DECIZIE Nr.
767 din 18 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul politistului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 750 din 5 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Mihai Tătuţ în Dosarul nr.
3.746/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicită
admiterea acesteia, arătând că textul de lege criticat este contrar
dispoziţiilor constituţionale care consacră egalitatea în drepturi, în măsura
în care este interpretat în sensul că acesta creează o facultate, iar nu o
obligaţie pentru acordarea gradului profesional de chestor de poliţie
persoanelor prevăzute în ipoteza textului de lege criticat.
Reprezentantul Ministerului
Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, arătând că textul de
lege criticat instituie o vocaţie, iar nu un drept, astfel că nu se poate
reţine încălcarea dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 3.746/2/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicată de Mihai Tătuţ cu
prilejul soluţionării recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 230
din 24 ianuarie 2007, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal în Dosarul nr. 3.746/2/2006.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
este neconstituţional în măsura în care se consideră că dispoziţiile sale au un
caracter dispozitiv, iar nu imperativ. In acest sens, arată că drepturile nu au
un caracter personal, ci unul obiectiv, impersonal, iar acordarea lor potrivit
bunăvoinţei unor autorităţi ar duce la îndepărtarea caracterului obiectiv al
drepturilor şi ar crea discriminări între diferitele persoane care îndeplinesc
în egală măsură condiţiile pentru obţinerea dreptului, dar care nu pot beneficia în mod egal de acesta.
Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că textul de lege criticat nu este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie,
deoarece nu instituie privilegii sau discriminări.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
textul de lege criticat se aplică tuturor categoriilor de persoane vizate de
ipoteza normei, fără privilegii şi fără discriminări. De asemenea, consideră
că, în speţă, sunt puse în discuţie probleme legale de aplicarea textului de lege,
iar nu aspecte de constituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional. Astfel, arată că art. 73 alin.
(3) din Legea nr. 360/2002 prevede doar posibilitatea, iar nu obligaţia
acordării gradului de chestor de poliţie. Prin urmare, îndeplinirea condiţiilor
prevăzute de lege nu creează un drept la acordarea acestui grad, ci doar o
vocaţie a acestuia, dreptul de apreciere aparţinând autorităţilor prevăzute de
lege. Potrivit principiului universalităţii, fiecare cetăţean urmează să
beneficieze de toate drepturile şi libertăţile consacrate prin Constituţie şi
prin legi, această posibilitate abstractă urmând a fi însă valorificată în
concret de fiecare cetăţean.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, aşa cum a
fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată prin Legea nr. 101/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 346 din 20 aprilie 2004.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 73 alin. (3): „Comisarilor-şefi
de poliţie care au o vechime în gradul profesional sau în gradul de colonel de
minimum 5 ani şi au fost încadraţi în această perioadă cel puţin 3 ani în
funcţii prevăzute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de
poliţie sau general de brigadă ori superioare şi au fost apreciaţi în ultimii 3
ani cu calificativul de cel puţin «foarte bun», la încetarea raporturilor de
serviciu li se poate acorda gradul profesional de chestor de poliţie, în
condiţiile prezentei legi."
In opinia autorului excepţiei, prevederile de lege
criticate contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (1) şi ale art. 16 alin. (1) şi
(2) din Constituţie, care se referă la universalitatea drepturilor şi
egalitatea în drepturi a cetăţenilor. De asemenea, consideră că sunt încălcate
şi dispoziţiile art. 20 din Constituţie, raportate la prevederile art. 1 din
Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale ce reglementează interzicerea generală a
discriminării.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 prevede posibilitatea ca,
la încetarea raporturilor de serviciu, în cazul îndeplinirii cumulative a mai
multor condiţii, să se acorde comisarilor-şefi de poliţie gradul profesional de
chestor de poliţie. Potrivit acestei reglementări, comisarii-şefi de poliţie au
vocaţia de a obţine gradul profesional de chestor de poliţie, dar nu au un
drept de care beneficiază în mod automat, iar autorităţile publice competente
au dreptul, dar nu obligaţia de a acorda gradul profesional respectiv.
Curtea observă că obţinerea şi acordarea gradului
profesional ori militar superior nu constituie un
drept fundamental prevăzut de Constituţie şi nu
instituie o obligaţie corelativă pentru autorităţi. Prin urmare, reglementarea
dreptului, a condiţiilor şi a procedurii de acordare intră în competenţa
exclusivă a legiuitorului.
Aşa fiind, Curtea apreciază că nu se poate reţine
existenţa vreunei lipse de concordanţă între textul de lege criticat şi
prevederile art. 15 alin. (1) din Constituţie care prevede că „cetăţenii
beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi [...]".
De asemenea, Curtea consideră că dreptul ce revine
autorităţilor publice competente de a aprecia asupra cazurilor concrete în care
propun gradul profesional superior ori refuză acordarea acestuia nu este de
natură să instituie discriminări, întrucât acesta se exercită în mod egal faţă
de toate persoanele aflate în situaţii identice.
In consecinţă, nici sub acest aspect textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constituţionale sau reglementărilor
internaţionale invocate de autorul excepţiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Mihai Tătuţ în Dosarul nr.
3.746/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. df. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea