ORDIN Nr. 2861
din 9 octombrie 2009
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura
activelor, datoriilor si capitalurilor proprii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 704 din 20 octombrie 2009
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
ministrul finanţelor publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Normele privind organizarea şi
efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplică de către
persoanele juridice prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991,
republicată, denumite în continuare entităţi.
(3) Persoanele care obţin venituri din activităţi
independente şi sunt obligate, potrivit legii, să organizeze şi să conducă
evidenţa contabilă în partidă simplă aplică prevederile prezentului ordin.
(4) Entităţile autorizate, reglementate şi
supravegheate de Banca Naţională a României, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare pot aplica, pe lângă prevederile prezentului
ordin, şi reglementări specifice cu privire la organizarea şi efectuarea
inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor
proprii, emise de instituţiile de reglementare, în funcţie de specificul
activităţii.
(5) Entităţile prevăzute la alin. (2) au obligaţia să
emită proceduri proprii privind inventarierea, în baza normelor
prevăzute la art. 1 alin. (1), aprobate de administratorul, ordonatorul de
credite sau altă persoană care are obligaţia gestionării entităţii.
Art. 2. - Răspunderea pentru buna organizare a
lucrărilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991,
republicată, şi în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are
obligaţia gestionării entităţii.
Art. 3. - Prezentul ordin intră în vigoare în termen de
15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.753/2004 pentru
aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor
de activ şi de pasiv, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.174 din 13 decembrie 2004, cu modificările ulterioare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME
privind organizarea si efectuarea inventarierii
elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii
1. - (1) Inventarierea elementelor de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii reprezintă ansamblul
operaţiunilor prin care se constată existenţa tuturor elementelor respective,
cantitativ-valoric sau numai valoric, după caz, la data la care aceasta se
efectuează.
(2) Inventarierea are ca scop principal stabilirea
situaţiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii ale fiecărei entităţi, precum şi a bunurilor şi valorilor
deţinute cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice sau fizice, în
vederea întocmirii situaţiilor financiare anuale care trebuie să ofere o
imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei entităţii pentru respectivul
exerciţiu financiar.
2. - (1) în temeiul prevederilor Legii contabilităţii
nr. 82/1991, republicată, entităţile au obligaţia să efectueze inventarierea
elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii deţinute,
la începutul activităţii, cel puţin o dată în cursul exerciţiului financiar pe
parcursul funcţionării lor, în cazul fuziunii sau încetării activităţii, precum
şi în următoarele situaţii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul
efectuării controlului, sau a altor organe prevăzute de lege;
b) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau
plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
c) ori de câte ori intervine o predare-primire de
gestiune;
d) cu prilejul reorganizării gestiunilor;
e) ca urmare a calamităţilor naturale sau a unor
cazuri de forţă majoră;
f) în alte cazuri prevăzute de lege.
(2) In cazul în care, în situaţiile enumerate mai sus,
sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune,
aceasta poate ţine loc de inventariere anuală, cu aprobarea administratorului,
a ordonatorului de credite sau a persoanei care are obligaţia gestionării
entităţii, cu respectarea prevederilor pct. 4 alin. (4).
(3) In baza prevederilor Legii nr. 82/1991,
republicată, Ministerul Finanţelor Publice poate aproba excepţii de la regula
inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în
administrarea instituţiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
(4) Toate elementele de natura activelor trebuie să fie
date în răspundere gestionară sau în folosinţă, după caz, salariaţilor ori
administratorilor entităţii.
3. La începutul activităţii entităţii, inventarierea
are ca scop principal stabilirea şi evaluarea elementelor de natura activelor
ce constituie aport la capitalul entităţii. Elementele de natura activelor care
constituie aport la capitalul social al entităţilor şi la patrimoniul
instituţiilor publice se înscriu în registrul-inventar, grupate pe conturi.
4. - (1) Inventarierea anuală a elementelor de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii se face, de regulă, cu ocazia
încheierii exerciţiului financiar, avându-se în vedere şi specificul
activităţii fiecărei entităţi.
(2) La entităţile cu activitate complexă, bunurile
pot fi inventariate şi înaintea datei de încheiere a exerciţiului financiar, cu
condiţia asigurării valorificării şi cuprinderii rezultatelor inventarierii în
situaţiile financiare anuale întocmite pentru exerciţiul financiar respectiv.
(3) Entităţile care, potrivit legii contabilităţii,
au stabilit exerciţiul financiar diferit de anul calendaristic, organizează şi
efectuează inventarierea anuală astfel încât rezultatele acesteia să fie
cuprinse în situaţiile financiare întocmite pentru exerciţiul financiar stabilit.
(4) In situaţia inventarierii unor gestiuni pe
parcursul anului, în registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice
inventariate şi înscrise în listele de inventariere actualizate cu intrările şi
ieşirile de bunuri din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data
încheierii exerciţiului financiar.
5. Răspunderea pentru buna organizare a lucrărilor de
inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, şi în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile, revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării
entităţii. în vederea efectuării inventarierii, aceste persoane aprobă
proceduri scrise, adaptate specificului activităţii, pe care le transmit
comisiilor de inventariere.
6. - (1) Inventarierea elementelor de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii se efectuează de către comisii
de inventariere, numite prin decizie scrisă, emisă de persoanele prevăzute la
pct. 5. în decizia de numire se menţionează în mod obligatoriu componenţa
comisiei (numele preşedintelui şi membrilor comisiei), modul de efectuare a
inventarierii, metoda de inventariere utilizată, gestiunea supusă
inventarierii, data de începere şi de terminare a operaţiunilor.
(2) La entităţile al căror număr de salariaţi este
redus, inventarierea poate fi efectuată de către o singură persoană. In această
situaţie, răspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia
gestionării entităţii respective.
(3) Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo
unde este cazul, de către o comisie centrală, numită prin decizie scrisă, emisă
de persoanele prevăzute la pct. 5. Comisia centrală de inventariere are sarcina
să organizeze, să instruiască, să supravegheze şi să controleze modul de
efectuare a operaţiunilor de inventariere. Comisia centrală de inventariere
răspunde de efectuarea tuturor lucrărilor de inventariere, potrivit
prevederilor legale.
Pentru desfăşurarea în bune condiţii a operaţiunilor de
inventariere, în comisiile de inventariere vor fi numite persoane cu pregătire
corespunzătoare economică şi tehnică, care să asigure efectuarea corectă şi la
timp a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii, inclusiv evaluarea lor conform reglementărilor contabile
aplicabile.
(4) Inventarierea şi evaluarea elementelor de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii se pot efectua atât cu salariaţi
proprii, cât şi pe bază de contracte de prestări de servicii încheiate cu
persoane juridice sau fizice cu pregătire corespunzătoare.
(5) Din comisia de inventariere nu pot face parte
gestionarii depozitelor supuse inventarierii, contabilii care ţin evidenţa
gestiunii respective şi nici auditorii interni sau statutari.
Prin proceduri interne, entităţile pot stabili ca la
efectuarea operaţiunilor de inventariere să participe şi contabilii care ţin
evidenţa gestiunii respective, fără ca aceştia să facă parte din comisie.
(6) Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi
înlocuiţi decât în cazuri bine justificate şi numai prin decizie scrisă, emisă
de către cei care i-au numit.
(7) In condiţiile în care entităţile nu au niciun
salariat care să poată efectua operaţiunea de inventariere, aceasta se
efectuează de către administratori.
7. In vederea bunei desfăşurări a operaţiunilor de
inventariere, administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care au
obligaţia gestionării entităţii trebuie să ia măsuri pentru crearea condiţiilor
corespunzătoare de lucru comisiei de inventariere, prin:
- organizarea depozitării bunurilor grupate pe
sorto-tipo-dimensiuni, codificarea acestora şi întocmirea etichetelor de raft;
- ţinerea la zi a evidenţei tehnico-operative la
gestiuni şi a celei contabile şi efectuarea confruntării datelor din aceste
evidenţe;
- participarea întregii comisii de inventariere la
lucrările de inventariere;
- asigurarea personalului necesar pentru manipularea
bunurilor care se inventariază, respectiv pentru sortare, aşezare, cântărire,
măsurare, numărare etc;
- asigurarea participării la identificarea bunurilor
inventariate (calitate, sort, preţ etc.) şi la evaluarea lor, conform
reglementărilor contabile aplicabile, a unor specialişti din entitate sau din
afara acesteia, la solicitarea preşedintelui comisiei de inventariere. Aceste
persoane au obligaţia de a semna listele de inventariere pentru atestarea
datelor înscrise;
- dotarea gestiunii cu aparate şi instrumente adecvate
şi în număr suficient pentru măsurare, cântărire, cu cititoare de coduri de
bare etc, cu mijloace de identificare (cataloage, mostre, sonde etc), precum şi
cu birotica necesară;
- dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice
de calcul şi de sigilare a spaţiilor inventariate;
- asigurarea protecţiei membrilor comisiei de
inventariere în conformitate cu normele de protecţie a muncii;
- asigurarea securităţii uşilor, ferestrelor, porţilor
etc. de la magazine, depozite, gestiuni etc.
8. Principalele măsuri organizatorice care trebuie luate
de către comisia de inventariere sunt următoarele:
a) înainte de începerea operaţiunii de inventariere să
ia de la gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor o declaraţie scrisă din
care să rezulte dacă:
- gestionează bunuri şi în alte locuri de depozitare;
- în afara bunurilor entităţii respective are în
gestiune şi alte bunuri aparţinând terţilor, primite cu sau fără documente;
- are plusuri sau lipsuri în gestiune, despre a căror
cantitate ori valoare are cunoştinţă;
- are bunuri nerecepţionate sau care trebuie expediate
(livrate), pentru care s-au întocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fără documente legale;
- deţine numerar sau alte hârtii de valoare rezultate
din vânzarea bunurilor aflate în gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost
operate în evidenţa gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va menţiona în declaraţia
scrisă felul, numărul şi data ultimului document de intrare/ieşire a bunurilor
în/din gestiune.
Declaraţia se datează şi se semnează de către
gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor şi de către comisia de
inventariere. Semnarea declaraţiei de către gestionar se face în faţa comisiei
de inventariere;
b) să identifice toate locurile (încăperile) în care
există bunuri ce urmează a fi inventariate;
c) să asigure închiderea şi sigilarea spaţiilor de
depozitare, în prezenţa gestionarului, ori de câte ori se întrerup operaţiunile
de inventariere şi se părăseşte gestiunea.
Atunci când bunurile supuse inventarierii, gestionate
de către o singură persoană, sunt depozitate în locuri diferite sau gestiunea
are mai multe căi de acces, membrii comisiei care efectuează inventarierea
trebuie să sigileze toate aceste locuri şi căile lor de acces, cu excepţia
locului în care a început inventarierea, care se sigilează numai în cazul când
inventarierea nu se termină într-o singură zi. La reluarea lucrărilor se
verifică dacă sigiliul este intact; în caz contrar, acest fapt se va consemna
într-un proces-verbal de constatare, care se semnează de către comisia de
inventariere şi de către gestionar, luându-se măsurile corespunzătoare.
Documentele întocmite de comisia de inventariere rămân
în cadrul gestiunii inventariate în locuri special amenajate (fişete, casete,
dulapuri etc), încuiate şi sigilate. Preşedintele comisiei de inventariere
răspunde de operaţiunea de sigilare;
d) să bareze şi să semneze, la ultima operaţiune,
fişele de magazie, menţionând data la care s-au inventariat bunurile, să vizeze
documentele care privesc intrări sau ieşiri de bunuri, existente în gestiune,
dar neînregistrate, să dispună înregistrarea acestora în fişele de magazie şi
predarea lor la contabilitate, astfel încât situaţia scriptică a gestiunii să
reflecte realitatea;
e) să verifice numerarul din casă şi să stabilească
suma încasărilor din ziua curentă, solicitând depunerea numerarului la casieria
entităţii (la gestiunile cu vânzare cu amănuntul);
f) să controleze dacă toate instrumentele şi aparatele
de măsură sau de cântărire au fost verificate şi dacă sunt în bună stare de
funcţionare;
g) în cazul în care gestionarul nu s-a prezentat la
data şi ora fixate pentru începerea operaţiunilor de inventariere, comisia de
inventariere sigilează gestiunea şi comunică aceasta comisiei centrale sau
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are
obligaţia gestionării entităţii, conform procedurilor proprii privind
inventarierea. Aceste persoane au obligaţia să îl încunoştinţeze imediat, în
scris, pe gestionar despre reprogramarea inventarierii ce trebuie să se
efectueze, indicând locul, ziua şi ora fixate pentru începerea operaţiunilor de
inventariere.
Dacă gestionarul nu se prezintă nici de această dată la
locul, data şi ora fixate, inventarierea se efectuează de către comisia de
inventariere în prezenţa reprezentantului său legal sau a altei persoane,
numită prin decizie scrisă, care să îl reprezinte pe gestionar.
9. Pentru desfăşurarea corespunzătoare a inventarierii
este indicat, dacă este posibil, să se sisteze operaţiunile de intrare-ieşire a
bunurilor supuse inventarierii, luându-se din timp măsurile corespunzătoare
pentru a nu se stânjeni procesul normal de livrare sau de primire a bunurilor.
Dacă operaţiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor
nu pot fi suspendate, trebuie creată o zonă tampon în care să se depoziteze
bunurile primite în timpul inventarierii sau din care se pot expedia bunurile
la clienţi, operaţiunile respective efectuându-se numai în prezenţa comisiei de
inventariere, care va menţiona pe documentele respective „primit în timpul
inventarierii" sau „eliberat în timpul inventarierii", după caz, în
scopul evitării inventarierii duble sau a omisiunilor.
10. Pe toată durata inventarierii, programul şi
perioada inventarierii se afişează la loc vizibil.
11. Inventarierea imobilizărilor necorporale se
efectuează prin constatarea existenţei şi apartenenţei acestora la entităţile
deţinătoare, iar în cazul brevetelor, licenţelor, mărcilor de fabrică şi al
altor imobilizări necorporale este necesară dovedirea existenţei acestora pe
baza titlurilor de proprietate sau a altor documente juridice de atestare a
unor drepturi legale.
12. Inventarierea terenurilor se efectuează pe baza
documentelor care atestă dreptul de proprietate al acestora şi a altor
documente, potrivit legii.
Clădirile se inventariază prin identificarea lor pe
baza titlurilor de proprietate şi a dosarului tehnic al acestora.
Construcţiile şi echipamentele speciale cum sunt:
reţelele de energie electrică, termică, gaze, apă, canal, telecomunicaţii,
căile ferate şi altele similare se inventariază potrivit regulilor stabilite de
deţinătorii acestora.
Imobilizările corporale care în perioada inventarierii
se află în afara entităţii (vapoare, locomotive, vagoane, avioane, autovehicule
etc), plecate în cursă de lungă durată, maşinile de forţă şi utilajele
energetice, maşinile, utilajele şi instalaţiile de lucru, aparatele şi
instalaţiile de măsurare, control şi reglare şi mijloacele de transport date
pentru reparaţii în afara entităţii se inventariază înaintea ieşirii lor
temporare din gestiunea entităţii sau prin confirmare scrisă primită de la
entitatea unde acestea se găsesc, potrivit procedurilor proprii aprobate.
13. In listele de inventariere a imobilizărilor
necorporale şi corporale, aflate în curs de execuţie, se menţionează pentru
fiecare obiect în parte, pe baza constatării la faţa locului: denumirea
obiectului şi valoarea determinată potrivit stadiului de execuţie, pe baza
valorii din documentaţia existentă (devize), precum şi în funcţie de volumul
lucrărilor realizate la data inventarierii. Materialele şi utilajele primite de
la beneficiari pentru montaj şi neîncorporate în lucrări se inventariază
separat.
14. Investiţiile puse în funcţiune total sau parţial,
cărora nu li s-au întocmit formele de înregistrare ca imobilizări corporale, se
înscriu în liste de inventariere distincte. De asemenea, lucrările de
investiţii care nu se mai execută, fiind sistate sau abandonate, se înscriu în
liste de inventariere distincte, menţionându-se cauzele sistării sau
abandonării, aprobarea de sistare ori abandonare şi măsurile ce se propun în
legătură cu aceste lucrări.
15. - (1) Stabilirea stocurilor faptice se face prin
numărare, cântărire, măsurare sau cubare, după caz. Bunurile aflate în ambalaje
originale intacte se desfac prin sondaj, acest lucru urmând a fi menţionat şi
în listele de inventariere respective.
(2) La lichidele a căror cantitate efectivă nu se
poate stabili prin transvazare şi măsurare, conţinutul vaselor - stabilit în funcţie
de volum, densitate, compoziţie etc. - se verifică prin scoaterea de probe din
aceste vase, ţinându-se seama de densitate, compoziţie şi de alte
caracteristici ale lichidelor, care se constată fie organoleptic, fie prin
măsurare sau probe de laborator, după caz.
(3) Materialele de masă ca: ciment, oţel beton,
produse de carieră şi balastieră, produse agricole şi alte materiale similare,
ale căror cântărire şi măsurare ar necesita cheltuieli importante sau ar
conduce la degradarea bunurilor respective, se pot inventaria pe bază de
calcule tehnice.
(4) In listele de inventariere a materialelor
prevăzute la alineatele precedente se menţionează modul în care s-a făcut
inventarierea, precum şi datele tehnice care au stat la baza calculelor
respective.
16. Bunurile din domeniul public al statului şi al
unităţilor administrativ-teritoriale, date în administrare, concesionate sau
închiriate instituţiilor publice, societăţilor/companiilor naţionale şi
regiilor autonome potrivit legii, se inventariază şi se înscriu în listele de
inventariere distincte în cadrul acestor unităţi.
17. Bunurile aflate asupra angajaţilor la data
inventarierii (echipament, cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariază şi
se trec în liste de inventariere distincte, specificându-se persoanele care
răspund de păstrarea lor. în cadrul evidenţierii acestora pe formaţii şi locuri
de muncă, bunurile vor fi centralizate şi comparate cu datele din evidenţa
tehnico-operativă, precum şi cu cele din evidenţa contabilă.
Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se
inventariază cu prioritate, fără a se stânjeni consumul/comercializarea
imediată a acestora.
Comisia de inventariere are obligaţia să controleze
toate locurile în care pot exista bunuri care trebuie supuse inventarierii.
18. Toate bunurile ce se inventariază se înscriu în
listele de inventariere, care trebuie să se întocmească pe locuri de
depozitare, pe gestiuni şi pe categorii de bunuri.
19. - (1) Bunurile existente în entitate şi aparţinând
altor entităţi (închiriate, în leasing, în concesiune, în administrare, în
custodie, primite în vederea vânzării în regim de consignaţie, spre prelucrare
etc.) se inventariază şi se înscriu în liste de inventariere distincte. Listele
de inventariere pentru aceste bunuri trebuie să conţină informaţii cu privire
la numărul şi data actului de predare-primire şi ale documentului de livrare,
precum şi alte informaţii utile.
Listele de inventariere cuprinzând bunurile aparţinând
terţilor se trimit şi persoanei fizice sau juridice, române ori străine, după
caz, căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de cel mult 15 zile
lucrătoare de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor să
comunice eventualele nepotriviri în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
listelor de inventariere.
In caz de nepotriviri, entitatea deţinătoare este
obligată să clarifice situaţia diferenţelor respective şi să comunice
constatările sale persoanei fizice sau juridice căreia îi aparţin bunurile
respective, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea sesizării.
(2) Societăţile de leasing trebuie să solicite
utilizatorilor furnizarea listelor de inventariere cu bunurile care fac
obiectul contractelor de leasing. In baza datelor cuprinse în aceste liste,
societatea de leasing poate calcula şi înregistra ajustări pentru deprecierea
imobilizărilor sau a creanţelor imobilizate, după caz.
In cazul în care listele de inventariere nu sunt
furnizate de către locatar, societatea de leasing va putea constitui ajustări
pentru deprecierea bunurilor respective, pe baza preţurilor de piaţă
disponibile la data inventarierii, ţinând seama de caracteristicile bunului ce
face obiectul leasingului (an de fabricaţie, durata de viaţă).
Pentru verificarea exactităţii informaţiilor primite,
societăţile de leasing pot întreprinde verificări faptice la locatari, potrivit
procedurilor proprii.
(3) Pentru situaţiile prevăzute la prezentul punct,
entităţile deţinătoare ale bunurilor sunt obligate să efectueze inventarierea
şi să trimită spre confirmare listele de inventariere, după cum proprietarii
acelor bunuri sunt obligaţi să ceară confirmarea privind bunurile existente la
terţi. Neprimirea confirmării privind bunurile existente la terţi nu reprezintă
confirmare tacită.
20. Pentru bunurile depreciate, inutilizabile sau
deteriorate, fără mişcare ori greu vandabile, comenzi în curs, abandonate sau
sistate, precum şi pentru creanţele şi obligaţiile incerte ori în litigiu se
întocmesc liste de inventariere distincte sau situaţii analitice separate, după
caz.
21. Determinarea stocurilor faptice se face astfel
încât să se evite omiterea ori inventarierea de două sau de mai multe ori a
aceloraşi bunuri.
22. Bunurile aflate în expediţie se inventariază de
către entităţile furnizoare, iar bunurile achiziţionate aflate în curs de
aprovizionare se inventariază de entitatea cumpărătoare şi se înscriu în liste
de inventariere distincte.
23. - (1) Inainte de începerea inventarierii
produselor în curs de execuţie şi a semifabricatelor din producţia proprie,
este necesar:
- să se predea la magazii şi la depozite, pe baza
documentelor, toate produsele şi semifabricatele a căror prelucrare a fost
terminată;
- să se colecteze din secţii sau ateliere toate
produsele reziduale şi deşeurile, întocmindu-se documentele de constatare;
- să se întocmească documentele de constatare şi să se
clarifice situaţia semifabricatelor a căror utilizare este îndoielnică.
(2) In cazul produselor în curs de execuţie se
inventariază atât produsele care nu au trecut prin toate fazele (stadiile)
prelucrării impuse de procesul tehnologic de producţie, cât şi produsele care,
deşi au fost terminate, nu au trecut toate probele de recepţionare tehnică sau
nu au fost completate cu toate piesele şi accesoriile lor.
24. Inventarierea se efectuează, de asemenea, pentru
lucrările şi serviciile în curs de execuţie sau neterminate.
25. - (1) Materiile prime, materialele, piesele de
schimb, semifabricatele etc, aflate în secţiile de producţie şi nesupuse
prelucrării, nu se consideră produse în curs de execuţie. Acestea se
inventariază separat şi se repun în conturile din care provin, diminuându-se
cheltuielile, iar după terminarea inventarierii acestora se evidenţiază în
conturile iniţiale de cheltuieli.
(2) Inventarierea produselor, lucrărilor şi serviciilor
în curs de execuţie din cadrul secţiilor auxiliare se face prin stabilirea
stadiului de executare a acestora.
26. La entităţile care au activitate de
construcţii-montaj, pe baza constatării la faţa locului, se includ în liste de
inventariere distincte, pe categorii de lucrări şi părţi de elemente de
construcţii la care n-a fost executat întregul volum de lucrări prevăzute în
devize, respectiv lucrări executate (terminate), dar nerecepţionate de către
beneficiar, denumirea obiectului şi valoarea determinată potrivit stadiului de
execuţie, potrivit valorii din documentaţia existentă (devize), precum şi în
funcţie de volumul lucrărilor realizate la data inventarierii.
27. Inventarierea lucrărilor de modernizare
nefinalizate sau de reparaţii ale clădirilor, instalaţiilor, maşinilor,
utilajelor, mijloacelor de transport şi ale altor bunuri se face prin
verificarea la faţa locului a stadiului fizic al lucrărilor. Astfel de lucrări
se consemnează într-o listă de inventariere distinctă, în care se indică
denumirea obiectului supus modernizării sau reparaţiei şi valoarea determinată
potrivit costului de deviz şi celui efectiv al lucrărilor executate.
28. - (1) Creanţele şi obligaţiile faţă de terţi sunt
supuse verificării şi confirmării pe baza extraselor soldurilor debitoare şi
creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii care deţin ponderea valorică în
totalul soldurilor acestor conturi, potrivit „Extrasului de cont" (cod
14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri,
precum şi refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme şi se
sancţionează potrivit legii.
(2) In situaţia entităţilor care efectuează decontarea
creanţelor şi obligaţiilor pe bază de deconturi interne sau deconturi externe
periodice confirmate de către parteneri, aceste documente pot ţine locul
extraselor de cont confirmate.
29. - (1) Disponibilităţile băneşti, cecurile,
cambiile, biletele la ordin, scrisorile de garanţie, acreditivele, ipotecile,
precum şi alte valori aflate în casieria entităţilor se inventariază în
conformitate cu prevederile legale.
(2) Disponibilităţile aflate în conturi la bănci sau
la unităţile Trezoreriei Statului se inventariază prin confruntarea soldurilor
din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea entităţii.
In acest scop, extrasele de cont din ziua de 31
decembrie sau din ultima zi bancară, puse la dispoziţie de instituţiile de
credit şi unităţile Trezoreriei Statului, vor purta ştampila oficială a
acestora.
In cazul entităţilor care, potrivit prevederilor Legii nr.
82/1991, republicată, au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul
calendaristic, sunt avute în vedere informaţiile aferente ultimei zile a
exerciţiului financiar astfel ales.
(3) Disponibilităţile în lei şi în valută din casieria
entităţii se inventariază în ultima zi lucrătoare a exerciţiului financiar,
după înregistrarea tuturor operaţiunilor de încasări şi plăţi privind
exerciţiul respectiv, confruntându-se soldurile din registrul de casă cu
monetarul şi cu cele din contabilitate.
30. Inventarierea titlurilor pe termen scurt şi lung
se efectuează pe baza documentelor care atestă deţinerea acestora (registrul
acţionarilor, documente care au stat la baza achiziţiei sau primirii cu titlu
gratuit) cu respectarea legislaţiei în vigoare.
31. - (1) Inscrierea în listele de inventariere a
mărcilor poştale, a timbrelor fiscale, a tichetelorde călătorie, a tichetelor
de masă, a tichetelor cadou, a tichetelor de creşă, a tichetelor de vacanţă, a
bonurilor cantităţi fixe, a biletelor de spectacole, de intrare în muzee,
expoziţii şi altele asemenea se face la valoarea lor nominală, cu excepţia
timbrelor cu valoare filatelică. Pentru bunurile de această natură, constatate
fără utilitate (expirate, deteriorate), se întocmesc liste de inventariere
distincte.
(2) Inventarierea timbrelor filatelice se efectuează
potrivit procedurii elaborate în acest scop de către administratorii
entităţilor care le au în evidenţă.
32. Pentru toate celelalte elemente de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, cu ocazia inventarierii, se
verifică realitatea soldurilor conturilor respective, iar pentru cele aflate la
terţi se fac cereri de confirmare, care se vor ataşa la listele respective după
primirea confirmării.
33. Pe ultima filă a listei de inventariere,
gestionarul trebuie să menţioneze dacă toate bunurile şi valorile băneşti din
gestiune au fost inventariate şi consemnate în listele de inventariere în
prezenţa sa. De asemenea, acesta menţionează dacă are obiecţii cu privire la
modul de efectuare a inventarierii, In acest caz, comisia de inventariere este
obligată să analizeze obiecţiile, iar concluziile la care a ajuns se vor
menţiona la sfârşitul listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semnează pe fiecare filă de
către preşedintele şi membrii comisiei de inventariere, de către gestionar,
precum şi de către specialişti solicitaţi de către preşedintele comisiei de
inventariere pentru participarea la identificarea bunurilor inventariate.
In cazul gestiunilor colective (cu mai mulţi gestionari),
listele de inventariere se semnează de către toţi gestionarii, iar în cazul
predării-primirii gestiunii, acestea se semnează atât de către gestionarul
predător, cât şi de către cel primitor.
34. - (1) Completarea listelor de inventariere se efectuează
fie folosind sistemul informatic de prelucrare automată a datelor, fie prin
înscrierea elementelor de active identificate, fără spaţii libere şi fără
ştersături, conform procedurilor interne aprobate.
Listele de inventariere utilizate sunt cele prezentate
ca model în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.512/2008 privind documentele financiar-contabile.
(2) In cazul imobilizărilor corporale, precum şi al
celorlalte elemente de natura activelor pentru care există constituite ajustări
pentru depreciere sau ajustări pentru pierdere de valoare, în listele de
inventariere se înscrie valoarea de înregistrare în contabilitate a acestora,
mai puţin ajustările pentru depreciere sau pierdere de valoare înregistrate
până la data inventarierii, care se compară cu valoarea lor actuală, stabilită
cu ocazia inventarierii, pe bază de constatări faptice.
(3) In situaţia în care elementele de natura activelor
sunt inventariate prin metode de identificare electronică (de exemplu: cititor
de cod de bare etc), datele fiind transmise direct în sistemul informatic
financiar-contabil, listele de inventar sunt editate direct din sistemul
informatic. Se vor edita listele complete cu toate poziţiile inventariate sau
în mod selectiv numai pentru acele poziţii, repere unde se constată diferenţe
cantitative sau valorice (deprecieri), după caz.
In cazul în care se editează liste de inventariere care
cuprind numai poziţiile (reperele) la care se constată diferenţe cantitative
sau valorice, listele complete de inventariere se păstrează pe suport magnetic,
pe durata legală de păstrare a documentelor, In astfel de situaţii, evaluarea
bunurilor în vederea stabilirii eventualelor ajustări se efectuează prin
analiza şi evaluarea tuturor elementelor inventariate, nu numai a celor la care
s-au constatat diferenţe cantitative.
Inventarierile parţiale, precum şi inventarierile
efectuate în cursul anului, atunci când entitatea efectuează mai multe
inventarieri, se efectuează cu respectarea prezentelor norme, mai puţin completarea
„Registrului-inventar" (cod 14-1-2), care se efectuează cu ocazia
inventarierii anuale.
(4) Pentru inventarierea elementelor de natura
activelor care nu au substanţă materială, a datoriilor şi capitalurilor proprii
se întocmesc situaţii analitice distincte. Totalul situaţiilor analitice astfel
întocmite se verifică cu soldurile conturilor sintetice corespunzătoare, care
se preiau în „Registrul-inventar" (cod 14-1-2).
35. - (1) Rezultatele inventarierii se stabilesc prin
compararea datelor constatate faptic şi înscrise în listele de inventariere cu
cele din evidenţa tehnico-operativă (fişele de magazie) şi din contabilitate.
(2) Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se
procedează la o analiză a tuturor stocurilor înscrise în fişele de magazie şi a
soldurilor din contabilitate pentru bunurile inventariate. Erorile descoperite
cu această ocazie trebuie corectate operativ, după care se procedează la
stabilirea rezultatelor inventarierii prin confruntarea cantităţilor consemnate
în listele de inventariere cu evidenţa tehnico-operativă pentru fiecare
poziţie.
36. - (1) Evaluarea, cu ocazia inventarierii, a
elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii se face
potrivit prevederilor reglementărilor contabile aplicabile, precum şi ale
prezentelor norme.
(2) Evaluarea se va efectua cu respectarea principiului
permanenţei metodelor, potrivit căruia modelele şi regulile de evaluare trebuie
menţinute, asigurând comparabilitatea în timp a informaţiilor contabile.
37. La stabilirea valorii de inventar a bunurilor se
aplică principiul prudenţei, potrivit căruia se ţine seama de toate ajustările
de valoare datorate deprecierilor sau pierderilor de valoare.
In cazul în care se constată că valoarea de inventar
este mai mare decât valoarea cu care acesta este evidenţiat în contabilitate,
în listele de inventariere se înscriu valorile din contabilitate.
In cazul în care valoarea de inventar a bunurilor este
mai mică decât valoarea din contabilitate, în listele de inventariere se
înscrie valoarea de inventar.
38. Pentru elementele de natura activelor la care
s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere întocmite distinct
comisia de inventariere face propuneri de ajustări pentru depreciere sau
ajustări pentru pierdere de valoare, după caz, ori de înregistrare a unor
amortizări suplimentare (pentru deprecierile ireversibile ale imobilizărilor
amortizabile), acolo unde este cazul, arătând totodată cauzele care au
determinat aceste deprecieri.
39. Pentru toate plusurile, lipsurile şi deprecierile
constatate la bunuri, precum şi pentru pagubele determinate de expirarea
termenelor de prescripţie a creanţelor sau din alte cauze, comisia de
inventariere solicită explicaţii scrise de la persoanele care au răspunderea
gestionării bunurilor, respectiv a urmăririi decontării creanţelor.
Pe baza explicaţiilor primite şi a documentelor
analizate, comisia de inventariere stabileşte natura lipsurilor, pierderilor,
pagubelor şi deprecierilor constatate, precum şi natura plusurilor, propunând,
în conformitate cu dispoziţiile legale, modul de regularizare a diferenţelor
dintre datele din contabilitate şi cele faptice, rezultate în urma
inventarierii.
40. - (1) In situaţia constatării unor plusuri în
gestiune, bunurile respective se evaluează potrivit reglementărilor contabile
aplicabile.
(2) In cazul constatării unor lipsuri imputabile în
gestiune, administratorii trebuie să impută persoanelor vinovate bunurile lipsă
la valoarea lor de înlocuire.
Prin valoare de înlocuire, în sensul prezentelor
norme, se înţelege costul de achiziţie al unui bun cu caracteristici şi grad de
uzură similare celui lipsă în gestiune la data constatării pagubei, care
cuprinde preţul de cumpărare practicat pe piaţă, ia care se adaugă taxele
nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare şi alte
cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru
intrarea în gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsă,
ce urmează a fi imputate, care nu pot fi cumpărate de pe piaţă, valoarea de
imputare se stabileşte de către o comisie formată din specialişti în domeniul
respectiv.
(3) La stabilirea valorii debitului, în cazurile în
care lipsurile în gestiune nu sunt considerate infracţiuni, se are în vedere
posibilitatea compensării lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, dacă
sunt îndeplinite următoarele condiţii:
- să existe riscul de confuzie între sorturile
aceluiaşi bun material, din cauza asemănării în ceea ce priveşte aspectul
exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferenţele constatate în plus sau în minus să se
refere la aceeaşi perioadă de gestiune şi la aceeaşi gestiune.
(4) Nu se admite compensarea în cazurile în care s-a
făcut dovada că lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau
din degradarea bunurilor respective datorată vinovăţiei persoanelor care
răspund de gestionarea acestor bunuri.
(5) Listele cu sorturile de produse, mărfuri, ambalaje
şi alte valori materiale care întrunesc condiţiile de compensare datorită
riscului de confuzie se aprobă anual de către administratori, ordonatorii de
credite sau persoana care are obligaţia gestionării şi servesc pentru uz intern
în cadrul entităţilor respective.
Compensarea se face pentru cantităţi egale între
plusurile şi lipsurile constatate.
In cazul în care cantităţile sorturilor supuse
compensării, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decât cantităţile
sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda
la stabilirea egalităţii cantitative prin eliminarea din calcul a diferenţei în
plus. Această eliminare se face începând cu sorturile care au preţurile unitare
cele mai scăzute, în ordine crescătoare.
In cazul în care cantităţile sorturilor supuse compensării,
la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decât cantităţile sorturilor
admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de
asemenea, la stabilirea egalităţii cantitative prin eliminarea din calcul a
cantităţii care depăşeşte totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face
începând cu sorturile care au preţurile unitare cele mai scăzute, în ordine
crescătoare.
41. - (1) Pentru bunurile la care sunt acceptate
scăzăminte, în cazul compensării lipsurilor cu plusurile stabilite la
inventariere, scăzămintele se calculează numai în situaţia în care cantităţile
lipsă sunt mai mari decât cantităţile constatate în plus.
In această situaţie, cotele de scăzăminte se aplică în
primul rând la bunurile la care s-au constatat lipsurile.
Dacă în urma aplicării scăzămintelor respective mai
rămân diferenţe cantitative în minus, cotele de scăzăminte se pot aplica şi
asupra celorlalte bunuri admise în compensare, la care s-au constatat plusuri
sau la care nu au rezultat diferenţe.
Diferenţa stabilită în minus în urma compensării şi
aplicării tuturor cotelor de scăzăminte, reprezentând prejudiciu pentru
entitate, se recuperează de la persoanele vinovate, în conformitate cu
dispoziţiile legale.
(2) Normele privind limitele admisibile la perisabilitate
sau cele stabilite intern nu se aplică anticipat, ci numai după constatarea
existenţei efective a lipsurilor şi numai în limita acestora.
De asemenea, limitele de perisabilitate nu se aplică
automat, acestea fiind considerate limite maxime.
(3) Pentru pagubele constatate în gestiune răspund
persoanele vinovate de producerea lor. Imputarea acestora se face la valoarea
de înlocuire, aşa cum a fost definită în prezentele norme.
42. Rezultatele inventarierii se înscriu de către
comisia de inventariere într-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii
trebuie să conţină, în principal, următoarele elemente: data întocmirii, numele
şi prenumele membrilor comisiei de inventariere, numărul şi data deciziei de
numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile
inventariată/inventariate, data începerii şi terminării operaţiunii de
inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile şi propunerile comisiei cu
privire la cauzele plusurilor şi ale lipsurilor constatate şi persoanele
vinovate, precum şi propuneri de măsuri în legătură cu acestea, volumul
stocurilor depreciate, fără mişcare, cu mişcare lentă, greu vandabile, fără
desfacere asigurată şi propuneri de măsuri în vederea reintegrării lor în
circuitul economic, propuneri de scoatere din funcţiune a imobilizărilor
corporale, respectiv din evidenţă a imobilizărilor necorporale, propuneri de
scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar şi declasare
sau casare a unor stocuri, constatări privind păstrarea, depozitarea,
conservarea, asigurarea integrităţii bunurilor din gestiune, precum şi alte
aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
43. Propunerile cuprinse în procesul-verbal al
comisiei de inventariere se prezintă, în termen de 7 zile lucrătoare de la data
încheierii operaţiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de
credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entităţii. Acesta, cu avizul
conducătorului compartimentului financiar-contabil şi al
conducătorului compartimentului juridic, decide asupra soluţionării
propunerilor făcute, cu respectarea dispoziţiilor legale.
44. - (1) „Registrul-inventar" (cod 14-1-2) este
un document contabil obligatoriu în care se înscriu rezultatele inventarierii
elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, grupate
după natura lor, conform posturilor din bilanţ.
Elementele de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii înscrise în registrul-inventar au la bază listele de
inventariere, procesele-verbale de inventariere şi situaţiile analitice, după
caz, care justifică conţinutul fiecărui post din bilanţ.
(2) In cazul în care inventarierea are loc pe parcursul
anului, datele rezultate din operaţiunea de inventariere se actualizează cu
intrările sau ieşirile din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data
încheierii exerciţiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse în
registrul-inventar. Operaţiunea de actualizare a datelor rezultate din
inventariere se va efectua astfel încât la sfârşitul exerciţiului financiar să
fie reflectată situaţia reală a elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii.
(3) Completarea registrului-inventar se efectuează în
momentul în care se stabilesc soldurile tuturor conturilor bilanţiere, inclusiv
cele aferente impozitului pe profit, şi ajustările pentru depreciere sau
pierdere de valoare, după caz.
Registrul-inventar poate fi adaptat în funcţie de
specificul şi necesităţile entităţilor, cu condiţia respectării conţinutului
minim de informaţii prevăzut pentru acesta.
45. - (1) Rezultatele inventarierii trebuie
înregistrate în evidenţa tehnico-operativă în termen de cel mult 7 zile
lucrătoare de la data aprobării procesului-verbal de inventariere de către
administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabilă cu gestiunea
entităţii.
Rezultatul inventarierii se înregistrează în
contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, şi în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile.
(2) Pe baza registrului-inventar şi a balanţei de
verificare întocmite la finele exerciţiului financiar se întocmeşte bilanţul,
parte componentă a situaţiilor financiare anuale, ale cărui posturi trebuie să
corespundă cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia
reală a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii,
stabilită pe baza inventarului.
46. - (1) Prevederile Legii nr. 82/1991, republicată,
şi ale reglementărilor contabile aplicabile referitoare la obligativitatea
corelării datelor din bilanţ cu datele înregistrate în contabilitate, puse de
acord cu situaţia reală a elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii stabilită pe baza inventarului, se aplică şi
instituţiilor publice.
Bunurile aflate în administrarea instituţiilor publice
se inventariază anual, cu excepţia clădirilor, construcţiilor speciale şi a
celorlalte bunuri aflate în gestiunea misiunilor diplomatice şi a oficiilor
consulare, care se inventariază o dată la 3 ani.
Inventarierea bunurilor din patrimoniul cultural
naţional mobil, a fondurilor de carte, a valorilor de muzeu şi a recuzitei în
cadrul instituţiilor artistice de spectacole se face în condiţiile şi la
termenele stabilite prin norme elaborate de Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) In funcţie de specificul activităţii unor entităţi,
ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite
pot elabora norme proprii privind inventarierea unor bunuri cu caracter
specific aflate în administrare, inclusiv pentru stabilirea unor excepţii de la
regula generală de inventariere, care sunt avizate de Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Bunurile constatate lipsă la inventariere se
evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea contabilă. Lipsurile
imputabile se recuperează de la persoanele vinovate la valoarea de înlocuire,
determinată potrivit prezentelor norme.
Bunurile constatate în plus se evaluează şi se
înregistrează în contabilitate la costul de achiziţie al acestora, în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile, în funcţie de preţul
pieţei la data constatării sau de costul de achiziţie al bunurilor similare.
Pentru lipsuri, sustrageri şi orice ale fapte care
produc pagube ce constituie infracţiuni, ordonatorul de credite este obligat să
sesizeze organele de urmărire penală în condiţiile şi la termenele stabilite de
lege.
Pagubele constatate la inventariere, imputate
persoanelor vinovate, precum şi debitorii deveniţi insolvabili se evidenţiază
în contabilitate în conturi analitice distincte, iar în cadrul acestora, pe
fiecare debitor, urmărindu-se recuperarea lor potrivit legii.
Scăderea din contabilitate a unor pagube care nu se
datorează culpei unei persoane se face în baza aprobării ordonatorului de
credite respectiv, cu avizul ordonatorului de credite ierarhic superior.
Plusul de casă constatat cu ocazia inventarierii numerarului din
casieriile instituţiilor publice se varsă la bugetul din care este finanţată
instituţia publică, paragraful bugetar „Alte venituri"