DECIZIE Nr.
867 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor mentiunii de la pct. VI din anexa la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 542 din 4 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Alexander Hollinger în Dosarul nr. 6.530/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia, arătând că
textul legal este neconstituţional, întrucât contravine principiului
neretroactivităţii legii, în sensul că al 13-lea salariu nu este luat în calcul
la stabilirea pensiei, deşi acesta nu era exceptat expres de la plata
contribuţiilor de asigurări sociale, potrivit Decretului nr. 389/1972.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate invocate, ca inadmisibile,
întrucât aceasta nu este motivată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 2 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.530/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
anexei VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, excepţie ridicată de Alexander Holjinger într-o cauză
având ca obiect recalculare pensie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se invocă, în mod generic, încălcarea principiului egalităţii în
drepturi şi al neretroactivităţii legii.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului apreciază
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului şi ale
părţii prezente, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie prevederile anexei VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată prin
Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
301 din 11 aprilie 2005. In realitate, Curtea observă că prevederile criticate
sunt cele ale menţiunii de la pct. VI din anexa la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, care au următorul
cuprins:
„Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului
mediu anual, întrucât nu au făcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
- formele de retribuire în acord sau cu bucata, în
regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale;
- participarea la beneficii a oamenilor muncii din
unităţile economice;
- premiile anuale şi premiile acordate în cursul
anului pentru realizări deosebite;
- recompensele cu caracter limitat, acordate
personalului din unele sectoare de activitate;
- diurnele de deplasare şi de delegare,
indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer;
- drepturile de autor;
- drepturile plătite potrivit dispoziţiilor legale,
în cazul desfacerii contractului de muncă;
- al 13-lea salariu;
- alte sporuri care nu au avut caracter
permanent".
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea legii şi ale art. 16 privind egalitatea în drepturi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
se observă că aceasta este nemotivată, autorul excepţiei menţionând doar în mod
formal principiile constituţionale pretins încălcate, fără a arăta în ce constă
contradicţia relevată. In consecinţă, se încalcă dispoziţiile imperative ale
art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Sesizările trebuie
făcute în formă scrisă şi motivate", astfel încât excepţia de
neconstituţionalitate a acestor dispoziţii legale este inadmisibilă.
Simpla enumerare în susţinerea excepţiei a unor
prevederi sau principii constituţionale pretins încălcate nu este de natură să
satisfacă exigenţele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel, în
acest sens, Curtea s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, dintre care, cu
titlu exemplificativ, se reţin: Decizia nr. 627 din 29 mai 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008, Decizia nr.
465 din 17 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
367 din 30 mai 2007, Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19
februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166
din 17 martie 2009.
In final, Curtea reţine că motivarea excepţiei trebuie
să fie făcută chiar prin actul de sesizare al Curţii, pentru a fi posibilă
exercitarea controlului de constituţionalitate. Astfel, motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate direct în faţa Curţii nu acoperă cerinţa imperativă a
motivării excepţiei drept condiţie cu privire la sesizarea Curţii. In aceste
condiţii, Curtea constată că nemotivarea excepţiei de neconstituţionalitate în
faţa instanţei a quo contravine textului art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992. De altfel, în acelaşi sens, Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia nr.
349 din 18 aprilie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 16 mai 2006.
In consecinţă, Curtea urmează să respingă ca
inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor menţiunii de la pct. VI din anexa la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie
ridicată de Alexander Hollinger în Dosarul nr. 6.530/3/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly