DECIZIE Nr. 7 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 din 2 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
exceptie ridicata de Mircea Dumitrescu in Dosarul nr. 3.230/CA/2001 al Curtii
de Apel Oradea intr-un litigiu al carui obiect este o contestatie impotriva
deciziei de respingere a cererii de pensionare.
La apelul nominal raspunde Serviciul Roman de Informatii, prin consilier,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Serviciului Roman de Informatii arata ca autorul exceptiei,
care a implinit 60 de ani la 4 aprilie 2001, nu a determinat corect legea
aplicabila care sa faca posibila constituirea dreptului sau de pensie militara,
aceasta fiind Legea nr. 19/2000, in raport cu dispozitiile careia autorul
exceptiei poate primi pensie militara la implinirea varstei de 62 de ani si 3
luni. Se mai arata ca instanta trebuia sa stabileasca legea aplicabila si nu sa
sesizeze Curtea Constitutionala, deoarece se considera ca ne aflam in fata unui
caz de interpretare si aplicare a legii, nu in fata unei probleme de constitutionalitate.
Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textul criticat nu exista la
data la care s-a specificat, in continutul sau, ca intra in vigoare si
considera ca nu este posibila aplicarea unei legi inainte de aparitia acesteia
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. In ceea ce il priveste pe autorul
exceptiei arata ca acesta nu poate raspunde pentru o conduita avuta inainte de
data publicarii legii. In consecinta, solicita admiterea exceptiei si
declararea ca neconstitutional a textului criticat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.230/CA/2001, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Mircea
Dumitrescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 87 din Legea nr. 164/2001 prevede pentru intrarea in vigoare a legii o
data anterioara publicarii ei, producand astfel efecte retroactive, contrar
dispozitiilor art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie. Autorul
exceptiei a indeplinit conditiile pentru pensionare prevazute in actul normativ
anterior (Decretul nr. 214/1977) inainte de data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a Legii nr. 164/2001, dar, datorita faptului ca,
in aceasta lege, s-a prevazut o data anterioara pentru intrarea in vigoare,
prin decizia contestata in justitie nu s-au mai aplicat prevederile actului
normativ anterior.
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-si opinia, considera ca dispozitiile art.
87 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale prin raportare la prevederile
art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, intrucat "este
inadmisibil ca data intrarii in vigoare a legii sa fie anterioara datei de
promulgare". Pe de alta parte, instanta retine ca autorul contestatiei si
al exceptiei de neconstitutionalitate a implinit varsta de pensionare prevazuta
de Decretul nr. 214/1977 la data de 4 aprilie 2001, data la care era inca in
vigoare acest act normativ.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "dispozitiile art. 87
din Legea nr. 164/2001, prevazand intrarea in vigoare a legii la data de 1
aprilie 2001, fata de data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei - 10
aprilie 2001 -, sunt neconstitutionale, astfel incat exceptia urmeaza sa fie
admisa".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, potrivit
carora "Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2001".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr.
164/2001 a fost adoptata de Camera Deputatilor la data de 27 martie 2001, iar
de Senat la data de 28 martie 2001. Legiuitorul a voit ca legea sa intre in
vigoare la aceeasi data la care intra in vigoare Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, respectiv la
data de 1 aprilie 2001, fara a cunoaste, la data adoptarii legii, data la care
aceasta va fi promulgata de Presedintele Romaniei si cand va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Curtea mai observa ca, potrivit dispozitiilor art. 17 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, republicata, in vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii
Constitutionale legea poate fi trimisa spre promulgare doar dupa 5 zile de la
adoptare, termen care nu se putea respecta de la 28 martie pana la 1 aprilie.
Legea nr. 164/2001, conform comunicarii primite de la secretarul general al
Senatului, a fost adoptata cu procedura obisnuita si a fost trimisa
Presedintelui Romaniei spre promulgare la data de 2 aprilie 2001.
Potrivit prevederilor art. 78 din Constitutie, legea intra in vigoare la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei sau la data prevazuta in
textul ei. Curtea retine ca, fara a contraveni principiului neretroactivitatii
legii, cu exceptia legii penale mai favorabile, consacrat de art. 15 alin. (2)
din Constitutie, nici o lege nu poate prevedea in textul ei, pentru intrarea in
vigoare, o data anterioara celei la care este publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei. Asadar, Curtea constata ca dispozitiile art. 87 din Legea nr.
164/2001 sunt neconstitutionale, iar exceptia ridicata urmeaza sa fie admisa.
Asa fiind, intrucat data intrarii in vigoare a legii nu poate fi decat 10
aprilie 2001, data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nici dispozitiile art. 88 din aceeasi lege nu pot avea efecte pentru perioada
anterioara acestei date.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Mircea Dumitrescu in
Dosarul nr. 3.230/CA/2001 al Curtii de Apel Oradea si constata ca dispozitiile
art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt
neconstitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu