DECIZIE Nr. 633 din 9 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 330, art. 330^1, art.
330^2, art. 330^3 si a art. 330^4 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 19 februarie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Gheorghiu Ceafi Maria
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 266 din 18 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 decembrie 1997, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 9
decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila, prin Incheierea din 18 aprilie
1997, pronuntata in Dosarul nr. 196/1997 al acestei instante, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 330, art. 330^1,
art. 330^2, art. 330^3 si a art. 330^4 din Codul de procedura civila, ridicata
de Gheorghiu Ceafi Maria.
Prin Decizia nr. 266 din 18 iunie 1997 Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330,
art. 330^1, art. 330^2, art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura
civila. Aceasta solutie s-a fundamentat pe practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale in materia recursului in anulare.
Impotriva deciziei sus-mentionate a declarat recurs Gheorghiu Ceafi Maria,
in termen legal, cu motivarea ca Parchetul General are o nejustificata pozitie
privilegiata, prin faptul ca poate oricand sa atace o hotarare definitiva prin
introducerea unui recurs in anulare; mai mult, este nejustificata, de asemenea,
critica sa pe motiv ca instantele si-ar fi depasit atributiile, cata vreme
insusi Decretul nr. 223/1974 prevedea ca litigiile izvorand din aplicarea
dispozitiilor lui sunt de competenta instantelor judecatoresti.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat exceptia a fost
respinsa ca vadit nefondata, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca recursul este neintemeiat,
intrucat, cu privire la dispozitiile art. 330, art. 330^1, art. 330^2, art.
330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura civila, Curtea Constitutionala
s-a pronuntat prin decizii definitive, care, potrivit art. 145 alin. (2) din
Constitutie, sunt obligatorii erga omnes si au putere numai pentru viitor.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile art. 330,
art. 330^1, art. 330^2, art. 330^3 si ale art. 330^4 din Codul de procedura
civila, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
constata urmatoarele:
Primul motiv de recurs, care vizeaza pozitia pretins privilegiata a
Ministerului Public in raport cu celelalte parti din proces, este neintemeiat.
Art. 128 din Constitutie prevede ca exercitarea cailor de atac se poate
realiza in conditiile prevazute de lege. O asemenea lege este Codul de
procedura civila si nici o dispozitie constitutionala nu limiteaza dreptul
legiuitorului la o anumita reglementare a unei cai de atac, cu conditia,
desigur, de a nu aduce atingere altor texte constitutionale. Cat priveste
dreptul exclusiv al procurorului general de a declara recurs in anulare,
trebuie avute in vedere dispozitiile art. 130 din Constitutie, care prevad ca Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept.
Cele doua situatii prevazute la art. 330 din Codul de procedura civila, in care
procurorul general poate promova recurs in anulare, releva tocmai apararea
acestor valori fundamentale ale statului de drept.
Rezulta ca, departe de a constitui un privilegiu, recursul in anulare
reprezinta o modalitate legala de reparare a unor grave erori judiciare, ce se
realizeaza printr-o autoritate publica abilitata constitutional in acest sens.
Cat priveste motivul de recurs privind exercitarea oricand de catre
procurorul general a recursului in anulare, nici acesta nu este intemeiat,
intrucat, prin Legea nr. 17/1997, a fost limitat la 6 luni dreptul procurorului
general de a introduce recurs in anulare, fapt pentru care, in mod corect, prin
decizia recurata, exceptia a fost respinsa ca fiind lipsita de obiect.
Si ultimul motiv de recurs, care priveste modul in care a fost formulat
recursul in anulare de catre procurorul general, cu invocarea unui act normativ
abrogat - Decretul nr. 223/1974 -, urmeaza a fi respins. Acest motiv priveste
fondul litigiului, care este de competenta exclusiva a instantelor
judecatoresti.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Gheorghiu Ceafi Maria impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 266 din 18 iunie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 9 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu