LEGE
Nr. 82 din 24 decembrie 1991 * Republicata
Legea contabilitatii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 14 ianuarie 2005
*) Republicata in temeiul art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 70/2004
pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 773 din 24 august 2004,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 420/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea contabilitatii nr. 82/1991 a mai fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 629 din 26 august 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile
autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile
cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit
prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul
activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si
fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati
producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa organizeze si sa conduca
contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz,
contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate,
care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau
domiciliul in Romania, precum si sediile permanente din Romania care apartin
unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2
(1) Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea,
cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor
proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice
si fizice prevazute la art. 1 trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si
sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la
pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat
pentru cerintele interne ale acestora, cat si in relatiile cu investitorii
prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii,
institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte
incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si
obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale,
precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor
de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli,
patrimoniul aflat in administrare, precum si pentru intocmirea contului general
anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului
asigurarilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor
anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3
(1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda
nationala, cat si in valuta, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art.
1 pot opta pentru intocmirea situatiilor financiare si intr-o alta moneda.
Art. 4
(1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme si reglementari
in domeniul contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor
financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila, normele metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme privind
contabilitatea in partida simpla.
(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit,
unitatile de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitatile care opereaza pe
piata de capital se elaboreaza si se emit de Banca Nationala a Romaniei,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(4) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se face
cu consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea
in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea in partida simpla
se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte
categorii de organizatii fara scop patrimonial, care nu desfasoara activitati
economice, Ministerul Finantelor Publice aproba un sistem simplificat de
raportare financiara, avand in vedere si cerintele organismelor europene de
profil.
Art. 6
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in
momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in
contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si
aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Art. 7
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea
generala a elementelor de activ si de pasiv detinute la inceputul activitatii,
cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau
incetarii activitatii, precum si in alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula
inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate in
administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
(3) Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit
reglementarilor contabile aplicabile.
Art. 8
(1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea
acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si
reglementarilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de
reglementarile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se
determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati.
Art. 9
(1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a
persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite
potrivit legii, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare,
performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea
desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a
situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor
administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli
este situatia financiara trimestriala si anuala.
(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile
aplicabile grupurilor de societati, intocmesc si prezinta si situatii financiare
anuale consolidate.
CAP. 2
Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 10
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la
persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de
credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de
regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic,
contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta
functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund
impreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea
contabilitatii, in conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de
prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice
sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu
modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte, care nu au personal calificat incadrat, potrivit
legii, sau contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii,
incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/1994 si care au inregistrat o cifra de afaceri anuala de pana
la echivalentul in lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea
contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane
care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte sau care nu au personal incadrat cu contract individual
de munca, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru
conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si
anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice
autorizate, conform legii. Incheierea contractelor se face cu respectarea
reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata
serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.
Art. 11
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar
si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice,
fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.
Art. 12
(1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect
de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai
valoric, in conditiile stabilite de reglementarile legale.
Art. 13
Inregistrarea in contabilitate a elementelor de activ se face la costul de
achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele
prin achizitie sau productie, dupa caz.
Art. 14
Creantele si datoriile se inregistreaza in contabilitate la valoarea
nominala.
Art. 15
Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele
efectuate in contul capitalului subscris se reflecta distinct in contabilitate.
Art. 16
Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si
obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau
juridica.
Art. 17
(1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa
natura sau destinatia lor, dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura
sau sursa lor, dupa caz.
(3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general
consolidat se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
Art. 18
(1) Contabilitatea institutiilor publice asigura inregistrarea platilor de
casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare,
potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor in limita prevederilor din bugetele
aprobate, institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei
angajamentelor bugetare si legale in conformitate cu normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 19
(1) In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la
inceputul exercitiului financiar. Inchiderea conturilor de venituri si
cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la
inchiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe
destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului
financiar si cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotararii
adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste
anual prin inchiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de
surse din care au fost efectuate.
CAP. 3
Registrele de contabilitate
Art. 20
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal,
Registrul-inventar si Cartea mare. Intocmirea, editarea si pastrarea
registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
Art. 21
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu
destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa
permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile
efectuate.
Art. 22
Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor
efectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea
exercitiului financiar, sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare
periodice.
Art. 23
Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de
prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor
inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate,
controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice.
Art. 24
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea,
divizarea sau incetarea, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la
art. 1 se face pe baza documentelor corespunzatoare intocmite in asemenea
situatii.
Art. 25
Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare, precum si documentele
justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se
pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1, timp de 10 ani, cu
incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost
intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de
ani.
Art. 26
In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se
vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de
la constatare, potrivit reglementarilor emise in acest scop.
CAP. 4
Situatii financiare anuale
Art. 27
(1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite
situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane
juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate
de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca
exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru
filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor
autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de
asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
(4) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data
infiintarii, potrivit legii.
(5) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza
incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua
precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata
un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societati-mama se
intocmesc pentru acelasi exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare
anuale ale societatii-mama. Daca exercitiul financiar al filialelor difera de
exercitiul financiar aplicabil societatii-mama, situatiile financiare anuale
consolidate pot fi intocmite la o alta data pentru a tine cont de exercitiul
financiar al majoritatii sau al celor mai importante dintre societatile
consolidate.
(7) Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul bugetar.
Art. 28
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa intocmeasca situatii
financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau incetarii
activitatii acestora, in conditiile legii.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea
situatiilor financiare si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului
financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica reglementari contabile conforme
cu Standardele Internationale de Raportare Financiara situatiile financiare
anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor
capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si
note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu indeplinesc criteriile stabilite pentru
aplicarea reglementarilor prevazute la alin. (3) aplica reglementari contabile
conforme cu directivele europene si intocmesc situatii financiare anuale, care
se compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note
explicative.
(5) Criteriile mentionate la alin. (4) si categoriile de persoane care aplica
reglementarile prevazute la alin. (3) si (4) se stabilesc prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fara scop patrimonial situatiile financiare
anuale se compun din bilant, contul rezultatului exercitiului, politici
contabile si note explicative.
(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite
de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din Romania ale institutiilor de credit si ale altor
institutii financiare cu sediul in strainatate, institutiile prevazute la art.
4 alin. (3) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care trebuie
publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele
referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care
trebuie publicate de sucursalele respective in situatia in care acestea nu sunt
obligate sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea
proprie.
(9) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si
anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 29
Raportul anual cuprinde situatiile financiare anuale, raportul
administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa
caz, si propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii
contabile.
Art. 30
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a
persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) prin care isi asuma raspunderea
pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare
anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei
financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la
activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de
continuitate.
Art. 31
O societate-mama trebuie sa intocmeasca atat raport anual pentru propria
activitate, cat si raport anual consolidat.
Art. 32
(1) Obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o
imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte
informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor
contabile aplicabile.
(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar.
Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat,
precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea
grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, politici contabile si
note explicative la situatiile financiare anuale consolidate, si vor fi facute
publice impreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale
societatii-mama.
Art. 33
(1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art.
28 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre
auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare
intocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii persoanelor
prevazute la art. 28 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevazute la art. 28 alin. (3) au obligatia
auditarii situatiilor financiare anuale pe perioada premergatoare aplicarii
reglementarilor armonizate, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor
Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3), dupa caz.
(4) Criteriile in functie de care situatiile financiare anuale ale
persoanelor juridice prevazute la art. 28 alin. (4) sunt supuse auditului
financiar se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
Verificarea de catre cenzori a situatiilor financiare anuale se efectueaza
potrivit legii.
Art. 34
(1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea in partida dubla
trebuie sa publice situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii
situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit
sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si
sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu
sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii
financiare consolidate.
(2) Actionarii si angajatii unei societati au dreptul sa se informeze in
legatura cu situatiile financiare anuale la sediul social al societatii sau al
societatii-mama, fara nici o discriminare.
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 50 de ani.
(4) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1,
situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la
care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, in conformitate cu
prevederile legale in materie.
Art. 35
(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al
statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia
generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti,
sau, dupa caz, la Directia generala de administrare a marilor contribuabili,
astfel:
a) persoanele prevazute la art. 28 alin. (3), in termen de 150 de zile de
la incheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevazute la art. 28 alin. (4) si (6), in termen de 120 de
zile de la incheierea exercitiului financiar;
c) persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate vor
depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea
exercitiului financiar. Prevederile prezentului alineat se aplica pana la data
de 31 decembrie 2006, inclusiv pentru situatiile financiare aferente
exercitiului financiar al anului 2006.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror
conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la
termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome si
unitatile administrativ-teritoriale, ai caror conducatori au calitatea de
ordonator principal de credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un
exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor si
la termenele stabilite de acesta.
CAP. 5
Contabilitatea trezoreriei statului si a institutiilor publice
Art. 36
(1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza si functioneaza pe
principiul executiei de casa si asigura inregistrarea operatiunilor de incasari
si plati in conturi de venituri si cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de
credite si subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul
Finantelor Publice.
(2) In contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama
ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si
repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, precum
si conturi de disponibilitati din care se pot efectua plati.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigura informatii cu privire la
derularea executiei bugetare in conditii de echilibru financiar, aprobata anual
prin lege pentru fiecare buget, precum si in limita disponibilitatilor aflate
in conturi.
(4) In contabilitatea trezoreriei statului se reflecta, in conturi
distincte, imprumuturile de stat interne si externe primite pentru finantarea
deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevazute de lege,
plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei
statului, precum si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la
persoane fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza in cadrul
Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale subordonate si cuprinde
operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetelor locale,
gestiunea datoriei publice interne si externe, precum si alte operatiuni
financiare efectuate in contul organelor administratiei publice centrale si
locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului se
efectueaza potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome,
precum si institutiile din subordinea acestora, ai caror conducatori au
calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea
drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si
a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.
Art. 37
(1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizeaza si se conduce
la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice
emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor
privind: drepturile constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in
executarea bugetelor locale, precum si obligatiile cu termene legale de plata
pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de
stat si de la celelalte bugete, precum si a sumelor defalcate din bugetul de
stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice locale interne si externe;
stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale prin inchiderea conturilor
de venituri si cheltuieli.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice
de subordonare locala, care au personalitate juridica si ai caror conducatori
au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea
drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si
a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.
Art. 38
(1) Contabilitatea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se
organizeaza si se conduce in cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei si al unitatilor subordonate, potrivit normelor emise de Ministerul
Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor privind: drepturile
constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in executarea bugetului
asigurarilor sociale de stat, precum si obligatiile cu termene legale de plata
pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de
stat; stabilirea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
prin inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Institutiile publice cu personalitate juridica, finantate din bugetul
asigurarilor sociale de stat, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de
credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a
veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate,
potrivit bugetului aprobat.
Art. 39
(1) Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual bilantul institutiilor
publice.
(2) Obiectul principal al bilantului institutiilor publice il constituie
patrimoniul statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, cuprinzand
domeniul public si cel privat, inclusiv solul, bogatiile naturale, zacamintele
si alte bunuri cu potential economic, evaluate in expresie baneasca, dupa
metodologia stabilita de fiecare minister, autoritate a administratiei publice
centrale sau locale, dupa caz.
(3) Evidenta in unitati fizice sau valorice, dupa caz, a fondului funciar,
fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a celorlalte
resurse naturale ale solului si subsolului se realizeaza de catre unitatile
care administreaza, exploateaza si folosesc bunurile respective.
(4) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea trezoreriei
statului se procedeaza la incheierea executiei bugetare potrivit normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului;
b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se
efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finantelor Publice intocmeste trimestrial si anual bilantul
general al trezoreriei statului, in structura stabilita de acesta, care se
aproba in conditiile legii.
Art. 40
Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de
Ministerul Finantelor Publice, se prezinta Guvernului o data cu contul general
anual de executie a bugetului de stat.
CAP. 6
Contraventii si infractiuni
Art. 41
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie
considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare,
numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni
economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate;
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu
privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru
toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in
perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si
reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) intocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite
potrivit legii;
f) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la
art. 1 nu au desfasurat activitate;
g) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau
necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.
Art. 42
(1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. g) se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu
amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit.
c) si d), cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevazute la
pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea
prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei,
cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000
lei. Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza
cu nivelul cifrei de afaceri.
(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2
lit. e) este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, daca perioada de
intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este
cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 15.000.000 lei la
45.000.000 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
(3) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate modifica
nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) in functie de rata inflatiei.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoanele cu atributii de control financiar si de alte persoane anume
imputernicite de Ministerul Finantelor Publice.
(5) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de
persoanele vinovate.
(6) Contraventiilor prevazute la art. 41 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor*).
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobata si modificata prin Legea
nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din
22 aprilie 2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 43
Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu
stiinta a inregistrarilor in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea
veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de
activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste conform legii.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 44
(1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi
Ministerul Finantelor Publice va elabora normele si reglementarile contabile
simplificate, armonizate cu directivele europene* ).
------------
*) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru
aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele
europene, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 si nr.
279 bis din 25 aprilie 2002, reglementari care se aplica incepand cu data de 1
ianuarie 2003.
(2) Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin.
(3) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile
contabile aplicabile persoanelor prevazute la art. 1.
Art. 45
Ministerul Finantelor Publice exercita controlul asupra modului in care se
aplica prevederile prezentei legi.
Art. 46
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
Art. 47
Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate
juridica, cu sediul in strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1,
cu sediul sau domiciliul in Romania, cat si subunitatilor cu sediul in Romania,
ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul in
strainatate.
Art. 48
Pentru dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al
profesiei contabile, se reorganizeaza Colegiul Consultativ al Contabilitatii.
Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale
acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care se aproba prin hotarare a
Guvernului, ce va fi promovata pana la data de 31 martie 2005.
Art. 49
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si
evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat in
Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotararea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si
conducerea contabilitatii, atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului
financiar-contabil, publicata in Buletinul Oficial nr. 156 din 29 decembrie
1970;
- Hotararea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicata
in Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
- Hotararea nr. 1.116/1975 privind imbunatatirea analizei pe baza de
bilant, cresterea operativitatii si calitatii informatiilor cu privire la
rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat, publicata
in Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
- Hotararea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs
valutar aferente capitalului social in devize si alte operatiuni aplicabile
incepand cu bilantul contabil cu termen de depunere pana la 15 aprilie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie
1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor in
domeniul contabilitatii, verificarea si certificarea bilantului contabil in
baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificarile
ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea
in contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie
1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II si ale art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 70/2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii
nr. 82/1991, aprobata cu modificari prin Legea nr. 420/2004, care nu sunt
incorporate in textul republicat al Legii nr. 82/1991:
"Art. 2
Reglementarile contabile emise anterior in temeiul Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, aplicabile fiecarei categorii de entitati, sunt in
vigoare pana la data de 31 decembrie 2005. Situatiile financiare anuale se
intocmesc conform acestor reglementari si se depun la unitatile teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, in termenele prevazute la art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.*)
------------
*) Art. 29 alin. (1) a devenit, in forma republicata, art. 35 alin. (1).
Art. 3
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu
urmatoarele exceptii:
- prevederile art. 2 alin. (1^1) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4),
ale art. 26^3 si 26^4 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2006;
- prevederile art. 25^1 alin. (3) si (6) din Legea nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra in vigoare
la data de 1 ianuarie 2007.*)".
*) Art. 2 alin. (1^1) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4), art. 26^3,
art. 26^4, art. 25^1 alin. (3) si (6) au devenit, in forma republicata, art. 2
alin. (2) lit. c) si d), art. 28 alin. (3) si (4), art. 31, art. 32, art. 27
alin. (3) si (6).