DECIZIE Nr.
762 din 24 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 10 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor
din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat, excepţie ridicată de Mihai Zaharia în Dosarul nr. 658/98/2008 al
Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că
textele legale criticate nu sunt retroactive.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 11 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 658/98/2008, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 164 din Legea nr. 19/2000 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005, excepţie ridicată de Mihai Zaharia în cauza ce are ca obiect judecarea
litigjului de muncă privind recalcularea pensiei.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate autorul
acesteia susţine că art. 164 din Legea nr. 19/2000 şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 15
alin. (2) din Constituţie, deoarece prevederile acestora „dispun numai pentru
trecut şi numai în defavoarea pensionarului român".
Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă apreciază că excepţia este neîntemeiată. Se arată că textele de
lege criticate referitoare la cuantumul pensiei se aplică numai pentru viitor.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că atât art.
164 din Legea nr. 19/2000, cât şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005,
reglementând sistemul de calcul al pensiilor, se aplică unor situaţii juridice
în curs de derulare, fiind astfel respectat art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art.2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl
constituie dispoziţiile art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată, cu modificări, prin
Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
301 din 11 aprilie 2005.
Prevederile legale criticate au următorul cuprins:
- Art. 164 din Legea nr. 19/2000: „(1) La
determinarea punctajelor anuale, până la
intrarea în vigoare a prezentei legi, se utilizează salariile brute sau nete,
după caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de
muncă, astfel:
a) salariile brute, până la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete,
de la data de 1 iulie 1977 până la data de 1 ianuarie 1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor anuale, pe lângă
salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile care au făcut
parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care
sunt înregistrate în carnetul de muncă.
(3) La determinarea punctajelor anuale, pe lângă
salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter
permanent, care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul
a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în
carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unităţi, conform
legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizează la stabilirea
punctajelor anuale este următorul:
a) perioada 1 martie 1970-1
septembrie 1983:
3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 5-10 ani; 5% pentru o vechime în muncă
totală cuprinsă între 10-15 ani; 7% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 15-20 de ani; 10% pentru o vechime în
muncă totală de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983-1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 3-5 ani; 6% pentru o vechime în muncă
totală cuprinsă între 5-10 ani; 9% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 10-15 ani; 12% pentru o vechime în muncă
totală cuprinsă între 15-20 de ani; 15% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de ani.
(4) Pentru perioada de după 1 aprilie 1992 sporul de
vechime utilizat la stabilirea punctajelor anuale este cel înregistrat în
carnetul de muncă.
(5) Salariile anuale medii şi minime pe economie,
brute sau nete, după caz, până la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt
prezentate în anexele nr. 6 şi 7.
(6) Pentru perioadele
anterioare anului 1938, precum şi pentru perioada cuprinsă între 1939-1946 inclusiv, la stabilirea
punctajului mediu anual se utilizează salariul mediu anual corespunzător anului
1938.
(7) Pentru perioadele anterioare anului 1949 se va
utiliza salariul minim corespunzător anului
1949.
(8) Prevederile alin. (2)-(7) se aplică, la cerere, şi
persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost stabilite în perioada 1 aprilie
2001 până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe
de urgenţă."
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu art. 15 alin. (2) din Constituţie
privind neretroactivitatea legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Referitor la critica de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000, prin
invocarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea reţine că
aceasta este neîntemeiată. Modalitatea de determinare a punctajelor anuale
utilizate la calculul pensiilor priveşte numai persoanele care se pensionează
după intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2000. Cuantumul pensiei rezultat în
urma recalculării se aplică numai pentru viitor, nefiind vorba despre efecte
retroactive asupra modului de calcul, cum susţine autorul excepţiei. Faptul că
prevederea determinării punctajelor anuale dezavantajează anumiţi pensionari nu
poate duce la concluzia că aceasta, prin ea însăşi, retroactivează, fiind doar
o modalitate în care legiuitorul a înţeles să reglementeze.
Prin Decizia nr. 301 din 6 iulie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 26 august 2004, Curtea
Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000. S-a reţinut, prin această decizie, că
formula redacţională a prevederilor legale criticate nu oferă temei unei atari
critici, întrucât nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv şi
nici nu rezultă că textul criticat ar urmări să producă efecte retroactive,
acesta urmând a-şi găsi aplicarea exclusiv de la data intrării în vigoare a
Legii nr. 19/2000 (la un an de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial
al României). Determinarea punctajului pentru pensiile anterior stabilite s-a
prevăzut ca o măsură în vederea recalculării şi recorelării, în viitor, a
tuturor pensiilor,
urmărindu-se prin aceasta înlăturarea discrepanţelor inerente între cei
pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi după intrarea în
vigoare a noii reglementări, pentru motive de echitate şi de protecţie socială.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât soluţia, cât şi considerentele
cuprinse în decizie îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, prin invocarea
prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constată că aceasta
este, de asemenea, neîntemeiată. Dispoziţiile legale criticate se referă la
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, în vederea susţinerii măsurilor de reformare a
sistemului de pensii. Potrivit art. (2) alin. (2) din ordonanţa de urgenţă,
procedura de recalculare se desfăşoară începând cu data intrării în vigoare a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 1 ianuarie 2006.
In acest sens este şi jurisprudenţa Curţii
Constituţionale. Astfel, prin Decizia nr. 120 din 15 februarie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007, dar şi
prin alte decizii, Curtea a respins, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005. Cu acel prilej, s-a constatat că nu este încălcată niciuna dintre
prevederile constituţionale invocate în această cauză. S-a reţinut că „operaţiunea
de recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru că stagiul de
cotizare a fost realizat în trecut, dar se efectuează doar după data intrării
în vigoare a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculată
intrând în plată numai de la data emiterii deciziei. In cazurile în care din
recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar
dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia
anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere
drepturilor legal câştigate anterior".
Curtea reţine că atât soluţia, cât şi considerentele
cuprinse în decizie îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei
jurisprudenţe.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 164 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Mihai
Zaharia în Dosarul nr. 658/98/2008 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta