ORDIN
Nr. 1753 din 22 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii
elementelor de activ si de pasiv
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1174 din 13 decembrie 2004
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 4 si 9 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 629 din 26 august
2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii
elementelor de activ si de pasiv, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Se abroga Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388/1995 pentru aprobarea
Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 18 decembrie
1995.
Art. 3
Directia de reglementari contabile si Directia generala a contabilitatii
publice vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de
pasiv
1. Inventarierea elementelor de activ si de pasiv reprezinta ansamblul
operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor respective,
cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se
efectueaza.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea situatiei reale a tuturor
elementelor de activ si de pasiv ale fiecarei unitati, precum si a bunurilor si
valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau
fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa
ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei unitatii pentru
respectivul exercitiu financiar.
2. Organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv
din cadrul societatilor comerciale, societatilor/companiilor nationale, regiilor
autonome, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, societatilor
cooperatiste, institutiilor publice, asociatiilor si celorlalte persoane
juridice cu si fara scop patrimonial, precum si ale persoanelor fizice care
desfasoara activitati producatoare de venituri, denumite in continuare unitati,
se efectueaza potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale reglementarilor
contabile aplicabile, precum si ale prezentelor norme.
3. In temeiul prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, unitatile au obligatia sa efectueze inventarierea
generala a elementelor de activ si de pasiv detinute la inceputul activitatii,
cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau
incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau
a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune,
care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate
elementele de activ dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere
anuala, cu aprobarea administratorului, a ordonatorului de credite sau a
persoanei care are obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv, cu
respectarea prevederilor pct. 5 alin. 3.
In baza prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de
la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate
in administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali
de credite.
4. La inceputul activitatii unitatii, inventarierea are ca scop principal
stabilirea si evaluarea elementelor de activ ce constituie aport la capitalul
unitatii. Elementele de activ care constituie aport la capitalul social al
agentilor economici, la patrimoniul initial al persoanelor juridice fara scop
patrimonial si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in
registrul-inventar grupate pe conturi.
5. Inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv se face, de
regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si
specificul activitatii fiecarei unitati.
In cadrul agentilor economici cu activitate complexa, bunurile pot fi
inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu
conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in
situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in
registrul-inventar se va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si
inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de
bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii
exercitiului financiar.
6. Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit
prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are
obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv si care elaboreaza si
transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise adaptate la specificul
unitatii.
7. Inventarierea elementelor de activ si de pasiv se efectueaza de catre
comisii de inventariere, formate din cel putin doua persoane, numite prin
decizie scrisa, emisa de persoanele autorizate prevazute la pct. 6. In decizia
de numire se mentioneaza in mod obligatoriu componenta comisiei, numele
responsabilului comisiei, modul de efectuare a inventarierii, gestiunea supusa
inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor.
La persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri,
precum si la unitatile al caror numar de salariati este redus, iar valoarea
bunurilor din gestiune nu depaseste plafonul stabilit de administratori,
inventarierea poate fi efectuata de catre o singura persoana.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre
o comisie centrala, numita, de asemenea, prin decizie scrisa, emisa de
persoanele autorizate prevazute la pct. 6, care are ca sarcina sa organizeze,
sa instruiasca, sa supravegheze si sa controleze modul de efectuare a
operatiunilor de inventariere.
Comisia de inventariere raspunde de efectuarea tuturor lucrarilor de inventariere,
potrivit prevederilor legale.
Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in
comisii vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si
tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii
elementelor de activ si de pasiv, inclusiv evaluarea lor conform
reglementarilor contabile aplicabile.
Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv se pot efectua
atat cu salariatii proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii
incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor
supuse inventarierii si nici contabilii care tin evidenta gestiunii respective.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri bine
justificate si numai prin decizie scrisa, emisa de catre cei care i-au numit.
8. In vederea bunei desfasurari a operatiunilor de inventariere,
administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care au obligatia
gestionarii elementelor de activ si de pasiv trebuie sa ia masuri pentru
crearea conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de inventariere, prin:
- organizarea depozitarii bunurilor grupate pe sortotipodimensiuni, codificarea
acestora si intocmirea etichetelor de raft;
- tinerea la zi a evidentei tehnico-operative la gestiuni si a celei
contabile si efectuarea confruntarii datelor din aceste evidente;
- participarea intregii comisii de inventariere la lucrarile de
inventariere;
- asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor care se
inventariaza, respectiv pentru sortare, asezare, cantarire, masurare, numarare
etc.;
- asigurarea participarii la identificarea bunurilor inventariate
(calitate, sort, pret etc.) a unor specialisti din unitate sau din afara
acesteia, la solicitarea responsabilului comisiei de inventariere, care au
obligatia de a semna listele de inventariere pentru atestarea datelor inscrise;
- dotarea gestiunii cu aparate si instrumente adecvate si in numar
suficient pentru masurare, cantarire etc., cu mijloace de identificare
(cataloage, mostre, sonde etc.), precum si cu formulare si rechizite necesare;
- dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul si de
sigilare a spatiilor inventariate;
- asigurarea protectiei membrilor comisiei de inventariere in conformitate
cu normele de protectie a muncii;
- asigurarea securitatii usilor, ferestrelor, portilor etc. de la magazine,
depozite, gestiuni etc.
9. Principalele masuri organizatorice care trebuie luate de catre comisia
de inventariere sunt urmatoarele:
a) inainte de inceperea operatiunii de inventariere sa ia de la gestionarul
raspunzator de gestiunea bunurilor o declaratie scrisa din care sa rezulte
daca:
- gestioneaza bunuri si in alte locuri de depozitare;
- in afara bunurilor unitatii respective, are in gestiune si alte bunuri
apartinand tertilor, primite cu sau fara documente;
- are plusuri sau lipsuri in gestiune, despre a caror cantitate sau valoare
are cunostinta;
- are bunuri nereceptionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru
care s-au intocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fara documente legale;
- detine numerar sau alte hartii de valoare rezultate din vanzarea
bunurilor aflate in gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate in evidenta
gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va mentiona in declaratia scrisa felul, numarul si
data ultimului document de intrare/iesire a bunurilor in/din gestiune.
Declaratia se dateaza si se semneaza de catre gestionarul raspunzator de
gestiunea bunurilor si de catre comisia de inventariere, care atesta ca a fost
data in prezenta sa;
b) sa identifice toate locurile (incaperile) in care exista bunuri ce
urmeaza a fi inventariate;
c) sa asigure inchiderea si sigilarea spatiilor de depozitare, in prezenta
gestionarului, ori de cate ori se intrerup operatiunile de inventariere si se
paraseste gestiunea.
Daca bunurile supuse inventarierii, gestionate de catre o singura persoana,
sunt depozitate in locuri diferite sau cand gestiunea are mai multe cai de
acces, membrii comisiei care efectueaza inventarierea trebuie sa sigileze toate
aceste locuri si caile lor de acces, cu exceptia locului in care a inceput
inventarierea, care se sigileaza numai in cazul cand inventarierea nu se
termina intr-o singura zi. La reluarea lucrarilor se verifica daca sigiliul
este intact; in caz contrar, acest fapt se va consemna intr-un proces-verbal de
constatare, care se semneaza de catre comisia de inventariere si de catre
gestionar, luandu-se masurile corespunzatoare.
Documentele intocmite de comisia de inventariere raman in cadrul gestiunii
inventariate, in locuri special amenajate (fisete, casete, dulapuri etc.),
incuiate si sigilate. Sigiliul se pastreaza, pe durata inventarierii, de catre
responsabilul comisiei de inventariere;
d) sa bareze si sa semneze, la ultima operatiune, fisele de magazie,
mentionand data la care s-au inventariat bunurile, sa vizeze documentele care
privesc intrari sau iesiri de bunuri, existente in gestiune, dar
neinregistrate, sa dispuna inregistrarea acestora in fisele de magazie si
predarea lor la contabilitate, astfel incat situatia scriptica a gestiunii sa
reflecte realitatea.
La unitatile de desfacere cu amanuntul, care folosesc metoda
global-valorica, gestionarul trebuie sa intocmeasca si sa depuna la
contabilitate, inainte de inceperea inventarierii, raportul de gestiune in care
sa se inscrie toate documentele de intrare si de iesire a marfurilor, precum si
cele privind numerarul depus la casierie, intocmit pana in momentul inceperii
inventarierii;
e) sa verifice numerarul din casa si sa stabileasca suma incasarilor din
ziua curenta, solicitand intocmirea monetarului (la gestiunile cu vanzare cu
amanuntul) si depunerea numerarului la casieria unitatii;
f) sa controleze daca toate instrumentele si aparatele de masura sau de
cantarire au fost verificate si daca sunt in buna stare de functionare.
In cazul in care gestionarul lipseste, comisia de inventariere aplica
sigiliul si comunica aceasta conducerii unitatii respective. Conducerea
unitatii are obligatia sa il incunostinteze imediat, in scris, pe gestionar
despre inventarierea ce trebuie sa se efectueze, indicand locul, ziua si ora
fixate pentru inceperea lucrarilor.
Daca gestionarul sau reprezentantul sau legal nu se prezinta la locul, data
si ora fixate, inventarierea se efectueaza de catre comisia de inventariere in
prezenta altei persoane, numita prin decizie scrisa, care sa il reprezinte pe
gestionar.
10. Pentru desfasurarea corespunzatoare a inventarierii este indicat, daca
este posibil, sa se sisteze operatiunile de intrare-iesire a bunurilor supuse
inventarierii, luandu-se din timp masurile corespunzatoare pentru a nu se
stanjeni procesul normal de livrare sau de primire a bunurilor.
Daca operatiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor nu pot fi
suspendate, se prevede crearea unei zone tampon in care sa se depoziteze
bunurile primite in timpul inventarierii sau sa se permita expedieri la
clienti, iar operatiunile respective se vor efectua numai in prezenta comisiei
de inventariere, care va mentiona pe documentele respective "primit in
timpul inventarierii" sau "eliberat in timpul inventarierii",
dupa caz, in scopul evitarii inventarierii duble sau a omisiunilor.
11. Pe toata durata inventarierii, programul si perioada inventarierii vor
fi afisate la loc vizibil.
12. Inventarierea imobilizarilor necorporale se efectueaza prin constatarea
existentei si apartenentei acestora la unitatile detinatoare, iar in cazul
brevetelor, licentelor, al know-how si al marcilor de fabrica este necesara
dovedirea existentei acestora pe baza titlurilor de proprietate.
13. Inventarierea terenurilor se efectueaza pe baza documentelor care
atesta proprietatea acestora si a schitelor de amplasare.
Cladirile se inventariaza prin identificarea lor pe baza titlurilor de
proprietate si a dosarului tehnic al acestora.
Constructiile si echipamentele speciale cum sunt: retelele de energie
electrica, termica, gaze, apa, canal, telecomunicatii, caile ferate si altele
similare se inventariaza potrivit regulilor stabilite de detinatorii acestora.
Imobilizarile corporale care in perioada inventarierii se afla in afara
unitatii (vapoare, locomotive, vagoane, avioane, autovehicule etc.), plecate in
cursa de lunga durata, masinile de forta si utilajele energetice, masinile,
utilajele si instalatiile de lucru, aparatele si instalatiile de masurare,
control si reglare si mijloacele de transport date pentru reparatii in afara
unitatii se inventariaza inaintea iesirii lor temporare din unitate sau prin
confirmare scrisa primita de la unitatea unde acestea se gasesc.
14. In listele de inventariere a imobilizarilor necorporale si corporale
aflate in curs de executie se mentioneaza pentru fiecare obiect in parte, pe
baza constatarii la fata locului: denumirea obiectului, descrierea amanuntita a
stadiului in care se afla acesta, pe baza valorii din documentatia existenta
(devize), precum si in functie de volumul lucrarilor realizate la data
inventarierii. Materialele si utilajele primite de la beneficiari pentru montaj
si neincorporate in lucrari se inventariaza separat.
15. Investitiile puse in functiune total sau partial, carora nu li s-au
intocmit formele de inregistrare ca imobilizari corporale, se inscriu in liste
de inventariere separate. De asemenea, lucrarile de investitii care nu se mai
executa, fiind sistate sau abandonate, se inscriu in liste de inventariere
separate, aratandu-se cauzele sistarii sau abandonarii, aprobarea de sistare
sau abandonare si masurile ce se propun in legatura cu aceste lucrari.
16. Stabilirea stocurilor faptice se face prin numarare, cantarire,
masurare sau cubare, dupa caz. Bunurile aflate in ambalaje originale intacte nu
se desfac decat prin sondaj, acest lucru urmand a fi mentionat si in listele de
inventariere respective.
La lichidele a caror cantitate efectiva nu se poate stabili prin
transvazare si masurare, continutul vaselor - stabilit in functie de volum,
densitate, compozitie etc. - se verifica prin scoaterea de probe din aceste
vase, tinandu-se seama de densitate, compozitie si de alte caracteristici ale
lichidelor, care se constata fie organoleptic, fie prin masurare sau probe de
laborator, dupa caz.
Materialele de masa ca: ciment, otel beton, produse de cariera si
balastiera, produse agricole si alte materiale similare, ale caror cantarire si
masurare ar necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea
bunurilor respective, se pot inventaria pe baza de calcule tehnice.
In listele de inventariere a materialelor prevazute la alineatele
precedente se mentioneaza modul cum s-a facut inventarierea, precum si datele
tehnice care au stat la baza calculelor.
17. Bunurile din domeniul public al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale, date in administrare institutiilor publice si
regiilor autonome potrivit legii, se inventariaza si se evidentiaza in mod
distinct in cadrul acestor unitati.
18. Bunurile aflate asupra angajatilor la data inventarierii (echipament,
cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariaza si se trec in liste separate,
specificandu-se persoanele care raspund de pastrarea lor. In cadrul
evidentierii acestora pe formatii si locuri de munca, bunurile vor fi
centralizate si comparate cu datele din evidenta tehnico-operativa, precum si
cu cele din evidenta contabila.
Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se inventariaza cu prioritate
fara a se stanjeni desfacerea imediata a acestora.
Comisia de inventariere are obligatia sa controleze toate locurile in care
pot exista bunuri supuse inventarierii.
19. Toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de
inventariere, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe
gestiuni si pe categorii de bunuri.
20. Bunurile apartinand altor unitati (inchiriate, in leasing, in custodie,
cu vanzare in consignatie, spre prelucrare etc.) se inventariaza si se inscriu
in liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri vor contine
informatii cu privire la numarul si data actului de predare-primire si ale
documentului de livrare, precum si alte informatii utile.
Listele de inventariere cuprinzand bunurile apartinand tertilor se trimit
si persoanei fizice sau juridice, romane ori straine, dupa caz, careia ii
apartin bunurile respective, in termen de cel mult 15 zile de la terminarea
inventarierii, urmand ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele
nepotriviri in termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere.
Neconfirmarea in acest termen presupune recunoasterea exactitatii datelor
inscrise in listele de inventariere.
In caz de nepotriviri, unitatea detinatoare este obligata sa clarifice
situatia diferentelor respective si sa comunice constatarile sale persoanei
fizice sau juridice careia ii apartin bunurile respective, in termen de 5 zile
de la primirea sesizarii.
21. Pentru bunurile depreciate, inutilizabile sau deteriorate, fara miscare
ori greu vandabile, comenzi in curs, abandonate sau sistate, precum si pentru
creantele si obligatiile incerte ori in litigiu se intocmesc liste de
inventariere separate sau situatii analitice separate, dupa caz.
22. Determinarea stocurilor faptice se face astfel incat sa se evite
omiterea ori inventarierea de doua sau de mai multe ori a acelorasi bunuri.
23. Bunurile aflate in expeditie se inventariaza de catre unitatile
furnizoare, iar bunurile achizitionate aflate in curs de aprovizionare se
inventariaza de unitatea cumparatoare si se inscriu in liste de inventariere
separate.
24. Inainte de inceperea inventarierii productiei in curs de executie si a
semifabricatelor din productia proprie, este necesar:
- sa se predea la magazii si la depozite, pe baza documentelor, toate
piesele, ansamblurile si agregatele a caror prelucrare a fost terminata;
- sa se colecteze din sectii sau ateliere toate produsele reziduale si
deseurile, intocmindu-se documentele de constatare;
- sa se intocmeasca documentele de constatare si sa se clarifice situatia
semifabricatelor a caror utilizare este indoielnica.
25. In cazul productiei in curs de executie se inventariaza atat produsele
care nu au trecut prin toate fazele (stadiile) prelucrarii impuse de procesul
tehnologic de productie, cat si produsele care, desi au fost terminate, nu au
trecut toate probele de receptionare tehnica sau nu au fost completate cu toate
piesele si accesoriile lor.
In cadrul productiei in curs de executie se cuprind, de asemenea, lucrarile
si serviciile in curs de executie sau neterminate.
26. Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb,
semifabricatele etc., aflate la locurile de munca si nesupuse prelucrarii, nu
se considera productie in curs de executie. Acestea se inventariaza separat si
se repun in conturile din care provin, diminuandu-se cheltuielile, iar dupa
terminarea inventarierii acestora se vor evidentia in conturile initiale de
cheltuieli.
Inventarierea productiei in curs de executie din cadrul sectiilor auxiliare
se face prin stabilirea gradului de executare a lucrarilor (reparatii, lucrari
pentru terti etc.).
27. La unitatile de constructii-montaj, in listele de inventariere a productiei
neterminate se includ:
- categoriile de lucrari si parti de elemente de constructii la care n-a
fost executat intregul volum de lucrari prevazute in normele de deviz;
- lucrarile executate (terminate), dar nereceptionate de catre beneficiar.
28. Inventarierea lucrarilor de modernizare nefinalizate sau de reparatii
ale cladirilor, instalatiilor, masinilor, utilajelor, mijloacelor de transport
si ale altor bunuri se face prin verificarea la fata locului a stadiului fizic
al lucrarilor. Astfel de lucrari se consemneaza intr-o lista de inventariere
separata, in care se indica denumirea obiectului supus modernizarii sau
reparatiei, gradul de executare a lucrarii, costul de deviz si cel efectiv al
lucrarilor executate.
29. Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si
confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale
conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul
soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3),
prezentat ca model in anexa la prezentele norme, sau punctajelor reciproce, in
functie de necesitati. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de
confirmare constituie abateri de la prezentele norme.
In situatia unitatilor care efectueaza decontarea creantelor si
obligatiilor pe baza de conturi sau deconturi externe periodice confirmate de
catre partenerii externi, aceste documente tin locul extraselor de cont
confirmate.
30. Disponibilitatile banesti, cecurile, cambiile, biletele la ordin,
scrisorile de garantie, acreditivele, ipotecile, precum si alte valori aflate
in casieria unitatilor se inventariaza in conformitate cu prevederile legale.
Disponibilitatile aflate in conturi la banci sau la unitatile Trezoreriei
Statului se inventariaza prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont
emise de acestea cu cele din contabilitatea unitatii.
In acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi
lucratoare a anului, puse la dispozitie de unitatile bancare si unitatile
Trezoreriei Statului, vor purta stampila oficiala a acestora.
Disponibilitatile in lei si in valuta din casieria unitatii se inventariaza
in ultima zi lucratoare a exercitiului financiar, dupa inregistrarea tuturor
operatiunilor de incasari si plati privind exercitiul respectiv,
confruntandu-se soldurile din registrul de casa cu monetarul si cu cele din
contabilitate.
31. Inscrierea in listele de inventariere a marcilor postale, a timbrelor
fiscale, tichetelor de calatorie, bonurilor cantitati fixe, a biletelor de
spectacole, de intrare in muzee, expozitii si altele asemenea se face la
valoarea lor nominala, cu exceptia timbrelor cu valoare filatelica.
32. Pentru toate celelalte elemente de activ si de pasiv, cu ocazia
inventarierii, se verifica realitatea soldurilor conturilor respective, iar
pentru cele aflate la terti se fac cereri de confirmare, care se vor atasa la
listele respective dupa primirea confirmarii.
33. Pe ultima fila a listei de inventariere, gestionarul trebuie sa
mentioneze daca toate bunurile si valorile banesti din gestiune au fost
inventariate si consemnate in listele de inventariere in prezenta sa. De
asemenea, acesta mentioneaza daca are obiectii cu privire la modul de efectuare
a inventarierii. In acest caz, comisia de inventariere este obligata sa
analizeze obiectiile, iar concluziile la care a ajuns se vor mentiona la
sfarsitul listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semneaza pe fiecare fila de catre membrii
comisiei de inventariere si de catre gestionar.
In cazul gestiunilor colective (cu mai multi gestionari), listele de
inventariere se semneaza de catre toti gestionarii, iar in cazul
predarii-primirii gestiunii, acestea se semneaza atat de catre gestionarul
predator, cat si de catre cel primitor.
34. Inventarierea elementelor de activ ale unitatii se materializeaza prin
inscrierea acestora, fara spatii libere si fara stersaturi, in formularul
"Lista de inventariere" (cod 14-3-12), prezentat ca model in anexa la
prezentele norme. Acest formular serveste ca document pentru stabilirea
lipsurilor si a plusurilor de bunuri si valori, constatate cu ocazia
inventarierii, precum si pentru constatarea deprecierilor.
In cazul imobilizarilor corporale, precum si al celorlalte elemente de
activ pentru care au fost constituite provizioane pentru deprecieri, in listele
de inventariere (cod 14-3-12) se va inscrie valoarea contabila neta a acestora
(col. 9), care se va compara cu valoarea lor actuala, stabilita cu ocazia
inventarierii (col. 12).
Pentru inventarierea elementelor de activ si de pasiv ce nu reprezinta
bunuri este suficienta prezentarea lor in situatii analitice distincte care sa
fie totalizate si sa justifice soldul conturilor sintetice respective in care
acestea sunt cuprinse si care se preiau in Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice - cod 14-3-12/a),
prezentata ca model in anexa la prezentele norme, se utilizeaza pentru acele
gestiuni la care evidenta analitica a bunurilor se tine dupa metoda
global-valorica.
In functie de necesitati, unitatile pot utiliza si formularul Lista de
inventariere (cod 14-3-12/b), prezentat ca model in anexa la prezentele norme.
35. Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu
in care se inscriu rezultatele inventarierii elementelor de activ si de pasiv,
grupate dupa natura lor, conform posturilor din bilant.
Elementele de activ si de pasiv inscrise in registrul-inventar au la baza
listele de inventariere, procesele-verbale de inventariere si situatiile
analitice, dupa caz, care justifica continutul fiecarui post din bilant.
In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele
rezultate din operatiunea de inventariere se actualizeaza cu intrarile sau
iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii
exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse in
registrul-inventar. Operatiunea de actualizare a datelor rezultate din
inventariere se va efectua astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa
fie reflectata situatia reala a elementelor de activ si de pasiv.
36. Rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor
constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta
tehnico-operativa (fisele de magazie) si din contabilitate.
Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedeaza la o analiza
a tuturor stocurilor inscrise in fisele de magazie si a soldurilor din
contabilitate pentru bunurile inventariate. Erorile descoperite cu aceasta
ocazie trebuie corectate operativ, dupa care se procedeaza la stabilirea
rezultatelor inventarierii, prin confruntarea cantitatilor consemnate in
listele de inventariere, cu evidenta tehnico-operativa pentru fiecare pozitie
in parte.
37. Evaluarea elementelor de activ si de pasiv cu ocazia inventarierii se
face potrivit prevederilor reglementarilor contabile aplicabile, precum si ale
prezentelor norme. Evaluarea se va efectua cu respectarea principiului
permanentei metodelor, potrivit caruia modelele si regulile de evaluare trebuie
mentinute, asigurand comparabilitatea in timp a informatiilor contabile.
38. Evaluarea activelor imobilizate si a stocurilor, cu ocazia
inventarierii, se face la valoarea actuala a fiecarui element, denumita valoare
de inventar, stabilita in functie de utilitatea bunului, starea acestuia si
pretul pietei.
39. La stabilirea valorii de inventar a bunurilor se va aplica principiul
prudentei, potrivit caruia se va tine seama de toate ajustarile de valoare
datorate deprecierilor.
In cazul in care se constata ca valoarea de inventar, stabilita in functie
de utilitatea bunului pentru unitate si pretul pietei, este mai mare decat
valoarea cu care acesta este evidentiat in contabilitate, in listele de
inventariere se vor inscrie valorile din contabilitate.
In cazul in care valoarea de inventar a bunurilor este mai mica decat
valoarea din contabilitate, in listele de inventariere se inscrie valoarea de
inventar.
40. Imobilizarile necorporale si corporale constatate ca fiind depreciate
se vor evalua la valoarea actuala a fiecareia, stabilita in functie de
utilitatea sa si pretul pietei. Corectarea valorii contabile a imobilizarilor
necorporale si corporale si aducerea lor la nivelul valorii de inventar se
efectueaza, in functie de tipul de depreciere existenta, fie prin inregistrarea
unei amortizari suplimentare, in cazul in care se constata o depreciere
ireversibila, fie prin constituirea sau suplimentarea unor provizioane pentru
depreciere, in cazul in care se constata o depreciere reversibila a acestora.
41. Evaluarea imobilizarilor corporale la data bilantului se efectueaza la
cost, mai putin amortizarea si provizioanele cumulate din depreciere, sau la
valoarea reevaluata, aceasta fiind valoarea justa la data reevaluarii, mai
putin orice amortizare si orice pierdere din depreciere cumulata, in
conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
42. Activele de natura stocurilor se evalueaza la valoarea contabila, mai
putin deprecierile constatate. In cazul in care valoarea contabila a stocurilor
este mai mare decat valoarea de inventar, valoarea stocurilor se diminueaza
pana la valoarea realizabila neta, prin constituirea unui provizion pentru
depreciere.
43. Provizioanele pentru deprecieri sau amortizarea suplimentara se
inregistreaza in contabilitate indiferent de situatia economica a unitatii,
inclusiv in cazul in care aceasta inregistreaza pierdere contabila.
44. Evaluarea titlurilor de valoare (titluri de participare, titluri de
plasament, alte titluri) se efectueaza, in cazul celor cotate pe piete
reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, pe
baza pretului mediu ponderat, calculat pe ultimele 12 luni calendaristice,
pentru titlurile tranzactionate in respectivul interval de timp, iar in cazul
titlurilor netranzactionate pe pietele reglementate si supravegheate, in
functie de valoarea activului net pe actiune.
Tratamentul plusurilor de valoare rezultate din evaluarea titlurilor de
valoare este cel prevazut de reglementarile contabile aplicabile.
45. Evaluarea creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila
de incasare sau de plata, in conformitate cu reglementarile contabile
aplicabile. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar
stabilita la inventariere si valoarea contabila neta a creantelor se
inregistreaza in contabilitate pe seama provizioanelor pentru deprecierea
creantelor.
46. Evaluarea creantelor si a datoriilor exprimate in valuta se face la
cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil
pentru data incheierii exercitiului financiar. Diferentele de curs valutar
favorabile sau nefavorabile intre cursul de schimb valutar la care sunt
inregistrate creantele sau datoriile in valuta si cursul de schimb valutar de
la data incheierii exercitiului se inregistreaza potrivit reglementarilor
contabile aplicabile.
Scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de
incasare sau de plata sunt prescrise se efectueaza numai dupa ce au fost
intreprinse toate demersurile juridice, potrivit legii, pentru decontarea
acestora.
47. Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere
intr-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in
principal, urmatoarele elemente: data intocmirii; numele si prenumele membrilor
comisiei de inventariere; numarul si data deciziei de numire a comisiei de
inventariere; gestiunea inventariata; data inceperii si terminarii operatiunii
de inventariere; rezultatele inventarierii; concluziile si propunerile comisiei
cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si la persoanele
vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea; volumul
stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara
desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in
circuitul economic; propuneri de scoatere din uz a obiectelor de inventar si
declasare sau casare a unor stocuri; constatari privind pastrarea, depozitarea,
conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte
aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
48. Pentru elementele de activ la care s-au constatat deprecieri, pe baza
listelor de inventariere intocmite distinct, comisia de inventariere face
propuneri privind constituirea provizioanelor pentru depreciere sau de
inregistrare a unor amortizari suplimentare (pentru deprecierile ireversibile
ale imobilizarilor), acolo unde este cazul, aratand totodata cauzele care au
determinat aceste deprecieri.
49. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri,
precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a
creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere trebuie sa primeasca
explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii, respectiv a
urmaririi decontarii creantelor.
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor cercetate, comisia de
inventariere stabileste caracterul lipsurilor, pierderilor, pagubelor si
deprecierilor constatate, precum si caracterul plusurilor, propunand, in
conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor
dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma
inventarierii.
50. In situatia constatarii unor plusuri in gestiune, bunurile respective
se vor evalua la valoarea justa.
In cazul constatarii unor lipsuri in gestiune, imputabile, administratorii
vor lua masura imputarii acestora la valoarea lor de inlocuire.
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul
de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui
lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care va cuprinde pretul de
cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv
T.V.A., cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli accesorii
necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a
bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi
imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se
stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.
La stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune
nu sunt considerate infractiuni, se va avea in vedere posibilitatea compensarii
lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele
conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din
cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model,
dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa priveasca aceeasi perioada
de gestiune si aceeasi gestiune.
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile
constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor
respective datorate vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor
bunuri.
Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale
care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba
anual de catre administratori, respectiv de catre ordonatorii de credite, si
servesc pentru uz intern in cadrul unitatilor respective.
Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile
constatate.
In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au
constatat plusuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare,
la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitatii
cantitative prin eliminarea din calcul a diferentei in plus.
Aceasta eliminare se face incepand cu sorturile care au preturile unitare
cele mai scazute, in ordine crescatoare.
In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au
constatat lipsuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la
compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la
stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitatii care
depaseste totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face incepand cu
sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.
51. Pentru bunurile la care sunt acceptate scazaminte, in cazul compensarii
lipsurilor cu plusurile stabilite la inventariere, scazamintele se calculeaza
numai in situatia in care cantitatile lipsa sunt mai mari decat cantitatile
constatate in plus.
In aceasta situatie, cotele de scazaminte se aplica in primul rand la
bunurile la care s-au constatat lipsurile.
Daca in urma aplicarii scazamintelor respective mai raman diferente
cantitative in minus, cotele de scazaminte se pot aplica si asupra celorlalte
bunuri admise in compensare, la care s-au constatat plusuri sau la care nu au
rezultat diferente.
Diferenta stabilita in minus in urma compensarii si aplicarii tuturor
cotelor de scazaminte, reprezentand prejudiciu pentru unitate, se recupereaza
de la persoanele vinovate, in conformitate cu dispozitiile legale.
Normele privind limitele admisibile la perisabilitate sau cele stabilite
intern nu se aplica anticipat, ci numai dupa constatarea existentei efective a
lipsurilor si numai in limita acestora.
De asemenea, normele de scazaminte nu se aplica automat, aceste norme fiind
considerate limite maxime.
Pentru pagubele constatate in gestiune raspund persoanele vinovate de
producerea lor. Imputarea acestora se va face la valoarea de inlocuire, asa cum
a fost definita in prezentele norme.
52. Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se
prezinta, in termen de 3 zile de la data incheierii operatiunilor de
inventariere, administratorului unitatii. Acesta, cu avizul conducatorului
compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului
juridic, decide, in termen de cel mult 5 zile de la primirea procesului-verbal,
asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.
53. Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta
tehnico-operativa in termen de cel mult 3 zile de la data aprobarii
procesului-verbal de inventariere de catre administrator sau ordonatorul de
credite.
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit
prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la 31
decembrie se intocmeste bilantul care face parte din situatiile financiare
anuale, ale carui posturi, in conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale reglementarilor
contabile aplicabile, trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate,
puse de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de pasiv stabilita pe
baza inventarului.
54. Prevederile Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale reglementarilor contabile aplicabile referitoare
la obligativitatea corelarii datelor din bilant cu datele inregistrate in
contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de
pasiv stabilita pe baza inventarului, se aplica si institutiilor publice.
In acest scop ordonatorii de credite au obligatia de a organiza
operatiunile de inventariere potrivit prezentelor norme, cu urmatoarele
precizari:
Valoarea bunurilor aflate in stoc la sfarsitul anului la unitatile
subordonate fara compartimente proprii de contabilitate - inregistrate pe
cheltuieli -, pe baza listelor de inventariere separate, se evidentiaza in
contabilitatea ordonatorului de credite prin diminuarea cheltuielilor si
majorarea valorii stocurilor de bunuri.
La inceputul anului urmator, operatiunea se storneaza prin debitarea
contului de cheltuieli si creditarea contului de bunuri corespunzator.
In acelasi mod se procedeaza si cu valoarea stocurilor de bunuri aflate in
sectiile, laboratoarele, atelierele etc. institutiilor publice, eliberate din
magazie, dar neconsumate inca.
Comisia de inventariere la institutiile publice este unica, atributiile ei
referindu-se atat la patrimoniul administrat direct de aceasta, cat si la
patrimoniul institutiilor subordonate, fara personalitate juridica, care nu au
compartimente proprii de contabilitate (circumscriptii veterinare, scoli
generale etc.). In aceste cazuri, din comisia de inventariere face parte, in
mod obligatoriu, si cate un reprezentant al unitatii respective fara
personalitate juridica.
Bunurile aflate in administrarea institutiilor publice se inventariaza
anual, cu exceptia cladirilor, constructiilor speciale si a celorlalte bunuri
aflate in gestiunea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare, care se
inventariaza o data la 3 ani.
Inventarierea bunurilor din patrimoniul cultural national mobil, a
fondurilor de carte, a valorilor de muzeu si a recuzitei in cadrul
institutiilor artistice de spectacole se face in conditiile si la termenele
stabilite prin norme elaborate de Ministerul Culturii si Cultelor, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice.
In functie de specificul activitatii unor unitati, ministerele, celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale ai caror conducatori
au calitatea de ordonatori principali de credite pot elabora norme proprii
privind inventarierea unor bunuri cu caracter specific aflate in administrare,
inclusiv pentru stabilirea unor exceptii de la regula generala de inventariere,
care vor fi avizate de Ministerul Finantelor Publice.
Bunurile inventariate la institutiile publice se evalueaza si se inscriu in
listele de inventariere la valoarea contabila (valoarea de inregistrare).
Bunurile constatate lipsa la inventariere se evalueaza si se inregistreaza
in contabilitate la valoarea contabila. Lipsurile imputabile se recupereaza de
la persoanele vinovate la valoarea de inlocuire, determinata potrivit
prezentelor norme.
Bunurile constatate in plus se evalueaza si se inregistreaza in
contabilitate la costul de achizitie al acestora, in conformitate cu
reglementarile contabile aplicabile, in functie de pretul pietei la data
constatarii sau de costul de achizitie al bunurilor similare.
Pana la aplicarea principiului prudentei pentru deprecierile consemnate in
procesul-verbal de inventariere, institutiile publice nu constituie
provizioane.
Pentru lipsuri, sustrageri si orice ale fapte care produc pagube ce
constituie infractiuni, ordonatorul de credite este obligat sa sesizeze
organele de urmarire penala in conditiile si la termenele stabilite de lege.
Pagubele constatate la inventariere, imputate persoanelor vinovate, precum
si debitorii deveniti insolvabili se evidentiaza in contabilitate in conturi
analitice distincte, iar in cadrul acestora, pe fiecare debitor, urmarindu-se
recuperarea lor potrivit legii.
Scaderea din contabilitate a unor pagube care nu se datoreaza culpei unei
persoane se face in baza aprobarii ordonatorului de credite respectiv, cu
avizul ordonatorului de credite ierarhic superior.
Plusul de casa constatat cu ocazia inventarierii numerarului din casieriile
institutiilor publice se varsa la bugetul din care este finantata institutia
publica, subcapitolul bugetar "incasari din alte surse".
55. Derogarile de la regula inventarierii anuale, precum si alte
reglementari contrare prezentelor norme, aprobate anterior de Ministerul
Finantelor Publice pentru unele categorii de institutii publice, se abroga.
ANEXA 1
LISTA DE INVENTARIERE
(Cod 14-3-12)
(Cod 14-3-12/b)
1. Serveste ca:
- document pentru inventarierea bunurilor aflate in gestiunile unitatii;
- document pentru stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri
(imobilizari, stocuri materiale) si a altor valori (elemente de trezorerie
etc.);
- document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor
(depozitelor) si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate;
- document pentru intocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri;
- document centralizator al operatiunilor de inventariere.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, la locurile de depozitare, anual sau in
situatiile prevazute de dispozitiile legale, de comisia de inventariere, pe
gestiuni, conturi de valori materiale, eventual grupe sau subgrupe, separat
pentru bunurile unitatii si separat pentru cele apartinand altor unitati,
aflate asupra personalului unitatii la data inventarierii, primite pentru
prelucrare etc., si se semneaza de catre membrii comisiei de inventariere si de
catre gestionar.
In cazul bunurilor primite in custodie si/sau consignatie, pentru
prelucrare etc., se intocmeste in doua exemplare, iar copia se inainteaza
unitatii in a carei evidenta se afla bunurile respective.
In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de
inventariere se semneaza de catre toti gestionarii, iar in cazul
predarii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atat de persoana
(persoanele) care preda (predau) gestiunea, cat si de gestionarul (gestionarii)
care primeste (primesc) gestiunea.
In listele de inventariere a bunurilor aflate in ambalaje originale
intacte, a lichidelor a caror cantitate efectiva nu se poate stabili prin
transvazare si masurare sau a materialelor de masa, in vrac etc., a caror
inventariere prin cantarire sau masurare ar necesita cheltuieli importante ori
ar conduce la degradarea bunurilor respective, se vor atasa notele de calcul
privind inventarierea, precum si datele tehnice care au stat la baza
calculelor.
Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb,
semifabricatele etc., aflate in sectiile de productie si nesupuse prelucrarii,
se inscriu separat in listele de inventariere.
Materialele, obiectele de inventar, produsele finite si ambalajele se
inscriu in listele de inventariere pe feluri, indicandu-se codul, unitatea de
masura, unii indici calitativi (tarie alcoolica, grad de umiditate la cereale
etc.).
Listele de inventariere intocmite pentru bunurile apartinand altor unitati
trebuie sa contina, pe langa elementele comune (felul materialului sau produsul
finit, cantitatea, valoarea etc.), numarul si data actului de predare-primire.
Pentru stocurile fara miscare, de calitate necorespunzatoare, depreciate,
fara desfacere asigurata, se intocmesc liste de inventariere separate, la care
se anexeaza procesele-verbale in care se arata cauzele nefolosirii, caracterul
si gradul deteriorarii sau deprecierii, daca este cazul, cauzele care au
determinat starea bunurilor respective, precum si persoanele vinovate, dupa
caz.
Constatarile facute se solutioneaza de conducerea unitatii in conformitate
cu dispozitiile legale.
3. Circula:
- la comisia de inventariere, pentru stabilirea minusurilor, plusurilor si
a deprecierilor constatate la inventar, precum si pentru consemnarea in
procesul-verbal a rezultatelor inventarierii;
- la gestionar, prin semnarea fiecarei file, mentionand pe ultima fila a
listei de inventariere ca toate cantitatile au fost stabilite in prezenta sa,
ca bunurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa;
- la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea diferentelor
valorice si semnarea listei de inventariere privind exactitatea soldului
scriptic, precum si pentru verificarea calculelor efectuate;
- la conducatorul compartimentului financiar-contabil si la compartimentul
juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii sau
deteriorarii bunurilor, inclusiv persoanele vinovate, precum si cu
procesul-verbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor
facute de comisia de inventariere;
- la conducatorul unitatii, impreuna cu procesul-verbal al rezultatelor
inventarierii, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute;
- la unitatea careia ii apartin valorile materiale primite in custodie,
pentru prelucrare etc., in scopul comunicarii eventualelor nepotriviri
(exemplarul 2).
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului*) este
urmatorul:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- denumirea unitatii;
- gestiunea; locul de depozitare;
- numarul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- codul sau numarul de inventar;
- unitatea de masura;
- cantitati: stocuri faptice, stocuri scriptice, diferente in plus,
diferente in minus;
- pretul unitar;
- valoarea contabila: valoarea, diferente in plus, diferente in minus;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele si prenumele, semnatura;
- contabilitate: numele si prenumele, semnatura.
------------
*) Formularul este reprodus in facsimil.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
S - Stocuri
D - Diferente
F - Faptice
C - Scriptice
P - Plus
M - Minus
V - Valoarea
- model -
______________________________________________________________________________
| Unitatea | LISTA DE INVENTARIERE | Gestiunea |
Pagina|
|____________| |_______________________| .....
|
| Magazia | Data ............. | Loc de depozitare |
|
|____________|_________________________________|_______________________|_______|
|Nr. |Denumirea |Codul |U/M|CANTITATI|PRET |VALOAREA
|Valoarea|DEPRECIEREA|
|crt.|bunurilor |sau | |_________|UNITAR|CONTABILA|de
|___________|
| |inventariate|numarul | | S | D | |_________|inventar| V
|Motivul|
| | |de | |____|____| | V | D | | | (cod)
|
| | |inventar| | F|C| P|M| | |_____| | |
|
| | | | | | | | | | | P| M| | |
|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4|5| 6|7| 8 | 9 |10|11| 12 | 13| 14
|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
|____|____________|________|___|__|_|__|_|______|___|__|__|________|___|_______|
| Numele si | Comisia de | Gestionar | Contabilitate
|
| prenumele | inventariere | (responsabil |
|
| | | imobilizari |
|
| | | corporale) |
|
|
|________________|______________|________________________________|
|_____________|____|_____|_____|______________|________________________________|
| Semnatura | | | | |
|
|_____________|____|_____|_____|______________|________________________________|
14-3-12
- model -
______________________________________________________________________________
| Unitatea ................. Pag. ............
|
| Gestiunea ................
|
|
|
| LISTA DE INVENTARIERE |
| Data .............
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | Cod sau | Inventar | Nr. | Cod sau | Inventar
|
|crt.| denumire | faptic | crt. | denumire | faptic
|
|____|________________|______________|_______|________________|________________|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | | |
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|____|________________|______________|_______|________________|________________|
| Comisia de | Numele si prenumele | Semnatura
|
| inventariere
|_______________________________________|________________|
|_____________________|_______________________________________|________________|
14-3-12/b
LISTA DE INVENTARIERE
(pentru gestiuni global-valorice - cod 14-3-12/a)
1. Serveste ca:
- document pentru inventarierea marfurilor, ambalajelor si altor materiale
aflate in evidenta cantitativ-valorica in unitatile cu amanuntul;
- document pentru stabilirea minusurilor si plusurilor valorice din
gestiunile inventariate;
- document justificativ de inregistrare in evidenta de la locurile de
depozitare si in contabilitate;
- document pentru intocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri.
2. Se intocmeste in doua exemplare la locurile de depozitare, pe gestiuni
si conturi de materiale, marfuri si ambalaje, si se semneaza de membrii
comisiei de inventariere, de gestionar si contabilul care tine evidenta
gestiunii. In cazul predarii-primirii gestiunii, listele de inventariere se
intocmesc in 3 exemplare, dintre care un exemplar la gestionarul predator, un
exemplar la gestionarul care primeste gestiunea, iar un exemplar la
contabilitate.
Pentru bunurile deteriorate total sau partial, degradate, precum si pentru
cele fara miscare sau cele care nu mai pot fi valorificate se intocmesc liste
de inventariere separate.
In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de
inventariere se semneaza de toti gestionarii sau de persoanele care au
calitatea de gestionar, iar in cazul predarii-primirii gestiunii, acestea
trebuie semnate atat de persoana (persoanele) care preda (predau) gestiunea,
cat si de gestionarul (gestionarii) care primeste (primesc) gestiunea.
Pentru bunurile aflate in ambalaje originale intacte, lichidele a caror
cantitate faptica nu se poate stabili prin transvazare si masurare sau
marfurile in vrac etc., a caror inventariere prin cantarire sau masurare ar
necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea bunurilor
respective, in listele de inventariere se mentioneaza modul in care s-a facut
inventarierea si datele tehnice care stau la baza calculelor.
In listele de inventariere se inscriu stocurile faptice stabilite de
comisia de inventariere prin numarare, cantarire, masurare sau cubare, dupa
caz.
Datele privind bunurile inventariate se inscriu in listele de inventariere
imediat dupa determinarea cantitatilor inventariate, in ordinea in care ele au
fost grupate, tinandu-se seama de dimensiunile si unitatile de masura cu care
figureaza in evidenta de la locurile de depozitare si in contabilitate.
Evaluarea stocurilor faptice in listele de inventariere se face cu aceleasi
preturi folosite la inregistrarea bunurilor in contabilitate.
Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii prin compararea stocului
faptic valoric al bunurilor inventariate cu soldul scriptic din contabilitate,
se procedeaza la o verificare amanuntita a exactitatii tuturor evaluarilor,
calculelor, totalizarilor si inregistrarilor din contabilitate si din evidenta
de la locurile de depozitare. Greselile identificate cu aceasta ocazie trebuie
corectate inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii.
3. Circula:
- la gestionar (sau gestionari, in cazul predarii-primirii gestiunii),
pentru semnarea fiecarei file a listei, mentionand pe ultima fila a listei ca
toate cantitatile au fost stabilite in prezenta sa (lor), ca bunurile
respective se afla in pastrarea si raspunderea sa (lor), ca nu mai are (au)
bunuri care nu au fost supuse inventarierii, precum si faptul ca preturile,
cantitatile, calitatile si unitatile de masura au fost stabilite in prezenta sa
(lor) si nu are (au) obiectiuni de facut;
- la membrii comisiei de inventariere, pentru semnarea fiecarei file a listei,
calcularea listelor de inventariere, intocmirea recapitulatiei listelor de
inventariere, stabilirea minusurilor sau a plusurilor valorice, stabilirea
perisabilitatilor, conform dispozitiilor legale, in cadrul procesului-verbal al
rezultatelor inventarierii;
- la compartimentul financiar-contabil unde se efectueaza confruntarea
dintre raportul de gestiune predat la contabilitate si valoarea totala a
inventarului faptic. Totodata se iau masuri pentru corecta determinare a
valorii deprecierilor constatate si inregistrarea in contabilitate a
provizioanelor pentru depreciere;
- la conducatorul compartimentului financiar-contabil si la oficiul
juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii,
deteriorarii bunurilor, numele persoanelor vinovate si cu procesul-verbal al
rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor facute de comisia de
inventariere;
- la conducatorul unitatii, impreuna cu procesele-verbale sus-mentionate,
pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute.
4. Se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- la compartimentul de verificari gestionare (exemplarul 2).
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului*) este
urmatorul:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- denumirea unitatii;
- gestiunea;
- locul de depozitare;
- numarul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- unitatea de masura; cantitatea;
- pretul unitar de inregistrare in contabilitate;
- valoarea contabila;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele si prenumele, semnatura;
- gestionarul si gestionarul primitor (in cazul predarii-primirii
gestiunii): numele si prenumele, semnatura;
- contabilitate: numele si prenumele, semnatura.
------------
*) Formularul este reprodus in facsimil.
Semnificatia coloanei P din tabelul de mai jos este urmatoarea:
P - Pret unitar de inregistrare in contabilitate
- model -
______________________________________________________________________________
| Unitatea ...... | LISTA DE INVENTARIERE | Gestiunea | Pagina
|
|_________________| Data ............ |__________________| ..........
|
| Magazia | | Loc de depozitare|
|
|_________________|________________________|__________________|________________|
|Nr. |Denumirea | Cod| U/M| Cantitatea| P|Valoarea |Valoarea| Deprecierea
|
|crt.|bunurilor | | | | |contabila|de
|________________|
| |inventariate| | | | |
|inventar|Valoarea|Motivul|
| | | | | | | | | | (cod)
|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5| 6 | 7 | 8 | 9
|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
| |Total pagina| X | X | | X| | | |
|
|____|____________|____|____|___________|__|_________|________|________|_______|
| Comisia de inventariere
|Gestionar|Gestionar*)|Contabilitate|
|__________________________________________|_________|___________|_____________|
| Numele si prenumele | | | | | | |
|______________________|______|_____|______|_________|___________|_____________|
| Semnatura | | | | | |
|
|______________________|______|_____|______|_________|___________|_____________|
14-3-12/a
*) Se semneaza de gestionarul primitor, in cazul predarii-primirii
gestiunii.
EXTRAS DE CONT
(Cod 14-6-3)
1. Serveste la comunicarea si solicitarea de la debitor a sumelor pretinse,
ramase neachitate, provenite din relatii economico-financiare si ca instrument
de conciliere prearbitrala.
2. Se intocmeste in 3 exemplare de compartimentul financiar-contabil al
unitatii beneficiare, pe baza datelor din contabilitatea analitica.
3. Circula:
- la conducatorul compartimentului financiar-contabil si conducatorul
unitatii emitente, pentru semnare (toate exemplarele);
- la unitatea debitoare (exemplarele 1 si 2), care restituie unitatii
emitente exemplarul 2 semnat pe verso de conducatorul unitatii si conducatorul
compartimentului financiar-contabil, pentru confirmarea debitului.
Eventualele obiectii asupra sumelor prevazute in extrasul de cont se
consemneaza intr-o nota explicativa semnata de conducatorul unitatii si
conducatorul compartimentului financiar-contabil, care se anexeaza la
exemplarul 2 al extrasului de cont.
4. Se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil al unitatii emitente (exemplarul 3,
precum si exemplarul 2, dupa primirea confirmarii);
- la compartimentul financiar-contabil al unitatii debitoare (exemplarul
1).
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului*) este
urmatorul:
- denumirea unitatii creditoare;
- codul de identificare fiscala;
- nr. de inmatriculare la oficiul registrului comertului;
- sediul (localitatea, strada, numarul);
- judetul;
- contul;
- banca;
- denumirea formularului;
- denumirea unitatii debitoare;
- felul, numarul si data documentului;
- explicatii;
- suma;
- semnaturi: conducatorul unitatii, inclusiv stampila, conducatorul
compartimentului financiar-contabil.
------------
*) Formularul este reprodus in facsimil.
- model -
______________________________________________________________________________
| Unitatea creditoare Nr. de inregistrare .... din .........
|
| .................................. Catre ................................
|
| Cod de identificare fiscala ......
|
| Nr. de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului .....................
|
| Sediul (localitatea, strada, numar) ........................................
|
| Judetul ..........................
|
| Cont .............................
|
| Banca ............................ |
|
|
| EXTRAS DE CONT
|
| |
| Conform dispozitiilor in vigoare, va instiintam ca, in evidentele noastre
|
| contabile, la data de .............., unitatea dvs. figureaza cu urmatoarele
|
| debite: |
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
|______________________________________________________________________________|
| Documentul | Explicatii | Suma
|
| (felul, numarul si data) | |
|
|__________________________|__________________________|________________________|
|__________________________|__________________________|________________________|
|__________________________|__________________________|________________________|
|__________________________|__________________________|________________________|
|__________________________|__________________________|________________________|
|__________________________|__________________________|________________________|
14-6-3 t2
(verso)
______________________________________________________________________________
| In termen de 5 zile de la primire urmeaza sa ne restituiti acest extras
|
| confirmat pentru suma acceptata, iar in cazul constatarii de diferente sa
|
| anexati nota explicativa cuprinzand obiectiile dvs. Prezentul extras de cont
|
| tine loc de conciliere conform procedurii arbitrale.
|
| |
| Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului
|
| financiar-contabil,
|
| L.S. ................. .............................
|
|______________________________________________________________________________|
| Unitatea debitoare Nr. de inregistrare .... din ...............
|
| .................. Catre ......................................
|
| .................. ............................................
|
|
|
| Confirmam prezentul extras de cont pentru suma de ...................
lei,|
| pentru achitarea careia (se va completa dupa caz):
|
| a) am depus la banca ordinul de plata nr. ..... din ........................
|
| b) am depus la Oficiul Postal nr. ... mandatul postal nr. ... din ..........
|
| c) urmeaza sa efectuam plata intr-un termen de .............................
|
| Obiectiile noastre privind sumele din prezentul extras de cont sunt
|
| cuprinse in nota explicativa anexata.
|
| |
| Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului
|
| financiar-contabil,
|
| L.S. ................. ............................. |
|______________________________________________________________________________|