DECIZIE Nr. 67 din 18 aprilie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata, precum si a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 19 iulie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 alin. 25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si
completata, precum si a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1999 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, exceptie ridicata
de Tunde Bokor in Dosarul nr. 3.213/1999 al Judecatoriei Medias, avand ca parti
pe autorul exceptiei si Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat Sibiu.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, intrucat art. 34 alin. 25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 nu contravine dreptului de proprietate al comerciantilor. Totodata,
prin textul de lege criticat nu se creeaza nici o inegalitate cu privire la
ocrotirea proprietatii private, care sa contravina dispozitiilor cuprinse la
art. 41 din Constitutie, iar desfasurarea activitatii agentilor comercianti se
face cu respectarea legii. In ceea ce priveste masura confiscarii bunurilor
rezultate din infractiuni ori contraventii, aceasta este constitutionala. Art.
41 alin. (7) din Constitutie prevede ca nu poate fi confiscata averea dobandita
licit. De aceea rezulta ca pot fi confiscate bunurile dobandite ilicit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 1999 Judecatoria Medias a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 34
alin. 25^1 din Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997 si a Ordonantei Guvernului nr. 1/1999 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, exceptie ridicata
de Tunde Bokor intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea plangerii
formulate de autorul exceptiei impotriva unui proces-verbal de contraventie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
art. 34 alin. 25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 contravine
Constitutiei, intrucat stabileste sanctiunea cu amenda contraventionala si
confiscarea marfurilor vandute in ultimele 3 luni anterioare savarsirii
contraventiei sau a contravalorii lor. Potrivit sustinerilor autorului
exceptiei, prin aceasta dispozitie nu se are in vedere valoarea de
achizitionare a marfurilor, ci valoarea de desfacere, care cuprinde si adaosul
comercial, inclusiv venitul brut al comerciantului, venit care este supus
impozitului pe profit si altor impozite si taxe. Asa fiind, se sustine ca in
realitate comerciantul sanctionat suporta o dubla impunere, ceea ce contravine
dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, privind contributiile
financiare, dispozitiilor art. 134 alin. (1) din Constitutie, care precizeaza
ca economia tarii este o economie de piata, precum si dispozitiilor art. 134
alin. (2) lit. e) din Constitutie, care reglementeaza libertatea comertului. Se
considera, totodata, de catre autorul exceptiei ca prevederile legale criticate
contravin art. 41 din Constitutie, care consfinteste protectia proprietatii
private.
Referindu-se la intregul continut al Ordonantei Guvernului nr. 1/1999,
autorul exceptiei considera ca aceasta este neconstitutionala, intrucat ea
reprezinta un act al executivului, iar nu al puterii legiuitoare, asa cum se
prevede prin art. 41 alin. (8) din Constitutie.
Judecatoria Medias, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate,
apreciaza ca prevederile legale criticate nu incalca dispozitiile Constitutiei
si "nu aduc atingere drepturilor fundamentale ale cetatenilor".
Masura confiscarii, "adiacenta unei sanctiuni principale -
contraventionale sau penale -, urmeaza soarta acesteia, avand ca menire
inlaturarea unei stari de pericol social" si fiind determinata, potrivit
opiniei instantei, "de legatura dintre lucrurile supuse confiscarii cu
fapta savarsita ori din cauza naturii lor". Totodata instanta apreciaza ca
"libertatea comertului nu inseamna arbitrariu si apartine competentei
legiuitorului stabilirea cadrului si limitelor in care se manifesta aceasta
libertate". Referitor la incidenta prevederilor art. 41 alin. (8) din
Constitutie, invocata de autorul exceptiei, instanta de judecata considera ca
expresia "in conditiile legii", folosita in acest text, "este
generica, prin aceasta sintagma urmarindu-se a fi cuprins orice fel de act
normativ care are puterea unei legi, izvorata din opozabilitatea ei erga omnes
si caracterul ei general-obligatoriu".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat prin dispozitiile legale
criticate sunt reglementate "continutul si sanctiunea contraventiei de
desfasurare a activitatilor de comercializare a unor produse de catre agentii
economici neautorizati", ceea ce constituie o modalitate de protectie a
consumatorilor. Prin acest text nu se creeaza nici o inegalitate cu privire la
ocrotirea proprietatii private, care sa contravina dispozitiilor cuprinse in
art. 41 din Constitutie, fiind necesar ca toti comerciantii sa desfasoare
activitatea in aceleasi conditii stabilite de lege. Mai mult chiar,
"obligarea comerciantilor de a-si desfasura activitatea in conditii egale,
stabilite prin lege, constituie un mijloc prin care statul asigura libertatea
comertului si protectia concurentei loiale, obiective, prevazute in art. 134
alin. (2) din Legea fundamentala. Aplicarea unor sanctiuni comerciantilor care
incalca dispozitiile legale ce reglementeaza activitatea de comert contribuie
la realizarea acestor obiective si nu contravine dispozitiilor
constitutionale".
Referitor la motivul invocat de autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
in sensul ca reglementarea confiscarii unor bunuri prin ordonanta a Guvernului
ar contraveni dispozitiilor alin. (8) al art. 41 din Constitutie, Guvernul
considera ca sintagma "in conditiile legii" se refera, in mod
generic, la actele normative cu putere de lege, fara a impune reglementarea
unor raporturi din acest domeniu numai prin lege. De altfel, ordonantele
Guvernului sunt acte normative adoptate pe baza unei delegari legislative,
continand norme cu putere de lege, fara ca prin aceasta sa se incalce atributia
Parlamentului de unica autoritate legiuitoare a tarii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Din examinarea incheierii de sesizare, precum si a sustinerilor formulate
in dosarul cauzei de autorul exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca
obiectul acesteia il constituie, in primul rand, dispozitiile art. 34 alin.
25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997 si aprobata, cu modificari,
prin Legea nr. 196/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile art. 34 alin. 25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 au fost introduse prin art. I pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr.
1/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 14 ianuarie
1999.
Potrivit art. 34 alin. 25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte,
"Desfasurarea de activitati de comercializare a alcoolului etilic
alimentar, a bauturilor alcoolice si a oricaror alte produse destinate
industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar, a
produselor din tutun, a cafelei, cafelei cu inlocuitori, cafelei solubile,
inclusiv a amestecurilor cu cafea solubila, de catre agentii economici
neautorizati constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 10.000.000
lei si confiscarea tuturor cantitatilor de astfel de produse. In cazul in care
produsele supuse autorizarii au fost deja vandute, se vor confisca sumele
rezultate din aceasta vanzare".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca acest text, care se
refera la posibilitatea confiscarii sumelor rezultate din desfasurarea
activitatii comerciale, contravine dispozitiilor constitutionale privind
protectia proprietatii private si realizeaza o "dubla impunere
indirecta", intrucat prin impozitele si taxele stabilite potrivit legii se
iau in calcul si se impoziteaza inclusiv valorile confiscate pentru savarsirea
contraventiei. In acest sens, sunt indicate ca fiind incalcate dispozitiile
constitutionale ale art. 41 alin. (1) si (2), ale art. 53 alin. (2), ale art.
134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) precum si ale art. 135 alin. (1).
In al doilea rand, este criticat intregul cuprins al Ordonantei Guvernului
nr. 1/1999, aratandu-se ca, desi potrivit art. 41 alin. (8) din Constitutie
"Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii", masura
confiscarii a fost totusi reglementata printr-un act normativ al executivului,
iar nu printr-o lege.
1. Examinand criticile formulate, Curtea observa ca sustinerile autorului
exceptiei pornesc de la premisa eronata ca atat proprietatea, cat si
desfasurarea libera a activitatii comerciale trebuie ocrotite, respectiv
asigurate in orice conditii, si anume inclusiv atunci cand legea este
incalcata. In realitate insa, garantarea dreptului de proprietate, precum si
desfasurarea libera a activitatii comerciale implica respectarea de catre toti
comerciantii a obligatiilor ce le revin in aceasta calitate. Textele
constitutionale mentionate care contin prevederi referitoare la protectia
proprietatii private si la economia de piata au in vedere, in mod evident,
desfasurarea activitatii comerciale in conditiile respectarii prevederilor
legale privind dreptul de proprietate. Aceasta rezulta din intreaga economie a
dispozitiilor constitutionale mentionate. Astfel, potrivit art. 41 alin. (1)
teza finala, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite
prin lege. Totodata, alin. (8) al art. 41 prevede ca "Bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai
in conditiile legii", ceea ce demonstreaza ca insasi Constitutia exclude
protectia bunurilor folosite la savarsirea unor fapte ilicite sau dobandite
prin asemenea fapte. Totodata, art. 135 alin. (6) din Constitutie precizeaza ca
"Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila". Textul
nu exclude, ci, dimpotriva, presupune ca, atunci cand legea prevede, in
concordanta cu dispozitiile Constitutiei, proprietatea privata poate constitui
obiectul unor masuri restrictive, cum sunt cele care vizeaza bunurile folosite
sau rezultate din savarsirea unor infractiuni ori contraventii. In sfarsit,
potrivit dispozitiilor art. 41 alin. (7), teza intai din Constitutie
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata", ceea ce presupune,
per a contrario, ca poate fi confiscata averea dobandita in mod ilicit si deci
este posibila instituirea unor sanctiuni pentru ipoteza in care desfasurarea
activitatii de comercializare a unor produse de catre agentii economici
contravine legii.
2. In ceea ce priveste sustinerea ca prevederea din ordonanta criticata a
masurii confiscarii sumelor rezultate din vanzarea de catre contravenient a
produselor supuse autorizarii, care au fost deja vandute, incalca dispozitiile
art. 53 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca "Sistemul legal de
impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale", Curtea
constata ca aceasta nu are relevanta in cauza. Intr-adevar, modalitatea de
stabilire a impozitului in cazul in care anumite produse ori sume de bani
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii au fost confiscate
constituie o problema de aplicare a normelor legale privind impozitele si
taxele, iar nu una de constitutionalitate a textului ordonantei criticate, text
care nu contine nici o dispozitie referitoare la modalitatea de stabilire si de
aplicare a impozitelor si taxelor.
3. In sfarsit, referitor la critica de neconstitutionalitate care se intemeiaza
pe sustinerea ca prevederile din ordonanta, prin care s-au stabilit
contraventia si sanctiunea, inclusiv masura confiscarii, nu au fost adoptate de
autoritatea legiuitoare, ci de Guvern, Curtea retine ca Ordonanta Guvernului
nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 a
fost emisa de Guvern in baza Legii nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante, lege adoptata de Parlament conform art. 114 alin. (1) din
Constitutie si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 521
din 31 decembrie 1998. Or, dispozitiile art. 114 din Constitutie reglementeaza
delegarea legislativa, stabilind conditiile in care Guvernul poate adopta
ordonante si ordonante de urgenta, acte normative care produc aceleasi efecte
ca si legea, in domeniile in care sunt adoptate, intrucat in cazul lor
atributia de legiferare a Parlamentului este delegata Guvernului prin insasi
Legea fundamentala, iar in situatia ordonantelor adoptate in baza unei legi de
abilitare, si prin vointa Parlamentului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
25^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, modificata si completata, precum si a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1999 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997, exceptie ridicata de Tunde Bokor in Dosarul
nr. 3.213/1999 al Judecatoriei Medias.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 aprilie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Paul Mihai Cotta