
Dacă obiectivitatea sau independenţa auditorilor
interni este afectată în fapt sau în aparenţă, părţile interesate trebuie să
fie informate despre detaliile situaţiilor care creează aceste prejudicii.
Forma acestei comunicări va depinde de natura prejudiciului.
1130.A1 - Auditorii
interni trebuie să evite să evalueze anumite operaţiuni de care au fost
responsabili în trecut. Obiectivitatea unui auditor este considerată a fi
afectată atunci când acesta realizează o misiune de asigurare pentru o
activitate pentru care a fost responsabil în cursul anului precedent.
1130.A2 - Misiunile de
asigurare care vizează funcţiile de care răspunde conducătorul activităţii de
audit intern trebuie să fie supervizate de o persoană care nu face parte din
structura de audit intern.
1130.C1 - Auditorii
interni pot oferi servicii de consultanţă în legătură cu realizarea
operaţiunilor pentru care au fost responsabili în
trecut.
1130.C2 - Dacă
independenţa sau obiectivitatea auditorilor interni ar putea fi afectată în
legătură cu serviciile de consultanţă propuse, ei trebuie să informeze în
această privinţă clientul care a solicitat misiunea,
înainte de a o accepta.
1200 - Competenţă şi
conştiinciozitate profesională
Misiunile trebuie să fie îndeplinite cu competenţă şi
cu conştiinciozitate profesională.
1210 - Competenţă
Auditorii interni trebuie să deţină cunoştinţele,
priceperea şi celelalte competenţe necesare exercitării responsabilităţilor lor
individuale. Departamentul de audit intern trebuie să deţină sau să dobândească
în mod colectiv cunoştinţele, priceperea şi celelalte competenţe necesare
exercitării responsabilităţilor care le revin.
1210.A1 - Conducătorul
activităţii de audit intern trebuie să obţină sfatul şi asistenţa de specialitate
din partea altor persoane dacă personalul din Departamentul de audit intern nu
deţine cunoştinţele, priceperea sau alte competenţe necesare pentru a realiza
parţial sau total misiunea.
1210.A2 - Auditorii
interni trebuie să deţină cunoştinţe suficiente pentru a identifica indiciile
unei fraude, dar aceasta nu înseamnă că trebuie să aibă acelaşi nivel de
competenţă ca şi o persoană a cărei principală responsabilitate este detectarea
şi investigarea fraudelor.
1210.A3 - Auditorii
interni trebuie să aibă cunoştinţe legate de principalele riscuri şi controale
IT, dar şi de tehnicile de audit asistate de calculator disponibile pentru a-şi
exercita activitatea desemnată. Totuşi, nu este de aşteptat ca toţi auditorii
interni să aibă experienţa unui auditor intern a cărei principală
responsabilitate este auditarea sistemelor IT.
1210.C1 - Conducătorul
activităţii de audit intern trebuie să refuze o misiune de consultanţă sau să
obţină sfatul şi asistenţa de specialitate din partea altor persoane dacă
personalul din Departamentul de audit intern nu deţine cunoştinţele, priceperea
ori alte competenţe necesare pentru a realiza parţial sau total misiunea.
1220 - Conştiinciozitate
profesională
Auditorii interni trebuie să îşi exercite activitatea
cu conştiinciozitatea şi priceperea care se aşteaptă din partea unui auditor
intern prudent şi competent. Conştiinţa profesională nu implică
infailibilitatea.
1220.A1 - Auditorul intern trebuie să acorde toată atenţia necesară practicii
sale profesionale, luând în calcul următoarele elemente:
- sfera de activitate necesară pentru atingerea
obiectivelor misiunii;
- complexitatea relativă, pragul de semnificaţie sau
caracterul semnificativ al problemelor asupra cărora se aplică procedurile
misiunilor de asigurare;
- adecvarea şi eficacitatea proceselor de management
al riscurilor, de control şi de guvernantă ale organizaţiei;
- probabilitatea existenţei unor erori, nereguli sau
neconformităţi semnificative;
- costul aplicării misiunilor de asigurare în raport cu
avantajele potenţiale.
1220.A2 - In exercitarea
cu conştiinciozitate a activităţii, auditorul intern trebuie să ia în
consideraţie utilizarea instrumentelor de audit asistate de calculator şi a
altor tehnici de analiză a datelor.
1220.A3 - Auditorul intern
trebuie să manifeste o vigilenţă deosebită în ceea ce priveşte riscurile
semnificative care ar putea afecta obiectivele, operaţiunile sau resursele.
Totuşi, numai aplicarea procedurilor de asigurare, chiar dacă este efectuată cu
conştiinciozitatea profesională necesară, nu garantează identificarea tuturor
riscurilor semnificative.
1220.C1 - Auditorul
intern trebuie să efectueze o misiune de consultanţă cu conştiinciozitate
profesională, luând în consideraţie următoarele elemente:
- necesităţile şi aşteptările clienţilor, inclusiv în
ceea ce priveşte natura, planificarea şi comunicarea rezultatelor misiunii;
- complexitatea relativă a misiunii şi volumul de
muncă necesar pentru atingerea obiectivelor stabilite;
- costul misiunii de consultanţă în raport cu
avantajele potenţiale.
1230 -Pregătirea profesională continuă
Auditorii interni trebuie să îşi îmbunătăţească
cunoştinţele, priceperea şi alte competenţe necesare prin pregătire
profesională continuă.
1300 - Programul de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
elaboreze şi să întreţină un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii
care să acopere toate aspectele legate de activitatea de audit intern şi să
monitorizeze permanent eficacitatea acestuia. Acest program va include evaluări
interne şi externe ale calităţii şi monitorizare internă permanentă. Fiecare
parte a programului trebuie să fie concepută astfel încât să ajute activitatea
de audit intern să aducă un plus de valoare şi să îmbunătăţească activităţile
organizaţiei, dar şi să ofere o asigurare că activitatea de audit intern se
desfăşoară în conformitate cu Standardele şi cu Codul etic.
1310 - Evaluări ale
programului de control al calităţii
Activitatea de audit intern trebuie să adopte un proces care să permită monitorizarea şi
evaluarea eficacităţii globale a programului de control al calităţii. Acest
proces trebuie să cuprindă atât evaluări interne, cât şi evaluări externe.
1311 - Evaluări interne
Evaluările interne trebuie să cuprindă:
- revizuiri permanente privind performanţa
activităţii de audit intern; şi
- revizuiri periodice, efectuate prin autoevaluare sau
de către alte persoane din cadrul entităţii care cunosc practicile de audit
intern şi Standardele.
1312 - Evaluări externe
Evaluările externe trebuie să fie realizate cel puţin o
dată la 5 ani de către un auditor independent şi care deţine competenţa
necesară din afara entităţii, sau de o echipă de auditori independenţi şi care
deţin competenţele necesare din afara entităţii. Nevoia potenţială de evaluări
externe mai dese, precum şi competenţa şi independenţa auditorului extern sau a
echipei de auditori, inclusiv orice posibil conflict de interese, trebuie
discutate de către conducătorul Departamentului de audit intern cu Consiliul.
De asemenea, astfel de discuţii trebuie să ţină cont de mărimea, complexitatea
şi specificul organizaţiei în corelaţie cu experienţa auditorului sau echipei.
1320 - Rapoarte referitoare la programul de calitate
Conducătorul Departamentului de audit intern trebuie să
comunice Consiliului rezultatele evaluărilor externe.
1330 - Utilizarea menţiunii „Efectuat în
conformitate cu Standardele"
Auditorii interni sunt
încurajaţi să menţioneze în rapoartele pe care le întocmesc faptul că
activităţile lor sunt „efectuate în conformitate cu Standardele pentru practica
profesională în domeniul auditului intern". Totuşi, auditorii interni pot
folosi această menţiune doar dacă evaluările programului de îmbunătăţire a
calităţii demonstrează că activitatea de audit intern este efectuată în
conformitate cu Standardele.
1340 - Prezentarea neconformităţii
Chiar dacă activitatea de audit intern trebuie să fie
efectuată respectându-se cu stricteţe Standardele în ansamblul lor, iar
auditorii interni trebuie să respecte Codul etic, pot exista situaţii în care
această conformitate nu este pe deplin realizată. Atunci când această
neconformitate influenţează în ansamblul său aria de aplicabilitate a
activităţii de audit intern sau funcţionarea Departamentului de audit intern,
această situaţie trebuie adusă atât la cunoştinţa conducerii superioare
executive, cât şi la cea a Consiliului.
STANDARDE DE PERFORMANŢĂ
2000 - Gestionarea activităţii de audit intern
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
gestioneze în mod eficient activitatea de audit intern, astfel încât să se
asigure că ea aduce un plus de valoare entităţii.
2010 - Planificarea
Responsabilul pentru activitatea de audit intern trebuie să realizeze o planificare bazată pe
riscuri, pentru a defini priorităţile activităţii de audit intern în
concordanţă cu obiectivele entităţii.
2010.A1 - Programul
misiunilor de audit intern trebuie să se bazeze pe o evaluare a riscurilor,
realizată cel puţin o dată pe an. La stabilirea acestui proces, auditorul intern
trebuie să ia în calcul punctele de vedere ale managementului şi Consiliului
organizaţiei.
2010.C1 - Atunci când îi
este propusă o misiune de consultanţă, responsabilul pentru activitatea de
audit intern trebuie, înainte de a o accepta, să ia în calcul în ce măsură
aceasta poate aduce un plus de valoare şi poate îmbunătăţi managementul
riscurilor şi funcţionarea entităţii. Misiunile care au fost acceptate trebuie
să fie integrate în planul de audit.
2020 - Comunicarea şi aprobarea
Responsabilul pentru activitatea de audit intern
trebuie să comunice managementului şi Consiliului planurile privind activitatea
de audit intern şi resursele necesare, inclusiv modificările intermediare
semnificative, în vederea examinării şi aprobării acestora. Conducătorul activităţii
de audit intern trebuie să semnaleze, de asemenea, impactul oricărei limitări a
resurselor.
2030 - Gestionarea resurselor
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să se
asigure că resursele alocate acestei activităţi sunt adecvate, suficiente şi
alocate efectiv în vederea realizării planului de audit aprobat.
2040 - Politici şi proceduri
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
stabilească politicile şi procedurile care să dirijeze activitatea de audit
intern.
2050 - Coordonarea
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
comunice celorlalţi prestatori interni şi externi de servicii de asigurare şi
de consiliere informaţiile necesare şi să îşi coordoneze activităţile cu
aceştia, astfel încât să asigure o acoperire adecvată a activităţilor şi să
minimizeze suprapunerile.
2060 - Rapoarte transmise managementului şi
Consiliului
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
raporteze periodic managementului şi Consiliului cu privire la scopul,
autoritatea, responsabilitatea şi funcţionarea activităţii de audit intern, în
raport cu planul stabilit. Aceste rapoarte trebuie să includă, de asemenea,
aspecte legate de expunerile la riscurile semnificative şi de controlul
acestora, aspectele legate de guvernanta corporativă, precum şi alte aspecte
necesare conducerii executive şi Consiliului sau solicitate de acestea.
2100 - Natura activităţii
Activitatea de audit intern trebuie să evalueze şi să
contribuie la îmbunătăţirea sistemelor de management al riscurilor, de control
şi de guvernantă a entităţii, folosind o abordare sistematică şi metodică.
2110 - Managementul riscurilor
Activitatea de audit intern trebuie să ajute entitatea
prin identificarea şi evaluarea expunerilor semnificative la riscuri şi să
contribuie la îmbunătăţirea sistemelor de management şi control al riscurilor.
2110.A1 - Activitatea de audit intern trebuie să monitorizeze şi să
evalueze eficacitatea sistemului de management al riscurilor aparţinând
entităţii.
2110.A2 - Activitatea de
audit intern trebuie să evalueze expunerile la riscurile aferente guvernantei
entităţii, operaţiunilor şi sistemelor informaţionale cu privire la:
- fiabilitatea şi integritatea informaţiilor
financiare şi operaţionale;
- eficacitatea şi eficienţa operaţiunilor;
- protejarea activelor;
- respectarea legilor, regulamentelor şi
contractelor.
2110.C1 - Pe
parcursul misiunilor de consultanţă, auditorii interni trebuie să abordeze riscurile în conformitate cu
obiectivele misiunii şi să fie atenţi la existenţa unor alte riscuri
semnificative.
2110.C2 - In procesul de
identificare şi de evaluare a expunerii semnificative la riscuri ale
organizaţiei, auditorii interni trebuie să includă cunoştinţele despre riscuri
dobândite din misiunile de consultanţă.
2120 - Controlul
Activitatea de audit intern trebuie să ajute entitatea
să păstreze controale eficace prin evaluarea eficacităţii şi eficienţei
acestora şi prin promovarea îmbunătăţirii continue a lor.
2120.A1 - Pe baza rezultatelor evaluărilor riscurilor, activitatea de audit
intern trebuie să evalueze adecvarea şi eficacitatea controalelor privind
guvernanta entităţii, operaţiunile şi sistemele de informare din organizaţie.
Această evaluare trebuie să vizeze următoarele aspecte:
- fiabilitatea şi integritatea informaţiilor
financiare şi operaţionale;
- eficacitatea şi eficienţa operaţiunilor;
- protejarea activelor;
- respectarea legilor, regulamentelor şi
contractelor.
2120.A2 - Auditorii interni trebuie să stabilească în ce măsură au fost definite scopurile şi obiectivele privind
operaţiunile şi programele şi dacă aceste scopuri şi obiective sunt conforme cu
cele ale organizaţiei.
2120.A3 - Auditorii
interni trebuie să revizuiască operaţiunile şi programele pentru a stabili în
ce măsură rezultatele corespund scopurilor şi obiectivelor stabilite şi dacă
aceste operaţiuni şi programe sunt implementate sau realizate aşa cum s-a
prevăzut.
2120.A4 - Pentru
evaluarea controalelor sunt necesare criterii
adecvate. Auditorii interni trebuie să stabilească în ce măsură a definit
managementul criterii adecvate pentru a determina dacă au fost atinse
obiectivele şi scopurile. Dacă aceste criterii sunt adecvate, auditorii interni
trebuie să le utilizeze în evaluarea pe care o fac. Dacă nu sunt adecvate,
auditorii interni trebuie să colaboreze cu managementul pentru a elabora
criterii corespunzătoare de evaluare.
2120.C1 - In cursul
misiunilor de consultanţă, auditorii interni trebuie să examineze controalele
în conformitate cu obiectivele misiunii şi să fie atenţi la existenţa oricărui
punct slab semnificativ privind controlul.
2120.C2 - In cadrul
procesului de identificare şi de evaluare a expunerilor semnificative la risc
ale organizaţiei, auditorii interni trebuie să ia în consideraţie cunoştinţele
despre sistemele de control pe care le-au dobândit în cursul misiunilor lor de
consultanţă.
2130 - Guvernanta
Activitatea de audit intern trebuie să evalueze şi să
facă recomandări adecvate pentru îmbunătăţirea procesului de guvernantă în
vederea atingerii următoarelor obiective:
- promovarea valorilor etice adecvate în cadrul
organizaţiei;
- asigurarea efectuării unui management organizaţional
eficace şi asigurarea responsabilizării aferente;
- comunicarea eficace a
informaţiilor despre riscuri şi control structurilor adecvate din cadrul
organizaţiei;
- coordonarea efectivă a activităţilor şi comunicarea
informaţiilor între conducerea executivă, precum şi auditorilor interni şi
externi şi Consiliului.
2130.A1 - Activitatea de
audit intern trebuie să evalueze proiectarea, implementarea şi eficacitatea
obiectivelor, programelor şi activităţilor legate de etica organizaţiei.
2130.C1 - Obiectivele
misiunii de consultanţă trebuie să corespundă valorilor şi obiectivelor
generale ale entităţii.
2200 - Planificarea misiunii
Auditorii interni trebuie să elaboreze şi să
înregistreze un plan pentru fiecare misiune, plan care să includă aria de
aplicabilitate, obiectivele, calendarul şi alocarea resurselor.
2201 - Consideraţii
referitoare la planificare
La planificarea misiunii, auditorii interni trebuie să
ia în considerare:
- obiectivele activităţii care
este revizuită şi mijloacele prin care activitatea îşi controlează
desfăşurarea;
- riscurile semnificative legate de activitate, obiectivele sale, resursele utilizate, precum şi
operaţiile şi mijloacele prin care impactul potenţial al riscului este menţinut
la un nivel acceptabil;
- adecvarea şi eficacitatea
sistemelor de management şi control al riscurilor activităţii, cu referire la un cadru sau model relevant de control;
- oportunităţile de
îmbunătăţire semnificativă a sistemelor de management şi control al riscurilor
activităţii.
2201 .A1 - La
planificarea unei misiuni pentru părţile din afara organizaţiei, auditorii
interni trebuie să stabilească o înţelegere scrisă cu aceştia în legătură cu
obiectivele, aria de aplicabilitate, responsabilităţile fiecărei părţi şi alte
aşteptări ale clientului, inclusiv în ceea ce priveşte restricţiile cu privire
la comunicarea rezultatelor misiunii şi accesul la dosarul misiunii.
2201 .C1 - Auditorii
interni trebuie să stabilească cu clientul misiunii de consultanţă o înţelegere
cu privire la obiectivele, aria de aplicabilitate, responsabilităţile fiecărei
părţi şi alte aşteptări ale clientului. Pentru misiunile semnificative, acest
acord trebuie să fie documentat.
2210 - Obiectivele misiunii
Obiectivele trebuie să fie stabilite pentru fiecare
misiune în parte.
2210.A1 - Auditorii
interni trebuie să realizeze o evaluare preliminară a riscurilor relevante
pentru activitatea revizuită. Obiectivele misiunii trebuie să reflecte
rezultatele acestei evaluări.
2210.A2 - La elaborarea
obiectivelor misiunii, auditorul intern trebuie să ţină cont de probabilitatea
existenţei erorilor, neregularităţilor, a cazurilor de neconformitate, precum
şi a altor expuneri semnificative.
2210.C1 - Obiectivele
unei misiuni de consultanţă trebuie să abordeze procesele care privesc
riscurile, controlul şi guvernanta organizaţiei în limita convenită cu clientul.
2220 - Aria de aplicabilitate a misiunii
Aria de aplicabilitate stabilită trebuie să fie
suficientă, astfel încât să îndeplinească obiectivele misiunii.
2220.A1 - Aria de
aplicabilitate a misiunii trebuie să includă luarea în consideraţie a
sistemelor, înregistrărilor, personalului
şi activelor relevante, inclusiv a celor aflate sub controlul unor terţe părţi.
2220.A2 - Dacă pe
parcursul unei misiuni de asigurare apar oportunităţi semnificative de
consultanţă, trebuie să se încheie în scris o înţelegere în legătură cu
obiectivele, aria de aplicabilitate, responsabilităţile fiecărei părţi şi alte
aşteptări, iar rezultatele misiunii de consultanţă trebuie să fie comunicate în
conformitate cu standardele de consultanţă.
2220.C1 - Atunci când
efectuează o misiune de consultanţă, auditorii interni trebuie să se asigure că
aria de aplicabilitate a misiunii permite îndeplinirea obiectivelor convenite.
Dacă în cursul misiunii auditorii interni manifestă rezerve privind aria de
aplicabilitate, aceste rezerve trebuie discutate cu clientul pentru a decide
dacă misiunea poate fi continuată.
2230 - Resurse alocate misiunii
Auditorii interni trebuie să stabilească resursele
adecvate atingerii obiectivelor misiunii. Selectarea personalului din cadrul
departamentului de audit intern trebuie să se bazeze pe o evaluare a naturii şi
complexităţii fiecărei misiuni, a constrângerilor de timp şi a resurselor
disponibile.
2240 - Programul de lucru al misiunii
Auditorii interni trebuie să elaboreze un program de
lucru care să permită îndeplinirea obiectivelor misiunii. Acest program de
lucru trebuie să fie îndosariat.
2240.A1 - Prin programul
de lucru trebuie să se stabilească procedurile ce urmează a fi aplicate pentru
a identifica, analiza, evalua şi înregistra informaţiile pe durata misiunii.
Programul de lucru trebuie să fie aprobat înainte de implementarea sa şi orice
ajustări trebuie să fie aprobate cu promptitudine.
2240.C1 - Programul de
lucru al unei misiuni de consultanţă poate varia din punctul de vedere al
formei şi conţinutului, în funcţie de natura misiunii.
2300 - Realizarea misiunii
Auditorii interni trebuie să identifice, analizeze,
evalueze şi să documenteze informaţii suficiente pentru atingerea obiectivelor
misiunii.
2310 - Identificarea informaţiilor
Auditorii interni trebuie să identifice
informaţii suficiente, fiabile, relevante şi utile pentru atingerea
obiectivelor misiunii.
2320 - Analiza şi evaluarea
Auditorii interni trebuie să-şi bazeze concluziile şi
rezultatele misiunii lor pe analize şi evaluări corespunzătoare.
2330 - Documentarea informaţiilor
Auditorii interni trebuie să documenteze informaţiile
relevante în vederea justificării concluziilor şi rezultatelor misiunii.
2330.A1 - Conducătorul
activităţii de audit intern trebuie să controleze accesul la dosarele misiunii.
Acesta trebuie să obţină acordul conducerii superioare executive şi/sau
consultanţă juridică, dacă este cazul, înainte de a transmite aceste dosare
unor terţi.
2330.A2 - Conducătorul
activităţii de audit intern trebuie să stabilească reguli privind păstrarea
dosarelor misiunii. Aceste reguli trebuie să fie în conformitate cu
regulamentele organizaţiei, precum şi cu alte cerinţe legale sau reglementări
adecvate.
2330.C1 - Conducătorul
activităţii de audit intern trebuie să stabilească reguli privind atât custodia
şi păstrarea dosarelor misiunii, cât şi transmiterea lor către terţi interni
sau externi. Aceste reguli trebuie să fie în conformitate cu regulamentele
entităţii, precum şi cu alte cerinţe legale sau reglementări adecvate.
2340 - Supervizarea misiunii
Misiunile trebuie să facă obiectul unei supervizări
corespunzătoare în vederea asigurării îndeplinirii obiectivelor, asigurării
calităţii şi dezvoltării profesionale a personalului.
2400 - Comunicarea rezultatelor
Auditorii interni trebuie să
comunice rezultatele misiunii.
2410 - Criterii în ceea ce priveşte comunicarea
Comunicarea trebuie să includă obiectivele şi aria de
aplicabilitate ale misiunii, precum şi concluziile, recomandările şi planurile
de acţiune aplicabile.
2410.A1 - Comunicarea finală a rezultatelor trebuie să conţină, acolo unde este
cazul, opinia de ansamblu a auditorului intern şi/sau concluziile acestuia.
2410.A2 - Auditorii
interni sunt încurajaţi să atingă performanţe satisfăcătoare în comunicările
privind misiunile.
2410.A3 - Atunci când
rezultatele misiunii sunt puse la dispoziţia unor părţi din afara entităţii,
comunicarea trebuie să includă restricţii în ceea ce priveşte distribuirea şi
utilizarea acestor rezultate.
2410.C1 - Comunicarea
privind evoluţia şi rezultatele unei misiuni de consultanţă vor varia ca formă
şi conţinut în funcţie de natura misiunii şi de necesităţile clientului.
2420 - Calitatea comunicării
Comunicarea trebuie să fie corectă, obiectivă, clară,
concisă, constructivă, completă şi realizată în timp
util.
2421 - Erori şi omisiuni
Dacă o comunicare finală conţine o eroare sau o
omisiune semnificativă, conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
comunice informaţiile corectate tuturor părţilor care au primit versiunea
iniţială.
2430 - Comunicarea neconformităţii
cu Standardele
Atunci când nerespectarea Standardelor are un impact
asupra unei anumite misiuni, comunicarea rezultatelor trebuie să cuprindă:
- standardul(ele) care nu a(u) fost respectat(e) în
totalitate;
- motivul sau motivele neconformităţii;
şi
- efectul neconformităţii asupra misiunii.
2440 - Diseminarea rezultatelor
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
comunice rezultatele părţilor îndreptăţite.
2440.A1 - Conducătorul
activităţii de audit intern este responsabil cu comunicarea rezultatelor finale
părţilor care pot acorda atenţia cuvenită acestora.
2440.A2 - Dacă nu este
mandatat în baza unor cerinţe legale, statutare sau de reglementare, înaintea
comunicării rezultatelor misiunii către părţi din afara organizaţiei,
conducătorul activităţii de audit intern trebuie:
- să evalueze riscul potenţial pentru entitate;
- să se consulte cu conducerea
superioară executivă şi/sau cu consilierul juridic, dacă este cazul;
- să controleze diseminarea
rezultatelor prin restricţionarea folosirii acestora.
2440.C1 - Conducătorul
activităţii de audit intern este responsabil pentru comunicarea către clienţi a
rezultatelor finale ale misiunilor de consultanţă.
2440.C2 - Pe parcursul
misiunilor de consultanţă pot fi identificate aspecte referitoare la
managementul riscurilor, la control şi la guvernantă. Ori de câte ori aceste
aspecte sunt semnificative pentru entitate, ele trebuie să fie comunicate
conducerii executive şi Consiliului.
2500 - Monitorizarea evoluţiei
Conducătorul activităţii de audit intern trebuie să
stabilească şi să menţină un sistem care să permită monitorizarea acţiunilor
întreprinse ca urmare a dispoziţiilor managementului în baza rezultatelor
comunicate.
2500.A1 - Responsabilul pentru
activitatea de audit intern trebuie să stabilească un
proces de urmărire a implementării rezultatelor, care să permită monitorizarea
şi garantarea faptului că măsurile luate de conducere au fost implementate în
mod eficient sau că managementul a acceptat să-şi asume riscul de a nu
întreprinde nicio măsură.
2500.C1 - Activitatea de
audit intern trebuie să monitorizeze implementarea dispoziţiilor managementului
în baza rezultatelor misiunii de consultanţă în limitele în care acestea au
fost convenite cu clientul.
2600 - Soluţionarea acceptării riscurilor de către
management
Atunci când conducătorul activităţii de audit intern
consideră că managementul a
acceptat un nivel al riscului rezidual care poate fi inacceptabil pentru
entitate, conducătorul activităţii de audit intern trebuie să discute acest
aspect împreună cu conducerea executivă la cel mai înalt nivel. Dacă nu pot lua
o decizie cu privire la riscul rezidual, conducătorul activităţii de audit
intern şi conducerea executivă trebuie să se adreseze Consiliului pentru
soluţionarea acestei situaţii.
Glosar
Valoare adăugată - valoarea
este conferită de sporirea numărului de ocazii pentru atingerea obiectivelor
entităţii, identificând îmbunătăţirile la nivel operaţional şi/sau reducând
expunerea la risc atât prin servicii de asigurare, cât şi de consultanţă.
Control adecvat - controlul
planificat şi organizat de conducere astfel încât să poată oferi o asigurare
rezonabilă că riscurile la care este expusă entitatea au fost gestionate
eficace şi că scopurile şi obiectivele entităţii vor fi îndeplinite în mod
eficient şi economic.
Servicii de asigurare - examinarea
obiectivă a elementelor probante, efectuată în scopul de a furniza entităţii o
evaluare independentă a proceselor de management al riscurilor, de control sau
de guvernare ale entităţii. Exemplele pot include auditurile financiare,
operaţionale, de conformitate, de securitate a sistemelor şi cu scop special.
Consiliu - un organism
de guvernare al unei entităţi, cum ar fi un Consiliu director, un consiliu de
supraveghere, şeful unei agenţii sau al unui organism legislativ, consiliul de
administraţie sau de conducere al unei organizaţii nonprofit sau orice alt
organism desemnat al entităţii, inclusiv comitetul de audit, în faţa căruia
raportează auditorii interni.
Regulament - regulamentul
de organizare şi funcţionare al activităţii de audit intern este un document
oficial care defineşte misiunea, competenţele şi responsabilităţile acestei
activităţi. Regulamentul trebuie: a) să definească poziţia auditului intern în
cadrul entităţii; b) să autorizeze accesul la documentele, bunurile şi
persoanele relevante pentru îndeplinirea corespunzătoare a misiunii; şi c) să
definească aria de aplicabilitate a activităţilor de audit intern.
Conducătorul activităţii de audit intern - postul de cel mai înalt nivel
din cadrul entităţii, cu responsabilităţi privind activităţile de audit intern.
într-o activitate de audit intern, organizată în mod clasic, acesta ar fi
directorul de audit intern. In cazul în care activităţile de audit intern sunt
încredinţate unor prestatori externi de servicii, conducătorul activităţii de
audit intern este persoana însărcinată să supravegheze executarea contractului
de servicii şi să asigurare calitatea de ansamblu a acestor activităţi, dar şi
care raportează conducerii generale şi Consiliului asupra activităţilor de
audit intern şi monitorizează implementarea recomandărilor rezultate în cadrul misiunii. Acest post poate, de
asemenea, să poarte denumirea de auditor general, şef al auditului intern sau inspector general.
Cod etic - Codul etic al
Institutului Auditorilor Interni (NA) prezintă principiile relevante pentru
profesia şi practica de audit intern, precum şi regulile de conduită care
descriu comportamentul aşteptat din partea auditorilor interni. Codul etic se
aplică atât persoanelor, cât şi organismelor care furnizează servicii de audit
intern. Scopul Codului etic este de a promova culturi etice la nivel global în
cadrul profesiei de audit intern.
Conformitate - aderarea
şi respectarea politicilor, planurilor, procedurilor, legilor, regulamentelor,
contractelor sau altor cerinţe.
Conflict de interese - orice
relaţie care nu este sau nu pare să fie în interesul entităţii. Un conflict de
interese poate afecta capacitatea unei persoane de a-şi îndeplini în mod
obiectiv sarcinile şi responsabilităţile.
Servicii de consultanţă - activităţi de consultanţă sau alte servicii conexe clientului, ale
căror natură şi sferă de activitate sunt convenite în prealabil cu clientul.
Aceste activităţi au ca obiective adăugarea unui plus de valoare şi
îmbunătăţirea guvernantei unei organizaţii, managementul riscului şi proceselor
de control, fără ca auditorul intern să îşi asume responsabilităţi de
conducere. Exemple: consultanţă, consiliere, facilitare şi formare
profesională.
Control - orice măsură
luată de conducere, de Consiliu sau de alte părţi în vederea îmbunătăţirii
gestionării riscurilor şi creşterii probabilităţii ca scopurile şi obiectivele
stabilite să fie îndeplinite. Managerii planifică, organizează şi coordonează
aplicarea de măsuri suficiente pentru a oferi o asigurare rezonabilă că
scopurile şi obiectivele vor fi îndeplinite.
Mediul de control - atitudinea
şi acţiunile Consiliului şi ale managementului cu privire la importanţa
controlului în cadrul entităţii. Mediul de control furnizează disciplina şi
structura necesară îndeplinirii obiectivelor primordiale ale sistemului de
control intern. Mediul de control conţine următoarele elemente:
- integritate şi valori etice;
- filosofia managementului şi stilul de operare;
- structura organizaţională;
- delegarea autorităţii şi a responsabilităţilor;
- politici şi practici referitoare la resursele umane;
- competenţa personalului.
Procese de control - politicile,
procedurile şi activităţile care fac parte dintr-un cadru general pentru
desfăşurarea controlului, concepute pentru a asigura că riscurile se înscriu în
limitele de toleranţă stabilite de procesul de management al riscurilor.
Misiune - o misiune,
sarcină sau o activitate de revizuire specifică auditului intern, cum ar fi un
audit intern, o revizuire a controlului autoevaluării, investigarea unei fraude
sau o misiune de consultanţă. O misiune poate îngloba mai multe sarcini sau
activităţi desfăşurate în vederea atingerii unui set determinat de obiective aferente.
Obiectivele misiunii - enunţuri
generale elaborate de auditorii interni şi care definesc ceea ce se doreşte să
se realizeze în timpul misiunii.
Programul de lucru al misiunii - un document care enumără procedurile ce trebuie urmate în cadrul unei misiuni în vederea îndeplinirii planului misiunii.
Prestator extern de servicii - o persoană sau o firmă din afara entităţii care deţine cunoştinţe,
abilităţi şi experienţă specializată într-un domeniu particular.
Fraudă - orice acte
ilegale caracterizate prin înşelătorie, disimulare sau
trădarea încrederii. Aceste acte nu sunt caracterizate în mod necesar de
ameninţarea cu violenţa sau de utilizarea forţei fizice. Fraudele sunt comise
de persoane şi organizaţii în scopul de a obţine bani, bunuri sau servicii,
pentru a evita plata ori pierderea serviciilor sau pentru a-şi asigura un
avantaj personal ori de afaceri.
Guvernantă - ansamblu
de procese şi structuri implementate de conducere în scopul de a informa,
coordona, conduce şi monitoriza activităţile organizaţiei pentru atingerea
obiectivelor acesteia.
Impedimente - afectări
ale obiectivitătii unei persoane şi ale independenţei entităţii care pot
include conflicte de interese, limitări ale ariei de aplicabilitate, restricţionări
ale accesului la documente, înregistrări, bunuri, la anumite persoane, precum
şi limitări ale resurselor (finanţărilor).
Independenţă - absenţa
condiţiilor care ameninţă obiectivitatea în fapt sau obiectivitatea în
aparenţă. Asemenea ameninţări ale obiectivitătii trebuie ţinute sub control la
nivelul auditorului intern, al misiunii, la nivel funcţional şi organizaţional.
Activitatea de audit intern - un departament, divizie, serviciu, echipă de consultanţi sau
alt/alţi practician/practicieni care oferă o asigurare independentă şi
obiectivă, precum şi servicii de consultanţă care contribuie la adăugarea unui
plus de valoare şi la îmbunătăţirea operaţiunilor entităţii. Activitatea de
audit intern ajută organizaţia să îşi atingă obiectivele aducând o abordare
sistematică şi metodică la evaluarea şi îmbunătăţirea eficacităţii proceselor
de management al riscurilor, de control şi de guvernantă.
Obiectivitate - atitudine
intelectuală neinfluenţată care permite auditorilor interni să îşi efectueze
misiunile într-o manieră care demonstrează credinţa lor sinceră în rezultatele
muncii lor şi faptul că nu au făcut compromisuri semnificative privind
calitatea. Obiectivitatea le cere auditorilor interni să nu îşi subordoneze
propria judecată în probleme de audit altor persoane.
Riscuri reziduale - riscul
care rămâne după ce managementul a luat măsurile necesare pentru reducerea
impactului şi a probabilităţii apariţiei unui eveniment advers, inclusiv
măsurile legate de activităţile de control ca răspuns la un anumit risc.
Risc - posibilitatea de a se produce un eveniment care ar putea avea un impact asupra
îndeplinirii obiectivelor. Riscul se măsoară în funcţie de consecinţe şi
probabilitate.
Managementul riscului - un
proces de identificare, evaluare, gestionare şi control al evenimentelor sau
situaţiilor potenţiale, pentru a oferi o asigurare rezonabilă în ceea ce
priveşte îndeplinirea obiectivelor entităţii.
Trebuie - Atunci când se
foloseşte cuvântul „trebuie" în cuprinsul standardelor, aceasta denotă o
obligaţie imperativă a acelei prevederi.
Standard - o normă
profesională elaborată de Consiliul Institutului Auditorilor Interni (NA), care
delimitează cerinţele necesare pentru efectuarea unei game vaste de activităţi
de audit intern şi pentru evaluarea modului de funcţionare a activităţii de audit intern.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURI
privind cadrul general de desfăşurare a misiunilor
de audit intern
1. PROCEDURA PLAN DE AUDIT INTERN
Scopul:
Intocmirea planului de audit intern în conformitate cu
cerinţele Standardelor de audit intern
Premise:
Planul de audit intern
reprezintă cadrul de acţiune pentru Departamentul de audit intern şi se
întocmeşte de către şeful acestui departament
Procedura:
Şeful Departamentului de audit
intern
|
1. întocmeşte planul anual de audit intern (anexa nr. 1);
|
2. întocmeşte referatul cuprinzând
criteriile de selectare a misiunilor de audit.
|
Comitetul de audit
|
3. analizează şi aprobă planul anual de audit.
|
Consiliul de administraţie
|
4. analizează şi aprobă planul anual de audit.
|
NOTĂ:
Planul anual de audit intern poate
fi modificat în cursul anului în condiţiile reiterării procedurii.
ANEXA Nr. 1 la proceduri
PLAN DE AUDIT INTERN
PLAN DE AUDIT INTERN
pe anul..........
Nr. crt.
|
Tema misiunii de audit
|
Obiective
|
Perioada supusă auditării
|
Unitatea auditată
|
Perioada
desfăşurării misiunii de audit
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
|
|
|
|
|
Şeful Departamentului de audit intern,
............................................................
2. PROCEDURA ORDIN DE MISIUNE
Scopul:
Declanşarea misiunilor de audit intern în conformitate cu planul de audit aprobat
Premise:
Ordinul de misiune reprezintă mandatul dat de Comitetul
de audit Departamentului de audit intern pentru demararea misiunilor de audit
intern în conformitate cu planul de audit intern aprobat. Ordinul de misiune
are rolul de a preciza clar obiectivele misiunii de
audit intern
Procedura:
Şeful Departamentului de audit
intern
|
1. întocmeşte ordinul de misiune (anexa nr. 2) în conformitate cu
planul de audit intern.
|
Comitetul de audit
|
2. semnează ordinul de misiune întocmit în conformitate cu planul
de audit intern aprobat de către Consiliul de administraţie.
|
Şeful Departamentului de audit
intern
|
3. primeşte ordinul de misiune semnat şi iniţiază procedurile de
demarare a misiunii de audit intern.
|
ANEXA Nr. 2 la proceduri
ORDIN DE MISIUNE
Data ......
ORDIN DE MISIUNE
Destinatar
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
Copie pentru informare
|
Şeful activităţii auditate
|
Obiectul misiunii
|
|
Comitetul de audit
..............................
3. PROCEDURA ORDINUL DE SERVICIU
Scopul:
Repartizarea sarcinilor de serviciu pe auditorii
interni, astfel încât să se poată demara misiunea de audit intern
Premise:
Ordinul de serviciu reprezintă mandatul de misiune dat
de către Departamentul de audit intern şi se întocmeşte de către şeful acestui
departament, pe baza planului anual de audit intern şi a ordinului de misiune
Procedura:
Şeful Departamentului de audit
intern
|
1. numeşte şeful misiunii de audit intern;
|
2. repartizează sarcinile de serviciu pe fiecare auditor în parte;
|
3. întocmeşte ordinul de serviciu (anexa nr. 3) pe baza planului
de audit intern.
|
Secretariatul
|
4. alocă un număr ordinului de serviciu;
|
5. asigură copii ale ordinului de serviciu fiecărui membru al
misiunii de audit intern.
|
Auditorii interni
|
6. iau cunoştinţă de ordinul de serviciu şi sarcinile
repartizate.
|
ANEXA Nr. 3 la proceduri
ORDIN DE SERVICIU
Nr........... Data...............
ORDIN DE SERVICIU
In conformitate cu prevederile Ordinului de misiune
nr............ şi cu planul anual de audit intern, se va efectua o misiune de audit
intern la .................................... (locaţia, unitatea), în perioada ................. Scopul misiunii de audit intern este
..........................., iar obiectivele acesteia sunt
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Menţionăm că se va efectua un audit de
............................................................ (se precizează
tipul de audit).
Echipa misiunii de audit intern este formată din
următorii auditori ........................ (şeful
misiunii), ..................................................................
(auditori).
Şeful Departamentului de audit intern,
............................................................
4. PROCEDURA NOTIFICAREA PRIVIND DECLANŞAREA
MISIUNII DE AUDIT INTERN
Scopul:
Informarea şefului activităţii ce urmează a fi
auditată, în baza ordinului de misiune semnat de Comitetul de audit, cu privire
la declanşarea misiunii de audit intern
Premise:
Prin această notificare se urmăreşte să se asigure
desfăşurarea în condiţii corespunzătoare a misiunii de audit
Procedura:
Auditorii
|
1. pregătesc notificarea (anexa nr. 4) către
serviciul/activitatea ce urmează a fi auditată în vederea transmiterii
acesteia cu 30 de zile înainte de declanşarea misiunii de audit intern.
|
Şeful Departamentului de audit
intern
|
2. verifică notificarea;
|
3. semnează notificarea.
|
Auditorii
|
4. reţin domeniile de interes în vederea includerii în planul de
audit al misiunii, studiază particularităţile activităţii în contextul
general al afacerii.
|
ANEXA Nr. 4 la proceduri
NOTIFICARE PRIVIND DECLANŞAREA MISIUNII
DE AUDIT INTERN
Nr.................. Data ...................
NOTIFICARE
privind declanşarea misiunii de audit intern
Către:
|
......................................... (conducătorul
activităţii auditate)
|
De la:
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
Referinţe:
|
Denumirea misiunii de audit intern
|
In conformitate cu Planul anual de audit intern,
urmează ca în perioada ............... să se efectueze
o misiune de audit intern cu tema ...............................
la (numele activităţii/structurii auditate). Misiunea de audit se va desfăşura sub coordonarea
dlui/dnei
........................................................................................
Vă vom contacta ulterior pentru a stabili, de comun
acord, o şedinţă de deschidere în vederea discutării diverselor aspecte ale
misiunii de audit, şi anume:
- prezentarea auditorilor;
- scopul misiunii de audit;
- prezentarea obiectivelor misiunii de audit intern;
- programul misiunii de audit;
- alte aspecte.
Pentru pregătirea misiunii de audit intern, vă rugăm să
ne puneţi la dispoziţie următoarea documentaţie:
......................................................................
Dacă aveţi întrebări privind această misiune de audit
sau aveţi domenii care aţi dori să facă obiectul investigaţiei noastre, vă rog
să mă contactaţi pe mine sau să luaţi legătura cu dl/dna
............................. (numele şefului misiunii de audit).
Şeful Departamentului de audit intern,
............................................................
Data .......................
5. PROCEDURA
COLECTAREA Şl PRELUCRAREA INFORMAŢIILOR
Scopul:
Colectarea de informaţii privitoare la structura/
activitatea auditată, astfel încât auditorul să se familiarizeze cu domeniul ce
urmează a fi auditat, şi identificarea factorilor de reuşită a misiunii de
audit
Premise:
Colectarea informaţiilor în această etapă va permite
ulterior divizarea proceselor sau activităţilor auditate în sarcini elementare,
identificarea riscurilor proprii fiecărei sarcini şi evaluarea lor.
Colectarea informaţiilor
presupune:
- identificarea principalelor elemente ale
contextului economic în care entitatea/activitatea auditată îşi desfăşoară
activitatea;
- cunoaşterea cadrului legislativ-normativ care
reglementează activitatea entităţii/activităţii
auditate;
- identificarea sistemelor de control pentru o
evaluare prealabilă a punctelor forte şi slabe;
- reţinerea constatărilor semnificative şi
recomandărilor din dosarul permanent şi rapoartele de audit intern precedente,
relevante pentru stabilirea obiectivelor misiunii de
audit intern;
- identificarea şi evaluarea riscurilor
semnificative;
- identificarea surselor potenţiale de informaţii
care ar putea fi folosite ca probe ale auditului.
Activităţi:
Auditorii
|
1. identifică legile, regulamentele şi normele aplicabile structurii/activităţii auditate;
|
2. apreciază factorii de reuşită a misiunii de audit;
|
3. obţin în vederea analizei: organigrama, regulamentele de
funcţionare, fişe ale posturilor, proceduri scrise ale structurii/activităţii auditate etc;
|
4.identifică responsabilităţile pe
persoane;
|
5. studiază circuitul informaţiilor în
cadrul structurii auditate;
|
6. realizează proceduri analitice privind performanţa
structurii/activităţii auditate, în vederea analizei riscurilor şi calităţii
managementului (dacă acesta este unul dintre obiectivele misiunii).
|
6. PROCEDURA IDENTIFICAREA Şl ANALIZA RISCURILOR
Scopul:
Procedura urmăreşte identificarea riscurilor specifice
structurii/activităţii auditate. Evaluarea controlului intern din cadrul
structurii/activităţii auditate
Premise:
Aprecierea unui risc se realizează în funcţie de:
- natura şi specificul activităţii/funcţiei auditate;
- calitatea controlului intern;
- gravitatea consecinţelor directe şi indirecte ale
producerii riscului;
- probabilitatea producerii riscului.
Riscurile potenţiale impun recomandări de audit, aceste
riscuri fiind identificate pe baza concluziilor misiunilor de audit anterioare.
Procedura:
Auditorii
|
1. realizează, pe baza informaţiilor culese, lista activităţilor
auditabile;
|
2. pentru fiecare activitate auditabilă stabilesc sarcini
elementare;
|
3. identifică riscurile asociate pentru fiecare sarcină
elementară;
|
4. precizează criteriile de evaluare a riscurilor;
|
5. evaluează riscurile identificate;
|
6. stabilesc obiectivele de auditat ca urmare a riscurilor
identificate;
|
7. precizează dispozitivele specifice fiecărei sarcini
(obiective, mijloace, sistem informaţional);
|
8. întocmesc tabelul Analiza riscurilor (anexa nr. 5).
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
9. organizează o şedinţă de analiză a obiectivelor de audit, a
riscurilor şi criteriilor de evaluare a acestora. După caz, poate dispune
reevaluarea obiectivelor şi riscurilor identificate;
|
10. aprobă tabelul Analiza riscurilor.
|
Auditorii
|
11. reţin tabelul Analiza riscurilor în dosarul misiunii de audit
intern.
|
ANEXA Nr. 5 la proceduri
TABEL ANALIZA RISCURILOR
Risc
|
Clasificarea riscului
|
Probabilitate
|
Impact
|
Descrierea consecinţei
|
Strategia existentă
|
Clasificarea riscului rezidual
|
Strategii necesare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. PROCEDURA ELABORAREA PROGRAMULUI MISIUNII DE AUDIT
Scopul:
Desfăşurarea în bune condiţii a misiunii de audit
intern, cu respectarea tuturor etapelor şi procedurilor, în vederea acoperirii
tuturor obiectivelor auditabile şi a riscurilor asociate acestora
Premise:
Programul misiunii de audit este un document de lucru
al echipei de audit intern desemnate, întocmit în baza tematicii detaliate.
Pentru fiecare obiectiv sunt precizate activităţile concrete de efectuat
(studii, cuantificări, teste, controale, analize etc), precum şi repartizarea
acestor activităţi pe membrii echipei de audit intern şi perioadele de timp în
care respectivele activităţi vor fi executate
Procedura:
Şeful Departamentului de audit
intern
|
1. întocmeşte programul misiunii de
audit intern (anexa nr. 6);
|
2. organizează o şedinţă de analiză a programului misiunii de
audit intern cu toţi auditorii desemnaţi.
|
Auditorii
|
3. reţin programul de audit în dosarul misiunii;
|
4. aplică prevederile programului în
efectuarea misiunii de audit intern.
|
ANEXA Nr. 6 la proceduri
PROGRAMUL MISIUNII DE AUDIT
Componente de bază
1. Definirea obiectivului auditului intern
2. Colectarea şi prelucrarea informaţiilor cu privire
la activitatea auditată
3. Evaluarea riscurilor şi ierarhizarea acestora
4. Elaborarea procedurilor de audit
5. Elaborarea chestionarelor
6. Completarea chestionarelor
7. Prelucrarea rezultatelor
8. Elaborarea foii de identificare şi analiză a
problemei
9. Colectarea probelor de audit
10. Revizuirea documentelor
11. Elaborarea proiectului de raport de audit intern
12. Discutarea proiectului de raport de audit intern
cu structurile auditate şi soluţionarea contradicţiilor
13. Finalizarea raportului de audit intern
14. Prezentarea raportului de audit intern Comitetului
de audit
15. Urmărirea aplicării recomandărilor
8. PROCEDURA ŞEDINŢA DE DESCHIDERE
Scopul:
Prezentarea, într-un cadru organizat, a membrilor
echipei de audit intern, a scopului misiunii, obiectivelor urmărite şi procedurilor de lucru
Premise:
Participanţii la şedinţa de deschidere sunt membrii
echipei de audit şi şefii structurii/activităţii auditate. Locul de desfăşurare
este locul de desfăşurare al activităţii auditate
Procedura:
1.prezentarea echipei de audit intern;
|
2.prezentarea aprofundată a obiectivelor
generale ale auditului intern;
|
3. prezentarea tematicii si obiectivelor misiunii de audit,
programului de audit etc;
|
4. stabilirea persoanelor cu care auditorii trebuie să lucreze,
fie pentru a efectua teste, fie pentru a lua interviuri şi a culege
informaţii, precum şi stabilirea calendarului întâlnirilor;
|
5. logistica misiunii;
|
6. prezentarea procedurilor de audit.
|
9. PROCEDURA COLECTAREA PROBELOR DE AUDIT
Scopul:
Asigurarea unei baze documentare
relevante şi rezonabile pentru formularea constatărilor şi concluziilor
auditorilor
Premise:
Colectarea informaţiilor şi probelor de audit în
conformitate cu obiectivele fixate. Se produc astfel probele de audit în baza
cărora auditorii vor formula constatări, concluzii şi propuneri pentru
înlăturarea deficienţelor identificate.
Procedura:
Auditorii
|
1. efectuează testările şi procedurile stabilite în programul de
audit;
|
2. apreciază dacă probele obţinute sunt suficiente, relevante,
complete;
|
3. colectează documente care să servească la argumentarea
concluziilor finale;
|
4. întocmesc foile de lucru [anexa nr. 7a)] şi fişele
de identificare şi analiză a problemelor - FIAP [anexa nr. 7b)].
|
Şeful misiunii de audit
|
5. analizează şi aprobă testele;
|
6. revede şi aprobă fişele de lucru şi fişele de identificare şi
analiză a problemelor;
|
7. în funcţie de constatările incluse în FIAP, poate propune
şefului Departamentului de audit intern extinderea verificărilor şi testelor
în limita obiectivelor de audit ale misiunii.
|
Şeful Departamentului de audit
intern
|
8. în cazuri deosebite, dispune extinderea testelor şi
verificărilor şi orice alte măsuri pe care le consideră necesare.
|
ANEXA Nr. 7a) la proceduri
Foi de lucru
Conţinut:
1. Scopul
2. Sursa datelor
3. Aria de cuprindere a misiunii
4. Constatări şi rezultate
5. Concluzii
Secţiuni principale:
1. Referenţiere
2. Natura şi durata procedurilor
3. Aria de acoperire a procedurilor
4. Judecata profesională aplicată
5. Natura şi implicaţiile
excepţiilor identificate
6. Concluzii
ANEXA Nr. 7 b)
FIŞA DE IDENTIFICARE ŞI ANALIZĂ A PROBLEMEI
Entitatea/Structura auditată
..................................................
Tema misiunii de audit intern
................................................
Numele auditorului ..............................................................
Data realizării
......................................................................
FIŞA DE IDENTIFICARE Şl ANALIZĂ A
PROBLEMEI
Nr...............
1. Problema:
|
2. Constatări:
|
3. Cauze:
|
4. Consecinţe:
|
5. Recomandări şi soluţii propuse:
|
Intocmit de
.....................................
Revizuit de
.....................................
10. PROCEDURA REVIZUIREA DOCUMENTELOR DE LUCRU
Scopul:
Pregătirea şi organizarea documentelor, astfel încât
acestea să reprezinte o bază documentară relevantă, riguroasă şi solidă pentru
formarea unei opinii privind obiectivele auditate
Premise:
Auditorii revăd documentele de lucru din punctul de
vedere al conţinutului şi formei, asigurându-se că probele de audit cuprinse în
dosarul misiunii de audit intern asigură formarea
opiniei.
Procedura:
1. revizuirea documentelor din punctul de
vedere al conţinutului şi formei; efectuarea
|
2. modificărilor necesare în documentele
întocmite; întocmirea notei centralizatoare a
|
3. documentelor de lucru.
|
11. PROCEDURA ELABORAREA PROIECTULUI DE RAPORT DE
AUDIT INTERN
Scopul:
Prezentarea cadrului general, a obiectivelor,
constatărilor, concluziilor şi recomandărilor făcute de auditorii interni
Premise:
In elaborarea proiectului de raport de audit intern,
auditorii utilizează probele de audit consemnate în fişele de identificare şi
analiză a problemelor şi în Formularul de constatare şi raportare a
iregularităţilor.
Procedura:
Auditorii
|
1. redactează proiectul raportului de audit intern (anexa nr.
8).
|
2. precizează pentru fiecare constatare din proiectul raportului
de audit intern proba de audit care susţine respectiva constatare;
|
3. transmite şefului Departamentului de audit intern proiectul
raportului de audit intern împreună cu probele de audit.
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
4. analizează proiectul raportului de audit intern;
|
5. stabileşte dacă există constatări în proiectul de raport de
audit intern care trebuie să fie transmise departamentului juridic pentru
revizuire din punct de vedere juridic.
|
Auditorii
|
6. efectuează modificările propuse de
şeful Departamentului de audit intern;
|
7. includ proiectul raportului de audit intern în dosarul
misiunii de audit intern.
|
ANEXA Nr. 8 la proceduri
PROIECT RAPORT DE AUDIT INTERN
PROIECT RAPORT DE AUDIT INTERN
Pagina de titlu şi cuprinsul
Cuprinde denumirea misiunii de audit intern.
Introducere
Se precizează denumirea misiunii, tipul de audit şi
baza legală a misiunii (planul anual de audit, solicitări speciale).
Se prezintă datele de identificare a misiunii de audit
intern (echipa de auditori, structura/activitatea auditată, durata misiunii de
audit, perioada auditată, persoanele contactate în timpul misiunii de audit).
Se precizează activitatea/activităţile auditată(e) şi
sunt prezentate informaţiile sintetice referitoare la
aceasta (acestea).
Se prezintă modul de desfăşurare a misiunii de audit
intern (caracterul misiunii de audit şi tehnicile de audit utilizate:
sondaj/verificări exhaustive, documentare; proceduri şi metode utilizate;
documente utilizate în cursul misiunii; materiale întocmite
în cursul misiunii de audit intern).
Sunt sintetizate recomandările misiunilor de audit
anterioare şi sunt subliniate acele recomandări care, până în momentul
derulării prezentei misiuni de audit intern, nu au fost implementate.
Precizarea obiectivelor
Obiectivele de audit intern prezentate în raportul de
audit intern coincid cu cele înscrise în programul de audit.
Precizarea elementelor metodologice
Sunt precizate: metodologia, tehnicile şi instrumentele
de audit intern folosite în cadrul misiunii de audit
intern.
Constatările şi recomandările auditorilor
Auditorul trebuie să se pronunţe asupra obiectivelor de
audit intern în ordinea în care sunt înscrise în programul de audit.
Constatările efectuate trebuie prezentate sintetic,
clar, cu trimiteri la anexele raportului de audit intern unde se află probele
de audit reţinute. Se prezintă distinct constatările cu caracter pozitiv (în
vederea generalizării) de constatările precizând iregularităţile semnalate,
pentru care se precizează căile de eliminare a deficienţelor semnalate.
Concluziile auditorilor sunt formulate în baza
constatărilor făcute şi a probelor de audit reţinute. Concluziile trebuie să
fie pertinente, obiective şi nu trebuie să fie disproporţionate în raport cu
constatările pe care se bazează.
Constatările care implică răspundere juridică vor fi
redactate cu precizarea explicită a actelor normative încălcate şi vor fi
consemnate în acte constatative bilaterale anexate raportului de audit intern.
Aceste cazuri vor fi comunicate imediat atât conducerii, cât şi celor ce se
ocupă cu guvernanta.
12. PROCEDURA TRANSMITEREA PROIECTULUI RAPORTULUI DE
AUDIT INTERN
Scopul:
Activitatea/structura auditată să aibă posibilitatea de
a analiza proiectul raportului de audit intern şi de a formula punctul său de
vedere la constatările şi recomandările echipei de audit.
Premise:
Proiectul raportului de audit transmis la
activitatea/structura auditată trebuie să fie complet, bine fundamentat pe baza
probelor colectate, cuprinzând toate opiniile şi recomandările echipei de
audit.
Procedura:
Şeful Departamentului de audit intern
|
1. transmite proiectul raportului de audit intern la
structura/activitatea auditată.
|
Structura/entitatea auditată
|
2. analizează proiectul raportului de audit
intern;
|
3. solicită, dacă se consideră necesar, o reuniune de
conciliere;
|
4. transmite contestaţia sa la proiectul raportului de audit
intern în termen de 7 zile de la data primirii proiectului raportului de
audit intern.
|
Şeful Departamentului de audit
intern
|
5. analizează contestaţia depusă de structura auditată;
|
6. stabileşte dacă se justifică convocarea unei reuniuni de
conciliere;
|
Auditorii
|
7. precizează în raportul de audit intern aspectele reţinute din
contestaţia entităţii auditate, dacă este cazul;
|
8. includ în dosarul misiunii de audit intern contestaţia
structurii auditate.
|
13. PROCEDURA REUNIUNEA DE CONCILIERE
Scopul:
Discutarea contestaţiei depuse de conducătorul
structurii/activităţii auditate şi a constatărilor şi propunerilor formulate în
proiectul raportului de audit intern. Stabilirea calendarului de implementare a
recomandărilor şi a persoanelor responsabile cu implementarea recomandărilor.
Premise:
Reuniunea de conciliere este pregătită de auditori,
care formulează punctele lor de vedere referitoare la contestaţia depusă de
entitatea auditată.
Procedura:
Auditorii
|
1. pregătesc, în termen de 15 zile de la primirea contestaţiei
depuse de structura/activitatea auditată, reuniunea de conciliere;
|
2. informează conducerea structurii/activităţii auditate asupra
locului, datei si orei reuniunii de conciliere.
|
Auditorii, şeful Departamentului de audit intern şi conducerea
structurii/ activităţii auditate
|
3. analizează constatările, concluziile şi recomandările din
proiectul raportului de audit intern în vederea clarificării punctelor de
vedere divergente; stabilesc calendarul de implementare a recomandărilor.
|
Auditorii
|
4. întocmesc o minută a reuniunii de conciliere.
|
14. PROCEDURA MONITORIZAREA MISIUNII
Scopul:
Asigurarea faptului că în
misiunea de audit intern au fost atinse, în condiţii de calitate, toate
obiectivele stabilite.
Premise:
Şeful Departamentului de audit intern răspunde de
supervizarea misiunii de audit intern.
Procedura:
Auditorii
|
1. prezintă şefului Departamentului de
audit intern documentele din dosarul misiunii de audit intern.
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
2. stabileşte măsurile necesare pentru ca misiunea de audit
să-şi realizeze obiectivele;
|
3. verifică executarea riguroasă a programului de audit al misiunii;
|
4. verifică existenţa şi relevanţa probelor reţinute de
auditori;
|
5. verifică dacă raportul de audit intern este clar, riguros,
concis şi dacă acoperă obiectivele de audit stabilite etc;
|
6. verifică dacă raportul de audit intern
a fost elaborat la termenul fixat.
|
15. PROCEDURA DIFUZAREA RAPORTULUI DE AUDIT INTERN
Scopul:
Se urmăreşte trimiterea raportului de audit intern la
persoanele cuprinse în lista de difuzare a raportului.
Premise:
Raportul de audit intern este trimis conducerii structurii/activităţii auditate, managementului societăţii
şi celor însărcinaţi cu guvernanta.
Procedura:
Auditorii
|
1. transmit raportul de audit intern şi planul de acţiune pentru
implementarea recomandărilor şefului Departamentului de audit intern.
|
Şeful Departamentului de audit intern
|
2. semnează raportul de audit intern şi planul de acţiune pentru
implementarea recomandărilor.
|
Auditorii
|
3. transmit raportul de audit intern şi planul de acţiune pentru
implementarea recomandărilor structurii/activităţii auditate, managementului
si Comitetului de audit.
|
Conducătorul
structurii/activităţii
auditate
|
4. primeşte raportul de audit intern şi planul de acţiune pentru
implementarea recomandărilor.
|
16. PROCEDURA MONITORIZAREA IMPLEMENTĂRII RECOMANDĂRILOR
Scopul:
Verificarea măsurii în care recomandările auditorilor
au fost implementate
Premise:
Urmărirea implementării recomandărilor de către
auditorii interni este un proces prin care se constată caracterul adecvat,
eficacitatea şi oportunitatea acţiunilor întreprinse de către conducerea
structurii/activităţii auditate pe baza recomandărilor cuprinse în raportul de
audit intern.
Procedura:
Auditorii
|
1. întocmesc fişa de urmărire a recomandărilor;
|
2. verifică implementarea recomandărilor la termenele stabilite.
|
Structura/activitatea auditată
|
3. transmite auditorilor, la termenele stabilite, o notă de
informare cu privire la stadiul de implementare a recomandărilor auditorilor.
|
Setul
Departamentului de audit intern
|
4. sintetizează notele de informare primite şi raportează
periodic celor însărcinaţi în guvernanta stadiul de implementare a
recomandărilor auditorilor interni, subliniind cazurile de nerespectare a
termenelor de implementare.
|