DECIZIE Nr. 7
din 4 ianuarie 2011
privind implementarea
serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice
ACT EMIS DE:
AUTORIATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 17 ianuarie 2011
Având în vedere Strategia naţională privind
implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice,
aprobată prin Ordinul ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale
nr. 461/2009,
în temeiul art. 6 alin. (2) lit. d), art. 10 alin. (2)
pct. 25 şi 26, art. 11 alin. (1)şi art. 12 alin. (1)şi (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale
pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr.
113/2010, precum şi ale art. 4 alin. (3)-(5) şi ale art. 13 alin. (2) din Legea
nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire
la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicată,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite
prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta decizie reglementează
modalităţile de implementare a serviciului universal în sectorul comunicaţiilor
electronice, prin stabilirea condiţiilor şi a procedurii de desemnare a
furnizorilor de serviciu universal, astfel cum aceştia sunt definiţi la art. 2
alin. (1) lit. g) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi
drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii
electronice, republicată, precum şi prin stabilirea mecanismului de compensare
a costului net determinat de furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal.
(2) In aplicarea prevederilor prezentei decizii,
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
denumită în continuare ANCOM, asigură dreptul de acces la serviciul
universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea
geografică, şi la tarife accesibile, cu respectarea principiului neutralităţii
tehnologice, prin realizarea obiectivelor prevăzute la pct. 5 din Strategia
naţională privind implementarea serviciului universal în sectorul
comunicaţiilor electronice, aprobată prin Ordinul ministrului comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale nr. 461/2009.
Art. 2. - (1) Orice persoană are dreptul de acces la
serviciile incluse în sfera serviciului universal, în condiţiile stabilite de
prezenta decizie.
(2) Serviciile incluse în sfera serviciului universal,
care fac obiectul prezentei decizii, sunt:
a) furnizarea accesului la reţeaua publică de
telefonie, la un punct fix;
b) accesul la telefoanele publice cu plată;
c) serviciul de informaţii privind abonaţii şi punerea
la dispoziţie a registrelor abonaţilor.
(3) Pot fi desemnaţi ca furnizori de serviciu
universal:
a) pentru serviciile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi
b), persoanele care deţin cumulativ calitatea de furnizori de reţele publice de
comunicaţii electronice şi de servicii de telefonie destinate publicului;
b) pentru serviciul prevăzut la alin. (2) lit. c),
furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.
Art. 3. - (1) In înţelesul prezentei decizii, următorii
termeni se definesc astfel:
a) acces funcţional la internet - asigurarea
serviciului de acces la internet, la un punct fix, care permite o viteză maximă
de transfer a datelor pentru descărcare (downioad) de cel puţin 144 kbps;
b) cerere rezonabilă - cererea transmisă de un
utilizator final pentru a i se asigura conectarea şi accesul la un punct fix la
o reţea publică de telefonie, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
- se solicită furnizarea accesului şi conectării la un
punct fix la o reţea publică de telefonie într-o localitate în care niciun
furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice nu poate oferi
serviciile de acces la un punct fix la un anumit nivel minim de calitate;
- nu se solicită furnizarea serviciului de către un
anumit furnizor de servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixe;
- costurile de instalare a serviciului de acces la un
punct fix la reţeaua publică de telefonie nu depăşesc echivalentul în lei a
5.000 de euro, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a
României din ziua primirii cererii;
c) serviciu de acces la reţeaua publică de telefonie
- punerea la dispoziţia utilizatorilor finali, pe baza unui contract în
formă scrisă şi în schimbul unui tarif periodic, de regulă lunar, a
echipamentelor sau serviciilor necesare pentru ca aceştia să poată beneficia de
servicii de telefonie destinate publicului;
d) serviciu de tip „homezone" - serviciul
de telefonie destinat publicului la puncte fixe care se bazează pe utilizarea
exclusivă a reţelei publice mobile de telefonie, pentru care nu este
disponibilă procedura de predare a gestiunii apelului de la o celulă la alta
(procedura de „hand-over"), utilizatorii finali având posibilitatea să
efectueze şi să primească apeluri doar într-o zonă limitată, clar definită;
e) serviciu de informaţii privind abonaţii -
structura organizată de date de identificare ale abonaţilor serviciilor de
telefonie destinate publicului, în formă electronică, accesibilă publicului
printr-un serviciu de consultare prin formarea unui număr naţional scurt de
forma 118(xyz) din Planul naţional de numerotaţie, alocat furnizorului de
serviciu universal, conform procedurii stabilite de ANCOM, care furnizează
utilizatorului acestui serviciu informaţii privind numărul sau, după caz,
numerele de telefon sau de fax al/ale abonatului;
f) registru al abonaţilor - structura organizată
de date de identificare ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate
publicului, accesibilă publicului în formă electronică sau tipărită, după caz.
(2) In cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea,
aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 3 din Legea nr. 677/2001
pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările
ulterioare, la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la
reţelele publice de comunicaţii electronice şi infrastructura asociată, precum
şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1)
din Legea nr. 304/2003, republicată, şi la art. 2 alin. (1) din Legea nr.
506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii
private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu completările ulterioare.
Art. 4. - (1) In domeniul de reglementare al prezentei
decizii sunt aplicabile, în mod corespunzător, dispoziţiile legale privind
compensarea serviciilor de interes economic general.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere obligaţiilor
ce pot fi impuse de ANCOM în sarcina furnizorilor de reţele sau de servicii de
comunicaţii electronice desemnaţi ca având putere semnificativă pe piaţă, în
conformitate cu legislaţia specială din domeniul comunicaţiilor electronice.
(3) Obligaţiile impuse furnizorilor de serviciu
universal, desemnaţi în conformitate cu prezenta decizie, sunt suplimentare
faţă de cele stabilite prin regimul de autorizare generală.
(4) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu universal
pentru serviciile prevăzute la art. 2 alin. (2) prin licitaţie publică deschisă
sau, ca excepţie, din oficiu, în condiţiile stabilite în prezenta decizie.
(5) Furnizorii de serviciu universal vor fi desemnaţi
de ANCOM, în condiţiile alin. (4), pentru o perioadă care se stabileşte prin
decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
CAPITOLUL II
Măsuri în vederea realizării obiectivelor stabilite
prin Strategia naţională privind implementarea serviciului universal în
sectorul comunicaţiilor electronice
SECŢIUNEA 1
Asigurarea accesului şi conectarea la un punct
fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la
serviciile de telefonie destinate publicului
Art. 5. - ANCOM desemnează furnizorii de serviciu
universal care vor avea obligaţia de a asigura accesul şi conectarea la un
punct fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la
serviciile de telefonie destinate publicului la tarife accesibile şi la un
anumit nivel de calitate, pentru acele localităţi în care, pe baza studiilor
efectuate, se constată că cererile rezonabile nu pot fi satisfăcute în condiţii
comerciale.
Art. 6. - (1) Localităţile în care se asigură accesul
la un punct fix la reţele publice de telefonie, potrivit art. 5, se determină
pe baza unui studiu realizat de ANCOM, avându-se în vedere cererea şi gradul de
disponibilitate a serviciilor de telefonie destinate publicului.
(2) Până la stabilirea localităţilor prevăzute la alin.
(1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a
transmite ANCOM, în format tabelar, statistica cererilor, pentru fiecare
localitate, în formatul prevăzut în anexa nr. 1, prin care li s-a solicitat
asigurarea conectării şi accesului la un punct fix, la reţeaua publică de
telefonie, care nu au putut fi satisfăcute în condiţii comerciale.
(3) Furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului au obligaţia de a transmite informaţiile prevăzute la alin. (2) în
format electronic, în termen de două luni de la data intrării în vigoare a
prezentei decizii, pentru toate cererile primite până la momentul respectiv,
indiferent de vechimea acestora, precum şi ulterior, astfel:
a) până la data de 25 iulie, pentru cererile primite în
perioada 1 ianuarie-30 iunie;
b) până la data de 25 ianuarie, pentru cererile primite
în perioada 1 iulie-31 decembrie.
(4) ANCOM poate solicita furnizorilor de servicii de
telefonie destinate publicului să transmită copii de pe cererile incluse în
statistica prevăzută la alin. (2).
Art. 7. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat
în condiţiile art. 5 are obligaţia de a rezolva toate cererile rezonabile în
localitatea în care a fost desemnat, în termenul şi condiţiile stabilite de
ANCOM.
(2) In cazul în care cererea rezonabilă nu îndeplineşte
condiţia prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) a treia liniuţă, utilizatorul
final poate opta să suporte costurile suplimentare determinate de asigurarea
conexiunii.
(3) Conexiunea furnizată de furnizorul de serviciu
universal desemnat trebuie să asigure servicii de telefonie destinate
publicului la puncte fixe, inclusiv comunicaţii prin fax, şi accesul funcţional
la internet.
(4) Conexiunea prevăzută la alin. (3) poate fi
asigurată inclusiv prin intermediul unui serviciu de tip „homezone".
(5) Furnizorul de serviciu universal nu poate
condiţiona furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care a
fost desemnat de plata unor servicii sau facilităţi suplimentare, care nu au
legătură cu serviciul furnizat, cu excepţia situaţiei în care acestea au fost
solicitate în mod expres de utilizatorul final.
Art. 8. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat
în condiţiile prezentei secţiuni are obligaţia de a asigura abonaţilor
următoarele facilităţi:
a) la cerere, restricţionarea selectivă, gratuită, a
anumitor categorii de apeluri sau către anumite categorii de numere;
b) plata eşalonată a tarifului de conectare la reţeaua
publică de telefonie, inclusiv a costurilor suplimentare prevăzute la art. 7
alin. (2).
(2) Furnizorul de serviciu universal transmite ANCOM,
în vederea aprobării, măsurile specifice pe care le aplică în caz de neplată a
facturilor, în termen de 30 de zile de la data desemnării.
(3) Măsurile aprobate potrivit alin. (2) se publică pe
pagina de internet a furnizorului de serviciu universal şi sunt puse la
dispoziţia utilizatorilor finali, la cerere.
(4) In toate cazurile, în caz de neplată a facturilor,
suspendarea serviciului nu se poate realiza decât în urma notificării
abonatului aflat în această situaţie.
(5) Deconectarea serviciului nu poate avea loc mai
devreme de 60 de zile de la suspendare, perioadă în care abonatul poate iniţia
şi primi apeluri care nu presupun nicio plată din partea acestuia.
Art. 9. - (1) Tarifele percepute de furnizorul de
serviciu universal se stabilesc pe baza principiilor transparenţei şi
nediscriminării.
(2) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu
universal în localităţile unde a fost desemnat să furnizeze serviciile
stabilite de prezenta secţiune se stabilesc astfel încât abonaţii să nu fie
discriminaţi faţă de alţi utilizatori, pe baza localizării geografice.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului
furnizorului de serviciu universal de a stabili tarife diferite pentru apeluri
în funcţie de destinaţie.
(4) Modificarea tarifelor practicate de furnizorul de
serviciu universal pentru serviciile pentru care a fost desemnat potrivit
prezentei secţiuni nu se poate realiza decât cu acordul prealabil al ANCOM, pe
baza unei cereri transmise cu cel puţin 90 de zile în avans.
Art. 10. - (1) Furnizorul de serviciu universal are
obligaţia de a respecta şi de a publica valorile parametrilor de calitate
stabiliţi de ANCOM, precum şi de a aplica metodele de evaluare a respectării
acestora.
(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a
transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării
respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 11. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art.
7-10 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu
universal.
Art. 12. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea
serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei
secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu
universal, ANCOM determină costul net al furnizării acestor servicii.
(2) Costul net aferent furnizării serviciilor din sfera
serviciului universal în condiţiile prezentei secţiuni se determină pe baza
următoarei formule:
C net = C SU - V SU
- (V alte servicii - C alte servicii ) - B intengibile
daca V alte servicii > C alte servicii
C net = C SU - V SU
- B intengibile daca V alte servicii > C alte
servicii
unde:
Cnet -
reprezintă costul net al furnizării accesului şi conectării la un punct fix la
reţeaua publică de telefonie, precum şi a accesului la un punct fix la
serviciile de telefonie destinate publicului înregistrat ca urmare a desemnării
ca furnizor de serviciu universal;
V SU -
reprezintă veniturile obţinute din vânzarea serviciilor de acces şi conectare
la un punct fix la reţeaua publică de telefonie, precum şi a accesului la un
punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului generate de
furnizarea serviciului universal;
C SU -
reprezintă costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de acces şi
conectare la un punct fix la o reţea publică de telefonie, precum şi a
accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului
generate de furnizarea serviciului universal;
V alte servicii - reprezintă veniturile obţinute din vânzarea altor servicii de
comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal
pentru care a fost desemnat către utilizatorii finali din localitatea în care a
fost desemnat furnizorul de serviciu universal;
C alte servicii- reprezintă costurile generate de furnizarea altor servicii de
comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal
pentru care a fost desemnat către utilizatorii finali din localitatea pentru
care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal;
B intengibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu
universal ca urmare a deţinerii calităţii de furnizor de serviciu universal,
precum cele care rezultă din notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii
serviciilor certificată de respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin
decizia de desemnare.
(3) In vederea aplicării dispoziţiilor alin. (2), în
cazul diferenţei dintre veniturile şi costurile rezultate din vânzarea altor
servicii de comunicaţii electronice, se ia în considerare numai diferenţa
pozitivă.
(4) Veniturile obţinute din vânzarea serviciilor de
acces şi conectare la un punct fix la reţeaua publică de telefonie, precum şi a
accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului
generate de furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal
includ:
a) taxa de conectare la reţea;
b) abonamentul lunar;
c) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de
apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, acces dial-up la internet,
către reţele publice mobile, către servicii diverse, către servicii cu tarif
special, către numere naţionale scurte);
d) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de
terminare a apelurilor la puncte fixe pentru apelurile efectuate din alte
reţele, naţionale sau internaţionale, către abonaţii din localităţile în care a
fost desemnat furnizorul de serviciu universal.
(5) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de
acces şi conectare la un punct fix la o reţea publică de telefonie, precum şi a
accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului
generate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal includ
costurile directe determinate de:
a) instalarea liniei de acces;
b) gestionarea abonaţilor;
c) furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe
(naţionale, internaţionale, acces dial-up la internet, către reţele mobile,
către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale
scurte);
d) furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor la
puncte fixe pentru apelurile efectuate din alte reţele (naţionale sau
internaţionale) către abonaţii din localităţile în care a fost desemnat
furnizor de serviciu universal;
e) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali
cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.
(6) La determinarea costurilor înregistrate cu
furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se va lua în considerare
o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.
(7) Veniturile obţinute din vânzarea altor servicii de
comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal către
utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de
serviciu universal includ, printre altele, veniturile obţinute din furnizarea
serviciilor de acces la internet, serviciilor de transmisiuni de date,
serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale şi a serviciilor de
linii închiriate.
(8) Costurile înregistrate cu furnizarea altor servicii
de comunicaţii electronice decât cele incluse în sfera serviciului universal
către utilizatorii finali din localitatea pentru care a fost desemnat
furnizorul de serviciu universal includ, printre altele, costurile generate de
furnizarea serviciilor de acces la internet, serviciilor de transmisiuni de
date, serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale şi a serviciilor
de linii închiriate.
(9) La determinarea costului net nu se vor lua în
considerare costurile determinate de realizarea de către utilizatorii finali a
apelurilor către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112.
(10) La determinarea costului net se vor avea în vedere
doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciului universal şi a
altor servicii de comunicaţii electronice către utilizatorii finali din
localitatea pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal. De
asemenea, se va lua în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a
capitalului investit.
(11) In cazul în care există tarife orientate în
funcţie de costuri pentru furnizarea anumitor servicii, acestea vor fi
utilizate pentru determinarea costului net.
(12) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM, la
evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din
sfera serviciului universal.
Art. 13. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art.
12, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă
separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile
care au legătură cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal
pentru care a fost desemnat, astfel încât să asigure o imagine clară şi fidelă
a activităţii de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice în
localităţile în care a fost desemnat furnizor de serviciu universal, ca şi cum
aceasta ar fi realizată de o entitate distinctă.
(2) In cazul în care solicită, potrivit art. 55,
compensarea costului net, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a
transmite anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de
zile de la data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie
privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării de
servicii de comunicaţii electronice în localităţile în care a fost desemnat
furnizor de serviciu universal, certificată de un auditor independent care să
asigure un nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări
faptice adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.
(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în
mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 12 alin. (4) - (9), precum
şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.
(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia
prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din
documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de
serviciu universal şi că procedurile de colectare şi prelucrare a informaţiilor
contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi evidenţă separată a
costurilor, veniturilor şi capitalului angajat stabilite de ANCOM, în conformitate
cu Standardul internaţional privind serviciile conexe 4400 al Federaţiei
Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru realizarea
procedurilor convenite privind informaţiile financiare.
(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor
şi costurilor prevăzute la art. 12 alin. (4)-(9) vor fi detaliate în decizia de
desemnare a furnizorului de serviciu universal.
SECŢIUNEA a 2-a
Asigurarea accesului la telefoanele publice cu
plată
Art. 14. - (1) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu
universal care vor avea obligaţia de a asigura accesul la telefoanele publice
cu plată, la tarife accesibile şi la un anumit nivel de calitate, în acele
locaţii în care se solicită instalarea unui telefon public cu plată, iar niciun
furnizor de servicii de comunicaţii electronice nu poate da curs solicitării în
condiţii comerciale.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale ale
municipiilor, oraşelor şi comunelor pot solicita ANCOM instalarea unor
telefoane publice cu plată, în cazul prevăzut la alin. (1), dacă sunt
îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) asigură cu titlu gratuit folosinţa unei locaţii
adecvate instalării şi funcţionării în condiţii corespunzătoare a telefonului
public cu plată (inclusiv asigurarea alimentării cu energie electrică a
locaţiei şi/sau asigurarea locaţiei necesare instalării antenei, dacă este
cazul);
b) suportă cheltuielile de întreţinere a locaţiei
(energie electrică, salubritate etc);
c) asigură posibilitatea utilizatorilor finali de a
efectua apeluri permanent (24 h/zi, 7 zile/săptămână).
(3) ANCOM poate decide să desemneze un furnizor de
serviciu universal pentru a asigura accesul la telefoanele publice cu plată,
dacă sunt îndeplinite cerinţele de la alin. (2), în următoarele condiţii:
a) nu este instalat niciun telefon public cu plată pe o
rază de 1.000 m, în cazul localităţilor urbane;
b) nu este instalat niciun telefon public cu plată, în
cazul localităţilor rurale sau, în cazul localităţilor rurale cu mai mult de
1.000 de locuitori, este instalat un singur telefon public cu plată.
Art. 15. - (1) Furnizorul de serviciu universal
desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) are obligaţia de a instala în
localităţile urbane un telefon public cu plată, în aria geografică stabilită.
(2) In cazul localităţilor rurale, furnizorul de
serviciu universal desemnat are obligaţia de a instala un telefon public cu
plată. Dacă localitatea respectivă are mai mult de 1.000 de locuitori, acesta
poate instala un al doilea telefon public cu plată.
(3) La determinarea costului net pentru furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal vor fi luate în considerare doar
costurile şi veniturile aferente telefoanelor publice cu plată instalate cu
respectarea prezentului articol.
(4) Conexiunea pusă la dispoziţie de furnizorul de serviciu
universal desemnat trebuie să asigure posibilitatea de a realiza toate
categoriile de apeluri locale, naţionale şi internaţionale, precum şi apeluri
către numărul naţional unic pentru apeluri de urgenţă, fără a folosi niciun
mijloc de plată.
Art. 16. - (1) Tarifele percepute de furnizorul de
serviciu universal desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) se stabilesc pe
baza principiilor transparenţei şi nediscriminării.
(2) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu
universal pentru apelurile realizate de la telefoanele publice cu plată în
localităţile unde a fost desemnat să furnizeze serviciile stabilite de prezenta
secţiune se stabilesc astfel încât utilizatorii finali să nu fie discriminaţi
faţă de alţi utilizatori, pe baza localizării geografice.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului
furnizorului de serviciu universal de a stabili tarife diferite pentru apeluri
în funcţie de destinaţie.
(4) Modificarea tarifelor practicate de furnizorul de
serviciu universal pentru apelurile prevăzute la alin. (2) nu se poate realiza
decât cu acordul prealabil al ANCOM, pe baza unei cereri transmise cu cel puţin
90 de zile în avans.
Art. 17. - (1) Furnizorul de serviciu universal
desemnat în condiţiile art. 14 alin. (1) are obligaţia de a respecta şi de a
publica valorile parametrilor de calitate stabiliţi de ANCOM, precum şi de a
aplica metodele de evaluare a respectării acestora.
(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a
transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării
respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 18. - (1) Furnizorul de serviciu universal
desemnat în condiţiile prezentei secţiuni poate înceta să furnizeze servicii
prin intermediul telefonului public cu plată instalat în următoarele condiţii:
a) dacă cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la
art. 14 alin. (2) nu mai este îndeplinită;
b) dacă telefonul public cu plată instalat a fost
vandalizat în mod repetat;
c) dacă telefonul public cu plată are un grad scăzut de
utilizare.
(2) Incetarea furnizării serviciilor din sfera
serviciului universal în condiţiile alin. (1) nu se poate realiza decât cu
acordul prealabil al ANCOM.
Art. 19. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art.
15-18 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu
universal.
Art. 20. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea
serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei
secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu
universal, ANCOM determină costul net al furnizării serviciilor.
(2) Costul net aferent asigurării accesului la
telefoanele publice cu plată se determină pe baza următoarei formule:
C net = C SU - V SU
- B intengibile
unde:
Cnet -
reprezintă costul net al asigurării accesului la telefoanele publice cu plată
şi al asigurării serviciilor de telefonie destinate publicului de la aceste
echipamente, înregistrat ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu
universal;
Vsu - reprezintă
veniturile obţinute din serviciile de comunicaţii electronice furnizate prin
intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea serviciului
universal şi din alte servicii determinate de existenţa telefoanelor publice cu
plată;
Csu - reprezintă
costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice
prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal şi a altor servicii determinate de
existenţa telefoanelor publice cu plată;
Bintangibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu
universal ca urmare a deţinerii acestei calităţi, precum cele care rezultă din
notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii serviciilor certificată de
respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin decizia de desemnare.
(3) Veniturile obţinute din asigurarea accesului la
telefoanele publice cu plată generate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal şi din alte servicii determinate de existenţa
telefoanelor publice cu plată includ:
a) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de
apeluri la puncte fixe (naţionale, internaţionale, către reţele publice mobile,
către servicii diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale
scurte), prin intermediul cartelelor preplătite sau al altor mijloace de plată;
b) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de
originare a apelurilor şi a serviciilor de terminare a apelurilor, dacă este
cazul;
c) veniturile obţinute din materialele publicitare
afişate în locaţia telefonului public cu plată.
(4) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de
comunicaţii electronice prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate
de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii
determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată includ costurile directe
determinate de:
a) instalarea telefonului public cu plată şi
întreţinerea acestuia;
b) furnizarea serviciilor de apeluri la puncte fixe
(naţionale, internaţionale, către reţele publice mobile, către servicii
diverse, către servicii cu tarif special, către numere naţionale scurte);
c) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali
cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.
(5) La determinarea costurilor înregistrate cu
furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se va lua în considerare
o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.
(6) La determinarea costului net nu se vor lua în
considerare costurile determinate de realizarea de către utilizatorii finali a
apelurilor către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112.
(7) La determinarea costului net se vor avea în vedere
doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciilor de comunicaţii
electronice prin intermediul telefoanelor publice cu plată generate de
furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii
determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată. De asemenea, se va lua
în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a capitalului investit.
(8) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM, la
evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din
sfera serviciului universal.
Art. 21. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art.
20, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă
separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile
care au legătură cu asigurarea accesului la telefoanele publice cu plată,
astfel încât să asigure o imagine clară şi fidelă a performanţelor activităţii
de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi a altor servicii
determinate de existenţa telefoanelor publice cu plată în localităţile în care
a fost desemnat furnizor de serviciu universal, ca şi cum aceasta ar fi
realizată de o entitate distinctă.
(2) In cazul în care solicită, potrivit art. 55,
compensarea costului net, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a
transmite anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de
zile de la data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie
privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării de
servicii de comunicaţii electronice şi a altor servicii determinate de
existenţa telefoanelor publice cu plată în localităţile în care a fost desemnat
furnizor de serviciu universal, certificată de un auditor independent care să
asigure un nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări
faptice adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.
(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în
mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 20 alin. (3)-(6), precum
şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.
(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia
prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din
documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de
serviciu universal şi că procedurile de colectare şi prelucrare a informaţiilor
contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi evidenţa separată a
costurilor, veniturilor şi capitalului angajat stabilite de ANCOM, în
conformitate cu Standardul internaţional privind serviciile conexe 4400 al
Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru realizarea
procedurilor convenite privind informaţiile financiare.
(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor
şi costurilor prevăzute la art. 20 alin. (3)-(6) vor fi detaliate în decizia de
desemnare a furnizorului de serviciu universal.
SECŢIUNEA a 3-a
Punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a
unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi a registrului abonaţilor
Art. 22. - (1) ANCOM desemnează furnizorii de serviciu
universal care vor avea obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali
de pe întreg teritoriul României un serviciu de informaţii privind abonaţii şi
un registru al abonaţilor, la tarife accesibile şi la un anumit nivel de
calitate.
(2) Registrul abonaţilor şi serviciul de informaţii
privind abonaţii puse la dispoziţie în condiţiile prezentei secţiuni vor
conţine informaţii privind abonaţii serviciilor de telefonie destinate
publicului, furnizate la puncte fixe sau la puncte mobile, indiferent dacă
plata pentru serviciile de telefonie destinate publicului se realizează în
avans sau ulterior furnizării serviciilor.
Art. 23. - (1) Furnizorii de serviciu universal
desemnaţi conform prevederilor art. 22 alin. (1) vor avea următoarele
obligaţii:
a) de a realiza şi a administra o bază de date
completă, care să includă numerele de telefon şi anumite date de identificare
ale tuturor abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, în
formatul prevăzut la art. 24, în vederea respectării obligaţiilor prevăzute la
lit. b) şi c);
b) de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali un
registru al abonaţilor pe o pagină de internet;
c) de a pune la dispoziţia tuturor utilizatorilor
finali conectaţi la o reţea publică de telefonie, indiferent de tipul reţelei
şi de tehnologia utilizată, inclusiv a utilizatorilor de telefoane publice cu
plată, în permanenţă, un serviciu de informaţii privind abonaţii;
d) de a actualiza, până la data de 15 a fiecărei luni,
baza de date prevăzută la lit. a).
(2) Serviciul de informaţii privind abonaţii şi
registrul abonaţilor puse la dispoziţie de furnizorii de serviciu universal, în
condiţiile prezentei decizii, vor permite exclusiv căutarea numerelor de
telefon şi de fax ale abonaţilor, pe baza parametrilor prevăzuţi la alin. (3).
Utilizarea serviciului de informaţii privind abonaţii şi a registrului
abonaţilor în alte scopuri se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr.
506/2004, cu completările ulterioare, şi a altor dispoziţii legale relevante.
(3) Pentru căutarea numărului sau, după caz, a
numerelor de telefon sau de fax al/ale abonaţilor serviciilor de telefonie
destinate publicului, utilizatorii serviciului de informaţii privind abonaţii
şi ai registrului abonaţilor puse la dispoziţie de furnizorii de serviciu
universal, în condiţiile prezentei decizii, vor utiliza următorii parametri:
a) numele abonatului persoană fizică, respectiv denumirea
abonatului persoană juridică, după caz;
b) prenumele abonatului persoană fizică;
c) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei
abonatului persoană juridică;
d) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv
sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea
prevederilor alin. (5).
(4) Registrul abonaţilor pus la dispoziţie de către
furnizorii de serviciu universal, în condiţiile prezentei decizii, va furniza
utilizatorilor acestui serviciu următoarele informaţii:
a) numele abonatului persoană fizică, respectiv
denumirea abonatului persoană juridică, după caz;
b) prenumele abonatului persoană fizică;
c) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei
abonatului persoană juridică;
d) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv
sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea
prevederilor alin. (5);
e) numărul sau, după caz, numerele de telefon sau de
fax al/ale abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului.
(5) Informaţiile prevăzute la alin. (3) lit. d) şi
alin. (4) lit. d) vor cuprinde:
a) strada;
b) numărul străzii;
c) localitatea: satul, oraşul sau municipiul;
d) unitatea administrativ-teritorială de bază: comuna
sau oraşul;
e) sectorul;
f) judeţul.
Art. 24. - (1) Câmpurile bazei de date complete
prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) vor cuprinde următoarele informaţii cu
privire la abonaţii serviciilor de telefonie destinate publicului, cu
respectarea prevederilor legale din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal:
a) numele abonatului persoană fizică, respectiv
denumirea abonatului persoană juridică, după caz (un câmp alfanumeric de
maximum 256 de caractere);
b) prenumele abonatului persoană fizică (un câmp
alfanumeric de maximum 256 de caractere);
c) domiciliul abonatului persoană fizică, respectiv
sediul social al abonatului persoană juridică, după caz, cu respectarea alin.
(2);
d) codul unic de înregistrare al abonatului persoană
juridică (un câmp numeric de maximum 13 caractere sau, după caz, conform formatului
codului unic de înregistrare în vigoare);
e) denumirea filialei sau, după caz, a sucursalei
abonatului persoană juridică (un câmp alfanumeric de maximum 256 de caractere);
f) numărul sau numerele de telefon al/ale abonatului,
după caz (câte un câmp numeric de maximum 13 caractere pentru fiecare element);
g) numărul sau numerele de fax al/ale abonatului, după
caz (câte un câmp numeric de maximum 13 caractere pentru fiecare element).
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) vor
cuprinde:
a) strada (un câmp alfanumeric de maximum 50 de
caractere);
b) numărul străzii, blocul, scara, apartamentul (un
câmp alfanumeric de maximum 60 de caractere);
c) localitatea: satul, oraşul sau municipiul (un câmp
alfanumeric de maximum 25 de caractere);
d) unitatea administrativ-teritorială de bază: comuna
sau oraşul (un câmp alfanumeric de maximum 25 de caractere);
e) sectorul (un câmp alfanumeric de maximum 12
caractere);
f) judeţul (un câmp alfanumeric de maximum 25 de
caractere).
Art. 25. - (1) In vederea îndeplinirii obligaţiilor
prevăzute la art. 23 alin. (1), în termen de 14 zile de la data comunicării
deciziei de desemnare, furnizorii de serviciu universal vor solicita
furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie
numere de telefon abonaţilor, transmiterea tuturor informaţiilor relevante
necesare în vederea realizării bazei de date complete prevăzute la art. 23
alin. (1) lit. a).
(2) ANCOM va transmite furnizorilor de serviciu
universal lista furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului,
titulari de licenţe de utilizare a resurselor de numerotaţie, care atribuie
numere de telefon abonaţilor, pentru asigurarea respectării obligaţiei
prevăzute la alin. (1).
(3) Furnizorii de serviciu universal pot pune la
dispoziţia utilizatorilor finali un registru al abonaţilor, în formă tipărită,
utilizând informaţiile relevante puse la dispoziţie de furnizorii de servicii
de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor,
conform prevederilor art. 26 alin. (1) - (6).
Art. 26. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor, au obligaţia
de a pune la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal, în termen de 6 luni
de la primirea unei solicitări, conform art. 25 alin. (1), în condiţii
echitabile, obiective, nediscriminatorii şi la tarife orientate către costuri,
toate informaţiile relevante în vederea realizării bazei de date complete
prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) şi de a actualiza, până la data de 10 a
fiecărei luni, informaţiile transmise.
(2) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la
alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care
atribuie numere de telefon abonaţilor, realizează şi administrează, în format
TXT, utilizând ca separator de câmpuri simbolul „pipe", baze de date
cuprinzând informaţii cu privire la abonaţii proprii, în formatul prevăzut la
art. 24.
(3) In vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la
alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care
atribuie numere de telefon abonaţilor, încheie cu furnizorii de serviciu
universal acorduri prin care se stabilesc condiţiile în care se realizează
transmiterea informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1).
(4) Acordurile prevăzute la alin. (3) vor cuprinde cel
puţin următoarele aspecte:
a) condiţiile de interoperabilitate a bazelor de date
transmise în formatul şi în termenele stabilite conform prezentei decizii;
b) procedura de transmitere şi, respectiv, de
actualizare a informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1);
c) tarifele pentru punerea la dispoziţia furnizorilor
de serviciu universal a informaţiilor relevante prevăzute la alin. (1);
d) răspunderea asupra corectitudinii informaţiilor
relevante transmise de furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului, care atribuie numere de telefon abonaţilor;
e) măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru
protecţia datelor de identificare ale abonaţilor incluşi în bazele de date
împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării,
dezvăluirii sau accesului neautorizat, precum şi împotriva oricărei forme de
prelucrare ilegală, în condiţiile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) Prin derogare de la prevederile alin. (1) şi ale
art. 25 alin. (1), furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului
nou-intraţi pe piaţă, care atribuie numere de telefon abonaţilor, au
următoarele obligaţii:
a) de a solicita furnizorilor de serviciu universal, în
termen de 45 de zile de la data începerii atribuirii numerelor de telefon către
abonaţi, încheierea acordurilor prevăzute la alin. (3);
b) de a pune la dispoziţia furnizorilor de serviciu
universal, în condiţii echitabile, obiective, nediscriminatorii şi la tarife
orientate către costuri, informaţiile relevante în vederea realizării bazei de
date complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a), în termen de 6 luni de la
data începerii atribuirii numerelor de telefon către abonaţi;
c) de a actualiza informaţiile transmise furnizorilor
de serviciu universal conform lit. b), până la data de 10 a fiecărei luni.
(6) Furnizorii de serviciu universal au obligaţia să
aplice principiul nediscriminării în tratamentul informaţiilor care le-au fost
puse la dispoziţie de furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului,
care atribuie numere de telefon abonaţilor.
(7) Furnizorii de serviciu universal au obligaţia de a
transmite ANCOM o copie de pe fiecare dintre acordurile prevăzute la alin. (3),
în termen de 10 zile de la data încheierii acestora. De asemenea, furnizorii de
serviciu universal transmit ANCOM toate informaţiile referitoare la modificarea
sau la încetarea acestor acorduri, însoţite de actele doveditoare, după caz, în
termen de 10 zile de la data la care a survenit modificarea sau încetarea.
Art. 27. - (1) La stabilirea tarifelor pentru punerea
la dispoziţia furnizorilor de serviciu universal de către furnizorii de
servicii de telefonie destinate publicului, care atribuie numere de telefon
abonaţilor, a informaţiilor relevante în vederea realizării bazei de date
complete prevăzute la art. 23 alin. (1) lit. a) vor fi luate în calcul
următoarele elemente de cost:
a) costurile aferente creării şi transmiterii către
furnizorii de serviciu universal a bazei de date în formatul prevăzut la art.
24;
b) costurile aferente actualizării şi transmiterii
către furnizorii de serviciu universal a bazei de date actualizate.
(2) Costurile prevăzute la alin. (1) lit. a) vor
cuprinde, după caz, costurile cu:
a) crearea, implementarea şi testarea procedurii de
export a bazei de date în format TXT, utilizând ca separator de câmpuri
simbolul „pipe";
b) utilizarea software-ului şi a hardware-ului necesare
pentru crearea şi gestiunea bazei de date prevăzute la lit. a);
c) utilizarea serverului de comunicaţii, în cazul
transmiterii on-line a bazei de date prevăzute la lit. a);
d) suportul, respectiv cheltuielile transmiterii
acestuia, în cazul transmiterii pe suport optic a bazei de date prevăzute la
lit. a);
e) manopera.
(3) Costurile prevăzute la alin. (1) lit. b) vor
cuprinde, după caz, costurile cu:
a) utilizarea software-ului şi hardware-ului necesare
pentru gestiunea bazei de date prevăzute la alin. (2) lit. a);
b) manopera;
c) utilizarea serverului de comunicaţii, în cazul
transmiterii on-line a bazei de date actualizate;
d) suportul, respectiv cheltuielile transmiterii
acestuia, în cazul transmiterii pe suport optic a bazei de date actualizate.
(4) In vederea asigurării respectării obligaţiei de
orientare către costuri a tarifelor pentru punerea la dispoziţia furnizorilor
de serviciu universal a informaţiilor relevante în vederea realizării bazei de
date complete, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului, care
atribuie numere de telefon abonaţilor, au obligaţia de a transmite ANCOM
justificarea fundamentării în funcţie de costuri a acestor tarife, pe baza unor
documente contabile, comerciale ori de management intern din care să reiasă în
mod corect şi complet baza de determinare a costurilor, pentru fiecare dintre elementele
prevăzute la alin. (1)-(3), detaliind totodată activităţile componente cuprinse
în fiecare dintre acestea, inclusiv costul unitar, intervalul de timp alocat,
resursele umane implicate, precum şi costul total al fiecărei activităţi.
(5) Justificarea prevăzută la alin. (4) va fi transmisă
ANCOM în termen de 30 de zile de la data încheierii acordurilor prevăzute la
art. 26 alin. (3) şi, acolo unde este cazul, de la data modificării tarifelor
prevăzute în aceste acorduri.
Art. 28. - (1) Furnizorul de serviciu universal
desemnat pentru asigurarea serviciului de informaţii privind abonaţii are
obligaţia de a lua măsurile necesare astfel încât să asigure tuturor
utilizatorilor finali conectaţi la o reţea publică de telefonie accesul la serviciul
pe care îl oferă, inclusiv de la telefoanele publice cu plată.
(2) Tarifele cu amănuntul şi tarifele de gros percepute
de furnizorul de serviciu universal desemnat în condiţiile art. 22 alin. (1)
pentru furnizarea serviciului de informaţii privind abonaţii se stabilesc pe
baza principiilor transparenţei şi nediscriminării.
Art. 29. - (1) Accesul la registrul complet al
abonaţilor în formă electronică se realizează în mod gratuit.
(2) Pentru punerea la dispoziţia utilizatorilor finali
a unui registru complet al abonaţilor în formă tipărită, furnizorul de serviciu
universal poate percepe un tarif rezonabil, stabilit cu respectarea
principiilor transparenţei şi nediscriminării.
Art. 30. - Modificarea tarifelor practicate de
furnizorul de serviciu universal pentru serviciile pentru care a fost desemnat
în condiţiile prezentei secţiuni nu se poate realiza decât cu acordul prealabil
al ANCOM, pe baza unei cereri transmise cu cel puţin 90 de zile în avans.
Art. 31. - (1) Furnizorul de serviciu universal desemnat
în condiţiile art. 22 alin. (1) are obligaţia de a respecta şi de a publica
valorile parametrilor de calitate stabiliţi de ANCOM, precum şi de a aplica
metodele de evaluare a respectării acestora.
(2) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a
transmite ANCOM toate informaţiile necesare în vederea monitorizării
respectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 32. - Modalitatea de aplicare a dispoziţiilor art.
23-31 se stabileşte prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu
universal.
Art. 33. - (1) In cazul în care consideră că furnizarea
serviciilor incluse în sfera serviciului universal în condiţiile prezentei
secţiuni poate constitui o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu
universal, ANCOM determină costul net al furnizării serviciilor.
(2) Costul net aferent punerii la dispoziţia
utilizatorilor finali a unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi a unui
registru al abonaţilor se determină pe baza următoarei formule:
C net = C SU - V SU
- B intengibile
unde:
C net - reprezintă
costul net al punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unui serviciu de
informaţii privind abonaţii sau a unui registru al abonaţilor, înregistrat ca
urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal;
V SU-
reprezintă veniturile obţinute din furnizarea serviciului de informaţii privind
abonaţii sau a registrului abonaţilor generate de furnizarea serviciului
universal şi din servicii conexe determinate de furnizarea serviciilor din
sfera serviciului universal prevăzute de prezenta secţiune;
C SU -
reprezintă costurile înregistrate cu furnizarea serviciului de informaţii
privind abonaţii sau a registrului abonaţilor generate de furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal şi a unor servicii conexe
determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal prevăzute
de prezenta secţiune;
B intengibile - reprezintă beneficiile obţinute de către furnizorul de serviciu
universal ca urmare a deţinerii acestei calităţi, precum cele care rezultă din
notorietate, ubicuitate sau garanţia calităţii serviciilor certificată de
respectarea parametrilor de calitate stabiliţi prin decizia de desemnare.
(3) Veniturile obţinute din punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a serviciului de informaţii privind abonaţii şi a unor
servicii conexe includ:
a) veniturile obţinute din asigurarea accesului pe
piaţa cu amănuntul la serviciul de informaţii privind abonaţii;
b) veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de
terminare a apelurilor la serviciul de informaţii privind abonaţii;
c) veniturile obţinute din publicitatea oferită la
acest serviciu;
d) veniturile rezultate din punerea la dispoziţia unor
terţi a bazelor de date cu abonaţii furnizorilor de servicii de telefonie
destinate publicului, dacă este cazul;
e) veniturile obţinute din punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a altor servicii determinate de furnizarea serviciilor
din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor
finali a unor registre în formă electronică sau tipărită.
(4) Costurile înregistrate cu furnizarea serviciilor de
informaţii privind abonaţii generate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal si din servicii conexe determinate de furnizarea
serviciilor incluse în sfera serviciului universal cuprind costurile directe determinate
de:
a) costurile pentru obţinerea informaţiilor relevante
de la furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului;
b) costurile asigurării accesului utilizatorilor finali
la serviciul de informaţii privind abonaţii, precum echipamentele de reţea,
legăturile de interconectare, sau pentru asigurarea accesului la reţea etc;
c) costurile aferente funcţionării dispeceratului de
apeluri;
d) costurile aferente punerii la dispoziţia
utilizatorilor finali a unor servicii conexe determinate de furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a unor registre în formă electronică sau tipărită;
e) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali
cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.
(5) Veniturile obţinute din punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a unui registru al abonaţilor în formă electronică şi a
unor servicii conexe includ:
a) veniturile obţinute din publicitatea oferită;
b) veniturile rezultate din punerea la dispoziţia unor
terţi a bazelor de date cu abonaţii furnizorilor de servicii de telefonie
destinate publicului, dacă este cazul;
c) veniturile obţinute din punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a altor servicii determinate de furnizarea serviciilor
din sfera serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor
finali a unor registre în formă tipărită sau a unui serviciu de informaţii
privind abonaţii.
(6) Costurile înregistrate cu punerea la dispoziţia
utilizatorilor finali a unui registru al abonaţilor în formă electronică şi a
unor servicii conexe includ costurile directe determinate de:
a) costurile pentru obţinerea informaţiilor relevante
de la furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului;
b) costurile asigurării accesului utilizatorilor finali
la registrul abonaţilor în formă electronică, precum echipamentele dedicate,
asigurarea accesului la internet etc;
c) costurile aferente punerii la dispoziţia
utilizatorilor finali a unor servicii conexe furnizării serviciilor din sfera
serviciului universal, precum punerea la dispoziţia utilizatorilor finali a
unor registre în formă tipărită sau a unui serviciu de informaţii privind
abonaţii;
d) acordarea facilităţilor pentru utilizatorii finali
cu handicap, în condiţiile secţiunii a 4-a.
(7) La determinarea costurilor înregistrate cu
furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal potrivit prezentului
articol se va lua în considerare o marjă aferentă cheltuielilor indirecte.
(8) La determinarea costului net se vor avea în vedere
doar costurile eficiente înregistrate cu furnizarea serviciilor de informaţii
privind abonaţii sau a registrelor abonaţilor generate de furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal şi din alte servicii conexe. De
asemenea, se va lua în considerare şi o rată rezonabilă de recuperare a
capitalului investit.
(9) Beneficiile intangibile se determină de ANCOM la
evaluarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din
sfera serviciului universal.
Art. 34. - (1) In scopul aplicării dispoziţiilor art.
33, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a ţine evidenţa contabilă
separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru activităţile
care au legătură cu furnizarea serviciilor de informaţii privind abonaţii sau
cu furnizarea registrelor abonaţilor, astfel încât să asigure o imagine clară
şi fidelă a performanţelor activităţii de furnizare a serviciilor din sfera
serviciului universal şi a altor servicii conexe, ca şi cum acesta ar fi
realizat de o entitate distinctă.
(2) In cazul în care solicită compensarea costului net,
potrivit art. 55, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a transmite
anual ANCOM, în vederea calculării costului net, în termen de 30 de zile de la
data depunerii situaţiilor financiare la organele competente, o situaţie
privind costurile, veniturile şi capitalul angajat aferente furnizării
serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizează potrivit
prezentei secţiuni, certificată de un auditor independent care să asigure un
nivel calitativ ridicat al auditului, într-un raport de constatări faptice
adresat atât acţionarilor operatorului desemnat, cât şi ANCOM.
(3) Documentul prevăzut la alin. (2) va evidenţia în
mod separat costurile şi veniturile prevăzute la art. 33 alin. (3)-(7), precum
şi capitalul angajat necesar pentru furnizarea acestor servicii.
(4) Raportul auditorului va indica dacă situaţia
prevăzută la alin. (2) reflectă, în toate aspectele materiale, informaţiile din
documentele contabile şi situaţiile financiare relevante ale furnizorului de
serviciu universal şi dacă procedurile de colectare şi prelucrare a
informaţiilor contabile respectă principiile şi criteriile de calcul şi
evidenţa separată a costurilor, veniturilor şi capitalului angajat, stabilite
de ANCOM, în conformitate cu Standardul internaţional privind serviciile conexe
4400 al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) -Angajamente pentru
realizarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare.
(5) Principiile şi criteriile de alocare a veniturilor
şi costurilor prevăzute la art. 33 alin. (3)-(7) vor fi detaliate în decizia de
desemnare a furnizorului de serviciu universal.
SECŢIUNEA a 4-a
Asigurarea condiţiilor echivalente de acces la
serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru utilizatorii finali cu
handicap
Art. 35. - (1) ANCOM poate impune în sarcina
furnizorilor de serviciu universal, desemnaţi în condiţiile art. 5, art. 14
alin. (1) şi art. 22 alin. (1), obligaţii privind acordarea de facilităţi
specifice pentru a se asigura că utilizatorii finali cu handicap beneficiază de
serviciile de telefonie destinate publicului, de accesul la telefoane publice
cu plată şi de serviciile de informaţii privind abonaţii şi registrele
abonaţilor la un nivel echivalent celui de care beneficiază ceilalţi
utilizatori finali.
(2) Obligaţiile impuse în sarcina furnizorilor de
serviciu universal desemnaţi în condiţiile art. 5 pot viza:
a) transmiterea gratuită, la cerere, a condiţiilor
contractuale de prestare a serviciilor, a facturilor simple sau a oricăror
materiale promoţionale tipărite cu fonturi mai mari, în limbaj Braille sau prin
poştă electronică, într-un format care este compatibil cu majoritatea
programelor de citire a documentelor;
b) asigurarea accesului facil în punctele proprii de
lucru pentru persoanele cu deficienţe locomotorii;
c) asigurarea accesului prin mesaje scurte scrise sau
text-relay la numărul unic pentru apeluri de urgenţă;
d) asigurarea de pachete tarifare speciale pentru
persoanele cu deficienţe de vorbire sau de auz.
(3) Obligaţiile impuse în sarcina furnizorilor de
serviciu universal desemnaţi în condiţiile art. 14 alin. (1) pot include
cerinţe privind amplasarea telefoanelor publice cu plată în aşa fel încât să
fie permanent accesibile persoanelor cu deficienţe locomotorii sau vizuale.
(4) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi în
condiţiile art. 22 alin. (1) pot fi obligaţi să asigure, printre altele, în
anumite limite, accesul gratuit la serviciul de informaţii privind abonaţii
pentru persoanele care se găsesc în imposibilitatea de a consulta registrul
abonaţilor din cauza deficienţelor de vedere.
Art. 36. - (1) Pentru a beneficia de facilităţile
individuale prevăzute la art. 35, utilizatorii finali cu handicap trebuie să
transmită furnizorului de serviciu universal o cerere, însoţită de o copie de
pe certificatul privind încadrarea în gradul şi tipul de handicap.
(2) Acordarea facilităţilor prevăzute la art. 35 se
realizează în funcţie de necesităţile de protecţie a utilizatorului final cu handicap,
care depune o cerere în condiţiile alin. (1).
Art. 37. - Obligaţiile specifice privind asigurarea
facilităţilor pentru utilizatorii finali cu handicap se stabilesc prin decizia
de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
CAPITOLUL III
Desemnarea prin licitaţie publică deschisă
Art. 38. - (1) Desemnarea prin licitaţie publică
deschisă a furnizorilor de serviciu universal, în conformitate cu prevederile
prezentei decizii, se organizează cu respectarea principiilor liberei
concurenţe, transparenţei, nediscriminării, confidenţialităţii, eficienţei şi
obiectivitătii.
(2) Etapele de desfăşurare a licitaţiei sunt
următoarele:
a) elaborarea documentaţiei licitaţiei şi publicarea
anunţului de participare la licitaţie;
b) obţinerea documentaţiei de către persoanele
interesate;
c) depunerea ofertelor de către persoanele care au
obţinut documentaţia licitaţiei;
d) evaluarea ofertelor şi desemnarea câştigătorului;
e) comunicarea rezultatului licitaţiei.
Art. 39. - (1) Licitaţia va fi organizată de o comisie
desemnată prin decizie a preşedintelui ANCOM.
(2) Comisia de licitaţie va fi formată dintr-un
preşedinte şi minimum 4 membri din cadrul ANCOM, specialişti în domeniile
economic, tehnic şi juridic. Comisia de licitaţie va avea la dispoziţie un
secretar care va întocmi procesele-verbale.
(3) Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii:
a) elaborarea documentaţiei licitaţiei şi publicarea
anunţului de participare la licitaţie;
b) verificarea documentaţiei depuse de ofertanţi;
c) verificarea îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate a ofertanţilor;
d) evaluarea ofertelor şi desemnarea câştigătorului;
e) comunicarea rezultatului licitaţiei;
f) elaborarea proiectului deciziei de desemnare a
furnizorului de serviciu universal.
(4) Nu pot fi membri ai comisiei de licitaţie:
a) soţul/soţia ori rudele şi afinii, până la gradul al
IV-lea inclusiv, ai persoanelor care fac parte din consiliul de
administraţie/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanţi;
b) persoanele despre care se constată că pot avea un
interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procedurii de
licitaţie;
c) persoanele care în exercitarea funcţiei pe care o
deţin în ANCOM se află în situaţia existenţei unui conflict de interese, astfel
cum acesta este reglementat de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 40. - (1) In vederea iniţierii procedurii de
licitaţie, ANCOM publică un anunţ de participare la licitaţie cel puţin într-un
cotidian naţional de mare tiraj şi pe pagina sa de internet, cu minimum 45 de
zile înainte de data deschiderii ofertelor.
(2) Anunţul de participare la licitaţie va conţine, în
mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a) serviciile din sfera serviciului universal, precum
şi localităţile, în cazul serviciilor prevăzute la art. 5 şi art. 14 alin. (1),
pentru care se intenţionează desemnarea unor furnizori de serviciu universal;
b) data organizării licitaţiei;
c) locul de unde poate fi procurată documentaţia
licitaţiei;
d) data-limită până la care poate fi procurată
documentaţia licitaţiei;
e) data-limită pentru solicitarea clarificărilor;
f) data-limită pentru depunerea ofertelor, care nu va
fi mai devreme de 40 de zile de la data publicării anunţului de participare;
g) locul unde trebuie depuse ofertele;
h) data, ora şi locul deschiderii ofertelor.
Art. 41. - (1) ANCOM pune la dispoziţia oricărui
solicitant, începând cu data publicării anunţului de participare la licitaţie,
documentaţia licitaţiei, care cuprinde:
a) cererea-tip de desemnare ca furnizor de serviciu
universal;
b) informaţii privind datele-limită care trebuie
respectate şi formalităţile ce trebuie îndeplinite, dacă este cazul, pentru a
participa la procedura de licitaţie;
c) documentele care urmează să fie prezentate de
ofertant pentru evaluarea eligibilităţii solicitanţilor;
d) cerinţele minime de calificare, precum şi
documentele care urmează să fie prezentate de ofertanţi pentru îndeplinirea
criteriilor de calificare şi selecţie;
e) caietul de sarcini;
f) instrucţiuni privind modul de elaborare a propunerii
tehnice şi a celei financiare;
g) informaţii detaliate şi complete privind criteriile
aplicate pentru desemnarea furnizorului de serviciu universal, inclusiv grila
de punctaj;
h) alte documente necesare în vederea participării la
licitaţie.
(2) ANCOM asigură obţinerea documentaţiei licitaţiei şi
în format electronic, prin asigurarea accesului direct de pe pagina proprie de
internet.
Art. 42. - Cererea-tip de desemnare ca furnizor de
serviciu universal are formatul prevăzut în anexa nr. 2 şi este însoţită de
următoarele documente:
a) certificat constatator emis de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului privind inexistenţa unei proceduri de dizolvare
voluntară, judiciară sau ca urmare a aplicării procedurilor de insolvenţă, unei
proceduri de reorganizare judiciară ori a unei proceduri de concordat
preventiv;
b) copii ale situaţiilor financiare anuale pentru
ultimii 3 ani sau pentru toată perioada scursă de la înfiinţare, în cazul în
care aceasta este mai mică de 3 ani, depuse la organele competente la care se
înregistrează, potrivit legislaţiei în vigoare;
c) propunerea tehnică împreună cu descrierea detaliată
a mijloacelor tehnologice, materiale şi umane pe baza cărora solicitantul va
asigura furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care
solicită desemnarea;
d) propunerea financiară împreună cu justificarea
eventualelor pierderi determinate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal pentru care solicită desemnarea;
e) orice alte documente solicitate prin documentaţia
licitaţiei.
Art. 43. - Caietul de sarcini conţine cel puţin
următoarele:
a) specificaţiile tehnice, cerinţele economice şi
calitative minime de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal;
b) cerinţele financiare pe care ofertantul trebuie să
le îndeplinească;
c) obligaţiile care incumbă furnizorului de serviciu
universal în urma desemnării;
d) drepturile furnizorului de serviciu universal.
Art. 44. - (1) ANCOM va accepta orice solicitare de
clarificări cu privire la procedura de licitaţie până la data-limită prevăzută
în anunţul de participare la licitaţie.
(2) Solicitările de clarificări trebuie întocmite în
scris şi depuse la sediul central al ANCOM de către un reprezentant al
solicitantului, sub luare de semnătură, sau transmise prin serviciul de
trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(3) ANCOM publică răspunsurile la solicitările primite,
însoţite de întrebările aferente, pe pagina proprie de internet, cu cel puţin 6
zile lucrătoare înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor,
fără a dezvălui identitatea solicitantului.
Art. 45. - (1) ANCOM poate aduce modificări
documentaţiei licitaţiei, din propria iniţiativă sau în urma solicitărilor
primite.
(2) Modificările se publică pe pagina de internet a
ANCOM, cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea
ofertelor.
(3) In cazul în care modificările realizate schimbă
semnificativ condiţiile prevăzute în documentaţia licitaţiei, ANCOM poate
decide prelungirea termenului-limită pentru depunerea ofertelor.
Art. 46. - (1) Licitaţia se desfăşoară pe bază de
oferte ferme, definitive, irevocabile şi necondiţionate, depuse în conformitate
cu documentaţia licitaţiei.
(2) Ofertele se depun personal de către reprezentantul
solicitantului, în plic închis, sigilat, sub luare de semnătură, sau prin
serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(3) Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de
vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de ANCOM.
(4) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta la
adresa şi până la data şi ora-limită pentru depunere stabilite în anunţul de
participare.
(5) Riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forţa
majoră, cad în sarcina ofertantului.
(6) Oferta depusă la o altă adresă a ANCOM decât cea
stabilită ori după data sau ora-limită pentru depunere se returnează
nedeschisă.
Art. 47. - (1) Mai mulţi furnizori de reţele sau de
servicii de comunicaţii electronice au dreptul de a se asocia şi de a depune o
ofertă în comun, fără a fi obligaţi să îşi prezinte asocierea într-o formă
legalizată. Aceştia îşi vor asuma în solidar obligaţia pentru oferta comună.
(2) Solicitantul are dreptul de a contracta cu alte
persoane lucrări sau servicii specifice în scopul îndeplinirii cerinţelor
tehnice, economice şi calitative de furnizare a serviciilor din sfera serviciului
universal. Solicitantul îşi asumă responsabilitatea pentru toate obligaţiile
din ofertă.
(3) Solicitantul nu are posibilitatea de a depune
oferte alternative.
(4) Ofertantul nu are dreptul, în cadrul aceleiaşi
proceduri:
a) să depună două sau mai multe oferte individuale sau
comune, sub sancţiunea excluderii tuturor ofertelor;
b) să depună ofertă individuală sau comună şi să fie
nominalizat ca subcontractant, potrivit alin. (2), în cadrul unei alte oferte,
sub sancţiunea excluderii ofertei individuale ori comune.
(5)ANCOM poate interzice, prin documentaţie,
participarea cu oferte individuale la aceeaşi procedură de licitaţie a
persoanelor din acelaşi grup de operatori economici.
(6) In înţelesul prezentei decizii, grupul de operatori
economici este definit astfel:
a) ofertantul;
b) operatorii economici la care ofertantul implicat, în
mod direct sau indirect, îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
- deţine mai mult de jumătate din capitalul social
subscris sau din active;
- are puterea de a exercita mai mult de jumătate din
drepturile de vot în adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor;
- are puterea de a desemna mai mult de jumătate din
numărul membrilor consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere,
directoratului sau ai oricăror altor structuri care îi reprezintă legal pe
operatorii economici;
- are dreptul să conducă afacerile operatorilor
economici respectivi;
c) operatorii economici care deţin la ofertantul
implicat drepturile sau puterile prevăzute la lit. b);
d) operatorii economici la care un operator economic
dintre cei prevăzuţi la lit. c) deţine drepturile sau puterile prevăzute la
lit. b);
e) operatorii economici (societăţile în comun) la care
2 sau mai mulţi operatori economici dintre cei prevăzuţi la lit. a)-c) deţin în
comun drepturile ori puterile prevăzute la lit. b).
Art. 48. - (1) Comisia de licitaţie evaluează exclusiv
ofertele depuse până la data-limită de depunere a ofertelor.
(2) Comisia de licitaţie are obligaţia de a deschide
ofertele la data, ora şi în locul indicate în anunţul de participare la
licitaţie.
(3) Licitaţia se desfăşoară în prezenţa tuturor
membrilor comisiei de licitaţie.
(4) Orice ofertant are dreptul de a fi reprezentat la
deschiderea ofertelor.
(5) Comisia de licitaţie are dreptul de a respinge o
ofertă în unul dintre următoarele cazuri:
a) oferta nu conţine cererea-tip de desemnare ca
furnizor de serviciu universal sau vreunul dintre documentele prevăzute la art.
42;
b) oferta nu îndeplineşte condiţiile de formă prevăzute
în documentaţia licitaţiei;
c) ofertantul nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în
mod defectuos în ultimii 5 ani obligaţiile care îi incumbau în calitate de
furnizor de serviciu universal;
d) ofertantul prezintă informaţii false sau nu prezintă
informaţiile solicitate de către ANCOM în scopul demonstrării îndeplinirii
criteriilor de calificare şi selecţie;
e) ofertantul nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată
către bugetul ANCOM.
(6) Comisia de licitaţie poate solicita ofertanţilor
orice documente, informaţii suplimentare sau clarificări necesare în vederea
stabilirii ofertei câştigătoare, indicând şi termenul în care acestea trebuie
depuse.
(7) Rezultatele deschiderii ofertelor se constată
printr-un proces-verbal, semnat de membrii comisiei de licitaţie şi de
reprezentanţii ofertanţilor prezenţi.
Art. 49. -In cazul în care nu a fost depusă nicio
ofertă sau dacă ofertele participanţilor au fost respinse potrivit art. 48
alin. (1) sau (5), licitaţia se poate repeta după trecerea a cel puţin 15 zile
de la data stabilită pentru deschiderea ofertelor precedentei licitaţii sau se
poate proceda la desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu universal, în
conformitate cu prevederile cap. IV.
Art. 50. - (1) Termenul de analizare a ofertelor de
către comisia de licitaţie în vederea stabilirii ofertei câştigătoare nu poate
depăşi 60 de zile de la data deschiderii ofertelor.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit
de comisia de licitaţie o singură dată, temeinic motivat, pentru o perioadă de
cel mult 30 de zile.
(3) Justificarea prevăzută la alin. (2) se transmite
tuturor ofertanţilor.
(4) In vederea stabilirii ofertei câştigătoare, comisia
de licitaţie ia în considerare unul sau mai multe dintre următoarele criterii:
a) propunerea cea mai avantajoasă din punct de vedere
economic;
b) capacitatea tehnică, economică şi financiară a
ofertantului;
c) propunerea cea mai avantajoasă din punct de vedere
tehnic;
d) serviciile oferite şi capacitatea ofertantului de a
le asigura;
e) tarifele la nivel de gros sau la nivel cu amănuntul
practicate, după caz, pentru asigurarea serviciilor din sfera serviciului
universal şi a eventualelor servicii suplimentare;
f) calitatea serviciilor;
g) facilităţile puse la dispoziţia utilizatorilor
finali cu handicap pentru a le asigura condiţii echivalente de acces la
serviciile incluse în sfera serviciului universal;
h) alte criterii prevăzute în caietul de sarcini.
(5) Pe baza criteriilor prevăzute la alin. (4), comisia
de licitaţie completează grila de punctaj, în conformitate cu documentaţia
licitaţiei, pentru fiecare ofertant.
(6) Comisia de licitaţie va declara câştigătoare oferta
care a întrunit cel mai mare număr de puncte, pe baza grilei de punctaj.
(7) Rezultatul licitaţiei se consemnează într-un
proces-verbal, care se aprobă de preşedintele ANCOM.
(8) ANCOM va transmite simultan tuturor ofertanţilor o
înştiinţare privind rezultatul licitaţiei.
(9) Ofertanţii a căror ofertă nu a fost declarată
câştigătoare vor fi informaţi cu privire la motivele care au stat la baza
respingerii propriei oferte sau cu privire la motivele care au determinat
desemnarea unei alte oferte ca fiind câştigătoare.
Art. 51. - (1) Persoanele interesate pot depune
contestaţie privind rezultatul licitaţiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la
primirea înştiinţării prevăzute la art. 50 alin. (8). Contestaţia trebuie
întocmită în scris şi depusă la sediul central al ANCOM de către un
reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură, sau transmisă prin
serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(2) In termen de 10 zile lucrătoare de la data
depunerii contestaţiilor, o comisie desemnată de preşedintele ANCOM prin
decizie, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 39, formată din alte
persoane decât cele care au făcut parte din comisia de licitaţie, soluţionează
contestaţiile şi încheie un proces-verbal, aprobat de preşedintele ANCOM.
Rezultatul se comunică în scris contestatarilor.
(3) Pe baza rezultatelor licitaţiei, comisia de licitaţie
sau, respectiv, comisia de soluţionare a contestaţiilor elaborează proiectul
deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal, pe care îl supune
spre aprobare preşedintelui ANCOM.
Art. 52. - In cazul în care comisia de licitaţie sau
comisia de soluţionare a contestaţiilor constată, în urma analizării ofertelor,
că niciunul dintre ofertanţi nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi desemnat ca
furnizor de serviciu universal, licitaţia se poate repeta după trecerea a cel
puţin 15 zile de la data Procesului-verbal de constatare a rezultatului
licitaţiei sau, respectiv, a Procesului-verbal de soluţionare a contestaţiei
ori se poate proceda la desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu
universal, în conformitate cu prevederile cap. IV.
CAPITOLUL IV
Desemnarea din oficiu
Art. 53. - (1) ANCOM poate desemna din oficiu un
furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ca furnizor de
serviciu universal în cazurile prevăzute la art. 49 şi 52.
(2) Desemnarea din oficiu a furnizorului de serviciu
universal se realizează prin decizie a preşedintelui ANCOM, cu respectarea
procedurii de consultare prevăzute la art. 50 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
591/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 54. - (1) In vederea desemnării din oficiu a
furnizorului de serviciu universal, preşedintele ANCOM stabileşte, prin
decizie, o comisie de evaluare care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.
39.
(2) Comisia de evaluare propune desemnarea unui
furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice ca furnizor de
serviciu universal pe baza unuia ori a mai multor criterii dintre cele
prevăzute la art. 50 alin. (4), precum şi, dacă este cazul, pe baza altor criterii
relevante, cu respectarea principiului eficienţei, în special din punctul de
vedere al costurilor, obiectivitătii, transparenţei şi al nediscriminării.
CAPITOLUL V
Compensarea costului net al furnizării serviciilor
din sfera serviciului universal şi mecanismul de finanţare
Art. 55. - (1) Dacă în urma calculării costului net al
furnizării serviciilor din sfera serviciului universal potrivit dispoziţiilor
art. 12, 20 sau 33, ANCOM constată că furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal constituie o sarcină injustă pentru furnizorul de
serviciu universal, poate decide, la cererea acestuia, compensarea costului net
determinat de furnizarea serviciilor pentru care a fost desemnat.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) se transmite anual,
împreună cu situaţia privind costurile, veniturile şi capitalul angajat
aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal şi a
serviciilor conexe, cu respectarea dispoziţiilor art. 13,21 sau 34.
(3) In toate cazurile, când este vorba despre desemnări
prin licitaţie publică deschisă, potrivit cap. III, costul net al furnizării
serviciilor din sfera serviciului universal compensat nu poate depăşi suma
stabilită în propunerea economică a furnizorului de serviciu universal.
(4) In cazul desemnării din oficiu, se poate compensa
costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal determinat
de ANCOM, potrivit alin. (1).
(5) ANCOM decide cu privire la compensarea costului net
şi, dacă este cazul, cu privire la suma ce urmează a fi compensată, în termen
de 90 de zile de la primirea unei cereri în condiţiile prezentului articol.
Art. 56. - Compensarea costului net al furnizării
serviciilor din sfera serviciului universal se bazează pe resurse financiare
provenite din contribuţiile furnizorilor de reţele publice de comunicaţii
electronice şi ale furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului,
ce vor fi administrate de ANCOM, fiind evidenţiate în mod distinct în cadrul
bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei.
Art. 57. - (1) Pentru necesităţile de finanţare a
serviciului universal, ANCOM percepe de la furnizorii de reţele publice de
comunicaţii electronice şi de la furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului cu o cifră de afaceri înregistrată în anul precedent mai mare sau
egală cu 3.000.000 de euro o contribuţie direct proporţională cu cifra lor de
afaceri.
(2) In vederea determinării cuantumului contribuţiei,
din cifra de afaceri se scad în prealabil veniturile provenite din furnizarea
accesului pe piaţa de gros, inclusiv din serviciile de interconectare şi din
serviciile de roaming, precum şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a
programelor audiovizuale pe piaţa cu amănuntul.
(3) Necesarul total de finanţare al serviciului
universal se stabileşte anual prin însumarea costurilor nete rezultate în
condiţiile prezentei decizii.
(4) Cifra de afaceri este cea prevăzută în situaţiile
financiare anuale întocmite pentru anul anterior celui pentru care se datorează
contribuţia.
(5) Persoanele obligate la plata contribuţiei se
stabilesc în funcţie de cuantumul cifrei de afaceri calculat în euro la cursul
de schimb valutar mediu al anului în care a fost realizată cifra de afaceri,
comunicat de Banca Naţională a României.
(6) Persoanele obligate la plata contribuţiei sunt cele
care au calitatea de furnizor de reţele publice de comunicaţii electronice sau
de furnizor de servicii de telefonie destinate publicului la data de 31
decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează contribuţia.
(7) In vederea determinării cuantumului contribuţiilor
individuale datorate de furnizorii prevăzuţi la alin. (1), aceştia sunt
obligaţi să transmită ANCOM, până la data de 30 iunie, o situaţie în care să
fie evidenţiate veniturile realizate în anul anterior din furnizarea accesului
pe piaţa de gros, inclusiv din serviciile de interconectare şi din serviciile
de roaming, precum şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a programelor
audiovizuale pe piaţa cu amănuntul.
(8) In situaţia în care furnizorii prevăzuţi la alin.
(1) nu transmit declaraţiile pe propria răspundere în condiţiile alin. (7), la
determinarea cuantumului contribuţiilor individuale se ia în calcul întreaga
cifră de afaceri a acestora.
Art. 58. - (1) In vederea determinării furnizorilor
obligaţi la plata contribuţiei, precum şi în vederea stabilirii cuantumului
contribuţiei, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi
furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului pot solicita luarea în
considerare a veniturilor rezultate exclusiv din furnizarea de reţele sau
servicii de comunicaţii electronice, în locul cifrei de afaceri prevăzute în
situaţiile financiare anuale întocmite pentru anul anterior celui pentru care
se datorează contribuţia.
(2) In vederea stabilirii veniturilor rezultate exclusiv
din furnizarea de reţele sau servicii de comunicaţii electronice, furnizorii
sunt obligaţi să ţină contabilitatea în mod distinct în ceea ce priveşte
veniturile obţinute din aceste activităţi, în acelaşi mod în care acest lucru
s-ar realiza dacă aceste activităţi ar fi desfăşurate de entităţi cu
personalitate juridică distinctă.
(3) Certificarea veniturilor prevăzute la alin. (2),
precum şi a veniturilor realizate din furnizarea accesului pe piaţa de gros,
inclusiv din serviciile de interconectare şi din serviciile de roaming, precum
şi din furnizarea serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale pe
piaţa cu amănuntul, se va realiza de un auditor independent, în condiţiile
stabilite de ANCOM.
Art. 59. - Procedura de aplicare a prevederilor art. 57
şi 58 se stabileşte prin decizie a preşedintelui ANCOM.
Art. 60. - (1) Cuantumul contribuţiilor individuale
datorate de furnizorii prevăzuţi la art. 57 alin. (1) se stabileşte anual, prin
decizie a preşedintelui ANCOM, în termen de 30 de zile de la data stabilirii
necesarului de finanţare determinat potrivit art. 57 alin. (3).
(2) Plata contribuţiei se efectuează în termen de 45 de
zile de la comunicarea deciziei prevăzute la alin. (1).
Art. 61. - Furnizorilor de serviciu universal li se
virează suma ce constituie costul net al furnizării serviciilor incluse în
sfera serviciului universal pentru care au fost desemnaţi în termen de 7 luni
de la primirea unei cereri realizate cu respectarea tuturor condiţiilor
stabilite la art. 55.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii speciale, tranzitorii şi finale
Art. 62. - Calitatea de furnizor de serviciu universal
poate fi retrasă, prin decizie a preşedintelui ANCOM, în cazul în care
furnizorul de serviciu universal se face vinovat de nerespectarea, în mod grav
sau repetat, a obligaţiilor, condiţiilor, standardelor, regulilor, procedurilor
şi a termenelor prevăzute în sarcina furnizorului de serviciu universal prin
decizia de desemnare.
Art. 63. - Calitatea de furnizor de serviciu universal
încetează în următoarele cazuri:
a) ca urmare a încetării dreptului de a furniza
reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice pentru care a fost desemnat
furnizor de serviciu universal, potrivit art. 2 alin. (3);
b) la expirarea perioadei pentru care a fost desemnat;
c) ca urmare a retragerii acestei calităţi de către
ANCOM în condiţiile prevăzute la art. 62;
d) în cazul în care furnizorul de serviciu universal se
află în imposibilitatea obiectivă de a furniza serviciile pentru care a fost
desemnat, din motive neimputabile acestuia, pentru o perioadă mai lungă de 90
de zile de la primirea unei notificări din partea ANCOM cu privire la limitarea
parţială sau totală a accesului utilizatorilor finali la serviciile furnizate
şi la cauzele care determină limitarea.
Art. 64. - Obligaţiile impuse furnizorilor de serviciu
universal potrivit dispoziţiilor Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Comunicaţii nr. 1.074/EN/2004 privind implementarea
serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările
şi completările ulterioare, în urma aplicării procedurilor de desemnare prin
licitaţie, îşi produc efectele, până la încetarea acestora, în limitele şi în
condiţiile stabilite prin deciziile de desemnare a furnizorilor de serviciu universal.
Art. 65. - Dispoziţiile prevăzute la art. 57-60 se
aplică de la data stabilită prin decizie a preşedintelui ANCOM.
Art. 66. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta decizie.
Art. 67. - (1) Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 3 zile de la publicare.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei decizii se
abrogă Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Comunicaţii nr. 1.074/EN/2004 privind implementarea serviciului universal în
sectorul comunicaţiilor electronice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 750 din 18 august 2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare
şi Reglementare în Comunicaţii,
Marius Cătălin Marinescu
ANEXA Nr. 1
STATISTICA
cererilor de asigurare a conectării şi accesului la
un punct fix la reţeaua publică de telefonie care nu au putut fi satisfăcute în
condiţii comerciale
în perioada.......................-.......................
depuse
la..................................................
(denumirea furnizorului)
Nr. crt.
|
Judeţul
|
Comuna/Oraşul/Municipiul de care
aparţine localitatea
|
Localitatea
|
Numele şi prenumele solicitantului
|
Adresa
|
Datele de contact
|
Data depunerii cererii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...........................................................................................................................................
(numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanei
autorizate, precum şi ştampila furnizorului)
ANEXA Nr. 2
CERERE*)
de desemnare ca furnizor
A. Date necesare identificării solicitantului si
comunicării eficiente cu acesta
Denumirea/Numele solicitantului:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Sediul/Domiciliul solicitantului - adresă şi date de contact:
Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Oraşul/Comuna
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Satul (dacă este cazul) |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Pagină de internet |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Solicitantul este înregistrat în registrul comerţului:
Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Codul unic de înregistrare |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Contul bancar |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Reprezentantul solicitantului - date de identificare şi date de
contact:
Nume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Prenume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Codul numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Oraşul/Comuna |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Satul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Adresa de corespondenţă a solicitantului:
Judeţul/Sectorul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Oraşul/Comuna |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Satul |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Adresa completă |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Persoana de contact a solicitantului:
Nume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Prenume |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Telefon |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Fax |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
E-mail |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
*) Cererea este reprodusă în facsimil.
B. Descrierea serviciilor din sfera serviciului
universal pe care solicitantul intenţionează să le furnizeze în calitate de
furnizor de serviciu universal:
|_| B.1. Furnizarea accesului şi conectarea la
un punct fix la o reţea publică de telefonie şi asigurarea accesului la un
punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului
|_| B.2. Accesul la telefoanele publice cu plată
|_| B.3. Serviciul de informaţii privind abonaţii
|_| B.4. Punerea la dispoziţie a registrelor
abonaţilor.
C. Localitatea/localităţile pentru care se solicită
desemnarea ca furnizor de serviciu universal, pentru furnizarea accesului şi
conectarea la un punct fix la o reţea publică de telefonie, a accesului la un punct
fix la servicii de telefonie destinate publicului sau pentru furnizarea
accesului la telefoane publice cu plată (în cazul în care spaţiul nu este
suficient, se va prezenta o anexă la cererea de desemnare):
D. La prezenta cerere de desemnare ca furnizor de
serviciu universal sunt anexate următoarele documente:
|_| certificat constatator emis de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului privind inexistenţa unei proceduri de dizolvare
voluntară, judiciară sau ca urmare a aplicării procedurilor de insolvenţă, unei
proceduri de reorganizare judiciară ori a unei proceduri de concordat
preventiv;
|_| copii ale situaţiilor financiare anuale pentru
ultimii 3 ani sau pentru toată perioada scursă de la înfiinţare, în cazul în
care aceasta este mai mică de 3 ani, depuse la organele competente la care se
înregistrează, potrivit legislaţiei în vigoare;
|_| propunerea tehnică împreună cu descrierea detaliată
a mijloacelor tehnologice, materiale şi umane pe baza cărora solicitantul va
asigura furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pentru care
solicită desemnarea;
|_| propunerea financiară împreună cu justificarea
eventualelor pierderi determinate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal pentru care solicită desemnarea;
|_| alte documente solicitate prin documentaţia
licitaţiei.
E.
Subsemnatul,.........................................reprezentant legal al
solicitantului, declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 292
din Codul penal privind infracţiunea de fals în declaraţii, că toate datele şi
informaţiile cuprinse în prezenta cerere şi în documentele anexate sunt corecte
şi complete.
Data completării:
Semnătura reprezentantului legal şi ştampila
solicitantului