DECIZIE Nr. 75 din 11 mai 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2,
coroborat cu art. 5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru
intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria <<pierderi>> la Banca Agricola - S.A.
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 9 iunie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru
intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria <<pierderi>> la Banca Agricola - S.A.,
exceptie ridicata de Ion Jascu in Dosarul nr. 3.007/1997 al Judecatoriei
Galati.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, pentru care procedura de citare
este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care, referindu-se la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.007/1997,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, ridicata de Ion Jascu.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 2, coroborat cu art.
5, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin art. 15 alin.
(2) din Constitutie, deoarece se aplica si contractelor de credit incheiate
inainte de intrarea in vigoare a ordonantei.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata arata ca exceptia este
neintemeiata potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale,
neintervenind nici un element nou care sa justifice schimbarea jurisprudentei.
Totodata instanta apreciaza ca prin dispozitiile legale atacate nu s-a adus
atingere drepturilor si obligatiilor "ce incumba partilor in temeiul
contractului de credit, ci s-au modificat efectele acestui contract in sensul
ca acesta constituie titlu executoriu".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat art. 2 si 5 din ordonanta nu contin nici o dispozitie cu
caracter retroactiv care sa contravina art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se
mai arata in continuare ca jurisprudenta Curtii a statuat in mod constant ca
"nu intra in competenta sa controlul dispozitiilor unei legi sau raportul
actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca dispozitiile respective sunt
constitutionale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, notele
scrise ale partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 4 februarie 1999 instanta de judecata a sesizat Curtea
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997. Din notele scrise, depuse la dosar de autorul
exceptiei, rezulta ca acesta se refera la dispozitiile art. 2, coroborat cu
art. 5, din ordonanta. De aceea Curtea urmeaza sa se pronunte asupra acestor
dispozitii legale.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobata, cu
modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Aceste modificari au
vizat art. 2, nu insa si art. 5 din ordonanta, care are urmatorul continut:
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii."
Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost modificat
anterior sesizarii Curtii, mentinandu-se insa in noua redactare aceeasi solutie
legislativa. In consecinta, Curtea, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor
legale in noua redactare, adica asupra unor dispozitii legale care sunt in
vigoare.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie
1998, se modifica alin. (1) lit. c) al art. 2 din Legea nr. 166/1998, astfel ca
dispozitiile art. 2 din ordonanta criticata au urmatorul continut: "(1)
Creditele acordate pe baza contractelor incheiate inainte de 31 decembrie 1996
si dobanzile aferente clasificate in categoria <<pierdere>> vor fi
evidentiate in conturi in afara bilantului si urmarite in continuare de Banca
Agricola - S.A. pentru incasare si vor fi regularizate in bilantul contabil
special intocmit pe baza datelor contabile de la 30 iunie 1998, devenind
efective de la aceeasi data, si in limita valorilor inscrise in anexa care face
parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta, dupa cum urmeaza:
a) garantii acordate Bancii Agricole - S.A., cu titlul de <<Active in
curs de realizare>> la valoarea ramasa din cea inscrisa in contractele de
credit si in actele de constituire a garantiilor;
b) depozitele clientilor Bancii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor
care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria <<pierdere>>
vor fi blocate incepand cu data prezentei ordonante de urgenta, pana la
rambursarea creditelor restante;
c) diferenta dintre valoarea nominala a creditelor si a dobanzilor
aferente, clasificate in categoria <<pierdere>>, si valoarea ramasa
a garantiilor primite de Banca Agricola - S.A. va fi regularizata in limita
sumei de 3.374,5 miliarde lei si va fi inlocuita in activul bilantului Bancii
Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finantelor. Dobanzile
aferente titlurilor de stat se calculeaza incepand cu data emiterii acestora
pana la data scadentei lor.
(2) Banca Nationala a Romaniei va reesalona pana la 31 decembrie 1999 din
creantele sale sumele reprezentand creditele acordate Bancii Agricole - S.A.,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 20/1996. Totodata se anuleaza
obligatiile de plata ale Bancii Agricole - S.A. catre Banca Nationala a
Romaniei, !!!!reprezentand creditele acordate conform prevederilor Legii nr.
20/1996 si dobanzile aferente."
Dispozitiile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
48/1997 [devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr. 166/1998], au mai fost
supuse controlului Curtii, care, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie
1998, a statuat ca sunt neconstitutionale, deoarece "prin blocarea
depozitelor clientilor si ale actionarilor Bancii Agricole - S.A., care
beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria <<pierdere>>
se instituie un regim privilegiat, de care va beneficia in exclusivitate Banca
Agricola - S.A.".
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992;
republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997, devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr.
166/1998, urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
In legatura cu neconstitutionalitatea celorlalte dispozitii ale art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, Curtea constata ca acestea nu
infrang prevederile constitutionale ale art. 15, care consacra principiul
neretroactivitatii legii.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 5 din ordonanta, acestea au
constituit obiectul controlului constitutional in mai multe cauze.
Jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta in a aprecia ca art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 este constitutional. Astfel, prin
Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, si prin Decizia nr. 3 din 2
februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103
din 11 martie 1999, Curtea a statuat ca, prin continutul sau, art. 5 din
ordonanta amintita nu contine in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv,
astfel ca nu contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie. S-a mai retinut ca
prin dispozitia legala criticata se face aplicarea unui principiu consacrat de
art. 372 din Codul de procedura civila, in sensul ca executarea silita se poate
realiza nu numai pe baza unei hotarari judecatoresti investite cu formula
executorie, ci si in temeiul unui titlu executoriu prevazut de lege. Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, nici in art. 5 si nici in alte articole,
nu face nici o precizare cu privire la faptul ca dispozitiile art. 5 se aplica
si contractelor de credit incheiate anterior datei intrarii in vigoare a
ordonantei, aceasta nefiind de altfel o problema de constitutionalitate, ci una
de aplicare in timp a dispozitiilor legale respective, cu privire la care este
competenta sa se pronunte instanta de judecata.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia pronuntata prin deciziile nr.
181/1998 si nr. 3/1999 isi mentine valabilitatea si in acest dosar, exceptia
urmand a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata.
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. (1) lit. b), coroborat cu art. 5, din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si
regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
<<pierderi>> la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Ion
Jascu in Dosarul 3.007/1997 al Judecatoriei Galati.
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
lit. a) si c) si alin. (2), coroborat cu art. 5, din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si
regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
<<pierderi>> la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Ion
Jascu in acelasi dosar.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu