DECIZIE Nr. 76*) din 19 iunie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 130 din 29 octombrie
1996, publicata in Monitorul Oficial nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
Lucian Stangu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri
de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei
financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie, invocata de parata
Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in Dosarul C nr.
96/1995 al Tribunalului Bistrita-Nasaud.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 12 iunie 1996, in prezenta autoarei
exceptiei, Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, in lipsa
reclamantei Banca Agricola S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud, legal
citata, si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand
nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 19
iunie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 octombrie 1995, Tribunalul Bistrita-Nasaud a sesizat
Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicata de parata Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita,
in cauza ce formeaza obiectul Dosarului C nr. 96/1995 al acestei instante,
reclamanta fiind Banca Agricola - S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
13/1995 este neconstitutional, incalcand prevederile art. 41 alin. (2) din
Constitutie, intrucat introduce o discriminare in tratamentul aplicat
societatilor comerciale cu capital de stat si regiilor autonome si cel aplicat
celorlalte societati comerciale, prin faptul ca se dispune luarea unor masuri
de ocrotire numai in favoarea celor dintai.
Tribunalul si-a exprimat opinia in sensul ca exceptia nu este intemeiata,
deoarece statul este indreptatit sa ia masuri pentru realizarea unei activitati
economice profitabile pentru persoanele juridice de drept privat in care este
principal actionar sau a constituit integral patrimoniul.
Cu privire la exceptia invocata, in intampinarea depusa, reclamanta Banca
Agricola - S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud considera ca textul
atacat este constitutional, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 are in
vedere regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat
care desfasoara activitati de productie - in timp ce parata desfasoara
activitati de comert - si, de asemenea, deoarece include in regimul de
supraveghere agenti economici care au o pondere importanta pentru bunul mers al
economiei.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia este
neintemeiata, textul criticat autorizandu-l sa ia masuri in vederea realizarii
unei activitati economice profitabile numai pentru societatile comerciale cu
capital majoritar de stat si regiile autonome, statul neputand interveni in
organizarea si restructurarea agentilor economici cu capital privat, care pot
decide liber pentru luarea masurilor de realizare a unei activitati economice
profitabile.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza, intampinarea reclamantei, concluziile paratei si ale
procurorului, precum si dispozitiile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
13/1995 raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 prevede, intr-adevar, in art. 2 ca, in
vederea accelerarii procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, Guvernul stabileste, prin
hotarari, agentii economici pentru care se instituie regimul special de
supraveghere economico-financiara.
Acest regim poate fi instituit numai pentru acei agenti economici care
inregistreaza pierderi, fluxuri financiare negative, plati restante sau care nu
au piata de desfacere pentru utilizarea corespunzatoare a capacitatilor de
productie existente si ale caror activitati afecteaza desfasurarea normala a
proceselor din economie.
Obiectivele regimului special de supraveghere sunt:
a) realizarea unui flux financiar pozitiv;
b) reducerea si, in final, eliminarea platilor restante si incasarea
creantelor;
c) desfasurarea unei activitati economice profitabile si reducerea
solicitarilor privind finantarea din fonduri publice.
Nu se poate sustine ca, prin instituirea unui regim special pentru anumiti
agenti economici cu capital de stat, s-ar fi incalcat textul constitutional
potrivit caruia proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular.
Este de observat ca ordonanta nu afecteaza in nici un fel proprietatea
privata a persoanelor juridice. Ea are ca scop adoptarea unor masuri de control
al activitatii manageriale si financiare a unitatilor respective si al
programelor de redresare intocmite de acestea.
Or, un astfel de control asupra societatilor comerciale cu capital privat
este de neconceput intr-o economie de piata, in care imixtiunea statului in
activitatea agentilor economici nu este permisa.
De altfel, nici nu se poate vedea cum supunerea la un astfel de control ar
reprezenta o masura preferentiala pentru o societate cu capital privat.
Daca in continutul programelor de redresare s-ar prevedea acordarea unor
finantari din fondurile publice, acestea nici n-ar putea fi realizate decat
pentru agentii economici cu capital de stat, subventionarea unor societati cu
capital privat nefiind posibila decat, poate, in cazul in care o lege speciala
ar prevedea-o expres.
Un ultim aspect pe care il ridica solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
este faptul ca prin invocarea acesteia se urmareste completarea Ordonantei
Guvernului nr. 13/1995.
Deci sub aspectul urmarit de Societatea Comerciala "Agrocom" -
S.A. Bistrita, rezulta ca exceptia are in vedere o neconstitutionalitate prin
omisiune, in sensul ca textul ar fi contrar Constitutiei, deoarece legiuitorul
nu a prevazut, printre agentii economici care pot beneficia de sprijin
financiar din partea statului, si societatile comerciale cu capital privat.
Fata de prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, potrivit carora
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate forma numai o dispozitie a
unei legi sau ordonante in vigoare, rezulta ca, in nici un caz, controlul de
constitutionalitate nu poate privi omisiuni, deoarece, altminteri, in loc sa
indeplineasca atributiile ce sunt de natura rolului si functiei Curtii
Constitutionale in asigurarea suprematiei Constitutiei, Curtea s-ar transforma
intr-un legislator pozitiv, ce este de natura si rolul functiei exclusive a
Parlamentului, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, astfel cum statueaza
art. 58 alin. (1) din Constitutie.
In acest sens, Curtea s-a pronuntat, mai recent, prin Decizia nr. 47 din 3
mai 1995, definitiva ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 96 din 24
octombrie 1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274
din 24 noiembrie 1995, si prin Decizia nr. 54 din 29 mai 1995, definitiva ca
urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 76 din 12 septembrie 1995,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie
1995.
Avand in vedere toate aceste considerente, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a
procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de
imbunatatire a decontarilor in economie, invocata de Societatea Comerciala
"Agrocom" - S.A. Bistrita, in Dosarul C nr. 96/1995 al Tribunalului
Bistrita-Nasaud.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 19 iunie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Valer Vasilie Bica