ORDIN Nr. 421
din 3 iunie 2010
pentru modificarea si
completarea Reglementarilor privind omologarea de tip si eliberarea cartii de
identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor
utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 211/2003
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 16 iunie 2010
In temeiul prevederilor art. 17 alin. (4) din
Ordonanţa Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea
cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii
vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau
înregistrării acestora în România, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 230/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministerul transporturilor si infrastructurii emite următorul ordin:
Art. I. -
Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea
cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea
de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
211/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi
275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La secţiunea 1 capitolul I subpunctul 2.3,
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) autovehiculelor destinate să fie utilizate de
persoane cu handicap fizic;".
2. La secţiunea 1 capitolul II, după
punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu următorul
cuprins:
,,41.In cadrul prezentelor
reglementări, prin Convenţie-cadru se înţelege
convenţia încheiată între Registrul Auto Român - RA (RAR) şi
titularul omologării naţionale de tip sau titularul numărului
naţional de registru, în vederea verificării de către RAR a
procesului de completare, cu datele de identificare ale fiecărui vehicul,
a cărţii de identitate a vehiculului editate şi completate de
RAR cu datele generale despre vehicul obţinute în urma acordării omologării
naţionale de tip sau a numărului naţional de registru, precum
şi a respectării la comercializare a specificaţiei,
documentaţiei şi normativelor ce au stat la baza acordării
omologării naţionale de tip sau a numărului naţional de
registru şi a normativelor în vigoare, pentru vehiculele comercializate în
nume propriu sau prin distribuitori."
3. La secţiunea 1 capitolul II, punctul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. In cadrul prezentelor reglementări, dacă
nu se specifică altfel, prin referire la Directiva 2007/46/CE se
înţelege forma acesteia în versiunea care include toate modificările
şi completările ulterioare până la Regulamentul (CE) nr.
661/2009 inclusiv.
Incepând cu data de 9 aprilie 2011, dacă nu se
specifică altfel, prin referire la Directiva 2007/46/CE se înţelege
forma acesteia în versiunea care include toate modificările şi
completările ulterioare până la Directiva 2010/19/UE inclusiv.
Regulamentele de modificare a Directivei 2007/46/CE
adoptate ulterior intrării în vigoare a prezentelor reglementări sunt
obligatorii în toate elementele lor şi se aplică în mod direct."
4. La secţiunea 1 capitolul II, punctul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„9. In cadrul prezentelor reglementări, dacă
nu se specifică altfel, prin referire la Directiva 2003/37/CE se
înţelege forma acesteia în versiunea care include toate modificările
şi completările ulterioare până la Regulamentul (CE) nr.
1.137/2008 inclusiv.
Incepând cu data de 1 mai 2011, dacă nu se
specifică altfel, prin referire la Directiva 2003/37/CE se înţelege
forma acesteia în versiunea care include toate modificările şi
completările ulterioare până la Directiva 2010/22/UE inclusiv.
Regulamentele de modificare a Directivei 2003/37/CE
adoptate ulterior intrării în vigoare a prezentelor reglementări sunt
obligatorii în toate elementele lor şi se aplică în mod direct."
5. La secţiunea 1 capitolul II punctul 13,
abrevierea VIN se modifică şi va avea următorul cuprins:
„VIN - numărul de identificare al unui vehicul,
care reprezintă o combinaţie structurală de caractere atribuite
unui vehicul de către producătorul său ori de către o
autoritate competentă, în vederea identificării respectivului
vehicul;".
6. La secţiunea 2 capitolul I punctul 23
alineatul (3), al treilea paragraf se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„In vederea acordării numărului naţional
de registru în cazul în care solicitarea/solicitările producătorului
sau reprezentantului acestuia se referă la un tip de vehicul cu mai multe
variante şi versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din
numărul de registru variază într-un interval de valori ce iese din
toleranţa prevăzută de actele normative la care se face referire
în prezentele reglementări sau la care solicitantul cere înscrierea unor
valori ce diferă de media intervalului de variaţie, RAR va efectua
verificări de conformitate pentru vehiculul în cauză (în cazul unei
solicitări pentru o singură variantă/versiune) sau pentru
vehicule reprezentative aparţinând tipului respectiv, în cazul
solicitărilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv.
Vehiculul/vehiculele va/vor fi stabilit(e) de comun acord cu producătorul
sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformităţii se va face în
raport cu informaţiile din dosarul de omologare CE de tip şi CoC al
vehiculului respectiv."
7. La secţiunea 2 capitolul II punctul 3
alineatul (1), litera a) se abrogă.
8. La secţiunea 2 capitolul II punctul 15,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Pe durata valabilităţii certificatului
de omologare naţională de tip sau a numărului naţional de
registru, RAR efectuează verificările prevăzute prin
Convenţia-cadru definită la secţiunea 1 cap. II pct. 41."
9. La secţiunea 2, anexa nr. 2, în tabelele 1,
5 şi 7, poziţia 43 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„43. Dispozitive de protecţie la împroşcare
|
91/226
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X"
|
10. La secţiunea 2, anexa nr. 2, în tabelul 3,
poziţia 43 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„43. Dispozitive de protecţie la împroşcare
|
91/226
|
|
|
|
A
|
A
|
A
|
A
|
A
|
A
|
A"
|
11. La secţiunea 2, anexa nr. 2, după
subpunctul 43.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 43.5, cu
următorul cuprins:
„43.5. Din motive referitoare la dispozitivele de
protecţie la împroşcare (sistemele antiîmproşcare) ale
vehiculelor, începând cu data de 9 aprilie 2011:
43.5.1. RAR nu refuză acordarea omologării CE
de tip sau a omologării naţionale de tip unui vehicul şi unei
componente care respectă cerinţele prevăzute în Directiva
91/226/CEE, modificată prin Directiva 2010/19/UE;
43.5.2. RAR refuză acordarea omologării CE de
tip sau a omologării naţionale de tip unui vehicul şi unei
componente care nu respectă cerinţele prevăzute în Directiva
91/226/CEE, modificată prin Directiva 2010/19/UE;
43.5.3. Când se înaintează cererea de omologare de
tip pentru întregul vehicul în temeiul Directivei 2007/46/CE, tipurile de
vehicule cărora le-a fost acordată omologarea CE sau omologarea
naţională de tip privind dispozitivele de protecţie la
împroşcare nu trebuie să îndeplinească cerinţele privind
dispozitivele de protecţie la împroşcare stabilite în Directiva
91/226/CEE."
12. La secţiunea 3 capitolul I punctul 8
alineatul (3), al treilea paragraf se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„In vederea acordării numărului naţional
de registru în cazul în care solicitarea/solicitările producătorului
sau reprezentantului acestuia se referă la un tip de vehicul cu mai multe
variante şi versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din
numărul de registru variază într-un interval de valori ce iese din
toleranţa prevăzută de actele normative la care se face referire
în prezentele reglementări sau la care solicitantul cere înscrierea unor
valori ce diferă de media intervalului de variaţie, RAR va efectua
verificări de conformitate pentru vehiculul în cauză (în cazul unei
solicitări pentru o singură variantă/versiune) sau pentru
vehicule reprezentative aparţinând tipului respectiv, în cazul
solicitărilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv.
Vehiculul/Vehiculele va/vor fi stabilit (e) de comun acord cu producătorul
sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformităţii se va face în
raport cu informaţiile din dosarul de omologare CE de tip şi CoC al
vehiculului respectiv."
13. La secţiunea 3 capitolul II punctul 3
alineatul (1), litera a) se abrogă.
14. La secţiunea 3 capitolul II punctul 14,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Pe durata valabilităţii certificatului
de omologare naţională de tip sau a numărului naţional de
registru, RAR efectuează verificările prevăzute prin
Convenţia-cadru definită la secţiunea 1 cap. II pct. 41."
15. La secţiunea 3, anexa nr. 2, în tabelul 1,
poziţiile 22.1-22.7 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„22.1. Dimensiuni şi mase remorcabile
|
89/173 I 2009/144 I
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
X
|
X
|
(X)
|
|
(X)
|
(X)
|
(X)
|
22.2. Geamuri
|
89/173 III 2009/144 III
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
-
|
|
X
|
-
|
-
|
92/22
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
22.3. Regulator de turaţie
|
89/173 II, par. 1 2009/144 II, par. 1
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
|
X
|
-
|
-
|
22.4. Protecţie elemente de acţionare
|
89/173 II, par. 2 2009/144 II, par. 2
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
X
|
X
|
(X)
|
|
(X)
|
-
|
-
|
22.5. Dispozitive mecanice de cuplare
|
89/173 IV 2009/144 IV
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
X
|
(X)
|
|
X
|
(X)
|
(X)
|
22.6. Plăci şi inscripţii regulamentare
|
89/173 V 2009/144 V
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
|
X
|
(X)
|
(X)
|
22.7. Conexiuni tractor-remorcă sistem frânare
|
89/173 VI 2009/144 VI
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(X)
|
X
|
(X)
|
|
X
|
(X)
|
(X)"
|
16. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
subpunctul 17.1.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 17.1.2, cu
următorul cuprins:
„17.1.2. Incepând cu data de 1 mai 2011, la omologarea
naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de
vehicule trebuie respectate prevederile Directivei 80/720/CEE, modificată
prin Directiva 2010/22/UE."
17. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
subpunctul 19.1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 19.1.3, cu
următorul cuprins:
„19.1.3. Incepând cu data de 1 mai 2011, la omologarea
naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de
vehicule şi a tipurilor noi de dispozitive de protecţie în caz de
răsturnare trebuie respectate prevederile Directivei 86/298/CEE,
modificată prin Directiva 2010/22/UE."
18. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
subpunctul 20.1.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 20.1.2, cu
următorul cuprins:
„20.1.2. Incepând cu data de 1 mai 2011, la omologarea
naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de
vehicule trebuie respectate prevederile Directivei 86/415/CEE, modificată
prin Directiva 2010/22/UE."
19. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
subpunctul 21.1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 21.1.3, cu
următorul cuprins:
„21.1.3. Incepând cu data de 1 mai 2011, la omologarea
naţională sau omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi de
vehicule şi a tipurilor noi de dispozitive de protecţie în caz de
răsturnare trebuie respectate prevederile Directivei 87/402/CEE,
modificată prin Directiva 2010/22/UE."
20. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.1. Dimensiuni şi mase remorcabile
22.1.1. Din motive referitoare la dimensiunile şi
masele remorcabile ale vehiculelor:
22.1.1.1. Dacă sunt respectate prevederile anexei
I la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.1.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE.
22.1.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
anexei I la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră că CoC care
însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile cap. I al
prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin. (1) din
cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu mai
eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării, înregistrării
sau comercializării acestora."
21. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.2. Geamuri
22.2.1. Din motive referitoare la geamurile
vehiculelor:
22.2.1.1. Dacă sunt respectate prevederile anexei
III la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.2.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE.
22.2.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
anexei III la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră că CoC care
însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile cap. I al
prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin. (1) din
cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu mai
eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării acestora.
22.2.2. Cu privire la geamurile vehiculelor:
22.2.2.1. RAR acordă omologare CE de tip pentru
componente pentru orice tip de parbriz sau alte geamuri care îndeplinesc
cerinţele de construcţie şi cerinţele de testare stabilite
în anexa NI la Directiva 2009/144/CE.
22.2.2.2. Pentru omologările CE de tip pentru
componente acordate, RAR ia măsurile necesare pentru a verifica, în
măsura în care este necesar şi, atunci când este necesar,
împreună cu autorităţile competente din alte SM, dacă
componentele produse sunt conforme cu tipul omologat. Astfel de verificări
se limitează la verificări prin sondaj.
22.2.2.3. Pentru fiecare tip de parbriz sau alte
geamuri omologate în conformitate cu subpct. 22.2.2.1, RAR eliberează
producătorului vehiculului, parbrizului sau geamului ori reprezentantului
său autorizat o marcă de omologare CE de tip pentru componente în
conformitate cu modelul prevăzut în anexa III la Directiva 2009/144/CE.
22.2.2.4. RAR ia toate măsurile necesare pentru a
preveni folosirea mărcilor care pot produce confuzii între tipul de
componentă pentru care s-a acordat omologare CE de tip pentru componente
în conformitate cu subpct. 22.2.2.1 şi componentele de alte tipuri.
22.2.2.5. Nu poate fi interzisă introducerea pe
piaţă a parbrizelor sau a altor geamuri din motive legate de
construcţia lor, în cazul în care acestea poartă marca de omologare
CE de tip pentru componente.
Se interzice introducerea pe piaţă a
parbrizelor sau a altor geamuri care poartă marca de omologare CE de tip
pentru componente în cazul în care acestea nu corespund tipului omologat.
In cazul în care RAR, în baza controalelor efectuate,
constată introducerea pe piaţă a unor parbrize sau a altor
geamuri care poartă marca de omologare CE de tip pentru componente, dar nu
corespund tipului omologat, RAR aplică măsurile prevăzute de
legislaţia în vigoare şi informează celelalte SM şi Comisia
Europeană cu privire la măsurile luate, specificând motivele deciziei
sale.
22.2.2.6. RAR trimite autorităţilor
competente din celelalte SM o copie a certificatelor de omologare CE de tip
pentru componente, după modelul prevăzut în anexa III la Directiva
2009/144/CE, completată pentru fiecare tip de parbriz sau de geam pentru
care se acordă sau se refuză omologarea, în termen de o lună de
la acordarea sau refuzarea omologării.
22.2.2.7. In situaţia în care, pentru
omologările CE de tip pentru componente acordate, RAR constată
că un număr de parbrize sau de geamuri care poartă aceeaşi
marcă de omologare CE de tip pentru componente nu sunt conforme cu tipul
pe care l-a omologat, acesta ia măsurile necesare pentru a se asigura
că componentele produse sunt conforme cu tipul omologat.
RAR informează autorităţile din
celelalte SM despre măsurile luate, care pot include retragerea
omologării CE de tip pentru componente, dacă este necesar, în cazul
în care nerespectarea conformităţii este gravă şi
repetată.
RAR ia aceleaşi măsuri în cazul în care este
informat de către autorităţile competente ale altui SM despre o
astfel de nerespectare a conformităţii.
22.2.2.8. In termen de o lună de la retragerea
omologării CE de tip pentru componente, autorităţile competente
ale SM se informează reciproc cu privire la această retragere şi
la motivele luării acestei măsuri.
22.2.2.9. Orice decizie privind refuzul acordării
sau retragerea omologării CE de tip pentru componente în cazul parbrizelor
sau al altor gemuri ori al interzicerii introducerii pe piaţă sau
utilizării acestora trebuie să prevadă în detaliu motivele pe
care se întemeiază.
Astfel de decizii se notifică părţii în
cauză care, simultan, este informată şi despre căile de
atac şi termenele de introducere a acestora, care îi sunt disponibile
conform legislaţiei naţionale în vigoare.
22.2.3. Prin excepţie de la prevederile subpct.
22.2.1 şi 22.2.2, la omologarea naţională, înmatricularea,
înregistrarea sau comercializarea tractoarelor din categoria T5 trebuie
respectate prevederile Directivei 92/22/CE, modificată prin Directiva
2001/92/CE."
22. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.3. Regulator de turaţie
22.3.1. Din motive referitoare la regulatorul de
turaţie:
22.3.1.1. Dacă sunt respectate prevederile
paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.3.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva
2009/144/CE.^
22.3.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră
că CoC care însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile
cap. I al prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin.
(1) din cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu
mai eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării, înregistrării
sau comercializării acestora."
23. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.4. Protecţie elemente de acţionare
22.4.1. Din motive referitoare la protecţia
elementelor de acţionare, a proeminenţelor exterioare şi a
roţilor:
22.4.1.1. Dacă sunt respectate prevederile
paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.4.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva
2009/144/CE.
22.4.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră
că CoC care însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile
cap. I al prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin.
(1) din cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu
mai eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării acestora."
24. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.5. Dispozitive mecanice de cuplare
22.5.1. Din motive referitoare la dispozitivele
mecanice de cuplare:
22.5.1.1. Dacă sunt respectate prevederile anexei
IV la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.5.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE.
In vederea înmatriculării, înregistrării sau
comercializării, vehiculele noi trebuie să respecte prevederile
anexei IV la Directiva 2009/144/CE.
22.5.1.3. Pentru vehiculele noi care nu respectă
prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră că CoC
care însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile cap. I al
prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin. (1) din
cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu mai
eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării acestora.
22.5.1.4. Prevederile subpct. 22.5.1 se aplică
numai pentru vehiculele echipate cu dispozitive mecanice de cuplare.
22.5.2. Cu privire la dispozitivele mecanice de cuplare
ale vehiculelor:
22.5.2.1. RAR acordă omologare CE de tip pentru
componente pentru orice tip de dispozitiv mecanic de cuplare care
îndeplineşte cerinţele de construcţie şi cerinţele de
testare stabilite în anexa IV la Directiva 2009/144/CE.
22.5.2.2. Pentru omologările CE de tip pentru
componente acordate, RAR ia măsurile necesare pentru a verifica, în
măsura în care este necesar şi, atunci când este necesar, împreună
cu autorităţile competente din alte SM, dacă componentele
produse sunt conforme cu tipul omologat. Astfel de verificări se
limitează la verificări prin sondaj.
22.5.2.3. Pentru fiecare tip de dispozitiv mecanic de
cuplare omologat în conformitate cu subpct. 22.5.2.1 RAR eliberează
producătorului vehiculului sau dispozitivului mecanic de cuplare ori
reprezentantului său autorizat o marcă de omologare CE de tip pentru
componente, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa IV la Directiva
2009/144/CE.
22.5.2.4. RAR ia toate măsurile necesare pentru a
preveni folosirea mărcilor care pot produce confuzii între tipul de
componentă pentru care s-a acordat omologare CE de tip pentru componente
în conformitate cu subpct. 22.5.2.1 şi componentele de alte tipuri.
22.5.2.5. Nu poate fi interzisă introducerea pe
piaţă a dispozitivelor mecanice de cuplare din motive legate de
construcţia lor, în cazul în care acestea poartă marca de omologare
CE de tip pentru componente.
Se interzice introducerea pe piaţă a
dispozitivelor mecanice de cuplare care poartă marca de omologare CE de
tip pentru componente în cazul în care acestea nu corespund tipului omologat.
In cazul în care RAR, în baza controalelor efectuate,
constată introducerea pe piaţă a unor dispozitive mecanice de
cuplare care poartă marca de omologare CE de tip pentru componente, dar nu
corespund tipului omologat, RAR aplică măsurile prevăzute de
legislaţia în vigoare şi informează celelalte SM şi Comisia
Europeană cu privire la măsurile luate, specificând motivele deciziei
sale.
22.5.2.6. RAR trimite autorităţilor
competente din celelalte SM o copie a certificatelor de omologare CE de tip
pentru componente, după modelul prevăzut în anexa IV la Directiva
2009/144/CE, completată pentru fiecare tip de dispozitiv mecanic de
cuplare pentru care se acordă sau se refuză omologarea, în termen de
o lună de la acordarea sau refuzarea omologării.
22.5.2.7. In cazul în care, pentru omologările CE
de tip pentru componente acordate, RAR constată că un număr de
dispozitive mecanice de cuplare care poartă aceeaşi marcă de
omologare CE de tip pentru componente nu sunt conforme cu tipul pe care l-a
omologat, acesta ia măsurile necesare pentru a se asigura că
componentele produse sunt conforme cu tipul omologat.
RAR informează autorităţile din
celelalte SM despre măsurile luate, care pot include retragerea
omologării CE de tip pentru componente, dacă este necesar, în cazul
în care nerespectarea conformităţii este gravă şi
repetată.
RAR ia aceleaşi măsuri în cazul în care este
informat de către autorităţile competente ale altui SM despre o
astfel de nerespectare a conformităţii.
22.5.2.8. In termen de o lună de la retragerea
omologării CE de tip pentru componente, autorităţile competente
ale SM se informează reciproc cu privire la această retragere şi
la motivele luării acestei măsuri.
22.5.2.9. Orice decizie privind refuzul acordării
sau retragerea omologării CE de tip pentru componente pentru dispozitive
mecanice de cuplare ori al interzicerii introducerii pe piaţă sau
utilizării acestora trebuie să prevadă în detaliu motivele pe
care se întemeiază.
Astfel de decizii se notifică părţii în
cauză care, simultan, este informată şi despre căile de
atac şi termenele de introducere a acestora care îi sunt disponibile în
temeiul legislaţiei naţionale în vigoare."
25. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.6. Plăci şi inscripţii
regulamentare
22.6.1. Din motive referitoare la plăcile şi
inscripţiile regulamentare:
22.6.1.1. Dacă sunt respectate prevederile anexei
V la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.6.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE.
22.6.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
anexei V la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră că CoC care
însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile cap. I al
prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin. (1) din
cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu mai
eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării acestora."
26. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
22.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„22.7. Conexiuni tractor - remorcă sistem
frânare
22.7.1. Din motive referitoare la comanda frânelor
vehiculelor remorcate şi cuplarea sistemului de frânare între tractor
şi vehiculele remorcate:
22.7.1.1. Dacă sunt respectate prevederile anexei
VI la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuză:
a) acordarea omologării CE sau omologării
naţionale de tip, după caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării vehiculelor noi.
22.7.1.2. RAR nu acordă omologarea CE sau
omologarea naţională de tip, după caz, tipurilor noi de vehicule
care nu respectă prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE.
22.7.1.3. In vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării, vehiculele noi trebuie să
respecte prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respectă prevederile
anexei VI la Directiva 2009/144/CE, RAR consideră că CoC care
însoţesc aceste vehicule în conformitate cu prevederile cap. I al
prezentei secţiuni nu mai sunt valabile în sensul pct. 8 alin. (1) din
cap. I al prezentei secţiuni şi, în consecinţă, nu mai
eliberează CIV şi nu mai aplică folia de securizare pe CIV
eliberate pentru aceste vehicule în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării acestora."
27. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
subpunctul 22.7 se introduce un nou subpunct, subpunctul 22.8, cu
următorul cuprins:
„22.8. Trimiterile la Directiva 89/173/CEE, astfel cum
a fost modificată prin directivele menţionate în partea Aa anexei VII
la Directiva 2009/144/CE, se interpretează ca trimiteri la Directiva
2009/144/CE şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă
din anexa VIII la Directiva 2009/144/CE."
28. La secţiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul
23.1.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„23.1.1. La omologarea naţională sau
omologarea CE de tip, după caz, a tipurilor noi sau a familiilor noi de
motoare ori a tipurilor noi de vehicule echipate cu astfel de motoare trebuie
respectate prevederile Directivei 2000/25/CE, modificată prin Directiva
2010/22/CE, după cum urmează:
a)în etapa III A:
- pentru motoarele din categoriile H, I, J şi K;
b)în etapa III B:
- după 31 decembrie 2009 pentru motoarele din
categoria L;
- după 31 decembrie 2010 pentru motoarele din
categoriile MşiN;
- după 31 decembrie 2011 pentru motoarele din
categoria P; c) în etapa IV:
- după 31 decembrie 2012 pentru motoarele din categoria
Q;
- după 30 septembrie 2013 pentru motoarele din
categoria R."
29. La secţiunea 3, anexa nr. 2, după
ultimul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
„In cazul directivelor codificate, la înmatriculare,
înregistrare sau comercializare, se poate accepta omologarea CE sau omologarea
naţională de tip, după caz, acordată în conformitate cu
ultima versiune a directivei abrogate prin directiva codificată
respectivă, dacă cerinţele tehnice aplicabile sunt
echivalente."
30. La secţiunea 4 capitolul I punctul 11
alineatul (3), al treilea paragraf se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„In vederea acordării numărului naţional
de registru în cazul în care solicitarea/solicitările producătorului
sau reprezentantului acestuia se referă la un tip de vehicul cu mai multe
variante şi versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din
numărul de registru variază într-un interval de valori ce iese din
toleranţa prevăzută de actele normative la care se face referire
în prezentele reglementări sau la care solicitantul cere înscrierea unor
valori ce diferă de media intervalului de variaţie, RAR va efectua
verificări de conformitate pentru vehiculul în cauză (în cazul unei
solicitări pentru o singură variantă/versiune) sau pentru
vehicule reprezentative aparţinând tipului respectiv, în cazul
solicitărilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv.
Vehiculul/Vehiculele va/vor fi stabilit(e) de comun acord cu producătorul
sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformităţii se va face în
raport cu informaţiile din dosarul de omologare CE de tip şi CoC al
vehiculului respectiv."
31. La secţiunea 4, anexa nr. 2, poziţia
47 din „Lista actelor de reglementare prin care se stabilesc cerinţele
aplicabile la omologarea CE de tip a autovehiculelor cu două sau trei
roţi, a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice
separate utilizate la acestea" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„47. Inscripţii regulamentare (conţinut, amplasare
şi mod de fixare)
|
2009/139
|
-"
|
32. La secţiunea 4, anexa nr. 2, punctul 47 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„47. Inscripţii regulamentare (conţinut,
amplasare şi mod de fixare)
47.1. Prevederile prezentului punct se aplică
inscripţiilor regulamentare pentru toate tipurile de autovehicule
prevăzute la pct. 2 din cap. I al prezentei secţiuni .
47.2. Procedura pentru acordarea omologării CE de
tip pe componente privind inscripţiile regulamentare pentru un tip de
autovehicul şi condiţiile care reglementează libera
circulaţie a acestora sunt cele prevăzute la pct. 4-12 din cap. I al
prezentei secţiuni.
47.3. Din motive referitoare la inscripţiile
regulamentare:
47.3.1. RAR nu refuză acordarea omologării CE
de tip şi nu refuză eliberarea CIV în vederea înmatriculării,
înregistrării sau comercializării autovehiculelor care respectă
prevederile Directivei 2009/139/CE.
47.3.2. RAR refuză acordarea omologării CE de
tip pentru orice tip nou de autovehicul care nu respectă prevederile
Directivei 2009/139/CE.
47.3.3. Trimiterile la Directiva 93/34/CEE, astfel cum
a fost modificată prin directivele menţionate în partea Aa anexei II
la Directiva 2009/139/CE, se interpretează ca trimiteri la Directiva
2009/139/CE şi se citesc în conformitate cu tabelul de
corespondenţă din anexa III la Directiva 2009/139/CE."
33. La secţiunea 4, titlul „Anexa nr. 3 la
Secţiunea 2" se modifică şi se înlocuieşte cu titlul
„Anexa nr. 3 la Secţiunea 4".
Art. II. - Prezentul
ordin transpune:
- Directiva 2009/139/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind inscripţionările
legale ale autovehiculelor cu două sau trei roţi (versiune
codificată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
322/2009;
- Directiva 2009/144/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind anumite componente şi
caracteristici ale tractoarelor agricole şi forestiere pe roţi
(versiune codificată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 27/2010;
- Directiva 2010/19/UE a Comisiei din 9 martie 2010 de
modificare, în sensul adaptării la progresul tehnic în domeniul sistemelor
antiîmproşcare ale unor categorii de vehicule şi ale remorcilor
acestora, a Directivei 91/226/CEE a Consiliului şi a Directivei 2007/46/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 72/2010;
- Directiva 2010/22/UE a Comisiei din 15 martie 2010 de
modificare, în sensul adaptării la progresul tehnic, a directivelor
80/720/CEE, 86/298/CEE, 86/415/CEE şi 87/402/CEE ale Consiliului şi a
directivelor 2000/25/CE şi 2003/37/CE ale Parlamentului European şi
ale Consiliului privind omologarea de tip a tractoarelor agricole sau
forestiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
91/2010.
Art. III. - Regia
Autonomă „Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu