LEGE
Nr. 82 din 24 decembrie 1991 * Republicata
Legea contabilitatii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 629 din 26 august 2002
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 61/2001
pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 31 august 2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 310/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, dandu-se articolelor o
noua numerotare.
Legea contabilitatii nr. 82/1991 a mai fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 20 din 20 ianuarie 2000.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile
autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile
cooperatiste si celelalte persoane juridice cu scop lucrativ au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea
financiara, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la
specificul activitatii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si institutiilor publice, asociatiilor
si celorlalte persoane juridice cu si fara scop lucrativ, precum si persoanelor
fizice autorizate sa desfasoare activitati independente.
Art. 2
(1) Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea,
cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor
proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice
si fizice prevazute la art. 1 trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si
sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la
pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat
pentru cerintele interne ale acestora, cat si in relatiile cu investitorii
prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii,
institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor
de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli,
patrimoniul aflat in administrare, precum si pentru intocmirea contului general
anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului
asigurarilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor
anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3
(1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda
nationala, cat si in valuta, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art.
1, cu exceptia institutiilor publice, pot opta pentru intocmirea situatiilor
financiare si intr-o moneda stabila.
Art. 4
(1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme si reglementari
in domeniul contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor
financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila, normele metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora.
(2) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, unitatile
de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitatile care opereaza pe piata de
capital se elaboreaza si se emit de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1) si (2) se face prin
consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea
in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane fizice si juridice care pot tine contabilitatea
in partida simpla, precum si sistemul de raportare al acestora se stabilesc
prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 6
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in
momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in
contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si
aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Art. 7
(1) Inregistrarea in contabilitate a elementelor de activ se face la costul
de achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele
prin achizitie sau productie, dupa caz.
(2) Creantele si datoriile se inregistreaza in contabilitate la valoarea
lor nominala.
Art. 8
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea
generala a elementelor de activ si de pasiv detinute la inceputul activitatii,
cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau
incetarii activitatii, precum si in alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula
inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate in
administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
(3) Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit
reglementarilor contabile elaborate in acest sens de catre Ministerul
Finantelor Publice.
Art. 9
(1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea
acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si
reglementarilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de
reglementarile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se
determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati.
(3) Plusul sau minusul rezultat din reevaluare se recunoaste in
contabilitate potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest sens.
Art. 10
(1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a
persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, care trebuie
sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare,
fluxurilor de trezorerie si a celorlalte informatii referitoare la activitatea
desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a
situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor
administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli
este situatia financiara trimestriala si anuala.
(3) Societatile comerciale care detin participatii in capitalul altor
societati comerciale, denumite in continuare societati comerciale de grup, vor
intocmi si vor prezenta si situatii financiare anuale consolidate, in
conformitate cu reglementarile specifice elaborate de Ministerul Finantelor
Publice in acest scop.
CAP. 2
Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 11
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la
persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de
credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de
regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic,
contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta
functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund
impreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea
contabilitatii, in conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de
prestari de servicii si de persoane juridice autorizate sau de persoane fizice
care au calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, care
raspund potrivit legii.
(4) Pentru persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte si care nu au personal calificat incadrat, potrivit
legii, sau contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii,
incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, Ministerul Finantelor
Publice stabileste, in functie de evolutia inflatiei si de dezvoltarea
profesiei, limite valorice privind nivelul cifrei de afaceri de la care exista
obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea situatiilor financiare
anuale, numai de catre persoane fizice sau juridice calificate, autorizate.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte sau care nu au personal incadrat cu contract individual
de munca, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru
conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si
anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice
autorizate, conform legii. Incheierea contractelor se face cu respectarea
reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata
serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.
Art. 12
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar
si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice,
fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.
Art. 13
(1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect
de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai
valoric, in conditiile stabilite de reglementarile legale.
Art. 14
Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele
efectuate in contul capitalului subscris se reflecta distinct in contabilitate.
Art. 15
Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si
obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau
juridica.
Art. 16
(1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa
natura sau destinatia lor, dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura
sau sursa lor, dupa caz.
(3) Contabilitatea veniturilor bugetare, fondurilor speciale si veniturilor
extrabugetare se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
Art. 17
(1) Contabilitatea institutiilor publice finantate din credite bugetare,
fonduri speciale si venituri extrabugetare asigura inregistrarea platilor de
casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare,
potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor in limita prevederilor din bugetele
aprobate institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei
angajamentelor bugetare in conformitate cu normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice in acest scop.
Art. 18
(1) In contabilitate profitul sau pierderea se stabileste lunar, cumulat de
la inceputul anului.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la
inchiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe
destinatiile prevazute de lege.
(4) Pierderea contabila se acopera din profitul exercitiului financiar si
cel reportat, din rezerve, capital social si din alte resurse financiare
proprii, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor si
in conformitate cu metodologia emisa de Ministerul Finantelor Publice.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste
anual prin inchiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de
surse din care au fost efectuate.
CAP. 3
Registrele de contabilitate
Art. 19
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal,
Registrul-inventar si Cartea mare.
Art. 20
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu
destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa
permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile
efectuate.
Art. 21
Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor
efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare.
Art. 22
Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de
prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure respectarea normelor
contabile si controlul datelor inregistrate in contabilitate, precum si
pastrarea acestora pe suporturi tehnice.
Art. 23
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea,
divizarea sau incetarea, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la
art. 1 se face pe baza documentelor corespunzatoare intocmite in asemenea situatii.
Art. 24
Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare, precum si documentele
justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se
pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1, timp de 10 ani, cu incepere
de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost
intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de
ani.
Art. 25
In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se
vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de
la constatare, potrivit reglementarilor emise in acest scop.
CAP. 4
Situatii financiare anuale
Art. 26
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa intocmeasca situatii
financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau incetarii
activitatii acestora, in conditiile legii.
(2) Pentru regiile autonome, societatile comerciale si
societatile/companiile nationale in care statul detine cel putin 20% din capitalul
social, precum si pentru celelalte persoane juridice, Ministerul Finantelor
Publice poate stabili intocmirea si depunerea situatiilor financiare si la alte
perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile
armonizate cu directivele Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin ordin al ministrului finantelor
publice, situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si
pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de
trezorerie, politici contabile si note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu indeplinesc criteriile stabilite pentru
aplicarea reglementarilor armonizate prevazute la alin. (3) intocmesc situatii
financiare anuale simplificate, armonizate cu directivele europene, care se
compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note
explicative.
(5) Situatiile financiare anuale, pentru toate celelalte persoane prevazute
la art. 1, cu exceptia celor mentionate la alin. (3) si (4), se compun din
bilant si cont de profit si pierdere.
(6) Societatile comerciale incadrate prin reglementari speciale in
categoria microintreprinderilor aplica reguli contabile specifice, aprobate
prin ordin al ministrului finantelor publice. Situatiile financiare anuale
pentru microintreprinderi se compun din bilant si cont de profit si pierdere.
(7) Situatiile financiare anuale sunt insotite de raportul administratorilor.
(8) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si
anuale, care se compun din bilant, cont de executie bugetara si anexe.
(9) Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta incepe la data
infiintarii, respectiv a inmatricularii, potrivit legii, a persoanelor
prevazute la art. 1.
(10) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate aproba
ca exercitiul financiar sa inceapa si sa se incheie si la alte date decat cele
prevazute la alin. (9).
(11) Intocmirea situatiilor financiare anuale trebuie sa fie precedata
obligatoriu de inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv si a
celorlalte bunuri si valori aflate in gestiune si administrare, potrivit
normelor emise in acest scop de Ministerul Finantelor Publice.
(12) Eventualele erori constatate in contabilitate, dupa aprobarea si
depunerea situatiilor financiare anuale, vor fi corectate in anul in care
acestea se constata, potrivit reglementarilor contabile date in aplicarea
legii.
Art. 27
(1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art.
26 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre
auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare
intocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii persoanelor
prevazute la art. 26 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevazute la art. 26 alin. (3) au obligatia
auditarii situatiilor financiare anuale pe perioada premergatoare aplicarii
reglementarilor armonizate, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor
Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (2), dupa caz.
(4) Persoanele juridice prevazute la art. 26 alin. (4), (5) si (6) nu au
obligatii legale privind auditarea situatiilor financiare anuale.
Art. 28
(1) Situatiile financiare anuale, dupa aprobare, se publica in conditiile
prevazute de reglementarile legale.
(2) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 50 de ani.
(3) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1,
situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la
care se refera art. 24 se predau la arhivele statului, in conformitate cu
prevederile legale in materie.
Art. 29
(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al
statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia
generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa cum urmeaza:
a) persoanele prevazute la art. 26 alin. (3), in termen de 120 de zile de
la incheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevazute la art. 26 alin. (4), in termen de 90 de zile de la
incheierea exercitiului financiar;
c) persoanele prevazute la art. 26 alin. (5) si (6), in termen de 60 de
zile de la incheierea exercitiului financiar;
d) persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate vor
depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea
exercitiului financiar.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror
conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la
termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritatile publice si unitatile administrativ-teritoriale, ai caror
conducatori au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul
Finantelor Publice un exemplar din situatia financiara trimestriala si anuala,
potrivit normelor si la termenele stabilite de acesta.
CAP. 5
Contabilitatea trezoreriei statului si a institutiilor publice
Art. 30
(1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza si functioneaza pe
principiul executiei de casa si asigura inregistrarea operatiunilor de incasari
si plati in conturi de venituri si cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de
credite si subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul
Finantelor Publice.
(2) In contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama
ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si
repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele locale, precum si conturi de
disponibilitati din care se pot angaja si efectua plati.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigura informatii cu privire la
derularea executiei bugetare in conditii de echilibru financiar, aprobata anual
prin lege pentru fiecare buget, precum si in limita disponibilitatilor aflate
in conturi.
(4) In contabilitatea trezoreriei statului se reflecta, in conturi
distincte, imprumuturile de stat interne si externe primite pentru finantarea
deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevazute de lege,
plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei statului,
precum si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la persoane
fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza in cadrul
Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale subordonate si cuprinde
operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale; constituirea si utilizarea
veniturilor extrabugetare si a fondurilor speciale; gestiunea datoriei publice
interne si externe, precum si alte operatiuni financiare efectuate in contul
organelor administratiei publice centrale si locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului se
efectueaza potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritatile publice, precum si institutiile publice cu personalitate juridica
din subordinea acestora, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de
credite, organizeaza si conduc contabilitatea veniturilor incasate si a
cheltuielilor efectuate, a veniturilor extrabugetare si a fondurilor speciale,
potrivit bugetului aprobat.
Art. 31
(1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizeaza si se conduce
la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice
emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor
privind: drepturile constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in
executarea bugetelor locale, precum si obligatiile cu termene legale de plata
pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de
stat si de la celelalte bugete, precum si a sumelor defalcate din bugetul de
stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice locale interne si externe;
stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale prin inchiderea conturilor
de venituri si cheltuieli.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice
de subordonare locala, care au personalitate juridica si ai caror conducatori
au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea
veniturilor incasate, a cheltuielilor efectuate si a veniturilor extrabugetare,
potrivit bugetului aprobat.
Art. 32
(1) Contabilitatea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se
organizeaza si se conduce in cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale si al unitatilor subordonate, potrivit normelor emise de Ministerul
Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor privind: drepturile
constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in executarea bugetului
asigurarilor sociale de stat, precum si obligatiile cu termene legale de plata
pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de
stat; stabilirea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
prin inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Institutiile publice cu personalitate juridica, finantate din bugetul
asigurarilor sociale de stat, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de
credite, organizeaza si conduc contabilitatea veniturilor incasate si a
cheltuielilor efectuate, precum si a veniturilor extrabugetare, potrivit
bugetului aprobat.
Art. 33
(1) Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual bilantul institutiilor
publice.
(2) Obiectul principal al bilantului institutiilor publice il constituie
patrimoniul statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, cuprinzand
domeniul public si cel privat, inclusiv solul, bogatiile naturale, zacamintele
si alte bunuri cu potential economic, evaluate in expresie baneasca, dupa
metodologia stabilita de fiecare minister, autoritate a administratiei publice
centrale sau locale, dupa caz.
(3) Evidenta in unitati fizice sau valorice, dupa caz, a fondului funciar,
fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a celorlalte
resurse naturale ale solului si subsolului se realizeaza de catre unitatile
care administreaza, exploateaza si folosesc bunurile respective.
(4) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea trezoreriei
statului se procedeaza la incheierea executiei bugetare potrivit normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului;
b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se
efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finantelor Publice intocmeste trimestrial si anual bilantul
general al trezoreriei statului, in structura stabilita de acesta, care se
aproba in conditiile legii.
Art. 34
Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de
Ministerul Finantelor Publice, se prezinta Guvernului o data cu contul general
anual de executie a bugetului de stat.
CAP. 6
Contraventii si infractiuni
Art. 35
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie
considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare,
numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni
economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate;
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu
privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru
toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in
perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si
reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) intocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite de
Ministerul Finantelor Publice;
f) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la
art. 1 nu au desfasurat activitate;
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau
necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.
Art. 36
(1) Contraventiile prevazute la art. 35 pct. 1 se sanctioneaza cu amenda de
la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c) si d) se
sanctioneaza cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevazute la
pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea
prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei,
cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000
lei.
(2) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate modifica
nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) in functie de rata inflatiei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoanele cu atributii de control financiar si de alte persoane anume
imputernicite de Ministerul Finantelor Publice.
(4) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) se suporta de
persoanele vinovate.
(5) Contraventiilor prevazute la art. 35 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor*).
----------
*) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobata si modificata prin Legea
nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din
22 aprilie 2002.
Art. 37
Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu
stiinta a inregistrarilor in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea
veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de
activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste conform legii.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 38
(1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi
Ministerul Finantelor Publice va elabora normele si reglementarile contabile
simplificate, armonizate cu directivele europene*).
(2) Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin.
(2) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile
contabile aplicabile persoanelor prevazute la art. 1.
------------
*) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru
aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 si nr. 279 bis din
25 aprilie 2002, reglementari care se aplica incepand cu data de 1 ianuarie
2003.
Art. 39
Ministerul Finantelor Publice exercita controlul asupra modului in care se
aplica prevederile prezentei legi.
Art. 40
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
Art. 41
Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate
juridica, cu sediul in strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1,
cu sediul sau domiciliul in Romania, cat si subunitatilor cu sediul in Romania,
ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul in
strainatate.
Art. 42
(1) Pentru asigurarea cadrului organizatoric de consultare si analiza in
procesul de elaborare a normelor si reglementarilor din domeniul
contabilitatii, se reorganizeaza Colegiul Consultativ al Contabilitatii, care
functioneaza pe langa Ministerul Finantelor Publice.
(2) Modul de organizare, atributiile si sursele de finantare a
cheltuielilor se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 43
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si
evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat in
Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotararea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si
conducerea contabilitatii, atributiile si raspunderile conducatorului
compartimentului financiar-contabil, publicata in Buletinul Oficial nr. 156 din
29 decembrie 1970;
- Hotararea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicata
in Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
- Hotararea nr. 1.116/1975 privind imbunatatirea analizei pe baza de
bilant, cresterea operativitatii si calitatii informatiilor cu privire la
rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat, publicata
in Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
- Hotararea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs
valutar aferente capitalului social in devize si alte operatiuni aplicabile
incepand cu bilantul contabil cu termen de depunere pana la 15 aprilie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie
1996, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor in
domeniul contabilitatii, verificarea si certificarea bilantului contabil in
baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificarile
ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea
in contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie
1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi*).
*) Liniutele 5 7 ale art. 43 au fost introduse prin Ordonanta Guvernului
nr. 61/2001 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 310/2002.