ORDONANTA Nr. 70 din 13 august 2004
pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 773 din 24 august 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. I.5 din
Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 629 din 27 august 2002, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile
autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile
cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa
conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit
prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul
activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si
fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati
producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa organizeze si sa conduca
contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz,
contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate,
care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau
domiciliul in Romania, precum si sediile permanente din Romania care apartin
unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi."
2. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte
incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si
obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale,
precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor
aprobate."
3. Alineatul (3) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la
art. 1 pot opta pentru intocmirea situatiilor financiare si intr-o alta
moneda."
4. La articolul 4, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme privind
contabilitatea in partida simpla."
5. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (1^1) si (2)
se face prin consultarea organismelor profesionale de profil."
6. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea in partida
simpla se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice."
7. La articolul 5, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte
categorii de organizatii fara scop patrimonial, care nu desfasoara activitati
economice, Ministerul Finantelor Publice aproba un sistem simplificat de
raportare financiara, avand in vedere si cerintele organismelor europene de
profil."
8. Articolul 7 se abroga.
9. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate
potrivit reglementarilor contabile aplicabile."
10. Alineatul (3) al articolului 9 se abroga.
11. Alineatele (1) si (3) ale articolului 10 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a
persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite
potrivit legii, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare,
performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.
...........................................................................
(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile
aplicabile grupurilor de societati, intocmesc si prezinta si situatii
financiare anuale consolidate."
12. Alineatele (3) si (4) ale articolului 11 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de
contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu
persoane fizice sau juridice autorizate, care raspund potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte, nu au personal calificat incadrat, potrivit legii, sau
contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu
persoane fizice sau juridice autorizate, si care au inregistrat o cifra de
afaceri anuala de pana la echivalentul in lei a 5.000 euro, raspunderea pentru
organizarea si tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului
sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective."
13. Dupa articolul 13 se introduc doua noi articole, articolele 13^1 si
13^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
Inregistrarea in contabilitate a elementelor de activ se face la costul de
achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele
prin achizitie sau productie, dupa caz.
Art. 13^2
Creantele si datoriile se inregistreaza in contabilitate la valoarea
nominala."
14. Alineatul (3) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general
consolidat se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare."
15. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Contabilitatea institutiilor publice asigura inregistrarea platilor de
casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare,
potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor in limita prevederilor din bugetele
aprobate, institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei
angajamentelor bugetare si legale in conformitate cu normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice."
16. Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 18 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 18
(1) In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la
inceputul exercitiului financiar. Inchiderea conturilor de venituri si
cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar.
...........................................................................
(3) Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe
destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului
financiar si cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotararii
adunarii generale a actionarilor sau asociatilor."
17. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal,
Registrul-inventar si Cartea mare. Intocmirea, editarea si pastrarea
registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate de
Ministerul Finantelor Publice."
18. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor
efectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea
exercitiului financiar, sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare
periodice."
19. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de
prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor
inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicabile,
controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice."
20. Dupa titlul capitolului IV se introduce un nou articol, articolul 25^1,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 25^1
(1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite
situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane
juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate
de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca
exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru
filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor
autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de
asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
(4) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data
infiintarii, potrivit legii.
(5) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza
incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua
precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata
un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societati-mama se
intocmesc pentru acelasi exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare
anuale ale societatii-mama. Daca exercitiul financiar al filialelor difera de
exercitiul financiar aplicabil societatii-mama, situatiile financiare anuale
consolidate pot fi intocmite la o alta data pentru a tine cont de exercitiul
financiar al majoritatii sau al celor mai importante dintre societatile
consolidate.
(7) Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul
bugetar."
21. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa intocmeasca situatii
financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau incetarii
activitatii acestora, in conditiile legii.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea
situatiilor financiare si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului
financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica reglementari contabile conforme
cu Standardele Internationale de Raportare Financiara situatiile financiare
anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor
capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si
note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu indeplinesc criteriile stabilite pentru
aplicarea reglementarilor prevazute la alin. (3) aplica reglementari contabile
conforme cu directivele europene si intocmesc situatii financiare anuale, care
se compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note
explicative.
(5) Criteriile mentionate la alin. (4) si categoriile de persoane care
aplica reglementarile prevazute la alin. (3) si (4) se stabilesc prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fara scop patrimonial situatiile financiare
anuale se compun din bilant, contul rezultatului exercitiului, politici
contabile si note explicative.
(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite
de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din Romania ale institutiilor de credit si ale altor
institutii financiare cu sediul in strainatate, institutiile prevazute la art.
4 alin. (2) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care trebuie
publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele
referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care
trebuie publicate de sucursalele respective in situatia in care acestea nu sunt
obligate sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea
proprie.
(9) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si
anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice."
22. Dupa articolul 26 se introduc patru noi articole, articolele 26^1 -
26^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 26^1
Raportul anual cuprinde situatiile financiare anuale, raportul
administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa
caz, si propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii
contabile.
Art. 26^2
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a
persoanelor prevazute la art. 11 alin. (1) prin care isi asuma raspunderea
pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare
anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei
financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la
activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de
continuitate.
Art. 26^3
O societate-mama trebuie sa intocmeasca atat raport anual pentru propria
activitate, cat si raport anual consolidat.
Art. 26^4
(1) Obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o
imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte
informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor
contabile aplicabile.
(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar.
Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat,
precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea
grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, politici contabile si
note explicative la situatiile financiare anuale consolidate, si vor fi facute
publice impreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale
societatii-mama."
23. Alineatul (4) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Criteriile in functie de care situatiile financiare anuale ale
persoanelor juridice prevazute la art. 26 alin. (4) sunt supuse auditului
financiar se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
Verificarea de catre cenzori a situatiilor financiare anuale se efectueaza
potrivit legii."
24. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea in partida dubla
trebuie sa publice situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii
situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit
sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si
sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu
sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii
financiare consolidate.
(2) Actionarii si angajatii unei societati au dreptul sa se informeze in
legatura cu situatiile financiare anuale la sediul social al societatii sau al
societatii-mama, fara nici o discriminare.
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 50 de ani.
(4) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1,
situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la
care se refera art. 24 se predau la arhivele statului, in conformitate cu
prevederile legale in materie."
25. Alineatele (1) si (3) ale articolului 29 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al
statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia
generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
sau, dupa caz, la Directia generala de administrare a marilor contribuabili,
astfel:
a) persoanele prevazute la art. 26 alin. (3), in termen de 150 de zile de
la incheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevazute la art. 26 alin. (4) si (6), in termen de 120 de
zile de la incheierea exercitiului financiar;
c) persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate vor
depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea
exercitiului financiar. Prevederile prezentului alineat se aplica pana la data
de 31 decembrie 2006, inclusiv pentru situatiile financiare aferente exercitiului
financiar al anului 2006.
...........................................................................
(3) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome si unitatile
administrativ-teritoriale, ai caror conducatori au calitatea de ordonator
principal de credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor si la termenele
stabilite de acesta."
26. Alineatele (2), (5) si (7) ale articolului 30 vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) In contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama
ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si
repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, precum
si conturi de disponibilitati din care se pot efectua plati.
...........................................................................
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza in cadrul
Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale subordonate si cuprinde
operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetelor locale,
gestiunea datoriei publice interne si externe, precum si alte operatiuni
financiare efectuate in contul organelor administratiei publice centrale si
locale.
...........................................................................
(7) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si
institutiile din subordinea acestora, ai caror conducatori au calitatea de
ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor
constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor
efectuate, potrivit bugetului aprobat."
27. Alineatul (2) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Unitatile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile
publice de subordonare locala, care au personalitate juridica si ai caror
conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc
contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a
angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat."
28. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutiile publice cu personalitate juridica, finantate din
bugetul asigurarilor sociale de stat, ai caror conducatori au calitatea de
ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor
constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor
efectuate, potrivit bugetului aprobat."
29. La articolul 35, dupa litera f) a punctului 2 se introduce litera g) cu
urmatorul cuprins:
"g) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii."
30. Alineatul (1) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Contraventia prevazuta la art. 35 pct. 2 lit. g) se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu
amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit.
c) si d), cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevazute la
pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea
prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei,
cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei.
Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu
nivelul cifrei de afaceri."
31. La articolul 36, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 35
pct. 2 lit. e) este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, daca perioada de
intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este
cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 15.000.000 lei la
45.000.000 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile
lucratoare."
32. Alineatul (4) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (1^1) se
suporta de persoanele vinovate."
33. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Pentru dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al
profesiei contabile, se reorganizeaza Colegiul Consultativ al Contabilitatii.
Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale
acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care se aproba prin hotarare a
Guvernului, ce va fi promovata pana la data de 31 martie 2005."
Art. 2
Reglementarile contabile emise anterior in temeiul Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, raman aplicabile in masura in care nu contravin prezentei
ordonante.
Art. 3
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia
prevederilor art. 2 alin. (1^1) lit. c) si d) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2006, precum si a
prevederilor art. 25^1 alin. (3) si alin. (6), care intra in vigoare la data de
1 ianuarie 2007.
Art. 4
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea sa de catre Parlament, dandu-se
textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu