DECIZIE Nr. 681 din 15
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi
ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 13 ianuarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate, exceptie ridicata de Robert Paul Pencea in Dosarul nr.
3.285/2005 al Judecatoriei Giurgiu.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege
criticat nu incalca dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
3.285/2005, Judecatoria Giurgiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in
executarea pedepselor privative de libertate, exceptie ridicata de Robert Paul
Pencea in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
prin trimiterea expresa la art. 460 alin. 3 din Codul de procedura penala, care
stabileste participarea obligatorie a procurorului la judecarea cauzelor in
cadrul procedurii la instanta de executare, textul de lege criticat instituie
obligativitatea participarii procurorului si la judecarea plangerii impotriva
masurilor luate de catre administratia penitenciarului cu privire la
exercitarea drepturilor, plangere formulata de persoanele aflate in executarea
pedepselor privative de libertate. Autorul exceptiei considera ca prin aceasta
se incalca principiul separatiei puterilor in stat, precum si dispozitiile
constitutionale privind infaptuirea justitiei, intrucat realizarea actului de
justitie este atributul exclusiv si suveran al instantei de judecata, iar
interventia procurorului in cadrul unei asemenea proceduri nu este justificata,
nefiind puse in pericol interesele generale ale societatii sau ale Ministerului
Public.
Judecatoria Giurgiu apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine
prevederilor art. 1 alin. (4) din Constitutie. Se arata ca procurorul, in
calitatea sa de reprezentant al statului, poate participa la orice cauza atunci
cand considera necesar. Indiferent daca participarea procurorului este sau nu
obligatorie, "concluziile sale in proces nu leaga judecatorul ce solutioneaza
cauza", deoarece, potrivit Constitutiei, judecatorii sunt independenti si
se supun numai legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind
unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de
libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27
iunie 2003, aprobata prin Legea nr. 403/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003, potrivit carora
"Plangerea se judeca potrivit art. 460 alin. 1 si alin. 3 - 6 din Codul de
procedura penala, care se aplica in mod corespunzator".
Dispozitiile constitutionale pretins incalcate sunt cele cuprinse in art.
1 alin. (4), privind separatia puterilor in stat, respectiv in art. 126 alin.
(1), privind instantele judecatoresti.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulata,
Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
Curtea retine ca, potrivit Constitutiei, Ministerul Public este parte
componenta a autoritatii judecatoresti, si nu a puterii executive sau a
administratiei publice. Ca urmare, participarea procurorului la judecarea
cauzelor in fata instantelor de judecata, asadar inclusiv la solutionarea
plangerii reglementate de art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 56/2003, nu este de natura sa aduca atingere principiului
separatiei puterilor in stat.
De altfel, instanta de judecata, iar nu procurorul, este cea care urmeaza
sa aprecieze asupra legalitatii masurilor luate de catre administratia
penitenciarului cu privire la exercitarea drepturilor persoanelor aflate in
executarea pedepselor privative de libertate si tot aceasta pronunta o hotarare
in cauza. Asa fiind, Curtea nu poate retine incalcarea, prin textul de lege
criticat, a dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 126 alin. (1),
potrivit carora "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege".
De altfel, contrar sustinerilor autorului exceptiei, prerogativele
incredintate procurorului de catre legiuitor, privind participarea la judecarea
cauzelor avand ca obiect plangerea formulata de persoanele aflate in executarea
pedepselor privative de libertate impotriva masurilor luate de catre
administratia penitenciarului, masuri referitoare la exercitarea drepturilor,
reprezinta o expresie a rolului Ministerului Public. Astfel, potrivit art. 131
din Constitutie, Ministerul Public are rolul de reprezentant al intereselor
generale ale societatii si de aparator al ordinii de drept, precum si al drepturilor
si libertatilor cetatenilor.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi
ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate,
exceptie ridicata de Robert Paul Pencea in Dosarul nr. 3.285/2005 al
Judecatoriei Giurgiu.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta