DECIZIE Nr. 80 din 20 mai 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1 si 3 si ale art. 18 alin. 2 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 333 din 14 iulie 1999
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ion Bonini - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1 si 3 si ale art. 18 alin. 2 din Codul de
procedura penala, ridicata de Silvius Ion Becherescu in Dosarul nr. 2.597/1998
al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal raspunde Silvius Ion Becherescu, lipsind Consiliul Local
Eforie Sud, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei depune la dosar
concluzii scrise si solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
De asemenea, reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere
jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume deciziile nr. 177/1998 si nr.
5/1999, solicita admiterea, in parte, a exceptiei de neconstitutionalitate
invocate, sustinand ca, in cazul in care persoana vatamata este o unitate
administrativ-teritoriala, pornirea din oficiu a actiunii civile de catre
procuror incalca dispozitiile art. 119 si 120 din Constitutie, referitoare la
principiul autonomiei administratiei publice locale si al autonomiei
consiliilor locale si a primarului, precum si prevederile art. 41 alin. (2) din
legea fundamentala privind principiul ocrotirii in mod egal a proprietatii
private, indiferent de titular.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Constanta, prin Incheierea din 26 februarie 1999, pronuntata in
Dosarul nr. 2.597/1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 si 3 si ale art. 18 alin.
2 din Codul de procedura penala, ridicata de Silvius Ion Becherescu.
Obiectul procesului penal in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate
il constituie infractiunea de neglijenta in serviciu, prevazuta si pedepsita de
art. 249 alin. 1 din Codul penal, imputata lui Silvius Ion Becherescu pentru
faptul ca in calitate de primar al orasului Eforie a pus in executare doua
hotarari ale consiliului local referitoare la schimbul de terenuri din domeniul
privat al orasului cu terenuri din proprietatea unor persoane fizice.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate - impunand pornirea si exercitarea actiunii civile in cadrul
procesului penal si din oficiu, cand persoana vatamata este o unitate dintre
cele la care se refera art. 145 din Codul penal, obligand instanta sa se
pronunte din oficiu asupra repararii pagubei, chiar daca unitatea pagubita nu este
constituita parte civila, precum si pe procuror, cand participa la judecata, sa
sustina interesele civile ale unitatii respective, chiar daca aceasta nu s-a
constituit parte civila - incalca principiile inscrise la art. 119 si la art.
120 alin. (2) din Constitutie.
In opinia autorului exceptiei, de vreme ce, potrivit prevederilor art. 119
din Constitutie, "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice", iar conform art. 120 alin.
(2) din Constitutie, "Consiliile locale si primarii functioneaza, in
conditiile legii, ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile
publice din comune si din orase", singurele in masura sa decida daca pretind
sau nu despagubiri civile pentru eventuale pagube suferite in urma savarsirii
unei infractiuni si daca formuleaza asemenea pretentii prin actiune civila
exercitata in cadrul procesului penal ori pe calea unei actiuni civile separate
sunt aceste autoritati ale administratiei publice locale. Autorul exceptiei mai
sustine si faptul ca, potrivit prevederilor art. 100 din Legea administratiei
publice locale nr. 69/1991, nelegalitatea unei hotarari a consiliului local o
poate aprecia doar prefectul, atacand-o in contencios administrativ.
Instanta, exprimandu-si opinia asupra exceptiei in conformitate cu
prevederile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, arata ca
aceasta este "... nefondata, intrucat prevederile art. 17 si 18 din Codul
de procedura penala sunt norme imperative prin care s-a urmarit sa se creeze un
regim favorabil in ceea ce priveste repararea prejudiciilor" pentru
partile vatamate mentionate in aceste texte legale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
In punctul de vedere transmis de presedintele Camerei Deputatilor se
apreciaza ca dispozitiile art. 17 alin. 1 si 3 si ale art. 18 alin. 2 din Codul
de procedura penala sunt constitutionale. In motivarea acestui punct de vedere
se fac referiri doar la dreptul procurorului de a sustine actiunea civila. Se
arata, in aceasta ordine de idei, ca, "chiar si in calitate de persoana
juridica de drept civil, consiliile locale raman autoritati publice alese de
cetateni si se afla in serviciul acestora, solutionand treburile publice din
comune si orase". In felul acesta, notiunea de "public", existenta
in textul constitutional, se caracterizeaza, cu necesitate, printr-o sfera de
cuprindere mai larga decat cea rezultata din continutul expresiei
"persoana juridica de drept public". Conform prevederilor art. 130
alin. (1) din Constitutie, "in activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor", iar "problematica actiunii
civile, in legatura cu interesele patrimoniale ale comunei, orasului si judetului,
priveste, neindoielnic, ordinea de drept, ceea ce permite interventia
procurorului".
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia ridicata este
neintemeiata. Dupa ce se retine ca "autonomia locala implica si dreptul
organelor administratiei publice locale de a adopta, in mod independent, fara
nici un amestec al altor organe, actele juridice necesare in vederea realizarii
atributiilor ce le revin, potrivit legii", se invoca dreptul instantelor
judecatoresti, legal sesizate, de a se pronunta cu privire la incalcarea legii
penale, inclusiv asupra aspectelor civile legate de fapta penala,
considerandu-se ca "prin aceasta ele nu aduc nici o atingere sub nici o
forma principiului autonomiei locale, ci, prin intreaga activitate desfasurata
in scopul infaptuirii actului de justitie, contribuie la consolidarea statului
de drept". In acelasi punct de vedere se mai sustine ca "in procesul
civil roman, disponibilitatea nu este, insa, exclusiva, legea recunoscand
legitimare procesuala civila si altor persoane si organe". Se exemplifica
dreptul procurorului, al autoritatii tutelare si chiar al sindicatelor de a
promova anumite actiuni civile, precum si obligatia instantei de a se pronunta
din oficiu, in cadrul procesului de divort, cu privire la incredintarea minorilor
si la stabilirea contributiei parintilor la intretinerea acestora.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit la judecatorul-raportor, notele
scrise, depuse de autorul exceptiei, concluziile acestuia si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la urmatoarele dispozitii din
Codul de procedura penala:
Art. 17 alin. 1: "Actiunea civila se porneste si se exercita si din
oficiu, cand persoana vatamata este o unitate din cele la care se refera art.
145 din Codul penal.";
alin. 3: "In cazul aratat in alin. 1, instanta este obligata sa se
pronunte din oficiu asupra repararii pagubei, chiar daca unitatea pagubita nu
este constituita parte civila."
Art. 18 alin. 2: "Cand persoana vatamata este o unitate dintre cele la
care se refera art. 145 din Codul penal sau o persoana lipsita de capacitatea
de exercitiu ori cu capacitate de exercitiu restransa, procurorul, cand
participa la judecata, este obligat sa sustina interesele civile ale acesteia,
chiar daca nu este constituita parte civila."
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca pornirea si
exercitarea actiunii civile de catre procuror sau de catre instanta din oficiu,
in cazul in care partea vatamata este o unitate administrativ-teritoriala, in
lipsa solicitarii autoritatii administratiei publice locale respective sau
chiar contrar vointei explicite a acesteia, incalca principiul autonomiei
administratiei publice locale, consacrat in art. 119 din Constitutie, precum si
principiul autonomiei consiliului local si a primarului, ca autoritati
administrative autonome, reprezentand totodata o subrogare nejustificata in
atributiile exclusive ale acestor autoritati.
Dupa cum s-a aratat si in punctul de vedere al Guvernului, instanta
judecatoreasca, in cadrul solutionarii procesului penal, este indreptatita sa
se pronunte si asupra aspectelor civile legate de fapta penala, daca "a
fost legal sesizata". Sesizarea legala pentru exercitarea actiunii civile
poate fi facuta, potrivit principiului constitutional mai sus mentionat, numai
de catre persoana indreptatita sa pretinda despagubiri pentru paguba suferita,
singura exceptie putand viza doar persoana lipsita de capacitate de exercitiu
si de reprezentant legal.
In ceea ce priveste referirea autorului exceptiei la prefect, ca singurul in
drept sa controleze legalitatea hotararilor consiliilor locale, Curtea constata
ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat, potrivit prevederilor art. 123 alin.
(4) din Constitutie si ale art. 100 din Legea nr. 69/1991, posibilitatea
atacarii in fata instantei de contencios administrativ a actelor consiliului
judetean, ale celui local sau ale primarului, considerate ilegale, reprezinta
un drept, dar nu exclusiv, in cadrul atributiilor prefectului. Orice act al
unui organ al administratiei publice poate fi atacat in contencios
administrativ de persoana lezata in drepturile sale prin actul respectiv (art.
48 din Constitutie).
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a invocat incalcarea, prin
dispozitiile legale criticate, doar a prevederilor art. 119 si ale art. 120
alin. (2) din Constitutie, intrucat in speta se punea problema drepturilor
autoritatii publice locale. Curtea constata insa ca dispozitiile art. 17 alin.
1 si 3 si ale art. 18 alin. 2 din Codul de procedura penala sunt
neconstitutionale si sub un alt aspect, respectiv pentru incalcarea
principiului consacrat in art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular".
Curtea Constitutionala, avand de solutionat exceptii de
neconstitutionalitate referitoare la conditiile cerute de Codul penal pentru
punerea in miscare a actiunii penale, in cazul unor infractiuni contra
patrimoniului, a statuat ca stabilirea de conditii diferentiate - din oficiu
sau doar la plangerea prealabila a persoanei vatamate -, in functie de
titularul proprietatii private, inseamna o ocrotire discriminatorie a acestei
proprietati si, prin urmare, dispozitiile legale respective sunt
neconstitutionale. Asemenea solutii s-au pronuntat in cazul infractiunii de
abuz de incredere, prevazuta la art. 213 din Codul penal (Decizia nr. 177 din
15 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77
din 24 februarie 1999), si de gestiune frauduloasa, prevazuta la art. 214 din
Codul penal (Decizia nr. 5 din 4 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 5 martie 1999).
Fata de cele aratate Curtea Constitutionala constata ca, prin dispozitiile
art. 17 alin. 1 si 3 si ale art. 18 alin. 2 din Codul de procedura penala, se
face o diferentiere neconstitutionala intre protectia proprietatii private a
statului si protectia proprietatii private a altor subiecte de drept, atunci
cand se precizeaza ca "Actiunea civila se porneste si se exercita din oficiu,
cand persoana vatamata este o unitate dintre cele la care se refera art. 145
din Codul penal"; "instanta este obligata sa se pronunte din oficiu
asupra repararii pagubei, chiar daca unitatea pagubita nu este constituita
parte civila"; "cand persoana vatamata este o unitate dintre acelea
la care se refera art. 145 din Codul penal, ... procurorul, cand participa la
judecata, este obligat sa sustina interesele civile ale acesteia, chiar daca nu
este constituita parte civila". Aceste dispozitii contravin art. 41 alin.
(2) din Constitutie, care asigura o egala ocrotire a proprietatii apartinand
persoanelor fizice ori juridice de drept privat si a proprietatii private a
statului. Asa fiind, in privinta exercitarii din oficiu sau a sustinerii
actiunii civile de catre procuror, cand persoana vatamata este o unitate dintre
cele la care se refera art. 145 din Codul penal, statul nu poate beneficia de o
ocrotire judiciara diferita de aceea a persoanelor fizice sau persoanelor
juridice de drept privat.
In consecinta, in cauza, atat exercitarea actiunii civile, cat si
sustinerea acesteia in fata instantei judecatoresti sunt de competenta
autoritatii administratiei publice locale prejudiciate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si 25 din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Silvius Ion
Becherescu in Dosarul nr. 2.597/1998 al Judecatoriei Constanta si constata ca
dispozitiile art. 17 alin. 1 si 2 din Codul de procedura penala sunt
neconstitutionale.
2. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de acelasi autor si
constata ca dispozitia "cand persoana vatamata este o unitate dintre cele
la care se refera art. 145 din Codul penal, ... procurorul, cand participa la
judecata, este obligat sa sustina interesele civile ale acesteia, chiar daca nu
este constituita parte civila" din art. 18 alin. 2 din Codul de procedura
penala este neconstitutionala.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 mai 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Florentina Geangu