ORDIN
Nr. 1840 din 10 decembrie 2004
pentru aprobarea Precizarilor referitoare la unele masuri care trebuie luate
pentru punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei
nationale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1247 din 23 decembrie 2004
Avand in vedere dispozitiile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 348/2004
privind denominarea monedei nationale si ale art. 38 alin. (2) din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru
punerea in aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale,
cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Precizarile prevazute la art. 1 se aplica de catre persoanele juridice
prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu exceptia institutiilor de credit si a unitatilor
Trezoreriei Statului.
Art. 3
Directia de reglementari contabile si Directia generala a contabilitatii
publice vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
PRECIZARI
referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru punerea in aplicare a
Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale
In vederea aplicarii corespunzatoare a prevederilor Legii nr. 348/2004
privind denominarea monedei nationale, persoanele juridice prevazute la art. 1
din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, vor lua urmatoarele masuri privind:
A. Contabilizarea operatiunilor, raportari contabile periodice si situatii
financiare anuale
1. In perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2005, persoanele prevazute la art. 1
din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
tin contabilitatea in lei vechi.
Pentru aceasta perioada registrele de contabilitate, formularele
financiar-contabile, comune pe economie, cele privind taxa pe valoarea
adaugata, precum si alte registre, situatii si jurnale de evidenta se intocmesc
in lei vechi.
2. Raportarile contabile semestriale la data de 30 iunie 2005 ale
persoanelor prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se intocmesc in lei vechi, la nivel de
mii lei.
3. Situatiile financiare anuale pentru anul 2005 se intocmesc in moneda
noua, la nivel de leu, fara subdiviziunile leului.
4. La data de 1 iulie 2005 persoanele juridice prevazute la art. 1 din
Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
realizeaza conversia in lei noi a soldurilor initiale, a rulajelor si
soldurilor finale cuprinse in balanta de verificare la data de 30 iunie 2005.
Raspunderea pentru corectitudinea conversiei revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii
unitatii respective.
Incepand cu data de 1 iulie 2005 contabilitatea se tine in lei noi,
denumiti, potrivit legii, lei.
Operatiunea de conversie se efectueaza astfel:
- fie prin rotunjirea sumelor la ordinul sutelor, in plus pentru valori mai
mari de 50 inclusiv, respectiv in minus pentru valori mai mici de 50, urmata de
impartirea la 10.000 (zece mii) a sumelor astfel rezultate;
Exemplu:
__________________________________________________________________________
Suma Rotunjire Impartire Diferenta de regularizat
in lei vechi la ordinul sutelor la 10.000 lei (in lei noi)
__________________________________________________________________________
1 2 = rotunjire 3 = 2/10.000 4 = (2 - 1)/10.000
la ordinul sutelor
274.532,35 274.500 27,45 -0,003235
274.751,65 274.800 27,48 +0,004835
__________________________________________________________________________
- fie prin impartirea sumelor la 10.000 (zece mii), urmata de rotunjirea
zecimalelor sumelor astfel obtinute la a doua zecimala (banul), prin adaos sau
lipsa, astfel: suma rezultata in urma impartirii ce depaseste 0,0050 lei noi
inclusiv se rotunjeste la 0,01 lei noi, iar suma mai mica de 0,0050 lei noi se
rotunjeste la 0 (zero) lei noi.
Exemplu:
______________________________________________________________________________
Suma Rezultat Suma Diferenta de regularizat
in lei vechi in urma impartirii in lei noi (in lei noi)
in urma rotunjirii
______________________________________________________________________________
1 2 = 1 / 10.000 3 = rotunjirea 4 = [(3*10.000) -
la a doua zecimala 1] / 10.000
131.475,28 13,147528 13,15 +0,002472
261.735,28 26,173528 26,17 -0,003528
______________________________________________________________________________
Operatiunea de conversie se realizeaza si pentru soldurile cuprinse in
balantele de verificare a conturilor analitice, urmarindu-se concordanta dintre
valorile inscrise in contul sintetic si cele inscrise in conturile analitice.
In situatia in care valorile obtinute in urma conversiei valorilor din
balantele de verificare a conturilor analitice la 30 iunie 2005 conduc la
denaturarea semnificatiei economice a acestora, exista posibilitatea ca
valorile soldurilor din balantele de verificare a conturilor analitice sa
reprezinte numere cu mai mult de doua zecimale rezultate din operatiunea de
conversie.
In cazul elementelor ale caror valori provin din mai multe componente de
calcul, conversia se efectueaza fie asupra valorilor rezultante, fie asupra
componentelor avute in vedere la determinarea acestora, in functie de
necesitati (de exemplu: in cazul stocurilor, componentele pret unitar,
valoare).
Creantele si datoriile fata de terti convertite sunt supuse verificarii
interne si pot face obiectul confirmarii/informarii pe baza extraselor
soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de clienti si alti debitori,
respectiv furnizorii si alti creditori, in vederea punerii de acord a sumelor
rezultate ca urmare a conversiei. Se poate proceda in acelasi mod, inclusiv in
cazul datoriilor catre bugetul de stat si catre alte bugete.
Regularizarea diferentelor rezultate din conversie
1. Diferentele rezultate din conversia elementelor de activ si a celor de
pasiv se preiau in contul 473 "Decontari din operatii in curs de
clarificare".
La data de 31 decembrie 2005, eventualul sold al contului 473
"Decontari din operatii in curs de clarificare" se trece la cheltuieli
sau venituri, respectiv in conturile 658 "Alte cheltuieli de
exploatare" sau 758 "Alte venituri din exploatare", dupa caz.
2. La institutiile publice, diferentele rezultate din conversia elementelor
de activ si de pasiv se preiau in debitul sau creditul, dupa caz, al
conturilor: 702 "Finantare de la buget privind anii precedenti si alte
surse", 528 "Venituri din anii precedenti si alte surse", 337
"Fonduri cu destinatie speciala", in functie de modul de finantare a
institutiilor publice.
B. Documente justificative si financiar-contabile
1. Potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 348/2004, preturile si tarifele
bunurilor si serviciilor vor fi afisate atat in moneda veche, cat si in moneda
noua, incepand cu data de 1 martie 2005 si pana la data de 30 iunie 2006.
Afisarea se face la locul de expunere a bunurilor si, respectiv, de prestare a
serviciilor sau, in cazul furnizorilor de utilitati, la casieriile acestor
unitati.
2. Facturile emise de furnizorii de utilitati in perioada 1 martie - 30
iunie 2005 se intocmesc in lei vechi, cu prezentarea totalurilor de plata atat
in lei vechi, cat si in lei noi.
Prin furnizori de utilitati se intelege acei agenti economici care
presteaza servicii sau livreaza bunuri de utilitate publica, cum sunt:
furnizarea energiei electrice, termice, a gazelor naturale si a apei,
canalizarea, telefonia fixa si mobila, transmisia de programe TV si radio si
alte servicii similare.
3. Incepand cu data de 1 iulie 2005, facturile si toate documentele
justificative si financiar-contabile se intocmesc in lei noi.
De asemenea, registrele de contabilitate, registrele privind T.V.A., precum
si orice alte registre sau jurnale intocmite de persoanele prevazute la art. 1
din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
se intocmesc in lei noi.
Dispozitii tranzitorii
Valorile inscrise in facturi si alte documente emise in lei vechi anterior
datei de 30 iunie 2005 si primite dupa data de 1 iulie 2005 vor fi convertite
in lei noi, in temeiul art. 5 alin. (1) din Legea nr. 348/2004. In aceasta
situatie pot fi efectuate confirmari de solduri, dupa caz.
4. Incepand cu data de 1 iulie 2005, agentii economici care sunt obligati,
potrivit legii, sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera
clientilor bon fiscal si, la cerere, factura/factura fiscala in lei noi,
indiferent daca plata se efectueaza in moneda veche sau in moneda noua.
5. Pe tot parcursul perioadei in care moneda veche are putere circulatorie,
respectiv pana la data de 31 decembrie 2006, registrul de casa se intocmeste in
moneda noua.
Soldul registrului de casa se prezinta in moneda noua.
Prezentarea componentei soldului de casa se face in functie de structura
numerarului existent, respectiv moneda noua si moneda veche, dupa caz.
6. Sumele prevazute in bugetele institutiilor publice si ale altor
institutii, potrivit legii, se transforma in moneda noua prin impartirea la
10.000, iar sumele rezultate se rotunjesc in lei.
7. Incepand cu data de 1 iulie 2005, institutiile publice au obligatia
prezentarii bugetelor si a listelor de investitii in moneda noua la unitatile
Trezoreriei Statului la care isi au deschise conturile, in vederea efectuarii
operatiunilor de incasari si plati.